چند شب پیش به اتفاق خانواده #به_وقت_شام پس از #خروج از خانه به تماشای شاهکاری دیگر از #ابراهیم_حاتمی_کیا نشستیم . خروج فیلمی متفاوت از #حاتمی_کیا ست . فیلمی پر از نقدهای مستقیم سیاسی که احتمال #توقیف آن پس از #جشنواره وجود دارد . #ابراهیم_سینما ی ما این بار از کنایه حرف زدن خسته شده و شمشیر را از رو بسته و حرفش را مستقیما به مخاطبش می زند . حرفی از جنس #نقد_سیاسی_اجتماعی . از جنس #اعتراض . اعتراضی که به حق است اما از شورش جداست .
گریم متفاوت #رحمت_بخشی ( #فرامرز_قریبیان ) ، سیگار کشیدن های گهگاه او و نماهای #لانگ_شات از تراکتور سواری رحمت و هم قطارانش ، من را یاد فیلم های #وسترن #آمریکایی می اندازد . برخلاف برخی گمانه زنی ها و اظهار نظرها ، #خروج_حاتمی_کیا فیلمی کاملا همسو با موازین #انقلاب_اسلامی است و #درد و رنج و اعتراض و به ستوه آمدن مردم از این #وضعیت_اجتماعی_اقتصادی_نابسامان جامعه را به تصویر می کشد . تنها اشکال آن این است که زمان بدی #اکران شده . حاتمی_کیا #نگارش_فیلمنامه خروج را تقریبا از ۱۰ سال قبل آغاز کرده . یعنی #جرقه ای اولیه #داستان ۱۰ سال قبل به ذهن او خورده است . تولید آن را نیز چندماه قبل از جشنواره یعنی زمانی که هنوز هیچ #فتنه و اعتراضی در سطح کشور رخ نداده بود ، به اتمام رساند . و نمی توانست اکران آن را برای جشنواره امسال ، منتفی و به سال بعد برساند چراکه طبیعتا این گونه ، تازگی و جذابیت فیلم سوخت می شود .
خروج ، فیلمی است با #نقد مستقیم به #دولت و کنایه های گوناگون ریز و درشت به مسائل و مشکلات مختلف #اقتصادی کشور و گاهی هم دارای تکه های طنز شیرین که صدای خنده همه سالن را بالا می برد .در کل به جز اشکالات جزئی در برخی جاهای #فیلمنامه اش فیلمی خوب از آب در آمده که توصیه می کنم طرفداران فیلم های حاتمی کیا حتما در جشنواره آن را تماشا کنند چرا که اگر از خطر توقیف هم جان سالم به در ببرد دچار ممیزی های زیادی خواهد شد که #صراحت فیلم را از آن می گیرد . توصیه می کنم حتما تحلیل محتوایی آقای #سعید_مستغاثی رو تو صفحه ی اینستاگرامش رو هم که خیلی باظرافت و موشکافانه نوع اعتراض را در دو فیلم خروج و #جوکر بررسی کرده ، مطالعه کنید . به آیدی @saeed_mostaghasi