فیلم تقابل تکلیف گرایی و قانون گرایی است که حاج کاظم و سلحشور نمادی از این تفکر هستند. فیلم سرشار از نمادهایی جهت القای این تقابل است . تکلیف گرایی حاج کاظم همراه با قانون گریزی اودر سکانسهایی مثل رهاکردن خورو در وسط خیابان و رفتن به دنبال عباس از لابه لا و روی ماشینها و همینطور جریمه های سنگین خودروی او به خوبی نمایش داده شده است. عباس نماینده کسانی است که سالها بی هیچ ادعایی جنگیدند و در گمنامی زندگی می کنندو احمد کوهی نیز نماینده کسانی است که در دوراهی گذشته وحال خود گیر افتاده اند. فیلم با موسیقی ای شروع می شود که گویی حادثه ای در شرف وقوع است . فیلم سراسر نماد در جهت القای اهداف فیلمنامه است از جمله اتفاق افتادن حادثه در شب سال نو _ خواب بودن همه مسافران آژانس هنگام ترک آژانس و همچنین سکانس خروج حاج کاظم از آژانس و ماشین هایی که در حال خط کشی خیابان هستند و ردپاهای رنگی حاج کاظم در خط کشی های منظم خیابان. فیلم با کارگردانی خوب حاتمی کیا وبازی بزرگانی چون پرویز پرستویی _ رضاکیانیان و حبیب رضایی و همچنین فیلم برداری عزیز ساعتی و تدوین هایده صفی یاری و خصوصا موسیقی مجید انتظامی تبدیل به یک شاهکار هنری شده است .