مهرزاد دانش: بخشهای فیلم عملا زائد هستند. فضاهای قابل توجهی از اثر، هیچ ربطی به درونمایه و برونمایه متن ندارند و صرفا برای خندهدار بودن یا گذشت زمان جاگذاری شدهاند.
مهرزاد دانش: اگر علاقهمند به مجموعههایی نظیر قتل (the killing) باشید، سریال کارآگاه واقعی میتواند تا حد زیادی همچون آن (و یا حتی بیشتر) طبع و ذائقهتان را خرسند سازد. خالق این...
مهرزاد دانش: یکی از اساسیترین بخشهای هر اثر سینمایی یا تلویزیونی، پایان آن است. این ویژگی درباره مجموعههای تلویزیونی بهمراتب حساستر است، چرا که مخاطب زمان بسیار بیشتری را در مقایسه با...
مهرزاد دانش: موضوع تبعیض نژادی در آمریکا، یکی از پرشمارترین مضمون ها در سینما بوده است. با این حال در فیلم خدمتکار چنان این موضوع تکراری به کار گرفته می شود که...
مهرزاد دانش: شكارچی گوزن در این میانه چه جایگاهی دارد؟ فیلم ماجرای سه كارگر اوكراینیتبار آمریكایی است كه به جنگ ویتنام میروند و در آنجا پس از آنكه با قمار رولت روسی...
مهرزاد دانش: آغاز فیلمنامه دست نیافتنی ها با سکانسی رقم می خورد که بعدا درمی¬یابیم متعلق به اواخر ماجرا است: فصلی که در آن دریس، خدمتکار فیلیپ، با سرعت بالای اتومبیل، پلیس...
مهرزاد دانش: فانی و الکساندر آخرین فیلم سینمایی است که فـیلمساز بزرگ سوئدی، اینگمار برگمان در سال 1983کارگردانی کرده است. (البته پس از آن فیلم تلویزیونی هم کارگردانی کرد.) این فیلم داستان...
مهرزاد دانش: مردی که از شدت بیتعادلی روانی ناشی از مصرف مواد مخدر، لقمه بزرگی را وارد دهانش میکند، وضعیتی تا آستانه خفگی پیدا میکند و مرد دوم که او نیز نامتعادل...
مهرزاد دانش: نگارنده به رغم علاقه به ژانر وحشت، چندان دلبستگیای به زیرگونهی زامبیها ندارد. بر خلاف موجودات وحشت زای فیلمهای ترسناک مانند خونآشامها، گرگینهها و آدمهای دارای اختلالات روانی و یا...
مهرزاد دانش: فیلم «چهارصد ضربه» با توجه به خاستگاه مهمی که در موج نوی سینمای فرانسه دارد، نمونه و الگوی درستی از بحث هنر و تجربه در سینما است؛ چه آنکه از...
مهرزاد دانش: فیلم چهل سالگی از معدود اقتباسهای ادبی سالهای اخیر سینمای ماست. اقتباس در این فیلم از دو زاویه، روندی نسبتاً متفاوت با برخی دیگر از فیلمهای اقتباسی ایرانی متأخر دارد.
مهرزاد دانش: سکوت، همیشه از جنس عرفان و سرشار از ناگفتهها نیست؛ میشود از جنسهایی کاملا متضاد هم باشد؛ یعنیگاه تکبر و خودشیفتگی، گاه جهل و گاه انفعال.
مهرزاد دانش: امتیاز مهم فیلم چهارشنبه در گستراندن اطلاعات دراماتیک و موقعیتی و شخصیتی بین سکانس ها و بخش های مختلف است. در نهایت فیلم با موقعیتی به شدت ناجور برای اعضای خانواده تمام می شود و همین کفایت می کند تا دریافته شود چگونه قانون طبیعت و تقدیر، مغایر با بغض و کینه و کله شقی حرکت می کند.
مهرزاد دانش: حاتمیکیا اگرچه موفق میشود در قسمتهایی به مرز یک فیلم جذاب نزدیک شود، ولی باز به سیاق روند فزایندهی شعارگرایی و حاشیهپردازیهای بیموردش در چندین سال اخیر، آن قدر زیگزاگهای غیرسینمایی در متن فیلم اعمال کرده که پتانسیل مزبور را تا حد زیادی کاهش میدهد.