احسان آجورلو: شخصیتی نظیر موسی که به علت مناسبات قانونی خود را برای همیشه گرفتار قوانین کشوری دیگر کرد و امیرعلی که حتی پس از بازگشت به ایران نیز همواره باید زندگی را زیر سایه اتفاقات این داستان سپری کند. در زیر لایه داستان لاتاری ورای داستان قهرمانانه و پایان دلنشینی که تدارک میبیند چنین غمی نهفته است.
احسان آجورلو: در روایتشناسی، نظریهای وجود دارد به نظریه «فراروایت» این نظریه که بازه انتهایی ندارد پس از به بن بست رسیدن نظریههای روایت شکل میگیرد. و پایه گذار روایت شناسی میگیرد....
احسان آجورلو: بورخس در جهان ادبیات مشهور است به استفاده از ساختار لابیرنتی که در فرم ایجاد میکند، هرچند تشکیل این لابیرنت به محتوا ضربه نمیزند و محتوا خواستار چنین فرم لابرینتی...
احسان آجورلو: رابطه میان سینما و شهر رابطهایست پایدار و ناگسستنی؛ رابطهای صد و اندی ساله به قدمت خود سینما. فیلمها در طول تاریخ، از هر ژانر و هر دورهای، هیچگاه نسبت...
احسان آجورلو: رابرت مککی در کتاب «داستان،ساختار، سبک و اصول فیلمنامه نویسی» ساختار را همان شخصیت و شخصیت را همان ساختار معرفی میکند، مککی با اتکا به این نظر فیلمنامه شخصیتمحور و...
احسان آجورلو: روایت از نظر ساختاری دستاورد خلط میان «پیاپی» و «پیامد» یا به عبارت دیگر میان زمانمندی و منطق است. این ابهام ساختاری، مسئله محوری نحو روایت را پیریزی میکند. با...
احسان آجورلو: «بودا» در آیین بودایی به کسی اطلاق میشود که به روشنایی و جهان دیگر «نیروانا» رسیده باشد، اصلیترین امر در آیین بودا رهایی از تناسخ است، مرگ در آیین بودا...
احسان آجورلو: سینما experimental در ایران با توجه به ریشه زبانی در ادبیات فارسی و ترادف معنایی بین برخی کلمات مانند، تجربه کردن، تمرین کردن، دچار برداشت اشتباه شده است. به طور...
احسان آجورلو: فیلم «هفت» را می توان از سه منظر ساختار، شخصیت و ژانر مورد بحث قرار داد اما آنچه این فیلم را در ساختار نحوی برجسته و شاخص میکند نقاط تمایزش...
احسان آجورلو: "من همواره بازیگری و بازیگران را، از این نظر که بتوان چیز مفیدی دربارهشان گفت، دشوارترین وجه سینما یافتهام، به ویژه زمانی که بنا بر داوریهای ارزشی باشد. هیچ جای...
احسان آجورلو: رولان بارت متقدم زمانی که متصف به ساختگرایی بود در مقوله روایت، عنصری را معرفی میکند به نام جوهر کارکرد، که مانند بذری است که در روایت کاشته میشود تا...
احسان آجورلو: تمام هنرمندان اغلب یکی از آثارشان را بر اساس حال و هوایشان خودشان خلق میکنند. آن اثر نیز اغلب به روحیات خود صاحب اثر نزدیک و از مابقی آثار او...
احسان آجورلو: ژانر وحشت برقرار و استوار بر چندین مولفه است، از منظر مطالعات فرهنگی و مبحث خود و دیگری، ژانر وحشت همواره زمینه جولان دیگری در حیطه و حریم خود است،...
احسان آجورلو: لاکان، در نظریات خود در باب روانکاوی و فلسفه، دست به دامن فروید در روانشناسی و فردینان سوسور در زبانشناسی میشود و برای بیان نظریات خود از بنیانهای نظم جهانی...