رضا حاج محمدی: «کوکو» شاید اولین دنیا در میان فیلمهای پیکسار را دارد که آدم راستیراستی دوست دارد در خیابانهایش قدم زده و به خانههای پلهایاش که روی سقف یکدیگر ساخته شده و به سوی آسمان سر دراز کردهاند زل بزند. یا همراه با اسکلتهای دیگر سوار بر قطارهای هواییاش شب تا صبح از این سوی شهر به آنسو سواری کرده و وزش باد را روی صورتمان احساس کنیم.
رضا حاج محمدی: «من نفرتانگیز ۳» یکی از همان دنبالههایی است که سازندگان هیچ ایدهی داستانی محکمی نداشتهاند، بلکه فقط هرچیزی را که دستشان آمده است با هم ترکیب کردهاند تا زمان ۹۰ دقیقهای فیلم را پر کنند.
رضا حاج محمدی: «بچه رییس» به جای اینکه از ذهن فعال و رویاپرداز تیم برای کندو کاو درِ شخصیتِ پیچیده و جذاب کودکان استفاده کند، از این ایده به عنوان وسیلهای برای آزاد بودن استفاده کرده است. آزاد باشد تا هر چیزی که خواست درون آش شلهقلمکارِ فیلم بریزد و امیدوار باشد که اتفاقی رخ بدهد.
رضا حاج محمدی: سریال بعد از مشهور شدن شروع به تمرکز روی صحنههای بلاکباستری کرد. این باعث شد تا به مرور خیلی از پیچیدگی خطهای داستانی و تعداد صحنههای اتمسفریکی که کاراکترها دور یک میز یا دور آتشی در جنگل یا روی دیواری یخی کنار هم مینشستند و حرف میزنند کاسته شود.
رضا حاج محمدی: «رانده شده» تمام ویژگیهای لازمی که ما را برای آیندهاش هیجانزده کند و تمام خصوصیاتی که تبدیل به یک سریال پرطرفدار و سرگرمکننده شود را دارد و البته این باعث...
رضا حاج محمدی: در پایان نقد اپیزود اول «رانده شده» به بزرگترین نگرانیام اشاره کردم؛ نگرانیای که طبیعی بود به خاطر تمرکز سریال روی زمینهچینی قوانین و حالوهوای دنیایش و معرفی اولیهی شخصیتها...
رضا حاج محمدی: فکر کنم بعد از دیدن سه قسمت اول «رانده شده»، همهی ما باید به یک نتیجهی مشترک دربارهی ریتم این سریال رسیده باشیم و آن هم این است که این...
رضا حاج محمدی: «خاطرات قتل»، شاهکار بونگ جون-هوی کرهای یکی از بهترین فیلمهای ژانر کاراگاهی/جنایی سینما است. اما منظورم از «بهترین»، یکی از ۵۰ فیلم برتر کاراگاهی نیست، بلکه «خاطرات قتل» در میان...
رضا حاج محمدی: «اتاق سبز» اصلا سبز نیست. شاید بعضیوقتها درختان جنگل قاب تصویر را پر کنند و اگرچه بافت بصری سبز فیلم خبر از آرامش و امنیت میدهد، اما تمام اینها قصد...
رضا حاج محمدی: سریالی با یک اسم نچسب و تکراری که بعد از شش اپیزودی که از آن پخش شده، معنای خاصی پیدا نکرده و فقط گمراهکننده است. اولین دلیلی که باعث شد...
رضا حاج محمدی: آخیش، جیگرم از دیدن این فیلم حال اومد!
«ددپول» تمام ویژگیهای یک فیلم ابرقهرمانی ساختارشکنِ سرگرمکنندهی بیمغزِ سرراست را دارد (و ندارد!) «ددپول» همان فیلمی است که طرفداران آثار کمیکبوکی بالاخره...
رضا حاج محمدی: بزرگترین نکتهی مثبت و برجستهی مینیسریال «مدیر شب» کاراکتر تام هیدلسون است. شاید قبل از این، او را به این شکل نگاه نکرده باشید، اما حتی از روی پوستر سریال...
رضا حاج محمدی: بالاخره پس از امتحان بسیاری از سریالهای جدید تلویزیون و ناامیدشدن، یکی موفق شد من را برای دیدن ادامهی ماجراهای کاراکترها و دنیایش هیجانزده کند. «میلیاردرها»، سریال جدید شبکهی خوشنام...
رضا حاج محمدی: این روزها احتمال برخورد با یک فیلم واقعگرایانه و عمیق خیلی پایین است. در دنیایی که سینما توسط آثار ابرقهرمانی تکراری و بازیافتی و کمدیهای پرتعدادِ بیکله پر شده است،...
رضا حاج محمدی: سومین قسمت اصلی از فیلمهای اکشن «ایپمن» تقریبا تمام نکات مثبت و منفی دو قسمت قبلی را دارد، اما اگر طرفداران این مجموعه بپرسید این فیلم در مقایسه با قبلیها...
رضا حاج محمدی: «زوتوپیا» پیکساریترین انیمیشنِ غیرپیکساری سالهای اخیر سینماست. استودیوی پیکسار متفاوتترین و پیچیدهترین انیمیشنهای پرخرجِ جریان اصلی هالیوود را میسازد. تنها استودیویی که تاکنون موفق شده به چند قدمی آنها برسد،...
رضا حاج محمدی: «واعظ» سریالی است که تاکنون ریتم منظمی نداشته. یعنی در طول پنج اپیزود گذشته، همیشه بعد از قسمتی که هیجان و شدت خطرات داستان را بالا میبرد، قسمتی از راه...
رضا حاج محمدی: اپیزود چهارم «واعظ»، اپیزود سریع و فوقهیجانانگیزی نیست و مطمئنا به نمونهی بارزی از داستانگویی منسجم هم تبدیل نمیشود. ناسلامتی با اپیزودی طرف هستیم که پنجاه خط داستانی مختلف در...
رضا حاج محمدی: اگر مثل من از کسانی هستید که کامیکبوکهای «واعظ» را نخواندهاند، مطمئنا بعد از دو اپیزود اول سریال چیزی از هدف و افق سریال دستگیرتان نشده است. سازندگان به جای...