. . و ترنس مالك. خردمندان ما را فريب داده اند . اين تكان دهنده ترين گزاره اى بود كه از اين فيلم نصيب من شد. "زندگى پنهان" محل مواجهه ى دو گونه ى نگرش به هستى است . آن كه تن مى دهد و آن ديگرى كه انتخاب مى كند. فارغ از تحليل و رجوع به هايدگر و سرشت فيلسوفانه ى فيلم و سازنده اش ترجيح دادم فيلم را بى هيچ پيش داورى فلسفى و فرمى ببينم . فيلم ترنس مالك مناجاتى مذهبى است براى تاب آوردن لطمات شريف ماندن . آنكه انتخاب مى كند در جمع ِ ميان مايگان شريف بماند . او راهى جز توسل به عشق و پرورگار ، راهى جز گفت و گو با مقربان ندارد. او بايد مدام در كلمات ، عشق را جست جو كند براى بر عهد ماندن . آنكه كه با قلبش انتخاب مى كند؛ از بيرون تهى و تنها مى شود و ناگهان همه ى كائنات را در درونش مى يابد . و گزاره ى تكان دهنده ى ديگر ؛ نوشته ى پايانى كه نقل قولى از اليوت بود ؛ كنش اصلى ِ و حيرت انگيز تاريخ مربوط به گم نامان و زاويه نشينان است. آنها كه هيچ اسم و سندى از خود باقى نگذاشته اند . . #ahiddenlife
14
1398/12/23