‌ در ادامه پژوهش مستند ( اثرات دیوار کشی ) دیوارهای مدرسه ها و مکانهای آموزشی ، رسانه ای پویا در انتقال ایدئولوژی به نسلی که در پی آموختن دانش بوده ، این رسالت را بجا آورده ! دیوارهای مدرسه مثل صفحه اول روزنامه‌ها ، تیتر وار جمله های کلیدی را مطرح می کرد که هوشمندانه اندیشه جریان حاکم آن را می خواست و می خواهد و در این میان عنصر تکرار بیشترین کارکرد را دارد آن طور که در عمق خاطرت باقی بماند ! بالاخره در طی روزهای مدرسه ، نه یک بار ، که بارها و بارها چشمت به جمله می خورد و در ناخودآگاه آدم ثبت و ضبط می شد . البته که در طول تاریخ معماری و تزئین بناهای ایرانی این نقل قول‌ها بر در و دیوار جا داشته و بخشی از تزئینات معماری ، خوشنویسی شعر و باز گویی حکایت های اهل خرد بوده . ( نمونه آن در دبیرستان سعدی اصفهان و ... ) در فضای معاصر به شکل پارپاگاندا جریان خاص سیاسی ، مذهبی را پیش می برد ... ( در پست های قدیمی راجب اینکه این دیوار نوشتنهای رسمی در مقابل یک شکل معترض گونه هم دارد ، مطلب گذاشته ام ) باز در این مورد ، در فضا های آموزشی ، بستر نیمکت های کلاس است و در و دیوار توالت های مدرسه ! ( توالت‌های عمومی همواره نقش مهمی در انتقال اندیشه اعتراضی و عریان نویسی را داشته اند که مفصل بخش مهمی از مستند هستند ) ... بستر نیمکت‌ها و در و دیوار توالت این مکانهای آموزشی همیشه پر بود از نوشتارهای عاشقانه تا هزل و هجو و شعارهای سیاسی ضد جریان حاکم ... « انگار که بشر میل به ارتباط از طریق دیوار نگاری را از دوران غارنشینی هنوز نتوانسته کنار بگذارد » به هر جهت دیوارهای مکان های آموزشی یکی از بزرگترین رسانه های حکومت با نگاه جهت دهی اندیشه نسل در حال پرورش بوده است . دیوارهایی که همه ما از آن خاطره داریم . ••••••••••••••••••••« قطعا مستند ( اثرات دیوار کشی ) یکی از جذاب ترین مستندهایی است که تا امروز آن را پیش برده ام . عکس حیاط یک مدرسه متروک شعار خاص پرورشی آن بخشی از پژوهش مستند اثرات دیوار کشی فیلمی از حبیب نریمانی ...
حبیب نریمانی | ‌
در ادامه پژوهش مستند
( اثرات دیوار کشی ) 
دیوارهای مدرسه ها و مکانهای 
آموزشی ،  رسانه ای پویا در...
1
1399/08/21