. گفتگوی ما در باب مفهوم فرم، این کلیدواژه ساده ولی پرابهام، در شماره جدید مجله فیلم. فرصتش بود بخوانید. در ادامه، مقدمهی دوست فرهیختهام پوریا ذوالفقاری را بر این گفتگو در اینجا میآورم. متن گفتگو در نسخه چاپی یا مجازی مجله فیلم در دسترس شماست. "فرم؛ آنچه نيست، آنچه هست! در مباحث سينمايي سالهاي اخير «فرم» تبديل به واژهاي چنان پرکاربرد شده که نمونههاي زيادي از استفادههاي نادرست از آن را هم ميتوان ديد. چه در نقدها و چه در گفتوگوهاي برخي از فيلمسازان اين شکل استفاده را ميبينيم. فرم گاه به جاي تکنيک به کار ميرود و گاه حتي به معناي دکوپاژ و ميزانسن. طبيعتاً اينها سازنده فرماند ولي همه آن نيستند. ديديم کمکم فرم دارد تبديل ميشود به واژهاي شبيه «چيز» که مصداق روشني ندارد اما همه آن را به کار ميبرند! براي درک معناي فرم سراغ سه فيلمسازي رفتيم که به شهادت جنس ساختههايشان همواره در پي کشف و پيمودن مسيرهاي متفاوتي بودهاند و هر سه هم بر تئوريها مسلطاند و اين در سينمايي که عبارات موهومي مثل «فيلمساز دلي» و «فيلم دلي» بار مثبت يافته، نکتهاي مهم و متأسفانه امري استثناييست. مجيد برزگر، مرتضي فرشباف و بهتاش صناعيها از اين بحث استقبال کردند و آمدند. خوشبختانه با مثال آوردن از فيلمها و تجربههاي نوشتن و کارگرداني خودشان نگذاشتند گفتوگو در سطح مفاهيم انتزاعي و کلي متوقف بماند. ايده اين مصاحبه متعلق به همکارمان محسن خادميست که در طول گفتوگو هم همراه ما بود." #پوریا_ذوالفقاری #مجید_برزگر #مرتضی_فرشباف #بهتاش_صناعی_ها #بهتاش_صناعیها #مجله_فیلم
928
17
1399/04/07