یکم، موضوع: آنچه در این #سکانس طرح می شود به وضعیتی کاملا #انسانی و آشنا برای همه ی ما اشاره دارد. همه ی ما در #زندگی ستم کرده ایم، بر خویش و بر دیگری ... و همه ی ما اگر ذره ای #وجدان هنوز در وجودمان باشد درصدد جبران بر آمده و می آییم. این همان سعی مقدّسی ست که انسانیت ما را معنا می بخشد. آشنا بودن موضوع و هم ذات پنداری مخاطب به لحاظ موضوعی مهمترین ویژگی اثرگذاری این سکانس است. ویژگی ای که تا مدتها و شاید تا همیشه ذهن مخاطب به آن مشغول خواهد بود. دوم، بازی #جمشید_لایق : جمشید لایق در این سکانس یکی از درخشان ترین لحظات دوران #بازیگری اش در مدیوم #تلویزیون را رقم زده است. تمرکز کامل بر دیالوگ ها، بیان حس هایِ عمیق حسرت، ناتوانی، شرم و غرور که همراه باهم بازی شده، سکوت های بجا و سرشار از #حرف های فروخورده، استفاده ی درست از ابزار (چپق) که گویی نشان از #آتش درون او دارد همراه با ژست درست در نوع نشستن ... و البته اوج این بازی در بغض و نی نی چشمان غم بار و اشک آلودش همگی حاکی از تبحّر مثال زدنی او در ارایه ی این نقش دارد. ناگفته نماند دوبله ی درخشان #ایرج_رضایی با آن صدای پخته و کامل در نتیجه ی نهایی این بازی تاثیری جدی داشته است. سوم، بازی #خسرو_شکیبایی : شکیبایی در این سکانس با #تبحر کامل یک نقش مکمل ایده آل را با فروتنی بازی کرده است. شیوه ی ایستادنِ طلبکارانه آغاز و استیصال پایان سکانس، سوال کردن، منتظر شدن، سراپاگوش بودن، تعجب و حیرت او در این سکانس در خدمت بازی لایق و درخشش اوست. بدون این ها یقینا بازی لایق به درخشانی آنچه بر جای مانده نمی بود. چهارم، #میزانسن #امرالله_احمدجو: #بیابان که بهترین مکان از منظر نشانه شناسی برای #سرگشتگی انسان است. زمان انتخاب شده که نزدیک #غروب آفتاب است. دست به کمر ایستاده بودن مرادبیگ و نشسته بودن قلی خان. باد ملایمی که بدون توجه به طبیعی یا ساختگی بودنش به موی سفید لایق و سیاه شکیبایی می وزد و البته همان طور که اشاره شد چپق قلی خان و نیز چوب دستی او که در کنارش است ... به همراه دکوپاژِ احمدجو _ توشات و کلوزآپ های باز و بسته _ که در ساده ترین شکل و بدون ذره ای خودنمایی در کارگردانی، صرفا فضا را برای هنرنمایی بازیگران خود مهیا ساخته ... #فیلمبرداری #فرهاد_صبا و البته #موسیقی بی نظیر #فرهاد_فخرالدینی ... و در نهایت مرگ ایستاده و سلیمان وار قلی خان از مهمترین ویژگی های این میزانسن به یادماندنی ست. #سریال_روزی_روزگاری سرشار از سکانس هایی چنین ناب نقش مهمی در ارتقاء سلیقه ی مخاطب تلویزیون داشته است. #کورش_سلیمانی
109
1399/07/16