راوى شيرين سخن تاريخ به وقت قرنطينه گى فرصتى پيش آمد بر تكانى روح و جان در اين بلوا ، آشوب و دلنگرانيها در تكاپوى حيات ! ورق زدن گذشته ها بهانه اى شد بر مرور خاطرات خوب . اما دليلى كه باعث شد بر پست اين خاطره : دو نكته ى جالب داشت تقارن امروز پنجم فروردين سالروز درگذشت انديشمند بى بديل و تاريخ دان معاصر در ٨٩ سالگى و از سويى ديگر تقارن دست نوشته و يادگار با ارزش استاد در سالروز فروغش اما به وقت ١٣ سال پيش ...🙏🙏 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ نقل شده از خاطرات استاد ( محمد ابراهيم باستانى پاريزى ) دو نوع خط برای نوشتن داشت، یکی خطی بسیار زیبا و خوانا و آن مخصوص دوستان و آشنایانی بود که کتاب هدیه میگرفتند و خود دکتر میگفت این خط من نیست ! و مربوط به قلمی است که از شخصیت مهمی هدیه گرفتهام. اما خط دوم که مخصوص حروفچینیها بود و آن خط شکسته نستعلیق ریز و درهمی بود که با خودکار مینوشتند که خواندن آن بسیار دشوار بود و حتی چند بار اتفاق افتاد که خود ایشان حتی با ذرهبین هم نتوانستند آن را بخوانند و کلمات جایگزین به جای آنها ارائه دادند. پاورقیهای دکتر باستانی هم که بین کتابخوانها و اهل فن معروف هست و گاهی اوقات خیلی بیشتر از متن اصلی است. شاید یکی از علل اقبال مردم به آثار دکتر باستانی، علاوه بر صداقتش در نقل تاریخ و مبارزه با استبداد، جهل و استحمار، این است که ایشان راه نفوذ بین مردم را به درستی پیدا کرده است برخلاف عمده کتابهای تاریخی که نثری سرد و سنگین دارند، بیشتر نوشتههای تاریخی باستانی پاریزی پر از داستانها و ضربالمثلها و حکایات و اشعاری است . او تاریخ را با شعر و عناصر داستانی، نکات طنزآمیز و ضربالمثل درهم آمیخت و شیوهٔ بدیعی را در تاریخنگاری پیانداخت که آثارش را خواندنی کرده است. باز شب آمد و شد اول بیداریها من و سودای دل و فکر گرفتاریها شب خیالات و همه روز، تکاپوی حیات خسته شد جان و تنم زین همه تکراریها در میان دو عدم، این دو قدم راه چه بود؟ که کشیدیم درین مرحله بس خواریها دلخوشیها چو سرابم سوی خود بُرد، ولیک حیف از آن کوشش و طی کردن دشواریها نوجوانی بهوس رفت و از آن بر جا ماند تنگی سینهِ و کم خوابی و بیماریها سرگذشتی گُنه آلود و، حیاتی مغشوش خاطراتی سیه از ضبط خطا کاریها کور سوئی نزد آخر به حیات ابدی شمع جانم، که فدا شد به وفاداریها #باستانى_پاريزى #مفاخر #دانشگاه_تهران #مسعودفيروزه
60
1
1399/01/05