#📖 مهمترین ویژگی «مرداد دیوانه» این ست که مخاطب عام را جدی میگیرد و بر خلاف اغلب رمانهای ایرانی که بیشتر ادبیاتاند تا داستان، قرار گرفتن در چهارچوبهای آشنای ژانری را کسر شأنِ خود نمیداند. در عین حال «مرداد دیوانه» فاصلهی جدیاش با قصههای عامیانه و حکایتهای زردِ شبهِ رمان را حفظ میکند و ورای داستان مهیج و جذابش لایههایی از اجتماع، سیاست و تاریخ معاصر را واکاوی میکند که برای مخاطب فرهیخته و اهل اندیشه نیز تاملبرانگیز است. یقینا ما در تاریخ معاصرمان رمانهایی داریم که با هر دو طیف تودهها و فرهیختگان ارتباطی موفق برقرار کردهاند (و «بوف کور» به زعم من هنوز قلهی این اتفاق است) اما «مرداد دیوانه» با اغلب این آثار نیز تفاوتی ارزشمند دارد: پلات-محور است. [از کلمه plot به همین شکل استفاده میکنم چرا که معتقدم هیچ یک از معادلهای فارسی که به جای این کلمه به کار میروند حق مطلب را ادا نمیکنند] بهترین و موفقترین رمانهای ایرانی (حتی معدود آثار موفق پلیسی و معمایی) اغلب شخصیت-محور و یا ماجرا-محور ند. این مسئله در ماهیت نه امتیاز ست و نه اشکال؛ اما فراموش نکنیم که برای ایجاد علاقه و اشتیاق به مطالعه در تودهها و گسترش فرهنگ کتابخوانی در کشوری با سرانهٔ شرمآور، ادبیات داستانی با تکیه بر گونههای ادبی و قواعد ژانری میتواند بستری بسیار مساعد را فراهم آورد. محمدحسن شهسواری (چنان که در مقدمه کتاب نوشته است) تلاش کرده با قواعد ژانر تریلر یک رمان ایرانی خلق کند. «مرداد دیوانه» به شدت ایرانی ست. تصویری کمتر دیده شده از ایرانِ بیمارِ آشفتهٔ معاصر را به ما ارائه میکند، با روایتی ساختارمند و متاثر از تریلرهای آمریکایی به انضمام کمی حال و هوای نوآرهای ملویل. #📚 . عکس اول جناب شهسواری ماسکپوش ست در کنار رمانش و عکس دوم مرداد دیوانه ست در کنار نویسندهاش. #📑. #مرداد_دیوانه #محمدحسن_شهسواری #انتشارات_هیلا #گروه_انتشاراتی_ققنوس #ادبیات #داستان #رمان #تریلر #بوف_کور #پلات #plot #شخصیت #مطالعه #کتاب #کتابخوانی
152
9
1399/08/09