به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
پدرش پیش از تولد وی فوت میکند و مادرش را در ششسالگی از دست میدهد. همراه با برادر بزرگترش تحت سرپرستی خالهاش زندگی میکرد. کارهایی مانند تخمهفروشی جلوی در سینما، کنترلچی سالن سینما و آپاراتچی سینما را در آبادان تجربه میکند. از ۱۲ سالگی با تماشای فیلمهای خارجی در سینمای آبادان، به سینما و نمایش علاقه پیدا کرد و بعد در تئاتر حافظ آبادان نقشهایی کوتاه از بچهها را بازی میکرد. وی دانشآموختهی "دبیرستان رازی" آبادان است. با برادرش به تهران میآید و در چند عکاسخانه کار میکند. آشناییاش با علیرضا زریندست پای وی را به سینما باز میکند. کار در سینما را با عکاسی فیلم «قیصر»، «حسن کچل» و «پنجره» آغاز کرد. نادری ششماه به انگلستان میرود، سال (۱۳۵۰) کار فیلمسازیاش را با نویسندگی و کارگردانی «خداحافظ رفیق» در ایران شروع میکند.
وی از کارگردانان تأثیرگذار و مهم سینمای موج نو و معناگرای ایران است. نادری از کودکی در سالن سینما و تئاتر کار میکرد و با دیدن فیلم و نمایش، خواندن نقد فیلم و معاشرت با منقدان، به طور خودآموخته وارد عالم سینما شد. توجه جشنوارههای جهانی با فیلم «دونده» و «آب، باد، خاک» به وی جلب شد.
فیلم بعدی امیر نادری «ماه» نام داشت، نادری گفتهاست بیست سال دربارهی موضوع این فیلم کار کرده و یک دلیل مهاجرت وی از ایران به آمریکا، ساختن فیلم «ماه» بودهاست.
امیر نادری کارگردانی فیلمهایی نظیر؛ «آب، باد، خاک» (۱۳۶۴)، «دونده» (۱۳۶۱)، «جستجو» (۱۳۵۹)، «ساخت ایران» (۱۳۵۷)، «مرثیه» (۱۳۵۶)، «تنگسیر» (۱۳۵۲)، «تنگنا» (۱۳۵۲)، «سازدهنی» (۱۳۵۲) و «خداحافظ رفیق (۱۳۵۰)، را برعهده داشتهاست.
وی همچنین نویسندگی فیلمهایی نظیر؛ «آب، باد، خاک» (۱۳۶۴)، «دونده» (۱۳۶۱)، «جستجو» (۱۳۵۹)، «ساخت ایران» (۱۳۵۷)، «مرثیه» (۱۳۵۶)، «تنگسیر» (۱۳۵۲)، «تنگنا» (۱۳۵۲)، «سازدهنی» (۱۳۵۲) و «خداحافظ رفیق» (۱۳۵۰)، را برعهده داشتهاست.
امیر نادری، جایزهی بهترین کارگردانی برای فیلمهای «تنگنا» و «تنگسیر» از ششمین جشنوارهی فیلم سپاس (۱۳۵۳)، جایزهی ویژهی هیئت داوران برای فیلم «انتظار» از جشنوارهی فیلم کن (۱۹۷۴)، جایزهی پلاک طلایی برای فیلم «انتظار» از جشنوارهی فیلم جزایر ویرجین (۱۹۷۵)، جایزهی بالن طلایی برای فیلم «دونده» از جشنوارهی فیلم سه قاره نانت (۱۹۸۵)، جایزهی منتقدان بینالمللی برای فیلم «دونده» از جشنوارهی فیلم ملبورن (۱۹۸۷)، جایزهی بالن طلایی برای فیلم «آب، باد، خاک» از جشنوارهی فیلم سه قاره نانت (۱۹۸۹)، جایزهی ویژهی هیئت داوران برای فیلم «آب، باد، خاک» از جشنوارهی فیلم سیدنی (۱۹۹۰)، جایزه برای فیلم «آب، باد، خاک» از جشنوارهی فیلم جیفونی (۱۹۹۰)، جایزه برای فیلم «آب، باد، خاک» از جشنوارهی فیلم فوکودا (۱۹۹۱)، جایزهی برنز برای فیلم «آب، باد، خاک» از جشنوارهی فیلم دمشق (۱۹۹۱)، جایزهی تورناژ برای فیلم «آ، ب، ث» منهتن از جشنوارهی فیلم آوینیون (۱۹۹۷)، جایزهی منتقدان روبرتو روسلینی برای فیلم «دیوار صوتی» از جشنوارهی فیلم رم (۲۰۰۵)، جایزهی عصای سفید برای فیلم «دیوار صوتی» از جشنوارهی فیلم تورین (۲۰۰۵)، نامزدی دریافت جایزهی شیرطلایی برای فیلم «وگاس: بر اساس یک داستان واقعی» از شصت و پنجمین جشنوارهی فیلم ونیز (۲۰۰۸)، تقدیر ویژهی انجمن جهانی کاتولیک برای فیلم «وگاس: بر اساس یک داستان واقعی» در جشنوارهی فیلم ونیز (۲۰۰۸)، جایزهی بهترین فیلم انجمن فیلمسازان جوان ایتالیا برای فیلم «وگاس: بر اساس یک داستان واقعی» از جشنوارهی فیلم ونیز (۲۰۰۸) و جایزهی فیلمساز جوان برای فیلم «وگاس: بر اساس یک داستان واقعی» از انجمن سینما پاریس (۲۰۰۹)، را در کارنامه دارد.