به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
تولد پدیده سینمای ایران
بابک حمیدیان بازیگر جوان حرفهای، بیحاشیه و متواضع سینمای ایران متولد 1359 در تهران و اصالتاً گیلانی است. او فارغالتحصیل رشته نمایش با گرایش طراحی صحنه از دانشگاه آزاد اسلامی است. وی در سال 94 با بازیگر خوشچهره و خوش آتیه سینما و تلویزیون مینا ساداتی ازدواج کرده است.
پدر حمیدیان در گفتگو با برنامه تلویزیونی «بعضیا» به تهیهکنندگی و اجرای علی ضیاء گفت: «بابک بچه شوخی بود. در دوران راهنمایی بود که آرامآرام به نمایش و تئاتر واکنش نشان داد. احساس میکردم او نمیخواهد درس بخواند اما نگاهی به پیشرفت دارد. بعدها آقای عسگرپور به من گفت پسر شما یکی از پدیدههای سینمای ایران خواهد بود.»
علاقه وافر حمیدیان به دنیای هنر و پشتیبانی خانواده هنردوستاش سبب شد تا در انتخاب رشته دانشگاهیاش، در رشته نمایش و گرایش طراحی صحنه مشغول به تحصیل شود.
شروع کار حرفهای
بابک حمیدیان در سال 1378 با حضور بر روی صحنه تئاتر، اولین نقش آفرینیاش را تجربه کرد، او فعالیت بازیگری خود را ابتدا با نمایش «سیاها» به کارگردانی حامد محمدطاهری آغاز کرد که در زمان اجرای خود از آن بهعنوان نمایشی متفاوت، اثرگذار و جریانساز یاد میشد و بازیگران خوبی از دل آن درآمدند. حمیدیان پس از آشنایی با آتیلا پسیانی عضو گروه «بازی» شد. اولین حضور بابک حمیدیان در عرصه سینما در سال 1382 و فیلم «قدمگاه» به کارگردانی محمد مهدی عسگرپور بازمیگردد. فیلمی که در جشنواره فیلم فجر موفقیتهای خوبی را تجربه کرد و راه را برای حضور فعالتر بابک حمیدیان در عرصه سینما مهیا کرد.
بابک حمیدیان در سالهای بعد حضور پررنگی را در عرصه سینما تجربه کرد و موفق شد در نقشهای مکمل آثار مهمی ازجمله طبل «بزرگ زیر پای چپ» و «بیپولی» حضور پیدا کند. طبل بزرگ زیر پای چپ فیلمی راجع به جنگ ایران و عراق است که در گوشهای گره خورده است. فیلم در سال 1383 به کارگردانی کاظم معصومی ساخته شده است.
حمیدیان در سال 84 اولین جایزه بازیگری خود را دریافت کرد، این جایزه تندیس زرین نقش دوم مرد برای فیلم ریسمان باز در دوره دوازدهم جشن خانه سینما بود.
حمیدیان در مسیر پیشرفت خود، تحسین منتقدان را برای بازی در فیلم «هیس! دخترها فریاد نمیزنند» برانگیخت و موفق به دریافت جایزه بهترینبازیگر نقش مکمل مرد جشن انجمن منتقدان سینمای ایران در سال 1392 شود.
هیس! دخترها فریاد نمیزنند فیلمی از پوران درخشنده است که در اکران ویژه عید فطر سال 1392 در ایران به اکران درآمد. نویسنده و کارگردان فیلم پوران درخشنده است و تهیهکنندگی آن، کار مشترک شرکت خورمهر و بنیاد سینمایی فارابی است.این فیلم درباره آزار جنسی کودکان دختر و تعرض به اطفال خردسال است. نشریه معتبر ورایتی ایالات متحده آمریکا از این فیلم تمجید کرد.
پای ثابت فیلمهای تازه حاتمیکیا
بابک حمیدیان حالا دیگر پای ثابت فیلمهای ابراهیم حاتمیکیا شده است، گویا او جا پای پرویز پرستویی در فیلمهای دیدهبان هنر انقلاب گذاشته است. وی در سه فیلم اخیر ابراهیم حاتمیکیا به نامهای «چ»، «بادیگارد» و «به وقت شام» نقشآفرینی کرده است.
فیلم «چ» داستان 2 روز از زندگی مصطفی چمران را در پاوه به تصویر میکشد. بابک حمیدیان در این فیلم بازیگر نقش شهید اصغر وصالی است. در سکانس پایانی این فیلم که در یکی از پادگانهای نظامی تهران فیلمبرداری شد، به دلیل حضور نیافتن فریبرز عربنیا سر صحنه، کارگردان از یک بدل بجای وی استفاده نمود.
حمیدیان در پاسخ به سؤال ضیاء درباره تنشهای ابراهیم حاتمیکیا و فریبرز عربنیا در فیلم «چ» اظهار کرد: «اگر بخواهم واژهها را تلطیف کنم، بین آنها تفاوت نگاه وجود داشت. اما سرانجام همسو شدند و این در خروجی فیلم و به استناد پشتصحنه مشخص است.»
بابک حمیدیان دراینباره که چرا گرفتن نخستین سیمرغش از سال 82 و ایفای نقش در فیلم «قدمگاه» تا سال 92 و «چ» و «رستاخیز» 10 سال طول کشیده است، گفت: «من اولین جایزهام را برای فیلم «ریسمانباز» گرفتم که با پژمان بازغی همبازی بودم. این 10 سال طول کشیدن به معنای این است که مسیر بازیگری مسیر پررنجی است و بهمرور در دل مسیر پررنج بازیگری است که انسان پخته میشود، من هم چند بار کاندید شدم. البته این موضوع به معنای این نیست که اگر بازیگری بار اول بازی کرد و سیمرغ گرفت یعنی رنج نکشیده است.»
حمیدیان برای بازی در فیلم چ علاوه بر کسب سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر، تندیس بهترین بازیگر نقش دوم مرد برای بازی در فیلم چ از هشتمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران را نیز از آن خود کرد، وی همچنین برنده تندیس بهترین بازیگر مرد سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت برای بازیبازی در این فیلم شد.
«بادیگارد» دومین همکاری بابک حمیدیان و ابراهیم حاتمیکیا پس از بازی درخشان وی در نقش اصغر وصالی «چ» است که بابک حمیدیان بابت این حضور و البته بهطور مشترک برای بازی در فیلم «رستاخیز» از سی و سومین جشنواره فیلم فجر موفق به کسب سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد گردید.
حمیدیان این بار نقش یک دانشمند هستهای را در فیلم «بادیگارد» بازی کرد. و برای آن برنده جایزه ویژه بازیگری در پنجمین جشنواره سینمایی ققنوس و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در جشنواره بینالمللی فیلم وین شد.
حمیدیان در خصوص ایفای نقش در فیلم «بادیگارد» گفت: «من نقش یک نخبه هستهای را در این فیلم بازی میکنم و دلیل همکاری من با این پروژه به این خاطر بود که برای فیلم حاتمیکیا و درویش سیمرغ گرفتم. پس هرکدام از این دو رفیق در هر زمانی فیلم بسازند خود را موظف به بازی در فیلم آنها میدانم و بازی میکنم.»
بازیگر «رستاخیز» در پایان خاطرنشان کرد: « بادیگارد فیلمی سخت است اما حاتمیکیا میتواند فیلم سخت بسازد باید در کنار حاتمیکیا ماند از او حمایت کنیم تا یک پیامد خوبی را شاهد باشیم.»
سومین همکاری پیاپی بابک حمیدیان با ابراهیم حاتمیکیا در فیلم به وقت شام محصول سال 96 است، فیلم تازه کارگردان شناخته شده کشورمان با موضوع تهدیدات داعش و تکفیریها داستان یک هواپیمای کمکی حامل دارو و مواد خوراکی برای مردم سوریه است که برای نشستن در فرودگاه دمشق دچار مشکل میشود.
درخشش روی صحنه تئاتر
بابک حمیدیان روی صحنه تئاتر نیز مانند سینما خوش درخشیده و در نقشهای متفاوت و زیادی ظاهر شده است. او هفت سال در کنار آتیلا پسیانی عضو گروه تئاتر «بازی» بوده است.
او در نمایشهایی چون بسه دیگه خفه شو (آتیلا پسیانی)، «متابولیک» (آتیلا پسیانی)، «پروفسور بوبوس» (آتیلا پسیانی)، «بحراغرائب» آتیلا پسیانی، مکبث (رضا ثروتی ۱۳۸۹)، ویتسک (رضا ثروتی ۱۳۹۱)، خانه سربی (علی نرگس نژاد ۱۳۹۲)، مرثیهای برای کتابسوزیها (علی اتحاد ۱۳۹۳)، میسیسیپی نشسته میمیرد (همایون غنی زاده ۱۳۹۵) ایفای نقش کرده است، وی جایزه اول بهترین بازیگری سال ۱۳۹۱ برای نمایش «ویتسک» از جشن خانه تئاتر را از آن خود کرد. در سال 1392 نیز برای بازی در نمایش «مکبث» بهعنوان بهترین بازیگر تئاتر در دهمین جشن شب بازیگر انتخاب شد.
همکاری زوج بازیگر دوستداشتنی
فیلم سینمایی «جشن دلتنگی» به کارگردانی پوریا آذربایجانی است، در تازهترین مرحله از روند ساخت این فیلم مینا ساداتی و بابک حمیدیان به عنوان بازیگر و خشایار موحدیان به عنوان تدوینگر به پروژه سینمایی «جشن دلتنگی» پیوستند. مینا ساداتی و بابک حمیدیان در این فیلم نقش یک زوج جوان را بازی میکنند. جشن دلتنگی داستان رابطه واقعی آدمها و گره خوردن آن با فضای مجازی است.
هنرمند همه نقش حریف
حمیدیان در طول بیش از یک دهه حضور در سینما، آهسته و پیوسته جلو آمده و حالا تنها با 34 سال سن با بازی در نقشهای متنوع و البته متضاد، یکی از وزنههای معتبر سینما و تلویزیون ماست که هیچوقت در نقشی کلیشه نشده است.
حمیدیان خود در این باره میگوید: «فردای سیمرغ گرفتن هم به اساتیدی چون گلمکانی و عیاری زنگ زدم و آنها گفتند من 7 رأی مثبت داشتهام. ایفای سه نقش ابن زیاد، یزید و اصغر وصالی در یک جشنواره، چرخش جذابی است اگر صادق باشیم. من به این چرخشها میبالم. شاهین شجری کهن منتقد به من گفت تو پرسوناژ نداری و وقتی به تو فکر میکنیم با نقش خاصی به یادت نمیآوریم. من از پرونده کاریام در سینما دفاع میکنم.»
فیلمهای توقیف شده
حمیدیان بازی در دو فیلم مهم توقیف شده (در انتظار اکران) در کارنامه خود دارد: رستاخیز اثر احمدرضا درویش و «کاناپه» اثر کیانوش عیاری. بازیگر نقش شهید اصغر وصالی، در فیلم رستاخیز در دو نقش یزید و ابن زیاد بازی کرده است.
از اولین روز نمایش فیلم رستاخیز در جشنواره فیلم فجر اعتراضاتی نسبت به برخی از صحنههای این فیلم وجود داشت که عمده آنها پیرامون دو محور نمایش چهرههای برخی از شهدای کربلا همچون حضرت قمر بنیهاشم(ع) و حضرت علیاکبر(ع) و همچنین برخی از مغایرتهای تاریخی موجود میان داستان فیلم و روایتهایی نقل شده از واقعه کربلا بود.
وزارت ارشاد در اطلاعیه رسمی خود در ارتباط با دلایل گرفتن این تصمیم گفته است: «نظر به رعایت جایگاه و شأن مراجع عظام تقلید و عالمان شاخص دینی یادآوری میکنیم که اکران فیلم «رستاخیز» تا تأمین نظر برخی از مراجع بزرگوار تقلید به تعویق میافتد.» و البته برخی از مرجع معظم تقلید نیز با توجه به شنیدههایی که از این اثر داشتند، نسبت به اکران آن معترض بودند ولی به نظر میرسد آن چه باعث شد اکران این فیلم به تعویق بیفتد، اعتراضات و حرکات عجیب گروههای متحصنی بود که بعدها معلوم شد بیشتر آنها وابسته به جریان «شیعه انگلیسی» هستند.
او اما در مورد فیلم کاناپه گفته شده است علت کنارگذاشتهشدن آن «کلاهگیس» شش بازیگر فیلم است که برای واقعنمایی هر شش نفر موهای سر خود را از ته تراشیدهاند و در نتیجه تصمیمگیری درباره نمایش این فیلم به علما و مراجع واگذار شده است.
حمیدیان: خودم را سوپراستار نمیدانم
بابک حمیدیان معتقد است بهترین راه برای آموزش بازیگری تحصیلات دانشگاهی و بعد از آن مطالعه و تجربه است.
این بازیگر در پاسخ به این سؤال ضیاء درباره اینکه چقدر به اینکه افراد برای شهرت حاشیه درست میکنند تا ماندگار شوند اعتقاد دارد، تصریح کرد: مطلقاً این را باور ندارم. باید تاریخ خواند و با تاریخ با صداقت روبرو شد. درسهایی که من از رضا کیانیان و آتیلا پسیانی آموختم درسهایی نبودند که در آنها حاشیه جایی داشته باشد. وی یادآور شد: برخی دوستان جوان 4 تا فیلم و چند تا سریال بازی کردند اما حالا خبری از آنها نیست. رمز ماندگاری حاشیه نیست.»
بازیگر فیلم "چ" بیان کرد: من خودم را سوپراستار سینما نمیدانم و به نظرم در سینمای ایران بهجز 4 الی 5 نفر سوپراستار واقعی نداریم. معیارهای عمومی ستاره سینما بودن محبوبیت، مردم پسند بودن و تأثیرگذاری در فروش یک فیلم است. بازیگرانی چون بهرام رادان، محمدرضا گلزار و شهاب حسینی از ستارگان سینمای ما هستند.
مصنوعی و کلیشه ای از آب در میاد
برعکس نقش های منفی و یا خنثی رو خیلی خوب بازی میکنه
نمونه اش در فیلم مسخره باز
فقط تموم شدن دنیاس که میتونه اونارو به واقعیت برسونه ما وقتمون رو با اونا نمیگذرونیم
پیشنهاد میکنم اگر میخواهید با توهین و انکار کردن نظرات دیگر در منظوم فعالیت کنید ، همین راهی را که اومدید ، برگردید ...
ولی حرفتو قبول دارم.
احساس میکنم بحث کردن در هر موردی با شما بی فایدست ! نگاه کردن مخالف با خودت رو در پیچیدن نسخه میدونی ، در صورتی که در منظوم کاربران دیدگاه های خودشون با هم به اجرا میزارن تا نتیجه ای حاصل بشه !
اگر هم نتیجه ای قراره حاصل شه که توی بحث های گل و بلبل حاصل نمیشه! باید انقدر تبادل نظرات مختلف بیان بشه تا همه شون ارزیابی بشن و به کار بیاد.
نه مثل شما تبادل نظرات رو پیچیدن نسخه دیدگاه افراد دونست :|