به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
نعمت حقیقی مدیر فیلم برداری سینما و تلویزیون ایران است. وی سال 1318 چشم به جهان گشود. از مهمترین آثار نعمت حقیقی میتوان به فعالیت در سریال کوچک جنگلی، فیلم دزد عروسکها و فیلم گوزنها اشاره کرد.
نعمت حقیقی کار حرفهای خود را از سینما آغاز کرد و سال 1340 در 22 سالگی در فیلم خروس بی محل به کارگردانی عزیز رفیعی به عنوان مدیر فیلم برداری فعالیت داشته است. گرچه موفقیت این اثر نسبت به آثار شاخص بعدیش مانند سریال کوچک جنگلی، بیشتر نبود اما تجربه خوبی برای نعمت حقیقی محسوب میشود و همکاری با هنرمندانی همچون غلامعلی روانبخش، فرانک میرقهاری، تقی ظهوری و شکوه را تجربه کرد.
نعمت حقیقی در سال 1368 دورهی پرتلاشی را در عرصه سینما و تلویزیون گذراند و در تولید آثار مهمی حضور داشته است. او در این سال در 2 فیلم و سریال مهم سینما و تلویزیون حضور داشت و خود را به جامعه هنرمندان معرفی کرد. آثار مهم نعمت حقیقی در این سال، فعالیت در فیلم دزد عروسکها به کارگردانی محمدرضا هنرمند و فعالیت در سریال کوچک جنگلی به عنوان مدیر فیلم برداری محسوب میشود.
شاید یکی از مهمترین بخشهای بیوگرافی نعمت حقیقی فعالیت در سریال کوچک جنگلی بوده است. نعمت حقیقی سال 1368 در 50 سالگی در سریال کوچک جنگلی به عنوان مدیر فیلم برداری فعالیت داشته است که توانست با مهارتش، جای خود را میان اهالی فضای تلویزیون مطرح کند. نعمت حقیقی توانست با فعالیت در سریال کوچک جنگلی تجربه حرفهای موفقی برای خود رقم بزند و همکاری در کنار بازیگران بزرگ و باتجربهای نظیر علیرضا مجلل، مهدی هاشمی، عباس امیری و جهانگیر الماسی توانست سطح کاری او را متحول کند.
نعمت حقیقی علاوهبر سریال کوچک جنگلی، سال 1368 در 50 سالگی در فیلم دزد عروسکها نیز فعالیت داشته است. نعمت حقیقی اینبار با محمدرضا هنرمند یعنی کارگردان فیلم دزد عروسکها و هنرمندانی چون آزیتا حاجیان، رسول نجفیان، مهراوه شریفینیا و فرهنگ مهرپرور همکاری داشت.
با اینکه نعمت حقیقی را بیشتر بعنوان مدیر فیلم برداری میشناسیم، اما در حرفههای دیگر نیز فعال بوده است. نعمت حقیقی علاوهبر مدیر فیلم برداری بهعنوان بازیگر، کارگردان، طراح لباس، نویسنده و طراح صحنه نیز در سینما و تلویزیون فعالیت داشته است. مهمترین آثار نعمت حقیقی در حرفهی بازیگر، فیلم تشریفات، فیلم سیاه راه، فیلم میرزا کوچک خان، فیلم خاک و خون، فیلم فرار، فیلم بازداشتگاه و فیلم تفنگدار است. مهمترین اثر نعمت حقیقی در حرفهی کارگردان، فیلم فیل درتاریکی است. مهمترین اثر نعمت حقیقی در حرفهی طراح لباس، فیلم شوکران است. مهمترین اثر نعمت حقیقی در حرفهی نویسنده، سریال فیل در تاریکی است. مهمترین اثر نعمت حقیقی در حرفهی طراح صحنه، فیلم شوکران است.
نعمت حقیقی سال 1371 در 53 سالگی برای فیلم مهاجران به کارگردانی مهدی صباغزاده توانست در 11مین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ برای جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری نامزد شود. همچنین نعمت حقیقی سال 1369 در 51 سالگی برای فیلم عروس به کارگردانی بهروز افخمی توانست در 9مین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ برای جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری نامزد شود.
یکی از ویژگیهای حرفهای بیوگرافی نعمت حقیقی آن هست که در مدت زمان فعالیت خود، هم در تلویزیون و هم در سینما حضور داشته است. نعمت حقیقی را باید بیشتر مدیر فیلم برداری سینما بدانیم چرا که 94% آثار وی سینمایی و 6% آثارش تلویزیونی است. در واقع نعمت حقیقی از مجموع 37 اثری که در کارنامه دارد، در 35 اثر در سینما با نامهای فیلم نفرین، فیلم مارال، فیلم شوکران، فیلم جهانپهلوان تختی، فیلم فصل پنجم، فیلم معجزهی خنده، فیلم روز شیطان، فیلم روز فرشته، فیلم مهاجران، فیلم ناصرالدین شاه، آکتور سینما، فیلم تویی که نمیشناختمت...، فیلم عروس، فیلم دزد عروسکها، فیلم تفنگهای سحرگاه، فیلم ردّ پایی بر شن، فیلم دادشاه، فیلم سفیر، فیلم اعدامی، فیلم غزل، فیلم همسفر، فیلم خانه خراب، فیلم گوزنها، فیلم ممل آمریکایی، فیلم سازش، فیلم شازده احتجاب، فیلم خاک، فیلم نفرین، فیلم تنگسیر، فیلم بلوچ، فیلم دشنه، فیلم صمد و فولاد زره دیو، فیلم چشمه، فیلم داش آکل، فیلم بدنام و فیلم خروس بی محل فعالیت داشته و در 2 اثر در تلویزیون با نامهای سریال زائر غریب و سریال کوچک جنگلی فعالیت داشته است.
در مجموع در کارنامه 71 ساله و بیوگرافی نعمت حقیقی آثار مهمی وجود دارد. اگر میخواهید با بیوگرافی نعمت حقیقی و زندگی حرفهای و آثار او بیشتر آشنا شوید، حتما به صفحه هر یک از آثار نعمت حقیقی در منظوم سر بزنید. همه 37 اثر مهم نعمت حقیقی در منظوم یک پروفایل اختصاصی دارند که اطلاعات کامل معرفی آنها تهیه شده است. امتیازی که هر یک از آثار نعمت حقیقی در منظوم دارند، نمره و امتیازی است که مردم از یک تا ده به آنها دادهاند. در واقع هر چقدر نعمت حقیقی در آثار ارزشمندتری فعالیت کرده باشد، توانسته نمرهی بیشتری از سوی مردم بگیرد، در نتیجه سوابق کاری و بیوگرافی نعمت حقیقی درخشانتر خواهد شد. مثلا اثری که در بیوگرافی نعمت حقیقی بیشترین امتیاز را از مردم گرفته است، سریال کوچک جنگلی محسوب میشود و اثری که در بیوگرافی نعمت حقیقی کمترین امتیاز را گرفته است، فیلم بدنام محسوب میشود.
اگر در مورد بیوگرافی نعمت حقیقی نکات بیشتری میدانید حتما برای ما ارسال کنید تا کمکی بزرگ به همه مخاطبان و طرفداران نعمت حقیقی کرده باشید. مثلا اگر اطلاعاتی دقیقتر در مورد بیوگرافی نعمت حقیقی، آثار نعمت حقیقی، جوایز نعمت حقیقی، همکاران نعمت حقیقی، گالری عکس نعمت حقیقی، قد نعمت حقیقی، وزن نعمت حقیقی، رنگ چشم نعمت حقیقی، وضعیت تأهل و همسر نعمت حقیقی، فرزندان نعمت حقیقی، حواشی نعمت حقیقی و کودکی نعمت حقیقی میدانید حتما برای ما ارسال کنید.
نعمت حقیقی مدیر فیلم برداری و هنرمند کشورمان سرانجام با کولهباری از تجربه، در سال 1389 و در سن 71 سالگی پس از فعالیت در 37 اثر سینمایی و تلویزیونی چشم از جهان بست.
در آن زمان به کمک برادرش با یک دوربین عکاسی ارزان قیمت برای دلخوشی عکس میگرفت.
حقیقی در سال چهارم متوسطه تحصیل را برای همیشه رها کرد و موقعی که فرخ غفاری «جنوب شهر» را میساخت به عنوان کمکفیلمبردار با حقوق ماهیانهی 250 تومان استخدام شد.
جلسات نمایش "کانون فیلم" که به همت غفاری برگزار میشد، باعث آشنایی حقیقی با پارهای از فیلمهای مهم تاریخ سینمای جهان شد.
در چنین وضعی با کمک و موافقت غفاری تاریک خانه کوچکی در "ایران نما" دایر کرد و به طور حرفهای به کار عکاسی مشغول شد.
گهگاه با دوربین فیلمبرداری نماهای کوتاهی میگرفت و عکسهای گرفتهشده را در تانک عکاسی ظاهر و با آگراندیسمان چاپ میکرد.
وی بسیاری از شگردهای سینمایی و تروکاژهایی را که در آن زمان در ایران متداول نبود - یا حقیقی ندیدهبود- در همین تاریکخانه آموخت.
غفاری پس از ساختن فیلم ناموفق «عروس کدومه؟» (1338) که حقیقی هم دستیار فیلمبردار و هم عکاس فیلم بود، پس از بستن قراردادی با شرکت نفت برای تهیهی چند فیلم مستند حقیقی را به عنوان فیلمبردار انتخاب کرد؛ حاصل کار چنان بود که مهندس محسن بدیع در لابراتورش و غفاری به او دست مریزاد گفتند و به ادامهی کار تشویق کردند.
در نیمهی اول دههی (1340) ساخت تعدادی فیلم تبلیغاتی از نوشتن طرح تا فیلمبرداری، تدوین و صداگذاری به حقیقی محول شد و سپس او همراه گروه ابوالقاسم رضایی و جلال مقدم به عربستان رفت تا فیلم «خانهی خدا» را با همکاری احمد شیرازی، محمود ایثاری و عباس دستمالچی فیلمبرداری کند.
با تأسیس تلویزیون ملی ایران به توصیهی غفاری فعالیت حقیقی در تلویزیون متمرکز شد.
کار در تلویزیون، حقیقی را از فضای ناسالم سینما و جو نامطلوبی که آن را احاطه کردهبود، دور کرد؛
حقیقی براین عقیده است که اگر در آن زمان وارد سینمای ایران شده بود به طور قطع به یقین به سلک همان فیلمبردارانی میپیوست که سینمای ایران آنها را هرز بردهاست. با چنین عقیدهای است که وقتی مسعود کیمیایی به او پیشنهاد میدهد فیلمبرداری نخستین فیلمش «بیگانه بیا» (1347) را برعهده بگیرد تمایلی نشان نمیدهد.
«داش آکل» نخستین همکاری گروهی کیمیایی، حقیقی، اسفندیار منفردزاده و بهروز وثوقی است.
از این زمان به بعد حقیقی احساس میکرد که اندازهی صفحه تلویزیون و قطع 16 میلیمتری او را راضی نمیکند و مصمم شد تا نتیجه کارش را در روی پردهی بزرگ سینما ببیند.
حقیقی در سال (1352) «تنگسیر» را برای امیر نادری در سازمان سینمایی "پیام" فیلمبرداری کرد.
اگر نادری و حقیقی استفاده زیادی از رنگ در فیلم رنگی «تنگسیر» نکردند، ناصر تقوایی و حقیقی در فیلم سیاه و سفید «نفرین» (1352) به مطلوبترین شکل از رنگ استفاده کردند.
«شازده احتجاب» بهمن فرمانآرا (1353) پس از «نفرین» و «داش آکل» تجربهای موفق در فیلمبرداری سیاه و سفید است؛ حقیقی و فرمان آرا به اقتضای داستانی که در روزهای پایانی یک شازده بیمار قجر را بیان می کند از گرفتن تصاویر دلپذیر و چشم نواز اجتناب کردند.
حقیقی بعد از «شازده احتجاب» در دورهای یک تا دو ساله، فیلمهایی را فیلمبرداری کرد که خودش هم در کارنامهی سینماییاش آنها را جدی نمیگیرد، اگرچه کارهای بیارزشی هم نیستند: «ممل آمریکایی» شاپور قریب (1353) «سازش» محمد متوسلانی (1353)، «همسفر» مسعود اسداللهی (1354) و «خانه خراب» (نصرت الله کریمی 1354).
وی طراحی صحنه و لباس در فیلمهایی نظیر؛ «شوکران» (۱۳۷۷)، را انجام دادهاست.
حقیقی بهعنوان دستیار فیلمبردار در فیلمهایی نظیر؛ «ناصرالدینشاه آکتور سینما» (۱۳۷۰)، حضور داشتهاست.
وی تهیه کنندگی فیلمهایی نظیر؛ «دنیای پر امید» (۱۳۴۸) و کارگردانی فیلمهایی نظیر؛ «فیل در تاریکی» (۱۳۶۸)، را در کارنامه دارد.
نعمت حقیقی فیلمبرداری فیلمهایی نظیر؛ «فصل پنجم» (۱۳۷۵)، «تویی که نمیشناختمت» (۱۳۶۹)، «سفیر» (۱۳۶۱)، «چشمه» (۱۳۵۱) و «خروس بیمحل» (۱۳۴۰)، را برعهده داشتهاست.
حقیقی مدیریت فیلمبرداری فیلمهایی نظیر؛ «مارال» (۱۳۷۹)، «شوکران» (۱۳۷۷)، «جهان پهلوان تختی» (۱۳۷۶)، «مهاجران» (۱۳۶۹)، «دادشاه» (۱۳۶۲)، «گوزنها» (۱۳۵۳) و «نفرین» (۱۳۵۲)، را در کارنامه دارد.
وی همچنین در فیلمهایی نظیر؛ «تشریفات» (۱۳۶۴)، «سیاه راه» (۱۳۶۳)، «فرار» (۱۳۶۳)، «بازداشتگاه» (۱۳۶۲)، «تفنگدار» (۱۳۶۲)، «خاک و خون» (۱۳۶۲) و «میرزا کوچکخان» (۱۳۶۲)، به نقشآفرینی پرداختهاست.
نعمت حقیقی، در 8 اردیبهشت 1389 بر اثر عارضهی قلبی در بیمارستان ایرانمهر تهران دیده از جهان فروبست.
وی در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) دفن شد.