به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
فیلم سینمایی گذر موقت بهکارگردانی افشین هاشمی در 5 سال پیش یعنی سال 1394 در گونه کمدی تولید شده است. گذر موقت توانست در مرجع ارزشگذاری سینما و تلویزیون یعنی منظوم نمره 4.5 از 10 را از سوی مردم بدست بیاورد که نشان میدهد عموم مردم گذر موقت را اثری کمارزش، کمکیفیت و نهچندان مهم ارزیابی میکنند. مهدی رحمانی تهیهکننده گذر موقت این فیلم را، بهعنوان محصول کشور ایران تهیه کرده است. گذر موقت در تاریخ 1396/05/11 پخش خود را توسط پخشکننده رسانهی فیلمسازان در سینما آغاز کرد. در آن روزها گذر موقت توانست آمار فروش 171،699،000 تومان را به ثبت برساند.
بازیگران فیلم گذر موقت چه کسانی هستند؟ در گذر موقت بازیگرانی چون اسماعیل محرابی، مسعود کرامتی، پانتهآ بهرام، شقایق دهقان، شبنم فرشادجو، آوا درویشی و هومن برقنورد به ایفای نقش و بازیگری پرداختهاند. در فیلم گذر موقت حدود 13 بازیگر جلوی دوربین رفتهاند که از نظر تعداد بازیگران میتوان گذر موقت را یک اثر پربازیگر عنوان کرد. از اینلحاظ کارگردانی فیلم گذر موقت باتوجه به بازی گرفتن از این تعداد بازیگر و مدیریت آنها کار بسیار دشواری بوده است؛ باید بررسی کرد آیا افشین هاشمی بهعنوان کارگردان و بهعنوان بازیگردان و همچنین تیم بازیگری گذر موقت توانستهاند در این زمینه موفق باشند و بازیهای درخشانی را نمایش دهند؟
از دیگر بازیگران فیلم گذر موقت میتوان به شقایق فراهانی، مرتضی ضرابی، لادن مستوفی، پیام امیرعبدالهیان، محمد محمدخانی و سهیلا جوادی در نقش بازیگر اشاره کرد.
متوسط سن بازیگران گذر موقت براساس میزان سنی که از آنها در دایرةالمعارف آنلاین سینما و تلویزیون یعنی منظوم ثبت شده، 53 سال است که نشان میدهد بازیگران گذر موقت عمدتا از میانسالان هستند.
از محتوا و داستان فیلم گذر موقت چقدر اطلاع دارید؟ فیلمنامه گذر موقت توسط افشین هاشمی نوشته شده است.
در خلاصه داستانی که یا از سوی تیم رسانهای اثر و یا توسط دیگر رسانهها درباره داستان گذر موقت منتشر شده است، میخوانیم: «دو پیرمرد که در شبی تاریک، تصمیمی مفرح میگیرند.»
فیلم گذر موقت از نظر ساختار (فرم)، محتوا و محیط تولید، به آثار مختلفی شباهت دارد. با توجه به شاخصهای متعدد و گوناگونی میتوان گفت آثار مرتبط فیلم گذر موقت عبارت است از: فیلم لامپ 100، فیلم ضدگلوله، فیلم شتر مرغ، فیلم آتیش بازی و فیلم طبقه حساس.
از نظر تاریخچه فعالیت کارگردان و بازیگران فیلم گذر موقت نیز آمارها و نکات جذابی را میتوان بیان کرد. براساس آمارها فیلم گذر موقت به طور متوسط فعالیت 26ام بازیگران این اثر است. براساس امتیاز مردم فیلم گذر موقت یکی از 4 اثر شاخص شقایق دهقان، شبنم فرشادجو، هومن برقنورد و سهیلا جوادی در حرفه بازیگری محسوب میشود.
همچنین براساس امتیاز مردم فیلم گذر موقت بدترین اثر محمد محمدخانی در حرفه بازیگری محسوب میشود.
براساس امتیاز مردم فیلم گذر موقت یکی از 4 اثر شاخص افشین هاشمی در حرفه کارگردانی محسوب میشود.
1 تن از بازیگران گذر موقت، اولین فعالیت جدی بازیگری خود را در این اثر تجربه کرده است، در واقع در گذر موقت 1 فیلم اولی بوده است: پیام امیرعبدالهیان.
همچنین افشین هاشمی کارگردان گذر موقت اولین همکاری خود با بازیگرانی چون اسماعیل محرابی، مسعود کرامتی، پانتهآ بهرام، شقایق دهقان، شبنم فرشادجو، آوا درویشی، شقایق فراهانی، مرتضی ضرابی، لادن مستوفی، محمد محمدخانی و سهیلا جوادی را در این اثر تجربه کرده است. در میان بازیگران گذر موقت نیز 61 همکاریِ اول رخ داده، بهعبارت دیگر در این فیلم میان هر یک از 13 بازیگر با یکدیگر یک رابطه همکاری شکل گرفته که 61 همکاری برای اولینمرتبه در گذر موقت رخ داده است. مانند: اسماعیل محرابی و مسعود کرامتی، پانتهآ بهرام و شبنم فرشادجو، شقایق دهقان و آوا درویشی، هومن برقنورد و مرتضی ضرابی، شقایق فراهانی و پیام امیرعبدالهیان.
مخاطبان بعد از تماشای فیلم گذر موقت به ارزیابی اثر در منظوم پرداختهاند و نتایج مهمی درباره شاخصهای هنری، فنی و محتوایی اثر بدست آمده است. براساس نظرسنجی و دیدگاه مردم:
فیلم گذر موقت قطعا ارزش تماشا دارد چراکه 88% مخاطبان معقدند فیلم گذر موقت ارزش یک بار دیدن را دارد.
فیلم گذر موقت قطعا خوشساخت هست زیرا 79% مخاطبان عقیده دارند فیلم گذر موقت از لحاظ فنی باکیفیت ساخته شده است.
فیلم گذر موقت قطعا عملکرد بازیگریِ خوبی دارد چراکه 77% مخاطبان عقیده دارند تیم بازیگری فیلم گذر موقت نقشها را خوب بازی کردند.
فیلم گذر موقت نسبتا خلاقانه هست زیرا 66% مخاطبان عقیده دارند داستان و ساختار فیلم گذر موقت غیرتکراری و جدید است.
فیلم گذر موقت نسبتا محتوای مناسبی دارد زیرا 66% مخاطبان عقیده دارند حرف و پیام فیلم گذر موقت مفید و ارزشمند هست.
فیلم گذر موقت تا حد بسیاری تفکربرانگیز هست چراکه 76% نظردهندگان بعد پایان فیلم گذر موقت به آن فکر میکردند.
فیلم گذر موقت تا حد بسیاری مناسب خانواده هست چراکه 76% مخاطبان عقیده دارند فضای فیلم گذر موقت با فرهنگ خانوادهشان سازگار است.
فیلم گذر موقت نسبتا مناسب کودکان هست چراکه 69% مخاطبان عقیده دارند فضای فیلم گذر موقت مناسب کودکان است.
اگر از تصویربرداری فیلم گذر موقت خوشتان آمده و یا دوستش ندارید، بهتر است بدانید مدیر فیلمبرداری آن اصغر رفیعیجم بوده است. نظرتان درباره ضرباهنگ و تدوین فیلم گذر موقت چیست؟ تدوین گذر موقت را سپیده عبدالوهاب انجام داده است. اگر صدای گذر موقت بهگوشتان نشسته و یا از آن ناراضی هستید، شما را با صدابردار فیلم گذر موقت یعنی طاهر پیشوایی آشنا میکنیم. ویدا روشنی طراحی صحنه فیلم گذر موقت را انجام نموده است. عبدالله اسکندری چهرهپردازی یا طراحی گریم فیلم گذر موقت را برعهده داشت. در مجموع بیش از 22 نفر در تولید فیلم گذر موقت نقش داشتهاند و هر یک از آنها در منظوم یک صفحه اختصاصی دارند.
کاربران نیز در 1 لیست از فیلم گذر موقت یاد کردهاند. همچنین در بخش بررسی فیلم گذر موقت 28 نفر از میان مردم به نقد و تحلیل خود از گذر موقت پرداختهاند. در دادهکاوی و تحلیل ابر کلیدواژهها بررسیهای مردم برای فیلم گذر موقت، بیشترین واژههای تکرار شده عبارت است از: تئاتر، هاشمی، بازی، افشین، خوب، دیالوگ و کنند.
تاکنون در صفحه اختصاصی فیلم گذر موقت در منظوم اطلاعات بسیاری توسط پژوهشگران و مردم ثبت شده است؛ در بخش گالری عکس و پوستر فیلم گذر موقت 11 عدد، در بخش ویدئو و تیزر فیلم گذر موقت 1 عدد، در بخش حواشی فیلم گذر موقت 3 عدد، در بخش نقد فیلم گذر موقت 2 عدد گردآوری و درج شده است. همچنین تاکنون در بخشهای دیالوگ برتر فیلم گذر موقت، سوتی فیلم گذر موقت هنوز موردی ثبت نشده است. قطعا ما و شما به این حد قانع نیستیم؛ باید بهکمک علاقمندان فیلم، سریال و تئاتر، این دایرةالمعارف آنلاین و بانک اطلاعات هنرمندان و آثار سینما، تلویزیون و تئاتر را کامل و کاملتر کنیم.
بهرشکل افشین هاشمی از خسته نباشیدَ ش فاصله گرفته است و به گذری موقت بسنده کرده. ولی می شود به او زمان داد که سینما بسازد.سینمایِ سینمایی. نه سینمایِ نمایشی.
نوع فیلمبرداری و بستن قاب ها؛ موسیقی متن فیلم؛ شیوه روایت داستان؛ گریم؛ صحنه آرایی و دکوپاژ؛ میزانسن و طراحی لباس و غیره همه اصولی و بی نقص بودند.
کارگردانی نیز عالی بود. نمی شود از طریقه بازی گرفتن از بازیگران توسط افشین هاشمی ایراد گرفت. او به اصول ساخت فیلم مسلط است و به چارچوب های ساخت یک اثر هنریِ تصویری پایبند. مخصوصاً در دیالوگ نویسی و دیالوگ گوی.
حالت دوگانگی موجود در فیلم را نیز دوست داشتم. اینکه فقط دو نقش اصلی داشتیم و فیلم براحتی از هرکدام از کاراکترها عبور میکرد؛ خیلی خوب بود. فیلم قصه گو بود و در قصه نباید چندتن قهرمان باشد. یک یا دو قهرمان کافی ست.
استعاره های این فیلم هم بسیار زیبا بود. "پلیسی" که مراقب و محافظ است؛دقیق و کوشا ست؛ در عین حال مهربان و باگذشت. این استعاره بسیار زیبایی بود. "زنان"خیاط هم استعاره بسیار فوق العاده بود از زنانِ زجر کشیده و سرپرست خانوار که نه تنها کم نیاورده اند و به ذلت تن نداده اند؛ بلکه هنوز به عقاید همسرشان احترام می گذارند و لباس رزم همسر را بر تن می کنند و به جنگ روزگار می روند. "زن سیگار فروش" هم استعاره از روزگاری بود که هنرمندان همدرد هم بودند و مرهم بر زخم هم که هم اکنون دچار فروپاشی شده اند و همدیگر را تنها گذاشته اند. این استعارات و باقی استعاره های فیلم به زیبایی فیلم کمک شایانی کرده بود.
درونمایه فیلم نیز زیبا بود. یافتن سرپرستی برای یک زن بی سرپرست. البته این امر زیبا را رضا میرکریمی در فیلم "امروز" هم بنمایش گذاشته بود اما افشین هاشمی آن را بسط داده شده تر و دراماتیک تر تعریف کرد.
بازیگران مطرح ایرانی می گویند "خاک صحنه خورده اند و با تئاتر آغاز کرده اند"اما سینماگرانِ دوره ما که در تئاتر خوب درخشیده اند؛ نتوانستند روزهای خوب شان را در سینما تکرار کنند. یکی از آنها افشین هاشمی ست. شاید هنرپیشه دلبسته به سینما باید راهش را از تئاتر آغاز کند تا ستاره شود،اما قرار نیست ستاره های تئاتر؛ سینماگران خوبی شوند.یعنی این را نمی شود یک قانون دانست در قالب یک تابعِ یک به یک!! لااقل در سه دهه اخیر این موضوع به اثبات رسیده است. شاید هم عدم وجود فیلمنامه های قوی در برابر خواسته های بیمشار کارگردانان موجب شده فیلم های خوب انگشت شمار شوند. بهرصورت/.
افشین هاشمی در ساخته بلند کنونی اَش نتوانست خاطره خوش فیلم"خسته نباشید" را تکرار کند. گرچه آن فیلم هم سوژه بروزی نداشت و متجددگرایانه ساخته نشده بود و صرفاً دغدغه هنر داشت؛ اما بسیار خوش ساخت و ظریف بود و از لحنی ملایم و گفتاری ملیح بهره می برد. و این مِلاحَت و ملایمت و ظرافت را با فیلم "گذر موقت" مشترک بود.
در "گذرموقت" ما با یک فانتزی روبرو هستیم.فانتزیِ منتقدانه و پندآموز. نمی شود گفت فیلم بدی ست. اما خوبی هایش را لابلای سکانس های تعریف نشده برای مخاطب؛ گم کرده است.
این فیلم دغدغه ای عجیب دارد؛ هم می گوید سرخوش باش و از عمر لذت ببر. هم می گوید سرخوشی تعریف مشخص و اصولی دارد. هم می گوید سرخوشی را نباید سرکوب کرد. هم می گوید سرخوشی سرکوب نشده عواقب دارد. و این تضادها در این فیلم می شود فانتزی بازیِ افشین هاشمی.
در فیلم ما مطربی را می بینیم که در یک شب آزاد شده بسر میبرد و میخواد تمامِ دورانِ ممنوع الکاریَ ش را یک شبه جبران کند و به خوبی مشخص است که درحال انفجار است!!
در برابر او پیرمرد دیگری ست که من نفهمیدم از زمان ساواک بوده یا کمیته انقلاب!! ولی انگار خطایی را مرتکب شده و با زنی عقد کرده که به جهل و نادانی از او دختری به یادگار مانده. او که نه آرمان هایش را رها می کند و نه میخواهد مرد قدیم باشد؛ بشدت مردد و دودل دیالوگ می گوید.
سپس زنی را می بینیم که آبستن است و گویی نماد مردمِ زمانه ماست که آبستن حوادث روزگار شده اند و بیچاره و ملول و منزوی در گوشه ای درد میکشند.
حال این دو پیرمرد که یکی خسته از زندانی شدن هنرش است و دیگر خسته از اشتباهات ایدئولوژیک خویش، میخواهند درد نسل جوان را درمان کنند و به نسل های پس از خویش کمک کنند که از مشکلات و رنج ها فارغ شوند. و افشین هاشمی این درمانگری درماندگان را به ظرافت بیان می کند.
باید بگم دیالوگ های گذرموقت از اون دست دیالوگ هایی ست که خیلی دوست دارم.دو شخصیت اصلی داستان در کمال سادگی پر از آرزوهای نرسیده هستن.تقابل نسل هایی که اکنون مسیر گم کردند و خیلیاشون تعهدات و هدف زندگی رو از یاد بردن،از حرف و نظر اصلی خودم دور نشم به نظرم این فیلم بیشتر تئاتر بود یه تئاتر که در بازی شخصیت هایه داستان و مخصوصاً دو شخصیت اصلی موجود میزنه و انصافاً نمایش قشنگی هم هست.حتی فیلم نامه این فیلم هم بیشتر شبیه نمایشنامه است تا فیلم نامه،نمایشنامه ای در خدمت زندگی آه هم برای رسیدن به آرزوها و از دست دادهای دوران زندگانی.
سفری که بیشتر هدفش به تصویر کشاندنه،گذری بودن دنیاست اون هم در درون و بیرون دو پیرمرد.قصه ای که پایان یافته ها بیانش می کنند اون هم از بیان خواستن،شرکت و مشارکت در مراسم ازدواج،کمک برای تولد فرزند،تلاش برای شناخت درست و خیلی چیزهای دیگر.
نمایشی که گاهی شعاری می شه اما نه برای هدفی خاص و دنیوی،شعاری آشنا برای همه ی دهه ها.
درد دل هایی که تو شخصیت هایی دست به دست می شه که بعضیاشون پر از تعهدن و بعضیاشون بی تعهد و سربه هوا و خیلیاشون هم پر از درد و خودشون رو در آخر خط دیده.
داستان از انتهای دوران آدمی رو به ابتدا میاره و ادامه مسیره میده تا انتها و با بیانی ساده خیلی از اشتباهاتی که داره مد می شه و مورد استقبال قرار می گیره رو رد می کنه اون هم بدون بی احترامی.
در کل من گذرموقت نمایشی رو دوست داشتم و پسندیدم.