به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
فیلم سینمایی متری شیشونیم بهکارگردانی سعید روستایی در 4 سال پیش یعنی سال 1396 در گونه درام تولید شده است. متری شیشونیم توانست در مرجع ارزشگذاری سینما و تلویزیون یعنی منظوم نمره 7.9 از 10 را از سوی مردم بدست بیاورد که نشان میدهد عموم مردم متری شیشونیم را اثری باکیفیت و باارزش ارزیابی میکنند. سیدجمال ساداتیان تهیهکننده متری شیشونیم این فیلم را، بهعنوان محصول کشور ایران تهیه کرده است. متری شیشونیم در تاریخ 1397/12/25 پخش خود را توسط پخشکننده خانهی فیلم ایران در سینما آغاز کرد. در آن روزها متری شیشونیم توانست آمار فروش 27،683،286،000 تومان را به ثبت برساند.
بازیگران فیلم متری شیشونیم چه کسانی هستند؟ در متری شیشونیم بازیگرانی چون پیمان معادی در نقش صمد، نوید محمدزاده در نقش ناصر خاکزاد، فرهاد اصلانی در نقش قاضی، پریناز ایزدیار در نقش دوستدختر ناصر، هومن کیایی در نقش حمید، مرجان قمری در نقش زن رضا مرادی و محمدعلی محمدی در نقش محمدعلی محمدی به ایفای نقش و بازیگری پرداختهاند. در فیلم متری شیشونیم حدود 108 بازیگر جلوی دوربین رفتهاند که از نظر تعداد بازیگران میتوان متری شیشونیم را یک اثر بزرگ، پربازیگر و با تعداد شخصیتهای داستانی بسیار عنوان کرد. از اینلحاظ کارگردانی فیلم متری شیشونیم باتوجه به بازی گرفتن از این تعداد بازیگر و مدیریت آنها کار بسیار دشواری بوده است؛ باید بررسی کرد آیا سعید روستایی بهعنوان کارگردان و بهعنوان بازیگردان و همچنین تیم بازیگری متری شیشونیم توانستهاند در این زمینه موفق باشند و بازیهای درخشانی را نمایش دهند؟
از دیگر بازیگران فیلم متری شیشونیم میتوان به یوسف خسروی در نقش وحید(پسر مرد فلج)، مازیار سیدی در نقش اشکانی، مهدی حسینینیا در نقش حسن گاوی، علی باقری در نقش رضا مرادی، گیتی قاسمی در نقش خواهر ناصر، پیمان شریعتی در نقش رئیس پایگاه، اصغر پیران در نقش مرد فلج و محسن بانصیری در نقش پسر مدفون اشاره کرد.
از محتوا و داستان فیلم متری شیشونیم چقدر اطلاع دارید؟ فیلمنامه متری شیشونیم توسط سعید روستایی نوشته شده است.
در خلاصه داستانی که یا از سوی تیم رسانهای اثر و یا توسط دیگر رسانهها درباره داستان متری شیشونیم منتشر شده است، میخوانیم: «در بزنگاه روزهای سخت، اعتیاد و مواد مخدر هم گریبان زندگی مردم این شهر را رها نمیکند. »
فیلم متری شیشونیم از نظر ساختار (فرم)، محتوا و محیط تولید، به آثار مختلفی شباهت دارد. با توجه به شاخصهای متعدد و گوناگونی میتوان گفت آثار مرتبط فیلم متری شیشونیم عبارت است از: فیلم ابد و یک روز، فیلم یک روز بخصوص، فیلم ویلاییها، فیلم بمب؛ یک عاشقانه و فیلم تابستان داغ.
فیلم متری شیشونیم در میان لیست 100 فیلم برتر تاریخ ایران در سامانه منظوم مرجع ارزشگذاری سینما و تلویزیون، رتبه 3 را با امتیاز و رأی مردم کسب کرده است.
فیلم متری شیشونیم در 2 جشنواره شرکت کرده است.
از نظر تاریخچه فعالیت کارگردان و بازیگران فیلم متری شیشونیم نیز آمارها و نکات جذابی را میتوان بیان کرد. براساس آمارها فیلم متری شیشونیم به طور متوسط فعالیت 3ام بازیگران این اثر است. براساس امتیاز مردم فیلم متری شیشونیم بهترین اثر هومن کیایی، مرجان قمری، علی باقری، پیمان شریعتی، اصغر پیران، خسرو بامداد، فاطمه رضایی و رضا خیریپور و یکی از 4 اثر شاخص مرتضی خانجانی و مبین رستگار در حرفه بازیگری محسوب میشود.
69 تن از بازیگران متری شیشونیم، اولین فعالیت جدی بازیگری خود را در این اثر تجربه کردهاند، در واقع در متری شیشونیم 69 فیلم اولی بودهاند: محمدعلی محمدی، یوسف خسروی، محسن بانصیری، پیمان قاسمزاده، غلامرضا شهبازی، مهرداد ساعی، محمد تقیلو، امیرحسین مسلمی، میلاد محمدی، میلاد معیری، زهرا نائب، دیبا خاتمی، تزاو یونسپور، حسین مهدوی، مرتضی محمودی، مسعود رحیمی، طاها بنیطبا، یلدا صرافی، مرضیه بدرقه، محمد دولتخوانی، مجتبی یوسفی، علیرضا حتمی، مهدی حاجصفاری، علی رحیمدل، سیامک جودکی، حسام آراتی، آدویس داودیان، آریا نژادعلی، پرویز ربیعی، سیدرمضان مظهری، محمود همدانینیا، اکبر همدانینیا، احمد غفاریان، مهدی همدانی، بابک بختیاری، پیروز یگانه، توحید حسینپور، فرزین عوضزاده، رضا کشاورز، مهتاب پیشقدم، سجاد شیرپور، فریدون محبتی، محمدحسن شیرافکن، سعید طاهری، مسعود رضوی، ساجده حمیدی، شراره خمسه، رزگار فیضالهی، بابک جعفری، میثم خوشایی، امیرعلی میرباقری، فرزاد شیرازی، سعید نوابی، سجاد صبورینیا، میثم مجاوری، وحید آجرلو، میلاد قطبی، کامیاب کاظمی، اسماعیل خزائی، مهدی شاکریان، پارسا بهشتی، مهرداد نصیری، امیر نداف، اکبر میرسلیمی، حامد عزیززاده، سروش نجفی، معین رستمآبادی، ایمان بیات و جواد مهاجر.
همچنین سعید روستایی کارگردان متری شیشونیم اولین همکاری خود با بازیگرانی چون فرهاد اصلانی، هومن کیایی، مرجان قمری، مازیار سیدی، مهدی حسینینیا، علی باقری، گیتی قاسمی، پیمان شریعتی، اصغر پیران، جواد پورحیدری، هستی دهقان، خسرو بامداد، نسا افرنگه، منصور نصیری، محمد کاظمی، منصور آقاجانلو، زهرا بشیری، محمد قائدی، مرتضی خانجانی، الهام الهیمهر، بهشته آلیان، مبین رستگار، حسن رضازاده، ماهان لشگری، مجتبی کاتوزیان، مصطفی لطیفیخواه، علی کاظمی، احمد دهقان، مهدی حسنزاده، سعید کرمی، فاطمه رضایی، رضا خیریپور، امیرحسین احمدی، سیدسپهر رضویون، ابوالفضل نصیری و بهزاد حاجیحسنی را در این اثر تجربه کرده است. در میان بازیگران متری شیشونیم نیز 5748 همکاریِ اول رخ داده، بهعبارت دیگر در این فیلم میان هر یک از 108 بازیگر با یکدیگر یک رابطه همکاری شکل گرفته که 5748 همکاری برای اولینمرتبه در متری شیشونیم رخ داده است. مانند: پیمان معادی و هومن کیایی، نوید محمدزاده و مرجان قمری، فرهاد اصلانی و محمدعلی محمدی، پریناز ایزدیار و یوسف خسروی، مازیار سیدی و مهدی حسینینیا.
عوامل تولید و بازیگران متری شیشونیم در اینستاگرام نیز فعال هستند و مجموع میزان فالوئرهای اینستاگرام 16 نفر از این هنرمندان به بیش از 10،458،941 نفر میرسد. بنابراین متری شیشونیم ظرفیت مناسبی برای دوباره دیدن شدن در میان عموم مردم و طرفداران این هنرمندان دارد.
مخاطبان بعد از تماشای فیلم متری شیشونیم به ارزیابی اثر در منظوم پرداختهاند و نتایج مهمی درباره شاخصهای هنری، فنی و محتوایی اثر بدست آمده است. براساس نظرسنجی و دیدگاه مردم:
فیلم متری شیشونیم قطعا ارزش تماشا دارد چراکه 95% مخاطبان معقدند فیلم متری شیشونیم ارزش یک بار دیدن را دارد.
فیلم متری شیشونیم قطعا خوشساخت هست زیرا 90% مخاطبان عقیده دارند فیلم متری شیشونیم از لحاظ فنی باکیفیت ساخته شده است.
فیلم متری شیشونیم قطعا عملکرد بازیگریِ خوبی دارد چراکه 92% مخاطبان عقیده دارند تیم بازیگری فیلم متری شیشونیم نقشها را خوب بازی کردند.
فیلم متری شیشونیم تا حد بسیاری خلاقانه هست زیرا 79% مخاطبان عقیده دارند داستان و ساختار فیلم متری شیشونیم غیرتکراری و جدید است.
فیلم متری شیشونیم تا حد بسیاری محتوای مناسبی دارد زیرا 88% مخاطبان عقیده دارند حرف و پیام فیلم متری شیشونیم مفید و ارزشمند هست.
فیلم متری شیشونیم تا حد بسیاری تفکربرانگیز هست چراکه 86% نظردهندگان بعد پایان فیلم متری شیشونیم به آن فکر میکردند.
فیلم متری شیشونیم نسبتا مناسب خانواده هست چراکه 61% مخاطبان عقیده دارند فضای فیلم متری شیشونیم با فرهنگ خانوادهشان سازگار است.
فیلم متری شیشونیم اصلا مناسب کودکان نیست چراکه تنها 13% مخاطبان عقیده دارند فضای فیلم متری شیشونیم مناسب کودکان است.
اگر از تصویربرداری فیلم متری شیشونیم خوشتان آمده و یا دوستش ندارید، بهتر است بدانید مدیر فیلمبرداری آن هومن بهمنش بوده است. نظرتان درباره ضرباهنگ و تدوین فیلم متری شیشونیم چیست؟ تدوین متری شیشونیم را بهرام دهقانی انجام داده است. اگر صدای متری شیشونیم بهگوشتان نشسته و یا از آن ناراضی هستید، شما را با صدابردار فیلم متری شیشونیم یعنی ایرج شهزادی آشنا میکنیم. محسن نصراللهی طراحی صحنه فیلم متری شیشونیم را انجام نموده و غزاله معتمد طراحی لباس فیلم متری شیشونیم را انجام داده است. ایمان امیدواری چهرهپردازی یا طراحی گریم فیلم متری شیشونیم را برعهده داشت. موسیقی متن فیلم متری شیشونیم اثر پیمان یزدانیان است.
از دیگر عوامل اثر میتوان به مهدی توکلیزانیانی دستیار اول کارگردان فیلم متری شیشونیم، مسعود رحیمی مدیر صحنه فیلم متری شیشونیم، ندا قائدیمقامی منشی صحنه فیلم متری شیشونیم و اشاره کرد. در مجموع بیش از 201 نفر در تولید فیلم متری شیشونیم نقش داشتهاند و هر یک از آنها در منظوم یک صفحه اختصاصی دارند.
کاربران نیز در 27 لیست از فیلم متری شیشونیم یاد کردهاند. همچنین در بخش بررسی فیلم متری شیشونیم 325 نفر از میان مردم به نقد و تحلیل خود از متری شیشونیم پرداختهاند. در دادهکاوی و تحلیل ابر کلیدواژهها بررسیهای مردم برای فیلم متری شیشونیم، بیشترین واژههای تکرار شده عبارت است از: روستایی، بازی، متری، شیش، نیم، سکانس و سعید.
تاکنون در صفحه اختصاصی فیلم متری شیشونیم در منظوم اطلاعات بسیاری توسط پژوهشگران و مردم ثبت شده است؛ در بخش گالری عکس و پوستر فیلم متری شیشونیم 31 عدد، در بخش ویدئو و تیزر فیلم متری شیشونیم 17 عدد، در بخش حواشی فیلم متری شیشونیم 9 عدد، در بخش دیالوگ برتر فیلم متری شیشونیم 1 عدد، در بخش نقد فیلم متری شیشونیم 1 عدد گردآوری و درج شده است. همچنین تاکنون در بخشهای سوتی فیلم متری شیشونیم هنوز موردی ثبت نشده است. قطعا ما و شما به این حد قانع نیستیم؛ باید بهکمک علاقمندان فیلم، سریال و تئاتر، این دایرةالمعارف آنلاین و بانک اطلاعات هنرمندان و آثار سینما، تلویزیون و تئاتر را کامل و کاملتر کنیم.
حدود،سلب حیات ، قطع عضو ، قصاص نفس و عضو و جرح ، دیات ، شلاق ، تبعید ، نفی بلد ، اقامت اجباری و منع از اقامت در محل یا محل های معین» را بخوانید تا متوجه شوید چه می گویم.اینقدر در سکانس ها کلمات زشت و غیراخلاقی و بدآموزی هست که نمی توان آن را از تلویزیون پخش کرد.
متهم یا مجرم به راحتی خود کشی کنند یا به سایرین آسیب بزنند ( مثلا آنها را خفه کنند ) ؟ چطور آنقدر جمعیت در محله حاشیه نشین را با ون آوردند و همه هم جا شدند؟! رابطه شوهر نامزد سابق لیلا با این ماجرا چه بود و سرنوشتش چی شد؟ چطور پلیس ها به حضور وحید در نزدیکی آشپزخانه رضا ژاپنی مشکوک نشدند ؟ چطور ناصر داخل سلول آنقدر زیاد و بعضا بلند با تلفن همراه صحبت می کند اما پلیس ها و زندانبانان متوجه نمی شوند ؟ چرا آن همه متهم را داخل یک سلول جمع کردند؟ آن پسر از کجا می دانست قرص ترامادول کجاست که مستقیم رفت سر وقت آن و آن را دزدید؟! مگر کفن شش و نیم متری برای پدرش نخریده بود پس چرا پدرش هنوز زنده بود؟! آیا دستگاه x-ray می تواند مواد مخدر ( شیشه ) درون معده قاچاقچیان و عرضه کنندگان را تشخیص دهد؟! چرا وقتی ناصر را از داخل ون آزاد کردند خیلی سریع توانستند او را دستگیر کنند و او هم دوباره برگشت داخل ون؟! چطور قاضی اینقدر در صدور حکم عجول ( و بعضا مردد) است و صبر نمی
کند فیلم دوربین ها بیاید؟ چطور می توان باور کرد یک سرگرد به همین راحتی زیردست خود را دستبند بزند ؟
البته سانسور فیلم هم در ابهام بعضی بخشها بی تاثیر نبوده
دو سری هم سانسور شده؛ هم برای جشنواره و هم اکران عمومی
در ریتم، کشش، کارگردانی و بازی بازیگران عالی بود
بازی عالی آقا معادی و آقای محمدزاده فیلم را به مراتب زیبا تر میکرد
احسنت
پیج و سایت نقد هم میخواین بزنین
و تازه به بقیه هم یاد بدین؟ :)))))))
فیلم که عالی حرفش درد بود درد
اون سکانس ون عالی بود
[[ با کمک یکدیگر کرونا را شکست میدهیم ]]
خوب شد که متری شیش و نیم ساخته شد تا ذهنیت ما نسبت به سرکردگان باند شیشه در جامعه عوض شود.انها سه پا و چهار دست ندارند و صورتی زخمی.هر کسی می تواند به رییس باند شیشه تبدیل شود.
بازی های تکراری از پیمان معادی و فرهاد اصلانی فیلمنامه افتضاح و کارگردانی بد فیلمبرداری غیر قابل تحمل.
حضور نوید محمدزاده تنها امتیاز مثبت این فیلم بود
فیلم فوق العاده بده... پر از صحنه های اضافی که منطق داستانی نداره مثل صحنه داخل سلول بازداشتگاه که صرفا برای تحریک احساسات مخاطب هست.
فیلم تعدد روایت داره شخصیت اصلی فیلم پیمان معادی از یه جایی غیب میشه و نوید محمد زاده که مثلا قراره شخصیت بازدارنده باشه میشه پیش برنده داستان در حالی که هدف مشخصی نداره.
در نیمه ابتدایی فیلم شخصیت اصلی تمام کنش هاش به موفقیت می رسه و هیچ واکنشی رو تا رسیدن به هدفش نداره میگن دوساله دنبال طرفن ولی خیلی آسون و راحت و بدون هیچ مشکلی تو بیست دقیقه اول اون خلاف کار خفن دستگیر میشه. عدم تسلط کارگردان به دوربین باعث شده اشتباه از لنز ها استفاده بشه و اکثریت نما های فیلم مشکل داره. تنها امتیاز فیلم استفاده از عوامل حرفه ای که بدترین اثر کارنامشون هم بازم مخاطب می کشونه به سینما
فریاد های او نوعی اعلام بقا و یا اعاده حیثیت است.او خود را به مردم میشناساند.خود را از زیر دست و پای کسانی که تحقرش می کنند بیرون می کشد.
ولی به نظرم پلیسای ایرانیو خیلی خشن و بد دهن نشون میده
برای متری شش و نیم فقط باید گفت که نویسندگی اون یک مرد اجتماع دیده و کاربلد که به نحو عالی می توان هر شخصیتی رو حتی از روی چهره در یک شخصیت قرار داد که سعید روستایی این کار را به خوبی انجام داده است.
نقش نوید محمدزاده رو می توان گفت که احساساتی ترین و خنده دار ترین شخصیت گفت چون میتونست ادای ساده بودن یه معتاد رو در بیاره.
ولی بنظر من مصنوعی ترین بازی در بین بازیگران متری شش و نیم آقای پیمان معادی بود که در چند سکانس واقعا جو می گرفتش و نمی تونست شخصیت یک پلیس رو در بیاره.
به نظر من بهترین فیلم تاریخ درام ایران رو میتونه فیلم متری شش و نیم لقب بگیره. چون خوب تونست زندگی معتادان رو نشون بده.
به نظر من پرفروش ترین فیلم درام و دومین فیلم پرفروش سینمای ایران میتونه برازنده اش باشه.
با تشکر.
پرسپولیس.
دلم تنگه برای دوباره دیدنت
تو تمام دلخوشیهای من بودی
رفیقِ تنهایی و شبهای من بودی
من و تو عهد بستیم این راهِش نبود
با من بمان این دستور بود، خواهِش نبود
تو تمام دنیای من، دار و ندار من بودی
کاش لحظه اعدام شاهد دار من بودی
دلم میخواست برای آخرین بار میدیدمت
ای کاش میشد یکبار دیگر میدیدمت
دیدنت حسرت این روزهای تاریک من بود
ندیدنت کابوس خوابهای باریک من بود
تو مرا فروختی و گردنم توی طناب دار گیر است
اما هنوز هم عاشقانه این دلم پیش تو گیر است
ای عشق من، آخر چرا با من چنین کردی
پای تو ماندم چرا با من چنین کردی
برای گلایه دیگر مجالی نیست، هرگز فراموشم نکن
آتش عشقم هنوز هم شعله دارد، هرگز خاموشم نکن
میبخشمت چون عاشقت هستم، خداحافظ
کاش فقط یکبار دیگر میدیدمت، خداحافظ
#محمدهرمزی
مهمترین دستاورد فیلم جدید "سعید روستایی" برای سینمای ایران در این فیلم، خلق یک شخصیت پلیس میباشد که فراتر از کلیشههای رایج سینمای ایران است.
فیلم تا نیمه فوقالعاده پیش میرود اما با رها کردن شخصیتها بهخصوص "صمد" در نیمهی دوم، صلابت نیمهی اول خود را از دست میدهد و با اغراقهای احساسی شخصیتِ "ناصر"، حس ترحم را در بیننده ایجاد میکند و به اثری شعاری تبدیل میشود.
فیلم را برای دوم در شبکه نمایش خانگی دیدم. بهنظرم شروع، از لحاظ منطقی مشکل دارد. در شروع فیلم، بعد از تعقیب و گریز یکی از ماموران و یک قاچاقچی مواد مخدر، قاچاقچی خودش را ندانسته و با دستپاچگی درون گودالی میاندازد که بلافاصله آن گودال عمیق توسط یک لودر پر میشود و زنده بهگور میشود. این سکانس با وجود کوبندگیاش منطقی به نظر نمیرسد. هیچ گودالی با آن عمق را بدون دلیل حفر نمیکنند که بدون دلیل پُرش کنند.
در کل فیلم از لحاظِ کارگردانی، فیلمبرداری، موسیقی، جلوههای بصری، صدابرداری، صداگذاری و بازی بازیگران درخشان است و تنها نکتهی منفی آن، فیلمنامه است.
صبح بخیر
جیم جیم اول صبحی گل کاشتی با این نظرت
این فیلم و یا فیلم مغزهای زنگ زده همه چی دارند یا حداقل من بیننده معمولی رو سیراب می کنند،وقتی نوشته های فیلم میره بالا دلم میخواد دوباره و سه باره فیلم رو ببینم و دفعات بعدی که میبینم انگار بار اول دارم فیلم رو میبینم(ابد و یک روز و مغزهای زنگ زده رو شاید 8-9 بار دیدم)،اگه سینما رفتم و فیلم رو دیدم یا dvd خریدم فیلم رو دیدم خیالم راحته که هرچقدر پول دادم آش خوردم!نه مثل خیلی فیلم ها که دانلود رایگان هم تف سربالاست چ برسه برید 20هزار تومن بابت پول بلیط سینما بدید براشون!
دست شما درد نکنه آقای روستایی ، شیر مادرت حلالت باشه و هرچه درآمد از فیلم هات داری هم!
کاش بقیه کارگردان ها بیایند و ببینند فیلم یعنی چی؟ و هر مزخرفی رو تو سینما نیاورند به خورد ما ندهند
کاش سالی 2-3 تا فیلم فقط اجازه اکران بگیره ولی مثل این فیلم باشه نه توهین به شعور مخاطب
جالبه که این کارگردان 2 تا فیلم ساخته هر 2 درباره مشکلات اعتیاد،200 تا فیلم هم دراین باره بسازه به نظر من ایرادی نداره مهم اینه که من بیننده رو صندلی نتونم پلک بزنم نه مثل 90% فیلم های دیگه اگه وسط فیلم شما 1 دستشویی هم برید و برگردید چیزی رو از دست ندادید
فیلمی که من رو ساعت ها به فکر فرو ببره علیرغم صحنه های دردآور و ناراحت کننده اش که حال من رو خراب کرده اون فیلم اسمش فیلم هست
فیلمی که وقتی وقتی تیتراژ پایانی میره پاهات توان بلند شدن از صندلی رو نداره هنگ کردی غرق شدی تو فیلم فکر میکنی تو 1 دنیای دیگه ای اینقدر گیرایی فیلم بالا بوده اون فیلم اسمش فیلمه
سپاس آقای روستایی که هستی و از این فیلم زیبا
همین اول کاری یک نکته رو بگوییم و ان این است که بنده به عنوان یک کسی که اقای روستایی را دنبال میکند انتظار این را نداشتم که فیلم دوم ایشون هم راجب اعتیاد باشه ! البته این مسئله رو نمیتوان به عنوان یک عیب در کار ایشون دید و فقط انتظار بنده از ایشون بوده
فیلم محوریت جالبی را دنبال میکرد و این باعث میشد که مخاطب بعد از هر اتفاق مهم چیزی حدود سه دقیقه به اون فکر کنه و در عین حال فیلم را از دست نده و با داستان جلو بره
متری شیش و نیم ، سکانس هایی داشت که انسان احساس پوچی میکرد ( میشه به سکانسی که ریختن توی محله و زن و مرد های معتاد رو جمع کنن و سکانسی که ناصر ( نویده محمد زاده ) راجب خانواده اش با وکیلش صحبت میکرد اشاره کرد )
از خوبی و جذابیت فیلم که خیلی ها گفتن ...
کارکتر های جدیدی هم بود
مثلا نویده محمد زاده تونست با این فیلم تقریبا بگه من توی همه ی فیلم هام هم نقش یک فقیرِ معتادی که با زیر پیرهنی جلوی دوربین ظاهر میشه و رگ گردن میندازه بیرون و با داد حرف هایش را میزنه نیستم !
میتونم از لحاظ عاطفی بدبخت باشم ، میتونم بخاطر کمبود هایم و کوچه ی تنگ خانه ی قدیمی ام قلبم تنگ شود !
ناصر شخصیتی بود که پول داشت و هیچی نداشت
شاید یکی از پیامد های فیلم این بود که *پول همه چیز نیست * ناصر شخصیتی مثل جوکر داره ، ادم بد ی داستان اما پرطرفدار ! شاید این کار از اینکه نقش بد داشته باشی و ادم ها رو از خودت متنفر کنی هم سخت تر باشد که هست
خلاصه روستایی با این اثر جای پای خودش را در سینما محکم کرد و گفت از این کارگردان های دو هزاری که یک فیلم خوب فقط در کارنامه ی کاری ام هست نیستم !
پیمان معادی با کارکتر جذاب و کسی که گاهی به فکر خودش است ( داشتن پرونده و اینک به دوستش گفت اون جریان رو گردن بگیر یا اینک وقتی ناصر گفت که ۲ کیلو جنس را دزدیده برای خودش به رفیقش رو زد ) مهربون و کسی که پول حرام را خوب نمیداند و وسوسه نمیشه
اما بازیگر ها در اینک نویده محمد زاده ، پیمان معادی و پریناز ایزدیار بازیگر های توانمندی هستن شکی نیست اما بهتر نیست همین اول کاری اقای روستایی کاری نکنی که فقط فیلم هایت به یک عده بازیگر محدود شود ؟!
شاید اوردن بازیگر های دیگه در فیلم و اعتماد کردن و کنار اومدن سخت باشه ، اما شما کارگردانی ، و بازیگر و باید بکوبی و بسازی !
نتیجه ی کلی اینکه کارگردانی فیلم جذاب بود و بازیگر ها هم توانمند از قصه و محوریت جالبی هم برخورد دار بود
فیلم خوب اونیه بعد از اون بهش با عشق فکر کنی ! هر چقدر که فیلم تلخ و زننده باشه
فقط یک نکته...
وقتی خواستم بخرم نسخه اورجینالشو پوسترو دیدم جا خوردم
پوستری که حتی در همین منظوم و در نظرسنجی پوستر ها بیشترین بازخورد منفی رو داشت و بعد از یک هفته پوستری معرفی کردن که همه معتادا یک سیگارو گرفتن و گفتن این پوستر اصلیه که بازم اونم افتضاح بود و انگار با دوربین موبایل گرفته شده بود
البته چیز خیلی مهمی نیست که بخوام نقدش کنما
ولی حرفم اینه ازون بیست و هشت میلیارد فروش نمیتونستن یک میلیونشو بدن یک نفر پوستر درست و حسابی بسازه؟
علاوه بر اینکه بازی آقای معادی و محمدزاده خوب بود
توزیع کننده: هنر اول
خیلی دوس دارم بیاد و قانونی ببینمش یعنی بخرم دی وی دی شو
ای کاش همه فیلم های خوب زودتر فیلمشون پخش شه که سریع شاهد توزیعشون در شبکه نمایش خانگی باشیم(:
در کل بیشتر از شبی که ماه کامل شد دوست داشتم
بدونید شما هم طرفدارش میشید😍
همه ازش تعریف میکنن و کسی برچسبی بهش نمیزنه
سازندگانش هم ژست طلبکاری گرفتند و از ممیزی ها و سالن و... مینالیدند
اما بهترین تایم سال اکران شد (تازه اثر رقیبش هم از پرده پایین کشیده شد) و پرفروش ترین فیلم سال شده با 27 میلیارد!! که بعیده به این رکورد امسال فیلمی نزدیک بشه
حالا دو فیلم سرخپوست و شبی که ماه کامل شد بعد این همه مدت هنوز به 10 میلیارد هم نرسیدن
و تازه کلی هم ما نقدشون میکنیم
(شبی که ماه کامل شد با توجه به بودجه ساخت و جوایزش حقش بود عید اکران بشه نه به عنوان جایگزین متری شیش و نیم بلکه در کنارش)
سپاس
اما هر سه فیلم
اگر هرکدوم عید اکران میشد پرفروش ترین فیلم سال میشد
اما اگر از همون اول متری شیش و نیمو به حال خودش میزاشتن رکورد هزارپا رو هم میزد
شکستن
4 میلیون مخاطب
و 40 میلیارد فروش به این راحتی نیست
حتما این فیلم را ببینید
ارزش دیدن دارد
به خصوص هیجان نیمه ی اول فیلم واقعا از اون دسته حس های نابی بود که مدت ها بود توی سینمای ایران تجربه اش نکرده بودم.
سعید روستایی مسیر سخت تری رو برای ساخت فیلم انتخاب کرد، اثری که هدایت درست هنرور ها رو می طلبید که به خودی خود توی سینمای ما که اکثر فیلم ساز ها به آماده خوری عادت دارن به شدت اقدام قابل تقدیری بود.
متری شیش و نیم بیش از داشتن رگه های پلیسی، روی رگه های اجتماعی و روابط بین کاراکتر هاش تمرکز داره. برای همین هم هست که واکنش های بین صمد و ناصر جالب و دیدنی در اومده. یکی از ویژگی های فیلم ماندگار داشتن صحنه های منحصر به فرد و بکر هست که توی متری شیش و نیم به کرات یافت میشه!
در سکانس های اولیه تعقیب و گریز و سقوط مواد و فروش و دفن شدن اش زیر خاک، یا سکانس جمع آوری معتاد ها هم با اون میزانسن های سخت و نفس گیر واقعا عالی و دیدنی بود ولی شاید منحصر به فرد ترین سکانس فیلم مربوط به اون جایی باشه که ناصر تصمیم گرفت از صمد انتقام بگیره با بیش تر جلوه دادن جنس هایی که داشته.
بازی های فیلم هم بسیار کارشناسی شده و یک دست بود.
از همه ی بازی ها لذت بردم ولی بدون شک در راس همه ی بازی ها پیمان معادی.
متری شیش و نیم قرار نیست با ابد و یک روز یا بقیه ی فیلم های اجتماعی مقایسه بشه.
چرا که یک تجربه ی مستقله و نتیجه ی خوب کار هم حاصل ریسک پذیری شجاعانه ی کارگردان اش.
اول از کارگردانی و فیلمبرداری شروع کنم که واقعا درجه یک بود و به نظرم بهترین نکات مثبت فیلم بود که ابد و یک روز رو قورت دادن!...البته به جز یک مورد در فیلمبرداری که نرده های بازداشتگاه رو از پایین تا بالا نشون میده واقعا سرم گیج رفت(:
فیلمنامه واقعا محشر و پیچیده تر از ابد و یک روز به نظرم ابد و یک روز یک داستان بود با ریتم کند و دیالوگ های تند که فیلم جذابی هم شد ولی متری شیش و نیم دیالوگا و ریتم فیلم دیوانه کننده بودن اصلا نمیدونم لحظه ی ملاقات روستایی از کجا به ذهنش رسید که خواهرزاده ناصرخاکزاد بیاد و ...
بازیگری هم که حرفی ندارم واقعا بهترین بازی پیمان معادی بود خیلی خوب درخشید سیمرغ حقش بود میشه گفت یکی از معدود برتری های ابد و یک روز نسبت به متری شیش و نیم بازی نوید محمدزاده بود که توی ابد و یک روز بهتر بود هرچند اینجا هم واقعا خوش درخشید و اگر به رسم احترام به سالمندان ملاک سیمرغ دادن نبود سیمرغ مکمل مرد باید به نویدمحمدزاده میرسید
صداگذاری هم میشه گفت هردو فیلم تقریبا مثل هم بودن کاملا عالی و درجه یک ولی موسیقی تیتراژ پایانی متری شیش و نیم رو اگر صبر کرده باشین و گوش کرده باشین واقعا دیوانه کنندست
جمع بندی پایانی:متری شیش و نیم فیلم با اختلاف برتر از ابد و یک روز در فیلمبرداری،موسیقی،کارگردانی و بازی نقش اول مرد
پ.ن:واقعا سه سیمرغ هم براش خیلی ظلم بود(:
ابد و یک روز بهتر از متری شیش و نیم در بازیگری(به جز نقش اول مرد) و جلوه های ویژه
پ.ن:واقعا نه سیمرغ هم براش خیلی لطف بود(:
تنها ایرادی که داشت این بود صحنه های درگیری فیزیکی نداشت و حتی تیر هوایی هم برای دستگیری مجرم در ابتدای فیلم شلیک نشد با وجود اینکه ژانرش پلیسی درام اعلام شده بود!!!!!!
در کل فیلم خوبیه و روابط پلیس و خلافکارها رو خوب نشون داده
اصن نفهمیدم چطور گذشت...
حس خوبی بود بعد این همه فیلم مزخرف دیدن روی پرده سینما با چنین شاهکاری روبه رو شدم.
فوق العاده و بینظیر...فیلم نامه و داستان روان!
کارگردانی بینظیر!
فیلم برداری و صحنه فوق العاده!
و از همه نفس بر تر و عالی تر بازی ها بود خصوصا بازی جادویی نوید محمدزاده روی پرده سینما که منو دیوونه کرد!!
حل شدم تو نقشش!!!
و همچنین بازی پیمان معادی هم که اصلا احتیاجی به گفتن نداره انقدر که رئال و قشنگ بود...
عالی در اوورده بودن نقشارو!!
هرچی بگم کمه از این فیلم...درکل از اوناییه که تا مدتای طولانی تو ذهنم میمونه.
اونقدرام عالی نبودا... یه ریزه مشکلاتی داشت که هم بخاطر سانسور بود هم بخاطر ترس کارگردان که باعث تضعیف کار شده بود...
من متری شیش و نیم رو دیدم و واقعا لذت بردم و از بازی نوید محمد زاده کیف کردم 👏👏👏👏👏 دم عواملش گرم .
و یه نکته بگم که من دوجا ی فیلم گریه م درومد ، یکی اونجاش که ناصر داشت به وکیلش راجع به نامزد سابقش میگفت و جایی که خانواده ناصر برای خداحافظی اومدن ملاقات . این دوتا صحنه عاااالیییی بود ، در کل فیلم عالی بود 🙏👌👏👍
درود خدایان بر شما !!!
تا شما چیو بپسندین. فُرم منحصربفرد دوست دارین؟؟ بله. از لحاظ فرم عالیه.
اما اگر از محتوی استقبال میکنین؛ نه. از لحاظ محتوی عادی و نرماله. فیلم شاخی نیست.
درکل بد نیست. قابل تحمل تر از خیلی از آثاره.
ولی در بین فیلم های خودمون باشه میان هشت و دو سه دهم عالیه
پ.ن:خودم فعلا ده دادم امتیاز فیلم بیاد بالاتر بعد تغییر میکنه
زاویه جالبیه برای نگاه کردن. اما من از ضعف محتوی و فیلمنامه کمی دلخورم. شاید اگر روزی سعید روستایی با این نگاهش، فیلمنامه ای از برادران قاسمخانی یا نرگس آبیار رو بخواد بسازه، شاهکار بشه. ولی این فیلم نه.
البته با اینکه یاور فعلا 10 داده تا فیلم بیاد بالا اصلا موافق نیستم چون این میشه یه تبلیغ کاذب ! هرکس باید بدون متاثر شدن از ستاره دیگران ستاره خودش رو بده !
و همچین سید جان به نظرم فیلمنامه نقصی نداشت حتی با اینکه 20 دقیقه فیلم کات شده، بازم داستان فیلم جمع و جوره !
مغزهای کوچک و ابد و یک روز و گات و این فیلم و سرخ پوست
این فیلم و سرخپوست نمره اصلیشون به نظرم نه باید بدم ولی بخوایم ما هم همینجوری پایین بدیم امتیاز خیلی میاد پایین و خیلی ظلمه مخصوصا برای سرخ پوست....امتیازی که الان سرخ پوست داره واقعا مناسبش نیست از نظر من سرخ پوست یکی از پنج تا فیلم برتر چهل ساله با اختلاف
و راستی همچنان منتظر دیدن لیست ده فیلم ایرانی برتر ازت هستم(:
تنها ده از ده من بازی تاج و تخته ! اصلا همین که داری میگی به گات با بقیه 10 میدی اثبات میکنه که بقیه ده نیستن ! سرخ پوست، ابد، مغز و ... در قبال گات 7 تا 8 بستگی به سلیقه افراده !
و اینکه نمیدونم چرا فکر میکنی که امتیازت در حد چد ستاره تاثیر میذاره ! ستاره ای که تو میدی، وقتی جامعه آماری بره بالا تاثیرش شاید به 1 هزارم هم برسه پس این نگاهت خیلی غلطه ! این ریوو و بررسی شماست که میتونه ستاره فیلم رو بالا بیاره ! شما اگه فیلم بین هستی، واقعا حرفه ای هستی و حرفه ای میبینی، فیلم رو بیا به صورت شفاف و واضح توضیح بده و ازش دفاع کن ! مطمئن باش کسایی که نظرت رو میخونن حتی اگه ستاره کم داده باشن تجدید نظر میکنن و ستاره بیشتر میدن ! اینجوری روی رای شاید حتی هزار نفر تاثیر بذاری و واقعا روی ستاره خود فیلم تا 2 ستاره بالا پایین تاثیر گذار باشی !
واسه ده فیلم چون من چند از فیلم های فجر امسال هم هستن که اکران عمومی نشدن، منتظر اکران عمومی بشن که وقتی لیست رو ارائه دادم نظر تخصصی تری بگیرم.
من نمیدونم تو به چی میگی نقص فیلمنامه. اما من به باگ هایی که تو فیلمنامه هست اشاره میکنم.
1 اینکه چرا صمد تو یک سوم پایانی فیلم حذف میشه؟چرا غیب میشه و ناصر میشه محوریت قصه؟ این داستان از اولش تا آخرش نشون داد درباره پلیسیه بنام صمد. پس غیبت بیش از حدطولانی ناصر درست نیست. بهرحال قصه برایِ صمده.
2 چرا اینکه صمد از مال دنیا چیز خاصی نداره رو گذاشت تهِ فیلم نشون داد؟ اونم با یه پراید؟ یه جورایی نخ نما بود این پلان.
3 اینکه از زندگی زناشویی صمد فقط دیالوگ های صمد رو نشون میده. میتونست یه ذره بار دراماتیک قصه رو افزایش بده و کمی هم زن صمد رو بنمایش بذاره.
4 خیلی طولش داد تا ناصر رو نشون بده و 35 دقیقه درباره ناصر دیالوگ گفتن و سعی کردن بدون نریشن و مونولوگ؛ ناصر رو به مخاطب معرفی کنن و بعد با صحنه دستگیری غافلگیرش کنن.
اینا چندتا باگی بود که الان تو ذهنم بود. پس بنظرم فیلمنامه ضعیف بود. این باعث میشه محتوی کمرنگ و کم اثر بشه. اما خداییش از باب تکنیکی و فنی خیلی عالی بود.
اول اینکه یکی از بهترین راه های نمایش دادن کاراکتر همین صحبت کردن درمورد اونه
توی فیلم سرخ پوست ما اصلا سرخپوست رو ندیدیم فقط درموردش صحبت شد و همین خاص بود👌
و دوم اینکه وقتی فیلم دو ساعت و نیمه فک کنم دیگه کارگردان وقت داشته باشه به قول شما زن صمدو به نمایش بزاره
درکل شما نقات قوت فیلمنامه رو باگ دیدی!!
درضمن به یه چیز دقت کنید
نقش اصلی فیلم رو پیمان معادی بازی کرده ولی کاراکتر اصلی فیلم نوید محمد زادست
اینا با هم خیلی تفاوت داره
این اختلاف دیدگاه رو دوست دارم . خوبه که نظرت با من مخالفه. اما دوتا نکته.
1.اگر قرار نبود ناصر رو نشون بده، میتونستن تا ته فیلم فقط راجع بهش حرف بزنن و این واجب بود. مثله اژدهایی که تو فیلم" اژدها وارد می شود" فقط ازش حرف زده شد و نشونش ندادن. اما وقتی قراره کاراکتر رو نشون بدی، خب بهتره از تعارف کم کنی و به مبلغ اضافه. بعدش کارگردان میگفت حذفیات ضرری به فیلم نزده که من فک میکنم ضرر زده.خیلیم ضرر زده.
2.با توجه به نقد مسعود فراستی و سعید قطبی زاده؛ من فک میکنم کاراکتر اصلی همون"صمد" بوده . چون فیلم از اول تا آخر داشت میگفت پلیس خوب پلیس خوب. اونم پلیسی که با تمامِ مشکلاتِ مالی، 4میلیارد رو رد میکنه!! اگر قرار بود "ناصر خاکزاد" کاراکتر اصلی باشه؛فیلمنامه طوری پیش میرفت که شما یه کاراکتر سَمپاتیک از ناصر ببینی و دلت یه جاهایی(هرچند کم و ضعیف)براش بسوزه. اما اینطور نشد و مخاطب از اعدام شدنِ شیطانی بنام ناصر ناراحت نشد. اما دلش برای "صمد" سوخت. پس من معتقدم صمد نقش اصلی و کاراکتر اصلی بوده و باید بیشتر بهش میپرداختن.
درکل فیلم خوبی بود. علاقه ت به نوید محمدزاده رو هم درک میکنم. چون من هیچ نقدی نخوندم که از بازی هوتن شکیبا طرفداری کنه. مخصوصاً که هوتن باندازه نوید تجربه ومحبوبیت نداره. و حتی باندازه نوید شاخ نیست. اما اینا دلیل نمیشه نقاط ضعف "متری شیش و نیم" رو نبینیم.
ممنونم جناب راد.به پای بررسی های شما که نمیرسه. لطف دارید و تشکر میکنم.
نکته* مانند سعید روستایی باشیم. اگر سیاهی میسازیم، خوب بسازیم.
اخطار* به شرافتتان احترام بگذارید و برای دیدن این فیلم بچه ها را با خود به سالن سینما نبرید.
2-نقاط ضعف:
اول فیلمنامه. بدون تعارف. پلیسی که در این اثر دیدیم،""یکتا و بی بدیل"" بود. من به شخصه معتقدم پردازش چنین پلیسی در ذهن یک نویسنده خود به تنهایی یک سیمرغ دارد. هیچکس تا کنون اینقدر قوی و زیبا، یک پلیس را پاکدست و قانونمند نشان نداده بود. این درست. اما نمایش یک چنین پلیسی نمی تواند ضعف فیلمنامه را جبران کند. زیرا برجسته سازیِ یک کاراکتر موجب نمی شود بیننده باور کند قاچاقچیِ بی همه چیز فیلم، پاشنه آشیلی دارد بنام ""کودکان"" !! یعنی کسی که از هیچ جنایتی فروگذار نکرده؛ روی بچه ها حساس است؟؟ به عقیده بنده این کمی دور از ذهن است و از غلظت خباثت "ناصر خاکزاد" کم می کند و این کمرنگ شدن سیاهی در کاراکتر نقش منفی، به فیلم ضربه میزند. زیرا اگر ما یک "صمد" بسیار بسیار بسیار حلالخوار و نجیب داریم، باید یک "ناصر" به شدت کثیف و مغضوب شده داشته باشیم که مانند داعش از هیچ عمل شنیعی فروگذار نباشد. اینگونه باورپذیر تر میشد و فیلمنامه عمق بیشتری می یافت.
در بخش بعدی در پردازش کاراکتر "حمید" نیز کم کاری دیده می شود.این کاراکتر حماقت و لجاجتی بدون معنی و غیرقابل نیاز دارد که این حماقت و لجاجت به جایی می رسد که "صمد" در سکانس های پایانی، نقشَ ش کمرنگ می شود!! این برای فیلم خوب نیست.
در قسمت های بسیاری هم کاراکتر قاچاقچی ها ابله و کم عقل نشان داده می شوند که اگر قاچاقچی ها را کمی باهوشتر یا لااقل کمی گستاختر نشان میدادند؛ فیلم روند قابل قبولتری میگرفت.
نشان دادن خانواده خاکزاد و آن پسربچه هم محلی از اِعراب نداشت و حذف آن به فیلم لطمه ای نمیزد. گویا روستایی با نشان دادن آنها صرفاً میخواست بگوید"تربیت نااهل را چون گردکان بر گنبد است" و بس. که میشد با چند دیالوگ که "ناصر" گفت، آنرا نشان داد که البته نشان داده شده بود. و نیازی نبود به تصویر کشیده شود.
و مهمترین بخش نیز مربوط به شرایط خانوادگی "صمد" بود که فقط در پلان های پایانی و در چند دیالوگ معمولی نشان داده شد که حقیقتاً جزو کاستی های فیلمنامه بود. زیرا بیننده باید با وضع زندگی در حال تخریب و نیز شرایط مالی و مادیِ "صمد" آشنا شود. سپس بفهمد که چرا "صمد" آن مبالغ میلیاردی را قبول نکرد. بهرحال فیلمنامه بی نقص نوشتن کار ساده ای نیست.
دوم محتوی. باید از "سعید روستایی" پرسید چرا؟ چرا این فیلم را ساختی؟؟ میخواستی معضل اعتیاد را در جامعه به نمایش بگذاری؟؟؟ پس حرف خاصی نیست. اما آیا میخواستی تقابل نیروهای خیر و شر را نشان دهی؟؟؟؟ پس کم گذاشتی برادر. خیلی کم گذاشتی. میتوانستی آن نیم ساعت اول فیلم را که همه اش به تعریف و تشریح "ناصرخاکزاد" گذشت را کمتر کنی و به پلیسَ ت بیشتر بپردازی. میتوانستی صحنه کل کل کردن های "صمد" با همکارانَش را کم کنی و کمی از جنایاتِ "ناصر خاکزاد" را نشان دهی. میتوانستی کمی به زندگی خصوصیِ "صمد" بپردازی. خیلی کارها میتوانستی انجام دهی. ولی گویی تو سعی داشتی سینمایِ قصه گو را به مخاطب نشان دهی و اصل دیالوگ گویی را رعایت کنی و صحنه های بینظیرِ مناظره بین "صمد" و "ناصر" را بنمایش بگذاری که جداٌ تو را از هدف اصلی دور کرد و فیلم را گنگ. متأسفانه بیشترین مشکل من با فیلم های سعید روستایی و امثالهم همین فروختن محتوی به فُرم است که موجب می شود اثر عَقیم بماند و نتواند حرفَش را کامل و جامع بزند. امیدوارم روستایی کمی از غلظت سیاهی ها در آثارَش بکاهد و بیشتر به محتوی بپردازد.
تنها نکته ای که در این اثر و "ابد و یک روز" به ذهن من می رسد این است که "سعید روستایی" یک چاه به عمق 2000 متر دارد که قطر دهانه آن 2 سانت است و برای برداشتن آب باید از نِی استفاده کنی و به سختی بیوفتی. "سعید جان روستایی" کمی از عمق چاهِ افکارَت کم کن و قطر دهانه این چاه را افزایش بده تا کلامَت نفوذ بیشتری داشته باشد. ممنونم. همین :)
نکته* مانند سعید روستایی باشیم. اگر سیاهی میسازیم، خوب بسازیم.
اخطار* به شرافتتان احترام بگذارید و برای دیدن این فیلم بچه ها را با خود به سالن سینما نبرید.
"متری شیش و نیم " را باید از 2 منظر بررسی کرد. 1 نقاط قوت. 2 نقاط ضعف
1-نقاط قوت:
یک:فُرم. فرمی که روستایی برای ساخت این فیلم برگزیده است به حد غایت عالی ست. زیرا ساختار اثر هیچ باگ یا گافی ندارد که به بدنه فیلم لطمه بزند(البته من نمیدانم چقدر از فیلم سانسور شده بود)
دو:فیلمبرداری. نشان دادن سکانس های ابتدایی بصورت صحنه های باز علی الخصوص صحنه تعقیب و گریز پلیس؛ سپس نمایش سکانس های داخل بازداشتگاه که فیلمبردار قاب دوربینَش را کمی می بندد و در آخر، نمایش کاراکترها با ایجاد قاب های کلوزآپ، وقتی این ترکیب بندی را کنار هم قرار دهی میفهمی با یک فیلمبردار کاربلد طرف هستی که نگاهِ بسیار حرفه ای و والایی دارد. حرکت دوربین در سکانس های مربوط به "صمد(پیمان معادی)"، کاراکتر او را در خدمت فیلم قرار داده است و بیننده را به پلیس وصل میکند تا فیلم برای مخاطب باورپذیر شود. حتی در سکانس های مربوط به "ناصر خاکزاد(نوید محمدزاده)" هم دوربین در خدمت کاراکتر پلیس بود تا بیننده همچنان با پلیس بماند و کاراکتر "ناصر خاکزاد" مورد محبت و دلسوزی بیننده قرار نگیرد. برای من که فیلم های بسیاری از سینمای ایران دیده ام، چنین تصویربرداریِ فوق العاده ای آن هم در یک فضاهای اغلب بسته، بسیار لذتبخش بود.
سه:صدابرداری و صداگذاری. هنگامی که شما تمام دیالوگ های فیلم را می شنوید، افکت های صوتی را می پذیرید و هیچ صدای مصنوعی و نافُرمی در فیلم نیست، یعنی تیمِ صدابرداری و صداگذارانِ فیلم کارِ خود را به نحو احسنت انجام داده اند.
چهار:آرایش صحنه. حقیقتاً باید به نگاه سعید روستایی و تیمِ صحنه پردازَش جایزه ویژه داد. زیرا دکور و اجزای آن بشدت درست و اصولی بنا شده بودند. من در هیچ سکانسی نتوانستم ایرادی از صحنه آرایی بگیرم. همین که در یک فیلم اجزایِ داخل صحنه حواس بیننده را پرت نکنند، خود یک شاهکار است. چه برسد به این اثر که چیدمان تمامِ اجزایِ داخل صحنه ها به روند رو به جلوی فیلم کمک میکرد و این برای سعید روستایی یک امتیاز مثبت است.
پنج:موسیقی. ظرافت و دقت در ساخت موسیقی فیلم که موجب همراهی مخاطب با سکانس های مربوطه میشد.
شش:بازیگران. نقطه قوت اصلیِ این فیلم بازیِ بازیگران ست. در مورد "پیمان معادی" و "نوید محمدزاده" حرف زدن؛ راه به خطا رفتن ست. زیرا بدبین ترین منتقدان نیز از بازی این زوج هنری بسیار تعریف میکنند. درمورد سایر بازیگران باید گفت تمامیِ تیم تشکیل دهنده بازیگران که بیشترین حضور را جلوی دوربین داشتند، با نحو قابل قبولی در خدمت فیلم بودند. هیچ حرکت اضافه ای دیده نمی شود. بازی ها تصنعی نیست. کسی سعی نکرده از خودش چیزی به نقش اضافه کند و این عالی ست. حتی حرکت چشم ها هم بطور مشخص برنامه ریزی شده است.
هفت: چهره پردازی و طراحی لباس. چهره پردازی و طراحی لباس این اثر آنقدر شگفت انگیز بود که من گمان میکنم خارجی ها نیز باور کنند با یک قاضی و چند پلیس و چند قاچاقی و تعداد بیشماری معتاد و مصرف کننده روبرو هستند. گریم اینقدر نزدیک به واقعیت؟؟ من در کمتر اثری دیده بودم.دست مریزاد.
هشت:میزانسن و دکوپاژ. مجموع هفت مورد بالا را که کنار هم قرار دهیم، به یک دکوپاژ اصولی و قاعده مند می رسیم که مخاطب را در جریان فیلم حفظ میکند و هر سکانسی که نشان داده می شود، بهت و حیرت را به همراه دارد. معجونی که روستایی در این فیلم ساخته، یک دکوپاژ بینظیر از بازی ها، نور، صدا و تصویر، موسیقی، طراحی صحنه و لباس و گریم است.
با تشکر از شما
با این تعاریفتون 5 از 10 دادید؟!
حداقل 6 میکردینش 😉
ممنونم از توجه تون.شما لطف دارید.نگاه شما ست که خوبه.
حقیقتش من از فیلمی که یکهو عقیم میشه و انگار به ناگهان دچار اوتیسم میشه بدم میاد. این فیلم از یک سوم پایانی به بعد انگار کسی گلویِ فیلمساز رو فشار داده باشه، یکهو خفه شد. نمیدونم چرا؟؟ شاید بخاطر سانسورش. واسه همین 4ستاره از 9ستاره ش کم کردم. چون مطمئناً فیلم 10 ستاره ای نبود.
گرچه بازم از امثال 4انگشت و رحمان 1400 خیلی خیلی بالاتره.
چندتا سوال چطور میشه از بازی پیمان معادی ساده گذشت؟میشه بازی هومن کیایی و مرحان قمریو نادیده گرفت؟میشه این فیلمنامه که انقدر قشنگ شخصیت پردازی شده و ریز داستان ها انقدر قشنگ در اومدن رو ندید؟و در آخر چطور میشه به هومن بهمنش سیمرغ نداد
و باز هم میگم فیلم خوب ساختن اتفاقی نیست
بازی ها خیلی عالی بودن. در این شکی نیست. اما فیلمنامه خیلی خوب نبود. شخصیت پردازی خوبی داشت اما موقعیت ها رو خوب نشون نمیداد.
جمع کنین بابا اخه این چه وضعشه
یکی مثل من که هنوز ندیده فکر نکنم که دیگه نیازی به دیدنش داشته باشه
بذارین اکرانش تموم بشه بعد ازش سکانس و دیالوگ ماندگار بگین
این همه فیلم هست!
یا خیلی باهوشی یا فیلم رو اشتباه فهمیدی
در ضمن کوچیک ترین چیزی که از فیلم بیرون بیاد و داستانو لو بده میشه اسپویل حالا تو بگو دیالوگ یا یه کلمه فقط
دو قورت و نیمشم باقیه !
حتما نیازی نیست بگی منم ادمم ما میدونیم هستی !
1) شناسایی مواد مادر توسط سگ
2) گفتگوی ناصر با وکیلش تو ملاقاتی
3) لحظه ی اعلام حکم پسر بچه ای که خلاف بابای معلولشو به گردن گرفته بود 😢
بنظرم قشنگ ترین تیکه اش جایی بود که بشدت ناامید شده از همه چی.ناصرو میگم.
#سکانس_تاثیر_گذار
آخه آپ پاشی با شلنگ؟!! 😐
سکانس های جذابشو بالا گفتم
#دیالوگ_خیلی_خیلی_تاثیر_گذار
بزنم این بالا بالا بیاریش یا بزنم این پایین.....؟
#دیالوگ_تاثیر_گذار😂
قاضی:نه آوردیم به خاطر خدمات بی دریغ تون ازتون تقدیر و تشکر کنیم(:
#دیالوگ_تاثیر_گذار
فرهاد اصلانی
#دیالوگ_تأثیر_گذار
#دیالوگ_تاثیر_گذار
منظوم خیلی سوت و کور شده بیاید خودمون یه چالش بذاریم....
تو نظرات هر فیلمی که دیدید تاثیرگذار ترین دیالوگ اون از نظر خودتون رو بگید
اگه موافق این چالش هستید بگید
مرسی،...
بعدشم جالبه که اینو میگی. منم حس کردم منظوم دیگه منظوم پارسالی نیست. خلوت شده
مشکل هم از خود منظوم
متری شیش و نیم دومین ساخته روستایی در مقام کارگردانی است. فیلمی با مضمون پلیس، تبهکار و تعقیب و گریز این دو و ایجاد دو قطبی میان پلیس (پیمان معادی) و توزیع کننده مواد مخدر (نوید محمد زاده) و پرداخت به شخصیت هر کدام از این دو قطب ماجرا و درگیری، مبارزه و گره گشایی برای به دام انداختن تبهکاری حرفه ای، داستان و روایت خود را از سر می گیرد تا به هدف اصلی و نهایی آن برسد.
متری شیش و نیم فیلم بسیار خوبی است، یک الگوی درست از فیلم شاهکار ((مخمصه)) اثر مایکل مان، مقایسه ای در کار نیست فقط گفتیم یک الگوی خوب و درست اما قطعا نه به شاهکاری اثر مایکل مان. حتی نمی خواهم متری شیش و نیم را با فیلم (ابد و یک روز) مقایسه کنم، چرا که این نیز کار اشتباهی است و هر کدام یک فیلم مستقل با مضمونی متفاوت از یک کارگردان اند، کارگردانی که امروز یکی از مهمترین کارگردان های سینمای ایران است. تنها وجه اشتراک میان این دو فیلم، امضاء مولف آن یعنی سعید روستایی است، از قاب بندی چشمگیر دوربین و اهمیت به روایت داستانی گیرا تا شخصیت پردازی خیره کننده او و گرفتن بازی از بازیگران؛ یک پیمان معادی عالی و بی نقص و یک نوید محمد زاده با بازی فوق العاده درخشان، دوئلی میان خیر و شر.
فیلم با سکانس تعقیب و گریز شروع می شود، گویی یک قطعه پازل برای رسیدن به هدف، شروعی عالی و هیجان انگیز برای رساندن مفهومی که در سراسر فیلم در جریان است، شروعی که در آن بهترین سکانس تعقیب و گریز تاریخ سینمای ایران به تصویر کشیده می شود.
برای تکمیل چنین پازلی سعید روستایی به درست ترین شکل ممکن عمل می کند و سرگرد صمد داستان را با بازی پیمان معادی قدم به قدم از قربانیان مواد مخدر به خرده فروشان و از خرده فروشان به توزیع کننده ها و از توزیع کننده ها به کلان فروش ها و در نهایت به دیلر اصلی آن یعنی ناصر خاکزاد با بازی نوید محمد زاده نزدیک می کند.
یکی از مهمترین و جذاب ترین سکانس های فیلم روستایی مربوط می شود به لحظه رو در رویی سرگرد صمد و ناصر خاکزاد، تقابل دو تفکر و دو دیدگاه، یکی برای شرافت کاری گاهی از زندگی و خانواده خود می گذرد و با تمام دغدغه هایی که نسبت به مسکن و محل زندگی خود و همسرش دارد حاضر نیست به هر قیمتی حیثیت و شرافت خود را پیمال کند و در آن سو مردی جاه طلب که دغدغه اصلی او نیز رفاه خانواده و تغییر محل سکونت (مسئله مسکن) و ساختن آینده ای روشن برای خویشان خود است، رابطه میان او و معشوقه اش الهام با بازی پریناز ایزدیار را بیاد بیاورید، رابطه ای که به پایان و بن بست رسیده است اما به واسطه عشق ناصر به الهام رفاه او یعنی ماشین و مسکن تامین شده است.
حال این دو به هم رسیده اند، یکی در بند و دیگری در قدرت، نگاه از بالا به پایین سرگرد به ناصر خاکزادی که امروز دستش بسته است. سعید روستایی مثل همیشه شخصیت های داستانش را باور پذیر ساخته است نه صمد و نه ناصر هیچ کدامشان سفید و یا سیاه مطلق نیستند بلکه کاملا خاکستری اند.
سرکرده توزیع مواد مخدر اینبار در بند است و برای رهایی به سرگرد پیشنهاد رشوه می دهد، نحوه برخورد سرگرد با چنین پیشنهاد وسوسه انگیزی چه می تواند باشد! نگاه توام با درنگ و چانه زنی اش برای بالا بردن رقم رشوه تامل بر انگیز است. اینجا سرگردی داریم با مشکلات عدیده همچون مسکن، خانواده و در راس آن همسرش و در مقابل پیشنهاد دیلر مواد مخدر که می تواند تمامی مشکلاتش را به دست فراموشی بسپارد. باز هم تقابل دو تفکر؛ یکی شرافت را انتخاب کرده است و دیگری تباهی را، سکانس دیگری را بیاد بیاورید، سرگرد صمد و ناصر خاکزاد اینبار روبروی قاضی، به فاصله نشستن آن ها روبروی قاضی دقت کنید این فاصله همان تفاوت میان دو طرز فکر و تفکر است و این همان تمرکز و اهمیت فیلمنامه روی پرداخت دو شخصیت اصلی اثر است که روستایی در قابی درست بخوبی از پس ان بر امده است.
پایان بندی عالی یکی از نقاط قوت فیلم متری شیش و نیم است. در پایان بندی کارگردان با دقت و هوشیاری خاصی، تمام سعی خود را می کند تا مقام و شان خانواده حفظ شود، جایی که پدر خاکزاد بعنوان نماد خانواده دلش می خواهد به همان محله و به همان خانه ی انتهای کوچه تنگ برگردند تا بگوید این رفاه را به هر قیمتی نمی خواهد.
کمی بعد تر میبینیم ناصرخاکزاد پایه چوبه دار ایستاده است او به هیچ وجه از مرگ هراسی ندارد، حتی یکبار به استقبال آن رفته است، دغدغه او سرنوشت خانواده خود است و در لحظه های آخر زندگی اش پلان به پلان سرنوشت خانواده خود را در ذهن مرور می کند. ناصر اعدام می شود، روستایی به خوبی میداند که بیننده نباید طرف شر را بگیرد و یا برای ناصر دلسوزی کند برای همین او آخرین سکانس فیلم خود را به نشان دادن معتادی که می خواهد شیشه ماشین سرگرد صمد را پاک کند اختصاص می دهد تا ذهن بیننده را به تباهی سرنوشت انسان هایی که به دلیل وجود افرادی چون ناصر خاکزاد در دام مواد افتاده اند سوق دهد.
این همان لبه ی تیغی است که روستایی آن را درک کرده و به خوبی از پس آن بر آمده است.
بررسی شما از محتوی خوب بود. ولی زیادی به خوب بودن فیلمنامه و پرداخت شخصیتها خوشبین هستین. بنظرم سکانس های اضافه در فیلم زیاد بود و کمی پراکنده گویی در فیلم وجود داشت. میشد حذف بشه تا خستگی مخاطب کم بشه.
درکل نمره به محتوی 3 یا 4 از 10
تا هفت و هشت دهم برسون خودتو مرد👌❤
جذابیت شخصیتهای اصلی فیلم به خوبی در چند سکانس شکل گرفتهاند، ولی فیلم از نیمه دوم کمی دچار مشکل میشود. کمرنگشدن صمد و پرداخت بیش از حد به زندگیِ شخصیِ ناصر برای ایجاد حس ترحم در بیننده، فیلم را قربانی میکند و کمی توی ذوقِ منِ مخاطب میزند.
ولی در کل، فیلم گامی بلند در سینمای ایران و کارنامهی کاریِ سعید روستایی است.
سپاس از شما وقتی که میگذارید و نظرات بنده را میخوانید و نظر میدهید
موفق باشید
پلیسی در اوج نفرت...به نظرم شخصیت پلیس خیلی محبوب و عادی بود و محبوبیت شدید نوید محمدزاده برای مخاطب باعث این شده که در طول داستان بخوای اتفاقی که میوفته به سود نوید محمد زاده باشه
اگر نقش پلیس همون شهاب حسینی باقی میموند فکر کنم هیچکس دیگه نمیگفت شخصیت پلیس منفور بوده
منم معتقدم صمد بیخود و بیجهت یکهو از فیلم کنار رفت. این ضعف محتوایی بحساب میاد که نتونی نقش اول رو تا ته قصه یکسان نشون بدی.
فک کنم منظورش از نفرت،نفرتی بود که صمد از ناصر داشت. نه اینکه خودش منفور باشه.