به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
فیلم سینمایی ژن خوک بهکارگردانی سعید سهیلی و احمد کاوری در 3 سال پیش یعنی سال 1397 در گونه درام، عاشقانه و کمدی تولید شده است. ژن خوک توانست در مرجع ارزشگذاری سینما و تلویزیون یعنی منظوم نمره 6.8 از 10 را از سوی مردم بدست بیاورد که نشان میدهد عموم مردم ژن خوک را اثری باکیفیت و باارزش ارزیابی میکنند. سعید سهیلی تهیهکننده ژن خوک این فیلم را، بهعنوان محصول کشور ایران تهیه کرده است. ژن خوک در تاریخ 1397/12/25 پخش خود را توسط پخشکننده فیلم آفرین در سینما آغاز کرد. در آن روزها ژن خوک توانست آمار فروش 3،205،509،000 تومان را به ثبت برساند.
بازیگران فیلم ژن خوک چه کسانی هستند؟ در ژن خوک بازیگرانی چون هادی حجازیفر، سینا مهراد، نازنین بیاتی، الناز حبیبی، جمشید هاشمپور، علیرضا مهران و بهرنگ علوی به ایفای نقش و بازیگری پرداختهاند. در فیلم ژن خوک حدود 11 بازیگر جلوی دوربین رفتهاند که از نظر تعداد بازیگران میتوان ژن خوک را یک اثر پربازیگر عنوان کرد. از اینلحاظ کارگردانی فیلم ژن خوک باتوجه به بازی گرفتن از این تعداد بازیگر و مدیریت آنها کار بسیار دشواری بوده است؛ باید بررسی کرد آیا سعید سهیلی و احمد کاوری بهعنوان کارگردان و بهعنوان بازیگردان و همچنین تیم بازیگری ژن خوک توانستهاند در این زمینه موفق باشند و بازیهای درخشانی را نمایش دهند؟
از دیگر بازیگران فیلم ژن خوک میتوان به شهین تسلیمی، قربان نجفی، رسول سائلان و صبا سهیلی اشاره کرد.
از محتوا و داستان فیلم ژن خوک چقدر اطلاع دارید؟ فیلمنامه ژن خوک توسط سعید سهیلی و احمد کاوری نوشته شده است.
در خلاصه داستانی که یا از سوی تیم رسانهای اثر و یا توسط دیگر رسانهها درباره داستان ژن خوک منتشر شده است، میخوانیم: «نام این فیلم کنایه ای به اظهارنظر یکی از آقازاده ها درباره «ژن خوب» است که چندی پیش جنجال وسیعی در فضای مجازی ایجاد کرد.»
فیلم ژن خوک از نظر ساختار (فرم)، محتوا و محیط تولید، به آثار مختلفی شباهت دارد. با توجه به شاخصهای متعدد و گوناگونی میتوان گفت آثار مرتبط فیلم ژن خوک عبارت است از: فیلم گشت 2، فیلم گشت ارشاد، فیلم چارچنگولی، فیلم خجالت نکش و فیلم زاپاس.
از نظر تاریخچه فعالیت کارگردان و بازیگران فیلم ژن خوک نیز آمارها و نکات جذابی را میتوان بیان کرد. براساس آمارها فیلم ژن خوک به طور متوسط فعالیت 26ام بازیگران این اثر است.
براساس امتیاز مردم فیلم ژن خوک یکی از 4 اثر شاخص سعید سهیلی در حرفه کارگردانی محسوب میشود.
فیلم ژن خوک براساس امتیاز مردم به آثار یکی از 4 اثر شاخص سعید سهیلی در حرفه نویسندگی محسوب میشود.
1 تن از بازیگران ژن خوک، اولین فعالیت جدی بازیگری خود را در این اثر تجربه کرده است، در واقع در ژن خوک 1 فیلم اولی بوده است: صبا سهیلی.
همچنین سعید سهیلی و احمد کاوری کارگردان ژن خوک اولین همکاری خود با بازیگرانی چون هادی حجازیفر، نازنین بیاتی، الناز حبیبی، علیرضا مهران، بهرنگ علوی، شهین تسلیمی، قربان نجفی و رسول سائلان را در این اثر تجربه کرده است. در میان بازیگران ژن خوک نیز 43 همکاریِ اول رخ داده، بهعبارت دیگر در این فیلم میان هر یک از 11 بازیگر با یکدیگر یک رابطه همکاری شکل گرفته که 43 همکاری برای اولینمرتبه در ژن خوک رخ داده است. مانند: هادی حجازیفر و سینا مهراد، نازنین بیاتی و الناز حبیبی، جمشید هاشمپور و علیرضا مهران، بهرنگ علوی و قربان نجفی، شهین تسلیمی و رسول سائلان.
عوامل تولید و بازیگران ژن خوک در اینستاگرام نیز فعال هستند و مجموع میزان فالوئرهای اینستاگرام 17 نفر از این هنرمندان به بیش از 7،265،441 نفر میرسد.
مخاطبان بعد از تماشای فیلم ژن خوک به ارزیابی اثر در منظوم پرداختهاند و نتایج مهمی درباره شاخصهای هنری، فنی و محتوایی اثر بدست آمده است. براساس نظرسنجی و دیدگاه مردم:
فیلم ژن خوک نسبتا ارزش تماشا دارد چراکه 60% مخاطبان معقدند فیلم ژن خوک ارزش یک بار دیدن را دارد.
فیلم ژن خوک نسبتا خوشساخت هست زیرا 56% مخاطبان عقیده دارند فیلم ژن خوک از لحاظ فنی باکیفیت ساخته شده است.
فیلم ژن خوک نسبتا عملکرد بازیگریِ خوبی دارد چراکه 67% مخاطبان عقیده دارند تیم بازیگری فیلم ژن خوک نقشها را خوب بازی کردند.
فیلم ژن خوک نسبتا خلاقانه هست زیرا 59% مخاطبان عقیده دارند داستان و ساختار فیلم ژن خوک غیرتکراری و جدید است.
فیلم ژن خوک نسبتا محتوای مناسبی دارد زیرا 57% مخاطبان عقیده دارند حرف و پیام فیلم ژن خوک مفید و ارزشمند هست.
فیلم ژن خوک نسبتا تفکربرانگیز نیست چراکه تنها 45% نظردهندگان بعد پایان فیلم ژن خوک به آن فکر میکردند.
فیلم ژن خوک نسبتا مناسب خانواده هست چراکه 50% مخاطبان عقیده دارند فضای فیلم ژن خوک با فرهنگ خانوادهشان سازگار است.
فیلم ژن خوک نسبتا مناسب کودکان نیست چراکه تنها 27% مخاطبان عقیده دارند فضای فیلم ژن خوک مناسب کودکان است.
اگر از تصویربرداری فیلم ژن خوک خوشتان آمده و یا دوستش ندارید، بهتر است بدانید مدیر فیلمبرداری آن مسعود سلامی بوده است. نظرتان درباره ضرباهنگ و تدوین فیلم ژن خوک چیست؟ تدوین ژن خوک را فرامرز هوتهم انجام داده است. اگر صدای ژن خوک بهگوشتان نشسته و یا از آن ناراضی هستید، شما را با صدابردار فیلم ژن خوک یعنی وحید مقدسی آشنا میکنیم. محمدرضا میرزامحمدی طراحی صحنه فیلم ژن خوک را انجام نموده و ملودی اسماعیلی طراحی لباس فیلم ژن خوک را انجام داده است. عباس عباسی چهرهپردازی یا طراحی گریم فیلم ژن خوک را برعهده داشت. موسیقی متن فیلم ژن خوک اثر ستار اورکی و محسن چاوشیحسینی است و خواننده فیلم ژن خوک نیز محسن چاوشیحسینی هست. طراحی جلوههای ویژه بصری فیلم ژن خوک توسط آیدا غازی بهثمر نشسته است.
از دیگر عوامل اثر میتوان به حامد مختاری دستیار اول کارگردان فیلم ژن خوک، حمید بخشینژاد و فارا بخشینژاد مسئول هنروران فیلم ژن خوک، سعیده دلیریان منشی صحنه فیلم ژن خوک و اشاره کرد. در مجموع بیش از 79 نفر در تولید فیلم ژن خوک نقش داشتهاند و هر یک از آنها در منظوم یک صفحه اختصاصی دارند.
همچنین در بخش بررسی فیلم ژن خوک 32 نفر از میان مردم به نقد و تحلیل خود از ژن خوک پرداختهاند. در دادهکاوی و تحلیل ابر کلیدواژهها بررسیهای مردم برای فیلم ژن خوک، بیشترین واژههای تکرار شده عبارت است از: عماد، رضا، سهیلی، بازی، زندان، شخصیت و دیالوگ.
تاکنون در صفحه اختصاصی فیلم ژن خوک در منظوم اطلاعات بسیاری توسط پژوهشگران و مردم ثبت شده است؛ در بخش گالری عکس و پوستر فیلم ژن خوک 28 عدد، در بخش ویدئو و تیزر فیلم ژن خوک 15 عدد، در بخش دیالوگ برتر فیلم ژن خوک 1 عدد، گردآوری و درج شده است. همچنین تاکنون در بخشهای حواشی فیلم ژن خوک، سوتی فیلم ژن خوک و نقد فیلم ژن خوک هنوز موردی ثبت نشده است. قطعا ما و شما به این حد قانع نیستیم؛ باید بهکمک علاقمندان فیلم، سریال و تئاتر، این دایرةالمعارف آنلاین و بانک اطلاعات هنرمندان و آثار سینما، تلویزیون و تئاتر را کامل و کاملتر کنیم.
برای وقت تلف کردن توصیه میشه ببینید
خیلی بلاتکلیفه فیلم
معلوم نیست ژانر درام عه یا کمدی
خیلی هم میخواستند دیالوگ های اعتراضی داشته باشند که اون هم کارساز نبود
بمن که نچسبید توقع بیشتری داشتم
جالبیش این بود که آخرش هم دستبندشون باز نشد
فیلم نامه هم قسمت های ناقص زیاد داره...
ما نمی بینیم که دو شخصیت اصلی چطور از زندان فرار می کنن، نمی بینیم که چطور آقازاده رو با اون همه محافظ گیر می اندازن و ...
البته یکسری تک سکانس های درخشان هم هست، مثل سکانس دبیرستان دخترانه.
بازی هادی حجازی فر خوب و سینا مهراد هم بد نیست.
«ژن خوک» به کارگردانی سعید سهیلی فیلمی است که حتی نمیشود آن را در دسته ژانرهای سینمایی قرار داد. معلوم نیست با یک فیلم کمدی یا همان کمدی سیاه اعتراضی طرفیم یا با فیلمی جدی و انتقادی و یا درام، فانتزی یا وسترن و یا جنایی و مافیایی … شاید هیچکدام آنها. «ژن خوک» فیلمی است مملو از مهملات فانتزی و آکنده از مبانی غیر منطقی و سورئالیسم، که به راحتی ذرهای منطق از دو خط فیلمنامه آن نمیتوان یافت، هرچه هست موقعیت است و قاب تزئین و رنگین شده سینمایی و چند دیالوگ به سبک آثار کیمیایی، اینکه چگونه نباید گول ظاهر فریب دهندهاش را خورد به شما خواهیم گفت پس در ادامه با ویجیاتو همراه باشید .
سعید سهیلی به خوبی سینما و قواعد آن را میشناسد، مخاطب و گیشه را همینطور، پس دو خط فیلمنامه مینویسد و قاب سینمایی مرغوب و مقبول برایش میسازد، حال کافی است دو عدد شبه لات و جاهل بیاورد و دوئلی از دیالوگهای کیمیایی وار میان آنها جاری سازد تا نتیجه اش فیلمی شود به نام «ژن خوک» که عجب اسم فریب دهنده ای هم دارد. در «ژن خوک» اگر منصف باشیم، در همان شروع شاهد بیست دقیقه طلایی قصه و شخصیت پردازی و موقعیت سازی آن هستیم، مابقی اما هرچه هست فضای فانتزی و بی منطقی است که متاسفانه هدف و رسالتش را هم گم کرده است.
شخصیتهای فیلم را بررسی میکنیم، عماد گربه با بازی سینا مهرداد (پسر سعید سهیلی) به دلیل فروش مواد مخدر به زندان افتاده است، رضا کیشمیش با بازی هادی حجازیفر هم به دلیل فروش مشروبات الکلی در زندان است. میان عماد و رضا بعنوان دو زوج تبهکار فیلم، دیالوگهای جالب، کمدی و به اندازهای رد و بدل میشود و رابطه جالب و پر ظرفیتی از نظر سینمایی و شخصیت پردازی پدید آمده است. عماد عاشق دختری به نام ماهرخ با بازی نازنین بیاتی است، عماد او را ماهی صدا میکند، شیمی و عاشقانه ای عالی میان این دو ساخته و پرداخته میشود. پدر ماهی معتاد است و دلش میخواهد علیرغم میل و خاسته دختر خود او را به پیر پسر یک خانواده پولدار بدهد که شاید از این طریق جنس مصرفی خود را تامین کند. اگر عماد به موقع از زندان بیرون نیاید، ماهی از چنگال گربه به دهان کفتار خواهد افتاد.
این سهل الوصولیترین ایده فیلمهای عاشقانه است که حتی اگر فیلم همین مسیر را طی میکرد و منطقش را از دست نمیداد باز هم میتوانست تا حدودی خوب و قابل تحمل باشد.
حکیمه خواهر رضا با بازی مهسا آبیز (با نقشی کوتاه و کمرنگ) به مریضی سختی گرفتار است. به رضا کیشمیش در زندان خبر میدهند که اگر عماد به قتل برساند پول خوبی برای درمان حکیمه به او خواهند داد، رضا دلیل و انگیزه این کار را میپرسد، به او میگویند که عماد پسر صیغهای حاجی ابلش یکی از ثروتمندان و رانت خواران بزرگ است اما خود عماد از این موضوع بیخبر است. پس آقازادههای او برای رهایی از شر ارث خوری دیگر این نقشه را کشیدهاند. رضا به خواسته آنها مبنی بر قتل عماد جواب منفی میدهد، اما قرار را بر این میگذارد که با عماد از زندان فرار کرده و او را به دست برادرانش بسپارد تا هرچه خودشان میخواهند سرش بیاورند. در اینجا نکته حائز اهمیت این است که برای این درخواست در هر دو شخصیت انگیزه کافی وجود دارد، رضا برای رسیدن به پول درمان خواهر و عماد برای رسیدن به معشوقه اش ماهی.
نمیخواهم وقایع فیلم را اسپول کرده باشم اما برای آنها که فیلم را دیدهاند میگویم، اگر رضا کیشمیش تن به کشتن عماد گربه میداد، در آخر فیلم چه توجیهی میتوانست داشته باشد!. از همه اینها گذشته اصلا این آقازاده چگونه بعد از سالها برادر خود را آنهم در زندان پیدا میکند. اگر فیلم برای پاسخ به چنین سوالی عاجز باشد چگونه میتواند بدنه قصه خود را بسازد و داستان را برای مخاطب خود باورپذیر کند؟. اینکه به چه ترتیبی رضا و عماد آنهم با دستانی بسته از زندان فرار میکنند، شاید چگونه و چرایی اینها برای سهیلی مسئله نباشد، او باید سناریویی بنویسد و به یکباره موقعیتی بیمنطق خلق کند که مخاطب را به گیشه بکشاند. متاسفانه هرچه در بیست دقیقه اول ساخته میشود به ناگهان فرو میریزد حتی دیالوگها هم تنزلی غیر قابل باور دارند تا جایی که از اواسط زمان فیلم به بعد شاهد اثری شعار زده هستیم.
موقعیت سر هم شده و بیمنطق فرار از اتوبوس را به یاد بیاورید، به دیالوگهای رد بدل شده آن توجه کنید، واقعا با چه منطقی یکی از مسافرها به عماد میچسبد و او را رها نمیکند؟ شاید قرار است کارگردان برایمان یک تعقیب و گریز ناگهانی و سرزده با پلیس را مقدمه سازی کند. منطق کمک کردن دانشآموزان مدرسه در چیست؟ نردبان دست آنها چه میکند؟.
پایان فیلم اما خلق الساعه ایی است که حتی در هیچ فیلم هندی نمیتوان نمونه آن را پیدا کرد، دامادی خنگ با شخصیتی کمتر از کاریکاتور، عروس را از زیر لباس بخت تشخیص نمیدهد! او تصادف میکند و از همه جالبتر اینکه به کما میرود. حالا تالار حاضر است، عروس جوان و داماد جوان هم حاضر هستند، عماد و ماهی بر سر سفره عقد مینشینند و کار را یکسره میکنند، این دیگر توهین به شعور مخاطب است.
متاسفانه در فیلم «ژن خوک» بدمن یا همان آقازاده بدلیل عدم پرداخت شخصیت در چهارچوبی درست، شکلی تصنعی پیدا میکند در نتیجه یکی از ستونهای اصلی و محرک قصه که قرار بود مورد انتقاد فیلمساز قرار گیرد درواقع ساخته نمیشود، چه برسد بخواهد متحمل قسمتی از بار داستان او باشد. سهیلی سکانسهای مربوط به روف گاردن و تقابل خیر و شر را با تکنیک اسلوموشن میگیرد تا از این طریق از نشان دادن منطق این تقابل فرار کند، متاسفانه نتیجه آن ثبت تصاویری مبهم و شبه هندی شده است، در حقیقت بدمنی در فیلم بشکل درست آن وجود ندارد که بخواهد تقابلی ایجاد شود. اطرافیان او نیز وضعیتی بدتر دارند، خواهر فلجی که به یکباره سبز میشود و چند جمله شعاری آن هم به دفاع از آقازادهها به زبان میآورد ( این همان جایی است که من میگویم فیلمساز هدف و رسالتش را فراموش کرده است) و در آخر دستور قتل برادرش را صادر میکند، بادیگاردهای او نیز شکلی کاریکاتوریزه دارند و جز اجسامی تزئینی با عکسالعملی مضحک و خنده دار چیز دیگری نیستند. انتقام پایانی هم همچون کلیت فیلم عاری از منطق است، رضا کیشمیشی که از ابتدا شخصیت پردازی شده بود که خون کسی را نمیریزد به یکباره قاتلی زنجیره ای میشود، پلیس اما عجیبترین موجود فیلم است، مستاصل و عاجز از تعیقیب دو متهم دستبند به دست. شاید بهتر بود در فیلم پلیس اصلا وجود خارجی نمیداشت.
فیلم «ژن خوک» همانطور که پیشتر گفتیم یک چهارم قابل تحمل دارد، چند دیالوگ خوب (البته بسیار کم)، یک عاشقانه باورپذیر میان عماد و ماهی و یک زوج تبهکار با بازی های درخشان و متفاوت. این چند پازل به کمک نبوغ و فرمول سینمایی سعید سهیلی، فیلمی میشود که با کم مایهترین مفهوم و محتوا، گیشه را هدف قرار میدهد. اینکه چطور کارگردانی چون او که در کارنامه خود فیلمهای خوبی چون «مردی شبیه باران» و حتی «گشت ارشاد یک» و چند کار ارزشی دیگر دیده میشود، کارش به جایی میکشد که گیشه و مخاطب عام را نشانه برود، سوالی است که مجال جواب آن در این مقال نمیگنجد.
منبع سایت ویجیاتو