به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
فیلم سینمایی شبی که ماه کامل شد بهکارگردانی نرگس آبیار در 5 سال پیش یعنی سال 1397 در گونه درام و عاشقانه تولید شده است. شبی که ماه کامل شد توانست در مرجع ارزشگذاری سینما و تلویزیون یعنی منظوم نمره 7.5 از 10 را از سوی مردم بدست بیاورد که نشان میدهد عموم مردم شبی که ماه کامل شد را اثری باکیفیت و باارزش ارزیابی میکنند. محمدحسین قاسمی تهیهکننده شبی که ماه کامل شد این فیلم را، بهعنوان محصول شرکت تصویر گستر پاسارگاد و کشور ایران تهیه کرده است. شبی که ماه کامل شد در تاریخ 1398/03/15 پخش خود را توسط پخشکننده نورتابان در سینما آغاز کرد. در آن روزها شبی که ماه کامل شد توانست آمار فروش 18،815،400،000 تومان را به ثبت برساند.
بازیگران فیلم شبی که ماه کامل شد چه کسانی هستند؟ در شبی که ماه کامل شد بازیگرانی چون الناز شاکردوست، هوتن شکیبا، فرشته صدرعرفایی، شبنم مقدمی، سیدفرید سجادیحسینی، پدرام شریفی و امین میری به ایفای نقش و بازیگری پرداختهاند. در فیلم شبی که ماه کامل شد حدود 11 بازیگر جلوی دوربین رفتهاند که از نظر تعداد بازیگران میتوان شبی که ماه کامل شد را یک اثر پربازیگر عنوان کرد. از اینلحاظ کارگردانی فیلم شبی که ماه کامل شد باتوجه به بازی گرفتن از این تعداد بازیگر و مدیریت آنها کار بسیار دشواری بوده است؛ باید بررسی کرد آیا نرگس آبیار بهعنوان کارگردان و بهعنوان بازیگردان و همچنین تیم بازیگری شبی که ماه کامل شد توانستهاند در این زمینه موفق باشند و بازیهای درخشانی را نمایش دهند؟
از دیگر بازیگران فیلم شبی که ماه کامل شد میتوان به آرمین رحیمیان، سامان لطفیان، بانیپال شومون و هادی سلیمی در نقش پلیس اشاره کرد.
از محتوا و داستان فیلم شبی که ماه کامل شد چقدر اطلاع دارید؟ فیلمنامه شبی که ماه کامل شد توسط نرگس آبیار و مرتضی اصفهانی نوشته شده است.
در خلاصه داستانی که یا از سوی تیم رسانهای اثر و یا توسط دیگر رسانهها درباره داستان شبی که ماه کامل شد منتشر شده است، میخوانیم: «روایت دختر جوانی از مناطق جنوب شهر تهران است که درگیر عشق جوانی شهرستانی میشود و این در حالیست که دختر به دلایلی مجبور به مهاجرت از ایران است. در این مسیر، برادرش با او همراه میشود اما در میانه راه، اتفاقاتی برای آنها رقم میخورد.»
فیلم شبی که ماه کامل شد از نظر ساختار (فرم)، محتوا و محیط تولید، به آثار مختلفی شباهت دارد. با توجه به شاخصهای متعدد و گوناگونی میتوان گفت آثار مرتبط فیلم شبی که ماه کامل شد عبارت است از: فیلم نفس، فیلم شیار ۱۴۳، فیلم اشیا از آنچه در آینه میبینید به شما نزدیکترند، فیلم سراسر شب و فیلم هلن.
فیلم شبی که ماه کامل شد در میان لیست 100 فیلم برتر تاریخ ایران در سامانه منظوم مرجع ارزشگذاری سینما و تلویزیون، رتبه 38 را با امتیاز و رأی مردم کسب کرده است.
فیلم شبی که ماه کامل شد در 1 جشنواره شرکت کرده است.
از نظر تاریخچه فعالیت کارگردان و بازیگران فیلم شبی که ماه کامل شد نیز آمارها و نکات جذابی را میتوان بیان کرد. براساس آمارها فیلم شبی که ماه کامل شد به طور متوسط فعالیت 16ام بازیگران این اثر است. براساس امتیاز مردم فیلم شبی که ماه کامل شد یکی از 4 اثر شاخص هادی سلیمی در حرفه بازیگری محسوب میشود.
براساس امتیاز مردم فیلم شبی که ماه کامل شد بهترین اثر نرگس آبیار در حرفه کارگردانی محسوب میشود.
2 تن از بازیگران شبی که ماه کامل شد، اولین فعالیت جدی بازیگری خود را در این اثر تجربه کردهاند، در واقع در شبی که ماه کامل شد 2 فیلم اولی بودهاند: آرمین رحیمیان و سامان لطفیان.
همچنین نرگس آبیار کارگردان شبی که ماه کامل شد اولین همکاری خود با بازیگرانی چون فرشته صدرعرفایی، سیدفرید سجادیحسینی، پدرام شریفی، بانیپال شومون و هادی سلیمی را در این اثر تجربه کرده است. در میان بازیگران شبی که ماه کامل شد نیز 47 همکاریِ اول رخ داده، بهعبارت دیگر در این فیلم میان هر یک از 11 بازیگر با یکدیگر یک رابطه همکاری شکل گرفته که 47 همکاری برای اولینمرتبه در شبی که ماه کامل شد رخ داده است. مانند: الناز شاکردوست و هوتن شکیبا، فرشته صدرعرفایی و شبنم مقدمی، سیدفرید سجادیحسینی و پدرام شریفی، امین میری و آرمین رحیمیان، سامان لطفیان و بانیپال شومون.
عوامل تولید و بازیگران شبی که ماه کامل شد در اینستاگرام نیز فعال هستند و مجموع میزان فالوئرهای اینستاگرام 14 نفر از این هنرمندان به بیش از 11،082،427 نفر میرسد. بنابراین شبی که ماه کامل شد ظرفیت مناسبی برای دوباره دیدن شدن در میان عموم مردم و طرفداران این هنرمندان دارد.
مخاطبان بعد از تماشای فیلم شبی که ماه کامل شد به ارزیابی اثر در منظوم پرداختهاند و نتایج مهمی درباره شاخصهای هنری، فنی و محتوایی اثر بدست آمده است. براساس نظرسنجی و دیدگاه مردم:
فیلم شبی که ماه کامل شد قطعا ارزش تماشا دارد چراکه 83% مخاطبان معقدند فیلم شبی که ماه کامل شد ارزش یک بار دیدن را دارد.
فیلم شبی که ماه کامل شد قطعا خوشساخت هست زیرا 79% مخاطبان عقیده دارند فیلم شبی که ماه کامل شد از لحاظ فنی باکیفیت ساخته شده است.
فیلم شبی که ماه کامل شد قطعا عملکرد بازیگریِ خوبی دارد چراکه 86% مخاطبان عقیده دارند تیم بازیگری فیلم شبی که ماه کامل شد نقشها را خوب بازی کردند.
فیلم شبی که ماه کامل شد تا حد بسیاری خلاقانه هست زیرا 83% مخاطبان عقیده دارند داستان و ساختار فیلم شبی که ماه کامل شد غیرتکراری و جدید است.
فیلم شبی که ماه کامل شد تا حد بسیاری محتوای مناسبی دارد زیرا 75% مخاطبان عقیده دارند حرف و پیام فیلم شبی که ماه کامل شد مفید و ارزشمند هست.
فیلم شبی که ماه کامل شد تا حد بسیاری تفکربرانگیز هست چراکه 77% نظردهندگان بعد پایان فیلم شبی که ماه کامل شد به آن فکر میکردند.
فیلم شبی که ماه کامل شد نسبتا مناسب خانواده هست چراکه 66% مخاطبان عقیده دارند فضای فیلم شبی که ماه کامل شد با فرهنگ خانوادهشان سازگار است.
فیلم شبی که ماه کامل شد اصلا مناسب کودکان نیست چراکه تنها 9% مخاطبان عقیده دارند فضای فیلم شبی که ماه کامل شد مناسب کودکان است.
اگر از تصویربرداری فیلم شبی که ماه کامل شد خوشتان آمده و یا دوستش ندارید، بهتر است بدانید مدیر فیلمبرداری آن سامان لطفیان بوده است. نظرتان درباره ضرباهنگ و تدوین فیلم شبی که ماه کامل شد چیست؟ تدوین شبی که ماه کامل شد را حمید نجفیراد انجام داده است. اگر صدای شبی که ماه کامل شد بهگوشتان نشسته و یا از آن ناراضی هستید، شما را با صدابردار فیلم شبی که ماه کامل شد یعنی مهدی صالحکرمانی آشنا میکنیم. محمدرضا شجاعی طراحی صحنه فیلم شبی که ماه کامل شد را انجام نموده و محمدرضا شجاعی طراحی لباس فیلم شبی که ماه کامل شد را انجام داده است. ایمان امیدواری چهرهپردازی یا طراحی گریم فیلم شبی که ماه کامل شد را برعهده داشت. موسیقی متن فیلم شبی که ماه کامل شد اثر مسعود سخاوتدوست است.
از دیگر عوامل اثر میتوان به امین خنکال دستیار اول کارگردان فیلم شبی که ماه کامل شد، حمید بخشینژاد و فارا بخشینژاد مسئول هنروران فیلم شبی که ماه کامل شد، سعید خزلی مدیر صحنه فیلم شبی که ماه کامل شد، اشاره کرد. در مجموع بیش از 37 نفر در تولید فیلم شبی که ماه کامل شد نقش داشتهاند و هر یک از آنها در منظوم یک صفحه اختصاصی دارند.
کاربران نیز در 21 لیست از فیلم شبی که ماه کامل شد یاد کردهاند. همچنین در بخش بررسی فیلم شبی که ماه کامل شد 167 نفر از میان مردم به نقد و تحلیل خود از شبی که ماه کامل شد پرداختهاند. در دادهکاوی و تحلیل ابر کلیدواژهها بررسیهای مردم برای فیلم شبی که ماه کامل شد، بیشترین واژههای تکرار شده عبارت است از: بازی، ماه، شبی، کامل، بهترین، عالی و خوب.
تاکنون در صفحه اختصاصی فیلم شبی که ماه کامل شد در منظوم اطلاعات بسیاری توسط پژوهشگران و مردم ثبت شده است؛ در بخش گالری عکس و پوستر فیلم شبی که ماه کامل شد 29 عدد، در بخش ویدئو و تیزر فیلم شبی که ماه کامل شد 19 عدد، در بخش حواشی فیلم شبی که ماه کامل شد 4 عدد، در بخش نقد فیلم شبی که ماه کامل شد 1 عدد گردآوری و درج شده است. همچنین تاکنون در بخشهای دیالوگ برتر فیلم شبی که ماه کامل شد، سوتی فیلم شبی که ماه کامل شد هنوز موردی ثبت نشده است. قطعا ما و شما به این حد قانع نیستیم؛ باید بهکمک علاقمندان فیلم، سریال و تئاتر، این دایرةالمعارف آنلاین و بانک اطلاعات هنرمندان و آثار سینما، تلویزیون و تئاتر را کامل و کاملتر کنیم.
فیلنامه خوب
بازی عالی
فیلمی به یاد ماندی از خانم ابیار
بهترین بازیگر مرد و فیلمبرداری همونی بود که گفتم
بازی علی نصیریان بهتر از نوید محمد زاده بود
در کاندید های زن هم ژاله صامتی شایسته بود ولی بازی فرشته صدر عرفایی قطعا از الناز شاکردوست قوی تر بود
در کل تبریک به شبی که ماه کامل شد که بیشترین جوایزو برد با بهترین فیلمنامه - تدوین - بازیگر مرد - بازیگر زن
بهترین فیلم و بهترین کارگردانی هم برازنده این فیلم بود که البته به سرخپوست رسید
برگزیده ها از نظر من :
بهترین فیلم : شبی که ماه کامل شد
بهترین کارگردانی : محمد حسین مهدویان (رد خون)
بهترین فیلمنامه : جهان با من برقص
بهترین بازیگر مرد : هوتن شکیبا
بهترین بازیگر زن : فرشته صدرعرفایی
بهترین موسیقی متن : شبی که ماه کامل شد
بهترین تدوین : مسخره باز
بهترین فیلمبرداری : مسخره باز
نشان عباس کیارستمی : مسخره باز
بهترین دستاورد هنری : طراحی جلوه های ویژه رد خون
باید دید نظر داوران چگونه هست (که احتمالا تفاوت زیادی خواهد داشت)
ولی نمیدونم چرا مهناز افشار با اینکه ایران نیست برای فیلم قسم کاندید شده
جایزه رو احتمالا بدن به خانم صدر عرفایی یا بازیگرای معروف تر
محتوا جالب بود
کارگردان به خوبی محیط رو اداره کرده بود
فیلم بیشتر جنبه آموزشی داشت ولی برای کودکان
اصلا مناسب نبود
ولی در کل کار جالبی بود
پیشنهاد می کنم فیلم رو ببینید
مثلا زمان عروسی که اومدن تهران
خیلی غم داشت اون سکانس نظر شما چیه؟
شخصا اون لحظه ای که فائزه رو هنگام فرار گرفتن و تو ماشین نگاهش به مادرشوهرش افتاد احساس ترس و ناامیدی کردم
لحظه ی خیلی غریبی بود
داستان این فیلم بر اساس واقعیت بود. درسته که کمی ایرادات فنی داشت اما در کل فیلم خوبی بود.
فیلمی تلخ و اعصاب خورد کن به دلیل واقعی بودن فیلم و البته زیبا بدلیل کار سینمایی آن
امیدوارم کسانی که زیاد در جامعه می بینیم با جای مهر بر پیشانی یا چادری که 1 چشمشون ازش بیرونه با دیدن این فیلم کمی به خودشون برگردند و بدونن دین اسلام در اصل دین صلح و دوستی و محبت است با افکار پوسیده اشون زندگی کردن رو برای بقیه سخت نکنید لطفا
بازی هنرپیشه ها زیاد هم عجیب غریب نبود خیلی معمولی بود بنظرم
صداگذاری هم زیاد دقیق انجام نشده بود و در خیلی جاها دیالوگها مفهوم نبود
ولی در کل فیلم دردناکی بود و انسان را از دین و دینداری بیزار میکرد متاسفانه
فیلم هایی که امسال دیدم رو به همراه امتیازی که بهشون دادم رو لیست کردم و ترتیبشون با توجه به علاقه از بیشترین به کمترین هست
شبی که ماه کامل شد 9
مسخره باز 8
متری شیش و نیم 8
جهان با من برقص 8
ماجرای نیم روز رد خون 8
درخونگاه 7
غلام رضا تختی 7
سرخپوست 7
قصر شیرین 7
تگزاس 2 7
23 نفر 7
جان دار 7
قسم 6
ما همه باهم هستیم 6
ژن خوک 4
چشم و گوش بسته 4
خانه پدری 3
ای کاش پولم رو خرج این فیلم های بی محتوا نمی کردم.
اینها خلاصه داستان فیلم جدید نرگس آبیار (شبی که ماه کامل شد) هستند.
((فوق العاده بود))
خیلی حالم بد شد
همش به فکر اون مادر بیچاره ام
واقعا نمیشه به اینهایی که این کارها رو کردن گفت "انسان"
بازی ها خوب بود مخصوصا خانم صدر عرفایی و آقای رحمینیان
الناز شاکردوست هم خیلی داره پیشرفت میکنه و هوتن شکیبا هم برای اولین تجربه اش در این ژانر و به عنوان نقش اصلی خوب ظاهر شد
فیلم عالی ای بود
واقعا خسته نباشید میگم به عوامل فیلم مخصوصا خانم آبیار
و حتی مثل فیلم چ دیالوگ های خیلی خاصی توش نزاشته بود
چهلمرغ منم فک میکنم براش مناسب تر باشه
لطفا یکمی کامل تر درباره فیلم توضیح دهید ؛ هر اثر سینمایی سه عنصر اصلی دارید تحت عنوان های : تکنیک،فرم،محتوا ! شما درمورد هیچکدام توضیحی ندادید و فیلم را مذخرف خواندید...
چهره پردازی فیلم هم عالی بود مخصوصا خانم فرشته صدر عرفایی رو چقدر خوب گریم کرده بودند.
صدا برداری فیلم کمی ضعیف بود.
موسیقی متن فیلم عالی بود.
و پیشنهاد میکنم حتما برید فیلم رو ببینید
هوتن شکیبا و الناز شاکردوستا عالی هستن
در اینکه فیلم پر زحمت و قابل احترام و خوش ساختیه شکی نیست ولی قطعا در حد عالی نیست.
اول نکات مثبت :
اولین چیزی که قبل از سوژه ی فیلم خودنمایی میکنه، اون روی سکه ی توانایی های بازیگران فیلمه. البته از نرگس آبیار همین هم انتظار میره. کسی که بازی های درخشانی توی فیلم های قبلی اش از بازیگر ها گرفته بود. مثل مریلا زارعی ( شیار 143) یا پانته آ پناهی ها ( نفس).
این نقش محک خوبی برای الناز شاکردوست بود تا خودش رو از جهان ذهنی مخاطب به عنوان یک بازیگر تجاری خارج کنه، به نظرم بر عکس نیمه ی اول فیلم که حس یا بازی خاصی نداشت ولی در نیمه ی دوم، به خوبی اضطراب یا نگرانی از آینده ی بچه و زندگی اش رو میشد توی نگاه اش دید.
هوتن شکیبا هم بازی نسبتا خوبی داشته و لهجه رو خوب در آورده ولی بازم به نظرم عدالت این بود که سیمرغ نقش اول مرد به طور مشترک به هوتن شکیبا و پیمان معادی داده میشد. ولی بهترین بازی فیلم بدون شک متعلقه به فرشته ی صدر عرفایی. بی نظیر بود واقعا و چقدر هم که خوب پرداخته شده بود این شخصیت. یک شخصیت چند بعدی که غمی همیشگی در قلب اش تلنبار شده ولی حس میکنه که برای تغییر زندگی خودش و پسر هاش خیلی دیر شده! برای همین کاری هم از دست اش برای عروس اش بر نمیاد!
درباره ریتم و روند فیلم، من کندی اذیت کننده ای حس نکردم. چقدر خوب که کارگردان با وجود روایت اصلی قصه، به فرهنگ بلوچ و آواز خوانی ها در نیمه ی اول فیلم می پردازه. مشکل اصلی من با فیلم شخصیت پردازی دو نقش اصلی ماجرا ( فائزه و عبدالحمید ریگی) هستش. چرا فائزه در نیمه ی اول فیلم با وجود پیدا شدن اسلحه و اون کشمکش بین عبدالحمید و برادرش باز هم دلش رو به عبدالحمید میده؟ آیا فائزه میخواد خودش رو گول بزنه تا به هر قیمتی دل در گروی عشق عبدالحمید داشته باشه؟ یا جمله هایی مثل ریگی ها طایفه ی بزرگی هستند آیا برای صاف شدن دل فائزه کافیه؟ فائزه حتی برای رفتن به پاکستان که حتی خودش هم دلش راضی به این کار نیست حاضر میشه با مادر و خانواده اش در بیفته تا بره ولی دلایل کافی توی این قسمت های فیلم برای نزدیک شدن مخاطب به فائزه وجود نداره!
برای پرداخت شخصیت عبدالحمید هم به نظرم یه کم بیش از حد احساسی عمل شده! در اوج بحران فیلم، عبدالحمید خطاب به فائزه میگه خودت میدونی جات کجاست! یا مثل اون سکانسی که بیرون رفتن تا غذا بخورن، همه ی این جاها عبدالحمید تلاش میکنه تا فائزه رو آروم نگه داره!
حتی با وجود اینکه میخواد به حرف عبدالمالک گوش بده اما همچنان میخواد اونو راضی کنه تا بعد از به دنیا اومدن بچه های فائزه اونو نکشه!
ولی شخصیت عبدالمالک طوری خلق شده که همه ی وسایل لازم برای نفرت مخاطب ازش وجود داره!
یک شخصیت که برای حفظ گروهک تروریستی خودش حاضره دست به هر جنایتی بزنه!
در نهایت تماشای شبی که ماه کامل شد، کار چندان راحتی هم نیست...
نرگس آبیار این بار یک چهره ی نسبتا عریان از خشونت به نمایش گذاشته....
مستند های جنایت های تروریستی در فیلم، یا سکانس سر بریدن برادر فائزه در شبکه ی العربیه ( جلوی چشمای مادرش) که انصافا سکانس تکان دهنده ای بود.
شبی که ماه کامل شد فیلم تاثیر گذاریه که مثل هر فیلم دیگه ای قابلیت بهتر شدن داشت.
اما به نظر شخصی خودم فیلم نفس به لحاظ شخصیت پردازی ، فیلم همراهی برانگیز تری بود.
اما؛
این را مدنظر داشته باشید این فیلم بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده و حتی مادر شهیده فائزه در جشنواره فجر حضور داشتند و شخصیت های عبدالحمید و فائزه زاییده ذهن نویسنده نبوده است
با وجود اینکه هر نویسنده ای برای جذاب شدن فیلنامه اش به داستان شاخ برگ می دهد
شبی که ماه کامل شد،چهارمین فیلم بلند نرگس آبیار درمقام کارگردان،فیلم خوبی است.آبیار بعد ازساخت سه فیلم در ژانر اجتماعی،این بار سراغ سوژه جسورانه ای رفته وگوشه ای از زندگی یک تروریست معروف را به تصویرکشیده است.قصه شبی که ماه...آنقدر جذابیت دارد که بتواند تماشاگر را باخود همراه کند.لوکیشن خاص فیلم،فیلمبرداری،دکوپاژ،موسیقی،انتخاب بجا ودقیق بازیگران،به ویژه النازشاکردوست و هوتن شکیبا که با فاصله گرفتن از رل های همیشگی شان درقامت دختر شیک و متمول و پسر شوخ وشنگ سریالهای کمدی،دراین فیلم حسابی درخشیده اند وفرشته صدرعرفایی که همچون همیشه خوب وکم نقص ظاهرشده،همگی از نکات مثبت فیلم آبیار هستند.تنها ایرادی که میتوان به فیلم گرفت،دوپاره بودن قصه است که گاهی آنقدر بیرون میزند که گویی به تماشای دوفیلم متفاوت با یک بلیط نشسته ایم!قسمت اول فیلم،روایتگر یک داستان عاشقانه نسبتا طولانی و حوصله سر بر است که کمتر فراز وفرود و هیجانی دارد.اما قسمت دوم کاملا بنیان فیلم زیر و رو میشود!یک تریلر گاهی ترسناک و مخوف از کشتارهای ریگی که درچند سکانس، تماشاگر را به ترشح آدرنالین وامیدارد!به جرات میتوان گفت،پارت دوم شبی که ماه...یکقدم از سینمای ایران جلوتر است!
میزانسن های فوق العاده،چینش صحنه هوشمندانه،بازی بسیارخوب بازیگران(به ویژه هوتن شکیبا)و موسیقی مخوف وخاص فیلم به هرچه ملموس تر شدن فضای آن کمک ویژه ای کرده است.ای کاش آبیار در تدوین نسخه نهایی،قدری از سکانسهای کشدار و آزاردهنده پارت اول را حذف میکرد،تا فیلم ضرباهنگ بهتر و ریتم تندتری میگرفت.
اما من هم با این جمله از آقای فراستی موافقم که : فیلمساز علاقه عجیبی به نمایش خشونت دارد. البته شاید فیلمساز تنها برای نمایش حقیقت اصلی بدین شکل خشونت زده شده است ...
اما امان از پایان بندی ، دوربین از ابتدای پرده سوم تا انتهای آن تنها با کارکتر هوتن شکیبا همراه است و گویی به دنبال حمایت از وی است ! به قدری این موضوع چشم گیر بود که حتی بیننده ارتباط حسی بیشتری نسبت به کارکتر ریگی در سکانس آخر برقرار می کند . و پلان آخر که نمایش گر این است که راه امثال ریگی ادامه دارد ...
اما از نکته مثبت پایان بندی فیلم میتوان به ضربه ناگهانی که در سکانس آخر وارد می کند که آن را کوبنده ساخته است ، اشاره کرد .
شاید متری شیش و نیم از خیلی از جنبه ها با این فیلم برابری کنه و خیلیا بگن چرا متری شیش و نیم سیمرغ نگرفت!؟
اما؛
اگر گفته شود تنها فقط بخاطر بازی بی نظیر الناز شاکردوست و هوتن شکیبا سیمرغ را به شبی که ماه کامل شد داده اند حرف گزافی گفته نشده
و سیمرغ بهترین بازیگر مرد و زن حقشان بود
و شاید از لحاظ فیلمنامه یه ضعف های داشته باشه ولی از لحاظ فنی فراتر از سینمای ایران بود و خب بیشتر فیلم در پاکستان و سیستان و بلوچستان فیلمبرداری شده و باورش سخته که یه کارگردان زن انقد خوب از پسش براومده ولی بازم بنظرم دارای یه سری سکانسای اضافی بود که به اون سکانسای درخشان میبخشیمش و درکنارش این خیلی مهمه که فیلم از ریتم نمیوفته و خیلی راحت تو دل داستان میبرتت برعکس متری شیش و نیم که از نیمه به بعد ریتم افت میکنه
شاید به نسبت کیفیت خود فیلم به خاطر موضوعش بهش بها داده شد ولی بنظرم لیاقت سیمرغ هارو داشت ، بازی هوتن شکیبا در این فیلم که واقعا کم نظیر بود و فرشته صدر عرفایی نفش مکمل واقعا عالی بود و الناز شاکردوست که شاید بازی بعنوان نقش اول خیلی درحد سیمرغ نبود ولی پیشرفتش رو در این فیلم به وضوح شاهد بودیم
در کل بنظرم در شبی که ماه کامل شد از بهترین فیلمای جشنواره امسال بود و یه قدم رو به جلو برای نرگس آبیار در مقام کارگردان.
نظر جناب فراستی |:
آیا اینکه ما نظر خودمان را با اینکه قطعا اطلاعاتی کمتر از او داریم ، قائل بر گفته های ایشون بدانیم ، درست است ؟ آیا ما صاحب نظر هستیم یا فردی که با تجربه ای نزدیک به سی سال در این زمینه تحصیلات و اطلاعات کاملی را دارد ...
منظور از فضای سرخوشانه ابتدایی ، نیمه اول فیلم که عشق میان دو کارکتر اصلی فیلم را به تصویر می کشد ؛ است
بازی بازیگران عالی بود مخصوصا الناز شاکر دوست
فیلمبرداری هم خوب بود اما از صدابرداری راضی نبودم
بازی بازیگران بزرگترین نقطه ی روشن این فیلم است پیشرفت بسیار خوب هوتن شکیبا از یه جوان دست و پا چلفتی در یک سریال صداوسیما به همچین نقشی ستودنی است و الناز شاکردوست هم با اینکارو دو سه کار اخیرش نشان میدهد مانند بازیگران درجه چندمی مانند قریشی نیست که بخاطر قیافه اش به او بازی بدهند و دارد راهش را درست میرود
فیلم باید «چیستی» و «چگونگی» تبدیل یک انسان عادی به تروریست را در فیلمنامه و شخصیتپردازی نشان دهد، تنها در این صورت است که باور خواهیم کرد یک جوان عاشق در ابتدای قصه، چطور حاضر به کشتن همسرش در انتهای قصه میشود اما وقتی خبری از اینها نیست یعنی فیلم در کوچک ترین بحث فیلمنامه ای خود مشکل دارد
فیلمساز تصور میکند از آنجایی که ما با یک داستان واقعی طرفیم، پس به فیلمنامه و شخصیتپردازی نیاز نیست. آنچه میبینیم نشان از تنبلیِ فیلمنامهنویسی بوده که به اجرا و دوربین نیز راه یافته است. در مکان بسته دوربین روی دست است، در فضای باز دوربین روی دست است، فائزه در حال آب بازی است، دوربین روی دست است، کلوزآپ از چشمان او، دوربین روی دست است. به جز نماهای بلند و لانگ که جغرافیا و زیستبوم بلوچستان و پاکستان را به شکلی توریستی به ما نشان میدهد، باقی سکانسها با دوربینی گرفته شده که لرزان این طرف و آن طرف پرسه میزند بدون آنکه منطقِ اجرا در آن لحظه، التهابی را ایجاب کند.
فیلم شبی که ماه کامل شد با حداکثر تنبلی و شلختگی ساخته شده است؛ یک واقعه حقیقی را انتخاب کنیم، چند خط قصه در قالب فیلمنامه نوشته، دوربین را روی دست بگذاریم و به دل اجرا بزنیم به این امید که مخاطب ما، حفرههای فیلم را با اطلاعات خودش پر خواهد کرد. قطعا چنین ناشیگری سبب میشود که اثر خوبی ساخته نشود شبی که ماه کامل شد اثری است که تنها و تنها موضوعش واقعی است و فیلمنامه و کاگردانیاش هیچکدام واقعی نیستند
در دوره ای که فیلم های زرد و کمدی بر سینمای ایران حکومت میکنند امیدوارم با ساختن آثاری مختلف در ژانر ها و سبک های متنوع جلوی پیشرفت غده های سرطانی افتضاح و مسخره کمدی گرفته شود که جلوی پیشرفت سینمای ایران را گرفته اند و سال به سال با بزرگ شدن ، ظاهر و هیبتش را زشت تر میکنند و باطنش را خالی و پوچ و بی هویت تر به نمایش میگذارند و ابرو برایمان در دنیا نمیگذارند.
یک فیلم بی مانند در سینمای ایران که دارای صحنه های حرفه ای و بی نظیر بود و واقعا سخته باور کرد که یک زن این فیلمو ساخته (ساخت فوق العاده در کشور پاکستان که کیفیتش کمی از فیلم های هالیوودی نداشت)
سینمای ایران واقعا داره پیشرفت میکنه
خصوصا امسال که 3 فیلم خوب و جدید داشتیم (متری شیش و نیم و سرخپوست و این)
از موارد فنی فیلم نمیگم چون خیلی حرفه ای و سطح بالا بود (فیلم برداری و چهره پردازی و طراحی صحنه و موسیقی و...)
میریم سراغ داستان :
با اینکه یک سری میگن فیلم دارای صحنه های اضافه و طولانی بود ولی به نظر من داستان خوب و درست پیش میرفت و جوری نبود که خسته کننده بشه و اگر سریع پیش میرفت اینطور تاثیر گذار نمی شد صحنه های حساسش (هر چند که فیلمنامه جای کار بیشتری داشت ولی خب اگر قیاسی بشه مثلا از به وقت شام خیلی با کیفیت تر بود و از رقیبش متری شیش و نیم رسا تر و مرتب تر داستان روایت شده بود)
من کمتر توی یک فیلم ایرانی صحنه های تکان دهنده دیدم و خیلی از فیلم ها گرچه تلاش کردند داشته باشند ولی بیشتر شعاری در اومده بود (اگر بخوام مثال های صحنه تاثیر گذار فیلم های چند سال اخیر رو بگم یکی توی متری شیش و نیم صحنه دادگاه پسر کوچولو - در مغز های کوچک زنگ زده صحنه پایانی فیلم - در ابد و یک روز هم صحنه پایانی و...) و این فیلم هم دارای چند صحنه شوک آور بود و البته ماهیت ترسناکش به این موضوع کمک کرده بود
اما بازی ها :
تبریک به آقای شکیبا بابت بازی درخشانش و به شخصه بازی سخت تر و خاص تری نسبت به آقای معادی داشتند (این عجیب نیست و حتی در اسکار هم به شخصیت های خاص بیشتر اهمیت میدن)
خانم شاکردوست هم خوب بازی کردند ولی به اندازه آقای شکیبا تاثیر گذار نبودند (ترسیدناش زیاد طبیعی نبود!!!) (افراد دیگری مثل خانم الناز حبیبی و طناز طباطبایی هم به این شخصیت میومدند)
در شخصیت هاب مکمل هم
خانم صدر عرفایی که بسیار عالی بودند
خانم شبنم مقدمی هم همینطور (تاثیر گذار ترین و شوکه کننده ترین صحنه فیلمو بسیار عالی اجرا کردند. نمیگم تا لو نره) (خانم مقدمی از لحاظ توانایی بازی مثل خانم آسایش خیلی مستعد هستند)
آقای آرمین رحیمان هم بسیار خوب بودند
در کل به نظر من این فیلم بجز سیمرغ نقش اول زن شایستگی سایر سیمرغ هارو داشت (البته هنوز سرخ پوستو ندیدم)
این فیلم یک قدم رو به جلو برای ما هست که توسط یک زن برداشته شد (از آقای حاتمی حرفه ای تر یک فیلم فرامرزی و در مورد تکفیری هارو ساختن)
فیلم از ریتم نمی افتاد (گرچه متری شیش و نیم ریتمش تند تر بود) و پایان خوبی داشت
من که فیلم رو دیدم و چندان لذت نبردم الان تحریک شدم به دوباره دیدنش انگار یک فیلم کاملا جدید رو برام بازگو کردی
واقعا نقدت عالی بود زدی رو دست مرتضی فقط ای کاش نکات منفی رو هم میگفتی
به پای نقد های تند خوب شما نمیرسه 😉
نقاط منفی این فیلم هم میشه به فیلم نامه نه چندان قوی اش اشاره کرد
بعضی صحنه ها کش دار بود که شاید کسل کننده میشد (البته این مورد کمک کرده به تاثیر گذار شدن سایر صحنه ها)
بنظرم این فیلم هم به دلیل بازیگری و ساخت عالی و هم بخاطر محتوا بین المللی شایستگی حضور در اسکار را دارد
فیلم خیلی طولانی شده بود و کش دار شده بود که از جذاب بودن آن کم میکرد و من به شخصه از دیدن این فیلم پشیمون شدم مخصوصا به خاطر صحنه های خشن و دردناکی که داشت
بسیار بسیار عالی تقریبا از همه نظر
من در حدی نیستم که بخوام از فیلم برداری و جلوه های ویژه و اینا تعریف کنم چون تقریبا چیزی سرم نمیشه از اینها
ولی میتونم بگم اونقدر جذاب و خوش ریتم بود که اصلا دلم نمیخواست تموم شه
بازی هوتن شکیبا ، فرشته صدر عرفایی و آرمین رحیمیان خیلی خوب بود
فقط اینکه خواهشا کسایی که روحیه ی ضعیف و حساس دارند ، نرند ببینن و به هیچ وجه با بچه کوچک نرید
من اصلا نمیتونم یک فیلمو دو بار ببینم ، ولی یکبار دیگه هم میخوام برم ببینمش
اما به نظر من و اون جمعی که با هم دیدیم ، خوش ریتم بود
اصلا روندش کند نبود یا حداقل من متوجه نشدم!