به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
فیلم سینمایی مسخره باز بهکارگردانی همایون غنیزاده در 3 سال پیش یعنی سال 1397 در گونه فانتزی و کمدی تولید شده است. مسخره باز توانست در مرجع ارزشگذاری سینما و تلویزیون یعنی منظوم نمره 5.9 از 10 را از سوی مردم بدست بیاورد که نشان میدهد عموم مردم مسخره باز را اثری متوسط اما مفید برای تماشا ارزیابی میکنند. علی مصفا تهیهکننده مسخره باز این فیلم را، بهعنوان محصول کشور ایران تهیه کرده است. مسخره باز در تاریخ 1398/07/17 پخش خود را توسط پخشکننده خانه فیلم در سینما آغاز کرد. در آن روزها مسخره باز توانست آمار فروش 3،367،476،000 تومان را به ثبت برساند.
بازیگران فیلم مسخره باز چه کسانی هستند؟ در مسخره باز بازیگرانی چون مهدی میرزایی، سجاد حسین پور، علی نصیریان، رضا کیانیان، فرهاد اصلانی، صابر ابر و خسرو بامداد به ایفای نقش و بازیگری پرداختهاند. در فیلم مسخره باز حدود 13 بازیگر جلوی دوربین رفتهاند که از نظر تعداد بازیگران میتوان مسخره باز را یک اثر پربازیگر عنوان کرد. از اینلحاظ کارگردانی فیلم مسخره باز باتوجه به بازی گرفتن از این تعداد بازیگر و مدیریت آنها کار بسیار دشواری بوده است؛ باید بررسی کرد آیا همایون غنیزاده بهعنوان کارگردان و بهعنوان بازیگردان و همچنین تیم بازیگری مسخره باز توانستهاند در این زمینه موفق باشند و بازیهای درخشانی را نمایش دهند؟
از دیگر بازیگران فیلم مسخره باز میتوان به هدیه تهرانی، بابک حمیدیان، مهدی کوشکی، محسن حسینی، ایرج ذبیحی و علیرضا گیلوری اشاره کرد.
متوسط سن بازیگران مسخره باز براساس میزان سنی که از آنها در دایرةالمعارف آنلاین سینما و تلویزیون یعنی منظوم ثبت شده، 54 سال است که نشان میدهد بازیگران مسخره باز عمدتا از میانسالان هستند.
از محتوا و داستان فیلم مسخره باز چقدر اطلاع دارید؟
در خلاصه داستانی که یا از سوی تیم رسانهای اثر و یا توسط دیگر رسانهها درباره داستان مسخره باز منتشر شده است، میخوانیم: «تو پرورشگاه صدام میکردند مسخره باز! اما من مشت محکمی حواله صورت یکیشون کردم تا داستان رو شروع کنم.»
فیلم مسخره باز در 1 جشنواره شرکت کرده است.
از نظر تاریخچه فعالیت کارگردان و بازیگران فیلم مسخره باز نیز آمارها و نکات جذابی را میتوان بیان کرد. براساس آمارها فیلم مسخره باز به طور متوسط فعالیت 29ام بازیگران این اثر است. براساس امتیاز مردم فیلم مسخره باز یکی از 4 اثر شاخص محسن حسینی در حرفه بازیگری محسوب میشود.
2 تن از بازیگران مسخره باز، اولین فعالیت جدی بازیگری خود را در این اثر تجربه کردهاند، در واقع در مسخره باز 2 فیلم اولی بودهاند: سجاد حسین پور و ایرج ذبیحی.
همچنین همایون غنیزاده کارگردان مسخره باز اولین همکاری خود با بازیگرانی چون مهدی میرزایی، علی نصیریان، رضا کیانیان، فرهاد اصلانی، صابر ابر، خسرو بامداد، هدیه تهرانی، بابک حمیدیان، مهدی کوشکی، محسن حسینی و علیرضا گیلوری را در این اثر تجربه کرده است. در میان بازیگران مسخره باز نیز 62 همکاریِ اول رخ داده، بهعبارت دیگر در این فیلم میان هر یک از 13 بازیگر با یکدیگر یک رابطه همکاری شکل گرفته که 62 همکاری برای اولینمرتبه در مسخره باز رخ داده است. مانند: مهدی میرزایی و سجاد حسین پور، علی نصیریان و رضا کیانیان، فرهاد اصلانی و مهدی کوشکی، صابر ابر و محسن حسینی، خسرو بامداد و هدیه تهرانی.
عوامل تولید و بازیگران مسخره باز در اینستاگرام نیز فعال هستند و مجموع میزان فالوئرهای اینستاگرام 12 نفر از این هنرمندان به بیش از 3،121،671 نفر میرسد.
مخاطبان بعد از تماشای فیلم مسخره باز به ارزیابی اثر در منظوم پرداختهاند و نتایج مهمی درباره شاخصهای هنری، فنی و محتوایی اثر بدست آمده است. براساس نظرسنجی و دیدگاه مردم:
فیلم مسخره باز قطعا ارزش تماشا دارد چراکه 80% مخاطبان معقدند فیلم مسخره باز ارزش یک بار دیدن را دارد.
فیلم مسخره باز قطعا خوشساخت هست زیرا 78% مخاطبان عقیده دارند فیلم مسخره باز از لحاظ فنی باکیفیت ساخته شده است.
فیلم مسخره باز قطعا عملکرد بازیگریِ خوبی دارد چراکه 84% مخاطبان عقیده دارند تیم بازیگری فیلم مسخره باز نقشها را خوب بازی کردند.
فیلم مسخره باز تا حد بسیاری خلاقانه هست زیرا 80% مخاطبان عقیده دارند داستان و ساختار فیلم مسخره باز غیرتکراری و جدید است.
فیلم مسخره باز نسبتا محتوای مناسبی دارد زیرا 62% مخاطبان عقیده دارند حرف و پیام فیلم مسخره باز مفید و ارزشمند هست.
فیلم مسخره باز نسبتا تفکربرانگیز هست چراکه 70% نظردهندگان بعد پایان فیلم مسخره باز به آن فکر میکردند.
فیلم مسخره باز نسبتا مناسب خانواده هست چراکه 58% مخاطبان عقیده دارند فضای فیلم مسخره باز با فرهنگ خانوادهشان سازگار است.
فیلم مسخره باز نسبتا مناسب کودکان نیست چراکه تنها 25% مخاطبان عقیده دارند فضای فیلم مسخره باز مناسب کودکان است.
اگر از تصویربرداری فیلم مسخره باز خوشتان آمده و یا دوستش ندارید، بهتر است بدانید مدیر فیلمبرداری آن علی قاضی بوده است. نظرتان درباره ضرباهنگ و تدوین فیلم مسخره باز چیست؟ تدوین مسخره باز را هایده صفییاری انجام داده است. اگر صدای مسخره باز بهگوشتان نشسته و یا از آن ناراضی هستید، شما را با صدابردار فیلم مسخره باز یعنی محمود کاشانی آشنا میکنیم. سهیل دانش اشراقی طراحی صحنه فیلم مسخره باز را انجام نموده و الهام معین طراحی لباس فیلم مسخره باز را انجام داده است. موسیقی متن فیلم مسخره باز اثر محمدرضا غنیزاده است.
از دیگر عوامل اثر میتوان به محمدجواد حصاری مسئول هنروران فیلم مسخره باز، سیدعلیرضا موسویپور مدیر صحنه فیلم مسخره باز، نفیسه ذاکری منشی صحنه فیلم مسخره باز و اشاره کرد. در مجموع بیش از 31 نفر در تولید فیلم مسخره باز نقش داشتهاند و هر یک از آنها در منظوم یک صفحه اختصاصی دارند.
کاربران نیز در 4 لیست از فیلم مسخره باز یاد کردهاند. همچنین در بخش بررسی فیلم مسخره باز 85 نفر از میان مردم به نقد و تحلیل خود از مسخره باز پرداختهاند. در دادهکاوی و تحلیل ابر کلیدواژهها بررسیهای مردم برای فیلم مسخره باز، بیشترین واژههای تکرار شده عبارت است از: بهترین، مسخره، باز، غنی، بازی، سینما و ایشان.
تاکنون در صفحه اختصاصی فیلم مسخره باز در منظوم اطلاعات بسیاری توسط پژوهشگران و مردم ثبت شده است؛ در بخش گالری عکس و پوستر فیلم مسخره باز 10 عدد، در بخش ویدئو و تیزر فیلم مسخره باز 7 عدد، در بخش حواشی فیلم مسخره باز 1 عدد، در بخش دیالوگ برتر فیلم مسخره باز 4 عدد، در بخش نقد فیلم مسخره باز 1 عدد گردآوری و درج شده است. همچنین تاکنون در بخشهای سوتی فیلم مسخره باز هنوز موردی ثبت نشده است. قطعا ما و شما به این حد قانع نیستیم؛ باید بهکمک علاقمندان فیلم، سریال و تئاتر، این دایرةالمعارف آنلاین و بانک اطلاعات هنرمندان و آثار سینما، تلویزیون و تئاتر را کامل و کاملتر کنیم.
بازی بازیگران هم مخصوصا استاد نصیریان هم عالی بود
واقعا عالی ساختین دمتون گرمممممممممممممم
لطف صدا و سیما بخشی از آن سانسور شد. من داشتم زنده مراسم اختتامیه جشنواره را نگاه می کردم. بعد کمی چرخ زدم در سایت ها و خلاصه ان بخش سانسور شده را پیدا کردم. بنده خدا چیز خاصی نگفته بود. حرفش این بود که من جایزه نگاه نو رو نگرفتم چون نتوانستم نگاه نویی وارد سینمای ایران کنم! اهالی سینما و ما هرچقدر سعی کردیم منظور آقای غنی زاده رو بفهمیم نشد که نشد! یعنی چگونه می شود یک نفر فیلمی بسازد و آن را در بخش نگاه نو ثبت نام کند و در جشنواره شرکت کند و ده شب منتظر هئیت داوران بماند که نتیجه داوری را اعلام کنند بعد فیلمش برنده جایزه بهترین فیلم نگاه نو شود آنوقت بیاید بگوید من جایزه را نمی گیرم چون نتوانستم نگاه نویی به سینمای ایران وارد کنم؟ خلاصه هرچه اون روز ها فکر کردم منظور ایشان را نفهمیدم. صحبت های ایشان و بحث های شبکه های اجتماعی مجابم کرد، فیلم را در زمان اکران به تماشا ننشینم و چیزی هم درباره اش ننویسم که قضاوت غلط نکرده باشم. حالا بعد از مدت ها فیلم مسخره باز آقای غنی زاده را به لطف فیلیمو دیدم. بعد آمدم نوشته ها و نقد های دوستان را خواندم. مثل همیشه نگاه ها متفاوت و در خیلی از بخش ها متضاد بود. برخی از دوستان آن را شاهکار سینمای ایران دانستند و ایشان را تارنتینوی ایران لقب دادند و برخی دیگر هم فیلم را ملغمه ای بی معنی می دانستند که در قالب فرم و تکنیک های متفاوت چیز خاصی برای گفتن نداشت. برخی هم معتقدند که با یک بار دیدن نمی شود تمام اندیشه ها و نقاط زیرین فیلم را متوجه شد به همین خاطر عده ای از دوستان در یاداشت هایشان عنوان کردند که چندین بار بی هیچگونه چشم بر هم زدن فیلم را به تماشا نشسته اند! به هر حال هر کسی از ظن خود شد یار آقای غنی زاده عزیز. اما من هر آنچه بیشتر این یاداشت ها و نقد ها را می خواندم باز کمتر متوجه منظور نویسنده و کارگردان گرامی میشدم. بماند که همان بار اول را به زور و در دو مرحله به تماشا نشستم اما برای فهم بیشتر بخش هایی از فیلم را دوباره نگاه کردم و هرچه بیشتر جستجو کردم چیزی دستگیرم نشد که نشد. دوستان هیچ اشاره ای به نقاط قوت فیلم (به غیر از تکنیک های فیلم برداری، جلوه های ویژه و بازیگری ها ) نکرده بودند. در یک یاداشت یا کامنت (خاطرم نیست) دوستی نوشته بود برای فهم این فیلم حتما باید پاپیون رو ببینید!!! خب این هم نکته جالبی بود. پاپیون و همه ی فیلم هایی که آقای غنی زاده بدان اشاره داشتند را قطعا دیده بودم بارها و بارها . اما این ها هم کمکی نکرد! در آخر فیلم دانش (صابر ابر ) می گوید :" من دانش هستم یک بازیگر بدون داشتن کوچکترین نقطه عطفی در زندگی ...شما صدای درون کله مرا می شنوید" با این جمله من گمان می کنم همه ی اینها صدای درون کله نویسنده است. نویسنده ای که سینما و تئاتر دوست دارد و بسیار فیلم می بیند. "دانشی" که فکر می کند خیلی متفاوت است و بقیه جهان اندازه او نمی فهمند. نویسنده ای که یک سری دیالوگ های بریده بریده شده قشنگ را بر می دارد و با یک مشت فیلم های شاهکار جهان (که گمان می کند فقط خودش ان ها را می فهمد و دیده است) ترکیب می کند و به شکل "مسخره باز"ی از زبان دانش برایمان تعریف می کند! با خودم می گویم واقعا هنر چیز عجیبی است! اینکه شما بتوانید اینهمه تصاویر مربوط و نامربوط را با دیالوگ های پرطمطراق روشنفکر مابانانه به هم وصل کنید و بعد هم در قالب یک داستان بی معنی جنایی به هم بدوزید واقعا هنرمندی خاص و هنر هشتم می خواهد! هم هنرمندی می خواهد و هم شجاعت و قدرت. شجاعت و قدرت به این خاطر که شما بتوانید با چنین فیلنامه ای آقای نصیریان بزرگ، رضا کیانیان بی نظیر،صابر ابر توانمند ، بابک حمیدیان با استعداد و خانم هدیه تهرانی سخت انتخاب را مجاب کنید با شما همراه شوند و آبروی حرفه ای خود را بگذارند وسط. قطعا از این کار راضی هستند و راضی بودند که این انتخاب را انجام دادند و چو انجامش دادند، در سابقه هنری شان همواره باقی خواهد ماند و بماند برای تاریخ که قضاوت کند. همه ی این گزار ها را که میگذارم کنار هم فکر میکنم که حتما یک جای کار می لنگد. حتما من و امثال من که هم فیلم زیاد دیده ایم و هم کتاب به اندازه خودمان، خوانده ایم و هم به سبب رشته تحصیلی مان حرفه ای در بسیاری از موضوعات اجتماعی و فلسفی مطالعه داشته ایم،کار خود را خوب انجام نداده ایم و نمی توانیم درک روشنی از مسایل و موضوعات عمیق فلسفی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، زیباشناختی و غیره داشته باشیم. قرار دادن این همه اسم و فیلم و موسیقی و دیالوگ و بازیگر و جلوه های ویژه تکنیک های تئاتری و سینمایی و دکور و اندیشه های عمیق فلسفی کنار هم از " مسخره باز" یک شاهکار بزرگ ساخته است که برای درکش می بایست کفشهای آقای غنی زاده را بپوشی و با ایشان بنشینی روی تک تک صندلی سینماهایی که ایشان رفته و با ایشان و از دیدگاه ایشان بنشینی کنارش و کتابهایی که ایشان خوانده را ورق بزنی و موسیقی های مورد علاقه و پلی لیست ایشان را گوش بدهی تا بتوانی به اندازه ایشان از دیدن "مسخره باز" لذت ببری! اما باز می ترسم همه ی این ها را انجام دهم و سرآخر همچون ایشان در جشنواره فیلم فجر فیلمم را در بخش نگاه نو شرکت بدهم و بعد از دریافت جایزه هئیت داوران براشفته شوم و بگویم من این جایزه را نمی پذیرم چون هیچ نگاه نوعی نتوانستم به سینمای ایران وارد کنم!
به عقیده من " مسخره باز " یک فیلم کاملا معمولی است بدون هیچ نگاه نوعی (هر کار خارج از عادتی که قبلا تجربه نشده باشد را که نمی شود نگاه نو نامید ) که سیل ایی از محتویات ذهن شلوغ و غیر طبقه بندی شده "دانش" یا نویسنده را روبروی دوربین قرار داده است. فیلمی که با بازی بازیگران توانمندش هم نتوانسته از گرداب بی محتوایی نجات یابد. فیلمی که هم نصیریان،هم ابر،هم کیانیان،هم هدیه تهرانی و هم بابک حمیدیان با آن غرق شدند. فیلیمی با دیالوگ های پرطمطراق و البته جلوه های ویژه نو زیبا که یک "خود خاص انگاری" خاصی در دقیقه به دقیقه اش مشاهده می شود. فراموش نکنیم که فیلم و روایت را می سازند تا مفاهیم پیچیده فلسفی و هنری، در بستر تصویر و روایت داستانی قابل درک تر و قابل هضم تر شود و مخاطب راحت تر با آن ارتباط برقرار کند! اما ظاهرا آقای غنی زاده عزیز فیلمی ساخته است که نیاز است مباحث و مفاهیم عمیق فلسفی و هنری درباره ی آن نوشته شود. البته شاید هم ما دانش و سواد مان کم است و اندازه ایشان و شبیه ایشان کتاب نخوانده ایم و شاهکار های جهان را به تماشا ننشسته ایم.
نکته آخر اینکه این سکانس از فیلم پاپیون در زندان همیشه برایم جزی از تاریخ بصری و فکری خودم محسوب می شد و هر از گاهی آن را دوباره به تماشا می نشستم اما با دیدن آن در فیلم مسخره باز یک تصویر مسخره و عمیقا فیک و بی معنی در مغزم فرو نشست. مراقب باشیم با تاریخ ذهنی مردم چه می کنیم.
چه ادم نفهمی هستی
فهم شعور خودت خیلی کمتره خودتو دست بالا نگیر ، ببین برای بار آخر دارم بهت میگم یک بار دیگه توهین کنی هفت جد و آبادتو مورد عنایت قرار میدم حالا خود دانی
با چند نفر از دوستام که رفته بودیم سینما ببینیم
نصفی از ما از شدت کسل کننده بودن خوابشون گرفته بود
ولی نصف دیگه من جمله خودم از شدت هیجان و ذوق میخکوب بودیم!!
تجربه خاص و جدیدی بود
بازی زیبای صابر ابر و رضا کیانیان - خلاقیت در جلوه های ویژه تصویری - فیلمنامه قوی با رگه های طنز از نقات قوت فیلم بود
فیلم کاملا غیرقابل پیش بینی است و این بزرگترین مزیت فیلم است
به آقای غنی زاده بابت ساخت این فیلم با کیفیت، خسته نباشید می گویم
پیشبینی ام از جشن منتقدانو گفتم
حالا نتایج :
در جایزه بهترین فیلم اول - بهترین دستاورد هنری - بهترین بازیگر مکمل زن منطبق به نظر من بود یعنی در کل 25%
برای رضا هم 5 تاش منطبق بر پیشبینی اش بود یعنی در کل 42%
و اعلام اسامی کاندید ها (در سایت سینماتیکت زده)
منم به عنوان یک کاربر منظوم برگزیده های خودمو میگم :
بهترین فیلم : شبی که ماه کامل شد
بهترین کارگردانی : نرگس آبیار
بهترین فیلمنامه : سعید روستایی (متری شیش و نیم)
بهترین بازیگر اول مرد : هوتن شکیبا (شبی که ماه کامل شد)
بهترین بازیگر اول زن : ژیلا شاهی (قصر شیرین)
بهترین بازیگر مکمل مرد : نوید محمدزاده (متری شیش و نیم)
بهترین بازیگر مکمل زن : فرشته صدر عرفایی (شبی که ماه کامل شد)
بهترین فیلم برداری : علی قاضی (مسخره باز)
بهترین موسیقی متن : غلامرضا تختی
بهترین تدوین : مسخره باز
بهترین دست آورد هنری : سهیل دانش اشراقی (طراحی صحنه مسخره باز)
بهترین فیلم اول : مسخره باز
به افتخار استعداد برتر یعنی همایون غنی زاده این لیستو تو صفحه این فیلم نوشتم
(بعد از اعلام نتایج میگم که چند درصدش مطابقت داشته 😉)
با شما فرق میکنه برگزیده های من بهترین فیلم :شبی که ماه کامل شد (امکان برنده شدن فیلم سرخپوست) بهترین کارگردانی :سرخپوست بهترین فیلمنامه :قصر شیرین بهترین بازیگر نقش اول مرد :هوتن شکیبا برای شبی که ماه کامل شد بهترین بازیگر نقش مکمل مرد :نوید محمدزاده برای متری شیش و نیم بهترین بازیگر اول زن :الناز شاکردوست برای شبی که ماه کامل شد بهترین فیلمبرداری :متری شیش و نیم و سرخپوست بهترین موسیقی: قصر شیرین بهترین تدوین : شبی که ماه کامل شد بهترین دستاورد هنری : محسن نصرالهی برای سرخپوست
فیلمی مفهومی با فرمی چشم گیر
فیلم نوآوری محض بود
ترکیب سینما و تئاتر خیلی به دل من چسبید
فیلم با مفهوم سیاسی - اجتماعی به درد جامعه امروزه ما می خورد
از نظر من ارزش اجتماعی فیلم از خیلی از فیلم ها بیشتر است{متری شیش ونیم،ابد و یک روز و...}
فیلم با ، ارزش بصری بلایی که داشت مرا در سینما بر روی صندلی تالار ناصری پارک هنرمندان ودر جشنواره فیلم فجر در شهر قصه سینما آزادی مرا میخکوب کرد
فیلم یک طعنه بزرگ با دیالوگ های ماندگار از خاص تا عام بود
کسانی که سینمارا دوست دارند ببینند ولذت ببرند چون ترکیب فیلم های دیکر در یک فیلم جذاب است{ درخشش، پاپیون،هزار دستان و...}
پایان بندیش چشم گیر بود
ولی از دست یک ایراد از فیلم منحصر بفرد آقای غنی زاده شکارم :(چرا زمان بندی فیلم ها غلط بود مثلا هزار دستان بعد از انقلاب پخش می شد ولی فیلم در عصر قبل از انقلاب می گذشت)
با یک جمله از فیلم بررسی را به پایان میبرم
- جماعت خواب.. اجتماع خواب زده...جامعه چرتی.......(تمام حرف همایون غنی زاده، این فیلم برای آقای غنی زاده#یادگاری-می-ماند)
آفرین به این نوآوری و خلاقیت غنی زاده (کارگردان مطرح تئاتر) (سیمرغ بهترین فیلم اولی و هنر و تجربه کاملا شایسته اش بود)
آفرین به این جلوه های ویژه حیرت انگیز جواد مطوری (جلوه های ویژه سرخپوست هم دستپخت این فرد بود) (سیمرغ هم گرفت برای این فیلم)
آفرین به این چهره پردازی کلاسیک ایمان امیدواری (چهره پرداز شبی که ماه کامل شد هم بودند) (سیمرغ برای اون فیلم گرفت)
آفرین به بازی درخشان استاد نصیریان اونم در این سن!! (سیمرغ نقش مکمل)
آفرین به طراحی صحنه و فیلم برداری و تدوین و موسیقی عالی
همه این ها در این فیلم دست به دست هم دادن و یک فیلم درجه 1 ساخته بشه
اشاره ها به فیلم های مطرح جهان ایده جالبی بود ولی برای من کمی حوصله سر بر بود (چون زیاد بودن و از روایت اصلی مارو دور می کرد)
و داستان خود فیلم با نحوه روایت خاصش (جامپ کات ها و تایم لیپس های استادانه) با لحظات طنز شیرین برام جالب تر بود (و شایسته بود که لااقل در بخش بهترین کارگردانی و بهترین فیلم کاندید می شد که نشد!!)
لحظات میخکوب کننده زیادی داشت ولی اون صحنه ی تیر اندازی با اون موسیقی دلهره آورش واقعا عالی بود (از شدت لذت خندم گرفته بود!!) واقعا قدمی رو به جلو بود این فیلم برای سینما ایران و برای فیلم هایی که داستان در یک فضای محدود روایت میشه (قبلا همش فیلم های درام خسته کننده و تکراری میساختن!!)
اگر واقعا عشق سینما هستید برید این فیلمو ببینید و لذت ببرید در غیر این صورت فیلم واقعا خسته کننده میشه براتون (برید فیلم طنز چشم و گوش بسته رو ببینید و بخندید و لذت ببرید)
من با دوستام رفته بودم فیلمو دیدم
یه عده واقعا بدشون اومد و یه عده مثل من خیلی لذت بردند!
نگاه وسط نداشتیم!
در این فیلم به نظرم همه چیز حساب شده پیش می رفت و به نظرم داستان هم مشخص و سیر منطقی داشت
و همچین جلوه های ویژه و سکانس های خاص و خیلی جذابی داشت (من جلوه های ویژه خیلی دوست دارم!! 😀)
اولین ساخته سینمایی همایون غنی زاده که پیشینه قابل اعتنایی در عرصه تئاتر دارد،یک فیلم بی سر و ته،ولنگار و به شدت آشفته است.
در مسخره باز،نه از فیلمنامه درست و درمان خبری هست،نه شخصیت پردازی،نه تکنیک و نه فرم ومحتوا!
فیلمِ غنی زاده،ملغمه ای است از شوخی های نخ نما،دیالوگهای بی ربط و رگباری!و بازیهای بی هدف وهدایت نشده ای که سبب فناشدن بازیگران مطرحش نیز شده است!از علی نصیریان و صابر ابر گرفته تا رضا کیانیان و هدیه تهرانی که بدترین بازی دوران بازیگریش را ارائه کرده!فیلم هرچه پیش میرود نه تنها بهتر نمیشود،بلکه بد و بدتر میشود و درواقع فقط خودش را تکرار میکند و دور باطل میزند!اثر بیش از آنکه فیلمی در مدیوم سینما باشد،تئاتری است حوصله سَربر و بی محتوا که آستانه تحمل تماشاگر سینما را به شدت پایین می آورد،به طوریکه کمتر کسی حاضر به همراهی فیلم تا پایانش میشود!در مسخره باز به سختی میتوان نقطه عطف و برجسته ای یافت.فیلمبرداری خوب و بازی خوب و متفاوت بابک حمیدیان،تنها نقاط روشن این فیلم سخیف به شمار میروند.
با سلام دوست عزیز از همون جملات که چه عرض کنم حروف متن به ظاهر نقد اما به باطل تخریب شما حتی یک فرد بدون دانش و بعضا سلیقه سینمایی هم میتونه به راحتی تشخیص بده که شما به قصد نقد و تحلیل نیامده اید و بلکه شمشیر بر کشیدین تا فریاد سلیقه خود را روی دیوار نو آوری در سینما خط خطی کنید آن هم با خطی تند....
قطعا دانش و اطلاعات شما از بنده حقیر خیلی بیشتره اما به عنوان یک فرد فیلم دوست، دنبال کننده هنر و نویسنده این را هم در نظر بگیرین :
توی متن نمیگنجه دونه دونه و تک تک جواب نقدهاتونو بدم اما شما یه جا گفتین یک نمایش تئاتر گونه تکراری که تازه به عنوان تئاتر هم قبولش نداشتین پس توصیه میکنم که نگاه تک بعدی رو کنار بگذارین و راجب سینمای پست مدرن، آوانگارد و فیلم تئاتر هم مطالعه داشته باشین. همایون غنی زاده همون کسی هست که جزوبازیگرای اصلی فیلم اژدها وارد می شود مانی حقیقی بودفیلمی که از نظر بسیاری تحسین شده است و جایزه فیلم اوانگارد هم گرفت پس اینکه شما یا خیلی عزیزان این گونه ژانر رو نپیسندید اولا نمیتونید به قصد تخریب نقد های بدون پشتوانه کنین و دوما خب میتونین فیلم های پر از ایراد و غیر منطقی دیگه رو نگاه کنید. چون ژانر گ نوع سینمای همایون غنی زاده خاص و نواورانه است دلیل بر بی سر وته بودنش نیست برام عجیبه چون قطعا شما موفق به تشخیص تعلیق ها زیرمتن ها نشانه ها ایماژ ها و حس امیزی های فوق العاده فیلم شدین و از بنده حقیر خیلی حرفه ای تر هستین پس دقیقا فیلم باسر و ته و دارای پیرنگ مشخص درسینما از نظرشما چیه؟ یعنی بازی علی نصیریان و صابرابر که حتی دشمنانشونم به و تکابو دراوردن رو ندیدین و فقط و فقط و فقط تر بازی بابک حمیدیان و فیلمبرداری و تصویر برداری رو دیدین؟ نکنه موسیقی فوق العاده جینارلز بارکلی توی سکانس نهایی فیلم هم از نظرتون سخیفه؟ فیلم حرف هایی رو در قالب هنرمندانه و تلخ فریاد میزد که به مزاق خیلیا خوش نمیاد و البته خیلی از مردم هم علاقه ای به شنیدن نداشتن اما اینو بگم که تک تک صحنه ها دیالوگ ها و حتی موسیقیهای طول فیلم اعم از ارجاع به فیلم های تارنتینو و کوروساوا یا مثلا اون مرغ دریای یا گداهای گنگستر یا شاپور همیشه معترض یا پیرمرد همیشه وفادار به کازابلانکا و سلمانی همه همه حساب شدا بودند و توی تمامی قالب های سینما و پیرنگ و باور پذیری میخوندند و از حس امیزی زیبای پایینی و فضاسازی تک لوکیشنی هنرمندانه هم که بگذریم همین اقای غنی زاده طرفدار هایی داشته که از اونسر دنیا خودشونو برای فیلم رسوندن
مشکل ما توی ایران این هست که وقتی فیلم یا اثری رو متوجه نشیم یا نابودش میکنیم یا به عرش میرسونیمش در هر صورت فیلم منطق روایی پست مدرن داشت و درست و زیبا بود برعکس نقد بی منطق
شما
پیشنهاد میکنم نقد سایت زومجی هم بخونید و فیلم رو هم ببینید مجددا این بار بدون تنفر......
بیایم هرکسی که حرفی و ایده نویی توی سینما و هنر داره نابود نکنیم