به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
فیلم سینمایی آبادان یازده 60 بهکارگردانی مهرداد خوشبخت در 2 سال پیش یعنی سال 1398 در گونه جنگی و دفاع مقدس تولید شده است. آبادان یازده 60 توانست در مرجع ارزشگذاری سینما و تلویزیون یعنی منظوم نمره 7.2 از 10 را از سوی مردم بدست بیاورد که نشان میدهد عموم مردم آبادان یازده 60 را اثری باکیفیت و باارزش ارزیابی میکنند. حسن کلامی تهیهکننده آبادان یازده 60 این فیلم را، بهعنوان محصول سازمان هنری رسانهای اوج و کشور ایران تهیه کرده است. آبادان یازده 60 در تاریخ 1399/06/26 پخش خود را توسط پخشکننده پردیس سینمای کورش در سینما آغاز کرد. در آن روزها آبادان یازده 60 توانست آمار فروش 87،759،438 تومان را به ثبت برساند.
بازیگران فیلم آبادان یازده 60 چه کسانی هستند؟ در آبادان یازده 60 بازیگرانی چون حسن معجونی، علیرضا کمالی، نادر سلیمانی، حمیدرضا محمدی، شبنم گودرزی، یاسین مسعودی و رضا مسعودی به ایفای نقش و بازیگری پرداختهاند. در فیلم آبادان یازده 60 حدود 12 بازیگر جلوی دوربین رفتهاند که از نظر تعداد بازیگران میتوان آبادان یازده 60 را یک اثر پربازیگر عنوان کرد. از اینلحاظ کارگردانی فیلم آبادان یازده 60 باتوجه به بازی گرفتن از این تعداد بازیگر و مدیریت آنها کار بسیار دشواری بوده است؛ باید بررسی کرد آیا مهرداد خوشبخت بهعنوان کارگردان و بهعنوان بازیگردان و همچنین تیم بازیگری آبادان یازده 60 توانستهاند در این زمینه موفق باشند و بازیهای درخشانی را نمایش دهند؟
از دیگر بازیگران فیلم آبادان یازده 60 میتوان به ویدا جوان، کاظم کامور، وحید کرمانی، افشین طایی و حسین عبدالمنافی اشاره کرد.
از محتوا و داستان فیلم آبادان یازده 60 چقدر اطلاع دارید؟ فیلمنامه آبادان یازده 60 توسط مهرداد خوشبخت نوشته شده است.
در خلاصه داستانی که یا از سوی تیم رسانهای اثر و یا توسط دیگر رسانهها درباره داستان آبادان یازده 60 منتشر شده است، میخوانیم: «مردم غیور آبادان... شهر در آستانه سقوط قرار گرفته است!»
از نظر تاریخچه فعالیت کارگردان و بازیگران فیلم آبادان یازده 60 نیز آمارها و نکات جذابی را میتوان بیان کرد. براساس آمارها فیلم آبادان یازده 60 به طور متوسط فعالیت 13ام بازیگران این اثر است. براساس امتیاز مردم فیلم آبادان یازده 60 یکی از 4 اثر شاخص یاسین مسعودی در حرفه بازیگری محسوب میشود.
براساس امتیاز مردم فیلم آبادان یازده 60 بهترین اثر مهرداد خوشبخت در حرفه کارگردانی محسوب میشود.
فیلم آبادان یازده 60 براساس امتیاز مردم به آثار بهترین اثر مهرداد خوشبخت در حرفه نویسندگی محسوب میشود.
1 تن از بازیگران آبادان یازده 60، اولین فعالیت جدی بازیگری خود را در این اثر تجربه کرده است، در واقع در آبادان یازده 60 1 فیلم اولی بوده است: افشین طایی.
همچنین مهرداد خوشبخت کارگردان آبادان یازده 60 اولین همکاری خود با بازیگرانی چون حسن معجونی، نادر سلیمانی، حمیدرضا محمدی، شبنم گودرزی، یاسین مسعودی، رضا مسعودی، ویدا جوان، وحید کرمانی و حسین عبدالمنافی را در این اثر تجربه کرده است. در میان بازیگران آبادان یازده 60 نیز 63 همکاریِ اول رخ داده، بهعبارت دیگر در این فیلم میان هر یک از 12 بازیگر با یکدیگر یک رابطه همکاری شکل گرفته که 63 همکاری برای اولینمرتبه در آبادان یازده 60 رخ داده است. مانند: حسن معجونی و علیرضا کمالی، نادر سلیمانی و حمیدرضا محمدی، شبنم گودرزی و یاسین مسعودی، رضا مسعودی و ویدا جوان، کاظم کامور و وحید کرمانی.
اگر از تصویربرداری فیلم آبادان یازده 60 خوشتان آمده و یا دوستش ندارید، بهتر است بدانید مدیر فیلمبرداری آن مهدی جعفری بوده است. نظرتان درباره ضرباهنگ و تدوین فیلم آبادان یازده 60 چیست؟ تدوین آبادان یازده 60 را سهراب خسروی انجام داده است. اگر صدای آبادان یازده 60 بهگوشتان نشسته و یا از آن ناراضی هستید، شما را با صدابردار فیلم آبادان یازده 60 یعنی جهانگیر میرشکاری آشنا میکنیم. جعفر محمدشاهی طراحی صحنه فیلم آبادان یازده 60 را انجام نموده و زهرا صمدی طراحی لباس فیلم آبادان یازده 60 را انجام داده است. موسیقی متن فیلم آبادان یازده 60 اثر بهزاد عبدی است.
از دیگر عوامل اثر میتوان به امیرشهاب اسماعیلی دستیار اول کارگردان فیلم آبادان یازده 60، سعید خزلی مدیر صحنه فیلم آبادان یازده 60، ساناز فراهانی منشی صحنه فیلم آبادان یازده 60 و اشاره کرد. در مجموع بیش از 32 نفر در تولید فیلم آبادان یازده 60 نقش داشتهاند و هر یک از آنها در منظوم یک صفحه اختصاصی دارند.
کاربران نیز در 1 لیست از فیلم آبادان یازده 60 یاد کردهاند. همچنین در بخش بررسی فیلم آبادان یازده 60 10 نفر از میان مردم به نقد و تحلیل خود از آبادان یازده 60 پرداختهاند.
تاکنون در صفحه اختصاصی فیلم آبادان یازده 60 در منظوم اطلاعات بسیاری توسط پژوهشگران و مردم ثبت شده است؛ در بخش گالری عکس و پوستر فیلم آبادان یازده 60 11 عدد، در بخش ویدئو و تیزر فیلم آبادان یازده 60 1 عدد، گردآوری و درج شده است. همچنین تاکنون در بخشهای حواشی فیلم آبادان یازده 60، دیالوگ برتر فیلم آبادان یازده 60، سوتی فیلم آبادان یازده 60 و نقد فیلم آبادان یازده 60 هنوز موردی ثبت نشده است. قطعا ما و شما به این حد قانع نیستیم؛ باید بهکمک علاقمندان فیلم، سریال و تئاتر، این دایرةالمعارف آنلاین و بانک اطلاعات هنرمندان و آثار سینما، تلویزیون و تئاتر را کامل و کاملتر کنیم.
بنظرم کسانی که بعد از گذشت 30 سال از جنگ تحمیلی و ساخت فیلم در این حوزه بعد از ساخت هزاران فیلم دفاع مقدس در ژانرهای مختلف مبادرت می ورزند باید چیزی نو و قابل تامل را بسازند تا حرف جدیدی در این حوزه بزنند که هزار فیلم دیگر نزده باشند
من خیلی فیلم های دفاع مقدس خوب هم دیدم ولی این فیلم اصلا قشنگ نبود
وضعیت تولید برق در نیروگاه هستهای بوشهر
ریزش کوه در کوته کومه آستارا
تصویب کلیات طرح حمایت از افشاگران فساد
تشدید محدودیتهای کرونایی در اروپا
«زیرخاکی» جدید ساخته میشود
آنچه در بزرگداشت مهدی محقق گفته شد
بررسی نحوه حرکت میکروپلاستیکها
دولت هم تنگنای مالی دارد هم تنگنای فکری!
زمان پایان جنگ یمن فرارسیده است
خبر هنری
۷
دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۲۷
نگاهی به فیلم "آبادان، یازده ۶۰"
جنگ برای مخابره جنگ
رادیو در دسترسترین و مهمترین رسانه موجود در دوران جنگ محسوب میشد. مخابره اخبار مربوط به مناطق جنگی، به نوعی بازی در زمینی پر از مین بود که اطلاعات مهم جنگ را میتوانست به کل دنیا مخابره کند.
جنگ برای مخابره جنگ
رادیو در دسترسترین و مهمترین رسانه موجود در دوران جنگ محسوب میشد. مخابره اخبار مربوط به مناطق جنگی، به نوعی بازی در زمینی پر از مین بود که اطلاعات مهم جنگ را میتوانست به کل دنیا مخابره کند.
در این میدان واژگان به سربازان خط مقدمی میماندند که اهمیت هر کدام میتوانست سرنوشت ساز باشد. ضمن اینکه اهمیت این اخبار و در صدر بودنشان به خودی خود حساسیتهای بسیاری را با خود به همراه داشت. در داخل و خارج از کشور توجهات به اخباری بود که از این رسانه گرم مخابره میشد. شهید غلامرضا رهبر اهمیت خبرنگاری جنگ را دریافته بود تا جایی که محسن رضایی در مصاحبهای اعلام کرد: تا خبری توسط غلامرضا رهبر مخابره نمیشد از صحت آن اطمینان نداشتیم.
«آبادان یازده ۶۰» سعی دارد به جایگاه و نقش رادیو آبادان در روزهای بسیار سخت و سرنوشتساز جنگ بپردازد. تیمی که در رادیو آبادان مشغول به فعالیت است، قصد دارد در سختترین شرایط به مخابره اخبار جنگ ادامه دهد و درواقع این سنگر رسانهای را حفظ کند. در اینجا ضمن نگاهی به تاریخ این رادیوی محلی، نگاهی اجمالی به فعالیتهای رسانهای شهید غلامرضا رهبر نیز میشود. در پلانهایی نیز صحبتهای او در رادیو بازسازی می شود. «هنا آبادان، اینجا آبادان است و اینجا آبادان میماند.» او این خبر را به زبان عربی هم مخابره میکرد تا هر دو سوی جنگ صدای مقاومت رادیوی آبادان را بشنوند.
درواقع، حفظ رادیو و ادامه فعالیت آن زیر توپ و تانک دشمن، بدیلی از نبرد رزمندگان در جبهههای جنگ است. ضمن اینکه این جنگ با جنگ رسانهای نیز همراه شده و خبرنگارانی مانند شهید غلامرضا رهبر قصد رساندن صدای مقاومت رزمندگان در مقابل هجوم رژیم بعث را به دنیا داشتند.
در کنار نگاهی به گوشهای از تاریخ دفاع مقدس، توجه به رسانه به عنوان یک عنصر حیاتی در آن روزها و بازنمایی وقایع آن در دنیای محصور در خطوط رسانهای ایده ای مناسب و قابل توجه است. به ویژه در شرایطی که امروزه رسانهها به یکی از اصلیترین عناصر زندگی بشر تبدیل شدهاند و جنگ نرم رسانهها دیگر بر کمتر کسی پوشیده است. اما اینکه این واقعیت تا چه حد توانسته به خوبی بازنمایی و بیان شود نکته دیگری است.
با توجه به اینکه شخصیت اصلی قصه «آبادان یازده ۶۰»، رادیوی آبادان است؛ اما در طول فیلم تنها به تلاش عوامل رادیو برای حفظ رادیو به عنوان سنگری در مقابل دشمن پرداخته میشود و "رادیو آبادان" تشخص نمییابد و جایگاه و نقش آن در این موقعیت حساس چندان مورد توجه قرار نمیگیرد.
نکته دیگر اینکه، فیلم سعی دارد نقش تمام این ده نفر را در حفظ ساختمان رادیو آبادان یکسان نشان دهد و شخصیتها اهمیت بیشتری نسبت به یکدیگر نداشته باشند. در حالی که فیلم میتوانست با شاخص کردن شخصیتی که نزدیک به شخصیت شهید رهبر است، از نقطه نظر او نحوه ایستادگی و فعالیت دست اندرکاران رادیو آبادان را ترسیم کند و شخصیتبخشی به رادیو رخ بدهد. اما با رویکرد گریز از قهرمان پردازی، رسیدن به ایده شخصیت شدن رادیو نیز تحقق نیافت. در این میان شخصیتهای فیلم هم هیچ کدام به تنهایی خصوصیات بارزی برای تاثیرگذاری و دنبال کردن داستان ندارند. همچنین از شخصیت شهید رهبر، تصویر و انگارهای مانا در ذهن ایجاد نمی شود.
در این میان دو طیف تندرو و گروه مقابل نیز برای ماندن در ساختمان رادیو و ادامه مخابره اخبار و عدم ادامه کار، اختلافاتی جدی دارند که احتمالا سعی شده این اختلافات به جذابیت و درام اثر کمک کند. اما بیان این اختلافات در کنار ایده خوب و کمتر پرداخته شده ای ماننده رادیو آبادان، ایده اصلی را نیز به محاق برده و آن را کم رنگتر میکند.
کارکرد این درگیری و گره افکنی ساخت فضای دو قطبی موافق و مخالفی است که در میان بحبوحه جنگ، به بحث و مشاجره بپردازند! ضمن اینکه این مسئله از میانه داستان مسیر دیگری را طی میکند و ماندن در رادیو به مبارزه تن به تن و ورود به جنگ منتهی میشود و آنها عملا و به ناچار مجبور به ترک محل کار خود و درگیری مسلحانه در آبادان میشوند.
در واقع ایده فیلم، قابلیت داشت که بر فعالیت و چالشهای پیش روی خبر رسانی جنگ به عنوان حساسترین زمان تاریخی ممکن برای یک رسانه، تمر کز کند.
خبرنگاری جنگ و بحران از عملیات روانی، انواع تبلیغات خاکستری، سفید و سیاه، چینش اخبار، دروازهبانی خبر تا انتخاب موسیقی، شیوهها و خلاقیت های گویندگی؛ چالشهای پیش روی دبیران خبری و گویندگان در چنین موقعیتی است که «آبادان یازده ۶۰» می توانست دستمایه درام خود قرار دهد. ضمن اینکه تاکید بیشتر بر نقش رادیو به عنوان در دسترسترین رسانه موجود در آن دوران، از دل این نگاه برمیآمد و ترسیم میشد.
نمونههای موفقی از فیلمهایی با تاکید بر نقش رسانهها در حساسترین شرایط تاریخی وجود دارد که شاید فیلم «همه مردان رئیس جمهور»، فیلم موفق و بیشتر دیده شدهای باشد که با کم کردن همه حواشی و خرده داستانهایی که میتوانست در کنار داستان اصلی حرکت کند و به آن شاخ و برگ بدهد؛ اتفاقا از حواشی پرهیز کرده و تاکید خود را بر تاثیر سرنوشت ساز رسانه در چنین موقعیتهای حساسی گذاشته است. نکتهای که «آبادان یازده ۶۰» آن را مطرح کرده اما از این ایده مرکزی فاصله گرفته است. بحث صحت و سقم اطلاعات مخابره شده و نوشتن خبرهایی که قرار است روی موج رادیو خوانده شود نیز چندان مورد توجه قرار نمیگیرد و فرآیند رسیدن به خبری درست و قابل اتکا در چنین شرایطی دیده نمیشود.
«آبادان یازده ۶۰» میتوانست با توجه به موضوع و اهمیت ایده مرکزی آن، به یکی از آثار تاثیرگذار و مهم دفاع مقدس با سویه جهانی تبدیل شود، اما به نظر می رسد با توجه به عدم تمرکز بر تشخص رسانه رادیو در جنگ و شخصیت محوری شهید رهبر، از رسیدن به عمق جنگ برای مخابره جنگ و بازنمایی آن در سطح بازمانده باشد.
رویا سلیمی/ منبع: روزنامه مردم سالاری
جنگ یمن و نیروگاه هسته ای چی میگه این وسط
آبادان یازده 60» چهارمین فیلم بلند سینمایی مهرداد خوشبخت کارگردان 50 ساله و اصالتا آبادانی سینمای ایران است. وی که سابقه ساخت آثاری چون «عقاب صحرا»، «صدای پای من» و «جای او دیگر خالی نیست» را در کارنامه کاری خود دارد، این بار در چهارمین ساخته سینمایی خود به سراغ سوژهای بدیع و بکر میرود،در روزهای ملتهب و سختی که کشور با هجوم دشمن روبرو میشود و جنوب کشور در معرض از دست رفتن قرار میگیرد یک همبستگی همگی برای دفاع از کشور صورت گرفت اما افرادی که در آن خطه زندگی میکردند بخصوص اهالی کوی ذوالفقاری آبادان برای روبرویی با این ترومای وحشت آور آسیبهای شدیدی را متحمل شدند در این میان نقش اهالی رسانه بسیار در حفظ کشور ارزشمند است که از نگاه فیلمسازان پنهان مانده بود و این اثر بلحاظ سوژه و نقطه نظر پرداخت شده یعنی اشاره به زحمات کارکنان رادیو آبادان بسیار ستودنی است در فیلم دشمن را مخاطب نمیبیند و تنها المانی که اشاره به حمله آنها دارد برخورد تیر و خمپاره و شنیدن صدای آنهاسjاین اتفاق میتواند خلاقیتی از سوی کارگردان باشد، و اما به دلیل اینکه فیلمنامه سه پرده ای است و داستان بصورت شاه پیرنگ روایت میشود مخاطب قرار است با کشمکشهای بیرونی موجود در فیلم مواجه شود و همراه کاراکترها نفس نفس زنان تا انتها پیش برود و زمانی که فیلم به انتها میرسد نفسی راحت بکشد در اینجا عدم حضور عراقی ها به کاهش این حس میانجامد اما اتفاق خوب فیلم در نقطه اوج آن است و رسیدن به انتهای فیلم که پایانبندی فیلم مخاطب را میخکوب میکند و در پایان همه چیز برای او حل میشود بخصوص زمانی که کارگردان از صدای اصلی فرد گوینده استفاده میکند و با نشان دادن صحنه های واقعی باور ارزشمندی افرادی که برای حفظ کشور جان خود را از دست دادند مخاطب ارتباط بهتری با فیلم برقرار میکند نکته دیگر انتخاب بازیگران است که کارگردان میتوانست با تیم بازیگران سینمایی بهتری نسبت به برخی که سابقه بازی در تلویزیون را دارند داشته باشد البته بازی این نوع بازیگران در سینما ضعف نیست ولی در چنین اثری کارگردان نباید از هیچ عنصری کم میگذاشت
نویسنده محمد بزرگ