به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
دختر خشن سینمای ایران
آزاده صمدی 17 دی 1357 در لاهیجان متولد شد. یک جورایی هم سن و سال انقلاب اسلامی ایران است. شاید کمتر کسی باورش میشود این بازیگر پرجنبوجوش سینما و تئاتر، در آستانه چهلسالگی قرار دارد. همسر سابق هومن سیدی معمولاً خودش لباسهایش را طراحی میکند و پوشش خوشذوقش همیشه موردتوجه قرارگرفته است. صمدی در سالهای اخیر همواره در بهترین آثار کمدی سینمای ایران جایی داشته است. آثاری ازجمله «ساعت پنج عصر»، «خوب، بد، جلف»، «50 کیلو آلبالو» که همگی جز پرفروشترین آثار سینمای ایران در این چندساله بودهاند. پوشش و گریم متفاوتش در «50 کیلو آلبالو» و «خوب، بد، جلف» او را به دختر خشن سینمای ایران تبدیل کرده است. هرچند آزاده صمدی یک بازیگر صرفاً طنز نیست و بارها در نقشهای جدی و احساسی هم توانمندی خود را به نمایش گذاشته است. شیطنت هم کم ندارد. روحیه بالا و حاضرجوابی از ویژگیهای بارز آزاده صمدی است که همواره در مصاحبههایش به چشم میخورد.
سرچشمههای ذوق بازیگری
همهچیز از خیالبافیهای دختربچه لاهیجانی شروع شد. آزادی صمدی میگوید: «بچه خیالپردازی بودم و دوست داشتم رؤیاپردازی کنم. در خیالاتم خودم را جای آدمهای مختلف میگذاشتم و بازی میکردم. رؤیای زیستن و زندگی بهجای دیگران همیشه با من بود. هنوز هم این برایم ادامه دارد. تنها فرقش این است که الآن جلوی دوربین بازی میکنم. البته بازیگری یک تعریف آکادمیک هم دارد، اما برای من معنا و تعریفش همین است. اینکه جای آدمهای مختلف زندگی و فکر کنم، هنوز مثل دوران کودکی و نوجوانیام جالب است.» همین ریویا او را به سمت بازیگری در تئاتر کشاند. سپس برای تحصیل در رشته تئاتر دانشگاه سوره تهران پذیرفته شد. آزاد صمدی پس از پایان دوره کارشناسی، در کلاسهای بازیگری موسسه کارنامه (با مدیریت پرویز پرستویی) ثبتنام کرد. درست همانجایی که همسر سابقش هومن سیدی آموزش میدید. حالا اینکه آشنایی از همانجا آغاز شده یا جایی دیگر خبر نداریم.
شروع فعالیت حرفهای
آزاده صمدی بازیگری بهصورت حرفهای را از تئاتر آغاز کرد. برای اولین بار در نمایش «بی شیر و شکر» حمید امجد روی صحنه رفت. سپس در تلهتئاتر «دریا روندگان» به کارگردانی محمد عاقبتی ایفای نقش کرد. سال 85 بود که همایون اسعدیان برای سریال عاشقانه جدیدش به دنبال دو استعداد جوان و نهچندان نامآشنا میگشت. اینگونه شد که آزاده صمدی و هومن سیدی برای اولین بار در سریال «راه بیپایان» در مقابل یکدیگر قرار گرفتند. دو ستاره جوان که آن روزها برای اولین بار در تلویزیون شدند بعد از آن سریال بود که سر زبانها افتادند و اکنون نامی برای خودشان در سینمای ایران دستوپا کردهاند.
ازدواج با هومن سیدی
آزاده صمدی در سال 85، همان سالی که «راه بی پایان» در حال ضبط بود، با هومن سیدی ازدواج کرد. زوج هنری بعد از هفت سال زندگی مشترک در سال 1392 جدا شدند. حاصل این ازدواج یک دختربچه و چند همکاری هنری میباشد. آزادی صمدی در این مدت در دو فیلم بلند «سیزده» و «آفریقا» و فیلمهایی کوتاه «دندان آبی» و «35 سطح آب» که همگی از آثار همسرش بودند ایفای نقش کردند. آثاری که همگی خیلی موردتوجه قرار گرفتند. آزاده صمدی به خاطر بازی در فیلم سینمایی «آفریقا» جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن از بخش آثار ویدیویی بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر را گرفت که تنها جایزه بازیگری او بهحساب میآید. علت جدایی صمدی و سیدی توسط هیچکدام فاش نشد و هردو سعی کردهاند پرده از رازهای زندگی خصوصیشان برندارند. آزاده صمدی بعد از جدایی همچنان ازدواجش با هومن سیدی را ازدواجی موفق دانسته و اعتقاد دارد، طلاق امری پذیرفتهشده و عادی است نه یک شکست بزرگ.
آزاده صمدی در سینما
آزاده صمدی در سالهای اخیر جزو بازیگران پرکار سینما و تلویزیون بوده است. او علاقه به بازی در ژانر خاصی ندارد و معتقد است بازیگر باید بتواند در نقشهای مختلف بازی کند. بهطور مثال او همزمان با کار در فیلم سینمایی «پنجاه کیلو آلبالو»، بازی در سریال «پشتبام تهران» که اثری کاملاً جدی بود را پذیرفت. بازیگری را با اولین ساختههای همسرش سابقش آغاز کرد و با «طبقه حساس» کمال تبریزی ادامه داد. صمدی در سالهای اخیر با کارگردانانی نظیر کمال تبریزی، مانی حقیقی، پیمان قاسمخانی، مهران مدیری، فرزاد مؤتمن و... همکاری کرده است. در نقشهایش حساسیت بالایی به خرج میدهد و هنرش را فدای پول، شهرت و ... نمیکند. به همین دلیل ادعا دارد تمام آثار و انتخابهایی که تاکنون کرده، ارزشمند و قابل دفع هستند. «اکثریت دوست دارند چه از نظر مالی و چه به خاطر بیشتر دیده و مطرح شدن، زیاد کار کنند. اما من به این میل غلبه کردم و سعی کردم گزیده کاری خودم را حفظ کنم و هر کاری را قبول نکنم. طبیعتاً خیلی سخت است؛ اما با تعریفی که من از موفقیت دارم بیشتر همخوانی دارد و فکر میکنم برای رسیدن به آن اهدافی که در نظر دارم باید سختگیر باشم و هر کاری را قبول نکنم.» فیلمهای سینمایی «لابی» به کارگردانی محمد پرویزی و «سراسر شب» ساخته فرزاد مؤتمن آخرین فعالیتهای وی در سینما میباشد. بانوی خوشپوش همزمان با سینما و تلویزیون فعالیتش در تئاتر را نیز بهطورجدی دنبال میکند و دوست دارد هرسال یک یا دو نمایش داشته باشد.
سریالهای تلویزیونی
دو سال بعد از «راه بیپایان» آزاده صمدی با سریال «گاوصندوق» مازیار میری بازهم در قاب تلویزیون دیده شد. بعد از آن در «سیامین روز» به کارگردانی جواد افشار، یکبار دیگر با همسرش هومن سیدی همبازی شد. در سال 1393 در مقابل دوربین بهرنگ توفیقی قرار گرفت و «انقلاب زیبا» را بازی کرد. آزاده صمدی در مجموعه سیاسی «انقلاب زیبا» برای اولین بار بهعنوان نقش اول یک مجموعه تلویزیون ظاهر شد. همکاری صمدی و بهرنگ توفیقی یک سال بعد ادامه پیدا کرد و آزاده صمدی نقش متفاوتی را در «پشتبام تهران» بازی کرد. سریال طنز «دیواربهدیوار» به کارگردانی سامان مقدم آخرین حضور او در تلویزیون ایران است که نوروز 1396 پخش شد. مجموعه «عالیجناب» ساخته سام قریبیان با بازیگری آزاده صمدی نیز از اواسط سال 96 در شبکه نمایش خانگی منتشر شده است. تنوع آزاده صمدی در انتخاب و ایفای نقش با توجه به سریالهایی نامبرده شد کاملاً مشهود است. صمدی انواع و اقسام نقشها را در ژانرهای مختلف سینما و تلویزیون تجربه کرده و از پس اکثر آنها بهخوبی برآمده است.
صمدی در تئاتر
آزاده صمدی چه آن روزها که شهرتی نداشت چه این روزهایی که نامش بر سر زبانها است، هیچگاه از منزل اولش تئاتر دور نشده. او همواره بر روی صحنههای تئاتر حضور داشته است. صمدی چهلساله بعد از «بی شیر و شکر» در 12 نمایش دیگر هم به ایفای نقش پرداخته است. نمایش «رؤیای یک نیمهشب تابستان» به کارگردانی مصطفی کوشکی، یکی از بهترین تجربههای آزاده صمدی در تئاتر بود. البته آزاده صمدی بعد از 20 اجرا به دلیل آسیبدیدگی از ادامه همکاری با گروه بازماند. حمید امجد، حسین کیانی، هادی مرزبان، مصطفی کوشکی، آیدا کیخایی و... کارگردانانی هستند که آزاده صمدی تجربه همکاری با آنان در تئاتر را داشته است.
حواشی دیگرعلایق آزاده صمدی
عکاسی و موسیقی همیشه جز علایق آزاده صمدی بودهاند. او به اکثر نمایشگاههای نقاشی و عکاسی سر میزند یا آن را در اینترنت دنبال میکند. خودش هم گهگاه اما نه بهصورت حرفهای عکاسی میکند. آزاده صمدی میانه خوبی هم با موسیقی دارد. معمولاً در اوقات فراغت با گوش دادن موسیقی به آرامش میرسد و از استرس کار و زندگی رها میشود.
دست به قلمی هم دارد و تا چندی پیش دل نوشتههایی در وبلاگ شخصیاش منتشر میکرد. آزاده صمدی حتی برای نوشتن نمایشنامه، فیلمنامه و حتی کارگردانی هم دغدغه و ایدههایی دارد که هنوز بهطورجدی فعالیتی در این زمینهها انجام نداده است. شاید دیر یا زود نام آزاده صمدی را بهعنوان نویسنده یا کارگردان در یک فیلم یا نمایش ببینیم.
آزادی صمدی در آشپزی بدجوری به خود میبالد و میگویید: «روی آشپزی ادعا دارم و شک نکنید که آشپزیام حرف ندارد. بهترین غذای شمالی عمرتان را من میتوانم بپزم.»
پوشش آزاده صمدی
در مناظر عمومی هم همیشه بحثبرانگیز بوده است. هرچند که نمیتوان خوشسلیقگیاش در انتخاب لباس را در نظر نگرفت. آزاده صمدی بهعنوان خوشپوشترین زن بازیگر جشنواره مد فجر1395 انتخاب شد و بالاتر از نیکی کریمی و شقایق فراهانی قرار گرفت. چندی پیش هم عکسی از او در جزیره قشم با پوششی عجیبوغریب منتشر شد.
صمدی همچنین به نحوه برگزاری جشنواره فجر هم ایرادهایی وارد میکند: «امیدوارم جشنواره هرسال برگزار شود. فکر میکنم همین موضوع بهترین اتفاق برای اهالی سینما است. یکی از تصمیمات اشتباه جشنواره این است که متأسفانه هرسال دبیر جشنواره عوض میشود. درصورتیکه در همه جشنوارههای دنیا یک دبیر ثابت وجود دارد. هر شخصی میآید با قوانین و سلایق خودش تعیین تکلیف میکند که به نفع این جشنواره نیست. چرا ما نباید با یک قانون طرف باشیم که بدانیم درباره چه چیزی یا کسب چه جایگاهی چگونه آماده شویم. هر سال حق بسیاری از افراد این میان ضایع میشود.»
آزاده صمدی در دوران انتخابات ریاست جمهوری سال 1388 از جمله هنرمندان حامی میرحسین موسوی بود.
ولی بازیگر خوبی هستند 🧁🧁
با آرزوی موفقیت و پیشرفت در سینما
تولدشون خیلیییی مبارک 🎂🎂🎂💜💜💜❤❤👏👏👌👌👌
i.l.h
آباریکلا
شما آزادید که آزادانه نظرتونو تو منظوم بگید ! بقیه هم آزاد هستن که آزادانه نظرشون رو در مورد شما بگن ! البته همچنان که میگم بدون توهین !
یکم اونجوری گفتید دماغ خانم صمدی فلانه, یکم ...
بگذریم.
صلوات :)
منظوم جایی است که باید در مورد اجرا بازیگران نظرداد.
نه در مورد ظاهر و باطن آنها
ولی خب دماغش یه ذره ایکاش خوشگل تر بود😂😅
و. .../.../97
نقد به جا و جالبی بود، به تیم محصول منظوم انتقال داده میشود و پس از بررسی اعمال خواهد شد.
موفق باشید.