به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
اگر میخواهید یک ساعت و نیم بدون اینکه به خودتان و کارگردان بدوبیراه بگویید، سرگرم شوید و بخندید پیشنهاد میکنم آینهبغل را تماشا کنید. آینهبغل بدون ادا اطوار از همان اول با المانهای فیلم فارسی و تجاری شروع میکند و تا آخر با همین ریتم ادامه میدهد. جمله بالا هم برای مخاطبانی که دنبال فیلم هنری هستند نبود. ماجرای آینهبغل اینگونه آغاز میشود که جواد عزتی یک اتوموبیل مازراتی را بدون اجازه از محل کارش برمیدارد تا نامزدش(نازنین بیاتی) به گردش برود. اما اتفاق میافتد که سرنوشت آن زوج پاییننشین را به سرنوشت یک زوج میلیاردر (محمدرضا گلزار و یکتا ناصر) و پنتهاوسشان گره میزند. البته قبل از سکانس ماشین سواری، ببینده در تیتراژ هوشمندانه فیلم شاهد مقدمه ایست که او را برای ورود به داستان اصلی آماده میکند.
فیلم از نظر تکنیکی و محتوایی حرف خاصی برای گفتن ندارد. اما اینگونه فیلمها همیشه مخاطبان خودشان را در سینمای ایران داشته و دارند. تفاوت این است که آینهبغل حداقل سرراست و صادق است. هرچند به جز 2-3 صحنه موقعیت طنزی را ایجاد نمیکند و متکی بر دیالوگهای بامزه و شوخیهای امروزی است، اما خندهاش را میگیرد. این فیلم هم مانند اکثر فیلمهای منوچهر هادی در فضایی کاملاً لاکچری و مرفه اتفاق میافتد. هرچند گاهی سعی میکند طعنهای به زندگیهای سرمایهداری بزند اما از این لحاظ درنیامده. بیشتر از این فضاها مثل استخر کروکدیل، عقاب خانگی و پنت هاوس برج برای گرفتن خنده و پیشبرد داستان استفاده میکند. از قابهای باشکوه برج, ماشینهای میلیاردی و به نمایش گذاشتن زندگی مرفه سرمایه داری، منوچهر هادی در این اثر کم نگذاشته و رودست هر فیلم دیگری را میزند. جواد عزتی در نقش بچه بامرام پایینشهری، کنار یک مولتی میلیاردر که محمدرضا گلزار باشد قرار میگیرد و این موقعیت بیشازپیش ما را یاد فیلمهای فارسی میاندازد. فیلم از ابتدا با یک موزیک شیش وهشت آغاز میشود و با همان هم به پایان میرسد. در این میان هم ریتم تند و طناز خود را نمیاندازد تا مثلاً احساسات را برانگیزد یا مخاطب را به فکر وادارد. به نظر میآید تنها هدفش بعد از موفقیت در گیشه، فقط خنداندن است که خندهاش را هم میگیرد.
جواد عزتی شاید در پررنگترین نقش طنزش قرارگرفته و بهتنهایی بار طنز فیلم را به دوش میکشد. هرچند شوخیها در حد دیالوگ و سطحی است اما عزتی به بهترین نحو آنها را به کار میگیرد و تصویر خوبی از خود بهجا میگذارد. گلزار هم که مثل همیشه مخاطب را به سینما میکشاند. فقط کاش یکی دوباری که احساسی میشود را از فیلم پاک میکردند. هرچقدر یکتا ناصر خوب بغض میکند و در محدود صحنههای جدی فیلم قابلباور است، گلزار اصلاً در این کار خوب نیست. آینهبغل هر از چندگاه گریزهایی به مسائل اجتماعی یا سیاسی هم میزند که فقط و فقط لبخندی بر لب مینشاند و تمام. گویا منوچهر هادی سروکاری با زیر متن و از این قبیل مسائل ندارد. همه حرفهایش را در سطح میزند. هرچند این هم به نظر تعمدی و ناشی از شناخت سلیقه غالب مخاطب ایرانی است. آینهبغل به نسبت برخی فیلمهای کمدی اخیر که اسم نمیبریم، به طرز قابلتحسینی از لودگی و اغراق به دور است. نه سادگی کاراکتر عزتی و نه دیگر عناصر دل را نمیزند. تنها عنصر غلو شده فیلم مهلقا جابری و طرفداران مجازیاش است البته به روایتی آنهم حجم گستردهای که از سلبریتی های بیهنر و طرفدارانشان در فضاییهای مجازی دیده میشود آنچنان هم دور از واقعیت نیست.
منوچهر هادی در این فیلم، حداقل نسبت به فیلم قبلیاش من سالوادور نیستم استفاده بهتری از سلبریتیهایش میکند. با اینک اینجا هم 90 درصد بار طنز فیلم مثل سالوادور که روی دوش عطاران بود به جواد عزتی محول شده، اما بقیه عوامل از جمله موسیقی، ریتم و دوربین هم با او همراهی میکند و اثرش را خنثی نمیکند.
اما از هرچیز که بتوان رد شد و آن را نسبت اقتضای سلیقه مخاطب دانست، از ایده کلیشه و کهنه فیلم نمیتوان گذر کرد. آینهبغل در ایده هیچ خلاقیتی ندارد. همان چیزی است که در دهها فیلم همنوع دیگر میشود دید. پیرنگ هم که ساده و اما نهچندان خشک پیش میرود. بزرگترین ایراد فیلم در ساختار این است که هیچگاه مخاطب را با چالش خاصی روبهرو نمیکند. تنها چیزی که تماشاگر در این فیلم انتظار آن را میکشد دیدن شوخیهای جواد عزتی است و بهانهای برای خندیدن است. سرنوشت شخصیتها آنطور که از هر اثر درامی انتظار میرود، تبدیل به دغدغه مهمی برای مخاطب نمیشود. منظور این نیست که بشود صد درصد پایان آن را حدس زد. مسئله اینجاست که هیچ همدلی بین تماشاچی با هیچیک از شخصیتها صورت نمیگیرد تا دلواپس لحظه بعدی داستان باشد. تنها آن را دنبال میکند و کشمش کاراکترها آنقدر ضعیف است که هر بلایی هم سر شخصیت بیاید کسی ککش هم نمیگزد. فقط خنده را خوب میگیرد. آنهم به شکلی عرض کردیم. درهرصورت آینهبغل هر موفقیتی هم در گیشه کسب کند خیلی زود از خاطر میاورد و اثر از آن باقی نمیماند. نقطه عطف ابتدایی، جواد عزتی و نامزدش را وارد ماجرایی میکند که مخاطب دوست دارد هر اتفاقی میافتد آنها در آن بمانند تا یک دل سیر خندهاش را بکند. بعد از آن هم، حوادثی که یکبهیک پیش میاید هیچکدام چالش جدیدی برنمیانگیزد. سیر تحولی برای هیچیک از شخصیتها از ابتدا تا انتهای داستان شکل نمیگیرد و تنها پایان خوش داستان جایزه ناقابلی به مخاطب میدهد. همان جایزههای صوری که در دبستان به بچهها میدهند و خودشان هم با تمسخر دل بچه را به ارزش معنوی آن خوش میکنند. البته ریتم شوخیها و حوادث باعث میشود کمتر کسی انتظار هر چه زودتر به پایان رسید فیلم را بکند اما این داستان نیست که فیلم را قابلتحمل کرده بلکه نیازی است که ایرانی جماعت به کمی تفریح و خنده دارد.
نهایتاً مخاطب با لبخنده روی لب سینما را ترک میکند و کمتر کسی پیدا میشود که از چیزی بهجز جواد عزتی و دیالوگهای بامزهاش تعریف کند. با این حال باز توصیه میکنم مخاطبانی که سینما دغدغهشان نیست و هرز گاهی برای تفریح به سینما میروند اثر را تماشا کنند و لذت ببرند. زیرا که منوچهر هادی، نه که از لحاظ تکنیکی و هنری خراب کرده باشد، بلکه اصلاً تلاشی برای ارائه چنین سینمایی ندارد. بماند که این خود نقدی بر منوچهر هادی است و شاید اینگونه فیلمها کمکی بر تقویت سلیقه مخاطب ایرانی نمیکند. اما حداقل کسی که برای دیدن این فیلم پول داده را حرص نمیدهد.
متن آهنگ بانو جان امیرعباس گلاب
ولی از اون ده ستاره ای که دادی مشخصه قصدت تمسخر نیست
جواد عزتی عالیی بود، یکتا ناصرم ک طبق معمول خیلی مصنوعی بازی میکرد، گلزارم ک نقشش مث اکثر نقشاش تکراری بود والی بدک بازی نکرد، نازنین بیاتی هم خوب بود
فیلمش ارزش دیدن داشت موضوعش قشنگ بود من ک خوشم اومد
+شما خونه تون آتیش میگیره چیکار میکنین
_میریم آبمیوه فروشی
بار کمدی فیلم روی دوش آقای عزتی بود و بازی آقای گلزار بسیار مصنوعی
خانم ناصر و خانم بیاتی هم خوب بودند
فیلم اینه بغل کمدی جذاب و هدف اش نشان دادن قضاوت ها و چهره بد فضای مجازی که میتواند زندگی یک فرد را نابود کند و هم نشان دادن اختلاف طبقاتی در جامعه .بازیگری های اقایان جواد عزتی و محمد رضا گلزار و خانم ها یکتا ناصر و نازنین بیاتی بسیار خوب بود.
سه ستاره بازی ها سه ستاره فیلم نامه و دو ستاره کارگردانی که در کل 8 ستاره
حقیقتا کامنتی تو منظوم ندیده بودم که اینقدر قاطع در مورد یک اثر بد نظر خوب بنویسه!
تجربه نشون داده که مردم حتی به کمدی های متوسطی مثل آیینه بغل هم راضی میشن و به به و چه چه راه می اندازن. اون وقت حتی در همین سطح هم کمدی نمیسازن!
خصوصا نیم ساعت آخرش که مزخرف به تمام معنا بود!
گلزار اومده بود با اون بازی مصنوعی درباره فضای مجازی شعار میداد!
گلزار و ناصر که اصن هیچی،یورگن کلینزمن قشنگ تر اونا بازی میکرد.lol
اینکه به فاصله طبقاتی اشاره کرده بود کار جالبی بود اما فیلمنامش ضعیف بود.
اما با خرج و هزینه کمتری هم میتونست اینکارو انجام بده ....
از میان بازیگرانش ، آقای عزتی مثل همیشه عالی درخشیدند و آقای گلزار هم مثل همیشه مصنوعی بازی کردند .
همونطور که بقیه هم گفتند ، واقعا آقای هادی با استفاده از بازیگری مثل آقای گلزار قصد داشته فیلمش رو پرفروش کنه و در این زمینه هم کاملا موفق بوده !!!
اگر دقت کرده باشید در همه آثارش سعی کرده فیلمنامه رو با باقی چیز ها پنهان کنه!!
مثلا فیلم من سالوادور نیستم رو اگر دیده باشید به اصل این قضیه پی میبرید که اصول فیلمسازیش رو پنهون کاری میکنع!!!
مثلا در من سالوادور نیستم سعی کرده بود اصولش رو پشت رضا عطاران قایم کنه و عطاران رو جلو بندازه بابت خوش نامیش !!!
در آینه بغل هم سعی کرده بود با یه سری شوخی های قابل قبول
و صحنه های فیلم در لوکیشن های خفن بیننده رو از حال و هوای فیلم دورکنه!!
اما امیدوارم هادی بتونه از این پس خودشو جلو بندازه تا باقی رو...
🌟🌟🌟
عالی بودددددد
درسته میگن موفقیت مثل بوی ..... میمونه
من 3 ستاره دادم اون هم به خاطر بازی جواد عزتی
و یا اینکه آسیب های فضای مجازی تمرکز کنه،به امید اینکه روزی کارشناسان همه دست در دست هم به دنبال آسیب شناسی و حل این مسئله باشن که چرا ایران رتبه اول فحاشی پر فضای مجازی رو دارن
البته، پرونده قضایی و شکایت تو فضای مجازی هم ما اول هستیم :))))
به شما افتخار میکنم
ارزش یک بار دیدن رو داره
با تشکر
از حسن نظر و گزارشتان متشکریم.
انجام شد.
موفق باشید.
هیچ نقطه ضعفی هم مثل گلزار نداشت . بازیه تکراری و بی احساس گلزار باعث فروش میلیاردیش شد👎👎👎👎👎👎👎👎👎👎
جمله رضا گلزار تو پارکینگ بارها ارزش شنیدن داره
جمله چی بود دقیقا؟؟؟
البته البته این فیلم در صحنه های لاکچری و مولتی میلیاردری فیلم برداری شده بود که در هیچ فیلم دیگه ای نبوده بازی یکتا ناصر اصلا به دل نمینشست این سه ستاره هم فقط به خاطر بازی آقای عزتی هست مثل همیشهههههههههههه بازی های کلییییییییییشه ای و نچسب محمد رضا گلزار مه لقا باقری که افتضاح بود با اون آرایشای بی ریختش😮😮😮😮😮😮😮😮
دلیلش رو میدونید چیه ؟
دقیقا همون موضوعیه که من نسبت بهش خیلی گارد دارم !
#سلبریتی_طوری !
این روزها مردم اصلا واسشون مهم نیست که محتوا و هدف چیه ، فقط نگاه میکنن که سلبریتی مورد نظرشون نظرش چیه !
تو هر زمینهای ! از دیدن فیلم و خرید ماست و پنیر و کت چرم بگیر تا انتخاب ریاست جمهوری !
واقعا آینه بغل در قد و قواره این نیست که رکورد فروش فیلم سینمای ایران رو حمل کنه.
آینه بغل را می توان از تجاری ترین فیلم های سینمای ایران دانست.با این حال که آینه بغل پر از تبلیغات مازراتی،اوه و.... است،سعی دارد تا خنده بر لب بنشیند.
آینه بغل از همان تیتراژ اول که امیر عباس گلاب می خواند و بازیگران از هلیکوپتر به پایین می پرند،یک اطمینان خوب و جالب را در دل مخاطب ایجاد می کند.
جواد عزتی در فیلم نقطه قوت شده و بیشتر موفقیت این فیلم را می توان به خاطر بازی های درخشان او دانست.جواد عزتی از زمانی که در ماشین می رقصد تا زمانی که در ماشینش نابود می شود برای بیننده دلبری می کند.
درست است کاراکتر های مرد عالی از آب در آمده اند،اما بعضی بازیگران زن فیلم را کمی بی کیفیت کردند.مثال میزنم:کاراکتر شهرزاد(یکتا ناصر).منوچهر هادی در این باره اشتباهی زننده کرده یعنی نقشی را به همسرش سپرده که توانایی ایفای نقشش را ندارد.کاراکتر شهرزاد از خارج آمده و توانایی درست تلفظ کردن فارسی را ندارد.یکتا ناصر این نکته را درک نکرده و نمی تواند درست صحبت کند.کاراکتر مهناز(نازنین بیاتی)عالی است ولی کاراکتر مژگان(مه لقا باقری) تو ذوق می زند.گاهی مه لقا باقری خوب توانسته بازی کند ولی جاهایی که کلاه کاسکت را از روی سرش بر میدارد کمی می توان گفت غیر طبیعی و خنک است.
همه سکانس ها طنز است به جزء یک صحنه که محمدرضا گلزار درباره حریم شخصی دیالوگ می گوید و از این مورد هم میتوان به نقطه قوت های فیلم نگاه داشت.
بهترین فیلم بعد از گشت ۲ بود که دیدم
منوچهر هادی دمت گرم
نازنین بیاتی و جواد عزتی هم درجه یک بودند
#۴%
#۹۶%
بهترین فیلمی بود که تا حالا دیدم
خیلی خنده داره ،حتما ببینید
هرچی فکر میکنم اسم مهناز به نازنین بیاتی نمیاد!
در مورد خودکار با جواد عزتی موافقم
بهش انداخته بودن
اما نه اونقدر خوب
اما از بین فیلمایی که الان روی پردست بهتره
این مطلب رو هم من نوشته م / ممکنه مفید باشه
آیا پایان مناسب وارزش تماشا دارد
ممنون می شم اگه جوابمو بدین.