به گزارش منظوم؛ مرجع سینما و تلویزیون ایران:انتقاد کیهان از حضور خواننده لس آنجلسی روی یک پوستر هنری
روزنامه کیهان نوشت:
«یک نمایشگاه نقاشی برگزار شده که در پوستر آن تصویر یک خواننده لس آنجلسی دیده میشود. خالق این نقاشیها تصریح کرده که آثار این نمایشگاه را با الهام از یک نویسنده ضدانقلاب خلق کرده است!
ولنگاری و عدم نظارت بر گالریها باز هم حاشیه ساز شد. این بار در یک نمایشگاه نقاشی، خواننده لس آنجلسی و نویسنده ضدانقلاب همراه شدهاند.
بنا بر این گزارش، یک نمایشگاه نقاشی به تازگی در یکی از گالریهای تهران برگزار شده است که در پوستر آن تصویر یکی از خوانندگان لس آنجلسی ثبت شده است. مشخص نیست که چگونه تصویر خوانندهای مبتذل که آثاری هم علیه انقلاب خوانده است مجاز به ثبت بر پوستر یک نمایشگاه شده است؟! در این نمایشگاه همچنین پرترهای از این خواننده به نمایش درآمده است.
اما نکته دیگر این است که خالق آثار این نمایشگاه در مصاحبه با خبرگزاری مهر گفته که ایده نقاشیهای این نمایشگاه با خواندن مقالهای از محمدعلی همایون کاتوزیان به ذهنش رسیده است. کاتوزیان ازجمله نویسندگان ضدانقلاب و مقیم آمریکاست که یکی از آثارش، علیه نظام جمهوری اسلامی است. این کتاب که به تاریخ ایران میپردازد، با حذف دو فصل پایانی و مرتبط با دوران پس از انقلاب، در داخل کشور و با مجوز وزارت ارشاد منتشر شده است!
متأسفانه گالریها ازجمله حیات خلوتهای پرورش و خودنمایی افرادی است که در قالب کار فرهنگی به تبلیغ افکار و ایدههای غرب خود میپردازند و معمولا نیز نظارتی بر آنها اعمال نمیشود.»
«بدون تاریخ، بدون امضا» مناسب نوروز نیست
جواد محرمی در روزنامه جوان نوشت:
«ایام نوروز یکی از بهترین فصلهای اکران سینمایی در کشور است و طبیعی است که در این ایام خانوادهها ترجیح بدهند اوقات فراغت خود را به اموری اختصاص بدهند که ترجیحاً فرحبخش و نشاطآور باشد. شرایط کشور هم ایجاب میکند که روحیه نشاط در مردم تقویت شود.
در حالیکه بخش عمدهای از رسانههای کشور اشراف صحیحی بر مسئولیت مهم خود در ارتباط با مردم ندارند و با ضریب دادن به اخبار منفی از جمله قتل و تجاوز، اسیدپاشی، کودکآزاری، فساد اقتصادی و این قبیل مسائل با روح و روان جامعه بازی میکنند، سینما به عنوان هنری که وجه رسانهای آن غیرقابل انکار است، مسئولیت سنگینی بر عهده دارد و انتظار میرود حداقل در اکران نوروزی، آثاری در دایره اکران این ایام قرار بگیرند که مناسب خانوادهها باشد، ولی شواهد نشان میدهد که خانوادهمحوری در انتخاب فیلمها برای اکران نوروزی نصبالعین مدیران سینمایی نیست.
انتخاب فیلم تلخ و ضدخانواده «بدون تاریخ بدون امضا» نشان میدهد که خانواده اساساً در انتخاب آثار محلی از اعراب ندارد. این روزها عنوان میشود که سیاهنمایی از وضعیت کشور و فعالیتهای دولت کار خوبی نیست و باید به مردم امید داد و رسانهها تشویق به این کار میشوند، اما در عرصه سینما ظاهراً خیلی قرار نیست امیدبخشی و نشاط اجتماعی حتی در حد شعار در رأس امور باشد. این مسئله از اختصاص اکران نوروزی به یک فیلم تلخ و ناامیدکننده سینمایی به وضوح به چشم میآید.
سینمای اجتماعی ایران اساساً تمایل زیادی به تلخی دارد و از سویی دیگر واضح است که صرف کمدیبودن آثار هم نمیتواند خانوادگیبودن آن را تضمین کند. فیلمهای کمدی سینمای ایران اغلب برای گرفتن خنده از مخاطب بر موضوعات غیراخلاقی تمرکز دارند و این طریقی است که از آن برای پوشش ضعفهای فنی فیلمنامه استفاده میشود و قاعدتاً آثار سالمی برای خانوادهها محسوب نمیشوند.
اغلب سازندگان آثار کمدی، سرگرمی را نه به عنوان وسیلهای برای انتقال پیامی اخلاقی یا انسانی بلکه به عنوان یک هدف نهایی مفروض میکنند و همین هدف بودن سرگرمی منجر به این میشود که از سطحیترین جنبهها برای خنداندن استفاده شود. اگر دولت معتقد است نباید ناامیدی به جامعه تزریق شود، ضروری است این موضوع در رویکردهای هنری و سینمایی کشور نیز مورد توجه قرار گیرد. واضح است که امیدبخشی به جامعه با اخلاقمداری مضمونی آثار درهمتنیدگی غیرقابل اجتنابی دارد.»
«دورهمی» پا در کفش دیپلماسی نکند!
روزنامه خراسان در یادداشتی عجیب نوشت:
«برنامه طنز «دورهمی» با اجرای زیبای مهران مدیری از معدود برنامه های تماشاگرپسند این روزهای تلویزیون است که هم در حوزه شادی آوری به خانواده ها و هم نقد طنز مسائل اجتماعی و سیاسی موفق بوده است و بنده نیز از بینندگان دایمی آن هستم.
اما نکته ای که در چند هفته اخیر در این برنامه دیده شد و به نظرم باید درباره آن تامل شود، طنازی مهران مدیری و در واقع نویسندگان متن های دورهمی در حوزه سیاست خارجی و به ویژه در مورد رهبر کره شمالی" کیم جونگ اون" است. شاید برای ما در ایران این اسم خنده دار باشد یا سیاست ها و اقدامات " اون " غیرعقلانی جلوه کند اما یادمان نرود او رئیس جمهور کره شمالی و نماینده رسمی این کشور و ملت به شمار می رود و استهزا یا تحقیر او علی رغم مخالفت مان با مکانیزم های سیاسی آن کشور کار پسندیده ای نیست. این موضوع زمانی حساسیت پیدا می کند که این کشور روابط نسبتا خوب و پایداری با ایران دارد .
طنز سیاسی اگر صرفا در داخل کشور و درباره مسئولان داخلی باشد نه تنها بد نیست بلکه آثار مثبت فراوانی هم دارد که در این زمینه دورهمی کاملا موفق بوده اما طنز در عرصه سیاست خارجی حساسیت های بالایی دارد و می تواند به روابط حسنه دو کشور دوست لطمه بزند.بحران سال گذشته میان آلمان و ترکیه در پی یک برنامه تلویزیونی موید این مطلب است.
قطعا نمایندگان دیپلماتیک کره شمالی در ایران برنامه های تلویزیون ایران را که به نوعی تلویزیون دولتی و رسمی و واجد مسائل حقوقی می شود ، رصد کرده و با توجه به حساسیت و تعصب بالای این ماموران به رهبر خود بعید نیست گزارش های منفی بابت این نوع شوخی های مدیری به پایتخت کره شمالی مخابره کرده باشند، گزارش هایی که می تواند موجب دلخوری های بی دلیل و فایده میان تهران و پیونگ یانگ شود.»
یادداشت روزنامه جوان درباره پروژه اخیر رامبد جوان
محمدامین نوروزی در روزنامه جوان نوشت:
«رامبد جوان در تازهترین پروژه تجاریاش به سراغ سلبریتیهای اینستاگرامی با برند #تگ_استار رفته است.
سلبریتیهایی که در اینستاگرام به محتوای طنز، تبلیغ رستورانها و فروشگاهها، تولید دابسمش و از این قبیل موضوعات میپردازند. اما مهمانان دیگر این مراسم افرادی بودند که از بستر رقص و موضوعات هجو در فضای مجازی شناخته شدهاند که این موضوع تعجببرانگیز است.
افرادی که صرفاً زندگی خود را با رنگ و لعاب به اصطلاح امروزی لاکچری در اینستاگرام به اشتراگ میگذارند و درآمدی از این تبلیغات به دست میآورند. به این افراد اینفلوئنسر میگویند که در فضای مارکتینگ و سبک زندگی فعالیت میکنند.
اینفلوئنسر مارکتینگ، بازاریابی تأثیرگذار است، افرادی سرشناس در اجتماع، که توانستهاند مخاطبان زیادی را جذب کنند. اینفلوئنسرها ممکن است در جامعه شخصیتی محبوب، مانند ورزشکاران یا بازیگران باشند.
ویژگی اینفلوئنسرها
اینفلوئنسرها ممکن است دارای پنج ویژگی زیر باشند:
درگیر انجمنها، جنبشهای سیاسی، مؤسسات خیریه و... هستند. دارای شبکههای بزرگ اجتماعی هستند، به دنبال دیگران هستند و به آنها اعتماد دارند، دارای منافع متعدد و گوناگون هستند.
با افزایش چشمگیر استفاده از تلفنهای همراه هوشمند، افراد زیادی هستند که در شبکههای اجتماعی عضو شده و در آن فعالیت میکنند. در ایران، دو شبکه اجتماعی اینستاگرام (نرمافزار اشتراکگذاری تصویر) و پیامرسان تلگرام، بیشترین تعداد کاربر را نسبت به شبکههای اجتماعی دیگر دارند. در این میان اینفلوئنسرها با بهرهگیری از این فرصت، توانستهاند به جذب مخاطبان بپردازند.
بازاریابی افراد تأثیرگذار یا اینفلوئنسر مارکتینگ به شکلی از بازاریابی گفته میشود که تمرکز آن به جای بازار هدف بر روی افراد تأثیرگذار قرار گرفته است. اینفلوئنسر مارکتینگ به دنبال اشخاص تأثیرگذار و سپس خریداران بالقوه تأثیر گرفته از آنها میپردازد و بازاریابی را در جهت فعالیتهای این افراد هدایت میکند.
تلنتشوهای شبکههای ماهوارهای حال این سؤال پیش میآید که آیا این پروژه میخواهد به سلبریتیهایی که بدون هیچ پیشزمینه آکادمیک و محتوایی در فضای مجازی معروف شدهاند رسمیت ببخشد یا مدل تلنتشوهای شبکههای ماهوارهای را در ایران از بستر شبکههای اینترنتی دنبال کند؟
حضور رامبد جوان در این پروژه که برنامه موفق خندوانه را در سالیان گذشته از شبکه نسیم روی آنتن برده است چقدر میتواند به معروف کردن این نوسلبریتیها منجر شود؟!
آیا فعالیتهای #تگ_استار به تأمین محتوای سازمان صدا و سیما که به تازگی به خوانندهها و استندآپ کمدینهای نوظهور که از بستر فضای مجازی رشد کردهاند، فرصت حضور داده، تأثیر خواهد گذاشت؟!
آیا این افراد با رسمیتر کردن فعالیتهایشان به دنبال معرفی خود در بستر رسمی و حقوقی، ذیل یک برند و به عنوان الگو برای نسل جوان دهه هفتادی و نوجوان دهه هشتادی هستند؟!
در پایان این نکته حائز اهمیت است که بستر فضای مجازی این روزها محل بحث کارشناسان است و متأسفانه هیچ نظارت محتوایی بر این فضا صورت نمیگیرد. با ادامه روند فعالیتهای این مدل مارکتینگها نظیر #تگ_استار با حضور چهرههای مجازی، لزوم حضور شورای عالی فضای مجازی در این سری موضوعات و همچنین نظارت بر محتواهای تولیدی از طرف دستگاههای مربوطه پیشنهاد میشود.»
آخرین اخبار، رویدادها و حواشی روز سینما، تلویزیون، بازیگران و هنرمندان ایران را در صفحهی اخبار منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران میتوانید دنبال کنید.
ابتذال رو رد کرده
الانم خیلی طرفدارشم «آقای صدا»
وگرنه روزنامه ها چیزی واسه نوشتن نداشتن😒