به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
به گزارش منظوم؛ مرجع سینما و تلویزیون ایران، به غیر از شبکه اول سیما که سریال «پایتخت۵» را برای نوروز آماده و پخش کرد، شبکه های ۲، ۳ و ۵ سیما نیز سریال هایی را پخش کردند؛ سریال هایی که در مقایسه با «پایتخت»، عملاً شکست خوردند و دیده نشدند.
شکست سریالهای نوروزی شبکههای ۲، ۳ و ۵ بعد از آن رخ داده است که این شبکهها تلاش کرده بودند با همکاری کارگردانهای اسم و رسم دار سینما، سریالسازی کنند، ولی در نهایت باز هم ثابت شد تلویزیون نمیتواند جای خوبی برای یک کارگردان سینما باشد.
مازیار معاونی منتقد سینما و تلویزیون، درباره سریال«تعطیلات رویایی» که از شبکه ۲ سیما پخش شد، میگوید: تنها حسن این سریال بازگشت دوباره دکتر محمود عزیزی و افسر اسدی به تلویزیون بود؛ دو بازیگر قدیمی که تقریباً یادمان رفته قبل از این چه زمانی در یک مجموعه تلویزیونی حضور داشتهاند. معاونی با بیان اینکه در «تعطیلات رؤیایی» یک بحران خانوادگی دستمایه تولید سریال شده میگوید: کدورتهای بین دو خانواده و اتفاقات ناشی از آن در بهترین شرایط میتواند در یک مینی سریال پنج قسمتی نمایش داده شود نه اینکه آن را برای یک سریال ۱۵ قسمتی کش داد.وی به حضور محمدرضا شریفینیا، در این سریال اشاره میکند و میافزاید: شریفی نیا ذاتاً بازیگر کاریزماتیکی است، ولی سریال فضای سردی را دارد و از نظر چاشنیهای دراماتیک لخت است، بالطبع در این فضا بازیها هم ضعیف و نازل شده است.
این منتقد سینما و تلویزیون با تأکید بر اینکه آخرین حضور موفق یک کارگردان سینمایی در تلویزیون به سال ۷۸ و سریال «آپارتمان فرخ و فرج» به کارگردانی اصغر فرهادی باز میگردد، میگوید: امسال علیرضا امینی که در سینما فیلمهای خوبی مانند «هفت دقیقه تا پاییز»، «نامههای باد» و «دانههای ریزبرف» را ساخته است، در ساخت سریال «تعطیلات رؤیایی» موفق نبوده است. وی ادامه میدهد: «مازیار میری» هم که در سینما آثار خوبی مانند «به آهستگی»، «پاداش سکوت» و تا حدی«حوض نقاشی» را ساخته در تلویزیون بعد از تجربه ناموفق «گاهی به پشت سر نگاه کن»، دوباره یک تجربه شکست خورده به نام «هیئت مدیره» را ارائه داده است. معاونی با اشاره به حضور «سامان مقدم» در مقام کارگردان سریال «دیوار به دیوار۲»، میگوید: مقدم یک بار در سریال «شمس العماره» توانست با استفاده از تعداد زیادی بازیگر در یک لوکیشن محدود، موفق عمل کند اما بعد از آن میبینیم دارد این تجربه را هی تکرار میکند که خب ناموفق بوده است.
این منتقد با اشاره به اینکه فصل اول از سریال «دیوار به دیوار» سال گذشته از تلویزیون پخش شد، میگوید: این سریال پر هیاهو از تعداد زیادی بازیگران شناخته شده بهره گرفته است که هرکدام از آنها به تنهایی کاراکترهای موفقی بودهاند. از پژمان جمشیدی گرفته تا ویشکا آسایش و فرهاد آئیش که نقشهای موفقی را در سینما و تلویزیون ایفا کردهاند اما در «دیوار به دیوار» بسیار پایینتر از حد انتظار ظاهر شدهاند. ایدهای که در «دیوار به دیوار» شاهد آن هستیم یعنی جمع شدن ناخواسته یکسری آدم در یک محل پیش از این در سینما و فیلم «چک» ساخته کاظم راستگفتار تجربه شده و ایدهای تکراری است که در بستر داستانی آن هیچ گره افکنی و باز شدن گرهی وجود ندارد.
سریالهایی که برای نوروز نیستند
مازیار معاونی با بیان اینکه سریالهای ویژه نوروز باید در نوروز شروع شده و در فضای نوروز نیز به پایان برسند، میگوید: روش اشتباهی که تلویزیون با پخش سریال «درحاشیه» آغاز و بعد از آن نیز در «دیوار به دیوار۱» ادامه پیدا کرد، این است که آغاز و پایان سریال ربطی به نوروز ندارد. امسال نیز مجموعههای «هیئت مدیره» که یک سریال ۱۰۰ قسمتی است پخشاش در نوروز آغاز شد در صورتی که نه حال و هوای نوروزی دارد و نه در نوروز به پایان میرسد. معاونی با انتقاد از بازیهای احسان کرمی و حدیث میرامینی در «هیئت مدیره» میگوید: بازیهای این سریال به شدت تخت و یکنواخت است و غم، شادی و خشم همه در یک سطح تعریف شده، انگار یک ربات دارد بازی میکند. وی در ادامه میگوید: سریال«هیئت مدیره» آنقدر ضعیف است که میتوان از آن به عنوان میان برنامههای آموزشی استفاده کرد، مانند مجموعه هایی که در دهههای ۶۰ و ۷۰ برای آموزش موضوعات مختلف پخش میشد که موفقترین آنها «سیمای اقتصادی» بود که میان برنامههای نمایشی آموزشی داشت.
سیدرضا صائمی، منتقد سینما و تلویزیون در گفتوگو با «جوان»، سریال «پایتخت» را یک استثنا در میان سریالهای تلویزیونی میداند که در پنجمین فصل از پخش هنوز هم پر بیننده است. صائمی میگوید: در بحث اینکه چرا سریالهای نوروزی غیر از پایتخت، شکست خوردهاند، میشود این گونه به ماجرا نگاه کرد که چرا باز هم «پایتخت» از سایر سریالها موفقتر بوده است؟! این منتقد میافزاید: در شبکه نمایش خانگی، سریال «شهرزاد» با وجود بهرهگیری از سوپراستارهای سینما و کارگردانی حسن فتحی که یکی از بهترین کارگردانهای سریال ساز است، بعد از فصل اول دچار افت شدید کیفیت شد ولی در مورد پایتخت به خاطر عواملی مانند ایجاد سمپات با بیننده و ایجاد کشش در داستان، استفاده مناسب از طنز موقعیت و طنز کلامی و حتی بهرهگیری از طنز لهجه و گویش توانسته است، محبوبیت خود را حفظ کند. صائمی میافزاید: تا پیش از «پایتخت» کمتر پیش میآمد مجموعهای در فضایی با بافت محلی و بومی ساخته شود اما محبوبیت ملی پیدا کند، حتی تکیهکلامهای کاراکترهای سریال «پایتخت» مانند «ای خِدا» که امسال گل کرده و مربوط به روستاهای مازندران است، با استقبال خوبی روبهرو شده و این نشان دهنده ارتباطی است که بیننده فراتر از سریال با مجموعه «پایتخت» برقرار کرده است. وی ادامه میدهد: شخصیت پردازی خوب سریال پایتخت باعث شده تا بیننده در عین تنوع و تعداد بالای بازیگران این سریال با آنها ارتباط حسی برقرار کند و حتی این ارتباط آنقدر قوی است که میبینیم در نقدهای مردمی گفته میشود، مثلاً نقی معمولی در فلان صحنه نباید چنین رفتاری انجام میداد! یا چرا در برخورد با فلان کاراکتر سریال عصبی شد؟! این نشان میدهد مخاطب سریال از بعد روانی نیز با «پایتخت» همراه شده و شخصیتهای سریال را باور کرده است. صائمی با اشاره به اینکه در پایتخت همه شخصیتها خاکستری هستند و ما شخصیت سیاه و سفید نداریم، میگوید: این خاکستری بودن شخصیتها کمک کرده تا بیننده با آنها همذات پنداری و رفتار آنها را که خیلی زیاد به رفتارهای رئال نزدیک است باور کند. این منتقد در پایان تصریح میکند: یکی از ویژگیهای «پایتخت» اهمیت به جایگاه خانواده و اعضای آن است که تقریباً از دهه ۶۰ به بعد کمتر در تلویزیون شاهد آن بودیم که جایگاه اعضای خانواده و در کنار هم بودن اعضا تا این حد مهم باشد. به نظر میرسد، علت اینکه امسال نیز پایتخت توانست موفقتر از سایر سریالها باشد این است که توانسته آنچه مخاطب تلویزیون به دنبال آن است ارائه دهد، در حالی که کارگردانان سینما از درک این موضوع ناتوان بودهاند.
آخرین اخبار، رویدادها و حواشی روز سینما، تلویزیون، بازیگران و هنرمندان ایران را در صفحهی اخبار منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران میتوانید دنبال کنید.
هیئت مدیره هم چند قسمت دیدم خوب بود
تعطیلات رویایی هم ندیدم اصلا