به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
فیلم سینمایی کتاب قانون بهکارگردانی مازیار میری در 11 سال پیش یعنی سال 1387 در گونه درام، کمدی و عاشقانه تولید شده است. کتاب قانون توانست در مرجع ارزشگذاری سینما و تلویزیون یعنی منظوم نمره 6.9 از 10 را از سوی مردم بدست بیاورد که نشان میدهد عموم مردم کتاب قانون را اثری باکیفیت و باارزش ارزیابی میکنند. محسن آقا علی اکبری تهیهکننده کتاب قانون این فیلم را، بهعنوان محصول کشور ایران تهیه کرده است.
بازیگران فیلم کتاب قانون چه کسانی هستند؟ در کتاب قانون بازیگرانی چون پرویز پرستویی در نقش رحمان توانا، دارین حمزه، داوود فتحعلیبیگی، سیدمهرداد ضیایی، فریبا جدیکار، نگار جواهریان و نیره فراهانی به ایفای نقش و بازیگری پرداختهاند. در فیلم کتاب قانون حدود 10 بازیگر جلوی دوربین رفتهاند که از نظر تعداد بازیگران میتوان کتاب قانون را یک اثر پربازیگر عنوان کرد. از اینلحاظ کارگردانی فیلم کتاب قانون باتوجه به بازی گرفتن از این تعداد بازیگر و مدیریت آنها کار بسیار دشواری بوده است؛ باید بررسی کرد آیا مازیار میری بهعنوان کارگردان و بهعنوان بازیگردان و همچنین تیم بازیگری کتاب قانون توانستهاند در این زمینه موفق باشند و بازیهای درخشانی را نمایش دهند؟
از دیگر بازیگران فیلم کتاب قانون میتوان به روشنک عجمیان، احمد محبی سنگری و عباس کلانتری در نقش مدیر تولید اشاره کرد.
از محتوا و داستان فیلم کتاب قانون چقدر اطلاع دارید؟ فیلمنامه کتاب قانون توسط محمد رحمانیان نوشته شده است.
در خلاصه داستانی که یا از سوی تیم رسانهای اثر و یا توسط دیگر رسانهها درباره داستان کتاب قانون منتشر شده است، میخوانیم: «مهندس رحمان توانا، کارمند عالیرتبهی دولتی، در مأموریتی خارج از کشور، به یک دختر زیبای مسیحی دل میبندد و...»
فیلم کتاب قانون از نظر ساختار (فرم)، محتوا و محیط تولید، به آثار مختلفی شباهت دارد. با توجه به شاخصهای متعدد و گوناگونی میتوان گفت آثار مرتبط فیلم کتاب قانون عبارت است از: فیلم زندگی شیرین، فیلم نهنگ عنبر، فیلم سمفونی نهم، فیلم سعادت آباد و فیلم من و زیبا.
از نظر تاریخچه فعالیت کارگردان و بازیگران فیلم کتاب قانون نیز آمارها و نکات جذابی را میتوان بیان کرد. براساس آمارها فیلم کتاب قانون به طور متوسط فعالیت 13ام بازیگران این اثر است. براساس امتیاز مردم فیلم کتاب قانون بهترین اثر دارین حمزه در حرفه بازیگری محسوب میشود.
براساس امتیاز مردم فیلم کتاب قانون یکی از 4 اثر شاخص مازیار میری در حرفه کارگردانی محسوب میشود.
فیلم کتاب قانون براساس امتیاز مردم به آثار بهترین اثر محمد رحمانیان در حرفه نویسندگی محسوب میشود.
2 تن از بازیگران کتاب قانون، اولین فعالیت جدی بازیگری خود را در این اثر تجربه کردهاند، در واقع در کتاب قانون 2 فیلم اولی بودهاند: احمد محبی سنگری و عباس کلانتری.
همچنین مازیار میری کارگردان کتاب قانون اولین همکاری خود با بازیگرانی چون دارین حمزه، سیدمهرداد ضیایی، نیره فراهانی و روشنک عجمیان را در این اثر تجربه کرده است. در میان بازیگران کتاب قانون نیز 40 همکاریِ اول رخ داده، بهعبارت دیگر در این فیلم میان هر یک از 10 بازیگر با یکدیگر یک رابطه همکاری شکل گرفته که 40 همکاری برای اولینمرتبه در کتاب قانون رخ داده است. مانند: پرویز پرستویی و دارین حمزه، داوود فتحعلیبیگی و فریبا جدیکار، سیدمهرداد ضیایی و نگار جواهریان، نیره فراهانی و روشنک عجمیان، احمد محبی سنگری و عباس کلانتری.
مخاطبان بعد از تماشای فیلم کتاب قانون به ارزیابی اثر در منظوم پرداختهاند و نتایج مهمی درباره شاخصهای هنری، فنی و محتوایی اثر بدست آمده است. براساس نظرسنجی و دیدگاه مردم:
فیلم کتاب قانون قطعا ارزش تماشا دارد چراکه 91% مخاطبان معقدند فیلم کتاب قانون ارزش یک بار دیدن را دارد.
فیلم کتاب قانون قطعا خوشساخت هست زیرا 80% مخاطبان عقیده دارند فیلم کتاب قانون از لحاظ فنی باکیفیت ساخته شده است.
فیلم کتاب قانون قطعا عملکرد بازیگریِ خوبی دارد چراکه 94% مخاطبان عقیده دارند تیم بازیگری فیلم کتاب قانون نقشها را خوب بازی کردند.
فیلم کتاب قانون تا حد بسیاری خلاقانه هست زیرا 77% مخاطبان عقیده دارند داستان و ساختار فیلم کتاب قانون غیرتکراری و جدید است.
فیلم کتاب قانون تا حد بسیاری محتوای مناسبی دارد زیرا 77% مخاطبان عقیده دارند حرف و پیام فیلم کتاب قانون مفید و ارزشمند هست.
فیلم کتاب قانون تا حد بسیاری تفکربرانگیز هست چراکه 84% نظردهندگان بعد پایان فیلم کتاب قانون به آن فکر میکردند.
فیلم کتاب قانون تا حد بسیاری مناسب خانواده هست چراکه 93% مخاطبان عقیده دارند فضای فیلم کتاب قانون با فرهنگ خانوادهشان سازگار است.
فیلم کتاب قانون نسبتا مناسب کودکان هست چراکه 50% مخاطبان عقیده دارند فضای فیلم کتاب قانون مناسب کودکان است.
اگر از تصویربرداری فیلم کتاب قانون خوشتان آمده و یا دوستش ندارید، بهتر است بدانید مدیر فیلمبرداری آن شاپور پورامین بوده است. نظرتان درباره ضرباهنگ و تدوین فیلم کتاب قانون چیست؟ تدوین کتاب قانون را محمدرضا موئینی انجام داده است. اگر صدای کتاب قانون بهگوشتان نشسته و یا از آن ناراضی هستید، شما را با صدابردار فیلم کتاب قانون یعنی یدالله نجفی آشنا میکنیم. شیوا رشیدیان طراحی صحنه فیلم کتاب قانون را انجام نموده و شیوا رشیدیان طراحی لباس فیلم کتاب قانون را انجام داده است. سودابه خسروی چهرهپردازی یا طراحی گریم فیلم کتاب قانون را برعهده داشت. در مجموع بیش از 19 نفر در تولید فیلم کتاب قانون نقش داشتهاند و هر یک از آنها در منظوم یک صفحه اختصاصی دارند.
کاربران نیز در 6 لیست از فیلم کتاب قانون یاد کردهاند. همچنین در بخش بررسی فیلم کتاب قانون 15 نفر از میان مردم به نقد و تحلیل خود از کتاب قانون پرداختهاند. در دادهکاوی و تحلیل ابر کلیدواژهها بررسیهای مردم برای فیلم کتاب قانون، بیشترین واژههای تکرار شده عبارت است از: ایرانی، میری، مازیار، حجاب، مسلمان، فرهنگ و بعد.
تاکنون در صفحه اختصاصی فیلم کتاب قانون در منظوم اطلاعات بسیاری توسط پژوهشگران و مردم ثبت شده است؛ در بخش گالری عکس و پوستر فیلم کتاب قانون 41 عدد، در بخش ویدئو و تیزر فیلم کتاب قانون 8 عدد، گردآوری و درج شده است. همچنین تاکنون در بخشهای حواشی فیلم کتاب قانون، دیالوگ برتر فیلم کتاب قانون، سوتی فیلم کتاب قانون و نقد فیلم کتاب قانون هنوز موردی ثبت نشده است. قطعا ما و شما به این حد قانع نیستیم؛ باید بهکمک علاقمندان فیلم، سریال و تئاتر، این دایرةالمعارف آنلاین و بانک اطلاعات هنرمندان و آثار سینما، تلویزیون و تئاتر را کامل و کاملتر کنیم.
حیف
کتاب قانون بهترین فیلم مازیار میری
و یکی از 20 فیلم برتر ایران بخش زیادیش در لبنان ساخته شده
یک فیلمنامه قوی دارای لحظات احساسی و نیز طنز زیبا و در کل یک داستان پرمفهوم اما دلنشین
به خوبی نشون داد که ممکنه مسلمان باشی ولی فکر کنی هر کاری که خلاف عقیده ی تو هست یعنی گناه !
بعد مسلمان باشی و اصول دین ات رو فراموش کرده باشی،به راحتی غیبت کنی و...
در معترض بودن مازیار میری به همه شئونات ایرانی بودن؛ شکی نیست. او در "سعادت آباد" و "حوض نقاشی" و "سارا و آیدا" اثبات کرد به اکثر مفاهیم موجود در فرهنگ ایرانی اعتراض دارد. خب سلیقه اوست و قابل احترام. هر هنرمندی میخواهد با هنرش،اعتراضَ ش را به وضع موجود بیان کند. پس مازیار میری در "کتاب قانون" اعتراضَ ش را به شیوه دینداری و نمایش مسلمانی ما ایرانی ها بیان میکند. مسلماً او اسلام را ستایش میکند. اما به فرهنگ مسلمانِ ایرانیِ متظاهر و مرتجع؛ معترض است.
او برای اثبات عدم اجرای قوانین اسلام در بین برخی مسلمانانِ ایرانی؛پایِ یک زن لبنانی را به میان می کشد. چرا؟؟ خب اگر میخواست یک زن ارمنیِ ایرانی را نشان دهد و بعد آن زن مسلمان شود ؛ نمی توانست او را بدون حجاب به پرده سینما بیاورد. پس لاجرم باید زنی غیر ایرانی که بتواند بدون حجاب ظاهر شود را نمایش میداد که داد. یک زن دورگه لبنانی که از قضایِ روزگار عاشق زبان پارسی و شعرای پارسی زبان است. این را هم تا حدی می توان هضم کرد. تا اینجا مشکلی نیست.
مشکل از آنجا آغاز می شود که در سکانس کافه؛ رحمان نمی تواند اصطلاح "خر مرد رند" را برای یک زن علاقه مند به زبان پارسی معنی کند.
در سکانسی دیگر همان زن باید برای ترجمه به صحنه بیاید و همه مردان ایرانی از دیدنَ ش کفاره بدهند!!
یا در سکانسی دیگر حاج حرصی!! از تماشای همان زن با حجاب حض و لذت ببرد(که ما در اسلام داریم که چه زن با حجاب باشد و چه بی حجاب؛ نباید به او اینطوری خیره شد!!) و باقی مردان ایرانی هم!!
و بعد به ایران بیاییم. با زنی تازه مسلمان روبرو شویم که با یک کتاب میخواهد کاهلان در نماز و غیبت کنندگان و کم فروشان و کاسبانِ بی ایمان را ادب کند و برسرجایشان بنشاند!! این نوعی از فمنیست است که از سمت مازیار میری به رُخ همگان کشیده می شود.
بعد همین نامسلمانان؛ آن تازه مسلمان را زجر دهند و آن زنِ لبنانی جز از سمتِ یک خواهرشوهر (که وزنه خاصی هم در خانواده بحساب نمی آید؛) از همه طرف مورد توطئه و دشمنی و آزار قرار گیرد!!
اینها را درنظر داشته باشید.
از یکی از اساتید بنام سینمای ایران شنیدم که می گفت در فیلمسازی دو سوال مهم وجود دارد که بعد از بوجود آمدن طرحِ یک فیلم یا موضوع یک فیلم؛ کارگردان باید از خود بپرسد:
یک_ خب که چی بشود؟ دو_خب چگونه بشود؟
حالا یک سوال از مازیار میری. خب که چی بشود؟ این فیلم را ساختی که چه بگویی؟ هدفت چه بود؟ سوالت از جامعه چه بود؟ به چه معضلی میخواستی اشاره کنی؟ چه گفتی که قبلی ها نگفته بودند؟ اینهمه عشوه وغمزه و ناز و ادا برای چه؟ ما که خودمان همه حرفهایت را از حفظ میگوییم و هر روز درحال بررسی آن هستیم. دیگر چه لزومی داشت تو این فیلم را بسازی؟ چه حرف جدیدی برای گفتن داشتی؟
این سوالات را وقتی در ذهن مخاطب ایجاد شود؛ جوابی برایش پیدا نمی شود. پس ذهن شکاک بیننده به سویِ یک آدرس اشتباه می رود:" حتماً مازیار میری میخواسته آبروی ایرانیان را ببرد و از ایرانیان چهره ای زشت نشان دهد"
صدالبته که این آدرس اشتباه است. چرا که مازیار میری خود یک ایرانی ست و در ایران فعالیت میکند.
تنها جوابی که میشود به آن سوالها داد اینست که مازیار میری طرح مسئله را بلد بود. سوالش هم خوب بود. اعتراضش هم بجا بود. فقط بلد نبود چگونه سوال بپرسد. زیرا به زعم اکثر علما و اندیشمندان، ""خوب سوال پرسیدن؛ نیمی از راه حل است"". من فقط میتوانم بگویم مازیار میری این سوالش را خوب مطرح نکرد. همین.
در خوب بودن یا نبودنش من دلایلم رو آوردم. شما اگر دلیلی داری که حرف من رو نقض کنه، بگو. بهانه بنی اسرائیلی رو برای چی میگی؟ مگه قراره تهیه کننده این فیلم برای نقد مثبت از من پول بگیره که براش بهانه بنی اسرائیلی بیارم؟ و آیا منظوم جایی نیست که همه مون بتونیم در کمال احترام!! بررسی و نقدمون رو بنویسیم؟؟
یک تلنگر اساسی به آدمایی که فقط به زبون ادعای مسلمون بودن دارن.
بازیگرا هم که گل کاشتن