به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
به گزارش منظوم؛ مرجع سینما و تلویزیون ایران، برخی از مهمترین و خواندنی ترین گزارش ها و تحلیل های مطبوعات و رسانه های خبری کشور درباره سینما و تلویزیون را در ادامه بخوانید.
روزنامه جام جم درباره عروسک های محبوب تلویزیون نوشت:
اگر ذرهای از آنچه در دنیای ما گذشته بر سر آنها آمده باشد، امروز قطعا اثری از خانه مادربزرگه نیست، یحتمل آقبابا بازنشسته شده و هادی و هدی خود صاحب خانه و خانواده شدهاند؛ خلاف دوندون هم سنگینتر شده و به جای تشویق بچهها به خوردن شکلات، هزار ترفند جدید و خانه خراب کن دیگر یاد گرفته و جایی در کمین است...سرنوشت مجهول خانوده دوستداشتنی عروسکهای قصهساز سیما باعث شد نگاهی به حکایت آن روزها و این روزهای عروسکهای تلویزیونی بیندازیم و سرنوشت آنها را از عادل بزدوده، خالق بسیاری از عروسکهای دوست داشتنی بپرسیم.
عروسکهای در گنجه
عادل بزدوده، عروسکساز خانه مادربزرگه، پسرخاله، شهر موشها، زیزیگولو و... روایت میکند: زمانی که مشغول ساخت عروسکهای شهر موشهای 2 بودیم، خانم برومند دلسوزانه به موزه سینما سرزدند و دیدند همه عروسکهای ساخته من و رفیق مرحومم رحیم دوستی از بین رفتهاند. رحیم دوستی کسی است که عروسکهای سینمایی گلنار را ساخته، همان قورباغه، دو خرس و ... . بدتر آنکه روی گوش عروسکهایمان شماره نوشتهاند! عجیب و غمانگیز است! مگر میشود به موزه سینما بروی و به عروسک دست بزنی و رویش بنویسی! این نشاندهنده بیتوجهی مطلق سینماییهاست. من و همکارانم در این حوزه بشدت از دست کسانی که متولی نگهداری از این سرمایهها هستند شاکی هستیم.
متاسفانه کسی از عروسکهای هادی و هدی که ساخته مسعود صادقیان بود خبر ندارد، کسی از عروسکهای آسمون و ریسمون، درون و بیرون و نوزادها که خانم سعادت و محبوب به جایشان صحبت میکردند، اطلاعی ندارد. در حالیکه تمام اینها تاریخچه حضور عروسک در قاب تلویزیون هستند.
کجاست اون خونه...؟
پیرزن مهربان و دانایی که مدام در حال برقراری صلح میان اهلخانهاش بود. اهل خانهاش که بودند؟ گربهای به نام مخمل که دل پاکی داشت اما گویی دوست داشت بدجنس به نظر بیاید و به همین خاطر با خانواده آقای حنایی که آنها هم در این خانه بودند، دشمنی میکرد. اهالی خانه مادربزرگه از گل باقالی خانم، نوک طلا، و نوک سیاه بگیر تا مراد و هاپورکومار هربار قصهای داشتند. همین قصهها، صداپیشههای حرفهای که روح به تن این اسفنجهای دوستداشتنی میدمیدند و آن آهنگ تیتراژ معروف همه و همه خانه مادربزرگه را برایمان ابدی کرد اما بعد از آن دیگر خبری از این عروسکهای خاطرهانگیز نشد.
شاید برایتان جالب باشد بدانید چه بر سر اهالی خانه مادربزرگه آمده است؟ از عادل بزدوده خالق این عروسکهای دوستداشتنی در مورد حال و روز عروسکهایش پرسیدیم. بزدوده گلایه داشت و گفت متاسفانه همه عروسکهای خانه مادربزرگه در آرشیو شبکه دوی سیما از بین رفتهاند و از آن مجموعه تنها چند عکس برایش باقی مانده است.
زیزیگولو کجاست؟
فکر میکردیم آسیپولیکای مودب، محبوب و متفاوت از سیاره دیگری آمده اما قسمت آخر قصههای تابهتا، زیزیگولو و خیال زیبایش را از ما گرفت و فهمیدیم این بچه دوستداشتنی تنها رویای تجسم یافته زنی نویسنده بود. زیزیگولو دیگر هرگز به قاب تصویر بازنگشت اما برای ما هنوز بخش زیبایی از دنیای کودکانهمان است. خوشبختانه این عروسک مهربان از پس سالها جان سالم به در برده و به سرنوشت اهالی خانه مادربزرگه دچار نشده است و به همراه چند تا از عروسکهای تابهتا، نزد مرضیه برومند نگهداری میشود.
بزدوده در اینباره میگوید: تلویزیون به ما کمک کرده که این عروسکها را بسازیم و نمایش دهیم پس صددرصد مالکیت حقوقی آنها متعلق به تلویزیون است اما متاسفانه از آنها درست نگهداری نکرده است. ای کاش این نگهداری را به ما میسپردند تا مثل زیزیگولو و چند تا از عروسکهای تابهتا سالم بمانند. هر چند باید بپذیریم مواد به کار رفته در ساخت عروسکها تاریخ مصرف دارد و بالاخره پوسیده میشود اما اگر در شرایط مکانی و آبوهوایی مناسب نگهداری شوند، بیش از شصت هفتاد سال عمر میکنند.
بانی فیلم: حیف است «خندوانه» به دام حاشیه بیفتد و آسیب ببیند!
بانی فیلم نوشت:
با گسترش فضای مجازی در دنیای امروز دیگر نمی توان خیلی چیزها را پنهان کرد که جزو معایب و گاهی مزایای آن محسوب می شود. چندی پیش حرف های یک تهیه کننده سینما در رابطه با وجود زدو بند و رانت خواری در یک برنامه تلویزیونی، حواشی بسیاری را در پی داشت.
ماجرا از این قرار است که اختلاف بین حسین فرح بخش تهیه کننده سینما و علی احمدی تهیه کننده برنامه «خندوانه» و مدیرعامل پیشین موسسه تصویر شهر کار را به جایی رساند که فرح بخش ادعا کرد در پشت صحنه برنامه «خندوانه» زدو بند ها و رانت خواری هایی می شود. این اتهام ها در حالی به علی احمدی زده شد که تهیه کننده اصلی این برنامه رامبد جوان است؛ نه علی احمدی. همین موضوع باعث شد تا رامبد جوان واکنش تندی نسبت به این اتهامات از خود نشان دهد. او با ضبط و انتشار ویدئویی این موضوع را تکذیب کرد.
جوان در این ویدئو که در فضای مجازی منتشر شد و از لحن او مشخص بود که بسیار از این موضوع خشمگین شده، فرح بخش را مورد خطاب قرار داده و گفت: «درباره «خندوانه» برخی اوقات، بعضی ها صحبت هایی می کنند و ما را به جاهایی نسبت می دهند که اصلا جای حرف زدن و جواب دادن ندارد، اما چند وقت پیش عزیزی در سینما (حسین آقا) حرفی راجع به من و از زبان من گفت که تا حدی غلط و دروغ و نامردی بود، که نتوانستم جواب ندهم. حسین آقا! ای بزرگ من در سینما! سید علی احمدی یک تهیه کننده کار درست و برادر و عزیز دوست من در «خندوانه» است و ۲۴ سال است که کار رسانه و تهیه کنندگی میکند و کارش را عالی انجام می دهد، در تمام این دو سال به کمک گروهش باهم «خندوانه» را جلو بردیم، پس باید برای چیزهایی که گفتی در یک جا عذرخواهی کنی. گفته بودی پشت صحنه «خندوانه» زد و بند است و با رانت پیش می رود.
اگر سند داری نشان دهید و اگر ندارید حرفی نزدید. باید بگویم تمام هزینه های «خندوانه» از اسپانسر برنامه تامین می شود و ریالی از تلویزیون گرفته نمی شود که به عنوان بودجه تلویزیون و بیت المال باشد. اسپانسر هزینه های «خندوانه» را به تلویزیون می دهد و تلویزیون پول ما را می دهد، ما هیچ دخالتی در امور مالی و اسپانسر نداریم. خواهش می کنم از این به بعد با سند حرف بزنید و دیگران هم با سند گوش کنند و حرف بزنند و اگر سند رو نمیکنند دهانش را ببندند! باور کنند «خندوانه» برای شادی مردم ساخته می شود و اگر میخواستیم پول در بیاریم، سکه خرید و فروش می کردیم و برج و ساختمان می ساختیم، ما برای سینما، تلویزیون و حرفه خودمان کار می کنیم».
اما در واکنش به این ویدئو یکی از کانال های تلگرامی مکالمه تلفنی را با جواد سعیدی رییس هیات مدیره شرکت Glx منتشر کرد که در این مکالمه، مدیر عامل این شرکت درباره شرکت واسطه ای خندوانه سخن گفته بود. او در این مکالمه تعداد ۱۰۰ گوشی تلفن همراه که این برنامه به عنوان جایزه از این شرکت دریافت کرده بود، در بازار آزاد فروخته شده است!
تا این لحظه هنوز رامبد جوان و یا سید علی احمدی هیچ واکنشی نسبت به این قضیه نشان نداده اند. هیچ منبع رسمی هم به این موضوع نپرداخته است. اما آنچه که مسم است اتهاماتی در این میان به برنامه «خندوانه» و در شکل کلی تر به تلویزیون وارد شده است؛ اتهاماتی که باید برای روشن شدن اذهان عمومی توضیحات متقنی از سوی مقامات مسوول تلویزیون و گردانندگان برنامه «خندوانه» ارئه گردد تا اعتماد تماشاگران چنین برنامه هایی از میان نرود.
از سوی دیگر کسانی که اتهاماتی را متوجه این برنامه کرده اند نیز باید نسبت پیگیری های قانونی از سوی مراجع قضایی اقدام نمایند.
موفقیت های برنامه هایی مثل «خندوانه» به شدت در گروی اعتمادسازی میان گردانندگان و سازندگانش با مردم و مخاطبان آن دارد. اعتمادی که اگر دچار تزلزل شود، می تواند حتی بنیان سایر برنامه های این چنینی آسیب برساند. باید منتظر بود و دید که این قصه به کجا خواهد رسید. گرچه که این برنامه پیش از این هم به خاطر جناب خان مدتی درگیر حواشی شده بود که با حضور این عروسک در برنامه همه چیز منتفی شد.
«خندوانه» برنامه خوبی است. حیف است در میان این همه تولیدات بی در و پیکر «خندوانه» دچار آسیب شده و اصطلاحا «قاچ» بخورد!!
انتقاد روزنامه خراسان از تبلیغات و پیش بینی در تلویزیون
روزنامه خراسان در گزارشی به قلم دکتر مهدی سودآوری، روان شناس در شماره امروز خود نوشته است: بررسی چندین روزنامه و سایت ورزشی به همراه نظر کارشناسان و بررسی نتایجی که تیم ها تا قبل از بازی امروزشان گرفته اند به امید برنده شدن جایزه یک میلیونی و حتی یک دستگاه 206، آرزوی بسیاری از جوانان طرفدار فوتبال شده است.
لذت نبردن از تماشای فوتبال
اولین مورد از عوارض نامناسب شرکت در این پیش بینی ها به امید برنده شدن، لذت نبردن از تماشای مسابقات است. فردی که نتیجه خاصی را پیش بینی کرده، در طول تماشای بازی بیشتر به احتمال برد و باخت خود در مسابقه پیش بینی فکر می کند تا لذت بردن از یک رقابت ورزشی مفرح که هم باعث تخلیه هیجان می شود و هم برای عده ای باعث لذت روحی. در این مواقع با هر تغییر نتیجه، آه از نهاد برخی بلند می شود که بخت بردن جایزه اصلی را از دست داده اند.
امید به شانس برای موفقیت
عارضه دوم، تبلیغ اتکا به شانس و اقبال برای موفقیت است. واضح به نظر می رسد احتمال بسیار کمی دارد که از میان چند میلیون شرکت کننده نام یک نفر به عنوان برنده خارج شود. اما در این برنامه، بردن با عنوان هایی همچون «فرد خوش شانس» و «برنده خوشبخت» به صورت یک شیوه موفقیت خاص تبلیغ می شود. این رفتار به معنای آن است که برای موفقیت تنها باید شانس داشت. افزایش تقدیرگرایی و باور شانس به عنوان مهم ترین عامل موفقیت روحیه کار و تلاش را خدشه دار می کند. در شرایطی که کشور برای گذر از شرایط سخت اقتصادی باید به تولید داخلی و توسعه کارآفرینی متکی باشد، تبلیغ واضح و 24 ساعته بخت و اقبال در کسب ثروت و موفقیت کمکی به پیشرفت و توسعه اقتصادی کشور نمی کند.
احساس ناکامی بعد از برنده نشدن
تحقیقات روان شناسی نشان داده که افراد غمگین از لحاظ اقتصادی به گزینه های کمتر ولی مطمئن فعلی در مقابل گزینه های بیشتر در آینده گرایش دارند. افراد غمگین ترجیح می دهند همین الان یک میلیون تومان پول نقد بگیرند تا مثلا در سه ماه آینده مبلغ 10 میلیون تومان دریافت کنند. در واقع غمگین بودن و احساس ناکامی ناشی از برنده نشدن در قرعه کشی، هزینه اقتصادی زیادی به افراد تحمیل می کند. برخلاف تصور عمومی که شرکت در این گونه قرعه کشی ها را بدون ضرر ارزیابی می کنند. جملاتی مانند «حالا چیزی از دست نمیدم» و «خرجی نداره که...» فاقد پشتوانه علمی هستند. شرکت در قرعه کشی و باخت، باعث کاهش تمایل به کسب ثروت در آینده خواهد شد که از این رهگذر ضرر اقتصادی بزرگی به فرد وارد می شود.
زمان مفیدی که صداوسیما هدر می دهد
در پایان می توان به صرف وقت مفید رسانه ملی برای قرعه کشی هم نگاهی انداخت. وقتی که می توانست برای آموزش، دادن اطلاعات مفید به بیننده یا حتی تحلیل های کارشناسی بازی های برگزار شده استفاده شود. از جو عمومی و توجه زیادی که مردم به جام جهانی نشان می دهند می توان برای تشویق و توسعه ورزش قهرمانی و ورزش عمومی استفاده کرد. هیجان وافر کودکان و نوجوانان به خصوص بعد از بازی های درخشان تیم ملی ایران، زمانی برای کشف استعداد و ایجاد آرزوها و اهداف بزرگ در آنان است و می توان از این هیجان برای تشویق آن ها به تلاش بیشتر برای موفقیت، با بررسی نمونه های شاخص افرادی که از هیچ به همه چیز رسیده اند، استفاده کرد اما این هیجان معطوف به بردن یک جایزه یک میلیون تومانی یا یک دستگاه 206 برای پیش بینی نتیجه بازی ها شده است. جایزه ای که همیشه برای مرم سوال است که از کجا می آید و چرا به بعضی ها داده می شود و ضرورت اهدایش هم به درستی توضیح داده نمی شود.
آخرین اخبار، رویدادها و حواشی روز سینما، تلویزیون، بازیگران و هنرمندان ایران را در صفحهی اخبار منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران میتوانید دنبال کنید.
اینا واقعا اینقدر احمقن یا مردم رو احمق فرض میکنن کل تلویزیون شده تبلیغ ۱ ساعت میشینی پای تلویزیون ۵۰ دقیقش تبلیغه ۵ دقیقشم احمدی داره تبلیغ میکنه
هیچ برنامه ی بدردخوری هم نیست که بخوایم اطلاعات بگیرم اونوقت چشمشون توی اون چند ثانیه قرعه کشیه
کشور که نیست دیوونه خونس 😐