به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
فیلم سینمایی مصادره بهکارگردانی مهران احمدی در 6 سال پیش یعنی سال 1396 در گونه کمدی تولید شده است. مصادره توانست در مرجع ارزشگذاری سینما و تلویزیون یعنی منظوم نمره 6.6 از 10 را از سوی مردم بدست بیاورد که نشان میدهد عموم مردم مصادره را اثری باکیفیت و باارزش ارزیابی میکنند. محمدحسین قاسمی تهیهکننده مصادره این فیلم را، بهعنوان محصول شرکت تصویر گستر پاسارگاد و کشور ایران تهیه کرده است. مصادره در تاریخ 1397/05/20 پخش خود را توسط پخشکننده نیکان فیلم در سینما آغاز کرد. در آن روزها مصادره توانست آمار فروش 15،683،553،000 تومان را به ثبت برساند.
بازیگران فیلم مصادره چه کسانی هستند؟ در مصادره بازیگرانی چون رضا عطاران، هومن سیدی، بابک حمیدیان، مهران احمدی، هادی کاظمی، میرطاهر مظلومی و میلنا واردانیان به ایفای نقش و بازیگری پرداختهاند. در فیلم مصادره حدود 18 بازیگر جلوی دوربین رفتهاند که از نظر تعداد بازیگران میتوان مصادره را یک اثر پربازیگر عنوان کرد. از اینلحاظ کارگردانی فیلم مصادره باتوجه به بازی گرفتن از این تعداد بازیگر و مدیریت آنها کار بسیار دشواری بوده است؛ باید بررسی کرد آیا مهران احمدی بهعنوان کارگردان و بهعنوان بازیگردان و همچنین تیم بازیگری مصادره توانستهاند در این زمینه موفق باشند و بازیهای درخشانی را نمایش دهند؟
از دیگر بازیگران فیلم مصادره میتوان به آلیسا میلکستیان، مزدک میر عابدینی، امیر صدرا حقانی، لوسینه گیراگوسیان، سیامک صفری، هارمیک سوقومونیان، عفت رسولینژاد در نقش زن و سید جمشید حسینی در نقش دکتر علی شریعتی اشاره کرد.
از محتوا و داستان فیلم مصادره چقدر اطلاع دارید؟ فیلمنامه مصادره توسط علی فرقانی نوشته شده است.
در خلاصه داستانی که یا از سوی تیم رسانهای اثر و یا توسط دیگر رسانهها درباره داستان مصادره منتشر شده است، میخوانیم: «ایران خیلی بزرگه اما این وقتی خوبه که ادم بدشانسی نباشی. برای بعضی ها زندگی یه جور قماره..ترکیبی از خوش شانسی و بدشانسی..حالا دیگه فرق نمی کنه توی ایران باشی یا اونور دنیا، یا اینکه ساواکی باشی یا انقلابی، یا با همشهری ات ازدواج کرده باشی یا با یه خواننده امریکایی.. خلاصه هرکی باشی و هرجوری باشی مواظب باش که مصادره در کمین نشسته...»
فیلم مصادره از نظر ساختار (فرم)، محتوا و محیط تولید، به آثار مختلفی شباهت دارد. با توجه به شاخصهای متعدد و گوناگونی میتوان گفت آثار مرتبط فیلم مصادره عبارت است از: فیلم هزارپا، فیلم زیر نظر، فیلم استراحت مطلق، فیلم من دیه گو مارادونا هستم و فیلم دراکولا.
فیلم مصادره در 1 جشنواره شرکت کرده است و توانسته در مجموع برای 1 مورد نامزد کسب جایزه شود. در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، رضا عطاران نامزد جایزه نقش اول مرد برای فیلم مصادره شده است.
از نظر تاریخچه فعالیت کارگردان و بازیگران فیلم مصادره نیز آمارها و نکات جذابی را میتوان بیان کرد. براساس آمارها فیلم مصادره به طور متوسط فعالیت 20ام بازیگران این اثر است. براساس امتیاز مردم فیلم مصادره بهترین اثر مجتبی علیزاده و یکی از 4 اثر شاخص سید جمشید حسینی در حرفه بازیگری محسوب میشود.
4 تن از بازیگران مصادره، اولین فعالیت جدی بازیگری خود را در این اثر تجربه کردهاند، در واقع در مصادره 4 فیلم اولی بودهاند: میلنا واردانیان، آلیسا میلکستیان، لوسینه گیراگوسیان و هارمیک سوقومونیان.
همچنین مهران احمدی کارگردان مصادره اولین همکاری خود با بازیگرانی چون رضا عطاران، هومن سیدی، بابک حمیدیان، هادی کاظمی، مزدک میر عابدینی، امیر صدرا حقانی، سید جمشید حسینی، یلدا مایلی، امید عاشوری و مجتبی علیزاده را در این اثر تجربه کرده است. در میان بازیگران مصادره نیز 131 همکاریِ اول رخ داده، بهعبارت دیگر در این فیلم میان هر یک از 18 بازیگر با یکدیگر یک رابطه همکاری شکل گرفته که 131 همکاری برای اولینمرتبه در مصادره رخ داده است. مانند: رضا عطاران و هومن سیدی، بابک حمیدیان و هادی کاظمی، مهران احمدی و میلنا واردانیان، میرطاهر مظلومی و آلیسا میلکستیان، مزدک میر عابدینی و امیر صدرا حقانی.
عوامل تولید و بازیگران مصادره در اینستاگرام نیز فعال هستند و مجموع میزان فالوئرهای اینستاگرام 15 نفر از این هنرمندان به بیش از 12،142،035 نفر میرسد. بنابراین مصادره ظرفیت مناسبی برای دوباره دیدن شدن در میان عموم مردم و طرفداران این هنرمندان دارد.
مخاطبان بعد از تماشای فیلم مصادره به ارزیابی اثر در منظوم پرداختهاند و نتایج مهمی درباره شاخصهای هنری، فنی و محتوایی اثر بدست آمده است. براساس نظرسنجی و دیدگاه مردم:
فیلم مصادره قطعا ارزش تماشا دارد چراکه 75% مخاطبان معقدند فیلم مصادره ارزش یک بار دیدن را دارد.
فیلم مصادره قطعا خوشساخت هست زیرا 75% مخاطبان عقیده دارند فیلم مصادره از لحاظ فنی باکیفیت ساخته شده است.
فیلم مصادره قطعا عملکرد بازیگریِ خوبی دارد چراکه 83% مخاطبان عقیده دارند تیم بازیگری فیلم مصادره نقشها را خوب بازی کردند.
فیلم مصادره نسبتا خلاقانه هست زیرا 64% مخاطبان عقیده دارند داستان و ساختار فیلم مصادره غیرتکراری و جدید است.
فیلم مصادره نسبتا محتوای مناسبی دارد زیرا 57% مخاطبان عقیده دارند حرف و پیام فیلم مصادره مفید و ارزشمند هست.
فیلم مصادره نسبتا تفکربرانگیز نیست چراکه تنها 49% نظردهندگان بعد پایان فیلم مصادره به آن فکر میکردند.
فیلم مصادره نسبتا مناسب خانواده هست چراکه 58% مخاطبان عقیده دارند فضای فیلم مصادره با فرهنگ خانوادهشان سازگار است.
فیلم مصادره نسبتا مناسب کودکان نیست چراکه تنها 40% مخاطبان عقیده دارند فضای فیلم مصادره مناسب کودکان است.
اگر از تصویربرداری فیلم مصادره خوشتان آمده و یا دوستش ندارید، بهتر است بدانید مدیر فیلمبرداری آن مسعود سلامی بوده است. نظرتان درباره ضرباهنگ و تدوین فیلم مصادره چیست؟ تدوین مصادره را سجاد پهلوانزاده انجام داده است. اگر صدای مصادره بهگوشتان نشسته و یا از آن ناراضی هستید، شما را با صدابردار فیلم مصادره یعنی عباس رستگارپور آشنا میکنیم. اصغر نژادایمانی طراحی صحنه فیلم مصادره را انجام نموده و اصغر نژادایمانی طراحی لباس فیلم مصادره را انجام داده است. نوید فرحمرزی چهرهپردازی یا طراحی گریم فیلم مصادره را برعهده داشت. موسیقی متن فیلم مصادره اثر امیر توسلی است و خواننده فیلم مصادره نیز محسن چاوشیحسینی هست.
از دیگر عوامل اثر میتوان به حمید بخشینژاد و فارا بخشینژاد مسئول هنروران فیلم مصادره، فائزه گرکانی منشی صحنه فیلم مصادره و اشاره کرد. در مجموع بیش از 38 نفر در تولید فیلم مصادره نقش داشتهاند و هر یک از آنها در منظوم یک صفحه اختصاصی دارند.
کاربران نیز در 10 لیست از فیلم مصادره یاد کردهاند. همچنین در بخش بررسی فیلم مصادره 181 نفر از میان مردم به نقد و تحلیل خود از مصادره پرداختهاند. در دادهکاوی و تحلیل ابر کلیدواژهها بررسیهای مردم برای فیلم مصادره، بیشترین واژههای تکرار شده عبارت است از: کمدی، خوب، خوبی، عطاران، مصادره، فیلمنامه و احمدی.
تاکنون در صفحه اختصاصی فیلم مصادره در منظوم اطلاعات بسیاری توسط پژوهشگران و مردم ثبت شده است؛ در بخش گالری عکس و پوستر فیلم مصادره 227 عدد، در بخش ویدئو و تیزر فیلم مصادره 27 عدد، در بخش حواشی فیلم مصادره 13 عدد، در بخش نقد فیلم مصادره 11 عدد گردآوری و درج شده است. همچنین تاکنون در بخشهای دیالوگ برتر فیلم مصادره، سوتی فیلم مصادره هنوز موردی ثبت نشده است. قطعا ما و شما به این حد قانع نیستیم؛ باید بهکمک علاقمندان فیلم، سریال و تئاتر، این دایرةالمعارف آنلاین و بانک اطلاعات هنرمندان و آثار سینما، تلویزیون و تئاتر را کامل و کاملتر کنیم.
مصادره اولین فیلم مهران احمدی در جایگاه کارگردان است . او که تا پیش از این جدا از بازیگری در پشت صحنه نیز فعالیت هایی داشته است ( به عنوان برنامه ریز ، دستیار کارگردان و ... ) تا حد زیادی از تجربه ی ساخت اولین فیلم بلند سربلند بیرون آمده است .
احمدی برای فیلم اول به سراغ فضا و سوژه ای رفته است که در صورت پرداخت درست می تواند برای تماشاگر ایرانی و برای یک فیلم کمدی سوژه ی جذابی باشد . زندگی یک مامور ساواک در دوران انقلاب و پس از آن و از طرفی زندگی گروه خاصی از ایرانیان ساکن در لس آنجلس از انقلاب تا زمان حال . احمدی در مصاحبه هایش بسیار گفته است که به دنبال کمدی ای بوده است که در عین خنداندن تماشاگرش به او احترام هم بگذارد ، ادعایی که از حق نگذریم بیراه نبوده است و تلاش سازندگان آن برای این که فیلمی حداقل استاندارد پیش روی مخاطب بگذارند دیده می شود ، مصادره فیلمنامه ی نسبتا خوب و کار شده ای دارد ، دکوپاژ و کارگردانی دارد (چیزی که در خیلی از فیلم های کمدی وطنی شاید زیاد به آن اهمیت داده نمی شود )، فضاسازی خوبی دارد و ...
مصادره کارگردانی قابل قبولی دارد . احمدی با همراهی فیلمبردار (مسعود سلامی) فضاسازی خوبی ایجاد میکنند .
موسیقی فیلم و ترکیب موسیقی های ایرانی و مکزیکی بسیار هماهنگ با اتمسفر و فضای فیلم درآمده است .
مجموعه ی این عوامل از مصادره یک کمدی استاندارد میسازد که صد البته بی نقص نیست اما قطعا ارزش دیدن دارد .
کاراکتر اصلی یعنی یارجانلو پرداخت خوبی دارد ، به نوعی فیلم را میتوان نکوهش کاراکتر اصلی دانست ؛ نکوهش باری به هر جهت زندگی کردن او . زمانی که مامور ساواک است نمی داند دقیقا مشغول چه کاری است ، او مامور خرید است اما نمیداند وسایلی که میخرد برای شکنجه استفاده می شود ، هیچ هدف و آرمانی برای خودش ندارد و باری به هر جهت به زندگی ادامه می دهد و همین که با دوستش به کاباره برود ، بلیت بخت آزمایی بخرد و اجرای خواننده ای را ببیند انگار برایش کافی است و چیز بیشتری از زندگی نمی خواهد (یک جور ساده لوحی دوست داشتنی برای تماشاگر و خب چه کسی بهتر از رضا عطاران برای ایفای نقش در قالب چنین کاراکتری؟! ) . به نوعی کاراکتر بابک حمیدیان مقابل این کاراکتر قرار میگیرد ، کسی که به دنبال چیز دیگری از آنچه هست میگردد ، در کاباره از آرمان هایی با دوستش میگوید (هرچند یارجانلو اصلا نمی فهمد او چی میگوید ) و در نهایت هم میبینیم که کام بیشتری از زندگی میگیرد . انگار فیلم در قسمت هایی حرفی که قصد داشته در لایه ی زیرین کمدی بزند را گم میکند ، پایه گذاری میکند برای پرداختن به موضوعی (نکوهش کاراکتر اصلی اش و جهت گیری نکردن او نسبت به مسائل و زیست بی تفاوت و باری به هر جهت او ) و از جایی به بعد انگار یادش میرود که چه میخواسته بگوید و موضوع دیگری پر رنگ میشود . (برای اثبات این مدعا که فیلم در قسمت هایی تمرکز خود را برای نکوهش این ویژگی میگذارد به یکی از کابوس های یارجانلو اشاره میکنم که در او خود را در بیابانی میبیند که دادگاهی برپاست و در آن جا او را محکوم میکنند و میگویند تو محکومی چون زندگی ات را هدر داده ای ، یا در زمان انقلاب میبینیم که این موضوع هیچ اهمیتی برایش ندارد و او هیچ جهت گیری نسبت به آن ندارد با وجود این که با توجه به شغلش انقلاب زندگی او را دگرگون میکند اما او نه انقلابی است و نه آن سمتی است و انگار کلا برایش چیزی آنقدر مهم نیست! ) .
فیلم بازی های قابل قبولی دارد . عطاران در نقش یارجانلو مسیری که کاراکتر طی میکند ، آن وجه قربانی بودنش و بلاتکلیفی اش در زندگی را به خوبی برای مخاطب باور پذیر به تصویر میکشد ، هومن سیدی نقش یک ایرانی لس آنجلسی را خوب بازی کرده است ، کاراکتری که نمیداند ایرانی است؟ آمریکایی است؟ و آن گمگشتگی ای که یک نسل از جوانانی که در آمریکا (و شاید به ویژه در لس آنجلس ) بزرگ شده اند و رشد کردند اما ریشه در سرزمین پدری شان دارند را به خوبی در کاراکتر خود نشان داده اند . شاید اوج این گمگشتگی او را در سکانس مسابقه ی فوتبال ایران و آمریکا می توان دید که او نمیداند کدام سمتی است . (بازی او در این جا را شاید کمی بتوان مشابه و یادآور کاراکتر کاوه در خط ویژه و با آن ساده لوحی دوست داشتنی اش دانست)
یکی دیگر از جذابیت های فیلم رابطه ی پدر و پسری جذابیست که خلق میکند و با وجود این که اختلاف سنی بازیگران این دو نقش چندان زیاد نیست این ارتباط به خوبی در آمده است و برای مخاطب دلنشین است .
باید به این موضوع نیز اشاره کرد که در شرایطی که خیلی از فیلمسازان به سراغ فضاهای امتحان پس داده می روند (چه در ملودرام چه کمدی و ...) باید استقبال کرد از فیلمسازان و آثاری که به دنبال تجربه هایی نو تر میروند ، حتی اگر نتیجه ی کار ضعیف یا متوسط باشد که البته نتیجه ی این تلاش در مورد مصادره یک کمدی استاندارد متوسط رو به بالا است .
اما در آخر جذاب ترین نکته ی فیلم انگار همان شخصیت اصلی است . قربانی ای که اصطلاحا از ابتدا یک آدم <هیچی> بوده است ، بدون هیچ مقصدی ، هیچ هدفی و موج اتفاقات او را به هر سمتی که میخواهد میبرد و او به نوعی چوب همین بلاتکلیفی و باری به هر جهت بودنش را میخورد ، به گونه ای که در اواخر فیلم میبینیم کارش به جنون میکشد و این مسیری که کاراکتر یارجانلو از ابتدا تا اتتها طی میکند نکته ی مورد علاقه ی نگارنده در مصادره است ، انسانی که در پوچی شروع میکند و در پوچی نیز تمام می شود ، یک قربانی واقعی
گیشه و پول به جیب زدن چنین کارگردان و فیلمهایی رو تحویل ما داده
فیلم قشنگی بود