به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
فیلم سینمایی تنگه ابوقریب بهکارگردانی بهرام توکلی در 4 سال پیش یعنی سال 1396 در گونه دفاع مقدس تولید شده است. تنگه ابوقریب توانست در مرجع ارزشگذاری سینما و تلویزیون یعنی منظوم نمره 7.3 از 10 را از سوی مردم بدست بیاورد که نشان میدهد عموم مردم تنگه ابوقریب را اثری باکیفیت و باارزش ارزیابی میکنند. سعید ملکان تهیهکننده تنگه ابوقریب این فیلم را، بهعنوان محصول سازمان هنری رسانهای اوج و کشور ایران تهیه کرده است. تنگه ابوقریب در تاریخ 1398/01/01 پخش خود را توسط پخشکننده موسسه بهمن سبز در سینما آغاز کرد. در آن روزها تنگه ابوقریب توانست آمار فروش 5،639،414،000 تومان را به ثبت برساند.
بازیگران فیلم تنگه ابوقریب چه کسانی هستند؟ در تنگه ابوقریب بازیگرانی چون امیر جدیدی، جواد عزتی، مهدی پاکدل، حمیدرضا آذرنگ، علی سلیمانی، مهدی قربانی و بانیپال شومون به ایفای نقش و بازیگری پرداختهاند. در فیلم تنگه ابوقریب حدود 40 بازیگر جلوی دوربین رفتهاند که از نظر تعداد بازیگران میتوان تنگه ابوقریب را یک اثر بزرگ، پربازیگر و با تعداد شخصیتهای داستانی بسیار عنوان کرد. از اینلحاظ کارگردانی فیلم تنگه ابوقریب باتوجه به بازی گرفتن از این تعداد بازیگر و مدیریت آنها کار بسیار دشواری بوده است؛ باید بررسی کرد آیا بهرام توکلی بهعنوان کارگردان و بهعنوان بازیگردان و همچنین تیم بازیگری تنگه ابوقریب توانستهاند در این زمینه موفق باشند و بازیهای درخشانی را نمایش دهند؟
از دیگر بازیگران فیلم تنگه ابوقریب میتوان به قربان نجفی، احمد جمشیدی در نقش عکاس و موبد زرتشتی، محمد حمزه، محمود ناقل، اشکان آبگون، مجید آذرنگ، مهران نعیمی اقدم و حامد محمودی اشاره کرد.
از محتوا و داستان فیلم تنگه ابوقریب چقدر اطلاع دارید؟ فیلمنامه تنگه ابوقریب توسط بهرام توکلی نوشته شده است.
شعار فیلم تنگه ابوقریب «اینجا هرکس بترسه زودتر میمیره» و در خلاصه داستانی که یا از سوی تیم رسانهای اثر و یا توسط دیگر رسانهها درباره داستان تنگه ابوقریب منتشر شده است، میخوانیم: «گاهی در زندگی در موقعیتهایی قرارمیگیری که بالاتر از اهمیت مرگ و زندگی شخصی است. گاهی مرگ و زندگی یک کشور در گرو تصمیم توست. از میدان ندا میآید، هرکس بترسد زودتر میمیرد... حال ببینیم چطور غیرت بر قدرت نظامی چیره میشود.»
فیلم تنگه ابوقریب از نظر ساختار (فرم)، محتوا و محیط تولید، به آثار مختلفی شباهت دارد. با توجه به شاخصهای متعدد و گوناگونی میتوان گفت آثار مرتبط فیلم تنگه ابوقریب عبارت است از: فیلم شیار ۱۴۳، فیلم ویلاییها، فیلم تو میمانی، انیمیشن سینمایی رهایی از بهشت و فیلم بمب؛ یک عاشقانه.
فیلم تنگه ابوقریب در میان لیست 100 فیلم برتر تاریخ ایران در سامانه منظوم مرجع ارزشگذاری سینما و تلویزیون، رتبه 28 را با امتیاز و رأی مردم کسب کرده است.
فیلم تنگه ابوقریب در 2 جشنواره شرکت کرده است و توانسته در مجموع برای 8 مورد نامزد کسب جایزه و برای 8 بار برنده جایزه شود. در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، سید حسن ایزدی نامزد جایزه بهترین جلوههای ویژه بصری، جواد مطوری نامزد جایزه بهترین جلوههای ویژه بصری، محمد برادران نامزد جایزه بهترین جلوههای ویژه بصری، محسن خیرآبادی نامزد جایزه بهترین جلوههای ویژه بصری، محمدرضا شجاعی نامزد جایزه بهترین طراحی صحنه، امیرحسین قاسمی نامزد جایزه بهترین صداگذاری و میکس، حامد ثابت نامزد جایزه بهترین موسیقی متن، حمید خضوعی ابیانه نامزد جایزه بهترین فیلمبرداری، محسن روزبهانی برنده جایزه بهترین جلوههای ویژه میدانی، سعید ملکان برنده جایزه بهترین چهرهپردازی، رشید دانشمند برنده جایزه بهترین صدابرداری، امیر جدیدی برنده جایزه نقش اول مرد، بهرام توکلی برنده جایزه بهترین کارگردانی و سعید ملکان برنده جایزه بهترین فیلم برای فیلم تنگه ابوقریب شدهاند. در دوازدهمین دورهٔ جشنوارهٔ منتقدان و نویسندگان سینمایی، سعید ملکان برنده جایزه بهترین چهرهپردازی و حمید خضوعی ابیانه برنده جایزه بهترین فیلمبرداری برای فیلم تنگه ابوقریب شدهاند.
از نظر تاریخچه فعالیت کارگردان و بازیگران فیلم تنگه ابوقریب نیز آمارها و نکات جذابی را میتوان بیان کرد. براساس آمارها فیلم تنگه ابوقریب به طور متوسط فعالیت 7ام بازیگران این اثر است. براساس امتیاز مردم فیلم تنگه ابوقریب بهترین اثر میلاد یزدانی و یکی از 4 اثر شاخص مهدی قربانی و کیوان صحراگرد در حرفه بازیگری محسوب میشود.
براساس امتیاز مردم فیلم تنگه ابوقریب بهترین اثر بهرام توکلی در حرفه کارگردانی محسوب میشود.
فیلم تنگه ابوقریب براساس امتیاز مردم به آثار یکی از 4 اثر شاخص بهرام توکلی در حرفه نویسندگی محسوب میشود.
22 تن از بازیگران تنگه ابوقریب، اولین فعالیت جدی بازیگری خود را در این اثر تجربه کردهاند، در واقع در تنگه ابوقریب 22 فیلم اولی بودهاند: محمد حمزه، محمود ناقل، اشکان آبگون، مجید آذرنگ، مهران نعیمی اقدم، حامد محمودی، علی برنگی، محمد صالح آهنگر، امیر حسین آجرلو، حسین بنی طلبی، احسان خدادادی، علی اکبر کوهستانی، منصور اوشنی، رامتین خیرخواه، مهدی محمدقاسملو، علی احمد شیرین، سیامک برغمدی، پریا قانع، مبین سپاس زاده، امید جعفری، ابوالفضل عباسیان و حسن جلالی.
همچنین بهرام توکلی کارگردان تنگه ابوقریب اولین همکاری خود با بازیگرانی چون امیر جدیدی، جواد عزتی، مهدی پاکدل، علی سلیمانی، قربان نجفی، احمد جمشیدی، پیمان شمس، سجاد محمدی، مرتضی چمنی، کیوان صحراگرد، مهدی صباغی و حمید بیاتی را در این اثر تجربه کرده است. در میان بازیگران تنگه ابوقریب نیز 767 همکاریِ اول رخ داده، بهعبارت دیگر در این فیلم میان هر یک از 40 بازیگر با یکدیگر یک رابطه همکاری شکل گرفته که 767 همکاری برای اولینمرتبه در تنگه ابوقریب رخ داده است. مانند: امیر جدیدی و مهدی پاکدل، جواد عزتی و مهدی قربانی، حمیدرضا آذرنگ و علی سلیمانی، بانیپال شومون و قربان نجفی، احمد جمشیدی و محمد حمزه.
عوامل تولید و بازیگران تنگه ابوقریب در اینستاگرام نیز فعال هستند و مجموع میزان فالوئرهای اینستاگرام 20 نفر از این هنرمندان به بیش از 5،938،552 نفر میرسد.
مخاطبان بعد از تماشای فیلم تنگه ابوقریب به ارزیابی اثر در منظوم پرداختهاند و نتایج مهمی درباره شاخصهای هنری، فنی و محتوایی اثر بدست آمده است. براساس نظرسنجی و دیدگاه مردم:
فیلم تنگه ابوقریب قطعا ارزش تماشا دارد چراکه 86% مخاطبان معقدند فیلم تنگه ابوقریب ارزش یک بار دیدن را دارد.
فیلم تنگه ابوقریب قطعا خوشساخت هست زیرا 82% مخاطبان عقیده دارند فیلم تنگه ابوقریب از لحاظ فنی باکیفیت ساخته شده است.
فیلم تنگه ابوقریب قطعا عملکرد بازیگریِ خوبی دارد چراکه 82% مخاطبان عقیده دارند تیم بازیگری فیلم تنگه ابوقریب نقشها را خوب بازی کردند.
فیلم تنگه ابوقریب نسبتا خلاقانه هست زیرا 65% مخاطبان عقیده دارند داستان و ساختار فیلم تنگه ابوقریب غیرتکراری و جدید است.
فیلم تنگه ابوقریب تا حد بسیاری محتوای مناسبی دارد زیرا 78% مخاطبان عقیده دارند حرف و پیام فیلم تنگه ابوقریب مفید و ارزشمند هست.
فیلم تنگه ابوقریب نسبتا تفکربرانگیز هست چراکه 71% نظردهندگان بعد پایان فیلم تنگه ابوقریب به آن فکر میکردند.
فیلم تنگه ابوقریب تا حد بسیاری مناسب خانواده هست چراکه 78% مخاطبان عقیده دارند فضای فیلم تنگه ابوقریب با فرهنگ خانوادهشان سازگار است.
فیلم تنگه ابوقریب اصلا مناسب کودکان نیست چراکه تنها 22% مخاطبان عقیده دارند فضای فیلم تنگه ابوقریب مناسب کودکان است.
میدانید علت موفقیت و درخشش تصویربرداری تنگه ابوقریب در میان کارشناسان و جشنوارهها چیست؟ بهدلیل آنکه فیلمبرداری فیلم تنگه ابوقریب را حمید خضوعی ابیانه برعهده داشته است. نظرتان درباره ضرباهنگ و تدوین فیلم تنگه ابوقریب چیست؟ تدوین تنگه ابوقریب را میثم مولایی انجام داده است. فیلم تنگه ابوقریب صدای ممتاز و باکیفیت خود را مدیون صدابرداری رشید دانشمند است. محمدرضا شجاعی طراحی صحنه فیلم تنگه ابوقریب را با موفقیت و کسب افتخارات گوناگون انجام نموده و محمدرضا شجاعی طراحی لباس فیلم تنگه ابوقریب را با موفقیت و کسب افتخارات مختلف انجام داده است. باورپذیری و منحصربهفرد بودن طراحی چهرههای بازیگران تنگه ابوقریب نظر بسیاری را بهخود جلب میکند و این هنر سعید ملکان در مقام چهرهپرداز یا طراح گریم فیلم تنگه ابوقریب است. موسیقی متن فیلم تنگه ابوقریب که توانست در جشنوارههای مختلفی جایزه کسب کند، اثر حامد ثابت است. طراحی جلوههای ویژه بصری فیلم تنگه ابوقریب توسط مصطفی مطوری بهصورت جذاب و تا حدودی باورپذیر بهثمر نشسته است.
از دیگر عوامل اثر میتوان به محمد تقی پور طراح پوستر فیلم تنگه ابوقریب، رامین بدخشانفر مدیر صحنه فیلم تنگه ابوقریب، گلنوش انتظامی، رضا بقائی و محسن بهاری منشی صحنه فیلم تنگه ابوقریب و اشاره کرد. در مجموع بیش از 145 نفر در تولید فیلم تنگه ابوقریب نقش داشتهاند و هر یک از آنها در منظوم یک صفحه اختصاصی دارند.
کاربران نیز در 12 لیست از فیلم تنگه ابوقریب یاد کردهاند. همچنین در بخش بررسی فیلم تنگه ابوقریب 308 نفر از میان مردم به نقد و تحلیل خود از تنگه ابوقریب پرداختهاند. در دادهکاوی و تحلیل ابر کلیدواژهها بررسیهای مردم برای فیلم تنگه ابوقریب، بیشترین واژههای تکرار شده عبارت است از: تنگه، جنگ، عالی، داستان، دفاع، بازی و خوب.
تاکنون در صفحه اختصاصی فیلم تنگه ابوقریب در منظوم اطلاعات بسیاری توسط پژوهشگران و مردم ثبت شده است؛ در بخش گالری عکس و پوستر فیلم تنگه ابوقریب 85 عدد، در بخش ویدئو و تیزر فیلم تنگه ابوقریب 36 عدد، در بخش حواشی فیلم تنگه ابوقریب 26 عدد، در بخش دیالوگ برتر فیلم تنگه ابوقریب 2 عدد، در بخش نقد فیلم تنگه ابوقریب 20 عدد گردآوری و درج شده است. همچنین تاکنون در بخشهای سوتی فیلم تنگه ابوقریب هنوز موردی ثبت نشده است. قطعا ما و شما به این حد قانع نیستیم؛ باید بهکمک علاقمندان فیلم، سریال و تئاتر، این دایرةالمعارف آنلاین و بانک اطلاعات هنرمندان و آثار سینما، تلویزیون و تئاتر را کامل و کاملتر کنیم.
متن آهنگ تنگه ابو قریب امیرعباس گلاب
پدرم میگه که :« چرا انقدر هنگام عملیات فریاد میزنند ،جنگ که جای این کار ها نیست و با صدای بلند همدیگر را صدا میکنند ،ما ها چه زمانی در جنگ اینطور رفتار میکردیم مگر این فیلم قرار نیست روز های جنگ را به تصویر بکشد » وبعدش اتاق رو به نشانه اعتراض ترک کرد
فکر میکنم احترام به بزرگتر رو بلد باشین
اما نمیتونم فیلم هایی که مثل بمب صدا میکنن رو نگاه نکنم
اما خود فیلم !
از نظر کیفیت عالی بود و موضوع خاص خودش رو داشت و اینکه روی یک محور جلو میرفت ( یکی از نکات مثبت فیلم ) بازی ها عالی و فوق العاده بود و هر نقشی جای خودش بود !
درکل دوست داشتنی بود
بازی بازیگران هم خیلی درخشان بود
خیلی درست گفتی. از این زاویه بهش نگاه نکرده بودم. من گمون کنم میخواسته ی مرثیه بخونه که خوند و رفت. همین.
تنگه ابو قریب با نگاهی متفاوت به جنگ ایران و عراق نگاه میکند که خیلی زیباست .ضعف این کار بیشتر در فیلمنامه آن است .فیلمنامه میتوانست قوی تر باشد ولی بازیگری های عالی از جمله بازی درخشان امیر جدیدی و جواد عزتی بسیار فیلم را جذاب میکند .کارگردانی بسیار خوبی دارد. یک نکته زیبا در این فیلم بازی گرفتن خوب کارگردان از کودکان داخل فیلم بود که کار دشواری است.در کل سه ستاره به بازی ها سه ستاره به کارگردانی و دو ستاره به فیلمنامه میدم که میشه 8 ستاره
به نظرم یاد فیلمی مثل دوئل زنده شد! ایول از سازمان اوج انتظار به این خوبی نمی رفت با آثاری مثل به وقت شام!!
از معدود فیلمهای دفاع مقدس که مخاطب را به معنای واقعی و با تمام وجود به دلِ جنگ میبره تا تک تک لحظات را حس کنی... اینکه وسط میدون جنگی و با هر خمپاره و شلیک تمام بدنت منقبض میشه...
کارگردانی، فیلمبرداری، طراحی صحنه و روایت قصه درجه یک با بازیهای بینظیرِ بازیگران
تنها نکته منفی فیلم که هیچوقت و در هیچ فیلم و سریالی برای من جالب نبوده، پاشیده شدن خون به دوربین است که کاملا توو ذوق میزنه و در این فیلم هم نمود خوبی نداره!
روح شهدای گردان عمار شاد و روانِشان در بهشت جاری باد
سخنم رو با این جمله آغاز می کنم فیلم تنگه ابوقریب فیلمی در ژانر دفاع مقدس اما خالی از ارزش ها،مقدسات و هدف های دفاع.
فیلمنامه فیلم در بیان و جلو بردن داستان دچار اشکالات و نواقص زیادیست و در این موضوع هیچ شکی نیست اما اینکه کارگردان تا چه اندازه تونسته ضعف های خود رو در نوشتن در فیلم برطرف کنه حائز اهمیت هست.
چیزی که بیشتر از همه فیلم رو دچار سردرگمی می کنه شروع و پایان نامناسب و کاملاً احساسی فیلم هست چرا که فیلم نه شروع خوب و قدری داره نه در پایان این مهم مشاهده می شه.
در برخی صحنه ها نیز فیلمنامه خوب و مناسب پیش میره اما کارگردانی ضعف داره بخصوص در صحنه های نیمه دوم داستان که اصلاً دوربین حرکات مناسبی نداره.
شخصیت های اصلی داستان خودشون رو گروه و مهمتر خانواده میدونن اما در لحظات زیادی هیچ اتحادی بین اون ها نیست و بیشتر نگرانیست تا اتحاد حتی این عدم اتحاد و جلوتر هم میره و در بیان چند دیالوگ نبود این وحدت بین یگان ها نیز خودنمایی می کنه.
در کل با ریز شدن در عمده دیالوگ ها و صحنه های فیلم این مسئله خودنمایی می کنه که فیلم بیشتر دنیوی و احساسی هست تا ارزشی و مستندوار شدن پر از اغراق فیلم در برخی صحنه ها این دنیوی بودن رو بیشتر به تصویر می کشه.
به جز یک یا دو صحنه عمدتاً ناامیدی و یاس در چهره ها و متناسب با او در کلیت داستان نهفته و هر زمان نویسنده در بیان دیالوگ و یا پاسخی یا حتی اتمام صحنه و برداشتی کم میاره پای انفجار و تیراندازی به میون میاد.
در صحنه ای دیالوگی بیان می شه که رابطه مستقیمی داره با نگاه الان مسئولین،دیالوگی که میگه "کاش می شد آدم هیچی یادش نمونه." حرفی که بیشتر تکیه بر دنیا داره و از یاد بردن حماسه و رشادت هایی که یادآوریش الان برا خیلیا لازم و ضروریه.
در انتهای داستان نیز با افرادی خسته و در حال فرار مواجه می شیم که ناگهان خبر عقب نشینی و فرار دشمن متجاوز اعلام می شه اون هم با کلی ابهام و سوال،چرا که علت این عقب نشینی با مستندات تصویری که داستان به ما نشون میده کاملاً نامشخصه،بعد از اون هم در پایانی واقعاً نامناسب باز هم با فقدان امید و نشاط و هدف مواجه می شیم،پایانی پر از خستگی و تهی از ادامه راهی که از برپایی سرزمین ایران آغاز شده.
البته ناگفته نماند برداشت ها و دیالوگ های زیبا هم در فیلم هست که واقعاً جای تامل و تحسین داره و با افتخار میگم زیبایی ها و نقاط قوت فیلم حتی اگه بیان نشه تحسینش رو به دنبال داره پس ضمن دونستن این موضوع و خسته نباشید به عوامل تنگه ابوقریب من این اثر رو مستندی احساسی میدونم تا فیلمی با ارزش های دفاع مقدس،فیلمی که هدفش اینه با اغراق احساسات مردم رو برانگیخته کنه نه بیدار شدن مردم رو و تنها چیزی که از این اثر در ذهن به خاطر می مونه حس افسردگی و احساسی شدن از برخی صحنه های این اثر هست.
فیلم قراره روای ماجرایی باشه که مخاطب به خوبی فضاش رو میشناسه پس این وسط چطور میشه کشش ایجاد کرد که مخاطب میخکوب بشه؟ مخاطب رو میخکوب میکنه به خاطر توانایی کارگردان و توانایی در یک فضاسازی طبیعی. یعنی دقیقا چیزی که رسالت اصلی یک اثر دفاع مقدسه.
ایراد و ابهام های داستانی چیزیه که خیلی ها به فیلم وارد کردن که من هم منکر اش نیستم. یک عده این رو یک ایراد جدی می دونن و از امتیازش کم میکنن و یه عده هم معتقدن جنگ قصه نمیخواد و اولویت با فضاسازیه. این به نظرم یک چیز کاملا سلیقه ای هست که هر دو گروه نظر شون محترمه.
اصولا بیش تر سکانس ها بر پایه ی تعقیب و گریزه و به نظرم اتفاقا کاملا اتحاد بین شخصیت های فیلم وجود داره ولی از نوع خودش! مثل اون سکانس تیر خوردن به شاهرگ یکی از نیرو ها که بعدش دوستان خودی به سراغ اش میان.
فیلم احساس مخاطب رو جریحه دار میکنه چون تنها اسبابی که در اختیارشه همینه!
فیلم با همه ی اون چیزی که داره خودش رو جلو میبره.
من این عنوان رو می پسندم: تنگه ی ابوقریب و روایت شکوه سیاه جنگ!
اما دو تا ضعف بزرگ : اول: با تصورمن نسبت به جبهه فاصله داشت. حد اقل کتاب هایی که خوندم هیچ کدوم اینجوری تلخ و بی ذوق و مقوا نبودند .آقای توکلی کاش از پدرش یا از کسی که جبهه رفته بود درباره روحیه و دید رزمنده ها سوال میکرد، معلومه که اصلا هیچ ارتباطی با این فضاها نداشته توکلی و فقط خواسته فیلم جنگی بسازه. ژانر جنگی با ژانر دفاع مقدس فرق میکنه. پس نقد اول اینکه محتواش رو اگه ضد دفاع مقدس تعبیر نکنیم، حداقل باید بگیم بی ربط بود با دفاع مقدس و ادم های دفاع مقدس
دوم: کاش از اخر شروع میشد. خیلی ریتم کندی داشت. هر چقدر اخر فیلم خوب بود، شروع فیلم کند بود. وسطش هم متوسط بود
منم تایید میکنم
خیلی که به فیلمش دقت میکنم یا سکانس های جنگ احمدرضا درویش میوفتم.
از نظرم فیلم خوبی بود. شاید کمی عقیم مونده بود, اما تأثیرگذاری مطلوبی داشت.
چون من که گفتم فیلم به هر دو تای این مفهوم ها اشاره داره!
فیلم با کلیت اش هست که حرف خودش رو میرسونه وگرنه با قضاوت تک دیالوگ ها فیلم مفهوم اش سر در گم به نظر میرسه.
من از کلیدواژه ی رشادت استفاده کردم! تنگه ی ابوقریب روایت رشادته! مشخصه که مبارزهای ما جنگ ستیز نیستن. هدف دفاع از آب و خاک و ناموسه.
نگاه بیرونی یه عده اینه که یک جنگ تحمیلی داریم که فقط یک عده ابر قدرت با فروش سلاح هاشون سود کردن ولی اگه از درون که میهن خودمون باشه نگاه کنیم متوجه میشیم که ما یک آرمان مهم پشت همه ی این تفکراتی که درباره مون میشه داریم. پس در واقع تناقضی در کار نیست توی حرف ام. منظورم یک دیدگاه درونیه و یک دیدگاه بیرونی . از دو تا زاویه دید متفاوت از افراد متفاوته. از دید یک نگاه نیست که اسم تناقض روش میذارید.
و غیر حرفه ای ترین نوع بحث کردن همینه که بدون فهم کامل نظر شخص مقابل نسبت بهش جبهه گیری کنید!
اگه نگاه کنین من فقط مثل خودتون جواب تون رو دادم!
پس اگه کار من جبهه گیری بوده در واقع بازتاب عمل جبهه گیری خودتون بوده!
و نکته بعد اینکه قبول دارم که کامل تحلیل نکردن باعث سو تفاهم ممکنه بشه.
اگه برای شما باعث سو تفاهم بوده که قطعا هم بوده هیچ وقت بر اساس اون فهم و برداشت فرد درباره ی فیلم رو قضاوت نکنید!
به قول آقای فریدون جیرانی، برای اینکه بحث ها به سمت موضع گیری نره طرفین نباید با اتهام با هم صحبت کنن.
گره اصلی فیلم جیست؟ ساختار سه پردهای فیلم رو یکی برای من توضیح بده؟ نقطه کشمکش داستان کجاست؟ ما داستان تنکه رو میبینیم یا داستان ادمها؟ داستان با امیر جدیدی شروع میشه ولی ما کاملا داستان اون رو نمیبینیم، داستان همه رو داریم میبینیم، مووضوع فیلم تنگه است ولی واقعه تنگه به جای آنکه در مرکز فیلم باشه به حاشیه رفته. بیشترین زمان فیلم داره آدم ها و ماجراهای فرعی کم اهمیت رو معرفی میکنه! انگار همه چی یک مقدمه طولانی است، یک ارائه سخت و تلخ برای رسیدن رزمندگان سالم و مجروح به تنگه و صف آرایی درمقابل دشمن. و فقط در سکانسهای آخر و در سطحی کوچک و عجولانه به حماسه تنگه ابوقریب می پردازه. صحنهای که اتفاقا میگه ببینید نتیجه مقاومت رو؟ همهتون میمیرید و پیروز نمیشید! چه حسی رو در ناخودآکاه منتقل میکنه؟ جز خسران؟
دوستان، فیلمنامه و فرم فیلم رو بدون تعصب و به صورت حرفهای بررسی کنید! به شدت ضعیف هست.
این فیلم اگه در ژاپن یا در افریقا یا در مثلا مکزیک نمایش دادده بشه، مخاطب چرا باید به تماشای فیلم ادامه بده؟ بیش از 10 دقیقه نمیتونه ادامه بده! ما چون دفاع مقدس برامون مهم هست فیلم به احترام شهدا و برخی هم به احترام بازیگران فیلم میشینند فیلم رو تا اخر میبینند، برخی هم بخاطر پولی که دادن. ولی واقعا فیلم گره و هدف مهمی در اول داستان برای ما ایجاد نمیکنه، کشمکشی رو ایجاد نمیکنه.
فیلم تنگه ابوغریب ساختاری که از اسمش تخیل میشه رو منتقل نمیکنه. این درسته. اما جدیداً مد شده فیلمها با اسم شون غریبه ن. گاهی ممکنه هیچ ربطی به اسم شون نداشته باشن. مثه فیلم جدایی نادر از سیمین که شما هیچ جای فیلم اسم نادر و سیمین رو نمیشنوین.
موضوع دوم اینکه ما وقتی فیلمهایی در ژانر جنگ از رسول ملاقلی پور و ابراهیم حاتمی کیا و احمدرضا درویش و غیره دیدیدم؛ تمام تصورمون از سینمای دفاع مقدس, نمایش سلحشوری و مقاومت و شهادت و انفجار و روابط بین رزمندگان و این قبیل مسائله. اما فیلم حاضر فقط از یک اسم استفاده کرده تا صحنه های اکشن و جذاب و دراماتیک و تراژیک رو کنار هم قرار بده و با نیم نگاهی به دفاع مقدس؛ حرف خودش رو بزنه که من تقریباً حس فداکاری و ایثار رو از این فیلم گرفتم و البته کمی مقاومت و ایستادگی.
موضوع سوم اینکه الان مد شده کارگردان ها با طعنه به یک موضوع؛ مخاطب رو جذب کنن. بعدش اثر رو در جهت دیگه ای میسازن که اینم مده دیگه...نمیشه کاریش کرد.
در کل فیلمش مقبول بود. من بهش از 10؛ 6/5 میدم.
میدونین چیه؟؟ خیلی وقتا بازی بازیگرا نمیذاره عمق مطلب رو بفهمین. مثلاً پرویز پرستویی تو فیلمای نابی که بازی کرده،اصلاً اجازه نمیده بیننده بفهمه فیلم چی میگه...واسه همین من اکثر آثار فخیمهَ ش رو شش هفت بار دیدم تا فهمیدم چی شده. تنگه هم از این موضوع مبرا نیست.
باید خیلی دیدش تا فهمیدش.
راستی بررسی های شما خیلی اصولیِ. دمتون گرم :)
این فیلم اصلا حامی دفاع مقدس نیست. از اون فیلماست که میگه جنگ بده و اگه متجاوزی هم به شما حمله کرد سعی نکنید با جنگیدن و مقاومت پیروز شوید.
فیلم اخرش دفاع مقدس و رزمنده ها رو «بازنده» معرفی میکنه.
شما به فرم و دیالوگها توجه عمیقتری داشته باشید به محتوای فیلم پی میبرید
مگه کسی وجود داره که ضد جنگ نباشه؟؟؟؟؟؟؟
بله فیلم رو دیدم. با جزئیات هم دیدم. نقد اکثر منتقدین رو خوندم و شنیدم.
به این دیالوگ توجه کن:
هر کی اینجا زودتر بترسه، زودتر میمیره!
خب یعنی چی؟ معلومه این نویسنده و کارگردان اصلا درک نکرده دفاع مقدس رو. مگه رزمندههای ما میترسیدن؟ ترس؟ میترسیدن که جونشون رو از دست بدن؟ اونا لباسهای هم رو مشستن رو برای هم همه چی میدادن، بعد بترسن از جون دادن؟ اونا عاشق جون دادن بودن.
بعد قسمت دوم شعار: «زودتر میمیره»! یعنی جی میمیره؟ مگه اینجا جنگ ویتنام و امریکا است؟ این دیالوک مال ما نیست اصلا. ما شهادت داریم.
یعنی چون میگی جنگ بد هست اجازه میدی بیاد خونت رو غارت کنه؟
جنگ در هر شکلش بده. ولی یورش به یک کشور از بدترین نوعِ جنگه. و دفاع از میهن زیباترین نوعِ دفاعه. این مقوله که شما می فرمایین صحیحه. توکلی نخواست دفاع رو نشون بده.اون فقط زشتی های جنگ رو به تصویر کشیده. صددرصد در دهه شصت هم بودن افرادی که رزمنده های ما رو به جنگجو و جنگطلب بودن محکوم میکردن. خب وقتی بیرون گود وایسادن، راحت میگن لنگِ ش کن!! کاری نداره که. حرفم بهشون بزنی؛ میگن ما پول دادیم. مالیات دادیم واسه اینجور وقتا. الانم میگن.میگن مالیاتشون نباید بشه موشک و گلوله واسه دفاع. میگن با دشمن حرف بزنیم درست میشه!! الان کوتاه نیومدن از حرفشون.
اما در مورد فیلم تنگه ابوقریب باید گفت کارگردان تقریباً بلاتکلیفه. خب کسی که فیلمای دراماتیک ساخته، یکهو نمیتونه تو ورطه دفاع مقدس بیوفته و ناگزیر فیلمش میشه فیلم جنگی.تازه ایشون وقتی جنگ تموم شده، 13 ساله بوده. چیز دقیقی بعیده یادش باشه یا حتی جبهه رو از نزدیک دیده باشه.
بهرحال.امیدوارم تو بقیه کاراش موفق باشه. فیلمساز بدی نیست.ایشالا پیشرفت میکنه
پ.ن:مدیونین فک کنین دارم به مرتضی اشاره میکنم
همین که شما 70% سینمای اجتماعی ما رو تحسین میکنی، سطح شما مشخص میشه ! این یعنی از سینمای ایران راضی هستی و به نظرت خیلی آثارشون خیلی خوبه !
باشه تو همین سطح بمون و به شهرزادت 10 بده :)
من با کلمه "سیاه نمایی"مخالفم به نظر من سینما و هنر باید حرف داشته باشه هنر برای هنر فایده نداره
من نمیگم همه فیلما رو نمیگم عالین ولی آره جریانی که تو سینمامون حاکمرو دوست دارم
بعدم کاربرا میتونن شهادت بدن که به همه توهین کردی و فقط خودتو قبول داری و خودتو علامه دهر میدونی
و حتی می تونستند از جلوه های بیشتری استفاده کنند.
ولی در کل فیلم خوبی بود
فیلمبرداری در سکانسی که توی سه راهی بودن و راه بسته شده بود قابل تحسین و حرفه ای بود چرا که به صورتی فیلمبرداری شده بود که آشوب و اضطراب اون لحظه خیلی خوب نمایش داده شده بود .دیالوگ گویی های پیاپی و جابه جایی مداوم و سریع دوربین باعث میشد بیننده خودش رو اونجا حس کنه و اضطراب اون لحظه توی وجودش رخنه کنه...
سیمرغی که برای چهره پردازی و جلوه های ویژه میدانی گرفته بود کاملا به حق بود.همه چیز به طبیعی ترین حالت ممکن ساخته شده بود
اکثر بازیگرها خوب حس اون شرایط رو منتقل میکردند مثلا در هنگام خاطره گویی یا حرف زدن از زندگیشون و جنگ.خصوصا جوادعزتی که در انتقال حس ترس،امید،شجاعت،که بااینکه از شجاعت دم میزد گاهی ترسش به شجاعتش غلبه میکرد توسط صورت و نگاهش خیلییی خوب عمل کرد و به نظرم اگه قرار بود یکی از بازیگران این فیلم سیمرغ بگیره جوادعزتی گزینه ی بهتری نسبت به امیرجدیدی بود البته که اقای جدیدی هم خیلی خوب ظاهر شدن ولی در سطح سیمرغ نبود به نظر من با احترام به نظر همه ی دوستان
در کنار تمام حسن ها که خیلی هم عیان و شفاف و بزرگ بودن و قابل تقدیرن، به نظرم یه جاهایی اشوب و حرارت بیش از اندازه میشد و این باعث میشد بیننده سردرگم شه که کی به کیه...یه جاهایی مثل همون سکانس سه راهی خوب بود ولی مثلا توی سکانسای اخر که اون اقایی که ماشینش رو به فکرمیکنم خلیل نداد،ماشینش رو پر بشکه های اب کرد که ببره به بچه ها برسونه ارپیچی زدن و از بین رفت...ولی خب چون اشوب زیاد بود شاید همه نفهمیدن که این ماشین همون مرد بود و اون چون به خلیل ماشین رو نداد جزای کارشو دید...بخاطر همین مسئله من ۹ ستاره میدم وگرنه که بین اینهمه کارهای ابکی واقعا روش کار شده بود و یه تیم حرفه ای پشت کار بودند...ارزش سینما رفتن رو داره👌👌
دقیقا جلوه های ویژه و گریم فیلم قابل تحسین بود ! خیلی هم قابل تحسین بود ! همه هم همین نظرو دارن که جواد عزتی فوق العاده بود و باید به جای جدیدی جایزه میگرفت !
این فیلم فیلنامه قوی نداشت درست ! ولی خدا وکیلی اسکار گند زده به مسائل سیاسی ! یعنی بدون تاریخ بدون امضا کجا ! این فیلم کجا !
سیاه نمایی کن، دنیا بهت افتخار کنه !
4 میلیارد !!!
اقا / خانم چرا نمیخوای متوجه بشی ؟؟؟ شما الان خودت تو زندگی مشکل مالی داری یا نه ؟؟؟ اگه نداری که معلومه از شکم سیری همچین حرفایی میزنی اگه داری پس بدون پول مملکت داره تو سوریه عراق خرج میشه اصلا تاحلا این همه خرجی که شده فایده ای واسه کشور داشته ؟؟؟ این همه ادم بدون هیچ دلیلی مردن و ما خودمونو داریم گول میزنیم که بخاطر کشورمون مردن
شما مگه نمیگین بخاطر مساعل شخصی یا بخاطر اعتقاداتشون رفتن سوریه ؟؟؟ پس چرا حقوق میگیرن ؟؟؟ بخاطر اینکه خانوادشون پول نداره ؟؟؟ خوب نداشته باشن تصمیم خودشون بوده خودشون خواستن برن سوریه باید دولت هزینه بده ؟؟؟
الان ما تصمیم شخصی که میگیریم مگه دولت پشتمونه ؟؟؟ مگه کمکی از دولت به ما میرسه ؟؟؟ شما خودت موقع تصمیم شخصی از دولت حقوق میگیری ؟؟؟ خب اینم تصمیم شخصیه دیگه !!!
شما نمیخواین حقیقتو قبول کنین فقط همینه مشکل ! فقط بخاطر اینکه بعضی از بالاییا موافقن با همچین کاری موافقت میکنین وگرنه طرف فردا بیاد سخنرانی کنه بگه اینکار اشتباهه نظرم شماهم تغییر میکنه اخرشم فقط من تعصب بیجا دارم !!
مخلص شهدای خاکمون هستم ولی فرستادن اینا کاملا دیوونگیه فقط جوون مردم پرپر میشه اخرشم پول میتونه جای فرزند رو برای یه مادر زخمی بگیره ؟؟؟ کاش یکم منطقی باشین
لایک های کامنتای پایینم معلومه فقط یه عده سعی میکنن هنوز حمایت های بیجارو از گروه های خاص داشته باشن وگرنه بقیه فهمیدن مشکلات الانمون یکی از دلایلش همین حمایت های بیجاست
قضاوت با خودتان
.
شما چرا ماشینتو بیمه میکنی ؟ بیمه بدنه، بیمه آتش سوزی ! چرا خودتو و خونه و کارخونه و ... اینارو بیمه میکنی ؟ ببینم وقتی مثلا واسه ماشینت بیمه میگیری, چیزی به ماشین اضافه میشه؟ نه آقا ! میگه اگه اتفاقی بیفته من میدم ! در اصلش اینه که داری پول هزینه میکنی واسه چیزی که شاید اتفاق بیفته ! یا واکسن ! شما میای علنی ضعیف شده بیماری رو وارد بدنت میکنی که بدنت مقاوم بشه که فردا مریض نشه ! در واضع پیشگیری میکنی ! چرا؟!؟ چون هزینه بیمه و واکسن, شاید یک دهم یا یک بیستم هزینه خسارت باشه !
اینکه داعش رو خارج از مرزمون با مردم سوریه تو شهرهای سوریه نابود کنیم خرجش کمتره یا اینکه بیان تو کشور و با مردم خودمون؟ اصلا خسارات رو بررسی کردی؟ روی شکم صحبت میکنی بخدا به علی قسم !
وقتی یه لشکر داعشی رو بخوای بفرستی رو هوا با موشک، در واقع اون مکان رو فرستادی رو هوا ! تخریب و آلودگی و بیماری و ... هزار و یک مشکل واسه این رو هوا فرستادن به وجود میاد که همه اینا هزینه حساب میشه ! حالا این تخریب تو شهرهای خودمون درست بشه خوبه یا شهر های سوریه ؟!؟ کنار هر تخریبی امکان کشته شدن جمعیتی هم وجود داره ! حالا چه به وسیله داعشی به صورت عمدی چه به وسیله حمله کننده به صورت سهوی ! این مردم، مردم ایرانی داخل خاکمون باشن خوبه یا سوری تو خاک سوریه ؟!؟!
این حرف ها خیلی ابتدایی ها ولی دیدم واقعا متوجه نمیشی این مسائل رو که گفتم !
بخدا جنگ هزینه داره ! خیلی هم داره ! وگر نه آمریکا نه بیلیون دلار تو منطقه هزینه نمیکرد ! مینشست اون طرف آب های دنیا بدون اینکه با هیچکسی هم مرز باشه، زندگیشو میکرد ! اون بلند شده اومده اینقدر خرج کرده بعد ما از 2 کشور هم مرزمون تهدید میشیم رو بیخیال بشیم؟!؟!؟
بابا تورو خدا دوباره بررسی کن امیر جان !
بعدشم مگه من گفتم با موشک مخالفم ؟؟؟ موشک داستانش جداست فقط فرستادن نیروی انسانی به سوریه درست نیست به وا... درست نیست
مرتضی بنظرت الان فرق زیادی با دوره ی جنگ داریم ؟؟؟ ما الان بدون جنگ تو جنگیم !!! این همه ادم مردن به بهانه ی دفاع از میهن اخر چی شد ؟؟؟ خودمونو داریم گول میزنیم امنیت داریم همین بسه ! مهم نیست پول و غدا نداریم امکان داره بمیریم مهم اینه که امنیت داریم !!!
بهتر نیست بجای این کارای احمقانه این پولو صرف کشور خودمون کنیم ؟ مردم از گرسنگی رها شن یا اصلا استحکامات و وسایل جنگی خودمونو قوی کنیم
هیچ بهونه ای نمیتونه مردن بیخود خیلیا رو قابل توجیح کنه
فرهنگ شهادت بالاتر از این حرفاست ! ما فرهنگ حسینی داریم ! واسه مردن تو جنگ آرزوعه ! که بهش میگیم شهادت ! چون بهشتی واسمون تعریف شده، بهشتی که در بالاترین مقام هاش در کنار والا مقام ترین پیامبران و ائمه خواهیم نشست !
من موشک رو مثال زدم مثلا ! جز ادوات جنگیه ! تو جنگ استفاده میشه که تخریب به همراه داره ! و اینکه فکر میکنی قیمت یک سرباز چقدر و قیمت یک موشک چقدره ؟ یعنی موشکل خیلی هزینش بالاستا ! و این یادمون نره ! وقتی سوریه و عراق دسته ماست، نفتشون هم مال ماست ! این حقیقتیه که حتی خودمون صداشو در نمیاریم ! چون باعث میشه جلوشو بگیرن ! و ....
امنیت اصلا کافی نیست ! ولی شرطه لازمه ! رفاه هم میخواهیم ! ولی رفاه بدون امنیت میدونی یعنی چی؟ اتفاقی که دو سال پیش برای قطر افتاد ! عربستان تحریم غذاییش کرد ! تو 3 روز کشورشون خالی از آذوغه شد ! پول داشتن ! خیلی خیلی زیاد ! ولی امنیت غذایی نداشتن !
و اینکه مثالم رو دوباره میگم، هزینه نظامی جای خود، هزینه اقتصادی جای خود، هزینه کشاورزی جای خود، هزینه شهرسازی جای خود، هزینه فرهنگی و ... همه و همه جای خود ! هیچ کدوم رو نمیشه حذف کرد ! نمیشه کم و زیاد کرد ! همه باید باشن !
آمریکا هم بهترین تجهیزات نظامی جهان رو داره ولی بهش بسنده نمیکنه و میاد تو منطقه حضور فیزیکی پیدا میکنه !
اینکه داخل مشکل داریم اصلا انکار نمیشه ! ولی مشکل جای دیگست ! ما نمیتونیم بودجه نظامی رو واسه داخل خرج کنیم ! باید بودجه داخل رو کنترل و بهینه کنیم ! مطمئن باش که اینقدر بودجه داخلی زیاد هست که هممون تو رفاه باشیم ولی ... یه عدده که به انتخاب خود همین مردم الان تو راس کار هستن، دارن خیانت میکنن ! یه عدده سرمایه دار و متاسفانه اینکه خود مردم هم شریک این گناه هستن !
مردمی که 2 ماه پیش با سلبریتیشون قرار بر نخریدن خودرو میذارن، 2 ماه بعد با بازن شدن 24 ساعته پرتال فروش سایپا، نزدیک 6 میلیون تقاضا برای خرید 5 هزار خودرو با افزایش قیمت 30% میدن ! این درد اصلی ماست ! مهره ها هم عوض بشن ولی این مردم عوض نشن هیچی حل نمیشه !
نه من حرف شمارو میفهمم نه شما حرف منو !
بهتره این بحثو تموم کنیم