مختارنامه

‏مختارنامه‏ (1390)
‏Mokhtarnameh‏

8.2
رای شما:
0/10
بر اساس رای 832 کاربر
60 دقیقه
تاریخی, زندگی‌نامه‌ای
آی‌فیلم
آرشیوی

خلاصه داستان سریال تلویزیونی مختارنامه
مجموعه مختارنامه روایتگر زندگی یکی از شخصیت های بزرگ تاریخ شیعه، مختاربن ابوعبیده ثقفی است که پس از واقعه جانسوز عاشورا به خونخواهی از حضرت سید الشهداء (ع) برخاست و در سال 66 هجری قیام خود را آشکار کرد و موفق شد…

آهنگ تیتراژ سریال مختارنامه
مشاهده همه
پخش آنلاین موزیک
دانلود آهنگ

متن آهنگ تیتراژ ابتدا اکبر سلطانعلی

برخیز که شور محشر آمد
این قصه ز سوز جگر آمد
برخیز که شور محشر آمد
این قصه ز سوز جگر آمد

برخیز که با نوای نی باز
شمس و قمری دگر بر آمد
وای چه نالید نی و عرش بگرید
که عالم از این غم شرر آمد

برخیز که شور محشر آمد
این قصه ز سوز جگر آمد
برخیز که شور محشر آمد
این قصه ز سوز جگر آمد
نمایش بیشتر
آهنگ تیتراژ مختارنامه با صدای اکبر سلطانعلی
مهدی فیاضی‌کیا: شاید به میرباقری نشود خرده گرفت. سبکِ کاری او بازنماییِ نمایشی است و نه تحلیل. شرارت در عمرسعد و ابن زیاد، از کدام منشأ نشأت می‌گیرد؟ اعتقاد مختار به آل علی، از کجاست؟ تردیدش از کجاست؟ او کجای قضیه ایستاده؟ شاید به جای مختارنامه، باید «روزگارِ مختار» را ساخت.
هادی حق‌پرست : مختارنامه از آن محدود سریال‌هایی است که در طول سه دهه انقلاب اسلامی می‌توان به آن دل سپرد و پای تماشای آن، چه با تخمه و میوه و چه با کاغذ و قلم نشست. میرباقری موفق می‌شود در اثر خود سخنی جهانی بگوید اما فرم ملی را همچون حافظ و سعدی حفظ کند.
مازیار وکیلی: رای من روزهای محرم و شب‌های قدر از میرباقری جدا نیست. مردی که تمام سرمایه هنرهای تصویری ما از مذهب است. درخشان و با صلابت و ایستاده در اوج. مثل لحظه مرگ مالک اشتر نخعی که وقت مرگ فرمان علی(ع) را در دست داشت و آن را با همان مردانگی بالا گرفت تا همه بدانند مالک برای چه جان داده است.
پوران درخشنده: شخصیت‌های زن این سریال با واقعیت فاصله بسیار دارند و ما آنها را بیشتر از طریق گریم و لباس می‌شناسیم نه نقش و حضور تاثیرگذاری که در حوادث دارند.
در قسمتی از این سریال ماجرای رفتن حضرت ابوافضل العباس به سمت فرات و برگشتن دو قطع شدن دستان و پاره شدن مشک آب نشان داده می شد که متاستفانه سانسور شده
موسیقی تیتراژ شروع و پایانی سریال «مختارنامه» برداشتی است از نغمه‌های سوگ و ماتم خنیاگران بوشهری که به خوبی در این سریال به کار گرفته شده و با فضای کلی‌آهنگ عجین شده است.
«داریوش ارجمند» با انتقاد به سریال «مختارنامه» بیان داشت:
«مختار برای نظام و کشور ما به این اندازه ارزشمند نبود که برای ساخت سریالش 12 سال وقت گذاشته و 66 میلیارد تومان هزینه صرف شود و در آخر سریال نیز به دروغ نحوه کشته شدن مختار را گونه دیگر نشان دادند.»
سوتی های سریال مختارنامه (0 سوتی)
(فریبرز عرب‌نیا): تزویر سکه ای دو رو است که بر یک رویش نام خدا و بر روی دیگرش نقش ابلیس است.
عوام خدایش را می بینند و اهل معرفت ابلیش اش.
تزویر به شما امان میدهد تا مقاومت تان را بشکند. پس از غلبه، شک نکنید! گردن تان را خواهد شکست!
(رضا کیانیان): هر گاه سخنی دیدی که بود راز ، بگیر زبان گاز، تا نکنی سخن ساز، چون قفس عمرت میشود باز و مرغ جان ات کند پرواز!                            
(فریبرز عرب‌نیا): مرحبا کیان! عقل های تاریک همیشه مغلوب دل های روشن اند. این روشن دلی ات از برکات گوهری است که از عمق دریای درد شکار کرده ای. مبارکت باشد.
(فریبرز عرب‌نیا): عوض کردن تخت در این کاخ وصله ای ناجور نیست. شکوه و عظمت این قصر در مقابل سادگی ما وصله ای ناجور است.
زمان پخش سریال مختارنامه
زمان پخش
پنهان شدن
شبکه: آی‌فیلم
روز: هرشب
ساعت: 23:00
سوالات نظرسنجی ( 8 سوال)

سریال ارزش یک بار دیدن را دارد؟


سریال از لحاظ فنی با کیفیت ساخته شده است؟


تیم بازیگران، نقش‌ها را خوب بازی کردند؟


داستان و ساختار سریال غیرتکراری و جدید بود؟


حرف و پیام سریال، مفید و ارزشمند هست؟


مسائل مطرح در سریال جزو دغدغه‌های شما نیز هست؟


فضای این سریال با فرهنگ خانواده شما سازگار است؟


فضای سریال مناسب کودکان است؟

نظر خود را ثبت کنید
ارزیابی مردم از سریال مختارنامه (از مجموع 170 رای)

ارزش تماشا
9.1
خوش ساخت
8.9
بازیگری
8.8
خلاقانه
8.4
محتوای مناسب
8.6
موضوع ملموس
7.6
مناسب خانواده‌
8.6
مناسب کودکان
5.6
رای شما:
0/10
حداقل کارکتر بررسی: 0 /60
بررسی‌های مردم درباره سریال مختارنامه (269 بررسی)
محمد
چرت و مزخرف.انگار از سر رفع تکلیف این فیلمو ساختن.همش رسانه شده مذهبی، اخبار
1 لایک
0 نظر
11 ماه پیش
تا ا
خیلی از دیالوگ ها و وقایع رو توی زمان کنونی میبینم. افت تزویر و زیا .....
1 لایک
0 نظر
1401/08/11
محمد
اینقدرها حادثه از این جانسوزتر بوده ولی چون مبلغ و اسپانسر نداشتن همونجور گم نام موندن
2 لایک
0 نظر
1400/05/21
یوسف
عالیه این سریال هربار هم که پخش بشه بازم قشنگه بهترین کار داوو میرباقری
6 لایک
0 نظر
1400/03/18
سوفی
خطر لو رفتن داستان
تو سریال های تاریخی به پای مدار صفر درجه و شب دهم نمیرسه از این سریال فقط شهادت علی اصغر رو دیدم خیلی خوب به تماشا کشیده بودنش ☺️🥀
2 لایک
4 نظر
1399/10/08
پرزیوال
چجوری اون دو تا سریال فوق بد رو با مختارنامه مقایسه میکنی🤣
0 لایک
1399/10/10
علی فیلم بین
سلیقه ها متفاوته
ولی بدون شک هیچ سریال تاریخی ایرانی به پای مختارنامه نمیرسه
چندین تکنیک ساخت جدید برای اولین بار در مختارنامه به کار گرفته شده که تا قبل از این در سریالهای ایرانی نبوده
3 لایک
1399/10/10
سوفی
پرزیوال نظر ها متفاوته این دو سریال هم برا خودشون جایگاهی دارم منم مثل شما میتونستم توهین کنم و این کارو نکردم پس نظرتون رو تحمیل نکنین
0 لایک
1399/10/10
سوفی
اره دقیقا سلیقه ها متفاوته به نظر من زمان ساخت سریال ها هم فرق میکنه و دهه ای توش ساخته شدن و اینکه فیلمنامه مدار صفر درجه بنظر من خیلی جذاب‌تر بود ☺️
0 لایک
1399/10/10
کیان
واقعا عالی بود
1 لایک
0 نظر
1399/09/02
رز
😪
1 لایک
0 نظر
1399/06/01
محمدمهدیم
تمام کوچه پس کوچه های کوفه به ویژه مداعن را عین کف دستم میشناسم
4 لایک
0 نظر
1399/06/01
آیناز
تکرار هزارمش هم می ارزه
4 لایک
0 نظر
1399/05/30
آیناز
از دیشب تو آی فیلم شروع شده ساعت یازده شب
0 لایک
1399/05/28
علی فیلم بین
بدون شک بهترین سریال ایرانی،مختارنامه است
پس قطعا این ارزش رو داره که کامل دیده بشه،به خصوص وقتی محرم میشه حس و حال خاصی هم داره دیدن اش
3 لایک
1399/05/28
کاشف استعداد سحر
مرسی که گفتی آیناز انقدر سرم گرم فیلم های سینمایی بود خیلی وقته تلوزیون درست و حسابی نگاه نکردم البته برنامه جذابی هم نداشت که ببینم به جز عصر جدید بعضی از قسمت هاش
0 لایک
1399/05/28
مریم
آقای فیلم بین مختارنامه ۱۰ بریکینگ بد ۸ مختار بهتر از بریکینگ بد؟
0 لایک
1401/02/22
حمید ارضی
بهترین اثر استاد میر باقری و یکی از پانزده سریال برتر تاریخ تلویزیون ایران خدا کنه پروژه سلمان فارسی هم خوب باشه
5 لایک
0 نظر
1398/11/05
مجتبی امین سیچانی مختارنامه داستانی واقعیست و در این داستان نکته ای که آشکار است این است که در فیلم میرباقری ، عشق جای خود را به ایمان و اعتقاد داده به شکلی که در شخص مختار این ایمان و اعتقاد آتش انتقام را در وجودش افروخته . اگر مختارنامه و یوسف پیامبر ( دوفیلمی که با هم کلید خورد و با فاصله زمانی از هم به پخش در آمدند) مقایسه کنیم میبینیم که یوسف پیامبر یک سر و گردن از مختارنامه بالاتر است و مخاطب بیشتر پوسف پیامبر را می پسندد چرا؟
به این دلیل که یوسف پیامبر به دور از دیالوگ های قلمبه و ثلمبه در دل خود عاشقانه ای واقعی راتوام با زندگینامه ای که واقعیت داشت به تصویر کشید، یعنی به تصویر کشیدن چالشها و فراز و فرودهایش بسیار بجا و خوب انجام شده اما مختارنامه بیشتر به جنگ طبی و کشت و کشتار پرداخته و این ضعفی است که تماشاگر را میرنجاند.
درسته که مختارنامه بر اساس واقعه عاشورا تنظیم و تولید شده اما دیدگاه کارگردان بیشتر خون خواهی شخصیت مختار بوده و بر زندگی او زیاد تمرکز نداشته. این امر این فیلم را بیشتر به فیلمی جنگی تبدیل کرده تا به یک فیلم ایمانی و اعتقادی .
مهمتر اینکه هزینه صرف شده برای این فیلم بسیار غیر واقع بینانه بوده چرا که یوسف پیامبر در همان برهه زمانی تولید و یک هشتم این فیلم هزینه داشته است.
0 لایک
1 نظر
1398/08/23
رضا
آقای محترم این اثر هنری سریال است نه فیلم
1 لایک
1398/08/23
اقای سریالی
۰درد
0 لایک
1399/05/06
محمد شیراز
کاشکی بازم از این نمونه فیلما بسازن.آقا چقدر فیلمایی که همش جر و دعوای خونوادگیه...بازم از این نمونه آثار بسازن تا بشینیم و تخمه بشکنیم و بخندیم.از فیلمای برره هم خنده دارتره....تو را به همونایی که واسشون فیلم میسازین بازم از اینجورا فیلما بسازین....آقا ما که خیلییییی کیف میکنیم...قبل از اینکه شروع بشه همدیگرو خبر میکردیم و هی نگاه میکردیم و از بس خندهمون میگرفت اشکمون در میومد.روز بعدشم دم دکونامون هی تعریف این فیلما رو میکردیم و میخندیدیم.روز بعدیم که بچه ها مدرسه میرفتن میدیدیم دارن ادای دیالوگ گفتن اونارو در میارن و به سر و کول هم میپرن. دمت گرم میرباقری و اونایی که اینجو فیلما میسازین...کاراتون از مدیری و عطاران و غفوریانم با حالتره.خخخخخخخ(کمدینا که دیگه نیستن لااقل شما این نمونه آثار بسازین. یادتون نرهها حتما بسازین)
2 لایک
2 نظر
1398/07/02
علی فیلم بین
خب شما و دار و دسته تون آدمای سالمی نیستین و تعادل روحی ندارید وگرنه حماسه ی عاشورا و قیام برای خون خواهی حادثه ی کربلا جا برای گریه و تفکر بسیار داره...
بهتره به سفاهت و کوته فکری خودتون بخندید...
4 لایک
1398/07/02
روشا
عه!
سفاهت و کوته فکری دیگه چیه علی
0 لایک
1398/09/22
محمد جمالی
قطعا آدم کثیفی هستی که اینطوری راجب واقعه عاشورا حرف میزنی
3 لایک
1398/08/06
ارشیا
تو داری راجب زیباترین سریال ایرانی اینجوری حرف میزنی این راجب امام حسین ساخته شده اون زمان ادبیات این شکل بوده برو سوادتو تکمیل کن اقا پسر
2 لایک
1398/06/27
محمد شیراز
از نوع بازیگری پیداس همونا یک مشت لات و اوباش و جنگ طلب بیش نبودن
1 لایک
0 نظر
1398/06/24
علی فیلم بین
حیف منظوم که یک فردی مثل شما داره توش لاطائلات میگه.
2 لایک
1398/06/27
ارشیا
گزافه گویی ممنوع کوچولو
1 لایک
1398/06/27
اقای سریالی
حیف نون که تو شکم حیوونی مثل تو کثیف میره
1 لایک
1399/05/06
پرزیوال
فکر نکنم هیچ سریال خارجی تو این ژانر با مختارنامه بتونه برابری کنه
3 لایک
0 نظر
1398/06/17
پرزیوال
بدون شک بهترین سریال ایران مختارنامه هست و بدون شک بهترین سریال تاریخی هست که دیدم
5 لایک
1 نظر
1398/06/17
علی فیلم بین
صد در صد همین طوره.
2 لایک
1398/06/17
دارا
دلیل اصلیش نبود جایگزین هست برای این مناسبت ها
اما این سریال عبرت کم نداره
خوبه هر سال یک تکراری بشه برامون

آخر ما مردم کمی در سیاست و تاریخ دچار زود فراموشی میشویم برای همین تاریخ مدام تکرار میشه

این مرور ها حکم یک دوز دارو هست که هر سال تکرار میشه و حافظه تاریخی مارو یه شارژ دوباره میکنه
1 لایک
1398/06/16
یلدا
مگه به جز آی فیلم شبکه دیگه ای هم میزاره؟؟
0 لایک
1398/06/17
پرزیوال
تقریبا همه ی شبکه ها
0 لایک
1398/06/17
پرزیوال
اتفاقا کارگردان گفت مشکلی نداره
0 لایک
1398/06/17
نیلوفر زارع
دلشون میخواد بزارن بتوچه
0 لایک
1398/06/24
ارشیا
دیدن این فیلم هرسال جذابتر از پارساله
0 لایک
1398/06/27
محمد شیراز
وقتی این نوع فیلما میبینیم خیلی خندمون میگیره........انگار مستربین میبینیم......
5 لایک
3 نظر
1398/06/13
علی فیلم بین
کلا حرف زدن با شما بی فایده است...
وقتی قدرت حق پذیری و پذیرش واقعیت رو ندارین و نکات مثبت اثر رو نادیده می گیرید به جز تاسف خوردن براتون کار دیگه ای نمیشه کرد...
2 لایک
1398/06/13
علی 2018
همین شما که این حرف ها رو میزنید اگه یک اتفاق یا مشکل براتون پیش بیاد یاد خدا و اهل بیتش می افتید کاش ما ایرانی ها خودمون رو اصلاح کنیم
1 لایک
1398/06/14
ارشیا
حالم از نظرات تو بهم بخوره خیلی حقیرانه نظر میدی
0 لایک
1398/06/27
علی فیلم بین
واقعا این همه کم لطفی بی سابقه است...
این همه زحمت عوامل برای ساخت این آثار فاخر رو با یک کلمه چرت و پرت توصیف می کنید !
4 لایک
1398/06/12
دارا
اولا این فیلم نیست و سریال هست پسر جان
بعدم کسی جنابعالی رو مجبور نکرده که ببینی

اتفاقا چه بهتر که از این دست آثار حمایت بشه
چون نتیجه کار بسیار راضی کننده بوده
سریال های مختار یا مشابه اون مثل امام علی یا امام رضا از لحاظ کیفی و محتوا در ایران نظیر ندارن

و متاسفانه کم هم ساخته میشن
و این حرف شما که همه منابع مالی در آثار مذهبی و تاریخی تزریق میشن مطلقا صحت نداره
تلویزیون و سینما پر شده از آثار بدردنخور بی محتوا

و از سال 88 مختار مدام تکرار میشه
چون اثر دیگه ای نیست و به این خوبی ساخته نشده
4 لایک
1398/06/12
علی 2018
چیه فقط می خوای فیلم خنده دار بزارن چرا شما وامثال شما به اهل بیت علیهم السلام توهین میکنید
4 لایک
1398/06/12
محمد شیراز
ببم، اینا یه ریالم نیس چه برسه به سریال.آثار بدرد نخور و بی محتوای صدا و سیمام موقعی ساخته میشه که نه سناریست و نه کارگردان ماهر به اون موارد موجود نیس.چطور فیلمه دایی جان ناپلئون، هزاردستان و چندتای دیگه ساخته شد؟چون هم داستان عالی داشت هم بقیه کاراشون عالی بودن.(بعضیام میگن درمورد تاریخ ایران بسازن.در جواب باید گفت بخوانم بسازن فقط فیلمشون میشه به بدگویی از اونا...تا....زمانی که اعراب تازی به ایران حمله کردن و همه اسناد را نابود کردن....که از بعد حمله اعراب یعنی خیلی روبراه شده!!!و بازم همینجوووووررررر تحریف و بدگویی میشه تا!!!...بله.(در مورد تاریخ ایران نسازن بهتره،اگه بخوان بسازن تحریف میسازن نه تاریخ اصلی ایران)(چون به مذاقشون جور نیس)
3 لایک
1398/06/13
پرزیوال
صداتو ببر
1 لایک
1398/06/17
نیلوفر زارع
خیلیم قشنگه تو بدیخت کوته بینی.
0 لایک
1398/06/24
نیلوفر زارع
بعضیا شعور ندارن فقط عاشق دیدن یه مشت چرندیات تو اینستا هستن
0 لایک
1398/06/24
ارشیا
مگه چند نوع فیلم تو این سبک داریم گزافه گو
0 لایک
1398/06/27
ارشیا
گزافه گوی حقیر
0 لایک
1398/06/27
اقای سریالی
خفشو بی ذی نا مسلمون
1 لایک
1399/05/06
علی
امسال هم مثل هرسال مختارنامه واقعا دیدنی ولی خوبه که فقط از یک شبکه پخش ودر ساعت خوب و به.موقعی پخش شود.
4 لایک
0 نظر
1398/06/11
نگین قاسم زاده
فیلم خوبی است و می‌شود گفت دقیق ساخته شده است. اما اینکه هر سال به نمایش گذاشتن این فیلم کمی از جذابیت اثر کاسته است
1 لایک
1 نظر
1398/06/11
علی فیلم بین
درسته که بیش از حد تکرار شده ولی فکر نکنم باعث بشه از ستاره های خود اثر کم کنیم :)
باید از ستاره های خود صدا و سیما کم کنیم که دست خالی ای دارد در تولید اثر فاخر و باعث میشود هر سال آثار فاخر سال های قبل را بازپخش کند....
3 لایک
1398/06/11
یلدا
به جز شبکه آی فیلم شبکه دیگه هم میزاره؟؟؟
0 لایک
0 نظر
1398/06/09
دارا
😄🙈
2 لایک
1398/06/09
خانم حقانی
حماسه عاشورا خیلی زیبا به نمایش گذاشته شد
خسته نباشن عوامل سخت کوش و زحمت کش این سریال فوق العاده زیبا
2 لایک
0 نظر
1398/06/06
امیر نوربخش
مرجع در مورد کروش میخواین ؟ جنتیو بهتون پیشنهاد میکنم
دو سه بار بزنین پس کلش و یه دور رستارتش کنین مثل روز اولش کار میکنه
ضمانت میکنم !
2 لایک
0 نظر
1398/01/18
هدیه
حتی یه دقیقه اش روهم ندیدم
3 لایک
4 نظر
1398/01/17
سید محمد موسوی
سلام.
مثله من.
من فقط وقتی مهمونی بودیم صداش رو میشنیدم.دربقیه مواقع پخشش، تلویزیون رو خاموش می کردم.
3 لایک
1398/01/17
پرزیوال
نصف عمرت به فناست
1 لایک
1398/06/17
ارشیا
به ما چه
0 لایک
1398/06/27
ارشیا
به ما چه
0 لایک
1398/06/27
فاطمه نژاده
آقا آرتاس فکر میکنم به عنوان یه ایرانی این کمترین توقع که انتظار ساختن سریالی درمورد شخصیت ملیمون داشته باشیم اونم کورش که مطرح ترینشون درحالی که حتی یه سریال درست و حسابی درمورد تاریخ 2500 سالمون نداریم
4 لایک
1398/01/17
سید محمد موسوی
سلام خانم فاطی. والا سینماگران و سریال سازای ما نمی تونن دهه 60 و 70 رو درست و حسابی ، اصولی و دقیق ، حقیقی و واقعگرایانه بسازن. شما از کسانی که بیست سال پیش رو یادشون رفته و نمیتونن نمایش بدن؛ انتظار داری درباره 2500سال پیش فیلم و سریال بسازن؟؟ اولاً که منبع و مرجعی نیست. دوماً اگر هم باشه،‌ کسی نیست بتونه بسازه. این حضرات به قرآن و احادیث و کتب تاریخی مراجعه میکنن؛ نمیتونن چیزی خلق کنن. وای به روزی که بخوان به افسانه ها استناد کنن.
همین آقای میرباقری، تو مختارنامه فقط از شکم روده خودش دیالوگ درآورد و تحویل ملت داد. مختارنامه رو به گفته خودش، 30 درصد بر اساس تاریخ و 70 درصد بر اساس تخیل ساخته.
از این جماعت فیلمساز انتظار معجزه نداشته باشین.
3 لایک
1398/01/17
سید محمد موسوی
سلام آقا مرتضی.
شما به کسایی که میگن فیلم تاریخی باید ساخته بشه یک جمله بگو. بگو:"همونقدر که اسعدیان تونست دهه 60 و 70 و 80 رو به نمایش دربیاره؛ بقیه هم میتونن 2500سال پیش رو بنمایش دربیارن."
تو ی سریال اِن قسمتی، اسعدیان نتونست ده سال پیش رو نشون بده. بعدش چه انتظاری میره که ما زمان کوروش و داریوش و خشایارشاه رو نشون بخوایم بسازن؟؟ بیخیالی طی کنن یه عده از دوستان توروخدااااا
2 لایک
1398/01/17
آرتاس منتیل
فاطی خانم چرا آخه چرا میخوای حرف تو دهن من بذاری ! من مگه میگم از شخصیت والا مقام کوروش نسازن ؟ مگه نمیگی بسازن ؟ از چیش بسازن ! یک کتاب محض رضای خدا یک کتاب در مورد کوروش وجود نداره، چی بسازن ؟ به قول سید موسوی، آثار مذهبی که کتب دینی و خود قرآن هست هیچ، هنوز نمیتونن این سینما گران از دهه معاصر فیلم بسازن آخه ! من به شخصه از سریال شهرزاد و آشوب بالای 50/60 سوتی تاریخی گرفتم، چطور انتظار داری از یه کتیبه یه فیلم بسازن واسه همچین شخصیت بزرگی !
اوج ایران پانتوریستها هم نمیگن در مورد کوروش بسازید ! اره در مورد شاهنامه شاید بشه کاری کرد ولی واقعا در مورد کوروش اشتباه میکنید !
2 لایک
1398/01/17
ارشیا
تو که میگی نمی بینم پس چطور نظر میدئ
0 لایک
1398/06/27
محمد
اگه بخوانم بسازن آخرش ربطش میدن به اسلام و...مثل بقیه سریال های قبلی
0 لایک
1401/01/30
حامد
کاش همین هزینه ها رو واسه ساختن سریالایی درمورد شخصیتای آریایی مثل کوروش میکردن
2 لایک
3 نظر
1398/01/16
فاطمه نژاده
درسته ولی این همه هزینه برای این سریال ارزششو داشت
2 لایک
1398/01/16
پرزیوال
واسه این سریال هزینه خیلی زیادی نشده
0 لایک
1398/01/16
ارشیا
از کورش چیزی بیاد نیست اگه ساخته بشه هیچ طرفداری نداره چون کسی چیزی راجب کوروش نمیدونه و اتفاق خاصی نیفتاده قیام مختار خیلی جذابه چون ماجرا امام حسین را همه می دانند
0 لایک
1398/06/27
سپیده علیمرادی
ای کاش به جا سانسور کل قسمت . متلا نور یزاشتن رو صورتشون
0 لایک
0 نظر
1397/11/30
سپیده علیمرادی
متل قسمت شهادت حضرت ابوالفضل
0 لایک
0 نظر
1397/11/30
سپیده علیمرادی
ای کاش سانسور نمیشد قسمت های واقعه ی کربلا
1 لایک
0 نظر
1397/11/30
سپیده علیمرادی
و کیسان ابوعمره :))))
1 لایک
0 نظر
1397/11/30
سپیده علیمرادی
بازی عاااالی فریبرز عرب نیا
1 لایک
0 نظر
1397/11/30
صادق خان
گریم عالی،کارگردان عالی، بازیگران عالی کلا عالی
2 لایک
0 نظر
1397/11/29
سپیده علیمرادی
من هنوزم بشینم روزی دوبار تکرار هر قسمتشو ببینم خسته نکیشم
1 لایک
0 نظر
1397/11/27
فسقل خان
از نظر من برترین سریال تاریخی ایران
1 لایک
0 نظر
1397/09/10
افسانه بانو
منظوم گرامی این سریال به اتمام رسیده و سریال خورشید شب جایگزین شده است
1 لایک
0 نظر
1397/08/06
سبحان عالی
1 لایک
0 نظر
1397/07/21
سبحان عالی
1 لایک
0 نظر
1397/07/21
علی فیلم بین
واقعا نمیشه گفت فلان سکانس مختارنامه جالبه. به خاطر اینکه همه ی سکانس هاش جالبه.
بدون شک یک دست ترین و پر قدرت ترین سریال ایرانه.
4 لایک
1 نظر
1397/07/18
زهرا
دقیقا
0 لایک
1397/08/10
ترنم
حرف من هم همینه.قطعا اشکالات تاریخی خیلیی کمی داره و حتما همه ی این اشکالاتی که در فضای مجازی درست میشه واقعی و درست نیستن که خب دلیلشم توضیح دادم
0 لایک
1397/07/08
کارن
آخه کی عمدا اشتباه میکنه خب معلوکه سهویه
0 لایک
1397/07/08
عرفان
کجا من حرف از اشتباه زدم ؟؟؟تغییراتی که این سریال نسبت به رویدادهای تاریخی داره اسمش اشتباه نیست
0 لایک
1397/07/08
الهام فرهنگ
اقای عرفان، این حرفهایی که من با لفظ ایراد تاریخی به کار بردم زاییده ذهن خودم که نبود، این رو محققینی که کارشون تاریخ شناسی است گفتند
1 لایک
1397/07/29
عرفان
خانم فرهنگ من نظرم اینه که تمام مطالبی که شما و دوستان عرض کردید
رو نمیشه ایراد تلقی کرد.بهتره اسمشو تفاوت بزاریم که کاملا عمدی بوده و بنا به یه سری دلایل عوامل فیلم ازش استفاده کردند.شما نمونه های دیگه این دسته از آثار رو هم ببیند متوجه منظور من میشید
فیلمایی که راجع به جنگ جهانی ساخته شده یا فیلم نوح یا ذهن زیبا و...تمام این فیلما با اتفاقات واقعی تفاوت هایی دارند که برای جذاب تر و بهتر شدن فیلمه
0 لایک
1397/07/29
الهام فرهنگ
یعنی اگر یک فیلم بسازیم درباره حضرت نوع ولی کاملا با واقعیت اون در تضاد باشه، بعد هم کارگردان خودش داره ادعا میکنه من دارم یک فیلم رئال و واقعی میسازم، این اسمش ایراد نیست؟
مثلا اگه یکی بیاد درباره پدر و مادری من و شما فیلم بسازه و ادعا هم داشته باشه که داره یک فیلم واقعی و رئال میسازه، ولی فیلم با زندگی واقعی پدر مادرمون تفاوت داشته باشه، ما به عنوان دختر و پسرشون نباید بگیم که واقعی نیست؟ اگه اسم این ایراد نیست پس چیه؟
0 لایک
1397/07/29
الهام فرهنگ
از ادب و احترام شما در سخت سپاسگذارم، امیدوارم بقیه کاربران هم همین روش رو یاد بگیرند
0 لایک
1397/07/29
الهام فرهنگ
فقط «عرض کردن» رو ادم نسبت به خودش یعنی ضمیر اول شخص به کار میبره، نسبت به دیگران یعنی ضمیر دوم شخص و سوم شخص باید فعل «فرمودن» به کار برد، مگه اینکه بخواین به طرف مقابل تون بی ادبی کنید
0 لایک
1397/07/29
عرفان
من به هیچ وجه قصد بی احترامی نداشتم.حق با شماست اشتباه از من بود من یه مقدار عجله ای تایپ کردم از لغت اشتباه استفاده کردم.
بحث تغییر و تحول تو آثار ادبی و هنری یه مقدار پیچیدست.خالق اثر جدا از تعریف روایت ابعاد دیگه موضوع رو هم در نظر میگیره...به طور مثال سینمای ما به شدت نیازمند قهرمانه و قهرمان پروری یه سری قواعد داره و به نظرم مختارنامه یکی از معدود کارایی که تو ایران به درستی یه قهرمان رو به تصویر کشیده
0 لایک
1397/07/29
یونس
البته این رو هم فراموش نکنیم که تاریخ را ما تجربه نکرده ایم ! اما بحث های جالبی بود ...
1 لایک
1397/07/29
ک-ش
ببین دوست گرامی برخی از روایت های سریال مختار بیشتر روضه بود تا واقعیت و بیشتر بیان امروزی بود تا حادثه رقم خورده تاریخی،اسارت مسلم،شهادت حضرت عباس،نماز ظهر عاشورا و چند مورد دیگه من فقط یه سوال از شما دارم،حضرت عباس فرمانده سپاه امام حسین شخصی کاربلد در جنگ چطور متوجه این نمی شه که یک مشک با وزنی بالای بیست یا بیست و پنج کیلو رو نمی شه با دندان گرفت؟؟؟ما در مورد یه شخص عادی حرف نمیزنیم در مورد جنگجویی حرف میزنیم بسیار شجاع،باهوش و کاربلد پس مشکل کجاست که در روایت و روضه ای که می خونیم این توصیفات نیست؟؟؟
0 لایک
1397/08/23
ترنم
بله درست میگید که البته تا حدود زیادی هم جزئیات لازمه رو به تصویر کشیدن.
0 لایک
1397/07/08
ترنم
طولانیه ولی بخونید لطفااا!امیدوارم بتونم درست منظور و حرفم رو بیان کنم
بزرگترین و شاید تنها ایرادی که به این سریال وارده اشتباهات تاریخیه
ولی
پیام خانم الهام فرهنگ رو بخونید که توش اشکالات تاریخی این سریال نوشته شده.یکی دو مورد از اون ها خب مشهودن و همه میدونیم و خب سریال سوتی داده و نمیشه منکر این شد و یکی دوتا سوتی توی سینمای ایران عادیه!ولی بقیه موارد نوشته "یکککک" کارشناس میگه فلان اتفاقی که تو مختارنامه نشون داده شده این نیست و فلانه..."یکککک"کتاب چیزی که نوشته برخلاف چیزیه که مختار نشان داده..."یکککک"نظریه میگه این اتفاق مختارنامه این نبوده و اون بوده...یک.،یک،یک،یک،یک!!!.در تیتراژسریال مختارنامه گزیده منابعش که منابع و کتابای رسمی و تاریخی هستند اینهمهه است پس قطعا اصل منابع خیلییی هم بیشتر از اینه و "یک" منبع ندارن.عنی چندینن نوشته ی تاریخی رو بررسی کردن،وقت گذاشتن،و درست ترین(نمیگم کاملا درست.تاکید میکنم درست "ترین") و راست ترین اتفاق رو به تصویر کشیدن و خب منابع کارشون هم عیان و در دسترسه.
ولی ایا برای این اشتباهاتی که میگیریم حداقلل حداقلش ۴ تا منبع تاحالا معرفی کردیم که بگیم که مثلا تو این کتاب رسمی تو اون کتاب رسمی این اتفاق(اتفاق برخلاف چیزی که تو مختار نشون داده شدهه) نوشته شده؟؟؟!!!
ایا درصد خطای جمع اوری اطلاعات از اینهمه منبع رسمی کمتره یا حرف یک کارشناس،یک کتاب و یک نظریه؟؟؟!!!
پس نمیشه هر اشتباه تاریخی ای رو باورکرد.حداقل من نمیتونم باورکنم مگه اینکه ""به انداازه ی منابع سریال مختارنامه"" منبع موثققق اعلام شه که این اتفاق نبوده و برخلافش بوده و...
و موضوع دیگه
برخی از دوستان مثل اقای مرتضی گفتن شاهکارنبودن،اشکالات فنی...
اشکالات فنی!؟سلیقه رو بذاریم کنار ولی وقتی این سریالو میبینی لحظه به لحظه اش رو که قشنگ دقت کنی میفهمی:
۱)ریتم سریال به شدتتتتت مناسبه و اصلااا خسته کننده نیست.چیزی که مشکل خیلیی از اثار این روزاست.و به اندازه بود همه ی سکانسا .الکی دوربین ده دقیقه روی یه سکانس و روی بیوی طبیعت و صحرا! نمیموند و کش نمیدادن و همش اتفاقای اصلی میفتاد و همین باعث جذابیت کار میشد و اگه همین اثرو به یه کارگردان امروزی(مثل منوچهرهادی)میدادن انقدر کش میداد و حاشیه رو نشون میداد که سریال میشد ۸۰ قسمت ولی غافلگیریا و اصل داستان دیربه دیر اتفاق میفتادن و جذابیت کار کم میشد و هی نمیخواستن دنبال کنن ولی این کار همش داره اتفاقات اصلی رو نشون میده و چون حجم سنگینی هم داره این ریتم مناسب یه جوریه که بیننده هم فرصت میکنه اتفاقات رو هضم کنه هم قبل از اینکه بخواد اتفاق قبلیه یادش بره،اتفاق جدید مربوط بهش میفته و این عالیه و درایت کارگردان بوده که کجاش کش بده کجاش تند تند اتفاقا بیفتن و در سطح عقل همه ی بینندگانه.
۲)مشکل فیلمبرداری دیدین شما؟؟؟مشکل گریم دیدین شما؟؟مشکل لباس دیدین شما؟؟؟بلکه فیلمبرداری به جا و حرفه ای و حتی برخی جاها خلاقانه ای داشت.گریم لباس صحنات جنگ دکور و همه چیز طبیعی و به بهترین شکل ممکن در دهه ی هشتادی که شاید مثل ۹۷ به این میزان امکانات عجیب غریب نبود،ساخته شد.امکانات بود ولی مثل الان نه!
●البته اینکه بعضیا یه چیزی رو دوست ندارن بحثش جداست و نمیشه بر این اساس ایراد گرفت به سریال(البته که این سریال انقدر همه چیزش حرفه ای هست که ادم حظ ببره و خیلی جایی برای سلیقه نذاره مثل برخی سریالای امروزی نیست که انقدری خلاقیت ندارن که همه دوستشون داشته باشن و جایی برای سلیقه ی شخصی نذارن)
بقیه شاخصه ها مثل تیتراژ و بازی ها هم که بارها هممون گفتیم ولی من دلم میخواست نظر خودم رو درباره ایرادایی که دوستان گرفتن بگم و امیدوارم قانع کننده باشه براتون و منظورم کاملا قابل درک باشه و سخت بیان نکرده باشم...البته با احترام به نظر همه!♡
6 لایک
1 نظر
1397/07/08
الهام فرهنگ
ترنم جان ممنونم از نظر خیلی خوبی که دادی.
هم نظرت جامع بود هم محترمانه و سعی کردی با شجاعت حرفت رو بزنی. تشکر ازت.
من هم با شما موافقم که سریال خیلی حرفه‌ای و کم نقص هست. اصلا خودم تو یک بررسی که نوشتم همه موارد مثبتش رو ذکر کردم و لیست کردم (اون پایین‌های لیست باید موجود باشه)
اما درباره اون نکته‌ای که واسه منبع تاریخی اینا گفتی؛
ببین اتفاقا اینکه این همه منبع تاریخی اورده و باز هم چنین اشتباه‌های تاریخی داره عجیبه. یعنی این حرف من نیست، کفتم این حرف اندیشکده‌ها و پژوهشکده‌هایی است که کارشون تاریخ‌شناسی هست. حرف کسانی که مطالعات گسترده‌ی تاریخی دارند. اونا اصلا تعب کردند که شما چطور به منابع رجوع کردین ولی چنین اشتباهاتی داشتین.
مثلا همه میدونیم که اشقیا رو مختار تو روغن داغ شده سوزونده. خب این هم میدونیم چرا تو سریال نشون نداده، چون برای کودکان و نوجوانان صحنه‌های خشنی هستن. ولی خب میتونست که قبل از هر قسمت بگه یک کپشن بنویسه که فلان اشقیا در حقیقت اینجوری کشته شده و ما بنا به کار رسانه‌ای نمیتونیم نشون بدیم.
و موارد تاریخی دیگه که ذکر کردم.
این رو هم بگم که من این ایرادات تاریخی رو نگفتم که سریال رو تخریب کنم. من عاشق سریال مختار هستم و هر وقت پخش میکنه مینشینیم اون رو میبینیم. ولی نباید چشم مون رو روی واقعیت ببیندیم.
0 لایک
1397/07/29
عسلی
شبکه آی فیلم سال به سال لحنش صمیمی تر میشه!
چندسال پیش مینوشت:سریال مختار نامه
پارسال نوشت:مختار نامه
امسال نوشته:مختار
یحتمل سال بعد مینویسه:مخی;)
7 لایک
2 نظر
1397/06/30
پرزیوال
نه همیشه مینویسه مختارنامه
0 لایک
1397/06/30
عسلی
یه دو دفعه من دیدم نوشته بود مختار.
0 لایک
1397/06/31
ترنم
دوستان تو آیفیلم که پخش میشه من احساس میکنم خواننده تیتراژ اول عوض شده یعنی مطمئنم چون کاملا صدا تغییر کرده...چرا؟؟!!!
1 لایک
4 نظر
1397/06/21
عرفان
دوسه قسمت اول اینجوریه بعد عوض میشه
0 لایک
1397/06/21
ترنم
یعنی وقتی در اولین پخشش هم اینجوری بود و قسمتای اول خواننده فرد دیگری بود؟؟
0 لایک
1397/06/21
عرفان
آره فک کنم...من بار اول مختارنانه رو تو بازپخش سوم یا چهارمش بود دیدم همینجوری بود.حتی تو قسمتای آخرم باز همین موسیقی پخش میشه
0 لایک
1397/06/21
عرفان
من این صدا که الان پخش میشه رو دوس ندارم
وقتی اون مرده میخونه ادم یه حالوهوایی بهش دست میده.
0 لایک
1397/06/21
مشاهده بررسی‌های بیشتر