به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
فیلم سینمایی مغزهای کوچک زنگ زده بهکارگردانی هومن سیدی در 3 سال پیش یعنی سال 1396 در گونه درام تولید شده است. مغزهای کوچک زنگ زده توانست در مرجع ارزشگذاری سینما و تلویزیون یعنی منظوم نمره 7.9 از 10 را از سوی مردم بدست بیاورد که نشان میدهد عموم مردم مغزهای کوچک زنگ زده را اثری باکیفیت و باارزش ارزیابی میکنند. سعید سعدی تهیهکننده مغزهای کوچک زنگ زده این فیلم را، بهعنوان محصول کشور ایران تهیه کرده است. مغزهای کوچک زنگ زده در تاریخ 1397/07/04 پخش خود را توسط پخشکننده نیکان فیلم در سینما آغاز کرد. در آن روزها مغزهای کوچک زنگ زده توانست آمار فروش 12،766،188،000 تومان را به ثبت برساند.
بازیگران فیلم مغزهای کوچک زنگ زده چه کسانی هستند؟ در مغزهای کوچک زنگ زده بازیگرانی چون نوید محمدزاده، فرهاد اصلانی، نازنین بیاتی، سیدفرید سجادیحسینی، مرجان اتفاقیان، نوید پورفرج و لادن ژاوه وند به ایفای نقش و بازیگری پرداختهاند. در فیلم مغزهای کوچک زنگ زده حدود 24 بازیگر جلوی دوربین رفتهاند که از نظر تعداد بازیگران میتوان مغزهای کوچک زنگ زده را یک اثر پربازیگر عنوان کرد. از اینلحاظ کارگردانی فیلم مغزهای کوچک زنگ زده باتوجه به بازی گرفتن از این تعداد بازیگر و مدیریت آنها کار بسیار دشواری بوده است؛ باید بررسی کرد آیا هومن سیدی بهعنوان کارگردان و بهعنوان بازیگردان و همچنین تیم بازیگری مغزهای کوچک زنگ زده توانستهاند در این زمینه موفق باشند و بازیهای درخشانی را نمایش دهند؟
از دیگر بازیگران فیلم مغزهای کوچک زنگ زده میتوان به مهیار راحتطلب، مهرداد بهاالدینی، معین شاه چراغی، منصوره ایلخانی، علی اعلایی، هامون سیدی، اشکان حسن پور و پیمان پازوکی اشاره کرد.
از محتوا و داستان فیلم مغزهای کوچک زنگ زده چقدر اطلاع دارید؟ فیلمنامه مغزهای کوچک زنگ زده توسط هومن سیدی نوشته شده است.
در خلاصه داستانی که یا از سوی تیم رسانهای اثر و یا توسط دیگر رسانهها درباره داستان مغزهای کوچک زنگ زده منتشر شده است، میخوانیم: «میگن اگه چوپان نباشه گوسفندها تلف میشن٬ یا گرگ بهشون میزنه یا از گرسنگی میمیرن٬ جون مغز ندارن. هرکی که مغز نداره به چوپان احتیاج داره٬ یه چوپان دلسوز... چوپان حکم پدر گوسفندها رو داره٬ آدم بدون پدر هیچی نیست. اون چوپانه ما همه گوسفنداشیم٬ اون به ما میگه کی بریم٬ کجا بریم٬ چیکار کنیم٬ کی بشینیم٬ کی پاشیم٬ کی بمیریم.»
فیلم مغزهای کوچک زنگ زده از نظر ساختار (فرم)، محتوا و محیط تولید، به آثار مختلفی شباهت دارد. با توجه به شاخصهای متعدد و گوناگونی میتوان گفت آثار مرتبط فیلم مغزهای کوچک زنگ زده عبارت است از: فیلم خشم و هیاهو، فیلم سیزده، فیلم متری شیشونیم، فیلم یک روز بخصوص و فیلم بدون تاریخ بدون امضاء.
فیلم مغزهای کوچک زنگ زده در میان لیست 100 فیلم برتر تاریخ ایران در سامانه منظوم مرجع ارزشگذاری سینما و تلویزیون، رتبه 59 را با امتیاز و رأی مردم کسب کرده است.
فیلم مغزهای کوچک زنگ زده در 2 جشنواره شرکت کرده است و توانسته در مجموع برای 9 مورد نامزد کسب جایزه و برای 10 بار برنده جایزه شود. در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، مهران ملکوتی نامزد جایزه بهترین صدابرداری، مهدی سعدی نامزد جایزه بهترین تدوین، پیمان شادمانفر نامزد جایزه بهترین فیلمبرداری، سعید سعدی نامزد جایزه بهترین فیلم، فرهاد اصلانی نامزد جایزه نقش دوم مرد، نوید پورفرج نامزد جایزه نقش دوم مرد، نوید محمدزاده نامزد جایزه نقش اول مرد، مارال جیرانی نامزد جایزه بهترین طراحی لباس، هومن سیدی نامزد جایزه بهترین کارگردانی، هومن سیدی برنده جایزه بهترین فیلمنامه، هومن سیدی برنده جایزه بهترین فیلم بر اساس آرای مردمی، هومن سیدی برنده جایزه بهترین فیلم از نگاه هنر و تجربه و سیدعلیرضا علویان برنده جایزه بهترین صداگذاری و میکس برای فیلم مغزهای کوچک زنگ زده شدهاند. در دوازدهمین دورهٔ جشنوارهٔ منتقدان و نویسندگان سینمایی، مهدی سعدی برنده جایزه بهترین تدوین، فرهاد اصلانی برنده جایزه نقش دوم مرد، نوید محمدزاده برنده جایزه نقش اول مرد، هومن سیدی برنده جایزه بهترین فیلمنامه، هومن سیدی برنده جایزه بهترین کارگردانی و سعید سعدی برنده جایزه بهترین فیلم برای فیلم مغزهای کوچک زنگ زده شدهاند.
از نظر تاریخچه فعالیت کارگردان و بازیگران فیلم مغزهای کوچک زنگ زده نیز آمارها و نکات جذابی را میتوان بیان کرد. براساس آمارها فیلم مغزهای کوچک زنگ زده به طور متوسط فعالیت 8ام بازیگران این اثر است. براساس امتیاز مردم فیلم مغزهای کوچک زنگ زده بهترین اثر سیدفرید سجادیحسینی، منصوره ایلخانی و محمدعلی کشاورز و یکی از 4 اثر شاخص نوید پورفرج در حرفه بازیگری محسوب میشود.
براساس امتیاز مردم فیلم مغزهای کوچک زنگ زده بهترین اثر هومن سیدی در حرفه کارگردانی محسوب میشود.
فیلم مغزهای کوچک زنگ زده براساس امتیاز مردم به آثار بهترین اثر هومن سیدی در حرفه نویسندگی محسوب میشود.
10 تن از بازیگران مغزهای کوچک زنگ زده، اولین فعالیت جدی بازیگری خود را در این اثر تجربه کردهاند، در واقع در مغزهای کوچک زنگ زده 10 فیلم اولی بودهاند: مرجان اتفاقیان، لادن ژاوه وند، مهیار راحتطلب، معین شاه چراغی، اشکان حسن پور، پیمان پازوکی، امید شیری، تیام منیری، تبسم جمالی پور و اشکان فتاحی.
همچنین هومن سیدی کارگردان مغزهای کوچک زنگ زده اولین همکاری خود با بازیگرانی چون فرهاد اصلانی، نازنین بیاتی، سیدفرید سجادیحسینی، منصوره ایلخانی، علی اعلایی، هامون سیدی، آرمین بهجت، کامران دبیری، صفر محمدی و محمدعلی کشاورز را در این اثر تجربه کرده است. در میان بازیگران مغزهای کوچک زنگ زده نیز 272 همکاریِ اول رخ داده، بهعبارت دیگر در این فیلم میان هر یک از 24 بازیگر با یکدیگر یک رابطه همکاری شکل گرفته که 272 همکاری برای اولینمرتبه در مغزهای کوچک زنگ زده رخ داده است. مانند: نوید محمدزاده و نازنین بیاتی، فرهاد اصلانی و سیدفرید سجادیحسینی، مرجان اتفاقیان و نوید پورفرج، لادن ژاوه وند و مهیار راحتطلب، مهرداد بهاالدینی و معین شاه چراغی.
عوامل تولید و بازیگران مغزهای کوچک زنگ زده در اینستاگرام نیز فعال هستند و مجموع میزان فالوئرهای اینستاگرام 17 نفر از این هنرمندان به بیش از 8،489،767 نفر میرسد.
مخاطبان بعد از تماشای فیلم مغزهای کوچک زنگ زده به ارزیابی اثر در منظوم پرداختهاند و نتایج مهمی درباره شاخصهای هنری، فنی و محتوایی اثر بدست آمده است. براساس نظرسنجی و دیدگاه مردم:
فیلم مغزهای کوچک زنگ زده قطعا ارزش تماشا دارد چراکه 89% مخاطبان معقدند فیلم مغزهای کوچک زنگ زده ارزش یک بار دیدن را دارد.
فیلم مغزهای کوچک زنگ زده قطعا خوشساخت هست زیرا 91% مخاطبان عقیده دارند فیلم مغزهای کوچک زنگ زده از لحاظ فنی باکیفیت ساخته شده است.
فیلم مغزهای کوچک زنگ زده قطعا عملکرد بازیگریِ خوبی دارد چراکه 91% مخاطبان عقیده دارند تیم بازیگری فیلم مغزهای کوچک زنگ زده نقشها را خوب بازی کردند.
فیلم مغزهای کوچک زنگ زده تا حد بسیاری خلاقانه هست زیرا 81% مخاطبان عقیده دارند داستان و ساختار فیلم مغزهای کوچک زنگ زده غیرتکراری و جدید است.
فیلم مغزهای کوچک زنگ زده تا حد بسیاری محتوای مناسبی دارد زیرا 79% مخاطبان عقیده دارند حرف و پیام فیلم مغزهای کوچک زنگ زده مفید و ارزشمند هست.
فیلم مغزهای کوچک زنگ زده تا حد بسیاری تفکربرانگیز هست چراکه 83% نظردهندگان بعد پایان فیلم مغزهای کوچک زنگ زده به آن فکر میکردند.
فیلم مغزهای کوچک زنگ زده نسبتا مناسب خانواده هست چراکه 63% مخاطبان عقیده دارند فضای فیلم مغزهای کوچک زنگ زده با فرهنگ خانوادهشان سازگار است.
فیلم مغزهای کوچک زنگ زده اصلا مناسب کودکان نیست چراکه تنها 17% مخاطبان عقیده دارند فضای فیلم مغزهای کوچک زنگ زده مناسب کودکان است.
میدانید علت موفقیت و درخشش تصویربرداری مغزهای کوچک زنگ زده در میان کارشناسان و جشنوارهها چیست؟ بهدلیل آنکه فیلمبرداری فیلم مغزهای کوچک زنگ زده را پیمان شادمانفر برعهده داشته است. مهدی سعدی تدوین فیلم مغزهای کوچک زنگ زده را بسیار درخشان انجام داده، بهطوری که بهزعم کارشناسان، تدوین بخش مهمی از مغزهای کوچک زنگ زده را تشکیل میدهد. فیلم مغزهای کوچک زنگ زده صدای ممتاز و باکیفیت خود را مدیون صدابرداری مهران ملکوتی است. محسن نصراللهی طراحی صحنه فیلم مغزهای کوچک زنگ زده را با موفقیت و کسب افتخارات گوناگون انجام نموده و مارال جیرانی طراحی لباس فیلم مغزهای کوچک زنگ زده را با موفقیت و کسب افتخارات مختلف انجام داده است. ایمان امیدواری چهرهپردازی یا طراحی گریم فیلم مغزهای کوچک زنگ زده را برعهده داشت. موسیقی متن فیلم مغزهای کوچک زنگ زده اثر بامداد افشار است و خواننده فیلم مغزهای کوچک زنگ زده نیز رضا کولغانی هست.
از دیگر عوامل اثر میتوان به حمید بخشینژاد و فارا بخشینژاد مسئول هنروران فیلم مغزهای کوچک زنگ زده، نرگس نافذ منشی صحنه فیلم مغزهای کوچک زنگ زده و اشاره کرد. در مجموع بیش از 46 نفر در تولید فیلم مغزهای کوچک زنگ زده نقش داشتهاند و هر یک از آنها در منظوم یک صفحه اختصاصی دارند.
کاربران نیز در 27 لیست از فیلم مغزهای کوچک زنگ زده یاد کردهاند. همچنین در بخش بررسی فیلم مغزهای کوچک زنگ زده 446 نفر از میان مردم به نقد و تحلیل خود از مغزهای کوچک زنگ زده پرداختهاند. در دادهکاوی و تحلیل ابر کلیدواژهها بررسیهای مردم برای فیلم مغزهای کوچک زنگ زده، بیشترین واژههای تکرار شده عبارت است از: سیدی، بازی، نوید، خوب، عالی، هومن و کارگردانی.
تاکنون در صفحه اختصاصی فیلم مغزهای کوچک زنگ زده در منظوم اطلاعات بسیاری توسط پژوهشگران و مردم ثبت شده است؛ در بخش گالری عکس و پوستر فیلم مغزهای کوچک زنگ زده 94 عدد، در بخش ویدئو و تیزر فیلم مغزهای کوچک زنگ زده 24 عدد، در بخش حواشی فیلم مغزهای کوچک زنگ زده 12 عدد، در بخش دیالوگ برتر فیلم مغزهای کوچک زنگ زده 3 عدد، در بخش نقد فیلم مغزهای کوچک زنگ زده 10 عدد گردآوری و درج شده است. همچنین تاکنون در بخشهای سوتی فیلم مغزهای کوچک زنگ زده هنوز موردی ثبت نشده است. قطعا ما و شما به این حد قانع نیستیم؛ باید بهکمک علاقمندان فیلم، سریال و تئاتر، این دایرةالمعارف آنلاین و بانک اطلاعات هنرمندان و آثار سینما، تلویزیون و تئاتر را کامل و کاملتر کنیم.
..........
بنیامین یوسفی بازیگر
سلامی که پر از عشق برای نظر دان به این فیلم
فیلمی از دردر مردم
دیالوگ های عالی
و بازی عالی جناب نوید اقا محمد زاده بازیگر مورد علاقم
و اقافرهاد اصلانی
عجب فیلمی بود چقدر خوش ساخت چقدر سیدی ظرافت نشون داد از همون قاب اول محو فیلم شدم
فیلمبرداری روی دست برعکس لاتاری اعصاب خرد کن نبود بازی های بی نظیر مخصوصا نوید محمد زاده چند وقت بود همچین بازی ای بهم نچسبیده بود چقدر خوب بود این پسر یه بازی سطح جهانی داشت چطور این بازیو نادیده گرفتن ؟
استعداد یابی شاهکار سیدی پور فرج برای اولین کارش واقعا حیرت زدم کرد اصلا انتظار نداشتم ازش اینقدر راحت بازی کنه
کارگردانی با کیفیت فیلمنامه قوی صحنه پردازی و صدا گذاری عالی انگار همه چی دست به دست هم داده بودن سیدی کارشو به بهترین نحو جلو ببره
همه اینا نیازمند یه پایان بی نقص بود که بشه از این فیلم به عنوان شاهکار نام برد ولی سیدی توی ایستگاه اخر کم اورد اصلا پایانش راضیم نکرد ولی فکر به اینکه اینکار باعث بشه کارای با کیفیت تری از سیدی ببینیم راضیم کرد
به امید اینکه در اینده ی نزدیک پرچمدار فیلمسازی ایران بجای حاتمی کیا و مجیدی سیدی بشه
[[ با کمک یکدیگر کرونا را شکست میدهیم ]]
چوپان و گوسفند ، گوسفند و چوپان
مغز های کوچک زنگ زده پنجمین فیلم هومن سیدی در جایگاه کارگردان و به عقیده ی بسیاری از اهل فن که تا به این لحظه فیلم را دیده اند کامل ترین و بهترین اثر اوست .
در این مورد که فیلم آخر سیدی پخته ترین فیلم اوست (همچنین فیلم مورد علاقه ی بنده در بین آثار او در کنار سیزده) شکی نیست اما به عقیده ی نگارنده ، فیلم اوج نقطه ی فیلمسازی سیدی نیست و همچنان ایراداتی در آن دیده میشود (هرچند کفه ی ترازو صد در صد به سمت ویژگی های مثبت فیلم سنگینی میکند) ، ایراداتی که کمی جلوتر و بعد از بررسی کلی فیلم در این یادداشت به آن ها می پردازیم .
فیلم از هر نظر برای سیدی پیشرفت محسوب میشود ، چه سیدی فیلمنامه نویس و چه سیدی کارگردان .
در اینجا مشخص است که نسبت به چهار اثر قبلی وقت بیشتری برای فیلمنامه گذاشته شده است و سیدی تنها به دنبال ایده ی اولیه ی خوبی که بتواند به وسیله ی آن از فرم و قاب بندی های مورد علاقه ی خود استفاده کند نبوده است و متن و ایجاد چفت و بست های درست در آن را نیمه کاره رها نکرده است ( ایراد گفته شده به بیشترین مقدار در اثر سوم او یعنی اعترافات ذهن خطرناک من محسوس بود ) .
در کارگردانی نیز سیدی به پختگی و چیره دستی خوب و قابل قبولی در استفاده از فرم مورد نظرش رسیده است و این چیره دستی در چند سکانس از جمله درگیری دو گروه اوباش کاملا پیداست و فضاسازی خوب و میزانسن های قابل قبول و در کل کارگردانی خوب سیدی تماشاگر را به خوبی با داستان غریب کاراکتر های فیلم همراه میکند .
یکی دیگر از نکات مثبت فیلم بدون شک بازی های قابل توجه فیلم است . نوید محمد زاده متفاوت و چشمگیر ظاهر شده است (صد البته گریم فوق العاده ی ایمان امیدواری به بازی او کمک شایانی کرده است ) و با اینکه نقاط اشتراکی با نقش هایش در فیلم های دیگر میبینیم به خوبی از تکرار دوری کرده است و نقشی را که تا حدودی شبیه بعضی نقش هایش است را با اضافه کردن چند المان و ویژگی خاص (مثلا در نوع حرکت و راه رفتن) متفاوت ایفا کرده است .
فرهاد اصلانی و فرید سجادی حسینی قابل قبول ظاهر شده اند .
بازیگران کمتر شناخته شده و یا نابازیگرانی که کاملا از عهده ی نقش بر آمده اند و باورپذیر ظاهر شده اند ؛ از جمله بازیگر کاراکتر امیر ( نوید پور فرج ) که قطعا می توان آینده ی خوبی در بازیگری برایش متصور بود و گمان می کنم نام او را بیشتر در سال های آینده خواهیم شنید .
فیلمبرداری بسیار خوب پیمان شادمانفر و موسیقی هماهنگ با اتمسفر فیلم بامداد افشار نیز کمک ویژه ای برای فضاسازی فیلم بوده اند .
پس از اشاره به تمام ویژگی های مثبت اثر اشاره به چند نکته خالی از لطف نخواهد بود :
* این قسمت از نوشته قسمت هایی از داستان فیلم را لو می دهد *
فیلم از جایی به بعد (بعد از سکانس درگیری پلیس و اوباش و با ورود فیلم به یک ساعت دوم) تا حدودی دچار افت ریتم و حتی تا حدودی تغییر لحن می شود که تا حدودی باعث جدایی شدن تماشاگر از داستان میشود و اگر فیلم از اینجا تا پایان نیز ریتم خوب یک ساعت اول را حفظ می کرد نتیجه بسیار بهتر نیز می شد . (مشکلی که مشابه آن در فیلم دوم سازنده اش یعنی سیزده نیز محسوس بود)
اما مشکل اصلی نیمه ی دوم ، اشکالات فیلمنامه است ، اشکالاتی که پس از یک ساعت آغازین خود را نشان می دهند .
دقیقا مشخص نیست از اینجا به بعد چه اتفاقی قرار است بیافتد ؛ تماشاگر شاهد چند اتفاق است که نشان می دهد احتمالا قرار است فیلم با آن اتفاق جلو برود اما تقریبا نیمه کاره رها می شوند ؛ آیا قرار است شاهد دلدادگی شاهین به همکار خواهر ناتنی اش باشیم؟ (با توجه به دیدار و نوع گفت گوی آنها جلوی آرایشگاه زنانه) ، آیا قرار است شاهد جابجایی قدرت از شکور به شاهین باشیم؟ یا به نوعی همان جابجایی گوسفند و چوپان(که در طی چند سکانس مقدمه چینی این داستان را میبینیم ) و یا . . . البته که در پایان متوجه این نکته که در نهایت شاهین و شکور (البته شکوری که به نوعی از اینجا به بعد راهش توسط برادرش شهروز ادامه پیدا میکند) راه و مسیرشان از هم جدا می شود (و سیدی این جدا شدن مسیر آنها را به وسیله ی آن صحنه ی روبرو شدن شاهین و شهروزی که از زندان آزاد شده است بسیار خوب به تصویر می کشد) و به نوعی تحول شاهین را میبینیم اما امکان اینکه مقدمه چینی بهتری برای این تحول در نظر گرفته می شد نیز بود (البته که مقدمه چینی برای رسیدن به این موضوع را داریم اما جای کار بیشتری داشت و کمی در لحظاتی به مخاطب گرای اشتباه داده می شود و تماشاگر را در لحظاتی هر چند اندک به بیراهه می کشد ) .
سیدی در کارگردانی به پختگی بسیار خوبی رسیده است و سبک خود را کاملا پیدا کرده است و امضای او را می توان پای اثرش دید . هر چند سبکی که سیدی در کارگردانی پیدا کرده متاثر از فیلم بین بودن این کارگردان و پیگیری سینمای دنیا است و حتی شاید در جاهایی استفاده از بعضی عناصر فیلم های مورد علاقه اش را در فیلم هایش میبینیم و حتی شاید در قسمت هایی حس کنیم اثر او کلاژی است از فیلم هایی که دوستشان دارد که به هیچ عنوان ایرادی نمی توان به آن گرفت چرا که حاصل کار هویت مستقل خود را دارد و قطعا اینکه بتوانی با استفاده از ترکیب چند اثر هنری ، اثر هنری نو و با هویت مستقل خود را بسازی کار قابل توجه و ویژه ای انجام داده ای . نکته ی دیگر این که سیدی بومی سازی و ایرانیزه کردن فضاها و عناصری که از آنها الهام میگیرد را نیز به خوبی بلد است ، اگر به عنوان مثال در قسمت هایی از فیلم خود از فیلمی تاثیر میگیرد که داستان باند تبهکاری ای است در حومه ی شهری در برزیل ، بلد است چگونه فضایی با شباهت هایی به آن فضا را برای تماشاگر ایرانی درست کند و حتی موسیقی آمریکای جنوبی آن فیلم را نیز به موسیقی بومی اما با حال و هوای شبیه به آن تبدیل می کند . پس در جواب منتقدانی که سیدی را به تاثیر گرفتن از آثاری دیگر متهم میکنند می توان این اطمینان را داد که او اگر هم تاثیری میگیرد راه و رسم این تاثیر گرفتن را به خوبی می داند .
در آخر باید گفت مغز های کوچک زنگ زده بی شک یکی از بهترین فیلم های این دوره از جشنواره است (اگر بهترین آن نباشد) و سیدی را پس از تماشای اثر پنجمش می توان یکی از مهم ترین فیلمسازهای نسل خودش دانست هرچند تعدادی نکته ی منفی کوچک هنوز دیده میشود (به عنوان مثال ارجاعاتی که ناخواسته یا خواسته در این فیلم و در سکانس حیاط خانه به ابد و یک روز و نقش محمد زاده در آنجا میدهد یا هنگامی که در خشم و هیاهو طناز طباطبایی را در چادر زندان میبینیم نقش او در فیلم هیس دخترها فریاد نمی زنند به ذهن متبادر می شود) .
به شخصه مشتاقانه در انتظار فیلم بعدی هومن سیدی هستم و پس از تماشای اثر آخرش نام او را در فهرست فیلمسازهای مورد علاقه ام پررنگ تر میکنم
پسری که می خواهد نشان دهد بزرگ است.به اندازه شکور.با معصومیتی که به آن پشت نمی کند.و کمی هم شیرین عقل.شاهین چند وجهی است.محمدزاده گل کاشت.
هومن سیدی؛فکری نو؛دیدگاهی نو؛کارگردانی خوش فکر که از او در آینده بیشتر خواهید شنید
مغزهای کوچک زنگ زده،پنجمین فیلم بلند هومن سیدی،درمقام کارگردان به شمار میرود ومیتوان گفت بهترین فیلم او تا به امروز از لحاظ کارگردانی است.سیدی در مغزها،به معضلات وناهنجاریهای اجتماعی،فقر،قاچاق سلاح و موادمخدر،مشکلات حاشیه نشینی وتبعات آن می پردازد.فیلم سیدی را میتوان یک فیلم شبه گانگستری دانست که از خیلی جهات،تحت تاثیر سینمای اسکورسیزی است ودرسینمای خودمان،قدری شبیه ابد ویک روز است.همان فضای تلخ و گزنده با همان خانواده ازهم پاشیده ای که در روابطشان،احترام و ادب معنا ندارد!سیدی مکان خانواده داستانش را درناکجاآبادی طراحی کرده که هیچ جغرافیای دقیق ومشخصی ندارد!شخصیتهای فیلم سیدی،جانوران عجیب وغریبی هستند که هیچگاه به سیاهی مطلق نمیرسند!مثلا پدر خانواده(فرید سجادی حسینی)که ازقضا شخصیتی منفعل،بدرد نخور وگاهی کمیک است،درجایی بر سر جنازه همسرش،های های اشک ماتم میریزد!و درجایی دیگر،خرمای ختم همان زن را مُشت کرده وبه جیب میریزد!یا شاهین(نوید محمدزاده) که در سکانسهایی،یک کاراکتر درنده خو،عصیانگر و عصبی است و درجایی مانند یک کودک کمی شیرین عقل!در وانِ کثیفش،حمام آفتاب میگیرد!این طور به نظر میرسد سیدی درطراحی شخصیتهایش،هرجا خشونت و سیاهی به اوج رسیده،تعمدا ترمزشان را کشیده وبا نوعی خودسانسوری،فضارا تلطیف کرده!مغزهای کوچک،اما چند سکانس کم نظیر دارد که بدون شک بهترینشان،سکانس درگیری و دعوای گروهی است.یک دکوپاژ استثنایی از سیدی،فیلمبرداری بی نقص پیمان شادمانفر و موسیقی جذاب بامداد افشار سکانسی ماندگار درتاریخ سینمای ایران رقم زده.بازی خوب بازیگران و به ویژه فرهاد اصلانی(درنقش شکور)از دیگر نکات بارز فیلم سیدی است.البته پیام فیلم راهم نباید نادیده گرفت.آنچه سیدی در ابتدا با یک نریشن زیرکانه بیان میکند و درانتها نیز با یک نریشن هوشمندانه وسرشار از کنایه دیگر،فیلمش را می بندد!
«لطفا گوسفند نباشیم...!»
بهترین نقد شما در منظوم و بهترین نقد چند وقت اخیر دنیای منظوم
بسیار متفاوت و زیبا نوشتید 🌼
اما امیدوارم که این اتفاق تنها یک حاشیه بیش از حد بزرگنمایی شده یا دروغی بیش نباشد ؛ وگرنه که ...
این کار هم نادیده گرفتن بازی فوق العاده ی اصلانی بود و هم توهین به جمشید هاشم پور!
چرا که جمشید خان نیازی به دلسوزی نداره برای جایزه! شما داوران فقط هنر واقعی اش رو توی بقیه ی فیلم هاش نادیده نگیرید!
آخرین باری که این حسو نسبت به یک فیلم داشتم ماجرای نیمروز بود
یک اثر پخته و درخشان
1) فضا سازی و چهره پردازی و فیلم برداری عالی که البته انقدر درگیر روایت فیلم میشی که نمیرسی به اینا فکر کنی!
2) بازی ها بسیار عالی. برای همه بازیگر ها یک شخصیت پردازی قوی تعریف شده بود و از اونها به بهترین نحو بازی گرفته شده بود (و باز هم نوید محمد زاده که واقعا قابل تحسین بود). البته گاهی همشون یهو خیلی فیلسوف میشدن و دیالوگای سطح بالایی میگفتن که به شخصیتشون نمیخورد.
3) اما جذاب ترین ها :
جذاب ترین بازی : نوید پور فرج که واقعا شخصیت باحالی!! رو در اورده بود و واقعا با استعداده
(در بین شخصیت ها البته نقش پسر کوچولو شهروز واقعا قابل تامل بود و واقعا جا داره قسمت دوم این فیلمو بسازن در مورد اون! این جور آدمای کله خر واقعا ترسناکن و غیر قابل پیشبینی)
جذاب ترین صحنه : به جرئت همه جای فیلم خصوصا لحظات دلهره آورش مثل کشتن زنه (نمیگم تا لو نره!!)
4) یک نمره ای که کم دادم واسه اینه که تم ایرانی نداشت این فیلم. انگار دنیای فیلم توی مکزیک هست!! ولی در کل فیلم کامل هست و اگر 10 هم بدهند حقش هست.
در کل 2 مورد شخصیت پردازی های حرفه ای و فیلم نامه سنگین و پخته این فیلمو یک اثر ماندگار کرده
در مورد محتوا هم
تشبیه گوسفند و چوپان واقعا قابل تامل هست
واقعا چقدر از زندگی هامون گوسفند گونه!! شده
چقدر مستقل هستیم
مثلا همین پول
اگر چوپان های بزرگ اقتصادی مثل دولت چند ماه حقوق کارمندارو نده یا بانک ها چند ماه سود پول های سپرده گذارارو ندن
چقدرشون میتونن رو پای خودشون وایستند؟
بررسی خوبی بود برادر. مخصوصاً دوخط آخر
فقط درمورد اینکه تم ایرانی نداشت به نظرم اشتباه کردید
دهه هفتاد اگر به پایین شهر تهران میرفتید همچنین چیزایی کاملا عادی بود که مثلا یکی از نمونه هاش اون درگیری گله ای بود
ولی خب فیلم هم درمورد دهه هفتاد ساخته نشده بود و برای زمان حال بود
میشه گفت ایرادش این بود هومن سیدی نتونسته بود واضحه زمانی خوبی رو به تصویر بکشه
منظورم از تم ایرانی این نبود
بلکه این بود که من به اون فیلم ایرانی ای 10 میدم که بخشی از فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی رو توش ببینم یا چهره و وجهه قشنگی از زندگی ایرانی رو نشون بده
معمولا توی فیلم های ایرانی کمتر به این ظریف کاری ها توجه میشه👌
تابستون منظوم شلوغ میشه و قشنگ سر کوچیک ترین چیز بحث میشه !!!
توزیع سه شنبه از تصویرگسترپاسارگاد
نوید محمدزاده
#دیالوگ_تأثیر_گذر
بله.قطعاً هستن.من با تیپ سازی موافق نیستم اما خب یه سری نقش هایی هست که نوید محمدزاده بهتر از بقیه اجرا می کنه.
سیرک کردن منظومو قشنگ(؛
بهتره اول اپلیکیشن و سایتتون رو سروسامان بدید بعداً برید دنبال این جور کارا
من که کل فامیل و دوستامون شرکت کردن
خیلی داره حال میده.
انصاف هم خوب چیزیه
والا
وقتی هنوز برنامه ضعیف و اطلاعات فیلم ها بسیار ناقص و پر از غلط هست چه حالی میده
انتخاب بهترین فیلم چهل سال سینمای ایران
مغزهای کوچک نزدیک به یک نمره افت کرده به خاطر رای های مضخرف امثال شماها
بعد حال میده!دقیقا کجاش حال میده!؟به گند کشیدن معتبر ترین سایت سینما حال میده؟
خیلی خوب شده خداییش ! قبلا سینمای ایران رو میکوبید ولی الان بهتر داره بررسی مینویسه !
کمپین هم ایراداتی بهش وارد بود ولی در حد چند خمورد جزئی ! کلش که ایده جالبی بود !
میدونم الان می خوای بگی پ گیم اف تروز چی و همه این حرفای تکراری
ولی دقیقا به نظر من این فیلم بین فیلمای ایرانی لیاقتش نه از ده هست(:
ولی راستش بی ارزش تر از چیزی بود ک وقت بزارم برای پاسخ دادن......
خودتون میگید هرکس نظر خودشو داره
نظره منم اینه پس دخالت نکنید(؛
امتیاز مغزها بعد مسابقه:8
اعتبار منظوم قبل مسابقه:10
اعتبار منظوم بعد مسابقه:5
واقعا باعث تاسفه برای منظوم
مارمولک رتبه اولو داره بین یک عالمه فیلم درجه یک ایرانی
چی باید گفت...
صرفا جهت اطلاعت یاورجان مارمولک واقعا میتونه بهترین فیلم ایران باشه، شما اگه تونستنی بگی چه ژآنریه !
کمدی، سیاسی، مذهبی، درام، قصه پردازی و ...
نحوه روایت داستان و فرم و محتوا هم که حرف نداره !
اینقدر این فیلم رو دست کم نگیر !
بعد یک ستاره دادید
قشنگ معلومه برای امتیاز گرفتن در منظوم همینجوری یک دادید به همه فیلما
بعد منظوم دلش خوشه یه سایت راه انداخته برای نقد و امتیاز عادلانه تر به فیلما
واقعا باعث تاسفه
شاهکار بازیگری نوید محمد زاده و کارگردانی هومن صیدی
ببینم طرفدارای مغزها چیکار میکنن😂
فنیزم تا چه حد !
من انتظارم از تو بیشاتر از ایناست!!
من توی اون دو ساعت نگاه به ساعتم نکردم و فقط لذت بردم
لذت،لذت و لذت
حتی اگه ایراد های کوچکی داشته باشه که داره به نظرم 10 لایقشه
درست میگی کسی که کل فیلمارو ده میده گندشو در اورده ولی من اولین و فکر کنم آخرین فیلمی باشه که ده داده ام
بعیده نوید محمد زاده و پریناز ایزدیار فیلم ضعیف قبول کنن
و دو اینکه نیما جاوید میتونه بدرخشه
خودمون میریم زیر سوال ! اینقدر 10 ندید ! دوستانی هم که 0 میدن هم همینطور !
بابا یکم واقعی و عادلانه امتیاز بدید !
شما چند فیلم میبینی در سال ؟ میشه یه چند تا فیلم بهم بگی ! چون من نسبت به فیلم هایی که دیدم و همچنین سطح کیفی فیلم ! فیلم نامه، محتوا نمره 7 دادم تازه با ستاره دوست داشتن ! یعنی در واقع از لحاظ فنی 6 محسوب میشه ولی 1 ستاره رو هم آدم واسه دوست داشتن میده !
سوال اینجاست شما خودت داری میگی هشت یا نه ! چرا 10 دادی ؟ این نگاه صفر و صدی خیلی مسمومه ! اصلا به سینما کمک نمیکنه !
سخت در اشتباهی !منظوم آثار خارجی هم داره که با همین ستاره سنجیده میشه !
شما فکر کن مغز 10 باشه ! اینسپشن هم 10 باشه ! گاد فادر هم 10 باشه و ...
به قاطعیت اینو میگم.
شرمنده❤
ولی پردیس ازادی تو استوریش زده بود سیزده میلیارد و صد
منظوم آمارش درست تره !
بجا این حرفا اون هفتی که دادیو بکن هشت😓
بازم سینما تیکت معتبره یا سینما آزادی ؟
خب خوبیه داستان همینجاست دیگه!! مغزشون اگر زنگ نزده بود که با خواهرشون اونکارو نمیکردن. بعدشم شاید زور داداش کوچیکه نرسید کامل خواهرشو خفه کنه. فیلمه دیگه !!
فیلم بدون ایراد نبود. خیلی ایراد داشت. اما ما ستاره هایی که میدیم رو به نسبت میدیم. برای اینکه میخوایم این قبیل کارگردان ها رو تشویق کنیم در درون خودمون و افراد رو به دیدن اینجور فیلمها دعوت کنیم . فیلمایی که با ایرادات فراوان بازهم یه حرفی برای گفتن دارن ؛ نه مثه تگزاس یا خانم یایا و غیره که فقط ابتذال تحویل مون میدن.
همین :)
یک خبر خوش
این فیلم در امار فروش شبکه نمایش خانگی از به وقت شام پیشی گرفت
این فیلم بدون شک بهترین فیلم تاریخ سینمای ایرانه
داستان زندگیه نه فقط یک فیلم که یک ساعت سرگرمت کنه
آیا فیلم ارزش این حجم از تعریفها و تمجیدها را دارد ؟! لزوما نه ، اگر اینطور بود مطمئن باشید که نه تنها بهترین فیلم جشنواره لقب می گرفت بلکه بسیاری از جایزه های جشنواره های جهانی را نصیب خود می کرد !
این شاهکاری که شما می فرمائید ، دراصل یک نوع الهام گیری ناشیانه از فیلم های هالیوودیست ! کپی از فرهنگ و جغرافیای آنان... ، در ایالات متحده آمریکا این گونه روابطهای افراد ، رقابت ها میان گروهک های گنگستری کاملا قابل باور و مربوط به جغرافیای تعریف شده آنان است !
درضمن ما این همه فیلم قوی و خوب در تاریخ سینمای خودمون داریم ، چرا مغزها باید بهترین آنها باشد ؟ به نظرتون این انتخاب سلیقه ای نیست ؟
بله درسته فیلم های خیلی خوبی داریم در سینمای ایران اما به نظر خود شما چه فیلمی بهتر از مغزهاست؟سه تا مثال بزنید
و البته در مورد اینکه میگید چرا بهترین فیلم جشنواره امثال لقب نگرفت..
بیاید صادق باشیم به جز جایزه امیر جدیدی همه جایزه های تنگه ابوقریب مربوط به عوامل پشت صحنه و اون هم از نوع غیر مهم بود
اما جایزه مغز های کوچک هرچند اونم پشت صحنه ولی بازم عناوین اصلی رو تصاحب کرد
و مهم تر از همه مراسم دوازدهمین منتقدین سینما مغزهای کوچک به طور تمام و کمال تمام جوایز اصلی بجز یکمورد رو نصیب خودش کرد که این اتفاق در دوازده سال گذشته بی سابقست
امیدوارم حرفم حتی اندکی تاثیر گذاشته باشه روتون ...ما در ایران فیلم خوب زیاد داریم اما فیلم های عالی مون به تعداد انگشت دست هم نمیرسند
به عنوان مثال حتی فروشنده که اسکار داره الان از هرکس بپرسید فروشنده یا مغزها جوابش مشخصه
شاید تنها رقیب اصلی مغزها برای عنوان بهترین فیلم تاریخ سینما ابد و یک روز باشه
ولی منطقه ما یعنی سراسیاب ملارد تو استان تهران یک منطقه ایه که با ورود بهش وارد میشید به دنیای مغزهای کوچک زنگ زده😉😉
شما ی چرخی تو نت بزنی و یه سرچی بکنی می بینی که هومن سیدی یه ریزه ارفاق هم کرده بابا
هومن سیدی را همه می شناسیم. با آفریقا/ سیزده / خشم و هیاهو / تروشات ذهن خطرناک من و اکنون اثر جدیدش"مغزهای کوچک زنگ زده"
او یک خصیصه منحصر بفرد دارد. آرام آرام از پله های ترقی در سینما بالا آمده؛ سینمایی که سالهاست دیگر جذاب نیست؛ اما هرزگاهی دردانه هایی مانند هومن سیدی را به رخ همگان می کشد.
"مغزهای کوچک زنگ زده" را نمی توان در ژانر خاصی قرار داد. آیا دراماتیک است؟ یا تراژیک؟ یا اکشن؟ یا معمایی؟
نه. نه. هیچکدام نیست. مغزهای کوچک زنگ زده یک اثر در ژانر وحشت است. وحشتی که شاید در لایه های جامعه ایرانی پنهان شده و چندان بعید نیست در روزگاری نزدیک خود را نشان دهد. وحشتی عمیق از رخنه یک فرهنگ کثیف در جان جوانان جامعه. فرهنگی بنام "وحشی گری"
مغزهای کوچک زنگ زده میخواد به مخاطب طبقه ای از اجتماع را نشان دهد که همواره نادیده گرفته شده است. حتی باندازه کَپَرنشین های استان کرمان, حتی باندازه کولبَرهای استان کردستان، حتی باندازه ریزگردهای استان خوزستان و ... به این قشر پرداخته نشده است. قشری که در بدترین زمان؛ در بدترین مکان قرار دارند؛ در یک ابر سیاهچاله زمینی؛ جایی بنام"کلانشهر تهران". اگر این قشر در هر جای دیگری غیر از تهران باشند؛ شاید با یک سوم از مردم آن شهر در سطحی مساوی قرار گیرند اما در تهران اوضاع متفاوت است و هومن سیدی میخواهد همین تفاوت را نشان دهد. میخواهد همین عدم تطابق این قشر با سایر اقشار ساکن در تهران را نشان دهد. میخواهد همین دیده نشدن، همین انگاشته نشدن، همین نادیده گرفته شدن و همین طرد شدن را نشان دهد. هومن سیدی میخواهد خطرات بی توجهی به این قشر را نشان دهد.
مغزهای کوچک زنگ زده فریاد افرادی ست که سالهاست در پی جلب توجه حکومت به سمت جامعه ای کوچک اند که در حاشیه کلانشهر تهران برای خود قبیله ای ساخته اند با قوانین خودشان. آنهایی که هم از موهبات شهرنشینی بی بهره اند؛ هم بشدت مطرود و محکوم به زجر کشیدن هستند و هم بدلیل عدم نظارت صحیح و مداوم حکومت، از هیچ جرم و جنایتی فروگذار نیستند و گهگاه با عملیات ضربتی پلیس تنی چند از آنها دستگیر شده و به زندان و ندامتگاه ها (که دیگر جایی برای ورود افراد جدید ندارند) فرستاده می شوند؛ اما برای جلوگیری از خیزشِ جرم در بین نسل جوان آنها؛ هیچ اقدامی صورت نمیگیرد.
مخلص کلام؛ مغزهای کوچک زنگ زده یک آینه است در برابر چشمان مخاطب برای اینکه زیرزمین جامعه خود را بهتر ببیند.
این همه اطلاعات آخر از کجاااا !!!
توزیع کننده: تصویر گستر پاسارگاد
تاریخ قطعی نیست و شرکت توزیع کننده ممکنه تغییر بده ولی احتمال توزیعش بالاست
pdhfilmco - honareavval
از فرصت استفاده کنید برید ببینید.
تقریبا تمام خرده روایتها رو به خوبی و با منطق خودداستان به پایان رسوند.شات های چند دقیقه ی پایانی فیلم عالی بودند علی الخصوص اون صحنه ای که پدر خانواده فک کنم با شناسنامه توی دست نشون داد.
و جز حرص خوردن از حرفای بعضیا کار دیگه ای انجام ندادم ........
مگه میشه مگه داریم !؟!؟! همههههههه ی بیننده های این فیلم ابعد تماشای فیلم نظر مثبت دادن اونوقت بعضیا از روی شعور کودکانه چه حرف های بی منطقی میزنن :/
منظورتون رو نفهمیدیم آخر سر ! مثبت بود یا منفی ! به چ دلیل !
فریبا جان، ممنونم از توضیحت.
بیا فرض کنیم محتوای یک فیلی درباره اینه که " چقدر کودک ازاری خوب است" به نظرت اگه چنین فیلمی تدوین و فیلمبرداری و طراحی صحنه خوبی داشته باشه، باز هم باید نمره 5 و 6 بگیره؟
یعنی ایا فیلم ارزشمندی هست یا فیلم ضد ارزشمندی؟
میخوام بگیرم ایا استانداردها ی فرمی، دلیلی میشه که ادم محتوای یک فیلم رو نادیده بگیره و بگه فیلم خوب هست؟
ایا غیر از این هست که فیلم و فرم باید در خدمت محتوا باشه؟
من نقدم کاملا از موضع محتوا بود، و اتفاقا میگم این فیلم با چنین فرمی داره محتوای خطرناکی رو ترویج میده.
ژانر نوآر ژانری که اصلا سینمای هالیوود اونو به دنیا عرضه کرد اصلا هم چیز عجیب و جدیدی نیست
فیلمو دیدید؟
و اصلا درست تر نیست روش پا فشاری کنیم
خواهشا برداشت غلط خودتونو به دیگران تحمیل نکنین
توی یک اثر هنری (هرچیزی میتونه باشه) فرم و محتوا با همدیگه هستند که اون اثر رو میسازند و نمیشه که گفت کدوم بهتر یا مهمتره ، هر دو باید کنار یکدیگه باشن .
حالا شما که از محتوا خوشتون نیومده ، لطفا منصفانه به فرمش ستاره بدید
و در رابطه با حرف اولی که درباره ی فیلمی با موضوع چقدر کودک آزاری خوب است زدید ، باید بهتون بگم که اگه فیلم فرم خوبی داشته ، حتی اگر محتواش مناسب نباشه ، حداقلش باید امتیاز فرمش رو بگیره!!!
قیاس مع الغیر زدید شما ! اصلا درست نیست !
خب اگه اینجوری باشه که هرکس نسبت به مواضع اعتقادی و جناحی خودش میتونه خیلی راحت به فیلمی 1 یا 10 بده که ! چه حرفیه میزنید !
اصلا مگه مبنای ستاره 1 تا 10 اینه ! محتوا تو ستاره دهی باید 1 ستاره یا نهایتا 2 ستاره باشه !
مخالفم با حرفتون !
آثار تارانتینو و اسکورسیزی هم خشونت و قتل و آدمکشی رو ترویج میده. اما برای ما انسانهای بالغ که خطرناک نمیشه. این فیلم هم از بررسی و ارزیابی پیداست که نباید برای بچه ها نشون داده بشه. اگر بچه غیرعاقل و غیربالغی چنین اثری رو ببینه یا والدین بی فکری داشته یا اصن والدین نداشته!! برای ما که از آب و گل درومدیم چه محتوای خطرناکی میتونه داشته باشه؟؟ اینجوری که شما میگی باید هشتاددرصد فیلمای دنیا رو بریزن دور که خانوم!!
بنظرم هر اثری رو باید در رده خودش بررسی کرده.
بهنظرم آخرین فیلمش (البته امیدوارم به ساخت چنین فیلمهایی همچنان ادامه دهد) فراتر از فیلمهای آفریقا، سیزده، اعترافات ذهن خطرناک من و خشم و هیاهو است که واقعا ارزش دیده شدنِ چندین باره را دارد...
بازیها کاملا باورپذیر، شخصیتپردازی (بهخصوص شکور و شاهین و صدالبته مادرشان) و خط داستانی و دیالوگها هم خیلی خوب که از همون دقیقه اول منِ مخاطب را با کشش داستانی و ریتمِ خیلی خوب خودش همراه میکند.
من منتظرشم تا بیاد بازار و بخرمش.
یا علی مدد.....
منظوم اگه ناراحت نمیشی میخواستم بگم که:
آشا محرابی،یحیو جوادی،تیمور رویائیان،فریبا شوخیکار،میر شهاب الدوله حسینی،صدر فرشته عرفایی،زارع لیلوی،حسن پور آبادانی،تیر سیما نداز
هوذوئعر(حضور)خاصی نداشتند.
پ.ن:اهطمعال این رو میدم کعععع یکی ویرایشیده و هربازیگری کع میشناخطه روع به این عسر اضافیدیده.
و من شکم. به. کسی نیسط جظع. صپنطا ملک ظاده
Uونس
مثلا درباره این فیلم عمیق تر باشین، این فیلم چرا ارزشمند هست و بهش ۱۰ ستاره میدین؟ چرا من دو ستاره دادم و میگم فیلم خوبی نیست؟ تا وقتی درباره اینها صحبت نکنیم به نتیجه ای نمی. رسیم و اینجا میشه یه محل سطحی برای شنیدن نظرات سطحی . البته اطلاعات خوبی تو اینجا هست ولی حضور من و تو کاربر فکر نمیکنم برای کارهای سطحی باشه.
من هم از نظرات منفی گارد شما نمیترسم و مطمئن باشین سعی میکنم نظراتم رو کامل مطرح کنم
من دیگه هیچ حرفی ندارم !
اما همونطور که از حرف بقیه دوستان متوجه شدم ، این فیلم فیلم برداری قوری ، تدوین حرفه ای ، چهره پردازی و طراحی صحنه خوبی داره و بازی بازیگرانش هم فوق العاده بوده
همه اینها حداقل لایق ۵ یا ۶ ستاره هست الهام جان
اما کارگردان برای ساخت فیلم از مجموعه ابزارها استفاده میکنه، فیلمبرداری و تدوین بخشی از اون ابزارها است. بخش بزرکترش به نظرم فیلمنامه است.
آره خداییش مسئولین منظوم چیکار میکنید پس
یا کامنت های این خانم رو پاک کنید یا دسترسیشو قطع کنید !
چه طلب کار !
بهتر قضاوت کنیم، شما در ماه وقت دارید 1 فیلم ببینی ! آیا دوست داری فیلم اشتباهی صرفا واسه ابراز سلیقه یه سری افراد یا لج بازی گروهی نمره بالا گرفته باشه و شما بعد از انتخاب اون فیلم ببینی که واقعا در حد نمرش نبود؟ پس عدالت میگه درحد اون فیلم نمره بدیم !
یکی از نکات مهم فیلم این بود که چهار استعداد سینمایی ( نوید پورفرج ، لادن ژاوه وند ، مرجان اتفاقیان ، مهیار راحت طلب ) توسط سیدی معرفی شد .
تیتراژ با صدای تا به حال شنیده نشده ی رضا کولغانی آخرین برگ برنده ای بود که سیدی در میان نقاط قوت بی شمار فیلم رو کرد .
ولی صدای رضا کولغانی توی عصباتی نیستم و خشم و هیاهو هم شنیده شد
آره ، درسته ، عصبانی نیستم رو یادم رفت ولی خشم و هیاهو رو نمیدونستم.
در هر صورت صدای جذاب و دلنشینی داره و تکست این آهنگ هم عالیه.
بدون اغراق میگم فیلمی نیست از این بشر ک ندیده باشم و غرق نشده باشم توی بازی کردنش...
آدم دوست داره بشینه بازی کردنشو، داد و بیداداشو، خنده ها و گریه هاشو توی فیلم نگاه کنه و لذت ببره...
قبلنا گفتم و بازم میگم که چقدر خوبه ک هست توی این سینمای ایران...کاش تا همیشه هم بمونه🌷
تو یادها میمونن...
تو مغزها میمونن...
حتی توی مغزهای کوچک زنگ زده👌🏻
عجب فیلمی بود چقدر خوش ساخت چقدر سیدی ظرافت نشون داد از همون قاب اول محو فیلم شدم
فیلمبرداری روی دست برعکس لاتاری اعصاب خرد کن نبود بازی های بی نظیر مخصوصا نوید محمد زاده چند وقت بود همچین بازی ای بهم نچسبیده بود چقدر خوب بود این پسر یه بازی سطح جهانی داشت چطور این بازیو نادیده گرفتن ؟
استعداد یابی شاهکار سیدی پور فرج برای اولین کارش واقعا حیرت زدم کرد اصلا انتظار نداشتم ازش اینقدر راحت بازی کنه
کارگردانی با کیفیت فیلمنامه قوی صحنه پردازی و صدا گذاری عالی انگار همه چی دست به دست هم داده بودن سیدی کارشو به بهترین نحو جلو ببره
همه اینا نیازمند یه پایان بی نقص بود که بشه از این فیلم به عنوان شاهکار نام برد ولی سیدی توی ایستگاه اخر کم اورد اصلا پایانش راضیم نکرد ولی فکر به اینکه اینکار باعث بشه کارای با کیفیت تری از سیدی ببینیم راضیم کرد
به امید اینکه در اینده ی نزدیک پرچمدار فیلمسازی ایران بجای فرهادی سیدی بشه
یعنی ما میفهمیم که شاهین علاقه ای به چوپانی نداره و حالا توی سکانس آخر در حالی که داره محله اش رو ترک میکنه با چوپان جدید رو به رو میشه. یعنی با توجه به انگیزه های خود شاهین که فهمیدم نمیخواد چوپان باشه سکانس آخر برامون خیلی واضحه که چه مفهومی داره.
😀
تو سینما نمیدونستم از شدت هیجان زدگی چیکار کنم درخشان درخشان درخشان
اگه نگم بهترین بازی نوید محمد زاده جزء بهترین بازی های تاریخ سینمامون بود.هادی بهروز بیا فیلمبرداری روی دست رو از هومن بهمنش یاد بگیر.چه قابایی بر میداشت چقدر قشنگ از زوم استفاده میکرد.تدوین زیبا.طراحی صحنه درجه۱.و چهره پردازیای که کمتر بش توجه شده در نقدها.و یک هومن سیدی سرحال بالای سر همه
هر سال از این ژانر کلی فیلم در سینمای جهان خصوصا هالیوود ساخته میشه و مام میبینیم و بهبه و چهچه میکنیم و ابدا نمیگیم وای اونا چقد بدبختن کل کشورشون داغون و خراب اینجور حرفا چون میدونیم فیلم روایی حتی اگه رئال باشه اجتماعی باشه قرار نیست نشون دهنده کل اون کشور باشه ولی در مورد خودمون اینجوری نیستیم.هومن سیدی عین اصغر فرهادی پوست کلفت نشده طاقت فحشها و توهینهای پوچ و بی اساسو نداره وگرنه میتونست در جشنواره های بینالمللی بسیار موفق باشه.به این حرف من سال دیگه موقع اسکار میرسین.
چندتا سوالم دارم از داوران جشنواره فجر:روتون شد به نوید محمد زاده سیمرغ ندین؟روتون شد فرید سجادی حسینی و مرجان اتفاقیانو کاندید نکنین؟روتون شد سیمرغ بهترین کارگردانی رو دوتا کنین به ابراهیم حاتمی کیا بدین به هومن سیدی ندین؟
مثلا توی جشنواره پارسال حامد بهداد یک بازی فوق العاده ارایه کرده بود که حتی کاندید هم نشد!
حتی با اون تحلیل مسخره و کپی برداری از تحلیل های دیگه که کردین حقش نیست هفت ستاره با بیست و یک روز بعد داشته باشه واقعا مسخرس
بابا یونس برو فیلمو ببین بیا یه چیزی بگو.....آخه سه؟
از نکات مثبت فیلم این بود که انقدر فیلمساز شرف داشت تا حرفش رو مطبوعاتی نسازه و درگیر نکات ژورنالیسمی نشه.
و یه نکته مثبت دیگه اینکه شجاعت داشت و پای شعارش واستاده و داره حرفش رو محکم میزنه.
اما فیلم خالی از ضعف نیست، باید بیاییم عمیقتر در مورد فیلم فکر کنیم و حرف بزنیم. بنا به اصول زیباییشناسی و مخاطبشناسی فیلم، فیلمی که در مخاطب «حرکت» و «اراده» برای تغییر و رشد ایجاد نکنه، فیلم خوبی از نظر اجتماعی نیست. چه بسا چنین فیلمی موجب منفعلسازی مردم بشه.
ضمن اینکه فیلم شدت اغراق زیادی در «انتخاب» روایتش داشت. این میزان از اغراق رو بگذارید کنار این نکته که بخشی از جامعه رو نشون میده که شاید جمعیت اونها به یک هزارم درصد هم در ایران نرسه.
خب مگه عیبی داره که فیلم به یک هزارم درصد کشور بپردازه؟ نه عیبی نداره! فیلمساز میتونه هر جامعه خاطبی رو در فیلمش بهشون بپردازه. ولی اگه این نوع پرداخت موجب فعالسازی ارادههای مردم برای حل مشکل نشه و صرفا اونها را خلسه ببریم، دقیقا داریم مثل همون گنگ معتاد فیلم عمل میکنیم و همون بدیهایی رو که بهشون منتقد بودیم گسترش میدهیم. اگه این نوع نمایش یکهزارم درصدی موجب بشه که مخاطب موضوع رو به کل کشور تسری بده.
از شما بعیده واقعا
منم مغزها رو خیلی دوس داشتم ولی بذار این خانوم هم نظر خودش رو بگه.
گفتم نوع امتیاز دهیشون در حد خودشون نیست
و جالب اینجاست که دوستانی که به آثاری مثل لاتاری و به وقت شام و تنگه 1 میدن، میان به مغز 10 میدن !
این نوع تفکر صفر و صدی و مسموم فقط به سطح سینمایی خود افراد صدمه میزنه و لاغیر .
#عادل_باشیم
کسی که راحت دیگران رو حیوان خطاب میکنه!
جالبه!
دوما یکی از اصلی ترین دلایلی که من ده میدم شمایید... شمایی که به این فیلم سه میدی و به بیست و یک روز بعد ده یعنی افراطی هستی وقتی به این فیلم(بهترین فیلم از نگاه تماشاگران) 3 میدی قطعا نمره اش رو الکی پائیین میارید منم برای جبران افراط شما افراط می کنم وگرنه منم با افراطی گری مخالفم
اما این که یکی هی بیاد غر بزنه ولی خودش رعایت تکنه مسخرس
فرض کنید به قول شما امثال من نبودند که به فیلم دو سه ستاره بدن و شما مجبور نبودید به این فیلم برای بالا آمدنش ده ستاره بدین، اونوقت چند ستاره میدادین؟ چند لایقش بود؟
به مغزها 3 دادن شد عدالت یا به 21 روز 10 دادن ؟
شده داستان شهرزاد و دلدادگان
بیهودس بحث بیهوده!
نوید محمدزاده عالییی
فرهاد اصلانی فوقالعاده
کارگردانی محشر
فیلمنامه بی نظیر
بعد از دیدن فیلم منو دعا کنید که بهتون پیشنهادش دادم
میگن اگه چوپون نباشه گوسفندا تلف میشن...
یا گم میشن یا گرگ بهشون میزنه یا از گرسنگی میمیرن...چون مغز ندارن...
هر کی که مغز نداره به چوپون احتیاج داره...یه چوپون دلسوز...
چوپون حکم پدر گوسفندارو داره...
آدم بدون پدر هیچی نیست...
این چوپونه...ما همه گوسفنداشیم...
اون به ما میگه کی بریم...کجا بریم...چیکار کنیم...کی بشینیم...کی پاشیم...
کی بمیریم
ولی سمیرغ بهترین فیلم نامه نشون میده که مغزهای کوچک زنگ زده چه فیلم نامه منسجمی داره.
اگر من بگم سر فیلم هیس!دخترها فریاد نمیزنن؛ وقت و بی وقت مردم میخندیدن چی میگی؟
مخصوصاً اونجا که به مریلا زارعی گفتن شاهدت رفته تو کما!! هار هار ملت زدن زیر خنده...
یا فقدان کمدی در سینما داره شبیه کمبود روی و ویتامین دی و آهن در مردم ایران میشه؛ یا دردهای نمایش داده شده تو فیلما خنده داره و من نمیفهمم شون!!
وقتی کسی فیلم رو ببینه و نفهمه مفهومشو و سر خود بگه چرت دیگه نمود فهمشه
50% حواسم به فیلم بود 50% به کارگردانی فیلم و هر دو بی نقص
خلاصه لذت بردیم
مرسی سیدی
در کل فیلم خوبی بود و بازی ها عالی بودن اما داستان بعضی جاها خیلی الکی و (بد) شانسی بود
مثلا چرا بعد 20 سال درست همون شبی که شهره رو کشتن، پلیس حمله کرد؟ چرا شکور جای پول ها رو گفت در حالی که میدونست شاهین دروغ میگه؟ یا علت مرگ یک باره افسر چی بود؟
مرگ افسر هم که بی جا نبود! مرگ حقه! تو یه لحظه می بینی آدم نیست دیگه!
فیلمنامه و دیالوگ ها فوق العاده قوی بود ، کارگردانی به قدری قوی بود که حس کردم دارم یه فیلم تاپ آمریکایی میبینم...فیلمبردار هم قاب های جذابی برمیداشت که نمونش رو آخرین بار توی {من دیوانه نیستم} دیدم....بازیگرا بدون استثنا همه خوب و طبیعی بازی کردن مخصوصا نوید محمد زاده و فرهاد اصلانی و لادن ژاوه وند ........یه ستاره کم شده هم بخاطر پایانشه که به دل من ننشست.
مطمعنا تو این چند سال اخیر بهترین فیلم سینمای ایران بوده بدون شک:)
ولی باز یه عده نقاد حرفه ای(میتونم بگم تینیجر😊) که فقط یه هارد فیلم داره و چن تا اسم مثلِ کوبریک شنیده میاد در مورد کپی این فیلم از City of God حرف میزنه در حالی که اصلا اون فیلم رو هم ندیده😂
و در آخر اگه کسی این فیلم رو ندیده بره تو یه سینما و سانس خلوت تماشاش کنه و لذت ببره
متاسفانه منتقد ها گاهی اینا رو با هم قاطی میکنن.
یا حداقلش فیلمباز حرفه ای!
اصلا کسی متن حرفات رو متوجه نمیشه.
با تشکر.
پرسپولیس.
بازی نوید محمدزاده ستودنی بود
کارگردانی هومن سیدی محشر بود
این فیلم در سینمای ایران همتا نداره
هر چند که توی فیلم رگه هایی از طنز هم وجود داشت چند جاش واقعا خنده دار بود.
با تشکر.
پرسپولیس.
با تشکر.
پرسپولیس.
این فیلم یک دید عمیق سینمایی دارد ، قصد دارد قهرمان خودش را در جهانی پر از آشوب و کثیفی بپروراند ، نه اینکه تنها قرار باشد یادآور تجربه های شبیه پیشین خود باشد ! در فیلمی نظیر "ابد و یک روز" ما با یک مسئله خانوادگی - اجتماعی طرف هستیم ، اما در اینجا با داستانی پر افت و خیز از یک قهرمان طرف هستیم که تلاش می کند در فضایی مملو از از نکبت و بدبختی ، فرد خوبی باشد (نه انتقادی به کسی دارد ، نه تنها برای نمایش بدبختی ساخته شده)
ولی خب جناب رادشهبازی حرف شما هم درسته و منم منکر دیگر ابعاد فیلم نشدم.
دگردیسی شخصیت شاهین هم توی فیلم از مفاهیم مهم مورد نظر فیلم ساز بوده.
ولی بیش از اینکه تلاش کنه فرد خوبی باشه تلاش میکنه حق اش رو بگیره.
#مغزهای_کوچک_زنگ_زده
من که خیلی کیف کردم... از همه لحاظ، کارگردانی، فیلمنامه، انتخاب بازیگر و...
اما با اینکه اسم نوید محمدزاده رو بزاریم قهرمان فیلم کمی جای بحث داره.
باید تعریفمون رو از قهرمان مشخص کنیم...
هم فیلمبرداری پیمان شادمانفر و موسیقی بامداد افشار واقعا روی فیلم نشسته بود
بازی بازیگر ها هم خیلی خوب بود مخصوصا فرهاد اصلانی و فرید سجادی حسینی و نوید پورفرج
نوید محندزاده هم تا الان بهترین بازیش بود حتی بهتر از ابد و یک روز
حتما پیشنهاد میشه ببینید
واقعا سکانس های قابل بحث توش زیاد داشت. مهم ترین نقطه قوت اش اینه که تونسته از پس فضاسازی متفاوت خودش بر بیاد درست بر عکس خیل عظیم فیلم هایی که فقط در حد یک ایده ی خوب می مونن و حیف میشن.
بهترین سکانس فیلم هم مربوط به سکانس ملاقات توی زندان شاهین و شکور بود. اون جا شکور همه سال هایی که شاهین رو زیر بال و پر گرفته عین پتک میکوبه توی کله اش!
آره اون به شاهین جا و پناه داده ولی هیچ وقت بهش اعتماد نداشته همیشه تحقیر اش کرده.
یکی از ویژگی های خیلی خوب فیلم این بود که اول یک سری سوالاتی رو طرح کرد و بعد همش رو جواب داد و تکلیف همه چی رو روشن کرد. تکلیف خواهر شاهین، تکلیف اون پسر سربازه و .....
فقط در نهایت میمونه سکانس پایانی که باید اسم اش رو گذاشت: رقابت برای چوپان بودن!
در مورد هومن سیدی قبلاً گفتم.
اما این فیلمش شاهکار بود. مخصوصاً اون قسمت که شاهین به ناپدریش میگه چطور پیشونی پسر مردمُ با تشتک نوشابه داغ کردی!! ینی سراسر این فیلم ترس واقعی رو نشون میداد.
جالبه که بعد از فِراری که رفت سراغ ماجرای تصادف اون دوتا ماشین مدل بالا تو تهران و بعد از لاتاری که به قاچاق دخترای ایرانی به منازل شیوخِ عرب خلیج نشین اشاره داشتن و موضوعی واقعی رو مدنظر گرفته بودن, این فیلم هم دستگیری اراذل و اوباش رو دستمایه درام قرار داده بود.
خیلی فیلم تحسین برانگیزی بود. خیلی
🔹هزار پا: ۳۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان
🔹تنگه ابوقریب: ۴ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان
🔹دم سرخ ها: ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان
🔹مغزهای کوچک زنگ زده: ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان
🔹شعله ور: ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان
🔹هشتگ: ۵۱۰ میلیون تومان
🔹عرق سرد: ۴۰۰ میلیون تومان
🔹همه چی عادیه: ۲۷۰ میلیون تومان
🔹جاده قدیم: ۱۶۰ میلیون تومان
🔹لازانیا: ۱۱۰ میلیون تومان
🔹چراغ های ناتمام: ۴۵ میلیون تومان
🔹ماهورا: ۶ میلیون تومان
فیلم نیوز
امروز هم تولدتون بوده گویا،تولدتون مبارک;)
خیلی ممنون تولد شما هم پیشاپیش مبارک
یعنی هشتگ بشه 510 تا و فیلمی مثل ماهورا حتی به اندازه خورده ای این فیلم زرد نفروشه !
عرق سرد با اون همه ستاره و جایزه و حداقلش زنانه پسند بودن کمتر از هشتگ بفروشه !
جاده قدیم که البته فیلم خیلی قوی نبود، ولی واقعا حقش 160 تا نیست !
و شعله وری که از دم سرخ ها کمتر فروخته !
وقتی فرهنگ و سواد رسانه ای نباشه همینه ! هیچ کس به محتوا توجه نمیکنه ! فقط زرض و برق مهمه ! گول تبلیغات این فیلم های زرد رو میخورن و هیچ !
بعد انتظار داریم قیمت دلار با جو رسانه چند تا کانال و پیج، بالا پایین نشه !
بیتربیت
خو امتیاز بده دیگه
شاید اتفاقات درون فیلم از اول تا آخر فیلم در طول زندگی عادی برای سالیان سال طول بکشد.
گاهی دیالوگ ها رو نمی فهمیم مخصوصا دیالوگ های یکی از برادران که کمی کم عقل میزد.
بازی ها خوب بود البته نوید همان بازی ابد و یک روز خود را تکرار کرده بود.
فیلمی که خیلی بیشتر از اینا ارزش داره
عزیزانی که میگین سینما زرد شده و کمدی بیش از اندازه میفروشه بسم الله بفرما فیلم رو تو سینما ببین،فیلم فیلم سینماست انقدر خوبه!
خواهشا برین حمایت کنید
هزارپا تقریبا ۳۶ تا فروخته هرچقدرم که این فیلم عالی باشه فکر نکنم ۲۵ تا هم بفروشه
به هر حال همه مردم مثل شما و من فکر نمی کنند
هزار پا هر چقدر خوب بود ، ولی از نظر داستان بی معنا
و فقط به دلیل طنز قوی که داشت زیبا نام گرفت
مغز های کوچک زنگ زده اثر فردی بی فکر و بی منطق نیست
و در حال توضیح داستانی از ارازل و مواد فروشان و حتی بزن بهادر های این
جامعه است