به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
با یک حساب سرانگشتی میتوان گفت سینمای ایران کمتر از صد بازیگر چهره دارد که حضوری مداوم در این عرصه داشته باشند. وجود هرباره برخی بازیگران در فیلمهای روی پرده اگرچه ممکن است تضمینی برای فروش باشد اما در واقع چه انتظاری میتوان داشت که در این صنف دگرگونی و تغییر خاصی اتفاق بیفتد؟
حاصل این باند بازی این شد که بعد از گذشت 90 سال از پیدایش سینما در ایران جز اینکه افرادی آمده اند و افرادی رفته اند تحول خاصی در آن نیفتاده است.
نکته دیگر اینکه برخی معتقد هستند که فضای نمایش اگر در آن روابط سکسی یا رقص و آواز نباشد هیچ تحولی در آن ایجاد نمیشود؛ گویا فراموش کرده اند که از سال 1312 که اولین فیلم سینمائی در ایران به نام دختر لر ساخته شد تا سال 1357 یعنی پنج دهه آزادی بی قید و شرط؛ سینمای ایران چه جایگاهی در سطح داخلی و جهانی را توانست از آن خود کند؟
رضا عطاران و جواد عزتی در فیلم سینمایی هزار پا
خلاصه اینکه با دیدن فیلم هزارپا و بازیگرانی که هم قافله هستند قبل از آنکه به تحلیل و تجزیه این فیلم بپردازیم باید به گوشه ای از آثار رضا عطاران پرداخت.
به همین خاطر اگر بخواهیم این بازیگر و فعالیتهایش را نقد کنیم باید گفت قالب کلیشه ای و تکراری او با مضامینی شبیه هم در اکثر فیلمهائی که در آن نقش آفرینی نموده است الگوی بسیار بدی برای این سینما شد. چرا که این خشت نافرمیکه مهران مدیری در این سینما بنیان نهاد و عطاران و دیگرانی در پی او خشتهای دیگری را گذاردند سینمای ایران را به شدت به حاشیه برد و از آن سینمای جدی و خلاق علی حاتمی، بهرام بیضائی، مسعود کیمیائی، داریوش مهرجوئی و .. فرسنگها فاصله گرفت.
رضا عطاران و سارا بهرامی در فیلم سینمایی هزار پا
فیلم هزارپا یکی از محصولات تفکر سلطانیسم کنونی سینمای ایران است که جدا از کمبودها و کاستیهائی که دارد به خاطر اینکه موضوع قصه را تکه تکه برداشت میکند فرم و فضای خود را از دست میدهد.
اولاً اینکه در این فیلم اگر بازیگرانی چون رضا عطاران و جواد عزتی حضور نداشتند ساختار کلیشه ای آن تا حدودی برطرف میشد و اگر موضوعی غیر از این قصه را دنبال مینمود؛ بودن جواد عزتی و رضا عطاران دو بازیگری که به شدت قالبی شبیه بهم دارند کار درستی نبود.
امیرمهدی ژوله در فیلم سینمایی هزار پا
دوم اینکه حضور جواد عزتی در فیلم ماجرای نیم روز که به موضوع مجاهدین خلق پرداخته بود حالا با پیدا شدن عناصر مجاهدین خلق در فیلم هزارپا این قضیه را لوث میکند و سوم اینکه نمیتوان ژانر خاصی را برای این فیلم انتخاب نمود. چون قصه از پیرنگ خوبی برخوردار نیست و همین موضوع به خاطر تکههای مرتبطی از فیلمهائی که قبلا چنین بازیگرانی حضور داشته اند موقعیت را به تحلیل میبرد.
از طرفی فیلم هزارپا با وجود این نواقص از تدوین خوبی برخوردار نیست و سکانسهای بی ربط فراوانی در آن دیده میشود. اگر چه همین موضوع ممکن است از نگاه مخاطبی که شیفته بازیگران و موضوع قصه است دیده نشود ولی حداقل انصافی که کارگردان میتوانست به خرج بدهد این بود که شعور مخاطب را با چنین اقدامیبه سخره نمیگرفت.
در کل هزاپا سنخیتی با عنوان خود ندارد و حکایت افراد دگر اندیشی است که قصد دارند از راه دوز و کلک به خواسته قلبی خود برسند. و در نهایت تحت فرآیندی یک تغییر اساسی در آنها ایجاد میشود. قالبی که تقریبا نیمیاز نقشهای عطاران را با همین ایده شکل داده است.
شما چقدر با این مطلب موافق هستید؟ نظر شما درباره این مطلب و اثر چیست؟ نظر خود را در پایین همین صفحه بنویسید. [منظوم تنها ناشر نقدها است و این به معنای تایید دیدگاه منتقدان نیست.]
شما نیز میتوانید نقدها و یادداشتهای خود درباره آثار سینما و تلویزیون را با نام خودتان در منظوم (معتبرترین مرجع نقد سینما و تلویزیون ایران) منتشر کنید. هماکنون مطالب خود را به آدرس ایمیل Admin@Manzoom.ir برای ما ارسال کنید.
نقد، یادداشت، تحلیل، بررسی و معرفی منتقدین از فیلمهای سینمایی، سریالها و برنامههای تلویزیونی ایرانی را در صفحه نقد فیلم سایت منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران بخوانید.