به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
با کدام، بیشتر خندیدهاید؟ بله! پاسخ بدهید! با کدام فیلم کمدی سینمای ایران، بیشتر خندیدهاید؟ کافی است به سایت منظوم سری بزنید و ببینید عاشقان سینمای ایران و مخاطبان سایت محبوب منظوم، پای کدام یک از فیلمهای کمدی سینمای ایران، شادی و لذت بیشتری تجربه کردهاند؟ کدام فیلمها را لایق نشستن در فهرست ده فیلم محبوب کمدی سینمای ایران دانستهاند؟ احتمالاً شما هم با آنها موافق خواهید بود. اما نگران نباشید. اگر نظر شما غیر از این بود، فیلمهای محبوب خود را بکشید بالا! ستاره بدهید و امتیاز بگذارید تا جای فیلمها عوض شود. شما «می توانید» این کار را انجام دهید.
اما، فیلمها کدامند؟
«نهنگ عنبر» با امتیاز ۷.۳
این فیلم بر خلاف فروش فوقالعاده اش و موجی که ایجاد کرد، دهمین فیلم این فهرست است. همچنین در کنار شوخیهای کلامی و موقعیتیاش، موفقیت خود در جلبنظر مخاطب را مدیون فضاسازی دقیق دهه شصتیاش نیز هست. گریمهای دقیق هنرپیشههایی نظیر مهناز افشار و رضا عطاران و ویشکا آسایش، خود، از اولین عوامل جذب مخاطب بود که پیش از دیدن فیلم، در پوسترها و تیزرهای فیلم، دیده میشد. بسیاری از طنزهای موقعیت فیلم نیز بر اساس شرایط خاص جامعه در دهۀ شصت طراحی شده بود. این بازسازی موفق و طنزآمیز، به مذاق مخاطب ایرانی که خودش ید طولایی در بازسازی آن دهه در انواع جوکها و اصطلاحات داشت، بسیار خوش آمد و فیلم، موفق شد! برای ین فیلم، قسمت دومی هم ساخته شد که نتوانست به آن سطح از موفقیت دست یابد.
بارکد با امتیاز ۷.۴
مصطفی کیایی در تمامی آثار خود به وضوح نشان داده که میتواند مخاطب را سرگرم کند و قصهای جذاب و دیدنی متناسب با سلیقه مخاطب ایرانی فراهم سازد. بارکد با حضور زوج بهرام رادان و محسن کیایی و همراهی سحر دولتشاهی و پژمان بازغی توانست خنده را بر لب بینندگان خود بنشاند و با فروش ۱۱ میلیاردی ششمین فیلم پرفروش سال ۹۵ لقب بگیرد. موفقیت زوج رادان و کیایی در بارکد به قدری بود که مصطفی کیایی را مجاب کرد در فیلم جدی چهارراه استانبول بازهم از این زوج استفاده کند.
«آینه بغل» با امتیاز ۷.۵
ترکیب محمدرضا گلزار و جواد عزتی مطمئنا برای هر مخاطب سینمای کمدی میتواند جذاب باشد. گلزار که در این سالها همواره تضمینی برای موفقیت فیلم در گیشه به شمار میآمده و جواد عزتی که در یکی دو سال گذشته با کارهایی چون اکسیدان، لاتاری، ماجرای نیمروز و ... جای خود را در ذهن قشر سینماروی ایرانی تثبیت کرده است. حال این زوج در یک کمدی لاکچری در کنارهم توانستند گیشه پاییز پاییز و زمستان سال ۹۶ را از شکست نجات دهند و مخاطبان را راضی روانه خانهها کنند.
«خوب بد جلف» با امتیاز ۷.۵
هفتمین فیلم این فهرست هم جزو تازههای اکران است و همانند فیلم قبلی، اولین ساختۀ کارگردانی است که برای مخاطب بهعنوان نویسندۀ فیلمنامههای قوی و خوب، شهرت دارد. در کناراین مسئله، استفاده از زوج هنرپیشهای که با سریال «پژمان» خاطرۀ بسیار خوبی برای مخاطب ساخته بودند، سام درخشانی و پژمان جمشیدی با شخصیت واقعی خودش، بهعنوان یک فوتبالیست ملی، بر جذابیت فیلم افزود. از این گذشته، درآمیختن واقعیات زندگی سایر هنرپیشهها مثل مانی حقیقی، رضا رویگری، ویشکا آسایش و...هم با کاراکترهای پرداختهشدهشان برای فیلم، ترکیبی جذاب بود که در کنار کمدی موقعیت و داستان قوی و منسجم فیلم، در مجموع این فیلم را بدل به یکی از آثار موفق کمدی ایران کرد.
«سنپطرزبورگ» با امتیاز ۷.۵
ششمین فیلم فهرست، «سنپطرزبورگ»، بیش از هر چیز، فیلمنامۀ قوی و خوبی دارد. فیلمنامهای از پیمان قاسمخانی که در تمام آن بهطور یکدست، یک موقعیت کمدی تعریف میشود و مانند بسیاری از فیلمهای طنز دیگر نیست که ترکیبی از موقعیتهای کوچک طنز و شوخیهای کلامی در دل داستان کمقوام اصلی باشد. غافلگیریهای طنزآمیز و ابداعات کلامی فیلم، بسیار موفق از آب درآمده اند. بازیهای خوب محسن تنابنده و خود پیمان قاسمخانی نیز، شیرین و دیدنی است.
«ورودآقایان ممنوع» با امتیاز ۷.۵
مخاطبان منظوم، برای جایگاه پنجم فهرست فیلمهای طنز محبوب خود، به فیلمی رای دادهاند که بیش از هنرپیشگان معروف پرشمارش، نظیر رضا عطاران، ویشکا آسایش، پگاه آهنگرانی، بهاره رهنما، مانی حقیقی و ...قصۀ قوی و تابوشکنانهای هم دارد. فیلم با ورود به فضای یک دبیرستان دخترانه، آن هم از موضع جذاب تفکیک جنسیتی، روی نقطۀ حساسی دست گذاشت که برای مخاطبان بسیار جذاب بود. داستان قوی و بازیهای خوب هم بر جذابیت این فیلم افزود.
«لونه زنبور» با ۷.۶
چیزی که در سینمای کمدی ایران همواره جواب داده است، مساله زوج سازی در سینماست. نکتهای برزو نیکنژاد در لونه زنبور به خوبی از آن بهره برده است و از زوج پژمان جمشیدی و محسن کیایی دو بازیگری که اقبال مخاطبین در سالهای اخیر به سمت آنان بوده به درستی استفاده کرده. لونه زنبور که از آن به عنوان یک فیلم کم هزینه نام برده می شود هم در گیشه به موفقیت نسبی دست یافت و هم در بین کاربران منظوم به امتیاز بالایی دست پیدا کرد.
«کلاهقرمزی و پسرخاله» با امتیاز ۷.۷
سومین فلیم فهرستِ دوستداشتنی های طنز ایران بر اساس نظر مخاطبان مشتاق «منظوم»، اما برخلاف دو فیلم بالا، چندان جدید نیست. در حقیقت این فیلم هم ادامۀ موفق جنگ تلویزیونی محبوب بزرگ و کوچک سالهای دور تلویزیون است. ترکیب سه شخصیت محبوب آقای مجری و دو عروسک دوستداشتنی که در داستانی مناسب قرار گرفت و مخاطب را جذب کرد. این فیلم دنبالههایی هم داشت که هیچکدام بهاندازۀ فیلم اول، موفق نشد. تیم سه نفرۀ ایرج طهماسب، حمید جبلی و فاطمه معتمدآریا در این فیلم، ترکیبی موفقیتآمیز آفریدند.
«لیلی با من است» با امتیاز ۷.۷
هر چه به ابتدای فهرست نزدیک میشویم، بیشتر سلیقۀ اعلای مخاطبان فراوان سایت منظوم در انتخاب فیلمها، مشخص میشود. «لیلی با من است» دومین فیلم محبوب منظومیان، در زمان اکران خود، برای اولین بار، همان کاری را کرد که سالها بعد، «اخراجیها» آن را تکرار کرد. یعنی کلیشۀ رایج رزمندگان بسیار مذهبی و بیعیب و نقص را شکست. رزمندهای معرفی کرد که اصلا رزمنده نبود! اما ازقضا، البته با تلاشهای فیلمنامه نویس، کارگردان و شخص پرویز پرستویی، بسیار دوستداشتنی و قابلباور بود. این فیلم ساختارشکن، کار خود را درست و حرفهای انجام داد. فیلمنامهای خوب و منسجم داشت. ابداعات و نوآوریهای کمدی مخصوص به خود را بهکاربرد. بازیهای درخشانی از هنرپیشههای اصلی پرستویی و شهره لرستانی گرفت و به همین دلایل،برای مخاطب، بسیار محبوب شد. طوریکه سریال تلویزیونی آن، که گستردهشدۀ همان داستان بود، هم با استقبال خوبی مواجه شد. بعدها، منتقدان سرسخت این فیلم که معتقد بودند این فیلم نسبت به فضای تقدس جنگ تحمیلی توهین روا داشته است، نظرات خود را تعدیل کردند و این فیلم، محبوبتر شد.
«مارمولک» با امتیاز ۸.۳
و بالاخره، اولین! شاید چندان بیراه نباشد که بگوییم، همانطور که روحانیت، در جامعۀ ایرانی، همواره نقشی بسیار پررنگ و موثر ایفا کرده است، پرداختن به آن در آثار هنری جامعه هم همانقدر در جلب نظر مخاطب موثر است. چهرسد به آنکه فیلمسازی جرأت کند از موضعی تابوشکن سراغ این سوژه برود و روحانیت را از جایگاه جداازجامعه که مقبول بسیاری است، جدا کند و میان اقشار عادی مردم بیاورد و تا آنجا پیش برود که جای یکی از ایشان را با یک دزد سابقهدار، عوض کند! جسارت چنین جابجایی با بار طنز فیلم در کنار انتقادات ظریف و دوستانۀ فیلم به برخی از افراد این قشر در ذائقۀ مخاطب بسی شیرین افتاد!
پرویز پرستویی هم که بارها در نقشهای خلاقانه و ساختارشکن، بهخوبی درخشیده است، با مهارت شگفتانگیزی، شخصیت «رضا مارمولک» رابهنوعی جاودانه کرد! حتی امروز هم پس از گذشت سالها، این کاراکتر، میمیک صورتش در موقعیتهای مختلف، تکیهکلامهایش و بریدههای کوتاه از نقشآفرینیاش در فیلم، ضربالمثلوار میان مردم، رایج است. این فیلم از جهت فیلمنامه، بازی هنرپیشگانی چون مهران رجبی، سهیلا رضوی، مائده طهماسبی در کنار پرویز پرستویی و کارگردانی در میان فیلمهای تبریزی چنان در اوج ایستاد که کارگردان، بعدها دیگر نتوانست چنین موفقیتی را تکرار کند.
نگاهی دوباره
اگر بخواهیم نظرات منتقدان حرفهای سینما را در بررسی این فهرست درنظر بگیریم، متوجه خواهیم شد که برخی از فیلمهای این فهرست، واقعاً در حد و اندازۀ فیلمهای دیگر آن نیستند. برخی با فیلمنامههای موفق و سوژههای ناب و بازیهای خوب، محبوب شدهاند و برخی دیگر نه! مثلاً گاهی از موجهای اجتماعی هم برای بالاکشیدن خود، بهره بردهاند. یا تازگی زمان اکران، آنها را در نظر مخاطب جلوه داده است. برخی سراغ سوژههای ممنوعه رفتهاند و از عهده بر آمدهاند. بعضی دیگر، بلد بودهاند خوب موقعیت طنز بسازند. دلایل موفقیت این فیلمها یکسان نیست.
اما جالب است دقت کنیم که بهرحال اکثر این آثار یک سر و گردن از دیگر تولیدات طنز سینمای ایران بالاترند. فیلمهای کمدی پرشماری ساخته شد که شاید چندان هم در گیشه ناموفق نبودند. اما با برخورداری حداقلی از استانداردهای یک فیلم خوب، نتوانستند نظر مخاطبان منظوم را برای برگزیدهشدن، بهعنوان یک فیلم ماندگار در این فهرست جلب کنند.
در نهایت، این مردم هستند که با استقبال از یک فیلم، آن هم نه فقط در زمان اکران، بلکه تا سالیان سال بعد، آن را بدل به فیلمی ماندگار و محبوب میکنند. گاهی، منتقدان از مردم جا میمانند و با گذشت زمان متوجه ارزش فیلمی میشوند که در مذاق مردم خوش آمده است.
پس، خود را دستکم نگیرید! نهایتاً آنچه شما بپسندید، جاودانه خواهد شد! برای نظر خود ارزش قائل شوید، سری به «منظوم» بزنید و رأی خود را ثبت کنید! شما موثرید!
کلاه قرمزی و پسر خاله که بدک نبود ولی بنظر من طنز نبود
آینه بغل خوب بود ولی جاش تو این لیست نیست
متاسفانه بقیه رو فعلا نتونستم ببینم
ورود اقایان و لیلیم خوب بودن
خوب بد جلف و لونه زنبور وجودشون چیزی جز یه باگ نیست
لونه زنبور خوب بد جلف آینه بغل جاشون تو این لیست نیست بنظرم
مارمولک و نهنگ عنبر بهترن نسبت به بقیه.