به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
به گزارش منظوم؛ مرجع سینما و تلویزیون ایران، برخی از مهمترین گزارش ها و تحلیل های مطبوعات و رسانه های خبری کشور را در ادامه بخوانید.
انتقاد تند روزنامه جوان از مهناز افشار
روزنامه جوان نوشت:
سلبریتی امریکایی حاضر نشد در فیلمی که پول آن را «محمد بن سلمان» داده بود بازی کند، اینجا هم فلان بازیگر دم از مردم میزند، اما از متهم اختلاس صندوق فرهنگیان دستمزد چندبرابری میگیرد!
«اسکارلت جوهانسون» ستاره هالیوود که قرار بود در فیلمی بیوگرافیکال به کارگردانی «ریدلی اسکات» در نقش «لینزی آداریو» عکاس خبری برنده جایزه پولیتزر بازی کند، وقتی فهمید که یکی از سرمایهگذاران این فیلم بن سلمان ولیعهد سعودی است، از بازی در آن کنارهگیری کرد.
جوهانسون که قبل از ماجراهای مربوط به قتل جمال خاشقجی متوجه علاقه محمد بن سلمان در سرمایهگذاری روی فیلم جدیدش شده در صحبتهایی به آداریو گفته که حاضر نیست در فیلمی شرکت کند که پادشاه عربستان سرمایهگذاریاش را بر عهده دارد.
در کشور ما نیز برخی بازیگران سینما ضمن انتقاد از دستگاههای دولتی، دم از حقوق مردم میزنند، اما در عمل میبینیم که در حالت بهتر از ارگانهای دولتی و در موارد بدتر نیز از متهمان اختلاسهایی از جنس اختلاس صندوق ذخیره فرهنگیان یا آقازادگان سیاسی یا بانکی ورود کرده به سینما، دستمزدهای نجومی دریافت کردهاند.
هر اندازه که سلبریتیهای هالیوودی (به عنوان رهبران و الگوهای بدون، چون و چرای سلبریتیهای فیک وطنی) سعی میکنند با اقدامات واقعی خودشان را در وهله اول به کشور و مردمشان وفادار نشان بدهند، عدهای از سلبریتیهای داخلی برای ترند شدن یا حتی دیده شدن به اقداماتی دست میزنند که بیشتر بیسوادیشان را ثابت میکند تا روحیه وطنپرستی و نوعدوستیشان را، مثلاً مهناز افشار طی یکی دو روز گذشته و در مقابل شعار اربعینی امسال که مدتی است کاربران فضای مجازی با هشتگ «حبالحسین یجمعنا» به استقبال این مراسم عظیم رفتهاند، مینویسد: «.. حب الایران یجمعنا».
البته کاربران توئیتر با یکی دو جمله، کیفیت واقعی وطنپرستی این بازیگر سینما را که مدتی است تلاش میکند خودش را شخص باسواد و روشنفکری نشان بدهد، اینگونه نمایش دادهاند: حبالایران یجمعنا...، فی تورنتو حول حالنا و فی فرنگ (آلمان) زایماننا».
در حالی که اسکارلت جوهانسون بازیگر هالیوودی به خاطر رفتار متوحشانه نسبت به زنان عربستان و برافروختن آتش جنگ علیه مردم یمن از بازی در اثری که ولیعهد سعودی سرمایهگذارش است انصراف میدهد، برخی از سلبریتیهای وطنی با هر عنوانی ولو بیخانمان شدن مردم زلزلهزده کرمانشاه از ملت پول میگیرند و در حسابهایشان ذخیره روز مبادا میکنند، چه اینکه مدیر کل بهزیستی استان کرمانشاه میگوید: «سلبریتیها یک واحد هم نساختند!»
اهم اظهارات علی فروغی در برنامه زنده «حالا خورشید» که توسط رسانه عصر ایران منتشر شده است:
مدیر شبکه سوم سیما با حضور در برنامه صبحگاهی «حالا خورشید» که با اجرای رضا رشیدپور روی آنتن می رود، اعلام کرد: برنامه نود مجددا پخش میشود.
احسان علیخانی در زمستان با یک برنامه استعدادیابی به شبکه سه برمیگردد.
برنامه «هفت» از یک ماه قبل از جشنواره فیلم فجر با اجرای آقای افخمی پخش میشود.
برنامه نود مجددا پخش میشود.
دوسریال بسیار خوب در فصل زمستان به کارگردانی آقای حمیدنژاد و اسعدیان پخش خواهد شد.
به فردوسی پور گفتیم بعد از فوتبال اسپانیا و انگلستان، نود را اجرا کند، خودش قبول نکرد.
مصاحبه عادل خوب نبود.
یک برنامه استعدادیابی فوتبالی نیز پخش میشود.
خانم پانته آ بهرام بر سر مشکلات مالی از سریال جدا شد.
در اینستاگرام پستی را مبنی بر سانسور این سریال گذاشتند در صورتی که تلویزیون هیچ سانسوری بر این فیلم اعمال نکرد.
ما خیلی دشمن های مهربانی داریم ٢٨٠شبکه فارسی زبان راه انداختهاند و فی سبیل الله برای مردم سریال پخش می کنند و...
ما در دستگاه عریض و طویل صدا و سیما نتوانسته ایم بیش از ٣٠شبکه داشته باشیم.
به فردوسی پور گفتیم بعد از فوتبال اسپانیا و انگلستان، نود را اجرا کند، خودش قبول نکرد.
مصاحبه عادل خوب نبود.
فروغی مدیر شبکه سه خطاب به رشیدپور: شما وقتی میخواستید در مورد برنامه نود موضع بگیرید، ساعت شش ونیم صبح من را از خواب بیدار کردید و من هم گفتم اشکالی ندارد.
در همه دنیا مصاحبه درباره برنامه حتما باید با هماهنگی شبکه باشد.
در قرارداد رسمی تهیه کننده ها آمده است که نباید بدون هماهنگی مصاحبه کنند.
اگر بخواهم تصمیم شخصی بگیرم از مدار حرکت شبکه سه خارج میشوم.
بی بی سی به دلیل تخطی یک مجری او را اخراج کرد.
من میخواهم خودمان را با بی بی سی مقایسه کنم چون بسیار حرفه ای هستیم.
ماه عسل دو برابر نود مخاطب دارد.
نود ادامه پیدا میکند. این هفته اربعین است و نود از هفته آینده پخش میشود.
عادل فردوسی پور، برنامه ساز جذابی است.
گزارش بازی پرسپولیس - السد را خودم به عادل دادم.
(در پاسخ به این سوال که چرا از سوپراستارهای سینمایی برای برنامهها استفاده میکنید): یکی از چیزهایی که به یک برنامه کمک میکند چهره بودن مجریان و برنامهسازان آن است که مصداق بارز آن محمدرضا گلزار که محبوبیت هم دارد و هفته به هفته برنامه پختهتر و اجرای این بازیگر هم هر روز بهتر میشود. ما در این مدت از شجاعت، شفافیت به عنوان رویکردهای اصلی و توجه به دختران و خانمها در دستور کار قرار دادیم.
شبکه سه در ادوار مختلف پربیننده و خوب بوده و الان پیشرفت ما امیدبخش است. وقتی این طور مردم پاسخ زحمات ما را میدهند برای ما باعث انگیزه است که جلوتر حرکت کنیم.
یادتان است که میگفتند وقتی فلانی بیاید به جای احسان علیخانی از نجمالدین شریعتی استفاده میکند و شبکه سه، شبکه قرآن میشود. اما ما آمدیم مسائل و مطالبات کشوری و بحثهای اندیشهای، فکری و اجتماعی را با چالش و جذابیت دنبال کنیم. مسابقات روی آنتن بسیار گرمابخش این شبهای تلویزیون است که بسیار در این شرایط برای مردم راهگشاست.
پاسخ فردوسیپور به مدیر شبکه سه
عادل فردوسی پور در تماس تلفنی با حالا خورشید:
من بیش از ٢٠سال است در صدا و سیما هستم. من فرزند رسانه هستم.
تلاش کردم برنامه ای بسازم که منعکس کننده مشکلات و فساد در فوتبال کشور باشد.
در هر مجموعه ای اختلاف سلیقه وجود دارد. قرار نیست من وعلی فروغی عزیز مثل هم فکر کنیم.
من همیشه اصول حرفه ای را رعایت کردم و همه چیز را با پوست و گوشت و استخوانم لمس کرده ام.
به تصمیم مدیران شبکه بابت عدم پخش برنامه نود به دلیل پخش بازی اسپانیا انگلیس احترام گذاشتم.
اینطور نبود که به من گفته باشند ساعت ١٢ برنامه را اجرا کنم. این سوتفاهم بود که از تماس تلفنی دوستانه من با یکی از مدیران شبکه پیش امد.
باید تلاش کنیم مردم از برنامه های تلویزیون لذت ببرند و چند ساعت ماهواره نبینند.
از تغییر پایان فیلم «لاتاری» تا سوتفاهم درباره رقص نانوا!
روزنامه شهروند نوشت:
نادر سلیمانی دل پردردی از سازمان صداوسیما دارد. او در برنامه « من و شما» به مشکلاتی که برای اجرای «محله گل و بلبل» داشته است، اشاره کرد و برای اولینبار گفت که پایان فیلم «لاتاری» تغییر داده شده است.
نادر سلیمانی از وجود نگاه سلیقهای مدیران در کار کودک گلایه کرد: «کاش این نگاه سلیقهای از کار کودک دور بماند و اسپانسر برای کار کودک نداشته باشیم. از طرف دیگر شاید باورتان نشود که برای ما چه داستانهایی درست کردند، صرفا چون من یک علامت قلب با دستم درست کرده بودم یا اینکه در نقش نانوا آن رقص شاطری را داشتم. اینقدر که من گلایهام را به مدیر شبکه بردم، وقتی حرفهای من را شنیدند، گفتند «دستتان درد نکند انجام بدهید». این همه دردسر برای هیچ بوده، پس من میخواهم درنهایت این را بگویم من که دارم کار کودک میکنم را اذیت نکنید. بچه ما دنبال شادی است و دنبال واقعیت و ما باید این واقعیتها را با زبان طنز به آنها بگوییم. اگر او اینها را نفهمد، جامعه را در آینده فساد میگیرد.»
او خطاب به مدیران تلویزیون گفت: «مهم نیست اگر از فردا نگذارند که بروم سرکار، چون میخواهم بگویم که اگر در صداوسیما نتوانید بچهها را جذب تلویزیون کنید با رنگ، خلاقیت و شادی مطمئن باشید در آیندهای نزدیک باید درهای صداوسیما را تخته کنید!»
نادر سلیمانی بهطور کنایهآمیزی درباره حذف برخی از سکانسهای حضورش در «نهنگ عنبر» توضیح داد: «گویا تدوینگر و کارگردان به این نتیجه رسیدند که حذف کنند و من هم دلیلش را نمیدانم. مثل همان اتفاقی که برای «لاتاری» افتاد و برخی از سکانسهای من حذف شد.»
نادر سلیمانی برخلاف صحبتهای کارگردان و عوامل تولید «لاتاری» که عنوان کرده بودند، پایانبندی این فیلم از ابتدا همین بوده است، نظر دیگری دارد: «ابتدا در فیلمنامه قرار نبود که انتقام شخصی گرفته شود و انتقام به شکل اجتماعی بود. علت این اتفاق هم حرفهایی بود که برای فیلم به وجود آمد و حاشیهسازیهایی که صورت گرفت. در فیلمنامه قرار بود من و هادی حجازیفر به اون مراسم یا محفل برویم و هر دونفر هم شهید میشویم، اما در زمان فیلمبرداری به خاطر این اتفاقات مهدویان تصمیم گرفت که پایان را به این شکل تغییر بدهد.»
کاش سیاست ممنوع التصویری دوگانه نباشد!
روزنامه بانی فیلم نوشت:
اولین سوالی که در خصوص بحث ممنوع التصویری به ذهن تبادر می کند، این است که چرا یک هنرمند، مجری یا یک کارشناس ممنوع التصویر می شود؟… این امر دلایل مختلفی دارد. اول اینکه باید دید تصمیم برای ممنوع التصویری از سوی کجا اتخاذ می شود. به صورت سنتی، باور مرسوم این است که ممانعت رسانه ملی از پخش تصویر یک فرد و یا حضورش در یک برنامه، به طور انحصاری منوط به تصمیم مدیران رسانه است.
ممکن است در موارد نادری این امر صحیح باشد، اما به لحاظ ساختاری و قاعده ای، مدیران رسانه ملی، چه در بخش سیما چه در بخش آگهی های بازرگانی، صرفا اجرا کننده تصمیماتی هستند که از سوی نهادهای نظارتی داخل سازمان صدا و سیما و خارج از آن، گرفته می شود.
طبیعتا مدیران رسانه با حذف چهره های مختلف، امکان جذب مخاطبان بیشتر را از دست می دهند و طبعا مایل به این امر نیستند. لذا این مسئله که تلویزیون، خود مایل به حذف چهره های مختلف از خروجی خود است، امری غیر قابل قبول می نماید .
در اینجا این پرسش مطرح می شود که چرا یک هنرمند در رسانه ملی ممنوع التصویر است اما در مدیوم های مختلف، از جمله فضای مجازی، سینما و بیلبوردهای شهر ممنوع التصویر نیست؟… پاسخ این سوال ساده است: در حوزه ممنوع التصویری، یک فرد و یا نهاد خاص تصمیم گیرنده مطلق نیست و سیاست واحدی اتخاذ و اعمال نمی شود. طبق شواهد، نهادهای نظارتی حوزه فرهنگ کشور، سیاست های دوگانه ای را در خصوص ممنوع التصویری اعمال می کنند. چگونه است که یک هنرپیشه امکان حضور در سینما را می یابد، بیلبوردهای شهر از تصاویر او پر می شود و در سایت های رسمی فضای مجازی، با کاربر حداقل چند میلیونی، مجال حضور پیدا می کند، اما در فلان برنامه تلویزیون که شاید مخاطب عام هم نداشته باشد، امکان حضور ندارد؟… اگر سیاست ثابت و منطقی در خصوص ممنوع التصویری وجود داشته باشد، نباید شاهد این دوگانگی ها باشیم.
نکته دیگر بحث «کار نکردن» برخی مجریان رسانه ملی، در دوره های مختلف است. این هم دو دلیل دارد: یا این «حذف» به درخواست نهادهای نظارتی داخل سازمانی و یا بالادستی بوده؛ یا حاصل تصمیم سلیقه ای و مدیریتی مسئولان رسانه ملی است. در حالت اول، تلویزیون صرفا اجرا کننده یک تصمیم است، اما در حالت دوم ممکن است که به تشخیص و سلیقه مدیر مربوط این ممانعت صورت پذیرد. برخی اوقات پیش می آید که یک مجری وقتی خطایی را به لحاظ قواعد و قوانین اداری و اخلاقی رسانه ملی مرتکب شود، به تشخیص مدیر بالادستی مدتی امکان حضور در برنامه های مختلف را از دست بدهد. این امری کاملا عادی است و در زمره «تنبیه سیستمی» تعریف می شود. تنها در ایران هم مسبوق به سابقه نیست.
نمونه بارز آن در رسانه های بین المللی، حذف آقای «جرمی کلارکسون» از برنامه «تخت گاز» شبکه بی بی سی بود که به دلیل درگیری فیزیکی با تهیه کننده برنامه، با تصمیم مدیران ارشد این رسانه اعمال شد. آقای کلارکسون، برای یک فصل امکان اجرا در این برنامه پربازدید را از دست داد و البته این ممانعت، متعاقبا برداشته شد.
ممکن است مشابه همین اتفاق در رسانه ملی و یا در هر رسانه دیگری رخ دهد. رسانه ملی همچون دیگر رسانه های بزرگ و بین المللی، قواعد و قوانین خاصی برای کارمندان و نیروهای خود دارد که طبعا در آغاز همکاری و استخدام، مورد توافق کارمندان و رسانه ملی قرار می گیرد. تخطی از این قوانین و یا نقض آن، می تواند تبعاتی را به دنبال داشته باشد.
البته باید تاکید شود که ممنوع التصویری خاصه هنرمندان و مجریان رسانه ملی نیست. کارشناسانی هم هستند که به دلایل مختلف در لیست ممنوع التصویر ها هستند. فرض کنید یک پزشک، روانشناس، تولیدکننده و یا هر کارشناس دیگری که پیش از این به هر دلیلی در یک برنامه تلویزیونی حضور یافته و مشخص شده که آنچه ایشان از مدیوم رسانه ملی به مخاطبان عرضه می کند، علمی و حرفه ای نیست و ممکن است با عنایت به اعتمادی که مردم به رسانه ملی دارند، حضور مجدد این فرد در برنامه های دیگر به خسران بخشی از جامعه منتهی شود، مدیران رسانه ملی تصمیم می گیرند که از حضور او در برنامه های دیگر جلوگیری کنند. این بدین معنی نیست که فلان پزشک یا کارشناس امکان بیان صحبت هایش را از طرق دیگر همچون فضای مجازی از دست داده، اما یقینا نمی تواند از اعتباری که حضورش در رسانه ملی برای مخاطبان ایجاد می کند، بهره ببرد.
بحث ممنوع التصویری در شرایطی که رسانه های نوین، مخاطبان زیادی را جذب کرده اند، چندان قابل قبول و به روز نیست. این بحث زمانی می تواند بر جامعه تاثیرگزار باشد که رسانه ای محبوب و پرمخاطب باشد و طبعا «راه نیافتن» برخی چهره ها به خروجی این رسانه، مورد توجه عموم جامعه قرار گیرد.
البته برخی اتفاقات اخیر رسانه ملی اصولا ربطی به موضوع ممنوع التصویری نداشت. در اتفاق اخیر شاهد بودیم که برای پخش نشدن برنامه دورهمی با حضور آقای ملک مطیعی و یا برنامه دیگری در شبکه «شما» با حضور ایشان، شخص رئیس سازمان ورود پیدا کرد.
نکته اول اینکه اصولا رقابت شبکه های مختلف رسانه ملی برای دعوت از یک هنرمند امری ناپسند است. شبکه های صداوسیما باید رقیب خود را شبکه های معاند نظام ببینند و برای جذب مخاطب از روش های اینچنینی استفاده نکنند.
نکته دیگر اینکه اگر قرار نبود آقای ملک مطیعی در رسانه ملی حاضر شوند، چرا از چند روز قبل برای حضور ایشان تبلیغات گسترده ای در رسانه های رسمی شبکه های مذکور در فضای مجازی جریان داشت؟ چرا شبکه های مذکور در لحظه آخر باید برای رئیس سازمان صداوسیما هزینه ایجاد کنند تا خود ایشان به مسئله ورود پیدا کند؟ مگر مدیران شبکه های شما و نسیم که هر دو معتقد و کارشناس حوزه رسانه هستند، قدرت تشخیص، هماهنگی و تصمیم گیری در این خصوص را نداشتند؟…
به هر حال، این گونه اقدامات برای رسانه ملی که تنها بازوی رسانه ای وفادار نظام اسلامی و خط مقدم جبهه مقابله با نفوذ و تهاجم رسانه ای معاندان نظام است، هزینه ایجاد می کند. شایسته است که مدیران مربوط با دقت بیشتری در این خصوص برنامه ریزی و عمل کنند.
آخرین اخبار، رویدادها و حواشی روز سینما، تلویزیون، بازیگران و هنرمندان ایران را در صفحهی اخبار منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران میتوانید دنبال کنید.
افتاب پرستی واسه خودشون هستن
بی ربط نگفته