به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
فیلم سینمایی شعلهور بهکارگردانی حمید نعمتالله در 3 سال پیش یعنی سال 1395 در گونه درام تولید شده است. شعلهور توانست در مرجع ارزشگذاری سینما و تلویزیون یعنی منظوم نمره 6.5 از 10 را از سوی مردم بدست بیاورد که نشان میدهد عموم مردم شعلهور را اثری متوسط اما مفید برای تماشا ارزیابی میکنند. محمدرضا شفیعی تهیهکننده شعلهور این فیلم را، بهعنوان محصول کشور ایران تهیه کرده است. شعلهور در تاریخ 1398/04/19 پخش خود را توسط پخشکننده موسسه بهمن سبز در سینما آغاز کرد. در آن روزها شعلهور توانست آمار فروش 1،045،774،000 تومان را به ثبت برساند.
بازیگران فیلم شعلهور چه کسانی هستند؟ در شعلهور بازیگرانی چون امین حیایی، پانتهآ مهدینیا، دارا حیایی، فرهاد شریفی، سیامک راشدی، میثم رازفر و فرید قبادی به ایفای نقش و بازیگری پرداختهاند. در فیلم شعلهور حدود 31 بازیگر جلوی دوربین رفتهاند که از نظر تعداد بازیگران میتوان شعلهور را یک اثر بزرگ، پربازیگر و با تعداد شخصیتهای داستانی بسیار عنوان کرد. از اینلحاظ کارگردانی فیلم شعلهور باتوجه به بازی گرفتن از این تعداد بازیگر و مدیریت آنها کار بسیار دشواری بوده است؛ باید بررسی کرد آیا حمید نعمتالله بهعنوان کارگردان و بهعنوان بازیگردان و همچنین تیم بازیگری شعلهور توانستهاند در این زمینه موفق باشند و بازیهای درخشانی را نمایش دهند؟
از دیگر بازیگران فیلم شعلهور میتوان به لیلی فرهادپور، فریبرز بازغی، ساناز نوروززاده، شهریار ربانی، امیر پاسبان، رعنا نیکرفتار، سارا خسروی و احمد پورخوش اشاره کرد.
از محتوا و داستان فیلم شعلهور چقدر اطلاع دارید؟ فیلمنامه شعلهور توسط حمید نعمتالله و هادی مقدمدوست نوشته شده است.
در خلاصه داستانی که یا از سوی تیم رسانهای اثر و یا توسط دیگر رسانهها درباره داستان شعلهور منتشر شده است، میخوانیم: «فرید مرد میانسالی است که به قرص اعتیاد دارد و همسرش نیز او را ترک کرده و رابطهاش با پسرش نیز چندان درخشان نیست. در این شرایط او تصمیم میگیرد به زندگیاش سر و سامان دهد اما... »
فیلم شعلهور از نظر ساختار (فرم)، محتوا و محیط تولید، به آثار مختلفی شباهت دارد. با توجه به شاخصهای متعدد و گوناگونی میتوان گفت آثار مرتبط فیلم شعلهور عبارت است از: فیلم خانوم، فیلم ابوزینب، فیلم ابد و یک روز، فیلم خانهای در خیابان چهل و یکم و فیلم لاک قرمز.
فیلم شعلهور در 2 جشنواره شرکت کرده است و توانسته در مجموع برای 8 مورد نامزد کسب جایزه و برای 4 بار برنده جایزه شود. در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، مهرداد میرکیانی نامزد جایزه بهترین چهرهپردازی، سوسن نوروزی نامزد جایزه بهترین طراحی لباس، امین شریفی نامزد جایزه بهترین صداگذاری و میکس، بابک شکیبا نامزد جایزه بهترین صداگذاری و میکس، سهراب پورناظری نامزد جایزه بهترین موسیقی متن، امین حیایی نامزد جایزه نقش اول مرد، هادی مقدمدوست نامزد جایزه بهترین فیلمنامه، حمید نعمتالله نامزد جایزه بهترین فیلمنامه و امین حیایی برنده جایزه نقش اول مرد برای فیلم شعلهور شدهاند. در دوازدهمین دورهٔ جشنوارهٔ منتقدان و نویسندگان سینمایی، سهراب پورناظری برنده جایزه بهترین موسیقی متن، امین حیایی برنده جایزه نقش اول مرد و حمید نعمتالله برنده جایزه بهترین فیلمنامه برای فیلم شعلهور شدهاند.
از نظر تاریخچه فعالیت کارگردان و بازیگران فیلم شعلهور نیز آمارها و نکات جذابی را میتوان بیان کرد. براساس آمارها فیلم شعلهور به طور متوسط فعالیت 5ام بازیگران این اثر است. براساس امتیاز مردم فیلم شعلهور بهترین اثر فرید قبادی و یکی از 4 اثر شاخص میثم رازفر، فرید قبادی، امیر پاسبان و سارا خسروی در حرفه بازیگری محسوب میشود.
فیلم شعلهور براساس امتیاز مردم به آثار یکی از 4 اثر شاخص حمید نعمتالله در حرفه نویسندگی محسوب میشود.
17 تن از بازیگران شعلهور، اولین فعالیت جدی بازیگری خود را در این اثر تجربه کردهاند، در واقع در شعلهور 17 فیلم اولی بودهاند: دارا حیایی، احمد پورخوش، زهرا خوشکام، بهمن پرورش، عادل خلیلزاده، توران نیری، محمدباقر باقری، فرید اخباری، طاها بامری، ولیالله ریگی، میثم بهرهمند، قاسم حقیقتخواه، علی ثمین، شهلا ورسانی، علی روشندلهرمزی، یلدا بیابانکی و مژگان صابری.
همچنین حمید نعمتالله کارگردان شعلهور اولین همکاری خود با بازیگرانی چون پانتهآ مهدینیا، سیامک راشدی، میثم رازفر، فرید قبادی، لیلی فرهادپور، فریبرز بازغی، ساناز نوروززاده، شهریار ربانی، امیر پاسبان، رعنا نیکرفتار، سارا خسروی و نرگس حسابی را در این اثر تجربه کرده است. در میان بازیگران شعلهور نیز 465 همکاریِ اول رخ داده، بهعبارت دیگر در این فیلم میان هر یک از 31 بازیگر با یکدیگر یک رابطه همکاری شکل گرفته که 465 همکاری برای اولینمرتبه در شعلهور رخ داده است. مانند: امین حیایی و پانتهآ مهدینیا، دارا حیایی و فرهاد شریفی، سیامک راشدی و میثم رازفر، فرید قبادی و لیلی فرهادپور، فریبرز بازغی و ساناز نوروززاده.
عوامل تولید و بازیگران شعلهور در اینستاگرام نیز فعال هستند و مجموع میزان فالوئرهای اینستاگرام 10 نفر از این هنرمندان به بیش از 5،351،226 نفر میرسد.
مخاطبان بعد از تماشای فیلم شعلهور به ارزیابی اثر در منظوم پرداختهاند و نتایج مهمی درباره شاخصهای هنری، فنی و محتوایی اثر بدست آمده است. براساس نظرسنجی و دیدگاه مردم:
فیلم شعلهور قطعا ارزش تماشا دارد چراکه 84% مخاطبان معقدند فیلم شعلهور ارزش یک بار دیدن را دارد.
فیلم شعلهور قطعا خوشساخت هست زیرا 83% مخاطبان عقیده دارند فیلم شعلهور از لحاظ فنی باکیفیت ساخته شده است.
فیلم شعلهور قطعا عملکرد بازیگریِ خوبی دارد چراکه 87% مخاطبان عقیده دارند تیم بازیگری فیلم شعلهور نقشها را خوب بازی کردند.
فیلم شعلهور تا حد بسیاری خلاقانه هست زیرا 80% مخاطبان عقیده دارند داستان و ساختار فیلم شعلهور غیرتکراری و جدید است.
فیلم شعلهور تا حد بسیاری محتوای مناسبی دارد زیرا 79% مخاطبان عقیده دارند حرف و پیام فیلم شعلهور مفید و ارزشمند هست.
فیلم شعلهور نسبتا تفکربرانگیز هست چراکه 67% نظردهندگان بعد پایان فیلم شعلهور به آن فکر میکردند.
فیلم شعلهور نسبتا مناسب خانواده هست چراکه 70% مخاطبان عقیده دارند فضای فیلم شعلهور با فرهنگ خانوادهشان سازگار است.
فیلم شعلهور نسبتا مناسب کودکان نیست چراکه تنها 38% مخاطبان عقیده دارند فضای فیلم شعلهور مناسب کودکان است.
اگر از تصویربرداری فیلم شعلهور خوشتان آمده و یا دوستش ندارید، بهتر است بدانید مدیر فیلمبرداری آن روزبه رایگا بوده است. نظرتان درباره ضرباهنگ و تدوین فیلم شعلهور چیست؟ تدوین شعلهور را مهدی سعدی و ابوذر حیدری انجام داده است. فیلم شعلهور صدای ممتاز و باکیفیت خود را مدیون صدابرداری علی عدالتدوست است. محمدرضا شجاعی طراحی صحنه فیلم شعلهور را با موفقیت و کسب افتخارات گوناگون انجام نموده و محمدرضا شجاعی طراحی لباس فیلم شعلهور را با موفقیت و کسب افتخارات مختلف انجام داده است. باورپذیری و منحصربهفرد بودن طراحی چهرههای بازیگران شعلهور نظر بسیاری را بهخود جلب میکند و این هنر مهرداد میرکیانی در مقام چهرهپرداز یا طراح گریم فیلم شعلهور است. موسیقی متن فیلم شعلهور که توانست در جشنوارههای مختلفی جایزه کسب کند، اثر سهراب پورناظری است و خواننده فیلم شعلهور نیز همایون شجریان هست. طراحی جلوههای ویژه بصری فیلم شعلهور توسط سحر جزایری و اشکان چگینی بهثمر نشسته است. جلوههای ویژه میدانی فیلم شعلهور نیز توسط محسن روزبهانی انجام شده است.
از دیگر عوامل اثر میتوان به سعید بیات دستیار اول کارگردان فیلم شعلهور، ناصر صوفی مسئول هنروران فیلم شعلهور، رضا عبدالملکی مدیر صحنه فیلم شعلهور، آنیتا فیروزبخت منشی صحنه فیلم شعلهور و اشاره کرد. در مجموع بیش از 108 نفر در تولید فیلم شعلهور نقش داشتهاند و هر یک از آنها در منظوم یک صفحه اختصاصی دارند.
کاربران نیز در 2 لیست از فیلم شعلهور یاد کردهاند. همچنین در بخش بررسی فیلم شعلهور 60 نفر از میان مردم به نقد و تحلیل خود از شعلهور پرداختهاند. در دادهکاوی و تحلیل ابر کلیدواژهها بررسیهای مردم برای فیلم شعلهور، بیشترین واژههای تکرار شده عبارت است از: حیایی، خوب، امین، نعمت، الله، بازی و داستان. تاکنون پژوهشگران 1 برچسب در فیلم شعلهور از نظر ساختاری و محتوایی شناسایی نمودهاند که عبارت است از: اجتماعی.
تاکنون در صفحه اختصاصی فیلم شعلهور در منظوم اطلاعات بسیاری توسط پژوهشگران و مردم ثبت شده است؛ در بخش گالری عکس و پوستر فیلم شعلهور 46 عدد، در بخش ویدئو و تیزر فیلم شعلهور 13 عدد، در بخش حواشی فیلم شعلهور 13 عدد، در بخش دیالوگ برتر فیلم شعلهور 8 عدد، در بخش نقد فیلم شعلهور 16 عدد گردآوری و درج شده است. همچنین تاکنون در بخشهای سوتی فیلم شعلهور هنوز موردی ثبت نشده است. قطعا ما و شما به این حد قانع نیستیم؛ باید بهکمک علاقمندان فیلم، سریال و تئاتر، این دایرةالمعارف آنلاین و بانک اطلاعات هنرمندان و آثار سینما، تلویزیون و تئاتر را کامل و کاملتر کنیم.
ولی فیلم زیبایی بود با اینکه سبک آقای نعمت الله سبک خاصی هست و فیلم تا حدودی هنری و اجتماعی بود ولی جذاب بود و خوشم اومد و البته با سبک خودشون فیلم حرف هایی برای گفتن هم داشت در زیرشاخه های هنری اش
ولی واسه مخاطب خسته کننده نیست
فیلم بی نظیری بود با کمی فضای فانتزی مثله همه ی کار های حمید نعمت الله
شاید اگه پایان بندیش یه جور دیگه بود بهتر میشد
ولی در کل دیدن این فیلم رو به شما پیشنهاد میکنم
فیلم پنجم نعمت الله را می توان از بعضی لحاظ شبیه به فیلم قبلی اش (رگ خواب) دانست و به نوعی ورژن مردانه ی آن در نظر گرفت و همانطور که دنیای شخصی زنانه ی شخصیت اصلی رگ خواب برای گروهی از مخاطبان مرد فیلم چندان منطقی و باور پذیر نبود (از جمله برای نگارنده) انگیزه ها و درونیات کاراکتر اصلی شعله ور نیز برای گروهی از مخاطبان خانم فیلم غیر قابل باور و ناملموس خواهد بود . (تماشای هردو فیلم با گروهی از دوستان و شنیدن نظراتشان اینجانب را متوجه این نکته کرد) .
شعله ور از حیث مضمون (اطرافیان یک انسان و اعمال آنها می توانند از انسانی بی آزار هیولایی خطرناک بسازند) تا حدودی یاد آور فیلم بسیار خوب پرویز ساخته ی مجید برزگر است ؛ این جا نیز به تدریج فشارهای مختلف روی یک انسان ، ویژگی های منفی درون او را ذره ذره فعال میکنند و عقده و حسادت درون او به تدریج بزرگ و بزرگتر می شود تا در نهایت او به کارهایی دست می زند که شاید در ابتدا دور از باور به نظر میرسیده است .
کاراکتر اصلی پرداخت بسیار خوبی دارد (هرچند کمی می توانست بهتر هم باشد) ، نمونه ی بسیار خوبی از یک کاراکتر خاکستری است . درست مثل انسان های واقعی در زندگی واقعی ، گاهی سفید است (زمانی که می خواهد پدری خوب باشد) و گاهی سیاه است (زمانی که حس میکند تحقیر شده است و دست به جنایت میزند) ؛ حتی زمانی که در قامت کاراکتری شرور دست به عمل میزند تماشاگر با او همذات پنداری میکند گویی او نیز حس کرده همراه با کاراکتر تحقیر شده و به دنبال این است تا دلش را خنک کند و این ها همه و همه ماحصل یک شخصیت پردازی درست است و شاید جذاب تر می بود اگر کاراکتر غواص قهرمان نیز خاکستری ترسیم می شد و نه اینچنین مثبت و کامل . انتخاب دارا حیایی (پسر امین حیایی) برای نقش نوید انتخاب هوشمندانه ای بوده است چرا که به شخصیت پردازی فرید و درست از آب در آمدن رابطه ی پدر و پسری نوید و فرید کمک زیادی کرده است و امین حیایی نیز یکی از بهترین بازی های کارنامه ی کاری اش را داشته است . انتخاب بازیگران ناشناخته و کمتر شناخته شده برای فضای سیستان نیز انتخاب درستی به نظر می آید و به نمایش غریب بودن آن فضا برای فرید و در عین حال تماشاگر که همراه او به آنجا سفر کرده کمک کرده است که شاید این مهم در صورت استفاده از بازیگران شناخته شده کمتر اتفاق می افتاد .
نعمت الله مانند فیلم سوم خود آرایش غلیظ به سراغ منطقه ای بکر رفته تا بلکه بین انبوه فیلم های فیلمبرداری شده در فضاهایی مشابه یکدیگر در پایتخت مخاطب را با فضایی جدیدتر (سیستان و بلوچستان) روبرو کند .
همایون شجریان در سومین همکاری با حمید نعمت الله تیتراژ پایانی کار را خوانده است که به خودی خود دوست داشتنی است اما کاش علاوه بر آن فصلی نیز در داخل فیلم داشتیم با آوازی از همایون شجریان .
پایان بندی را شاید بتوان نقطه ضعف شعله ور دانست . جنس پایان بندی تا حدودی از جنس پشیمانی فرید است که همخوانی چندانی با دنیای فیلم ندارد و جای کار بیشتری داشت و شاید اگر پایان به گونه ای دیگر رقم می خورد با محصول نهایی کم نقص تری روبرو بودیم .
در هر حال شعله ور فیلم فیلم خوبی است و نظر شخصی ام بر این است که از رگ خواب بسیار بهتر است (علیرغم تمام تعریف و تمجید هایی که از رگ خواب شد ) و قطعا ارزش یکبار دیدن را دارد هرچند که با وجود همه ی نکات مثبت میتوانست فیلم بهتری نیز باشد .
ممنونم اقای شیروانی
فیلمبرداری و میزانسنهای بینظیری دارد. همچنین موسیقی عالی و بازی درخشان "امین حیایی" هم از نقاط قوت فیلم هستند. نقشی که حیایی در آن خشم، حسادت و حقارت را به خوبی به تصویر کشیده است.
از طرفی اشتباهاتش را نمیتوان نادیده گرفت. به نظر بنده روند فیلم از نیمهی دوم کمی کند شد اما در کل به موضوع حسادت به خوبی پرداخته شده بود. فیلمی که اگر کمی در ساختار کلی قصه ظریفتر بود، بیشک از مهمترین فیلمهای دههی نود به حساب میآمد.
پایانبندی فیلم، از تاثیرگذارترین پایان بندیهای سالهای اخیر سینمای ایران برای منِ مخاطب بود.
و ما چقدر خوشبختیم که حمید نعمت الله را داریم ...
آقای امین حیایی خیلی خوب نقششون رو ایفا کردن
فیلمنامه عالی
به نظرم همین برای توصیفش کافیه
جالبه
فکر نمی کردم کسی بتونه هم مستقیما پند اخلاقی بده هم رو مخاطب تاثیر بذاره
هنرمندانه!
حیایی به شایستگی توانایی ایفای نقش در کاراکترهای متفاوت را به رخ کشید
به نظرم این کارکتر بهترین پردازش در میان فیلم های حمیدنعمت الله را دارد ، رابطه وی با اطرافیان و جهان او در پرده اول که برای کارکتر اصلی ما خوشایند نیست ، قسمت اول پرده دوم با سفر بی هدف او به سیستان و در ادامه پرده دوم روبرویی با کارکتر غواص و انتقام گیری بی دلیل از او .ما با کارکتری همراه هستیم که خود با عقده ها و عقیده هایش همواره دنبال جلب توجه است ، نزد پسر و وحیده به دنبال دلبری کردن است (سکانس های طولانی دلبری او برای وحیده در نسخه منتشر شده کاملا حذف شده و به ریتم فیلم کمک شایانی کرده) و نزد مادر و خانواده خود اصلا فرد قابل قبولی نیست ، زن سابق خود را به دلیل مصرف مواد از دست داده و حالا حتی نمیتواند مواد مخدر را بدون مصرف متادون ترک کند ! این آدم هیچ چیزی برای دفاع کردن از آن ندارد و به دنبال این است که سایر افراد را نیز با خود نابود سازد
در پرده سوم فیلم فرید تصمیم میگیرد که برای رسیدن به فرزند خود ، از شب تا صبح مدام بدود تا به بیغوله خود برسد ، به زمین می افتد و مثل همیشه خود را شکست خورده می داند و تسلیم می شود ؛ اما اینبار تصمیم می گیرد تا از پله های پرتعداد بالا برود ، و با رسیدن به فرزند خود آرام می گیرد ! ناگهان چشمان فرید به فضایی می افتد که مدت ها در آن دست و پا زده و خود را بیچاره ساخته ، حال به بهشتی زیبا دست یافته و از عقده ها و حسادت دوری کرده و باور اشتباه خود را پذیرفته (میزانسن و دکوپاژ این صحنه با نور تابان درخشان آفتاب و فضای بیابانی اطراف او از بهترین سکانس های کارگردانی نعمت الله است)
دقیقه شصت امین حیایی گفت این منو برداشته اورده اینجا تا شاهد داشته باشه برای فداکاریش(با حرص)
همونجا با خودم گفتم این پسره امین حیایی رو نجات میده
خلاصه بقیه فیلم رو نفهمیدم فقط داشتم دعا میکردم چیزی که فکر کردم نشه(هرچند بد هم نبود ولی خیلی کلیشه ای بود)
اخه فیلمنامه انقدر ضایع!
اما درکل فیلم جالبی بود نمیشه منکرش شد
مخصوصا شخصیت کم نظیر امین حیایی
اما فیلمبرداری دقیق و بی نظیر روزبه رایگا را فراموش نکنیم ... دقت در اندازه لانگ شات ها ، دقت در استفاده از رنگ و نور ، بی دلیل استفاده نکردن از دوربین های روی دست ... حتی فصلی نظیر مواد کشیدن کارکتر فرید نیز با یک فیلمبرداری شاهکار ، چشم نواز شده است
داستان فیلم پتانسیل اینو داشت که جذاب تر ساخته بشه (مثل رگ خواب این فیلم هم داستان یک فرد سردرگم بود که البته رگ خواب بهتر روایت کرده بود و تاثیر گذار تر بود)
فیلم دارای صحنه های اضافی زیادی بود که دو عیب داشت یکی اینکه هم کسل کننده بودند و هم باعث می شد از داستان و شخصیت فاصله بگیریم و درگیر موارد اضافی بشیم
ضعف دیگه عدم استفاده از یک موسیقی متن خوب بود (سه فیلم مطرحی که امسال اکران شدند همین موسیقی باعث تاثیر گذاری سکانس هاشون شده بود)
در فیلم رگ خواب هم موسیقی داشتیم و هم دوربین حول لیلا میچرخید و ازش فاصله نمیگرفت و صحنه های اضافی شاهد نبودیم
نقاط قوت فیلم
یکی صحنه سازی های خوب بود با استفاده از نور خورشید و نماهای باز زیبا (که البته طبق توضیح بالا کمکی به فیلم نکرد بلکه شاید ضرر هم زد)
و شخصیت سازی آقای حیایی که دقیق و با جزییات نوشته شده بود خصوصا فکر و خیال هایی که می کرد و همچنین بازی بسیار خوب آقای حیایی که بهترین بازی ای بود که از ایشون دیده بودم
و بازی و شخصیت پردازی کم نظیر امین حیایی ، فراتر از حدواندازه سینمای ایران
(پخش از فرهنگی هنری سوره)
قطعا افراد بسیار زیادی در منظوم نظراتشون رو درباره هر دو فیلم گفتند و شما میتونید نظرات اونها رو درباره فیلم بخونید !
اما به نظر من شعله ور چند درجه بهتر از فیلم دارکوب عمل کرده !
شعله ور کارکتر خوب خلق شده داره اما دارکوب کارکتر هایی اجتماعی سازی داره که میتونست امیدوارانه تر خلق شه !
قطعا شما رو به دیدن شعله ور دعوت میکنم !
البته اگر کارکتر خاص ساز حمید نعمت الله رو میپسندید !
آخر داستان درامش رو تکمیل میکرد و درسش رو پس میداد ! ولی من نه تونستم ارتباط بگیرم نه اینکه فیلم رو دوست بدارم !
از یه لحاظ خوشحال شدم که سینمای ما به شهرستان ها هم داره کم کم منتقل میشه و از زندگی و آداب این عزیزان هم واسمون تصویری خلق میکنه تا تصورات ذهنیمون رو نسبت به این شهرستان ها بهبود ببخشیم !