به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
به گزارش منظوم؛ مرجع سینما و تلویزیون ایران، بنا بر شنیدهها و حدس و گمانهایی که زده می شود، از این هفته تا آغاز جشنواره سی و هفتم، بیش از ده فیلم روی پرده می روند. در پرونده امروز به تفصیل درباره این فیلم ها نوشته ایم؛ این که صاحب چه مشخصاتی هستند، در کارنامه کارگردان چه جایگاهی دارند، بازیگرانش چه کسانی اند و چه کمکی به گیشه فیلم میتوانند بکنند و ... البته پیش بینی فروش را نیز فراموش نکرده ایم.
این پیش بینی حاصل تجربیات قبلی کارگردان، فضای فیلم و ترکیب بازیگران است. به زمان دقیق اکران و سرگروه هر فیلم هم اشاره شده که طبعاً به دلیل مسئله کف فروش قابل تغییر است.
در ترکیب اکران فیلم ها تا جشنواره نام «آشغال های دوست داشتنی » جلب توجه میکند. فیلمی که بارها تا آستانه اکران پیش رفته ولی به سد برخورد کرده است. در این میان «خانم یایا» و «مارموز» برای فروش بالای ۱۰ میلیارد شانس زیادی دارند، هر چند فیلم کاهانی در این همین ابتدای اکران با واکنش منفی بسیاری مواجه شده و خیلی ها گفته اند چون حس می کنند پولشان دور ریخته شده است، فعلا سمت سینما و فیلم ایرانی نخواهند رفت. «قانون مورفی» و «کلمبوس» هم ظرفیت موفقیت در گیشه را دارا هستند.
با چه فیلمی مواجه ایم؟
اکران فیلم چند بار به تعویق افتاد و بالاخره از جمعه هفته قبل با شعار «این فیلم اصلا خندهدار نیست» اکران عمومی آغاز شد. سازندگان فیلم تصمیم گرفتند فیلم را در سکوت خبری بسازند. در این مدت خبرها چکه چکه به رسانه ها راه یافته و خلاصه داستانی از آن منتشر نشده است. طبق سابقه کاهانی انتنظار داشتیم با یک فیلم جسور رو به رو باشیم. اما آنچه که از واکنش و حملات کاربران فضای مجازی مشاهده می شود، انگار فیلم با ساخته های قبلی کاهانی فرسنگ ها فاصله دارد! هر چند که نگارنده این گزارش هنوز فیلم را ندیده و نمی خواهد قضاوتی درباره کیفیت این فیلم داشته باشد. بر اساس شنیده ها از «خانم یایا» و نیز تیزری که از فیلم دیده ایم با یک فیلم متفاوت و خاص پسند مواجه هستیم. نکته مهم این است که پس از حملات فراوان فرخ نژاد در صفحه خود نوشت که این فیلم اصلا کمدی نیست و تبلیغاتش به اندازه ای بد انجام شده که اینگونه القا می شود که فیلم کمدی است!
چه ویترینی دارد؟
برگ برنده فیلم رضا عطاران است که با «خانم یایا» چهارمین همکاریاش با عبدالرضا کاهانی رقم میخورد. فیلم های قبلی عطاران و کاهانی گیشه معقولی داشتهاند و احتمالا این بار نتیجه همکاری حداقل در فروش موفق تر باشد. حمید فرخ نژاد و امین حیایی دیگر بازیگران فیلم هستند و هرکدام میتوانند به گیشه فیلم کمک کنند. فرخ نژاد و عطاران این روزها روی بورس هستند و فیلم هایشان جزو پرفروش هاست. امین حیایی همچنان بازیگر محبوبی است. از طرفی واکنش های منفی احتمالا به فروش کمک کند! نیتایا چیسری، هنرپیشه تایلندی نیز نقش اول زن فیلم را بازی میکند.
کجای کارنامه کارگردان است؟
فیلم های عبدالرضا کاهانی را چه دوست داشته باشیم چه نه، غالبا بحث برانگیز بودهاند. برخی سبک او را میپسندند و برخی نه. کاهانی بعد از دو فیلم تجربی «آدم» و «آنجا»، «بیست» را ساخت که داستان تلخی داشت. «هیچ»، «اسب حیوان نجیبی است»، «بی خود و بیجهت» و «استراحت مطلق» دیگر فیلم های اوست. «وقت داریم حالا» و «از هر نظر معمولی» او اکران نشدهاند و «ارداتمند: نازنین، بهاره و تینا» مهر توقیف خورده است. غالب فیلم های کاهانی با اما و اگر اکران شدهاند همین به شهرت او کمک کرده است. باید دید «خانم یایا» از جنس کارهای کاهانی است یا او در این فیلم شکست خورده است؟
پیش بینی فروش
حضور بازیگرانی چون رضا عطاران، حمید فرخ نژاد و امین حیایی، نام و سابقه عبدالرضا کاهانی، لوکیشینی به نام کشور تایلند و خود اسم فیلم پتانسیل ترکاندن گیشه را دارند. این وسط اما یک نگرانی وجود دارد و این که مخاطب گسترده سینما با شوخی های فیلم ارتباط برقرار نکند و فروش آن پس از عبور از یک میلیارد متوقف شود.
با چه فیلمی مواجه ایم؟
در مورد فیلم جدید جوان هنوز دقیقا مشخص نشده است که آیا به جشنواره فرستاده می شود یا از جمله فیلم هایی است که بدون اکران در جشنواره به شکل مستقیم روی پرده خواهد رفت. خود رامبد جوان از «قانون مورفی» حسابی تعریف کرده: «یک فیلم کمدی اکشن سرحال، خوش ریتم و متفاوت با آنچه بیشتر در سینمای ایران ساخته میشود، است که من به عنوان کارگردان و محمد شایسته به عنوان تهیه کننده در کنار دیگر عوامل تولید فیلم، هرچه در توان داشتیم و بلد بودیم را برای این پروژه خرج کردیم تا یک فیلم خوب به سینمای ایران و سینما دوستان تقدیم کنیم.»
چه ویترینی دارد؟
بر اساس تیزری که از «قانون مورفی» دیده ایم، فیلم سعی کرده یک کمدی متفاوت باشد و به همین نسبت کارگردان از بازیگران نوع دیگری از بازی را طلب کرده است. نقش اول فیلم به امیر جدیدی و امیر جعفری سپرده شده: جدیدی گریمی ساده دارد ولی از شمایل همیشگی که جوانی خوشتیپ است، خارج شده. گریم امیر جعفری با مو و ریش فر اما اغراق شده به نظر میرسد. هرچه هست این دو از بازیگران محبوب و توانمند هستند و ظرفیت کشاندن مخاطب به سالن و خنداندنشان را دارند. هادی کاظمی و سروش صحت دیگر بازیگران «قانون مورفی» هستند.
کجای کارنامه کارگردان است؟
پنجمین فیلم رامبد جوان چالشی ترین فیلم او هم میتواند باشد. جوان که در چند سال اخیر نامش را با «خندوانه» پیوند زده، «نگار» را در فضایی جدی ساخت. این در حالی است که فیلم های قبلی اش «اسپاگتی در هشت دقیقه» و «پسر آدم، دختر حوا» و «ورود آقایان ممنوع» کمدی بودند. جوان بعد از طبع آزمایی با یک فیلم متفاوت به ژانر محبوب خود برگشته است. نکته جالب اینکه رامبد بعد از فیلم های «اسپاگتی در هشت دقیقه» و «پسر آدم، دختر حوا» بار دیگر در فیلم خودش نقشی را ایفا کرده است.
پیش بینی فروش
«نگار» سال پیش حدود دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان فروخت که خب رقم کمی است. رامبد جوان حالا برای ترکاندن گیشه دورخیز کرده و فیلم «قانون مورفی» اش ظرفیت فروش بالای شش میلیارد را دارد. پرفروش ترین فیلم رامبد جوان همچنان «ورود آقایان ممنوع» است که سال ۹۰ اکران شد و ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان فروخت. این فیلم مورد توجه منتقدان هم قرار گرفته و از آثار ممتاز سینمای کمدی ما یاد میشود.
۳. سال دوم دانشکده من، رسول صدر عاملی
با چه فیلمی مواجه ایم؟
رسول صدر عاملی «سال دوم دانشکده من» را بر اساس فیلمنامه ای از پرویز شهبازی ساخته است. فیلم مضمونی اجتماعی دارد و قرار بود در جشنواره سال پیش رونمایی شود که مراحل فنی آن طول کشید. حالا در حالیکه گفته می شد شاید این فیلم آماده حضور در جشنواره شود، اما تهیه کننده قصد دارد آن را پیش از جشنواره روانه اکران عمومی کند. درباره «سال دوم دانشکده من» اطلاعات خاصی به بیرون درز نکرده است، جز اینکه صدرعاملی بار دیگر فیلمی درباره دغدغه های دختران ساخته است. قهرمان های دختر دو فیلم قبلی او (دختری با کفش های کتانی و من ترانه ۱۵ سال دارم) نوجوان بودند و حالا از طیف دانشگاهی انتخاب شدهاند. باید دید آیا صدرعاملی توانسته برای سومین بار فیلم جذاب نوجوانانه بسازد و دوباره ستاره ای در حد ترانه علیدوستی و پگاه آهنگرانی به سینمای ایران معرفی کند؟
چه ویترینی دارد؟
رسول صدر عاملی نقش اول فیلم را به علی مصفا داده است. بابک حمیدیان، ویشکا آسایش، پدرام شریفی، شیوا خسرو مهر، شقایق فراهانی، نیلوفر خوش خلق، علیرضا استادی ، مریم بوبانی و افشین هاشمی دیگر بازیگران «سال دوم دانشکده من» هستند. آنطور که در خبرهای مربوط به فیلم آمده ۲۲ نفر از چهره های شناخته نشده نیز در این فیلم برای اولین بار به ایفای نقش میپردازند که در این میان سه نفر جزو بازیگران اصلی و مابقی در نقش های فرعی مقابل دوربین رفتهاند. بازیگران مطرحی که مورد استفاده صدرعاملی قرار گرفته اند نسبتی با گیشه ندارند.
کجای کارنامه کارگردان است؟
رسول صدر عاملی مدت ها است از سینما دور است. آخرین فیلمی که از او اکران شد «زندگی با چشمان بسته» است که سال ۸۷ روی پرده رفت. آن فیلم مورد توجه قرار نگرفت. فیلم بعدی صدر عاملی یعنی «در انتظار معجزه» هم ضعیف ترین کار او لقب گرفت و هنوز اکران عمومی نشده است. رسول صدر عاملی از سال ۶۱ که کارش را به عنوان فیلمساز شروع کرد مورد توجه بوده و حتی در سالهایی که فیلم نساخته نامش در صدر اخبار رسانه های سینمایی دیده میشود. «سال دوم دانشکده من» میتواند بازگشتی شکوهمند برای این کارگردان باشد.
پیش بینی فروش
«سال دوم دانشکده من» از جمله فیلم هایی است که نام کارگردانش برای خیلی ها وسوسه تماشا ایجاد کرده. اگر فیلم به کارهای موفق رسول صدر عاملی تنه بزند، با اثری پر بحث و پر مخاطب مواجهایم. حتما رسانه ها به این فیلم با دقت بیشتری خواهند پرداخت. «سال دوم دانشکده من» ظرفیت فروش بالای سه میلیارد تومان را دارد.
۴. کلمبوس، هاتف علیمردانی
با چه فیلمی مواجه ایم؟
هاتف علیمردانی سال پیش و در سکوت خبری فیلم «کلمبوس» را کلید زد. فیلمی که در ایران و آمریکا مقابل دوربین رفته و حالا نسخه نهایی آن آماده اکران است و هدایت فیلم آن را پخش خواهد کرد. «کلمبوس» فضایی کمدی دارد و بر اساس تیزری که از آن منتشر شده، شوخی هایش وام گرفته از مسائل روز است. حتی ماجرای تورقوزآباد و ترامپ و نکاتی از این دست هم در فیلم دیده میشود. به نظر میرسد کارگردان این دست شوخی ها را بعد از اتفاقات اخیر به فیلم اضافه کرده است. «کلمبوس» در ادامه کمدی هایی است که در خارج از ایران تولید میشوند. اما به نظر میآید دارای سر و شکل مناسب تر و قوی تری نسبت به فیلم های کمدی چند سال اخیر است.
چه ویترینی دارد؟
هاتف علیمردانی بار دیگر نقش اصلی فیلمش را به بازیگر محبوب خود یعنی فرهاد اصلانی سپرده است. «کلمبوس» سومین همکاری این دو بعد از «به خاطر پونه» و «کوچه بی نام» است. سعید پورصمدی دیگر بازیگر این فیلم است و نقش یک زن را شبنم مقدمی به عهده دارد. این بازیگر نشان داده میتواند نقش های کمدی را هم به اندازه نقش های جدی، خوب و تحسین برانگیز بازی کند. نمونه اش فیلم های «خجالت نکش» و «اکسیدان». مجید صالحی، هانیه توسلی، فریده سپاه منصور و گیتی قاسمی دیگر بازیگران «کلمبوس» هستند. البته نقش صالحی و توسلی کوتاه است.
کجای کارنامه کارگردان است؟
«کلمبوس» هشتمین فیلم هاتف علیمردانی است . نکته جالب اینکه او در حوزه خاصی محدود نمی ماند: یک بار به دهه شصت میرود و «آباجان» را میسازد و گاهی روی سوژه ملتهبی مثل «هفت ماهگی» دست میگذارد. او با فیلم رئال انیمیشن «راز دشت تاران» شروع کرد، کودکانه «یک فراری از بگبو» را ساخت و در فیلم سوم سراغ یک سوژه اجتماعی رفت، «به خاطر پونه». «کوچه بی نام» و «مردن به وقت شهریور» دیگر آثار هاتف علیمردانی به شمار میروند. در مجموع او را میتوان کارگردانی موفق دانست.
پیش بینی فروش
با توجه به ترکیب بازیگران و نیز حال و هوایی که تیزر فیلم دارد. میتوان به کف پنج میلیارد فروش «کلمبوس» امیدوار بود. اگر کیفیت فیلم به گونه ای باشد که مخاطب راضی از سالن خارج شود، فروش فیلم به ۱۰ میلیارد هم میتواند برسد. در سال جدید کار برای فیلم های کمدی سخت شده و اگر فضایی منفی برایشان شکل بگیرد، در هفته دوم از نفس می افتند.
با چه فیلمی مواجه ایم؟
یکی از اتفاقات عجیب سی و ششمین جشنواره فجر عدم انتخاب «آستیگمات» است. این فیلم در جشنواره جهانی فجر اکران شد که داستان گیرا و بازی های خوب، دو مشخصه اصلی آن است. فیلم سراغ معضلات اجتماعی رفته، منتها آنچه آن را ویژه میکند نوع پرداخت داستان است. «آستیگمات» نه گرفتار سیاه نمایی میشود و نه بیهوده احساس مخاطب را درگیر میکند. فیلم آینهای است از مشکلات یک خانواده که پدر آنها را رها کرده و حالا پسرش نیز با همسر درگیری دارد. پدر میخواهد خانه را پس بگیرد و آنها مانده اند که با این همه سختی چه کنند.
چه ویترینی دارد؟
مهتاب نصیر پور، محسن کیایی، نیکی کریمی و باران کوثری بازیگران اصلی «آستیگمات» هستند. همگی هم خوب هستند حتی نیکی کریمی. این بازیگر در چند سال اخیر متهم به بازی تکراری بود ولی در «آستیگمات» استیصال و مهربانی یک معلم را توامان به باور مخاطب می نشاند. کیایی مردی است بیکار و بی پول و با همسرش در جنگ است. رگه هایی از طنز در بازی اش دیده میشود. هادی حجازی فر، سیامک صفری، حسین پاکدل و بهنوش بختیاری نقش هایی کوتاه دارند. گریم بختیاری ویژه است و در برخورد اول غیرقابل تشخیص.
کجای کارنامه کارگردان است؟
«انارهای نارس» نخستین تجربه کارگردانی مجیدرضا مصطفوی است که سال ۹۲ ساخته شد. او چهار سال فیلم نساخت تا اینکه «آستیگمات» ثابت کرد به خوبی از تجربه پیشین بهره برده و تسلطش در فیلم بلند سینمایی چند برابر شده. ریتم دو فیلم اصلا قابل قیاس نیست و کارگردان پی برده، میتوان جدی ترین حرف ها را در سریع ترین زمان بیان کرد. فیلم قبلی او هم سوژه اجتماعی داشت ولی پرداخت آن مورد توجه «همه» قرار نگرفت. آنا نعمتی، پژمان بازغی، مهران رجبی و قطب الدین صادقی بازیگران اصلی اش بودند. «آستیگمات» در کارنامه مصطفوی میتواند سکوی پرش باشد.
پیش بینی فروش
از فیلم هایی چون «آستیگمات» انتظار فروش بالایی نمیرود، نه اینکه کیفیت مطرح باشد بلکه عمد مخاطبان جنس دیگری از فیلم ها را طلب میکنند. با این حال از آن قسم فیلم هایی هم نیست که مخاطب با دیدنش ابراز پشیمانی کند. این فیلم اگر از تبلیغات خوب بهره مند باشد، بین دو تا سه میلیارد تومان فروش خواهد داشت. خدا را چه دیدید، شاید «آستیگمات» بیش از این رقم فروخت!
۶. سرو زیر آب، محمد علی باشه آهنگر
با چه فیلمی مواجه ایم؟
«سرو زیر آب» از جمله آثار حوزه دفاع مقدس است که تلاش کرده ناگفته هایی را بیان کند. محمدعلی باشه آهنگر این بار هم داستانی قابل تامل را دستمایه روایت فیلمش قرار داده است. قصه «سرو زیر آب» از جایی که جهانگیر کرامت (با بازی بابک حمیدیان) شک میکند که شاید جنازه شهیدی را به اشتباه به خانواده دیگری داده است، شروع شده و برای یافتن حقیقت سفری در فیلم آغاز میشود. این سفر بستری است برای تقابل دو قوم با دین های مختلف (زرتشتی و مسلمان) و باعث شناخت بیشتر مخاطب از نحوه نگاه دو خانواده مختلف به مفهوم شهید میشود.
چه ویترینی دارد؟
محمد علی باشه آهنگر برای ساخت فیلم خود از بازیگران مطرح استفاده کرده. این تمهید علاوه بر اینکه به کمک کیفیت فیلم می آید، باعث میشود مخاطب اعتماد بیشتری به فیلم کند. بابک حمیدیان بازی قابل قبولی دارد اما در حد متوسط باقی مانده، مسعود رایگان شمایل جذاب و باور پذیری از یک مسئول معراج نشان میدهد. رضا بهبودی هم از دیگر مسئول معراج شخصیتی سمپات ارائه داده. مینا ساداتی، همایون ارشادی، مهتاب نصیرپور، هومن برق نورد، ستاره اسکندری، شهرام حقیقت دوست، حسین باشه آهنگر و فرخ نعمتی دیگر بازیگران فیلم هستند.
کجای کارنامه کارگردان است؟
محمدعلی باشه آهنگر هر آنچه فیلم ساخته در ژانر دفاع مقدس بوده و غالبا هم با استقبال مواجه شده اند. نیمه گمشده(۱۳۷۸)، نبات داغ (۱۳۸۱)، فرزند خاک (۱۳۸۶)، بیداری رویاها (۱۳۸۸) و ملکه (۱۳۹۰) حاصل تلاش های او در سینما است. در این میان «فرزند خاک» و «ملکه» با تحسین زیاد همراه بوده اند که هرکدام زاویه دیدی متفاوت و تازه به سینمای جنگ داشته اند. «سرو زیر آب» نیز از فیلم های مهم ژانر دفاع مقدس است که در بازه اکران محل بحث خواهد شد. این فیلم سه سیمرغ بلورین در جشنواره سال پیش فجر به دست آورد.
پیش بینی فروش
تجربه فیلم های قبلی محمد علی باشه آهنگر یک نتیجه به دست میدهند. «سرو زیر آب» در زمان اکران مورد توجه رسانه های سینمایی و مخاطبان پیگیر خواهد بود اما مخاطب عام روی خوشی به آن نشان نمیدهد. دلیل این مواجهه به کیفیت فیلم برنمیگردد بلکه به خاطر ذائقه متفاوت مخاطب سینمارو در چند سال اخیر است. با این حساب «سرو زیر آب» بین یک تا دو میلیارد تومان فروش خواهد داشت.
۷. میلیونر میامی، مصطفی احمدی
با چه فیلمی مواجه ایم؟
«میلیونر میامی» با نام قبلی «بی حساب» از دیگر فیلم های کمدی ست که قرار است تا پیش از جشنواره فجر در ترکیب اکران قرار گیرد. فیلم هنوز دیده نشده و نظری قطعی دربارهاش نداریم اما کارگردانش میگوید یک کمدی سیاه ساخته: «این فیلم از جنس معمول کمدی های این روزهای سینمای ایران نیست، یک کمدی سیاه است که به نقد مسائل اجتماعی می پردازد و کاملا نسبت به فیلم هایی که این روزها کمدی خوانده میشوند، تفاوت دارد.»
چه ویترینی دارد؟
حمید فرخ نژاد بازیگر اصلی فیلم «میلیونر میامی» است. این فیلم آزمون سختی برای او هم محسوب میشود و باید دید میتواند به تنهایی گیشه یک فیلم کمدی را نجات دهد؟ او در یکی دو سال اخیر فیلم موفق کم نداشته از «خوب، بد، جلف» و «گشت ۲» تا «تگزاس» ولی ماجرای «میلیونر میامی» متفاوت از دیگران است. این فیلم بدون هیاهو به اکران میرسد و کار فرخ نژاد سخت تر است. علی قربانزاده، طناز طباطبایی، صابر ابر، افسانه بایگان و آتیلا پسیانی دیگر بازیگران فیلم «میلیونر میامی» هستند.
کجای کارنامه کارگردان است؟
مصطفی احمدی کارگردان جوانی است که پیش از «میلیونر میامی» یک فیلم به نام «نزدیکتر» ساخته بود. فیلم در اکران دیده نشد و حالا فرصتی فراهم شده تا این کارگردان بتواند با مخاطب گسترده مواجه شود. او چندی پیش با هنر آنلاین مصاحبه کرده بود که «هر فیلمسازی کاری که میکند، به منظور استقبال و دیده شدن فیلم میکند. برای خودم خط کشی نکردم تا محاسبه کنم و به فکر خوش آمدن تماشاگر باشم، اما موقعیت سینما و نقد آن دچار نقصان شده است و از فیلم سازان، تهیه کنندگان و حتی منتقدان پشت سر تماشاگر قرار گرفته اند.»
پیش بینی فروش
با توجه به مختصاتی که کارگردان از «میلیونر میامی» میدهد، فروش بالایی برای آن نمیتوان متصور بود. احتمالا فیلم به فروشی بین یک تا دو میلیارد تومان دست یابد. زمان اکران و نیز موضوعی به نام کمدی سیاه از جمله مهم ترین عوامل هستند که میتوانند روی گیشه فیلم تاثیر منفی داشته باشند.
۸. مارموز، کمال تبریزی
با چه فیلمی مواجه ایم؟
کمال تبریزی سال پیش هجدهمین فیلم سینمایی خود را با نام «خود سر» کلید زد. مراحل فنی فیلم طول کشید و با نام جدید یعنی «مارموز» در جشنوار جهانی فجر حاضر شد. «مارموز» تمی سیاسی- اجتماعی دارد و به طور مشخص با اتفاقات اخیر کشورمان شوخی کرده است. فیلم داستان شخصی به نام قدرت الله صمدی است که در آرزوی رسیدن به قدرت دست به کارهای زیادی میزند. او در میانه راه عاشق میشود و دوستانش به خاطر رویه تازه آشفته میشوند. با توجه به مضمون ملتهب و سیاسی «مارموز»، احتمالا در زمان اکران فرامتن بر درون مایه فیلم سایه بیندازد.
چه ویترینی دارد؟
تبریزی مترصد فراهم شدن زمینه یک همکاری با حامد بهداد بود و سال پیش این فرصت به دست آمد. بهداد نقش اصلی این فیلم را بر عهده دارد و در واقع همان مرد سیاسی فیلم «مارموز» است. فیلمنامه این فرصت را در اختیارش قرار داده تا وجوه مختلفی از توانایی خود را نشان دهد. ابتدا تندرو است، در ادامه مورد توجه یک گروه سیاسی قرار میگیرد و بعدا مهاجرت میکند. بقیه بازیگران فیلم هم چهره های شاخص سینمای ما هستند اما نمیتوان روی توان آنها برای کشاندن مخاطب به سالن حساب باز کرد: ویشکا آسایش، مانی حقیقی و آزاده صمدی. بار اصلی قصه بر دوش خود بهداد است.
کجای کارنامه کارگردان است؟
فیلم قرار بوده یک اثر جسورانه دیگر در کارنامه کمال تبریزی شود اما این اتفاق رخ نداده. در بازه اکران دلیل مان را بیشتر توضیح خواهیم داد و همین قدر اشاره کافی است که تبریزی از روزهای اوج فاصله گرفته. او روزگاری با «مارمولک»، «فرش باد»، «لیلی با من است» و .. خاص و عام را سرگرم میکرد و تحسین شان را بر می انگیخت اما حالا نه! آخرین فیلم پرفروش او «طبقه حساس» است که آن هم به فیلمنامه تا حدودی قابل دفاع پیمان قاسم خانی و محبوبیت رضا عطاران باز میگردد. دیگر فیلم های تبریزی در گیشه شکست خورده اند.
پیش بینی فروش
«مارموز» ظرفیت ده میلیاردی شدن را دارد. اکران فیلم در جشنواره جهانی فجر نشان داد مخاطبان همچنان با شوخی های سیاسی، ولو دم دستی، همراه میشوند و واکنش نشان میدهند. اگر ملاک را میزان تشویق ها و خنده های جشنواره جهانی فجر قرار دهیم، گیشه «مارموز» پر رونق است. اما اگر نظر منتقدان و سخت پسند ها ارجحیت داشته باشد، فیلم شکست میخورد!
۹. آشغال های دوست داشتنی، محسن امیر یوسفی
با چه فیلمی مواجه ایم؟
«آشغال های دوست داشتنی» از جمله فیلم هایی است که با الهام از اتفاقات سال ۸۸ ساخته شده. محسن امیر یوسفی پیرزنی (شیرین یزدان بخش) را محور قصه قرار داده که خانهاش یک شب مخفیگاه معترضان انتخابات میشود. مابقی قصه گذشته سیاسی و حال خانواده او را در بر میگیرد. این مضمون، فیلم را به محاق فرستاد. فیلم چند بار در محافل خصوصی به نمایش در آمده و یک بار در سالن وزارت ارشاد برای اهالی رسانه اکران خصوصی شد. گفته میشود کارگردان خواسته بر همدلی تاکید کند ولی حرفش خوب تعبیر نشده و همین اکران فیلم را بارها و بارها به تاخیر انداخته است.
چه ویترینی دارد؟
«آشغال های دوست داشتنی» از دو استار بهره میبرد که میتواند به گیشه اش کمک شایانی کند. شهاب حسینی و هدیه تهرانی. نقش تهرانی پر رنگ تر هم هست و گفته میشود یکی از بازی های خوب چند سال اخیر خود را به نمایش گذاشته. قصه با تصمیم شیرین یزدان بخش شروع میشود که در شلوغی ۸۸ دچار سوءتفاهم میشود! حبیب رضایی، نگار جواهریان و صابر ابر دیگر بازیگران «آشغال های دوست داشتنی» هستند که در یک بنا به دلیلی دور هم جمع شده اند. هیچ کدام بازیگران محبوب گیشه به حساب نمیآیند اما حضورشان در یک فیلم مایه وجاهت آن است.
کجای کارنامه کارگردان است؟
محسن امیر یوسفی کارگردان گزیده کار سینمای ماست. او در سال ۸۳ فیلم «خواب تلخ» را ساخت که مدت ها فرصت نمایش به دست نیاورد و در نهایت سر از گروه هنر و تجربه در آورد. او سال ۸۶ «آتشکار» را ساخت که در لحظه آخر توقیف شد. موضوع فیلم که درباره پیشگیری از بچه دار شدن است حساسیت هایی ایجاد کرده بود. در نهایت فیلم با قید سنی روی پرده رفت. او سال ۹۱ تصمیم گرفت بر اساس اتفاقات سال ۸۸ «آشغال های دوست داشتنی» را بسازد. فیلم از نظر قصه و نیز بازی ها در کارنامه این کارگردان چند گام به جلو محسوب میشود.
پیش بینی فروش
تجربه های پیشین نشان داده، فیلم های توقیفی در زمان اکران چندان مورد توجه قرار نمی گیرند. این در حالی است که به نظر میرسد واژه توقیف ذهن ها را حساس کند که نمیکند! احتمالا این فاکتور به کار «آشغال های دوست داشتنی» نیاید و فیلم روی بازیگرانش حساب کند. پیش بینی ما از گیشه فیلم، فروش بین سه تا ۴ میلیارد تومان است.
۱۰. بینامی، علیرضا صمدی
با چه فیلمی مواجهایم؟
«بی نامی» اولین اثر بلند سینمایی علیرضا صمدی به عنوان کارگردان است که در فضای اجتماعی در سال ۹۵ ساخته شده و بعد از دو سال، قرار است از ٢٠ آذر جایگزین «خانم یایا» شود و در سینماهای تهران و شهرستان ها روی پرده خواهد رفت.
در خلاصه داستان این فیلم آمده: چند روز مانده به تولد چهل سالگی امیر اتفاقاتی او را وارد بحران بزرگی می کند؛ بحرانی که او را به جستجو وا می دارد.
به گزارش روابط عمومی پروژه، همزمان با ثبت قرارداد اکران فیلم سینمایی «بی نامی» به کارگردانی علیرضا صمدی و تهیه کنندگی مجید رضابالا در سرگروه ایران، برنامه ریزی تبلیغاتی این فیلم سینمایی آغاز شده و بزودی از تیزر، پوستر و دیگر اقلام تبلیغی این اثر سینمایی رونمایی خواهد شد.
چه ویترینی دارد؟
«بی نامی» دو ستاره دارد، اما ستارههایی که خیلی موفقیتی در گیشه ندارند. باران کوثری و حسن معجونی دو تن از بازیگران فوق العاده سینمای ایران نقش های اصلی این فیلم را ایفا می کنند. به غیر از این دو بازیگر، بقیه بازیگران فیلم تقریبا ناشناخته هستند و هیچ کمکی به فروش فیلم نخواهند کرد. پوریا رحیمی سام، هوشنگ قوانلو، شهروز دل افکار، مهتاب ثروتی، علی باقری، رضا افشار و محمود نظرعلیان در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند.
کجای کارنامه کارگردان قرار دارد؟
«علیرضا صمدی»، کارگردان فیلم سینمایی «بی نامی» بیان کرد:
«با وجود اینکه بی نامی اولین تجربه بلند سینمایی من است تمام تلاشم را کردم تا یک فیلم خوب از آب دربیاید برای مثال فیلمنامه آن ۲ سال زمان برد، بارها آن را مورد بازنویسی قرار دادیم، بارها دست به تدوین مجدد بی نامی زدیم و از نظرات مختلف صاحب نظران کمک گرفتیم.
صمدی در خصوص چگونگی ساخت فیلمش گفت:
«به استار بودن یا نبودن بازیگران فیلمم توجه نداشتم سعی کردم از بازیگران خوبی که از عهده نقششان بر بیایند استفاده کنم.»
پیش بینی فروش
بعید است فیلمی اجتماعی که اثر اول یک کارگردان است آن هم بدون داشتن ستاره مخصوص گیشه و در آستانه جشنواره فیلم فجر فروش زیادی داشته باشد. مگر اینکه قصه فیلم آنقدر جذاب و گیرا باشد که تبلیغات خود مردم به دادش برسد. از این رو به احتمال فراوان زیر یک میلیارد تومان خواهد فروخت.
علاوه بر ۹ فیلمی که درباره شان به طور مفصل نوشته ایم، چهار فیلم تا پیش از جشنواره فجر اکران عمومی میشوند که در گیشه از شانس کمتری برخوردار هستند: «اتاق تاریک»، «سوءتفاهم»، «وای آمپول» و «پاستاریونی». دوتای اولی در جشنواره فجر سال گذشته حضور داشتند و نتوانستند رضایت مخاطبان و منتقدان را به دست بیاورند. دو فیلم دیگر هم ادعایی در گیشه ندارند و توقع بالایی برای جذب مخاطب از آنها نمیرود.
۱.اتاق تاریک:
«اتاق تاریک» روح الله حجازی بعد از «سرو زیر آب» محمدعلی باشه آهنگر در سرگروه آزادی اکران خواهد شد. این فیلم دو بازیگر اصلی دارد و غالب داستانش در فضای محدود میگذرد. ساعد سهیلی و ساره بیات نقش اصلی را بر عهده دارند و امیر رضا رنجبران، مروارید کاشیان، ژیلا دائی، محمد امامی و سید علیرضا میرسالاری دیگر بازیگران فیلم هستند.
فرهاد و هاله یک زوج هستند که به تازگی از محله جنوب شهر تهران به یک منطقه خوش آب و هوا تر ولی در نقطه نه چندان آباد اسباب کشی کرده اند. فرهاد از هاله چندین سال کوچک تر است و این دو کودکی پنج شش ساله به اسم امیر دارند. داستان فیلم از جایی استارت میخورد که امیر از یک مزاحمت میگوید...
۲. سوءتفاهم:
احمدرضا احمدی فیلم تازه اش را با همکاری سازمان اوج ساخت. «سوءتفاهم» در آستانه تولید یک حاشیه جدی داشت و آن انصراف بازیگران بود: در نهایت مریلا زارعی، کامبیز دیرباز، هانیه توسلی، پژمان جمشیدی، اکبر عبدی، مهدی فخیم زاده و آرش نوذری جلوی دوربین فیلم رفتند. «سوءتفاهم» در جشنواره سال پیش نتوانست توجهات را به دست بیاورد.
قصه فیلم ماجرای یک گروگان گیری است که همه چیز در متن واقعیت پیش میرود اما با گذشت زمان این شبهه پیش می آید که این حادثه بیشتر شبیه یک «سوءتفاهم» یا توهم است. اما در متن توهم هنوز عناصری از واقعیت به چشم می آید. همزمان با گسترش این ابهام، ماجرای گروگان گیری نیز به پیش میرود.
۳. وای آمپول:
داریوش بابائیان تهیه کننده فیلم سینمایی «وای آمپول» گفته: «طبق قراردادی که بسته ایم قرار است این فیلم از ۲۳ آبان ماه به سر گروهی سینما ماندانا با ۳۰ سالن در تهران و چند سینمای دیگر در شهرستان ها به نمایش در بیاید.» این فیلم دومین همکاری علیرضا محمودزاده با باباییان بعد از «حقه باز دم دراز» است که سال پیش اکران شد و گیشه موفقی نداشت.
داستان فیلم از این قرار است: خانواده آمپول چی که تولید کننده آمپول هستند با وحشت فرزندانشان از آمپول مواجه میشوند ولی در نهایت ورزش فوتبال و انتخاب برای رده های قهرمانی به کمک فرزندانشان می آید. علی صادقی، رضا شفیعی جم، هوشنگ حریرچیان، حدیث فولادوند، شهرام قائد، شادی محمد پور، سارا روستاپور و... از جمله بازیگران فیلم هستند. «وای آمپول» برای مخاطب کودک ساخته شده است.
۴. پاستاریونی:
«پاستاریونی» دومین فیلم بلند سهیل موفق است که با تهیه کنندگی بیتا منصوری ساخته شده. از موفق سال پیش «شکلاتی» اکران شد که گیشه معقولی داشت. به گفته عوامل، «پاستاریونی» یک کمدی خانوادگی است که درونمایه طنز دارد و خانواده ها و کودکان میتوانند توامان به تماشای آن بنشینند.
سام درخشانی، بهاره رهنما، گوهر خیر اندیش، محمد نادری، مهتاب ثروتی، امید روحانی، حمیدرضا فلاحی، کمند امیر سلیمانی، سامیار محمدی، محمد شاکری و حمید سپید نام بازیگران «پاستاریونی» هستند. سهیل موفق، فعالیت خود را از سال ۱۳۷۲ با ایفای نقش در سریال های تلویزیونی آغاز کرد و تله فیلم «مسابقه ازدواج» و فیلم سینمایی «شکلاتی» در ژانر کودک و نوجوان را کارگردانی کرد.
لیستی که در این پرونده آمد فقط نتیجه گمانه زنی و پیش بینی های ماست، شاید تغییراتی در این لیست اتفاق افتاد و برخی از فیلم ها اکران نشدند و فیلم های دیگری جایشان را گرفتند.
آخرین اخبار، رویدادها و حواشی روز سینما، تلویزیون، بازیگران و هنرمندان ایران را در صفحهی اخبار منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران میتوانید دنبال کنید.
بهترین فروش برای این فیلم پنج میلیارد با توجه به بازیگرا و موضوع
حاتمی کیا قطعا یکی از شناخته شده ترین و بهترین و محبوب ترین کارگردان های سینماس
و رکورد دار سیمرغ تماشاگر
اگر بگیم به وقت شام بد ترین فیلم حاتمی کیا بازم جز پنج تا فیلم اول جشنواره و کلا اکران امسال بود تازه اگه نگیم بهترین
لاتاری فروشش به خاطر موضوعش بود اینکه اصلا این مدل فیلم اساسا مورد توجه مخاطب ایرانی بوده و هست و البته اینکه به وقت شام یه اکشن تراز جهانی بود و اصولا ژانر اکشن در تمام دنیا پر فروش
تنگه ابو غریب به نظر خیلی از منتقدین فیلم بدی بود و هیچ کدوم از فاکتور های فروش بالا رو فیلم رو نداشت
نمیدونم گاها دوستان چرا میخوان بحث رو کش بدن و حقیقت رو نمیخوان درک کنن !
یک زاویه نگاه بد، باعث این همه بدبینی شده به نظرم !
دمت گرم.
علی جان در واقع این از همون ابتکار های ایرانی هاست ! یادت باشه هر سال شبکه سه آخر سال یه برنامه ای پخش میشد که برترین ورزشکارای سال رو معرفی میکردن !
و برترین ورزشکار هم بهش میگفتن : «قهرمان قهرمانان» !
چند سالی حسین رضا زاده رکورد زد، 2 سال بود قهرمان قهرمانان میشد ! بعد سال سوم رضا زاده مدال گرفته بود خیلی هم خوب بود ولی رکورد نزده بود، در اضاش هادی ساعی تو المپیک ترکونده بود و طلای تکواندو اورده بود، اومدن هادی ساعی رو کردن قهرمان قهرمانان و یه لقب جدید اختراع کردن به اسم پهلوان پهلوانان که به حسین رضا زاده دادن ! در واقع خواستن که جفت طرف رو راضی کنن ! همین ابتکار رو امسال تو جشنواره داشتیم ! که جایزه بهترین نقش اول مرد رو به امیر جدیدی دادن و دیپلم افتخار نقش اول مرد رو به امین حیایی یا بهترین فیلنامه هم ک همین اتفاق بین کامپوزیا پرتوی و هومن سیدی افتاد !
خلاصه این پرمخاطبترین فیلم یه اسم جدید و من در آوردیه ایرانی هاست ! اصلا تو سطح جهان ندارم همچین چیزی ! آمار فروش یعنی همون آمار مخاطب ! تو سطح جهان چون قیمت بلیط سینما ثابته، تقریبا الان کمتر از 9 دلاره ! از سال 2013 تا الان بین 8 تا 9 دلار بوده و به طور کلی هر 5 سال 1 دلار گرون میشه ! و آماری که میدن در مورد فروش فیلم، در واقع همون تعداد مخاطبه با درصد بسیار کمی از نرخ تورم ! هزار پا الان 3 و نیم میلیون نفر دیدنش در مقابل اخراجی ها 2 که نزدیک به 5 میلیون و عقاب هایی که نزدیک 9 میلیون نفر دیدن، کمتره ! با قیمت بلیط 16 و 12 هزار تومانی به رقم 38 میلیارد رسیدن، چیز خیلی شاخی نیست !
در مورد به وقت شام هم که گفتی جهت گیری سیاسی یک طرف، بحث شهدا که باشه همه مردم ایران چون عاشق امام حسین هستن ، شهدا رو همیشه تحسین میکردن و دوسشون دارن واسه همین از به وقت شام حمایت کردن !
نکته بعدی چیزی که راجع به فروش گفتی ببین لاتاری بیشتر از به وقت شام فروخت خودت تو جامعه یه چرخی بزن ببین کدوم دسته از شهدا رو قبول دارن مردم یا اگه دلیل اینه چرا تنگه ابوقریب انقدر نفروخت؟خودتم میدونی دلیل این نیست تبلیغات + حاشیه فروش فیلم ها رو تضمین کرد و البته شرایط اکران ویژه به وقت شام در افزایش فروشش بی تاثیر نبود
بحث سر چیه الان ؟ صحبت من و علی فیلم بین سر اینه که فیلم های غیر کمدی فروش عجیبی داشتن ! یعنی بحث سر محتواست ! در وجه اول که تنگه نزدیک 6 میلیارد فروخته مگه کمه ؟ برو ببین فیلم های غیر کمدی مثل : عرق سرد، شعله ور ، دارکوب ، جاده قدیم ، چهار را استانبول و عصبانی نیستم تو چه رنجی فروختن، تنگه چقدر فروخته ! 6 میلیارد ! اصلا کم نیست !
دوم این که ما داریم روی محتوا صحبت میکنیم، قطعا تیم تبلیغاتی به وقت شام خیلی بهتر از تنگه کار کردن، خیلی خیلی بهتر در واقع ! به وقت شام حاتمی کیاست ! به وقت شام اولین موضوع داعش بود و از همه مهم تر به وقت شام تو عید اکران شد ! قطعا باید بهتر و بیشتر از تنگه بفروشه ! پس علاوه بر محتوا، دلایل دیگه ای هم داشت ! الان نگی که پس به وقت شام دلایل دیگش تاثر داشته ها ! نه ! اصل بر محتواست ! گفتم که تنگه هم 6 تا فروخته و کم نیست ولی اینا حرفه ای تر اکران و مارکتینگ کردن !
در مورد کارگردانی فجر هم همینطور، این موارد زیاده من چیزایی که حضور ذهن داشتم گفتم !
نکته بعد بحث فروش به وقت شام کمترینش به خاطر موضوع بود مردم شهدای دفاع مقدس بیشتر قبول دارن خیلیم بیشتر اگه بحث این بودچرا لاتاری انقدر فروخت؟یا چرا سال پیش انزوا انقدر کم فروخت؟یا حتی اشنوگل؟
من صحبتتون تصحیح میکنم ! مردم شهدا رو قبول دارن کامل جز 1% منافق ! حالا عده ای به خاطر شبهات رسانه ای مدافعین حرم رو شهید نمیدون که همه مردم هم نیستن بازم ! شاید 30% مردم باشن ! یا نهایت 40% ! بالای 60% ایران به جرات مدافعین حرم رو قبول دارن ! سر محسن حججی ثابت شد این قضیه ! چه از حضور فیزیک چه از نشر مجازی !
گروه اول :
۱- آشغال های دوست داشتنی
۲- آستیگمات
گروه دوم :
۱-قانون مورفی
۲-مارموز
گروه سوم :
۱-میلیونر میامی
۲-کلمبوس
گروه چهارم :
۱-سرو زیر آب
۲-بی نامی
ماموز
کلمبوس
سرو زیر آب
گروه اول :آستیگمات
گروه دوم:قانون مورفی
گروه سوم:کلمبوس
گروه چهارم:بی نامی
قانون مورفی
میلیونر میامی
بی نامی
قانون مورفی و مارموز رو از گروه دو میبینم
کلمبوس
بی نامی
ولی خب آره هر سالی که جشنوارش قوی باشه، سینماهاش هم قویه ! به وقت شام لاتاری تنگه ابوقریب دارکوب مصادره فیلشاه مغزهایکوچک زنگ زده اینا فیلم هایی که خیلی به سلایق مردم نزدیک بودن یا خیلی از لحاظ فنی قوی بودن و جالب برای دیده شدن! تبلیغات فضای مجازی هم همه گیر شده و مردم رو مجاب به دیدن این فیلم ها کرده !
+ اون جمله ی اولی هم که گفتی نادیده گرفته نمیشه. چون مثلا برای هزارپا اعلام کردن پر مخاطب ترین فیلم دهه نود با عبور از مرز 3 و نیم میلیون مخاطب. یعنی به جای رقم فروش با تعداد مخاطب اعلام کردن.
وای آمپول :|||
توی عید اش دو فیلم غیر کمدی لاتاری و به وقت شام هم پای کمدی های روی پرده فروختن.
بعد اگه جو عمومی نسبت به یه فیلم منفی بشه ، به مرور بقیه هم که قصد داشته باشن ببینن فیلم رو تحریم میکنن. مثل اتفاقی که برای فیلم های دراکولا و گینس افتاد و احتمالا به زودی برای خانوم یایا!