به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
فیلم سینمایی چهارراه استانبول بهکارگردانی مصطفی کیایی در 3 سال پیش یعنی سال 1396 در گونه درام تولید شده است. چهارراه استانبول توانست در مرجع ارزشگذاری سینما و تلویزیون یعنی منظوم نمره 6.9 از 10 را از سوی مردم بدست بیاورد که نشان میدهد عموم مردم چهارراه استانبول را اثری باکیفیت و باارزش ارزیابی میکنند. مصطفی کیایی تهیهکننده چهارراه استانبول این فیلم را، بهعنوان محصول نوین کارن فیلم و کشور ایران تهیه کرده است. چهارراه استانبول در تاریخ 1398/01/02 پخش خود را توسط پخشکننده فیلمیران در سینما آغاز کرد. در آن روزها چهارراه استانبول توانست آمار فروش 3،057،874،000 تومان را به ثبت برساند.
بازیگران فیلم چهارراه استانبول چه کسانی هستند؟ در چهارراه استانبول بازیگرانی چون بهرام رادان، محسن کیایی، سحر دولتشاهی، مهدی پاکدل، رعنا آزادیور، ماهور الوند و مسعود کرامتی به ایفای نقش و بازیگری پرداختهاند. در فیلم چهارراه استانبول حدود 20 بازیگر جلوی دوربین رفتهاند که از نظر تعداد بازیگران میتوان چهارراه استانبول را یک اثر پربازیگر عنوان کرد. از اینلحاظ کارگردانی فیلم چهارراه استانبول باتوجه به بازی گرفتن از این تعداد بازیگر و مدیریت آنها کار بسیار دشواری بوده است؛ باید بررسی کرد آیا مصطفی کیایی بهعنوان کارگردان و بهعنوان بازیگردان و همچنین تیم بازیگری چهارراه استانبول توانستهاند در این زمینه موفق باشند و بازیهای درخشانی را نمایش دهند؟
از دیگر بازیگران فیلم چهارراه استانبول میتوان به خسرو احمدی، سعید چنگیزیان، تینو صالحی، علی گیلوری، کارن کیایی، باران صوفی، پوریا رحیمیسام و بابک بهشاد اشاره کرد.
از محتوا و داستان فیلم چهارراه استانبول چقدر اطلاع دارید؟ فیلمنامه چهارراه استانبول توسط مصطفی کیایی نوشته شده است.
در خلاصه داستانی که یا از سوی تیم رسانهای اثر و یا توسط دیگر رسانهها درباره داستان چهارراه استانبول منتشر شده است، میخوانیم: « این فیلم به داستان آتشسوزی ساختمان پلاسکو و شهادت آتشنشانان عزیز کشورمان میپردازد.»
فیلم چهارراه استانبول از نظر ساختار (فرم)، محتوا و محیط تولید، به آثار مختلفی شباهت دارد. با توجه به شاخصهای متعدد و گوناگونی میتوان گفت آثار مرتبط فیلم چهارراه استانبول عبارت است از: فیلم عصر یخبندان، فیلم خط ویژه، فیلم در وجه حامل، فیلم تلویزیونی لونه زنبور و فیلم سونامی.
فیلم چهارراه استانبول در 1 جشنواره شرکت کرده است و توانسته در مجموع برای 3 مورد نامزد کسب جایزه و برای 2 بار برنده جایزه شود. در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، عباس عباسی نامزد جایزه بهترین چهرهپردازی، مسعود کرامتی نامزد جایزه نقش دوم مرد، ماهور الوند نامزد جایزه نقش اول زن، فرید ناصرفصیحی برنده جایزه بهترین جلوههای ویژه بصری و سحر دولتشاهی برنده جایزه نقش دوم زن برای فیلم چهارراه استانبول شدهاند.
از نظر تاریخچه فعالیت کارگردان و بازیگران فیلم چهارراه استانبول نیز آمارها و نکات جذابی را میتوان بیان کرد. براساس آمارها فیلم چهارراه استانبول به طور متوسط فعالیت 14ام بازیگران این اثر است. براساس امتیاز مردم فیلم چهارراه استانبول بهترین اثر مسعود کرامتی، پوریا رحیمیسام و علیرضا گیلوری در حرفه بازیگری محسوب میشود.
براساس امتیاز مردم فیلم چهارراه استانبول یکی از 4 اثر شاخص مصطفی کیایی در حرفه کارگردانی محسوب میشود.
فیلم چهارراه استانبول براساس امتیاز مردم به آثار یکی از 4 اثر شاخص مصطفی کیایی در حرفه نویسندگی محسوب میشود.
2 تن از بازیگران چهارراه استانبول، اولین فعالیت جدی بازیگری خود را در این اثر تجربه کردهاند، در واقع در چهارراه استانبول 2 فیلم اولی بودهاند: علی گیلوری و کارن کیایی.
همچنین مصطفی کیایی کارگردان چهارراه استانبول اولین همکاری خود با بازیگرانی چون رعنا آزادیور، ماهور الوند، خسرو احمدی، سعید چنگیزیان، تینو صالحی، باران صوفی، پوریا رحیمیسام، مرتضی چمنی و علیرضا گیلوری را در این اثر تجربه کرده است. در میان بازیگران چهارراه استانبول نیز 158 همکاریِ اول رخ داده، بهعبارت دیگر در این فیلم میان هر یک از 20 بازیگر با یکدیگر یک رابطه همکاری شکل گرفته که 158 همکاری برای اولینمرتبه در چهارراه استانبول رخ داده است. مانند: بهرام رادان و رعنا آزادیور، محسن کیایی و مهدی پاکدل، سحر دولتشاهی و ماهور الوند، مسعود کرامتی و خسرو احمدی، سعید چنگیزیان و تینو صالحی.
عوامل تولید و بازیگران چهارراه استانبول در اینستاگرام نیز فعال هستند و مجموع میزان فالوئرهای اینستاگرام 19 نفر از این هنرمندان به بیش از 13،873،331 نفر میرسد. بنابراین چهارراه استانبول ظرفیت مناسبی برای دوباره دیدن شدن در میان عموم مردم و طرفداران این هنرمندان دارد.
مخاطبان بعد از تماشای فیلم چهارراه استانبول به ارزیابی اثر در منظوم پرداختهاند و نتایج مهمی درباره شاخصهای هنری، فنی و محتوایی اثر بدست آمده است. براساس نظرسنجی و دیدگاه مردم:
فیلم چهارراه استانبول قطعا ارزش تماشا دارد چراکه 88% مخاطبان معقدند فیلم چهارراه استانبول ارزش یک بار دیدن را دارد.
فیلم چهارراه استانبول قطعا خوشساخت هست زیرا 80% مخاطبان عقیده دارند فیلم چهارراه استانبول از لحاظ فنی باکیفیت ساخته شده است.
فیلم چهارراه استانبول قطعا عملکرد بازیگریِ خوبی دارد چراکه 78% مخاطبان عقیده دارند تیم بازیگری فیلم چهارراه استانبول نقشها را خوب بازی کردند.
فیلم چهارراه استانبول تا حد بسیاری خلاقانه هست زیرا 84% مخاطبان عقیده دارند داستان و ساختار فیلم چهارراه استانبول غیرتکراری و جدید است.
فیلم چهارراه استانبول نسبتا محتوای مناسبی دارد زیرا 69% مخاطبان عقیده دارند حرف و پیام فیلم چهارراه استانبول مفید و ارزشمند هست.
فیلم چهارراه استانبول نسبتا تفکربرانگیز هست چراکه 62% نظردهندگان بعد پایان فیلم چهارراه استانبول به آن فکر میکردند.
فیلم چهارراه استانبول تا حد بسیاری مناسب خانواده هست چراکه 82% مخاطبان عقیده دارند فضای فیلم چهارراه استانبول با فرهنگ خانوادهشان سازگار است.
فیلم چهارراه استانبول نسبتا مناسب کودکان نیست چراکه تنها 41% مخاطبان عقیده دارند فضای فیلم چهارراه استانبول مناسب کودکان است.
اگر از تصویربرداری فیلم چهارراه استانبول خوشتان آمده و یا دوستش ندارید، بهتر است بدانید مدیر فیلمبرداری آن حسین جلیلی بوده است. نظرتان درباره ضرباهنگ و تدوین فیلم چهارراه استانبول چیست؟ تدوین چهارراه استانبول را نیما جعفریجوزانی انجام داده است. اگر صدای چهارراه استانبول بهگوشتان نشسته و یا از آن ناراضی هستید، شما را با صدابردار فیلم چهارراه استانبول یعنی امیر نوبخت آشنا میکنیم. حجت اشتری طراحی صحنه فیلم چهارراه استانبول را انجام نموده و مارال جیرانی طراحی لباس فیلم چهارراه استانبول را انجام داده است. باورپذیری و منحصربهفرد بودن طراحی چهرههای بازیگران چهارراه استانبول نظر بسیاری را بهخود جلب میکند و این هنر عباس عباسی در مقام چهرهپرداز یا طراح گریم فیلم چهارراه استانبول است. موسیقی متن فیلم چهارراه استانبول اثر غلامرضا صادقی است و خواننده فیلم چهارراه استانبول نیز علیرضا قربانی هست.
از دیگر عوامل اثر میتوان به محمدجواد حصاری مسئول هنروران فیلم چهارراه استانبول، اشاره کرد. در مجموع بیش از 37 نفر در تولید فیلم چهارراه استانبول نقش داشتهاند و هر یک از آنها در منظوم یک صفحه اختصاصی دارند.
کاربران نیز در 5 لیست از فیلم چهارراه استانبول یاد کردهاند. همچنین در بخش بررسی فیلم چهارراه استانبول 123 نفر از میان مردم به نقد و تحلیل خود از چهارراه استانبول پرداختهاند. در دادهکاوی و تحلیل ابر کلیدواژهها بررسیهای مردم برای فیلم چهارراه استانبول، بیشترین واژههای تکرار شده عبارت است از: کیایی، پلاسکو، بازی، خوب، نشان، استانبول و داستان.
تاکنون در صفحه اختصاصی فیلم چهارراه استانبول در منظوم اطلاعات بسیاری توسط پژوهشگران و مردم ثبت شده است؛ در بخش گالری عکس و پوستر فیلم چهارراه استانبول 116 عدد، در بخش ویدئو و تیزر فیلم چهارراه استانبول 6 عدد، در بخش حواشی فیلم چهارراه استانبول 18 عدد، در بخش دیالوگ برتر فیلم چهارراه استانبول 2 عدد، در بخش نقد فیلم چهارراه استانبول 11 عدد گردآوری و درج شده است. همچنین تاکنون در بخشهای سوتی فیلم چهارراه استانبول هنوز موردی ثبت نشده است. قطعا ما و شما به این حد قانع نیستیم؛ باید بهکمک علاقمندان فیلم، سریال و تئاتر، این دایرةالمعارف آنلاین و بانک اطلاعات هنرمندان و آثار سینما، تلویزیون و تئاتر را کامل و کاملتر کنیم.
چهارراه استانبول ششمین فیلم مصطفی کیایی در ادامه مسیر و روندی قرار میگیرد که کیایی در اثر سوم خود یعنی خط ویژه آن را آغاز کرد و در عصر یخبندان کمی آن را کامل تر کرد اما در چهارراه استانبول در تکمیل این مسیر ، قدمی برنمیدارد .
در اینجا نیز مثل دو فیلم خط ویژه و عصر یخبندان با اتصال چند داستان جدا از هم در نقطه ای مشترک روبروییم که این نقطه ی اشتراک در اینجا حادثه ی پلاسکو است .
یکی از مسائلی که فیلم از آن ضربه می خورد را میتوان استفاده ی کیایی از همان لحن همیشگی آغشته به کمدی دانست (که در این فیلم نیز مثل آثار دیگر کارگردان کاراکتری که محسن کیایی نقش آن را بازی می کند نقش به سزایی در ایجاد این لحن دارد) ، لحنی که به نوعی تبدیل به یکی از مولفه های فیلمسازی او شده اما در اینجا به دلیل ناهمخوانی با سوژه ی ملتهب خود (حادثه ی پلاسکو) در بعضی لحظات تبدیل به پاشنه آشیل فیلم می شود .
کیایی کار سختی را برای کارگردانی این فیلمنامه پیش رو داشته است چرا که سوژه ای را انتخاب کرده که در برگیرنده ی حادثه ای تلخ و واقعی است که زمان زیادی نیز از وقوع آن نگذشته است بنابراین لازم است روی مرز باریکی حرکت کند و به هیچ کدام از دو طرف این مرز نلغزد چرا که از یک طرف ممکن است دچار سانتیمانتالیسم ناخوشایندی شود و اگر زیاد از حد سعی کند با شوخی هایی تلخی ماجرا را بگیرد ، سوژه ، اثری که باید را روی تماشاگرش نمی گذارد ؛ همچنین انتقال التهاب و تنش و حس و حال لحظات سقوط به تماشاگر نیز کارگردانی دقیقی می طلبد .
کیایی در رعایت این مرز و ایجاد این کارگردانی دقیق تا حدود زیادی نمره ی قبولی می گیرد اما در لحظاتی نیز موفق نبوده است .
بازی ها اکثرا استاندارد هستند به جز سعید چنگیزیان و مسعود کرامتی و سحر دولتشاهی که یک پله بالاتر از بازی های دیگر قرار میگیرند و رعنا آزادی ور که بازی او در بعضی لحظات باور پذیری لازم را ندارد .
یکی از نقاط ضعف فیلم پایان بندی آن است . در ۳ اثر آخر کارگردان پایان بندی از نقاط قوت فیلم محسوب می شد و در اینجا اثری از چنان پایان بندی هایی نیست .
چهارراه استانبول نسبت به بارکد و خط ویژه یک پله سقوط محسوب می شود و تقریبا در رده ی عصر یخبندان قرار میگیرد و کیایی یک فیلم خوش ساخت و قابل قبول به کارنامه اش اضافه کرده است اما توقع ها از کارگردان و فیلمنامه نویس خوش ذوقی چون کیایی بیشتر از این است .
ولی با این حرفتون موافق هستم که اصلا نتونسته نمره قابل قببولی بگیره، سوژه به این حساسی رو از پسش برنیومده. زود بود براش پرداختن به چنین سوژه ای...
پیامد داشت
محتوا داشت
بازی ها هم خیلی خوب بود و دوست داشتنی
در کل فیلم خیلی زیبایی بود
اما شاید اگر کمی بیشتر از اتشنشان ها میگفتن بهتر بود
صد البته که از قبل خود کارگردان گفته بود خیلی ربط نداره
ب اتشنشان ها و یه اتفاقی میافته در چهار راه استانبول
اما خوب بد هم نمیشد
در کل فیلمی هست که ارزش دیدن رو داره
خسته نباشن عوامل واقعا 👏👏👏
اصلا اثر هنری وجود ندارد که بدون محتوا باشد ... پرداختن به مسائل روزی مثل سوختن ساختمان پلاسکو آن هم به این اندازه ضعیف و شعارزده و حتی توهین به مخاطب ، پیش تر شبیه به نون به نرخ روز خوردن است تا یک پرداخت هنرمندانه در مدیوم سینما !
و اینکه بهتر هس بگوییم نقش پلاسکو بیشتر شبیه به یک تلنگر بود در فیلم که نقش ها متوجه بشن !! اشتباهاتشون رو درکل
داستان و موضوع فوق العاده
الان تازگی مد شده که از هر موضوع پیش اومده یک فیلمی بسازند
فقط فیلم ازبعد اتفاقات پلاسکو سیر نزولی پیدا کرد و بعضی از دیالوگا خیی شعاری بود تو ذوق میزد
اما در کارگردانی به دلیل استفاده از تصاویر آرشیوی و وصله کردن به فیلم موفق نبوده هر چند در آن شرایط میتوان از ایده آل ها گذشت به شرط اینکه فیلم تاثیر گذار باشد... و یک چاله در فیلم نامه که مخاطب را بدون نشان دادن حتی مسیر فرار از تاسیسات در تعلیق نگه داری و حتی منتطران جلوی پلاسکو را نشان دهید که منتظر خبر از محبوسین در زیرزمین هستند و نگهبان ساختمان را نشان دهی که با رئیس عملیات به زیر زمین بازار کویتی ها میروند و شیشه مغازه ای را میشکنند و نگهبان اصرار میکند زودتر دیوار را خراب کنند که به زیر زمین برسند در حالیکه ما دیدیم و کارگردان نشان داد که این سه نفر رفتند داخل تاسیسات و در را بستند پس چطوری و از کدام معبر خارج شدند؟؟؟
یا اینکه وقتی مال باخته داشبورد هایس را با شکستن شیشه خالی میکند چرا اسناد داخل ماشین را ندیدند؟ اینکه چرا باید سکانسی داشته باشیم که مال باخته بازنش به در پارکینگ مراجعه کنند که نتیجه آن سوءتفاهم برای زن و داشتن زن دوم مرد مال باخته باشد و اینکه اساسا مگر چقدر مهمه که بدانیم مال باخته ای که با کلک در قمار پول بدست میآورد چطور تلاش میکند ماشین و پولش را بدست آورد و اینکه پدر دختر متواری از وسط فیلم رها میشود وموضوع آتشنشان ها هم با تنها روشن کردن شمع و گل در ایستگاه به فراموشی سپرده میشوند تماما نشان میدهد سازندگان دغدغه پلاسکو نداشتند و تنها خواستند سوار موج شوند و فقط فیلم بسازند ... خسته نباشید.
و در نهایت چهار راه استانبول رو تحسین میکنم به خاطر تنش و هیجانی که توی کل فیلم حفظ میکنه و از ریتم نمی افته.
این فیلم بیش از هر چیز دیگری بسیار تاثیر گذار بود.موسیقی متن خوب و در کل فیلمی خوش ساخت با بازی های خوب.من نمره 7 میدم .دو ستاره از سه ستاره برای بازی ها دو ستاره هم از سه ستاره برای کارگردانی و دو ستاره از سه ستاره هم برای فیلمنامه و یک ستاره برای موسیقی متن که مجموعا 7 ستاره نمره من به فیلم هست.
فیلم چهار راه استانبول بر خلاف آثار کیایی نزولی ضعیف برای آثار کاری خودش به رقم زد ...
شروعی برای استارت یک اثر مستند گونه با فیلمنامه ای گنگ ، گنگ به معنای تکرار دوباره یک حادثه بدون هیچ درک منطقی از جذب مخاطب به ادامه و تماشا کردن فیلم !
گویا مخاطب تنها و تنها میتوانست از روابط بین شخصیت های فیلم و رد و بدل کردن احساسات و دیالوگ های آن به ادامه فیلم بنشیند !
احساساتی که فقط برای تکرار یک حادثه یا فاجعه گفته میشدند ...
آیا فیلم برای مخاطب باید یک اثر شروع کننده باشد یا یک فیلم تکراری و تکرار کننده ؟! داستانی برای نشان دادن داشته باشد یا پنهان کردنی پشت یک حادثه ؟! چیزی که ما در فیلم شاهد بودیم ...
فارغ از همه بحث ها آیا فیلمساز برای نشان دادن یک فیلم به اصطلاح مستند گونه ، نیاز به بیان احساسات شعارگونه دارد ؟ یک فیلم مستندگونه باید واقعیات و اتفاقات را جلوه دهد نه اینکه بخواهد مخاطب را برای اتفاقات بازخواست کند !!!
و سوال دیگر و مهمترین سوال اینکه آیا پلاسکو یک حادثه طبیعی بوده است یا یک جنایت ؟ جنایتی که مخاطب را به برداشت از طبیعی بودن آن برمی دارد ؟
قطعا اگر سوال آمد که ضعیف ترین فیلم کیایی چیست ! مطمئن باشید که چهار راه استانبول ....
چقد منظوم بدون تو سوت و کور بود خیلی خوشحالیم
درباره چهارراه استانبولم باهات موافقم
خوش برگشتید😊
خیلی خوشحالم که برگشتید
چه خوبه که دوباره شما رو تو منظوم میبینم:)
به نظرم در درک مضمون فیلم دچار اشتباه شدید...کیایی به هیچ وجه قصد ساختن فیلمی مستندگونه نداشته و هیچ قصدی هم برای کالبدشکافی حادثه ی پلاسکو و پاسخ به پرسش طبیعی/جنایت بودن واقعه نداشته. همونطور که از کارهای سابقش بر میاد، کیایی فیلمسازیه با دغدغه های ساده ی اجتماعی که توی این فیلم حادثه ی پلاسکو رو صرفاً بستری برای اتصال چند داستان قرار داده (و البته بنا به روال روز هالیوود که در ایران نادره اشاره ای، نه خیلی گذرا، به یک رویداد حساس معاصر می کنه) اتفاقاً انتخاب حادثه ی پلاسکو با توجه به دغدغه ی این فیلم که عدم مدیریت و حمایت از تولیدکننده های داخلیه بسیار هوشمندانه ست. از اونجایی که یقیناً هزاران داستان ناگفته در دل هریک از واحدهای پلاسکو (یا کلا هر ساختمانی به عنوان یک لوکیشن رایج در طرح های اپیزودیک یا چندپیرنگی) میشه متصور بود این انتخاب به عنوان زمینه ای برای تعریف یک داستان خیالی و در عین حال نه آنچنان دور از ذهن، هوشمندانه تر هم نشون میده. (به عبارت ساده تر: کیه که بگه همچین داستانی نمی تونسته وجود داشته باشه؟ هیچکس!) به این ترتیب چند قدم به باورپذیرتر شدن یک داستان خیالی برای مخاطب نزدیکتر شده که به نوبه ی خودش در راستای تأثیرگذاری هر چه بیشتر پیام و بیانیه ی اجتماعی/اقتصادی/سیاسی فیلمه. بیانیه ای که در بخش پایانی فیلم از زبان کاراکتر رادان می شنویم، مبنی بر عدم توجه/توجه دیرهنگام و بی فایده ی مسئولین که نوشداروییه پس از مرگ سهراب.
در عین حال در بازسازی فضای ساختمون خیلی ظریف عمل کرده و با در نظر داشتن بضاعت سینمای ایران به خوبی و به جا از جلوه های ویژه ی کامپیوتری استفاده کرده به نحوی که توی ذوق بیننده نمی زنه (اتفاقی که با صرف بودجه ای هنگفت برای فیلم محمد رسول الله مجیدی نیفتاد). در خلال روایت ماجرای پلاسکو هم به نحوی که خیلی از روایت اصلی دور نشه نقبی به سوء مدیریت بحران و معضلاتی از قبیل ناهنجاری های فرهنگی (فرصت طلبی در رانندگی و سد معبر با فیلمبرداری و...) می زنه، معضلاتی که بارها و بارها ازشون شنیدیم و گوشمون ازشون پر شده و دقیقاً به همین دلیل برای کارگر افتادنشون در ذهن مخاطب باید احساساتش رو با نمایش آنچه که می تونه باشه تحریک کرد که اتفاقاً در این مسیر هم خیلی درست و به اندازه و به طوری که وارد وادی گزافه گویی و شعار دادن نشه عمل می کنه که همه و همه نشان از هوشمندی و انسجام در کارگردانی کیایی داره.
از طرفی یکی از مزیت های فیلم های کیایی به طور کلی، من جمله همین فیلم، پوشش خلأییه که امروزه به شدت در سینمای ما حس میشه و اون هم چیزی نیست جز فقر هیجان و فیلم های سراسر کسالت آور و تکراری که توی همین مورد فیلم های کیایی چند-هیچ از بقیه جلو می افتن. (موضوعی که طی جشنواره ی فجر، الیور استون به درستی و تیزبینانه و صریح به ش اشاره می کنه).
در ضمن به نظرم ضعیف ترین فیلم کیایی بارکده که حالا اینجا دیگه جای بحث در موردش نیست.
من فکر میکنم اثر چهار راه استانبول یک اثری است که نساختن آن قطعا تاثیر گذاری بیشتری میتوانست در ذهن مخاطب داشته باشد .
در ابتدا فیلم روندی کاملا نرمال را به همراه داشت که آرام آرام سعی میکرد خودش را به نقطه اوج داستانی حادثه پلاسکو بود نزدیک کند و با چیدمان پیش زمینه ها برای وقوع این حادثه را در قالب یک داستان ارائه کند . فراموش نکنید که چهار راه استانبول کیایی نمیخواست فیلمی مستند بسازد ، میخواست محتوایی مستند گونه را در تایم مشخصی از فیلم پیاده کند .
با توجه به گفته شما که تا حدودی با اون موافقم فیلم توانست حرف های خود را که در یک قاب به نام حادثه پلاسکو بود را بزند و از آن شیره ای به نام فقر ، آسیب های اجتماعی ، بیکاری ، مسائل سیاسی و هر چیز دیگری که بشود برای آن نام گذاشت انجام داد اما واقعا ناموق در بعضئ عمل کرد .
با تکرار حوادث و بازی با احساسات افراد نمیشود تاثیرگذاری بر مخاطب را چندان کرد ، تنها و تنها میتوان به هرسمت هدایت کرد . فیلمی که فقط شعارهایی میدهد که همه آنان دروغ است را آیا میتوان باور کرد و آن را هضم کرد ؟! واژگانی که به هم متصل شده اند و از دهان بازیگران در فیلم خارج میشود که میگویند : پلاسکو الان پایین نریخت ، زمانی پایین ریخت و مرد که امثالی پیدا شدند و از جنس ایرانی حمایت نکردند و یک سری هم مجبور شدند برای بقای کسب و کارشان برچسب های ترک رو بر روی کالای ایرانی بزنند :))))
حداقل کمی این یاوه گویی هایی که در صدا و سیما همیشه زیرنویس میشود را در فیلم اندکی کاهش دهید :///
امروز نه میخوام طرف داری کنم و نه اینکه بگم این فیلم بیش از انتظار ظاهر شده ... فقط
یک لحظه من رو به حال و هوای دو سال پیش برد ، زمانی آتش نشان های غیور و جوانمرد کشور مون
جونشون از دست دادن تا از مردم حفاظت کنند.
شاهکار دیگری از مصطفی کیایی که من رو با خود برد . . .
گریه کردم ، ناراحت شدم ، غصه خوردم و . . .
ولی با کمال صداقت می گم که این فیلم یکی از بهترین فیلم های عمرم بود که دیدم و همچنین یکی از بهترین فیلم های تاریخ سینما ایران . . .
داستان : درباره دو مرد جوان و البته ما باخته است که درحال تلاش برای بدست آوردن پول هستند تا جایی که قمار می کنن همچنین نامزد یکی از این مردان نگون بخت در پلاسکو هستش ولی . . .
در این فیلم همان تیپهای محسن کیایی و بهرام رادان را که در "بارکد" دیدیم، در این فیلم هم میببینیم و هر چه جلوتر میرویم، همان پلانهای نمایشی و همان ناخونک زدن به انواع و اقسام مشکلات اقتصادی و سیاسی و همان موش و گربه بازی با مرد پولدار خبیث!!!
تمام اینها را در فیلمهای قبلی فیلمساز بارها دیدهایم... این وسط حادثه پلاسکو با تصادفهای زیادی به فیلم چسبانده میشود و مسیر روایی فیلمنامه را مغشوش میکند.
ولی از طرفی نمیتوان از جلوههای ویژه که فوقالعاده بود، فیلمبرداری فیلم و بازی بسیار خوب سحر دولتشاهی و سعید چنگیزیان گذشت.
بنظرم کیایی از احساسات مردم سوءاستفاده کرد. باید اجازه میداد ابتدا در مدح و ثنای شهدای آتش نشان که با بزرگمردی و قلبی سرشار از شجاعت جونشون رو از دست دادن؛ یک فیلم مستقل ساخته بشه، بعدش بیاد یه حادثه اسفبار و اون داستان ایثارگری رو دستمایه فیلم بدردنخورش قرار بده. اینا سوژه خراب کنن.فیلمساز نیستن. انگار هرکی اول بره سراغ سوژه های ناب، بهش اسکار میدن.
این جمله را خورده گنگستر بدبختی می گوید که به قدری کثیف است که حاضر است برای فرار از دست طلبکارارنش دست به هر کاری بزند ! این جمله چیزی جز شعار فیلمساز نیست ...
بنده اسم این را شعار نمی گذارم ، ابتذال و بی احترامی فیلمساز به بیننده می دانم !!! کیفیت خود فیلم و سواستفادههایی که از فاجعه پلاسکو تنها برای احساساتی کردن بیننده شده هم که دیگر نیاز به توضیح نیست ...
و اون هم الآن که داره تاریخ این حادثه رو بیان می کنه ، به هر حال به نظر من اصلان نباید به شعار های این فیلم فکر کرد ، شما فقط اتفاقات رو درک کنید ولی شعار فیلم هم قابل قبول هستش
و خوشبختانه این اتفاق افتاد.
اما تنها نکته مثبت فیلم ریتم تند بود...
نیمه اول فیلم تا آتش گرفتن پلاسکو را دوست داشتم اما بعد از آن مثل آدمی که بسیار تند دویده و حالا به نفس نفس افتاده فیلم به نفس نفس افتاد
و دقیقا بعد از آن یک لحظه فکر کردم چرا انقدر شلوغ؟؟
چرا خرده داستانهایی که هر کدام لحن خاصی دارند و هیچ کدام ربطی به هم ندارند؟؟
داستان در مورد پلاسکو بود یا چیزهای دیگر؟
داستان دیه گرفتن چه ربطی به پیشبرد داستان دارد؟
و آن دیالوگ های شعاری در مورد جنس ایرانی وسط این همه هرج و مرج...
به نظرم کیایی میخواست به اجبار با پرداخت موقعیتهایی در مورد جامعه و به خصوص پلاسکو مخاطب را مجبور به برانگیخته کردن احساساتش کند که ناموفق بوده...
لطفا هم ادب رو رعایت کنید و هم یکمی متوجه بشید به چه فیلمی دارید میگید آشغال !!!!!
(پخش از تصویر گستر پاسارگاد)
غلامرضا صادقی آهنگساز تیتراژه
و تمیز ارائه دادند ولی حیف که فیلم حتی توقع معمولی مخاطب را برآورده نمیکند .
فیلم کاملا شعار بود مخصوصا صحنه حرف زدن رادان درمورد پلاسکو
البته صحنه های جذابی داشت مثل جلوه های ویژه ساختمون پلاسکو یا صحنه هایی که داشتن شرط میبستن به نظرم خوب ساخته شده بودن