به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
فیلم سینمایی تنگه ابوقریب بهکارگردانی بهرام توکلی در 4 سال پیش یعنی سال 1396 در گونه دفاع مقدس تولید شده است. تنگه ابوقریب توانست در مرجع ارزشگذاری سینما و تلویزیون یعنی منظوم نمره 7.3 از 10 را از سوی مردم بدست بیاورد که نشان میدهد عموم مردم تنگه ابوقریب را اثری باکیفیت و باارزش ارزیابی میکنند. سعید ملکان تهیهکننده تنگه ابوقریب این فیلم را، بهعنوان محصول سازمان هنری رسانهای اوج و کشور ایران تهیه کرده است. تنگه ابوقریب در تاریخ 1398/01/01 پخش خود را توسط پخشکننده موسسه بهمن سبز در سینما آغاز کرد. در آن روزها تنگه ابوقریب توانست آمار فروش 5،639،414،000 تومان را به ثبت برساند.
بازیگران فیلم تنگه ابوقریب چه کسانی هستند؟ در تنگه ابوقریب بازیگرانی چون امیر جدیدی، جواد عزتی، مهدی پاکدل، حمیدرضا آذرنگ، علی سلیمانی، مهدی قربانی و بانیپال شومون به ایفای نقش و بازیگری پرداختهاند. در فیلم تنگه ابوقریب حدود 40 بازیگر جلوی دوربین رفتهاند که از نظر تعداد بازیگران میتوان تنگه ابوقریب را یک اثر بزرگ، پربازیگر و با تعداد شخصیتهای داستانی بسیار عنوان کرد. از اینلحاظ کارگردانی فیلم تنگه ابوقریب باتوجه به بازی گرفتن از این تعداد بازیگر و مدیریت آنها کار بسیار دشواری بوده است؛ باید بررسی کرد آیا بهرام توکلی بهعنوان کارگردان و بهعنوان بازیگردان و همچنین تیم بازیگری تنگه ابوقریب توانستهاند در این زمینه موفق باشند و بازیهای درخشانی را نمایش دهند؟
از دیگر بازیگران فیلم تنگه ابوقریب میتوان به قربان نجفی، احمد جمشیدی در نقش عکاس و موبد زرتشتی، محمد حمزه، محمود ناقل، اشکان آبگون، مجید آذرنگ، مهران نعیمی اقدم و حامد محمودی اشاره کرد.
از محتوا و داستان فیلم تنگه ابوقریب چقدر اطلاع دارید؟ فیلمنامه تنگه ابوقریب توسط بهرام توکلی نوشته شده است.
شعار فیلم تنگه ابوقریب «اینجا هرکس بترسه زودتر میمیره» و در خلاصه داستانی که یا از سوی تیم رسانهای اثر و یا توسط دیگر رسانهها درباره داستان تنگه ابوقریب منتشر شده است، میخوانیم: «گاهی در زندگی در موقعیتهایی قرارمیگیری که بالاتر از اهمیت مرگ و زندگی شخصی است. گاهی مرگ و زندگی یک کشور در گرو تصمیم توست. از میدان ندا میآید، هرکس بترسد زودتر میمیرد... حال ببینیم چطور غیرت بر قدرت نظامی چیره میشود.»
فیلم تنگه ابوقریب از نظر ساختار (فرم)، محتوا و محیط تولید، به آثار مختلفی شباهت دارد. با توجه به شاخصهای متعدد و گوناگونی میتوان گفت آثار مرتبط فیلم تنگه ابوقریب عبارت است از: فیلم شیار ۱۴۳، فیلم ویلاییها، فیلم تو میمانی، انیمیشن سینمایی رهایی از بهشت و فیلم بمب؛ یک عاشقانه.
فیلم تنگه ابوقریب در میان لیست 100 فیلم برتر تاریخ ایران در سامانه منظوم مرجع ارزشگذاری سینما و تلویزیون، رتبه 28 را با امتیاز و رأی مردم کسب کرده است.
فیلم تنگه ابوقریب در 2 جشنواره شرکت کرده است و توانسته در مجموع برای 8 مورد نامزد کسب جایزه و برای 8 بار برنده جایزه شود. در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، سید حسن ایزدی نامزد جایزه بهترین جلوههای ویژه بصری، جواد مطوری نامزد جایزه بهترین جلوههای ویژه بصری، محمد برادران نامزد جایزه بهترین جلوههای ویژه بصری، محسن خیرآبادی نامزد جایزه بهترین جلوههای ویژه بصری، محمدرضا شجاعی نامزد جایزه بهترین طراحی صحنه، امیرحسین قاسمی نامزد جایزه بهترین صداگذاری و میکس، حامد ثابت نامزد جایزه بهترین موسیقی متن، حمید خضوعی ابیانه نامزد جایزه بهترین فیلمبرداری، محسن روزبهانی برنده جایزه بهترین جلوههای ویژه میدانی، سعید ملکان برنده جایزه بهترین چهرهپردازی، رشید دانشمند برنده جایزه بهترین صدابرداری، امیر جدیدی برنده جایزه نقش اول مرد، بهرام توکلی برنده جایزه بهترین کارگردانی و سعید ملکان برنده جایزه بهترین فیلم برای فیلم تنگه ابوقریب شدهاند. در دوازدهمین دورهٔ جشنوارهٔ منتقدان و نویسندگان سینمایی، سعید ملکان برنده جایزه بهترین چهرهپردازی و حمید خضوعی ابیانه برنده جایزه بهترین فیلمبرداری برای فیلم تنگه ابوقریب شدهاند.
از نظر تاریخچه فعالیت کارگردان و بازیگران فیلم تنگه ابوقریب نیز آمارها و نکات جذابی را میتوان بیان کرد. براساس آمارها فیلم تنگه ابوقریب به طور متوسط فعالیت 7ام بازیگران این اثر است. براساس امتیاز مردم فیلم تنگه ابوقریب بهترین اثر میلاد یزدانی و یکی از 4 اثر شاخص مهدی قربانی و کیوان صحراگرد در حرفه بازیگری محسوب میشود.
براساس امتیاز مردم فیلم تنگه ابوقریب بهترین اثر بهرام توکلی در حرفه کارگردانی محسوب میشود.
فیلم تنگه ابوقریب براساس امتیاز مردم به آثار یکی از 4 اثر شاخص بهرام توکلی در حرفه نویسندگی محسوب میشود.
22 تن از بازیگران تنگه ابوقریب، اولین فعالیت جدی بازیگری خود را در این اثر تجربه کردهاند، در واقع در تنگه ابوقریب 22 فیلم اولی بودهاند: محمد حمزه، محمود ناقل، اشکان آبگون، مجید آذرنگ، مهران نعیمی اقدم، حامد محمودی، علی برنگی، محمد صالح آهنگر، امیر حسین آجرلو، حسین بنی طلبی، احسان خدادادی، علی اکبر کوهستانی، منصور اوشنی، رامتین خیرخواه، مهدی محمدقاسملو، علی احمد شیرین، سیامک برغمدی، پریا قانع، مبین سپاس زاده، امید جعفری، ابوالفضل عباسیان و حسن جلالی.
همچنین بهرام توکلی کارگردان تنگه ابوقریب اولین همکاری خود با بازیگرانی چون امیر جدیدی، جواد عزتی، مهدی پاکدل، علی سلیمانی، قربان نجفی، احمد جمشیدی، پیمان شمس، سجاد محمدی، مرتضی چمنی، کیوان صحراگرد، مهدی صباغی و حمید بیاتی را در این اثر تجربه کرده است. در میان بازیگران تنگه ابوقریب نیز 767 همکاریِ اول رخ داده، بهعبارت دیگر در این فیلم میان هر یک از 40 بازیگر با یکدیگر یک رابطه همکاری شکل گرفته که 767 همکاری برای اولینمرتبه در تنگه ابوقریب رخ داده است. مانند: امیر جدیدی و مهدی پاکدل، جواد عزتی و مهدی قربانی، حمیدرضا آذرنگ و علی سلیمانی، بانیپال شومون و قربان نجفی، احمد جمشیدی و محمد حمزه.
عوامل تولید و بازیگران تنگه ابوقریب در اینستاگرام نیز فعال هستند و مجموع میزان فالوئرهای اینستاگرام 20 نفر از این هنرمندان به بیش از 5،938،552 نفر میرسد.
مخاطبان بعد از تماشای فیلم تنگه ابوقریب به ارزیابی اثر در منظوم پرداختهاند و نتایج مهمی درباره شاخصهای هنری، فنی و محتوایی اثر بدست آمده است. براساس نظرسنجی و دیدگاه مردم:
فیلم تنگه ابوقریب قطعا ارزش تماشا دارد چراکه 86% مخاطبان معقدند فیلم تنگه ابوقریب ارزش یک بار دیدن را دارد.
فیلم تنگه ابوقریب قطعا خوشساخت هست زیرا 82% مخاطبان عقیده دارند فیلم تنگه ابوقریب از لحاظ فنی باکیفیت ساخته شده است.
فیلم تنگه ابوقریب قطعا عملکرد بازیگریِ خوبی دارد چراکه 82% مخاطبان عقیده دارند تیم بازیگری فیلم تنگه ابوقریب نقشها را خوب بازی کردند.
فیلم تنگه ابوقریب نسبتا خلاقانه هست زیرا 65% مخاطبان عقیده دارند داستان و ساختار فیلم تنگه ابوقریب غیرتکراری و جدید است.
فیلم تنگه ابوقریب تا حد بسیاری محتوای مناسبی دارد زیرا 78% مخاطبان عقیده دارند حرف و پیام فیلم تنگه ابوقریب مفید و ارزشمند هست.
فیلم تنگه ابوقریب نسبتا تفکربرانگیز هست چراکه 71% نظردهندگان بعد پایان فیلم تنگه ابوقریب به آن فکر میکردند.
فیلم تنگه ابوقریب تا حد بسیاری مناسب خانواده هست چراکه 78% مخاطبان عقیده دارند فضای فیلم تنگه ابوقریب با فرهنگ خانوادهشان سازگار است.
فیلم تنگه ابوقریب اصلا مناسب کودکان نیست چراکه تنها 22% مخاطبان عقیده دارند فضای فیلم تنگه ابوقریب مناسب کودکان است.
میدانید علت موفقیت و درخشش تصویربرداری تنگه ابوقریب در میان کارشناسان و جشنوارهها چیست؟ بهدلیل آنکه فیلمبرداری فیلم تنگه ابوقریب را حمید خضوعی ابیانه برعهده داشته است. نظرتان درباره ضرباهنگ و تدوین فیلم تنگه ابوقریب چیست؟ تدوین تنگه ابوقریب را میثم مولایی انجام داده است. فیلم تنگه ابوقریب صدای ممتاز و باکیفیت خود را مدیون صدابرداری رشید دانشمند است. محمدرضا شجاعی طراحی صحنه فیلم تنگه ابوقریب را با موفقیت و کسب افتخارات گوناگون انجام نموده و محمدرضا شجاعی طراحی لباس فیلم تنگه ابوقریب را با موفقیت و کسب افتخارات مختلف انجام داده است. باورپذیری و منحصربهفرد بودن طراحی چهرههای بازیگران تنگه ابوقریب نظر بسیاری را بهخود جلب میکند و این هنر سعید ملکان در مقام چهرهپرداز یا طراح گریم فیلم تنگه ابوقریب است. موسیقی متن فیلم تنگه ابوقریب که توانست در جشنوارههای مختلفی جایزه کسب کند، اثر حامد ثابت است. طراحی جلوههای ویژه بصری فیلم تنگه ابوقریب توسط مصطفی مطوری بهصورت جذاب و تا حدودی باورپذیر بهثمر نشسته است.
از دیگر عوامل اثر میتوان به محمد تقی پور طراح پوستر فیلم تنگه ابوقریب، رامین بدخشانفر مدیر صحنه فیلم تنگه ابوقریب، گلنوش انتظامی، رضا بقائی و محسن بهاری منشی صحنه فیلم تنگه ابوقریب و اشاره کرد. در مجموع بیش از 145 نفر در تولید فیلم تنگه ابوقریب نقش داشتهاند و هر یک از آنها در منظوم یک صفحه اختصاصی دارند.
کاربران نیز در 12 لیست از فیلم تنگه ابوقریب یاد کردهاند. همچنین در بخش بررسی فیلم تنگه ابوقریب 308 نفر از میان مردم به نقد و تحلیل خود از تنگه ابوقریب پرداختهاند. در دادهکاوی و تحلیل ابر کلیدواژهها بررسیهای مردم برای فیلم تنگه ابوقریب، بیشترین واژههای تکرار شده عبارت است از: تنگه، جنگ، عالی، داستان، دفاع، بازی و خوب.
تاکنون در صفحه اختصاصی فیلم تنگه ابوقریب در منظوم اطلاعات بسیاری توسط پژوهشگران و مردم ثبت شده است؛ در بخش گالری عکس و پوستر فیلم تنگه ابوقریب 85 عدد، در بخش ویدئو و تیزر فیلم تنگه ابوقریب 36 عدد، در بخش حواشی فیلم تنگه ابوقریب 26 عدد، در بخش دیالوگ برتر فیلم تنگه ابوقریب 2 عدد، در بخش نقد فیلم تنگه ابوقریب 20 عدد گردآوری و درج شده است. همچنین تاکنون در بخشهای سوتی فیلم تنگه ابوقریب هنوز موردی ثبت نشده است. قطعا ما و شما به این حد قانع نیستیم؛ باید بهکمک علاقمندان فیلم، سریال و تئاتر، این دایرةالمعارف آنلاین و بانک اطلاعات هنرمندان و آثار سینما، تلویزیون و تئاتر را کامل و کاملتر کنیم.
متن آهنگ تنگه ابو قریب امیرعباس گلاب
پدرم میگه که :« چرا انقدر هنگام عملیات فریاد میزنند ،جنگ که جای این کار ها نیست و با صدای بلند همدیگر را صدا میکنند ،ما ها چه زمانی در جنگ اینطور رفتار میکردیم مگر این فیلم قرار نیست روز های جنگ را به تصویر بکشد » وبعدش اتاق رو به نشانه اعتراض ترک کرد
فکر میکنم احترام به بزرگتر رو بلد باشین
اما نمیتونم فیلم هایی که مثل بمب صدا میکنن رو نگاه نکنم
اما خود فیلم !
از نظر کیفیت عالی بود و موضوع خاص خودش رو داشت و اینکه روی یک محور جلو میرفت ( یکی از نکات مثبت فیلم ) بازی ها عالی و فوق العاده بود و هر نقشی جای خودش بود !
درکل دوست داشتنی بود
بازی بازیگران هم خیلی درخشان بود
خیلی درست گفتی. از این زاویه بهش نگاه نکرده بودم. من گمون کنم میخواسته ی مرثیه بخونه که خوند و رفت. همین.
تنگه ابو قریب با نگاهی متفاوت به جنگ ایران و عراق نگاه میکند که خیلی زیباست .ضعف این کار بیشتر در فیلمنامه آن است .فیلمنامه میتوانست قوی تر باشد ولی بازیگری های عالی از جمله بازی درخشان امیر جدیدی و جواد عزتی بسیار فیلم را جذاب میکند .کارگردانی بسیار خوبی دارد. یک نکته زیبا در این فیلم بازی گرفتن خوب کارگردان از کودکان داخل فیلم بود که کار دشواری است.در کل سه ستاره به بازی ها سه ستاره به کارگردانی و دو ستاره به فیلمنامه میدم که میشه 8 ستاره
به نظرم یاد فیلمی مثل دوئل زنده شد! ایول از سازمان اوج انتظار به این خوبی نمی رفت با آثاری مثل به وقت شام!!
از معدود فیلمهای دفاع مقدس که مخاطب را به معنای واقعی و با تمام وجود به دلِ جنگ میبره تا تک تک لحظات را حس کنی... اینکه وسط میدون جنگی و با هر خمپاره و شلیک تمام بدنت منقبض میشه...
کارگردانی، فیلمبرداری، طراحی صحنه و روایت قصه درجه یک با بازیهای بینظیرِ بازیگران
تنها نکته منفی فیلم که هیچوقت و در هیچ فیلم و سریالی برای من جالب نبوده، پاشیده شدن خون به دوربین است که کاملا توو ذوق میزنه و در این فیلم هم نمود خوبی نداره!
روح شهدای گردان عمار شاد و روانِشان در بهشت جاری باد
سخنم رو با این جمله آغاز می کنم فیلم تنگه ابوقریب فیلمی در ژانر دفاع مقدس اما خالی از ارزش ها،مقدسات و هدف های دفاع.
فیلمنامه فیلم در بیان و جلو بردن داستان دچار اشکالات و نواقص زیادیست و در این موضوع هیچ شکی نیست اما اینکه کارگردان تا چه اندازه تونسته ضعف های خود رو در نوشتن در فیلم برطرف کنه حائز اهمیت هست.
چیزی که بیشتر از همه فیلم رو دچار سردرگمی می کنه شروع و پایان نامناسب و کاملاً احساسی فیلم هست چرا که فیلم نه شروع خوب و قدری داره نه در پایان این مهم مشاهده می شه.
در برخی صحنه ها نیز فیلمنامه خوب و مناسب پیش میره اما کارگردانی ضعف داره بخصوص در صحنه های نیمه دوم داستان که اصلاً دوربین حرکات مناسبی نداره.
شخصیت های اصلی داستان خودشون رو گروه و مهمتر خانواده میدونن اما در لحظات زیادی هیچ اتحادی بین اون ها نیست و بیشتر نگرانیست تا اتحاد حتی این عدم اتحاد و جلوتر هم میره و در بیان چند دیالوگ نبود این وحدت بین یگان ها نیز خودنمایی می کنه.
در کل با ریز شدن در عمده دیالوگ ها و صحنه های فیلم این مسئله خودنمایی می کنه که فیلم بیشتر دنیوی و احساسی هست تا ارزشی و مستندوار شدن پر از اغراق فیلم در برخی صحنه ها این دنیوی بودن رو بیشتر به تصویر می کشه.
به جز یک یا دو صحنه عمدتاً ناامیدی و یاس در چهره ها و متناسب با او در کلیت داستان نهفته و هر زمان نویسنده در بیان دیالوگ و یا پاسخی یا حتی اتمام صحنه و برداشتی کم میاره پای انفجار و تیراندازی به میون میاد.
در صحنه ای دیالوگی بیان می شه که رابطه مستقیمی داره با نگاه الان مسئولین،دیالوگی که میگه "کاش می شد آدم هیچی یادش نمونه." حرفی که بیشتر تکیه بر دنیا داره و از یاد بردن حماسه و رشادت هایی که یادآوریش الان برا خیلیا لازم و ضروریه.
در انتهای داستان نیز با افرادی خسته و در حال فرار مواجه می شیم که ناگهان خبر عقب نشینی و فرار دشمن متجاوز اعلام می شه اون هم با کلی ابهام و سوال،چرا که علت این عقب نشینی با مستندات تصویری که داستان به ما نشون میده کاملاً نامشخصه،بعد از اون هم در پایانی واقعاً نامناسب باز هم با فقدان امید و نشاط و هدف مواجه می شیم،پایانی پر از خستگی و تهی از ادامه راهی که از برپایی سرزمین ایران آغاز شده.
البته ناگفته نماند برداشت ها و دیالوگ های زیبا هم در فیلم هست که واقعاً جای تامل و تحسین داره و با افتخار میگم زیبایی ها و نقاط قوت فیلم حتی اگه بیان نشه تحسینش رو به دنبال داره پس ضمن دونستن این موضوع و خسته نباشید به عوامل تنگه ابوقریب من این اثر رو مستندی احساسی میدونم تا فیلمی با ارزش های دفاع مقدس،فیلمی که هدفش اینه با اغراق احساسات مردم رو برانگیخته کنه نه بیدار شدن مردم رو و تنها چیزی که از این اثر در ذهن به خاطر می مونه حس افسردگی و احساسی شدن از برخی صحنه های این اثر هست.
فیلم قراره روای ماجرایی باشه که مخاطب به خوبی فضاش رو میشناسه پس این وسط چطور میشه کشش ایجاد کرد که مخاطب میخکوب بشه؟ مخاطب رو میخکوب میکنه به خاطر توانایی کارگردان و توانایی در یک فضاسازی طبیعی. یعنی دقیقا چیزی که رسالت اصلی یک اثر دفاع مقدسه.
ایراد و ابهام های داستانی چیزیه که خیلی ها به فیلم وارد کردن که من هم منکر اش نیستم. یک عده این رو یک ایراد جدی می دونن و از امتیازش کم میکنن و یه عده هم معتقدن جنگ قصه نمیخواد و اولویت با فضاسازیه. این به نظرم یک چیز کاملا سلیقه ای هست که هر دو گروه نظر شون محترمه.
اصولا بیش تر سکانس ها بر پایه ی تعقیب و گریزه و به نظرم اتفاقا کاملا اتحاد بین شخصیت های فیلم وجود داره ولی از نوع خودش! مثل اون سکانس تیر خوردن به شاهرگ یکی از نیرو ها که بعدش دوستان خودی به سراغ اش میان.
فیلم احساس مخاطب رو جریحه دار میکنه چون تنها اسبابی که در اختیارشه همینه!
فیلم با همه ی اون چیزی که داره خودش رو جلو میبره.
من این عنوان رو می پسندم: تنگه ی ابوقریب و روایت شکوه سیاه جنگ!