سرخ پوست

‏سرخ پوست‏ (1396)
‏The Warden‏

7.9
رای شما:
0/10
بر اساس رای 483 کاربر
درام, معمایی
اکران شده در 1398/03/15

خلاصه داستان فیلم سینمایی سرخ پوست
زندانی قدیمی در جنوب ایران به 1347 خلاصه داستان: سال دلیل مجاورت با فرودگاه تازه تاسیس شهر در حال تخلیه است. رئیس زندان سرگرد نعمت جاهد به همراه مامورانش مشغول انتقال زندانیان به زندان جدید هستند تا اینکه...

فیلم سینمایی سرخ پوست، دومین اثر سینمایی بلند نیما جاویدی، در مقام کارگردانی است.
سوتی های فیلم سرخ پوست (0 سوتی)
دیالوگ های فیلم سرخ پوست (0 دیالوگ)
جزئیات بیشتر از فیلم سرخ پوست
پخش کننده: فیلمیران
میزان فروش: 14،979،456،000 تومان
سوالات نظرسنجی ( 8 سوال)

فیلم ارزش یک بار دیدن را دارد؟


فیلم از لحاظ فنی و هنری باکیفیت ساخته شده است؟


تیم بازیگران، نقش‌ها را خوب بازی کردند؟


داستان و ساختار فیلم غیرتکراری و جدید بود؟


حرف و پیام فیلم، مفید و ارزشمند هست؟


بعد از پایان فیلم به آن فکر می‌کردید؟


فضای فیلم با فرهنگ خانواده شما سازگار است؟


فضای فیلم مناسب کودکان است؟

نظر خود را ثبت کنید
ارزیابی مردم از فیلم سرخ پوست (از مجموع 97 رای)

ارزش تماشا
9.2
خوش ساخت
9.3
بازیگری
9.3
خلاقانه
9.2
محتوای مناسب
7.8
تفکربرانگیز
8.1
مناسب خانواده‌
8.0
مناسب کودکان
3.4
رای شما:
0/10
حداقل کارکتر بررسی: 0 /60
بررسی‌های مردم درباره فیلم سرخ پوست (227 بررسی)
میلاد ش
بعد از مدت ها یه فیلم ایرانی خوب دیدم. مرسی بابت عوامل و بازیگرها و کارگردان و نویسنده خوبش
0 لایک
0 نظر
1399/10/17
باران ک خیلی با کیفیت و خوب بود
ژانر معمایی بود و خوب بهش پرداخته شده است
3 لایک
0 نظر
1399/09/24
مجی بیکار
واقعا سینمای ایران به همچین فیلمایی نیاز داره
هم کارگردانی خوبی داشت
هم فیلم نامه قشنگی
هم بازیگران کار کشته ای
2 لایک
0 نظر
1399/07/01
محسن زیدی
عالی بود. به ندرت در سینمای ایران این جور داستان هایی کار شده که موفق بودن. و سرخپوست یکی از بهترین هاست.
1 لایک
0 نظر
1399/06/16
56
بهترین فیلم ایرانی
1 لایک
0 نظر
1399/05/05
علی فیلم بین
قبلا هم چندبار پخش اش کرده. موضوع اش که چیزی برای سانسور نداره فقط احتمالا حجاب پریناز ایزدیار تغییر می کنه !
1 لایک
1399/04/05
اقای سریالی
امشب شبکه 3 فکر کنم میدتش
0 لایک
2 نظر
1399/04/04
ویان فتحی
پخش میشه اما هزار یک تا سانسور داره
0 لایک
1399/04/04
اقای سریالی
نه بابا چه سانسوری خودم دیدم خیلی هم خوب بود
0 لایک
1399/04/04
یلدا
فیلم خاص با موضوعی خاص با بازی های متفاوت.عالی هیجانی و فیلمی بود که مخاطب رو به چالش میکشید
1 لایک
0 نظر
1399/03/23
محسن میرشاه
خیلی فیلم خاصی بود و تا حالا فیلمی بت این نوع داستان ندیده بودم
1 لایک
0 نظر
1399/03/21
محسن میرشاه
چقدر فیلم تمیز و عالللللللللللللللللللللللل بود 💝💝💝💝💝💞💞💞💞💞💞💞💞💞
1 لایک
0 نظر
1399/03/20
محسن میرشاه
عالللللللللللللللللللللللللللللللللللللللی بهترین فیلم جهانه و دارای ماجراجویی درجه یک
1 لایک
0 نظر
1399/03/19
علی رضائی
فیلم به هیچ وجه در ژانر معمایی دسته بندی نمی شود اما شیوه ی روایتِ معماگونه اش بسیار دل انگیز است. داستان فیلم بسیار ساده است(در تمِ فرار از زندان) و در تاریخ سینما و تلویزیون نمونه های بارزی دارد من جمله فرارِ بزرگ،فرار از آلکاتراز،رهایی از شاوشنک،سریال فرار از زندان و... اما سرخپوستِ جاویدی روایتی نو در این تم ارائه می دهد؛ برخلاف اثرهایی که در بالا اشاره شد در سرخپوست روایت و دوربین دیگر در کنار فرار کنندگان نیست و ما فرد فراری را هیچگاه نمی بینیم بلکه این رییس زندان(سرگرد جاهد) که نقش اصلی را بر عهده داشته و تمام روایت از جانب او صورت می گیرد که این خود نوآوری زیبایی است که نویسنده در این تم بوجود آورده.
شخصیت پردازی ها بسیار مناسب و شکل گیری زوج محمدزاده(سرگرد جاهد) و ایزدیار(مددکار) که رویاروئی ها و دیالوگ های قابل تاملی که میان آنها رد و بدل می شود به شدت لذت بخش است.
در سرخپوست خوشبختانه دوربین در چشم نواز ترین حالت خودش در سینمای ایران قرار دارد و با ذهنی خلاق نماهای چشم نوازی را به تصویر می کشد و به حق فیلم را به انحصار پرده سینما در می آورد.
فیلمنامه و دکوپاژ در بهترین حالت خود قرار دارد؛ به خوبی از پس شخصیت بخشی به زندان و چوبه دار بر می آید و از همان ابتدا میان مخاطب و لوکیشن ارتباط برقرار می کند و سپس به آرامی و بدون هیچ عجله ای شخصیت ها را وارد می سازد و پس از ورود شخصیت های اصلی تماما تمرکز خود را بر روی حل مسئله ای می گذارد که ذهن شخصیت های اصلی را به خودش درگیر نموده و نهایتا در یک رفت و آمد میان آرامش و تلاطمِ دو شخصیت اصلی آن مسئله را فیصله می بخشد.
هر چند در این فیصله بخشیدن نویسنده سخن بسیار است؛ سخن اول بر روی اینست که محمدزاده به سادگی متوجه پنهان شدن فراری می شود؛ که میتوان گفت لزومی به پیچیدگی اش نبوده چرا که همانطور که راقم در اوایل سطور ذکر کرده فیلم در ژانر معمایی قرار نمی گیرد پس نمیتوان از آن انتظار ایجاد معما در سرتاسر داستان را داشت هر چند اگر پی بردن به محل اختفای زندانی معماگونه می بود،دلنشین تر می شد. سخن دوم در نحوه به پایان رساندن داستان است به نحوی که رئیس زندان هر چند مجاهدت فراوانی در دستگیری فراری در طی داستان دارد اما وقتی او را به چنگ می آورد، بسیار آسان چشم بر هم نهاده و فراری را به حال خود وا می نهد؛ در این مسئله میتوان با زاویه های مختلفی نگاه کرد که خود سخن های دیگری را می طلبد.
سرخپوست قطعا چند مرتبه از سطح رایج سینمایی کشورمان بالاتر است و شاید بتوان حد اعلای سینمای جنایی و حتی کل جریان سینمایی کشورمان نامید. بازی نوید محمدزاده نیز در سطح خود فیلم و توصیفات قبلی است.
2 لایک
0 نظر
1399/03/14
حمید ارضی
به افتخار تیم خوب سرخپوست و افتخاراتش در جشن منتقدان سینمای ایران بهترین فیلم. سرخپوست بهترین کارگردان. سرخپوست بهترین فیلمنامه. سرخپوست بهترین بازیگر مرد. حامد بهداد برای ( قصر شیرین) بهترین بازیگر زن برای الناز شاکردوست (شبی که ماه کامل شد) بهترین بازیگر مکمل مرد برای استاد نصیریان ( مسخره باز) بهترین بازیگر مکمل زن برای فرشته صدر عرفایی (شبی که ماه کامل شد) بهترین فیلمبرداری برای ( سرخپوست و متری شیش و نیم) بهترین تدوین ( متری شیش و نیم) بهترین موسیقی متن (شبی که ماه کامل شد) بهترین استعداد درخشان ( مسخره باز) با تقدیر از جهان با من برقص بهترین دستاورد هنری ( تختی و مسخره باز و سرخپوست) سرخپوست با دریافت 5 تندیس رکورد دار جشن منتقدان سال 98 شد و بعد از آن در جایگاه دوم با 3 تندیس شبی که ماه کامل شد و مسخره باز، در جایگاه سوم با 2 تندیس متری شیش و نیم و جایگاه چهارم با 1 تندیس تختی و قصر شیرین
2 لایک
0 نظر
1398/11/10
پرزیوال
زندان نه فرودگاه معلوم شد فیلمو ندیدی😐
0 لایک
1398/10/19
اقای سریالی
اشتباه بود تایپی بود . اخه بی سواد زندانی رو تو فرودگاه نگه میدارد
2 لایک
1398/10/19
اقای سریالی
میخوای خلاصه رو برات بنویسم اسکل
0 لایک
1398/10/19
اقای سریالی
گوگولی
0 لایک
1398/10/19
پرزیوال
اسکل اسمته
0 لایک
1398/10/20
اقای سریالی
برو بابا فستیوال
0 لایک
1398/10/20
حمید ارضی
خخخخخخ از خنده ترکیدم فستیوال کن!!!!!!! حالا چرا کن برلین هم که خوبه😂😂😂😂😂
1 لایک
1398/10/21
محسن میرشاه
نمره ۷ واقعا برای این فیلم کمه
0 لایک
1399/03/20
اقای سریالی
این نظر شماست
0 لایک
1399/03/30
رضا
یه تحلیل بر فیلم خوب جاویدی بعد از فاجعه ملبورن سرخپوست فیلم خوب با کارگردانی درجه یکه حال و هوای بارونی و رنگ های آبی و... فیلم قطعا به هر کسی آرمش می‌دهد بازی نوید محمد زاده بعد از فاجعه متری شیش و نیم عالیه هومن بهمنش هم بعد از اون مسخره اینجا غوغا به پا کرده از محسن نصرالهی هم حتما باید توقع همچین دکوراسیون بی‌نظیری را میبودم موزیسین عاشقانه و مرموز و احساساتی یک فیلم سینمایی و تایید میکنم سینمایی این فیلم در سطح جهانی ساخته شده از فیلم تنها توانستم سه ایراد بگیرم اول بازی متوسط پریناز ایزدیار ، دوم از فیلمنامه ایراد میگیرم از نوع پایان بندی‌ درسته نکاتی در فیلم موجود است که تحول شخصیت رو نمایش میدن ولی کمتر کسی این نکات ریز را متوجه میشد آنقدر که محو زیبایی فیلم بود و نکته سوم اینکه آقای جاویدی عزیز کاش مدت زمان فیلم رو یکم طولانی میکردی آنقدر محو فیلم شدم که فکر کردم تو بیست دقیقه فیلم تموم شده همچین فیلمایی رو باید تایم رو زیاد کنن و نکته آخر فیلم بسیار بسیار خوت با پلان بندی مناسب نه بیخودی مثل فیلم روستایی
0 لایک
0 نظر
1398/10/16
اقای سریالی
منم برای حمایت از شما در تمامدکامنت ها #فیلم_خوب را میگزارم
1 لایک
1398/10/16
رضا
ممنون
1 لایک
1398/10/16
پرزیوال
سیمرغ بهترین فیلم حقش بود که خوردنش .
6 لایک
12 نظر
1398/10/06
رضا
سیمرغ بهترین فیلم بنظرم کاملا منصفانه بود اگه شما ناراحتی بازم برو شکر کن خداتو که سیمرغ به فیلم های مسخره متری شیش و نیم و رد خون ندادن
1 لایک
1398/10/16
اقای سریالی
تو چی میگی فستیوال کن
0 لایک
1398/10/19
پرزیوال
با کی هستی تو؟
1 لایک
1398/10/20
اقای سریالی
تو فستیوال سیار فضول
0 لایک
1398/10/21
اقای سریالی
به قول حمید فستیوال برلین هم خوبه
0 لایک
1398/10/21
پرزیوال
فعلا که تو دیکتاتوری سفوف
1 لایک
1398/10/21
پرزیوال
مشکل روانی داری دست خودت نیست
1 لایک
1398/10/21
محسن میرشاه
چه عجب یه نظر خوب دادی
0 لایک
1399/03/21
محسن میرشاه
پریزیوال حد اقل اسم تو عوض کن و انقدر هم به فیلم ها گی سه پیچ نده
0 لایک
1399/03/21
کاشف استعداد سحر
مشکلش نوید بیچاره ست :( واقعا نمیفهمم چرا نصبت بهش جبهه گرفته خدا خواهرش بیامرزه ولی فک میکنه چون هزینه عمل خواهرش نداشتن و نوید دستمزد بالایی میگره گردن اونه
0 لایک
1399/03/22
پرزیوال
منظورتو نفهمیدم با کی هستی شما؟؟
0 لایک
1399/03/22
کاشف استعداد سحر
میدونم بحث واسه خیلی وقت پیشه اما نتونستم سکوت کنم ( منظورم سفوف بود )
0 لایک
1399/03/22
سهیل
فیلم سرخپوست بر اساس قصه و معما هست که شاهد جنس متفاوتی از سینما هستیم و مثل خیلی از فیلم های درون ساختمانی نیست.اتفاقات فیلم در یکی از زندان های قدیمی دور افتاده ی کشور میگذره که پس از ناپدید شدن یک زندانی شرایط برای مخاطب برای دیدن یک داستان پلیس و تبهکار (دزد و پلیس) فراهم میشه.در نمای اول چند کارگر مشغول کار کردن کنار چوبه ی دار هستن که نشان دهنده ی فضای سرد و سنگین زندان هست و همون جا با چوبه ی دار آشنا میشم.
به نظرم کارگردانی از فیلمنامه جلوتره و فیلم نامه پیچیدگی خاصی نداره و معمای فیلم خیلی تو در تو نیست و پیچ و خم نداره و وارد سبک معما گونه نمیشه همون طور که تبدیل به یک درام نمیشه.
داستان سرخپوست هیجان و ریتم بالایی نداره و تنها قراره شخصیت اصلی که سرگرد جاهد باشه دنبال یک زندانی باشه،در چنین زمانی باید شخصیت اصلی داستان رو پیش ببره که بر عکس این عمل اتفاق می افته و ترفندهای زندانی و مددکار هست که فیلم رو جلو می بره.
عدم نمایش سرخپوست مخاطب رو برای حل معما تشنه تر میکنه و با این که بی گناه هست کارگردان شخصیت سرگرد رو رها نمیکنه چون عدالت برای او گرفتن زندانی هست و قضاوت به عهده ی او نیست.ماجرای گم شدن زندانی(سرخپوست) در کنار عشق و علاقه ای که بین دو شخصیت اصلی داستان در فضای سرد و بی روح زندان ایجاد میشه، ترکیب خوبی رو میسازه.
موسیقی متن و فیلم برداری و قاب بندی ها و فضاسازی فیلم به همراه کارگردانی ،همگی در بالاترین سطح سینمای ایران بود و تعریف هایی که از فیلم میشد واقعا به حق بود،در مورد بازیگری هم پریناز ایزدیار بازی نسبتا تکراری داشت و بیشتر برای نمایش نوع شخصیت رئیس زندان و شناخت بیشتر او به فیلم اضافه شده بود و نقش نوید محمدزاده هم خیلی پیچیده نیست و نقش یه رئیس زندان پایبند به قانون رو داره که پی زندانی گمشده اش هست و شاید بازیگر های دیگه ای هم میتونستن این نقش رو بازی کنن ولی نوید محمد زاده که بیشتر اوقات نقش یک فرد برون گرا و احساسی رو بازی می کرد خیلی خوب و کم نقص تونست نقش یه فرد درون گرا رو بازی کنه و باورمون نمیشد همون بازیگریه که تو ابد و یک روز و یا مغزهای... بازی کرده، و گریم هم خیلی روش نشسته بود و قطعا لایق بردن سیمرغ بود.
قسمت آخر فیلم هم خوب در اومده که دوربین از نگاه زندانی به سرگرد میبینه و اون نفس نفس زدن ها پشت دوربین و نگاه با اضطراب از پشت دیواره به جاهد و همین طور خانواده اش واقعا فوق العاده بود و حس رو منتقل می کرد.فیلمساز با قرار دادن عشق در فیلم کار رو برای اون پایان بندی فراهم کرد البته اتفاقات آخر فیلم علتش فقط علاقه به مددکار نبود و چندین عامل دست به دست هم دادن تا اون اتفاق رخ بده.
کارگردان فیلم که در اثر اول خود متهم به این بود که از فرم اصغر فرهادی پیروی میکنه و حتی تقلب کرده ،این بار به نوعی فیلمی ساخته که اون رو از بقیه فیلم ساز ها مستثنی کرده و فیلمش یکی از بهترین های سینماست.
1 لایک
0 نظر
1398/09/20
مهدی فرهمند
خیلی زیبا بود و بسیار به جا استفاده کردید👍👍👍👌👌👌🌺🌺🌺
2 لایک
1398/09/15
درسا صیاد
خیلی فیلم قشنگی بود ولی آخرش دور از واقیعت بود
بازی پریناز ایزدیار و نوید محمد زاده هم بسیار عالی بود
3 لایک
0 نظر
1398/09/11
نسیم
زیبابود
0 لایک
1 نظر
1398/09/07
حمید
زیبا نبود عالی بود یک نمونه سینمایی کامل
1 لایک
1398/09/11
حمید
هم اکنون در نمایش خانگی
0 لایک
0 نظر
1398/09/06
رضا
اگه به آخرش کند نمی‌زد هم الان رتبه اش حداقل 8.2می شوود وهم بهترین فیلم سینمایی ایرانی
0 لایک
0 نظر
1398/09/03
دارا
به بهانه عرضه در شبکه نمایش خانگی :

تقریبا مثل فیلم تنگه ابوقریب بود (یک داستان نه چندان خاص اما عرضه شده در یک قالب بسیار زیبا با جلوه های بی نظیر سمعی بصری)

طراحی صحنه و لباس و چهره پردازی و موسیقی و فیلم برداری عالی (بهترین و با کلاس ترین قیافه ای که از نوید دیده بودم!! خسته شده بودیم از بس تو فیس معتادا و بزن بهادرا بود)
اما داستان :
با اینکه تر و تمیز شروع شد و تمام شد (خیلی از فیلم هامون تو این مورد ضعف دارن ولی نقطه قوت سرخپوست بود)
ولی خیلی خطی بود و خبری از چالش و هیجان نبود (هیجان انگیز ترین بخشش همون صحنه دیده شدن سرخپوست بود)
نه یک عاشقانه رو درست و حسابی به تصویر کشید (برعکس شبی که ماه کامل شد) که شاید به خاطر ضعف شخصیت سازی یا بازی خانم ایزدیار بود
نه پیچیدگی ها و چالش های معمایی خاصی داشت (تنها مورد معمایی قشنگش همین فلسفه واکس زدنش بود که آخر فیلم جوابمو گرفتم)

اما بازی ها
که تنها نوید محمد زاده خوب بود (خوب نقش یک فرد درونگرارو مسن تر از خودشو بازی کرد با اینکه خودش برون گراست)
بقیه خیلی معمولی بودن (البته آقای رضایی هم خوب بودن)
خانم ایزدیار هم لباس خوشگلی نداشت!! و هم بازی معمولی بود (کل بازیش به اندازه همون سکانس های متری شیش و نیمش نبود!!)

در کل ارزش دیدن رو داره به خاطر قاب ها و پلان های قشنگش (دنبال دیالوگ ها زیبا و یا داستان چند لایه و پیچیده توی این فیلم نباشید)
2 لایک
2 نظر
1398/09/01
زهرا ~
یک داستان نه چندان خاص عرضه شده در یک قالب زیبا بهترین توصیفی بود که از سرخپوست شنیدم 👌👏
1 لایک
1398/09/01
فرهاد
واقعا متاسفم بابت نظر مزخرفت ، شبی که ماه کامل شد فاجعه به تمام معناست ، یکی از بهترین فیلم های تاریخ سینمای ایرانه سرخپوست که حقشو خوردن با اون فیلم مزخرف شبی که ماه کامل شد
1 لایک
1398/09/10
رضا
نوید محمدزاده عشقه جاویدی هم عشقه
1 لایک
0 نظر
1398/09/01
رضا
آقایون و خانوما برید سر سیدی فروش ها و دومین فیلم برتر سال را بخرید و تماشا کنید
0 لایک
0 نظر
1398/09/01
رضا
در نمایش خانگی توزیع شد
0 لایک
0 نظر
1398/09/01
رضا
کسی می دونه چرا امروز که قرار بود تو نمایش خانگی توزیع بشه چرا نشده
0 لایک
0 نظر
1398/08/30
رضا
بدون شک جزو سه فیلم برتر تاریخ سینمای ایران بنظرم بهترین ها اول سرخپوست دومین جدایی نادر از سیمین و سومین متری شیش ونیم و چهارمین ابدو یک روز
1 لایک
1 نظر
1398/08/05
بامشی
😐
1 لایک
1398/08/05
رضا
امروز خیلی خوشحال شدم که سینمای ایران به این سطح از فیلمسازی رسیده است واقعاً باید به سینمای ایران تبریک گفت
0 لایک
0 نظر
1398/08/03
یاور
با کلی لذت وارد سایت منظوم شدم و برگشتم به منظوم که جوکر و ال کامینو رو نقد کنم
ولی دیدم هیچ کدوم اصلا صفحه ندارن داخل منظوم/:
بازم بای(:
3 لایک
0 نظر
1398/07/25
ناشناس
ببخشید ولی اصلا موضوع سرخپوست تکراری نیست اصلا من تاحالا ندیده بودم
1 لایک
1398/07/08
حامد
چی رو داری با چی مقایسه میکنی؟؟؟😐
2 لایک
1398/07/13
اقای سریالی
خب کارش که رگ گردنشو نشون بده تو چی کاره ای
0 لایک
1398/06/13
مهدی فرهمند
سرخپوست در حقیقت پوست اندازی نوید محمدزاده در عرصه بازیگری هست.جدا شدن از کلیشه یک کاراکتر عصیانگر و برونگرا و ارائه یک شخصیت کاملا متفاوت.انصافا از بهترین بازیهای بیست سال اخیر سینمای ایرانه.
4 لایک
1398/06/14
نیما
باز که تویی آشغال دوهزاری
0 لایک
1398/08/08
نیما
ببینم تو چرا همه جا مثل پهن خر پلاسی ها؟
0 لایک
1398/08/08
اقای سریالی
مثل تو
0 لایک
1398/08/11
نیما
نه بابا پس بلاخره به حرف اومدی ببین خودت اول فحش دادی گفتی بیشعور بی فرهنگ بعد من جوابتو دادم
0 لایک
1398/08/11
خانم حقانی
به نظر من ترکیب بازی خانم ایزدیار و آقای محمدزاده میتونه فوق العاده باشه مثل فیلم ابد و یک روز که شاهکار بود واقعا
2 لایک
0 نظر
1398/06/04
مهدی فرهمند
به نکته درستی اشاره کردید👍پایان بندی فیلم خوب نبود.اما در کل فیلم بسیار خوش ساختی است
2 لایک
1398/06/04
صبا فقیه سبزواری
ممنون
بله فیلم متفاوت و خوش ساختی بود
2 لایک
1398/06/06
حسین اخوان
بهترین فیلم 22 سال زندگی من
1 لایک
0 نظر
1398/05/27
ناشناس فیلم خیلی قشنگی بود ب نظرم پایان خوبی هم داشت!!!!!!!!!!!!!!!
0 لایک
0 نظر
1398/05/16
سهراب
خانوم ایزد یار مثل همیشه خوب بودن
1 لایک
1398/05/20
عبدالله
فیلمی که نوید محمدزاده ، پریناز ایزدیار و ستاره پسیانی فقط یکی شون توش بازیگر باشن هیچ تعریفی جز مذخرف بودن نداره ....... حیف وقت که بشینی ببینی
1 لایک
5 نظر
1398/05/09
راد شهبازی
این تحلیل من را شگفت زده کرد ! فیلمی که فلانی در آن بازی کند ، افتضاح است...

شما با این تحلیلتون حرف تمامی منتقدان را در هم شکستید چرا که مذخرف است ! (مزخرف صحیح است و پیشنهاد دیگر اینکه اگر از این فیلم احساس خوبی ندارید ، حداقل ندیده فضاوت نکنید)
2 لایک
1398/05/09
پویان حلاج
به نظرم منظوم باید سریعتر یه فکری برای کاربرانش بکنه.بعضیها سطح منظوم و نقد و کلا هنر رو به شدت پایین آوردن.متاسفم
4 لایک
1398/05/09
عبدالله
تویی که سطح هنر و نقد و تحلیل و منظوم رو آوردی پایین پس بیخودی تز نده
0 لایک
1398/05/09
هادی
بابا بسه هر فیلم که خوبه میگی بده هر فیلمی که اشغال مثل تگزاس 2 میگی عالیه نیوکاسل ساخته استاد منه شعله ور نقش اصلی استاد منه و فیلم ها رو ندیده قضاوت میکنی
1 لایک
1398/05/09
ارشیا
این فیلم از هر لحاظ عالیه این حرفا نزن
0 لایک
1398/05/18
مرتضی نعمتی
فیلم خیلی خوبی بود فقط ای کاش پایانش بهتر بود
1 لایک
1 نظر
1398/05/02
نیلا مفید
آره.پایانش خیلی میتونست بهتر باشه
1 لایک
1398/05/08
راد شهبازی
👌👌👌 کاملا درسته
0 لایک
1398/05/01
راد شهبازی
البته لازم به ذکر هست که این فیلم در ژانر اجتماعی محسوب نمیشه ، اصلا ژانری تحت عنوان اجتماعی وجود نداره ؛ این اثر و تمامی آثاری که در فضای شهری یا غیرشهری در ارتباط با جهان زندگی و نحوه زیستن افراد ساخته می شود ، اصولا در ژانر درام طبقه بندی می شوند
1 لایک
1398/04/30
مهدی فرهمند
بدون شک وتردید،باید گفت سرخپوست،با اختلاف بهترین فیلم چندسال اخیر سینمای ایران است.دومین ساخته نیما جاویدی پس ازفیلم متوسط ملبورن،اثری تحسین برانگیز وقابل احترام است.سرخپوست،برای بهترین بودن،همه چیز دارد.از قصه،فیلمنامه،فرم ومحتوا تا فیلمبرداری عالی وطراحی صحنه کم نظیر وموسیقی خوب و البته نوید محمدزاده!«سرخپوست» پس ازمدتها مارا به حال وهوای فیلم قصه گو میبرد ودراین راه به بهترین شکل ممکن،از قواعد وچهارچوبهای فیلمسازی بهره میبرد.شخصیت پردازی کم نظیر نیما جاویدی از شخصیت اول فیلم(سرگرد جاهد با بازی نوید محمدزاده) آنقدر دقیق و عالیست که ازهمان سکانس های آغازین،تماشاگر کاملا به خلق وخو،منش و کاراکتر سرگرد جاهد،وقوف پیدا میکند.جاویدی مانند یک رهبر ارکستر،آنقدر دقیق وریزبینانه عوامل فیلمش را رهبری کرده که همه چیز به طرز عجیبی سرجای خودش است!ازهمه بهتر نویدمحمدزاده است که گویی دوباره در عرصه بازیگری متولد شده!یک چرخش کامل از شخصیت عصبی وبرونگرای همیشگی به یک کاراکتر خونسرد،درونگرا و متفکر!از قصه فیلم اگر بخواهیم بگوییم،داستان ازجایی آغاز میشود که در اواسط دهه چهل خورشیدی،به واسطه احداث فرودگاه در مجاورت یک زندان،حکم به تخریب زندان و انتقال زندانیان به مکانی دیگر داده میشود.دراین بین رییس زندان که ازقضا،به پاس شایستگی هایش ترفیع درجه هم گرفته،قصد دارد به بهترین نحو ممکن،کار انتقال زندانیان را انجام دهد که ناگهان خبرمیرسد یکی از آنها،بنام احمد سرخپوست از زندان گریخته!و این خمیرمایه شروع هیجانات و رخدادهای سرشار از تعلیق،دلهره وگاهی نگرانی است.دراین راه،فیلمنامه به قدری دقیق طراحی شده که کمتر از تب وتاب می افتد وتماشاگر را مشتاقانه باسرگرد جاهد وسایر شخصیتهای فیلم همراه میکند.فیلم سرشار از سکانس های ناب است و بهترینشان سکانس حبس کوتاه سرگرد جاهد در سلول سرخپوست است تا به نوعی زندانبان،زندانی شدن را تجربه کند!نکته جالب وبسیار هوشمندانه ای که جاویدی در نوشتن سناریو به کار گرفته،دیده نشدن سرخپوست است!زندانی مخوف و درعین حال بیگناه داستان،شبح وار همه جا حضور دارد و دیده نمیشود!اگر بخواهیم از سایر بازیگران فیلم هم بگوییم،پریناز ایزدیار درنقش مددکار زندان،درواقع وظیفه تحریک احساسات وعواطف سرگرد را برعهده دارد که البته شخصیتش خیلی خوب پرداخت نشده!اما درپایان ماموریتش را به خوبی انجام میدهد و آن اثبات بی گناهی سرخپوست است.ستاره پسیانی درنقش همسر سرخپوست،کوتاه اما خوب وتاثیرگذار ظاهرشده.حیف است از خوبیهای سرخپوست بگوییم وبه طراحی صحنه بی نظیر محسن نصراللهی اشاره ای نکنیم که بی شک یکی ازعوامل اصلی جذابیت وموفقیت فیلم بوده.درمجموع سرخپوست منهای پایان بندی فعلی که میتوانست بسیار بهتر باشد،فیلمی بالاتر از استاندارد سینمای ایران و به معنای حقیقی سینماست.
11 لایک
3 نظر
1398/04/29
راد شهبازی
👏👏👏بررسی ریزبینانه و کامل
4 لایک
1398/04/30
سعید صادق وزیری
این نوع نقد نویسی جای تحسین دارد👌👌👌
3 لایک
1398/05/03
مهرداد فاضل
عالی بود👌هم فیلم بسیار عالی هست وهم نقد جذاب شما.سپاسگزارم👍
2 لایک
1398/05/04
یاور
عاشق اون دسته از افراد منظوم هستم که میان به سرخ پوست و متری شیش و نیم سه و چهار میدن کامنت میزارن دوسش نداشتم


فراستی تا قبل از اینا سو تفاهم بود
3 لایک
1 نظر
1398/04/29
علی فیلم بین
فراستی که از سرخ پوست و متری شیش و نیم تعریف کرده تازه D:
0 لایک
1398/04/30
خردمند
بازی نویدمحمدزاده عالی بود.
0 لایک
0 نظر
1398/04/23
a.s
فیلم بسیار خوبی بود شروع خیلی خوبی داشت لوکیشن بسیار عالی بود فیلمبرداری بهمنش بسیار عالی بود تدوین خیلیی خوب همه ی اینا دس به دست همدیگه داده بودن و فیلم خیلی خوب شده بود من نمیگم پایانش افتضاح بود ولی شاید میتونست بهترم باشه ولی پایانشم خوب بود بازی خیلی عالی محمدزاده واقعا فیلم رو صد برابر بهتر کرد گریم بسیار خوب که واقغا به اقای محمدزاده میومد ولی این جزو فیلم هایی بود که من احساس کردم خیلی زود تموم شد و گذر زمان رو احساس نکردم ولی نمیدونم چرا بعد از اینکه از سینما بیرون اومدم اصلا به فیلم فکر نمیکردم جاویدی جزو کارگردانای بسیار خوبه با اینکه کار دومش بود ولی خیلی خوب بود و بازگشت خوبی بعد ملبورن داشت اینکه عجله نمیکنه واقعا خیلی خوبه و کیفیت کارش رو بالا میبره راستش ما فیلم های خوب زیاد نداریم اوناییم که خوبن انتقادین من به شخصه انتقادی ها رو دوست دارم ولی خسته شده بودم و دلم تنوع میخواست یه فیلم غیر انتقادی خوب که از دیدن سرخپوست واقعا لذت بردم
4 لایک
2 نظر
1398/04/23
راد شهبازی
دقیقا بنده نیز با شما بر سر پایان بندی فیلم هم عقیده هستیم ! پایان بندی فیلم به هیچ عنوان افتضاح یا خیلی بد نیست ، قابل قبول است اما ای کاش که فیلمساز همان دقت به ریزکاری ها در مسائل فنی فیلم را در فیلمنامه و در اواخر پرده دوم و پرده سوم آن نیز رعایت می نمود ... مگر چند فیلم نظیر "ســـرخپوست" در سینمای نحیف ما تولید می شود؟؟؟
0 لایک
1398/04/23
a.s
دقیقا این فیلمی که روش بسیار وقت گذاشته شده حیفش بود ولی بازم خیلی خوبه
0 لایک
1398/04/23
راحله ابراهیمی
زیاد جالب نبود
2 لایک
2 نظر
1398/04/21
یاور
مرسی که هستی/:
0 لایک
1398/04/21
سید
منتقد کی بودی تو
2 لایک
1398/04/21
پرزیوال
خطر لو رفتن داستان
اسم اون فیلمی که نوید محمد زاده یکی رو اسید پاشی کرده چیه؟؟؟؟؟
1 لایک
1 نظر
1398/04/17
راد شهبازی
فیلم "لانتوری" که شخصیت اصلی برای به دست آوردن عشقش این عمل را انجام می‌دهد
0 لایک
1398/04/17
طنین برزگر بنظر من که خوب بود ولی ب پای شبی که ماه کامل شد نمیرسید
1 لایک
0 نظر
1398/04/17
راد شهبازی
👌👌👌 گویا چندان بد هم نگفته
0 لایک
1398/04/15
سید
دوست عزیز،
تمام منتقدان دست به دست هم دادند تا برای امثال شما پایان رو قابل فهم کنند
به نظر من این پایان یکی از بهترین پایان های تاریخ است
شما باز حرف خودتونو میزنید؟
0 لایک
1398/04/15
راد شهبازی
کارکتر سرگرد جاهد از ابتدا تا انتهای فیلم در فضای سرد زندان به عنوان فردی خشن و بی رحم به بیننده معرفی می شود ، اینکه ناگهان در پایان سرگرد جاهد قید دستگیری سرخ پوست را بزند تا به فردی ابراز عشق کند که خود در طول فیلم چندین و چند بار به وی دروغ گفته و یا به زبان ساده او را دست به سر کرده (حال بماند که اصلا کارکتر مددکار انگیزه کافی برای نجات سرخ پوست ندارد که خود را در دردسر بیندازد و شخصیت پردازی درستی برای وی انجام نشده...) ، نشانه ها برای تحول شخصیت ابدا کافی نیست و این لطمه بزرگی به فیلمی بدین باشکوهی زده است ! ای کاش آقای جاویدی در کنار خود فیلمنامه نویس دیگری نیز قرار می داد تا به انگیزه های کارکتر های فرعی نیز بیشتر توجه می‌شد ... همانطور که به حضور کارکتر های نظیر مانی حقیقی و آتیلا پسیانی ابدا نیازی نبوده ، می شد تمام این ماجراها را در حد چند خبر یا چند کاغذ بر روی میز سرگرد به نمایش گذاشت ... گویا فیلمساز خود نیز تنها مبهوت کارگردانی و فضاسازی فیلم خود بوده و به مقوله ای به عنوان فیلمنامه به اندازه جزئیات بصری توجه نکرده
0 لایک
1398/04/15
سید
من برام عجیبه که شما این حرفو میزنید!
از اول خشن نسون داده شد؟ از کجا بگم؟(اسپویل)
رقص در اتاقش
تخفیفی به زندانی
بغل کردن بچه
بستن پنجره ای که ویو به دار داشت برای مادر
آهنگ گذاشتن برای مددکارش و....
از همه مهم تر این بود که ممکن بود بخواد از همون اول زندانی رو ول کنه، ولی مطمئن نبود تا موقعی که شاهد قتل اومد و گفت که شهادت دروغ دادم
و نکته ی دیگری که به ذهنم میرسه اینه که یکی از انگیزه های اصلی این بود که آبروش میره و حیثیتش زیر سوال میره
لحظه آخر فهمید کجاس
وای گذاشت بره
این طوری هم به وجدانش صدمه نمیخوره،هم به آبرو و اعتبار و حیثیتش(پیش خودش البته)
0 لایک
1398/04/16
مهدی سلطانی
بله دوست عزیز فیلمساز برای باورپذیری تغییر شخصیت اصلی اقداماتی انجام میده ولی یه نکته رو فراموش میکنه
در ابتدا تصویری که به تماشاگران از سرگرد جاهد نشون میده آدم خشک و جدی و خودبین هستش که در ادامه همین ادم قبل از اینکه حتی مددکار رو ملاقات کنه عاشقش میشه در حالیکه باید مددکار با توسل به حرفایی که میزنه این آدم خشک و جدی رو نرم کنه که در فیلم اتفاق نمیفته و همه چیز خیلی سریع پیش میره.
به صورت کلی بخوام ایراد این فیلم رو بگم در یک جمله:
غفلت فیلمساز از یک معجزه،معجزه ای به نام دیالوگ.
3 لایک
1398/04/16
راد شهبازی
بله جناب سلطانی ! کارگردان در ابتدا با آن موسیقی متن ، با آن نماهای سرد و خشک زندان و همچنین با نشان دادن مقام طلبی و شخصیت منفعت طلب سرگرد جاهد ؛ خود فضای فیلم را می سازد که ناگهان با چندنشانه کوچک چنین پایانی را به نمایش می گذارد !
به عنوان مثال فصلی از فیلم که سرگرد در زندانی که مدتی قبل سرخپوست در آن حبث شده بود ، به دام می‌افتد ... نه تحولی ، نه مکث و درنگی و نه حتی موسیقی تاثیرگذار تا حداقل متوجه تحول کارکتر سرگرد شویم !
همان کارکتری که حاضر است برای رسیدن به مقامی والا ، ویران کردن زندانی که سرخپوست در آن پنهان شده را بپذیرد...
سرگردی که با توجه به روحیه نظامی او ، هیچگاه نباید تحت تاثیر احساسات خود باشد ... آن هم عاشق زنی که تنها برای آزادسازی سرخپوست از زندان (که باز انگیزه کارکتر مددکار از این عمل واضح نیست و حاضر است به این راحتی خود را به دردسر بیندازد) به او نزدیک شده

انگیزه کارکتر مددکار به قدری مبهم است که حتی میتوان به این مطلب استنداد کرد که او برای طلب کردن مبلغی از او حمایت کرده و به دنبال آزادسازی وی است ...
2 لایک
1398/04/19
مهدی سلطانی
کاملا درست میفرمایید
انگیزه مددکار هم یه ضعف دیگه هستش
2 لایک
1398/04/20
علی فیلم بین
ابد و یک روز.
0 لایک
1398/04/14
سید
مغز های کوچک زنگ زده و سرخ پوست
متری شی و نیم
برادرم خسرو
ابد و یک روز
0 لایک
1398/04/14
راد شهبازی
چه "مغزها..." ، چه"سرخ پوست" ... ، چه "متری شیش و نیم" و... همگی از آثار استاندارد سینما به حساب می آیند !
آیا می توان آنها را بهترین فیلم تاریخ چهل ساله سینما دانست ؟؟؟ آری ، مگر هنگامی که "خالتور"سازان به کار خود بیش از پیش ادامه دهند
0 لایک
1398/04/15
یاور
کاملا قبول دارم
من نگفتم بهترین فیلم سینمای جهان اما
منظورم سینمای خودمون بود
اسم هیچ فیلمی رو هم شاهکار نزاشتم
ولی بازم حرفتونو قبول دارم (:🌹
0 لایک
1398/04/15
یاور
اگر دقت کنید من تنها کسی هستم داخل منظوم که دارم دائم میزنم تو سر فیلم و سریالای ایرانی
0 لایک
1398/04/15
پرزیوال
من پایه گذار این کار بودم
0 لایک
1398/04/17
یاور
😂😂😂❤
0 لایک
1398/04/18
حانیه
نمیدونم بین سرخپوست و شبی که ماه کامل شد کدوم یکی بهتره تا برم ببینم؟؟؟
میشه یکی که فیلم رو دیده کمکم کنه
0 لایک
9 نظر
1398/04/12
پرزیوال
شک نکن سرخپوست
0 لایک
1398/04/12
دارا
دوتاشو ببین خب
اگر دنبال هیجان و استرس به همراه لحظات عاشقانه هستی شبی که ماه کامل شد
اگرم دنبال یک فیلم درام هستی سرخپوست

شخصا شبی که ماه کامل شدو میپسندم
0 لایک
1398/04/12
ممدرضا
اگر طرفدار سینمای فرم گرا هستید ، سرخپوست رو ببینین ولی اگر فیلمهایی دوست دارید که میتونن احساساتتون رو برانگیخته کنن شبی که ماه کامل شد رو ببینین
1 لایک
1398/04/12
طرفدار میلی بابی براون
دو تاشو ببین هر دو تاشون عالیه یکی رو یه روز یکی رو یه روز دیگه حتا میتونی هر دو تارو تو یه روز ببین مثلا یک سینما رو انتخاب کن بعد مثلا یکی رو ساعت 2 ببین یکی رو ساعت 4
0 لایک
1398/04/12
محمدامین اکرامی
فنی و تراژدی شبی گه ماه کامل شد
0 لایک
1398/04/12
حانیه
ممنونم=)
0 لایک
1398/04/13
حانیه
اخه من شنیدم شبی که ماه کامل شد بر خلاف پوسترش فیلم جنگیه:؟
0 لایک
1398/04/13
حانیه
مرسیییی:)))
0 لایک
1398/04/13
یاور
به نظر من هردو رو ببینید
اما درکل
اگر می خواید بعد از دیدن فیلم احساس ارامش و حس خوب بهتون بده سرخپوست
اگر دنبال فیلم هیجانی هستید شبی که ماه سفارش شد
اما من سرخپوست رو پیشنهاد میکنم
0 لایک
1398/04/14
مهناز
یکی بگه دلیل استفاده از واکس چی بود دقیقا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
0 لایک
2 نظر
1398/04/06
دارا
****اسپویل****

دلیل واکس این بود که بتونه زیر چوبه دار که تاریکه قایم بشه و بدن واکس زده سیاهش توی گشتنا پیدا نشه

که البته چند مشکل هست یکی این که چند بار اون زیرو گشتن (حتی با چراغ قوه) اینکه چرا پیداش نکردن عجیبه
دوم اینکه انقدر بارون بارید طبیعتا باید بدنش و واکس ها زیر اون بارون شسته می شد که نشد
سوم اینکه هنگام اینکه چوبه دارو بار زدند اما اونو پیدا نکردند از عجایبه
0 لایک
1398/04/06
حامد
یکی سیاه شدنش که کسی نبیندش یکی هم بوش بره نتونه سگه تشخیص بده ک کجاس
0 لایک
1398/04/07
یاور
قبلا نظرم رو راجب این فیلم دادم(خلاصش میکنم)
بهترین فیلم امسال و جزو بیست فیلم برتر تاریخ سینمای ایران
بازی نوید از بهترین بازی های بعد انقلاب
فیلمبرداری که همه ازش تعریف میکنن...فیلم نه سکانس سختی داشت برای فیلمبردار نه چیز دیگه..
درکل فقط یک کادربندی بود که به نظرم یک بچه پونزده ساله خلاق از پسش برمیومد
سیمرغ های جشنواره از نظر من:
بهترین فیلم:سرخپوست
بهترین فیلمبرداری:متری شیش و نیم
بهترین موسیقی:متری شیش و نیم
بهترین فیلمنامه:سرخپوست
بهترین کارگردانی:سعید روستایی...متری شیش و نیم
بهترین دکور و طراحی صحنه:سرخپوست
بهترین فیلم(نگاه ملی):بیست و سه نفر
بهترین صدابرداری :شبی که ماه سفارش شد
بهترین بازیگر نقش اول مرد:نوید محمدزاده..سرخپوست
بهترین بازیگر نقش اول زن:الناز شاکردوست...شبی که ماه سفارش شد
بهترین بازیگر مکمل مرد:نوید محمدزاده...متری شیش و نیم
بهترین بازیگر مکمل زن:فرشته صدر عرفایی...شبی که ماه سفارش شد

پ.ن:این فیلم هارو باید اینجوری نامگذاری کرد:)...:شبی که ماه سفارش شد،تنگه سفارشی،ماجرای سفارش رد خون،به وقت سفارش
2 لایک
10 نظر
1398/04/06
فاطمه نژاده
شما که شبی که ماه کامل شد ندیدی انقدر راحت راجبش حرف نزن
1 لایک
1398/04/06
آرمان عسگری
میدونی سینما به طور کلی هنر خیلیش روی سلیقه میچرخه
بازی نوید محمد زاده فوق العاده بود ولی بازیش توی مغزها به مراتب درخشان تر بود(از نظر من)و امسال به نظرم بهترین بازیگر اول مرد پیما مهادی بود تو متری شش و نیم(بازم از نظر من)
درسته که شبی که ماه کامل شد خیلی از جوایزو به خاطر موضوعش برد ولی نمیشه راحت از کنارش گذشت
3 لایک
1398/04/06
یاور
به نظرم بازیگریش تنها نقطه قوتش نسبت به فیلمای دیگه جشنواره بود
0 لایک
1398/04/06
یاور
چه جالب
شما تمام طول روز و شب منو زیر نظر داری؟
اخه خیلی مطمن گفتید این حرفو
شبی که ماه کامل شد تنها فیلمی بود که زمان جشنواره دیدمش😊
فیلم بدی هم نیست فیلم قشنگیه اما درحد سرخپوست و متری شیش و نیم نیست
ولی یک اتفاق که باعث شد ازش نفرت پیدا کنم اکران نابرابرش با سرخپوست و بچه بازی های الناز شاکردوست و همکاری بی دلیل تلوزیون و سینماتیکت با این فیلم بود
0 لایک
1398/04/06
ممدرضا
تعریفتون از سفارشی چیه؟ جنگ بین طرفداران شبی که ماه کامل شد و سرخپوست رو نمیفهمم. نه شبی که ماه کامل شد سفارشیه و نه سرخپوست فیلم بدی هست
0 لایک
1398/04/06
فاطمه نژاده
این مسئله که کدوم بهتره بستگی به سلیقه شخصی هر فرد داره نه اینکه بخواید نظرتونو تحمیل کنید
(هرچند خودم سرخپوست ندیدم)
1 لایک
1398/04/06
راد شهبازی
به نظرم اتفاقا فیلمبرداری سرخپوست نقطه قوت بسیار مهمی بود ، استاندارد و درسطح جهانی ؛ کادربندی های درست و بازی با نور فوق العاده (برای نمونه سکانس آغازین چوبه اعدام) ؛ چرا که انتظار من و شما و خیلی های دیگر از بازی نوید محمدزاده ، پریناز ایزدیار و حتی مانی حقیقی قطعا چیزی ضعیفتر از این بازی نبود !
1 لایک
1398/04/06
یاور
نه اتفاقا من اصلا شخصی و سلیقه فیلم نمیبینم کسی که روزی کمه کم سه فیلم ایرانی و خارجی میبینه دیگه از روی سلیقه نیست
الان من دقیقا برای همین این حرفو زدم چون نشستم دونه دونه نقات قوت و منفی این سه فیلم رو مقایسه کردم
0 لایک
1398/04/06
یاور
احسنت کادربندی شده بود اما واقعا چه سختی ای داشت؟قول میدم خود شما هم به همین خوبی از پس فیلمبرداریش برمیومدی
فیلمبرداری سه فیلم اول به نظرم اول متری شیش و نیم دوم شبی که ماه کامل شد و سوم سرخپوست
هرچند نظرها متفاوته و من هم برای نظر شما احترام قائلم❤💪
1 لایک
1398/04/06
پرزیوال
کاملا با سفارشی ها موافقم
0 لایک
1398/04/12
دارا
تقریبا مثل فیلم تنگه ابوقریب بود (یک داستان نه چندان خاص اما عرضه شده در یک قالب بسیار زیبا با جلوه های بی نظیر سمعی بصری)

طراحی صحنه و لباس و چهره پردازی و موسیقی و فیلم برداری عالی (بهترین و با کلاس ترین قیافه ای که از نوید دیده بودم!! خسته شده بودیم از بس تو فیس معتادا و بزن بهادرا بود)
اما داستان :
با اینکه تر و تمیز شروع شد و تمام شد (خیلی از فیلم هامون تو این مورد ضعف دارن ولی نقطه قوت سرخپوست بود)
ولی خیلی خطی بود و خبری از چالش و هیجان نبود (هیجان انگیز ترین بخشش همون صحنه دیده شدن سرخپوست بود)
نه یک عاشقانه رو درست و حسابی به تصویر کشید (برعکس شبی که ماه کامل شد) که شاید به خاطر ضعف شخصیت سازی یا بازی خانم ایزدیار بود
نه پیچیدگی ها و چالش های معمایی خاصی داشت (تنها مورد معمایی قشنگش همین فلسفه واکس زدنش بود که آخر فیلم جوابمو گرفتم)

اما بازی ها
که تنها نوید محمد زاده خوب بود (خوب نقش یک فرد درونگرارو مسن تر از خودشو بازی کرد با اینکه خودش برون گراست)
بقیه خیلی معمولی بودن (البته آقای رضایی هم خوب بودن)
خانم ایزدیار هم لباس خوشگلی نداشت!! و هم بازی معمولی بود (کل بازیش به اندازه همون سکانس های متری شیش و نیمش نبود!!)

در کل ارزش دیدن رو داره به خاطر قاب ها و پلان های قشنگش (دنبال دیالوگ ها زیبا و یا داستان چند لایه و پیچیده توی این فیلم نباشید)
3 لایک
4 نظر
1398/04/05
طرفدار میلی بابی براون
عالی گفتی نظر اول و لایک اول به تو
1 لایک
1398/04/05
دارا
مخلصیم
1 لایک
1398/04/05
طرفدار میلی بابی براون
خواهش میکنم
0 لایک
1398/04/05
راد شهبازی
کارکتر سرخپوست تنها مظهر مهربانی ،انسانیت و درستی بوده است ؛ در این صورت نباید چندان هم معمایی و رازآلود به نظر برسد !
هوشمندانگی نیما جاویدی اینجاست که به هیچ عنوان جز یک نمای مدیوم شات از سایه وی ، این مظهر انسانیت را برای مخاطب به نمایش نمی گذارد ...
فضای معماگونه فیلم نیز برمی گردد به نشانه ها و عناصری که هم فضای رازآلود و کارآگاهی فیلم را تشکیل داده است ، هم نشانه هاییست برای تحول شخصیت اصلی (با بازی نویدمحمدزاده)
0 لایک
1398/04/11
دارا
انقدر سرخپوست سرخپوست که میگفتن همین بود؟!!!
اصلا پیچش داستانی خاصی نداشت (با اینکه پتانسیلشو داشت)

سرخپوست 7
متری شیش و نیم 8
شبی که ماه کامل شد 9
3 لایک
3 نظر
1398/04/04
یاور
خیلی عجیبه
هرچی ضعیف تر میشه بالاتر دادید
0 لایک
1398/04/04
طرفدار میلی بابی براون
متری شیش و نیم و سرخپوست و عدداشو با هم عوض کن
0 لایک
1398/04/05
راد شهبازی
آیا واقعا این فیلمنامه دقیق ، با تمام این اجزا و عناصر کم نظیر و حساب شده ؛ به چشمتان نیآمد ؟
در عوض من هم چندان فیلمنامه "مـتری شیش و نیم" را کامل نمیدانم ، "شبــی که ماه کامل شد" که خود درامی سوزناک است و هیچ نیازی به دراماتیزه کردن آن وجود ندارد ، تنها کارگردانی این دو فیلمنامه کار شاقی بوده است
0 لایک
1398/04/11
رویا
بعد از مدتها فیلمی دیدم که آخرش حالم خوب بود😊چقدر پرینتزو تو این فیلم دوست داشتم و چقدر داستان فیلم عالی بود ،به شدت توصیه میشه
2 لایک
0 نظر
1398/04/01
زانیار کاظمی
عالیه این فیلم
0 لایک
0 نظر
1398/03/24
سید
موافقم اما اگر نقد فراستی رو بخونید(ببینید)
کامل پایان براتون قابل فهم خواهد شد
1 لایک
1398/03/24
میلاد خدابنده
خطر لو رفتن داستان
نیما جاویدی پس از پنج سال وقفه (بعد از ساخت فیلم ملبورن) دست به ساخت دومین فیلم سینمایی خود زده است.
بعد از دیدن فیلم ((سرخپوست)) بی دریغ متوجه شدم بدون شک با یکی از مهمترین و تاثیر گذار ترین فیلم های تاریخ سینمای است طرف هستم. داستان ((سرخپوست)) داستان چند لایه، عمیق و معمایی است که با فراز و نشیبی از فرار و گریز میان زندانی و زندانبان در پس زمینه ای عاشقانه و تاثیر گذار و منسجم روایت می شود.
فیلمی دقیق ، زیبا و بسیار خوش ساخت که به واقع پنج سال وقفه در ساخت آن بیش از پیش نشان از بلوغ فکری و تسلط در کارگردان و فیلمنامه نویس آن یعنی نیما جاویدی دارد.
برای چنین آثاری حرف برای گفتن بسیار است. پس نما به نما به جلو میرویم و سعی در بررسی تخصصی آن میکنیم.
سکانس شروع فیلم را بیاد بیاورید، حیاط زندان و دیوار های محصور شده، دوربین در وسط حیاط زندان قرار گرفته است و چوبه دار در نمای میانی به تصویر کشیده می شود. هوا ابری، بارانی و رنگ و لعاب لوکیشن به درستی سرد و بی جان است تا نشانی باشد از روابط سرد درون زندان و القاء این حس به مخاطب. در همین نما کمی نزدیک دوربین دو پیت حلبی با شعله های آتش دیده می شود، گویی یک عشق آتشین سعی در بر هم زدن نظم این فضای مرده و سرد درون زندان می کند.
دوربین، قاب، رنگ، چیدمان اجزا و همه المان های دیگر همگی با کمترین لوکیشن موجود در راستای روایت داستان و القاء حس درست آن به مخاطب، بخوبی و بدون نقص در کنار هم قرار گرفته اند.
((سرخپوست)) فیلم بسیار خوبی است، یک اثر ناب هنری که در طول آن حتی نمی توان لحظه ای از آن چشم برداشت. داستان فیلم ((سرخپوست)) نقطه عطف این اثر هنری است، در سراسر داستان یک دغدغه انسانی و تحسین بر انگیز همیشه در جریان است و لحظه ای از آرمان خود پا پس نمیکشد. نیما جاویدی حتی در انتخاب اسم اثر نیز نهایت ظرافت و دقت را بخرج داده است، احمد سرخپوست، بی گناهی است که زمین و دارایی اش را از او گرفته اند و در عین بی عدالتی حکم اعدام برایش صادر کرده اند. چیزی شبیه بلایی که در تاریخ بر سر سٌرخپوست های قاره آمریکا آمده است.
احمد سرخپوست به درستی نماد اقلیتی است که برای نجات جان خود از ظلم حاکم لحظه ای دست از تلاش بر نمی دارند.
به واقع فیلم ((سرخپوست)) چیزی متفاوت تر از تمامی آثار شاخصی است که تا کنون با موضوع فرار از زندان در سینمای هالیوود دیده ایم از ((رستگاری در شاوشنگ))، ((فرار از آلکاتراز))، ((محکوم شماره سیزده)) ، ((فرار بزرگ)) تا ((پاپیون))، اینجا با یک نگاه ویژه و خاص طرف هستیم، ((سرخپوست)) برخلاف همه ی این آثار نه بر ضد فراری است و نه بر ضد زندانبان بلکه نگاه بیننده را در هر دو سو همراه خود می کشاند و از همه مهتر این که به هیچ وجه تصویری از فراری در طول فیلم به بیننده خود نمی دهد در عین حال حس همزاد پنداری مخاطب را به شکل اعجاز گونه ایی با فراری بی گناه قصه به وجود می آورد.
گفتیم دغدغه انسانی در سراسر فیلم جریان دارد، در یکی از سکانس های ابتدایی فیلم، سرگرد نعمت جاوید با بازی نوید محمد زاده از یک زندانی به نام سید که در حرفه نجاری تبحری دارد می خواهد تا چوبه دار جدیدی بسازد، سید در برابر خواسته سرگرد مقاومت می کند، ابتدا دستش را بهانه می گیرد که دیگر توان و قدرت گذشته و جوانی را ندارد. سرگرد برای رسیدن به خواسته خود، سید را تهدید به پرونده سازی می کند اما باز هم از این کار نتیجه ای نمی گیرد، سید صادقانه به او می گوید که اگر چوبه دار را بسازد برکت از زندگی او خواهد رفت.
فراری قصه ما یعنی احمد سرخپوست نه تنها قاتل نبوده و نیست بلکه با تمامی مشکلات پیش رو و مخفی شدن در فضای زندان تا رسیدن به هدف خود که آزادی است باز هم حس انسانی را فراموش نکرده و در این شرایط نیز برای نجات جان قورباغه خود دست از تلاش بر نمی دارد (یادداشتی که برای نجات قورباغه می نویسد و در آخر همین یادداشت و تطبیق دست خط او توسط سرگرد جاوید محل مخفی شدنش لو میرود).
فیلم به ضرورت تاریخ در دهه چهل می گذرد، در نتیجه خبری از دوربین در محوطه زندان نیست، فراری قصه که نماد مظلومیت و اقلیت یک جامعه است فرصت را غنیمت می شمارد و در زمان تخلیه زندان و انتقال زندانیان به زندانی دیگر (بعلت تخریب زندان و تاسیس و توسعه فرودگاه) دست به فرار زده است اما هنوز نتوانسته خود را به بیرون از محوطه ی زندان برساند. سرگرد جاوید از موضوع با خبر می شود، هدف او پیدا کردن و بازداشت زندانی است، انگیزه نیز وجود دارد، در دوران خدمت او حتی یک مورد از فرار گزارش نشده است و مهتر اینکه حکم ترفیع و ارتقا شغلی او به رئیس اداره شهربانی نیز به همین دلیل است، حال با گرفتن این حکم انگیزه سرگرد برای انجام ماموریت بیش از پیش می شود پس همه چیز به ضرر احمد سرخپوست و فرار او چیده می شود، مدد کار زندان بازی پریناز ایزدیار (نماد مهربانی، دلسوزی و انسانیت) برای کمک به زندانی بی گناه وارد عمل می شود. او نیز دغدغه ی انسانی دارد، سرگرد از نیت مدد کار با خبر نیست. تا قبل از ورود مددکار دوربین نماها را با زاویه ای کمی پایین تر از سطح (لو انگل) به تصویر می کشد اما با آمدن مددکار زاویه دوربین نماهای بین او و سرگرد جاوید را در سطح مستقیم به تصویر می کشد. دوربین، نور، موسیقی، رنگ و بازی ها همگی نشان از حس عشق و عاطفه میان این دو کاراکتر را القا میکنند. اینجا نقش نور و موسیقی نسبت به مابقی المان ها بسیار پر رنگ تر است.
پخش موسیقی توسط سرگرد از بلند گوهای محوطه زندان گواه عشق آتشین اوست. دستپاچگی مددکار در خروج از زندان اوج خلاقیت در به تصویر کشیدن این عشق را رقم می زند، گویی از لحظه ورود مددکار شاهد تحول درونی در سرگرد هستیم.
رابطه میان مددکار و زندانیان یک رابطه انسانی و دوستانه است، در جایی مددکار به سرگرد می گوید از سیگار بیزار است اما مشخص می شود که این تنفر و بیزاری را در کیف شخصی اش جای می دهد تا به زندانیان بدهد.
در مقابل اما رابطه میان سرگرد و زندانیان، خشک، خشن و بسیار سرد است. در سکانس بعدی وقتی سرگرد و مددکار در حال گشتن فضاهای زیر زمینی زندان هستند، مددکار به تاثیر رفتار انسانی و خوی مهربانی با زندانیان تاکید دارد اما سرگرد به او می گوید این روش در زندان جواب نمی دهد. فیلم بلافاصله جواب این دو تقابل را در سکانس بعدی پاسخ می دهد، جایی که سرگرد با سه زندانی هم سلول احمد سرخپوست روبرو می شود تا اطلاعات بیشتری از نحوه فرار او بدست بیاورد، در این سکانس هیچکدام از زندانیان با سرگرد همکاری نمی کنند، زن مدد کار از پس زمینه قاب دوربین به جلو وارد می شود و می گوید اگر من بخواهم چه؟ یکی از زندانیان می گوید اگر شما بخواهید حرف می زنم. چهره سرگرد در نمای کلوز آپ فرو میریزد. گویی مددکار به او ثابت می کند که در فضای زندان نیز این مهربانی و انسانیت است که جواب خواهد داد.
در سکانس دیگری شاهد رفتار خشن سرگرد نعمت با دختر کم سن و سال احمد سرخپوست هستیم، جایی درون یک سلول (انتخاب لوکیشن عالی است)، فریاد او بر سر کودک. چندی بعد محبوس شدن سرگرد در سلول انفرادی و تلاش او برای رهایی، لباس نظامی او خاکی می شود. از این سکانس دیگر سرگرد را با لباس نظامی نمی بینیم، این تغییر ظاهری نشان از تحولات عمیق درونی در شخصیت او دارد.
وقتی سرگرد نعمت جاوید با حضور ناگهانی در رختشورخانه متوجه خیانت مددکار به خود می شود، چهره مددکار در مدیوم کلوز پر از استرس و ترس به تصویر کشیده می شود، نور باز هم اینجا کاربردی اساسی دارد، رنگ متمایل به آبی و سرد.
سرگرد بین حس خیانت و عشق مستأصل می شود.
عشق میان سرگرد و مددکار در فیلم نقطه قوت اثر است، این درحالی است که دیالوگ عاشقانه ابدا میان این دو شخصیت زده نمی شود بلکه بازی های زیر پوستی و کارکرد دوربین و رنگ این فضا و حس را بخوبی به وجود می آورند. سکانسی را بیاد بیاورید که مددکار در حال صحبت کردن با سرگرد است اما صدای هواپیما مانع از رسیدن صدای او به سرگرد می شود، نزدیک شدن مددکار به سرگرد و نجوای او زیر گوش سرگرد برای رسیدن صدای خود به او، عامدانه قاب عاشقانه ای می سازد.
پلان سکانس انتهای فیلم تنها جایی است که دوربین بدرستی روی دست و از نگاه پی اووی احمد سرخپوست گرفته می شود، حس ترس و اضطراب کاملا القا می شود. مربع انسانی و عاشقانه این بار از دریچه چشمان سرخپوست میان سرگرد و مددکار، خود و خانواده اش ساخته می شود. سرگرد به سرخپوست می فهماند که او را پیدا کرده است اما خودش رهایش می کند تا غرور نظامی اش حفظ شود. تحول شخصیتی سرگرد در این سکانس به روشنی به اوج خود رسیده است.
در یکی از نماهای ابتدایی فیلم شاهد پرسه زدن گربه ای سیاه در اطراف چوبه دار بودیم، در پایان فیلم تعریف آن نما به درستی مشخص می شود.
در فیلم ((سرخپوست)) همه بازیگران، بازی های درخشانی از خود بجا می گذارند، از نوید محمد زاده تا پریناز ایزدیار و از ستاره پسیانی در نقش همسر احمد سرخپوست تا تمامی نا بازیگران همگی درخشان و مثال زدنی ظاهر شده اند.
در پایان می توان گفت نتیجه تمامی این ظرافت های کاری و توجه به جزئیات و داستان در کارگردانی و فیلمنامه نویسی نیما جاویدی، فیلمی است که به واقع می توان آن را در صف مدعیان بهترین های تاریخ سینمای ایران قرار داد.
2 لایک
0 نظر
1398/03/23
یاور
وای سرخ پوست
عاشقش شدم اصلا
از کارگردانی شروع کنم واقعا بدون نقص خیلی عالی بود حز کردم نویسندگی هم فراتر از سینمای ایران
احمد سرخ پوست بدون اینکه نشونش بدن یک کاراکتر فوق العاده ازش ساختن
یه خسته نباشید به طراحی دکور واقعا زحمت زیادی براش کشیده شده🌸
فیلمبرداری هم که محشر اون صحنه ای که زندانو دود فرا گرفت واقعا فیمبرداری عالی بود(هرچند فیلمبردار کار زیاد سختی نداشت و میشه گفت بیشتر قاب بندیش معرکه بود)
موسیقی متن بسیار لذت بخش البته موسیقی متری شیش و نیم رو بیشتر دوست داشتم ولی این هم معرکه بود
نوید محمدزاده با بازی این نقش واقعا به همه ثابت کرد میتونه نقش متفاوت بازی کنه خیلی عالی بود:امتیاز به بازی نوید محمدزاده ۸ از ۱۰
پریناز ایزدیار هم درکل کار سختی نداشت ولی بازی خوبی داشت برنده سیمرغ شدن براش زیاد بود ولی اینکه کاندید نشد هم براش واقعا توهین بود:امتیاز به بازی پریناز ایزدیار ۶ از ۱۰
امتیاز فنی به این فیلم ۸ از ۱۰
یک امتیاز هم بخاطر علاقم به فیلم چاشنیش میکنم چون واقعا عاشقش شدم💪😉
3 لایک
0 نظر
1398/03/23
سید عرشیا صالحی بسیار خوب
0 لایک
0 نظر
1398/03/20
ششش
یکم حوصله سر بر بود
1 لایک
0 نظر
1398/03/16
سینا فکری
سراسر هیجان و استرس بازی درخشان نوید محمد زاده این پسر فوق العادست با دیدن فیلم بخشش و انسانیت تو پوست و گوشتتون حس میکنید
0 لایک
0 نظر
1398/03/15
امیر نوربخش اکران هم زمان با ما همه با هم هستیم بدترین اتفاقی بود که میتونست واسش بیوفته
قشنگ قبل اکران فاتحش خونده شد
0 لایک
0 نظر
1398/03/13
سید
16 خرداد روی پرده
0 لایک
0 نظر
1398/02/30
راد شهبازی
تمامی جشنواره های مهم جهانی و داخلی ، پیرو یکسری چارچوب‌ها و قوانین هستند ! همانطور که اسکار نیز حامی آثاریست که پیرو چارچوب های از پیش تعیین شده است ! امری طبیعیست در تمامی ادوار جشنواره فجر و حتی جشنواره های جهانی ؛ آن دورانی که "جدایی نادر از سیمین " تمامی جوایز پراهمیت را دریافت میکرد اما به عنوان بهترین فیلم جشنواره معرفی نشد ... چرا به این موضوع امسال بسیار توجه شده ؟
0 لایک
1397/12/10
سید
آخه اصلا هدف خوب نشون دادن اون زمان نبوده
به خاطر اینکه اگر در رمان حال بود دوربین ها همه چیز رو خراب می کردند این فیلم در زمان قدیم گرفته شده
نمیدونم والا چی بگم
0 لایک
1397/12/11
سید
امتیاز سرخپوست قبل مسابقه: 8.1
امتیاز سرخپوست بعد مسابقه:7.3
اعتبار منظوم قبل مسابقه:10
اعتبار منظوم بعد مسابقه:0
0 لایک
0 نظر
1397/12/02
مجتبی چه فیلمی باید باشه ..ما که هنوز ندیدیمش
0 لایک
0 نظر
1397/11/24
راد شهبازی
مگر خانم آبیار و آقای روستایی و دیگر عزیزان ، جز همین استعدادهای کارگردانی نیستند ! سیمرغ در اینجا نوبتی شده است ، نه انتخاب حرفه ای هیئت داوران ...
2 لایک
1397/11/23
مشاهده بررسی‌های بیشتر