فروشنده / نقد

Excuse’ moi نقد مسعود فراستی بر فیلم سینمایی فروشنده

مسعود فراستی : قبل از این گفته بودم که «فروشنده» ماقبل بد است. ناچیز است. نه چیزی می‌فروشد، نه می‌خرد. ماقبل –و ناتوان از- خرید و فروش است؛ و ماقبل بده بستان و هرگونه گفت و گو.
Excuse’ moi نقد مسعود فراستی بر فیلم سینمایی فروشنده
09 مهر 1395
شناسه نقد : 4315967
منبع: منظوم
نظرات مردم (10 نظر)
فنیکس
خدا حفطتون کنه استاد...
تا به حال نقدی به این فصاحت و زیبایی نخونده بودم
0 لایک
0 نظر
1395/09/10
*بابک*
متاسفانه این اقا فقط ادای منتقدها رو در میاره و چیزی از نقد نمیدونه،،تنها به دنبال تخریب فیلم یا کارگردانش هست بدون اینکه کسی از عوامل فیلم بتونه از فیلم ساخته شدش دفاع کنه...حتی احترام به عوامل فیلم رو در صحبتهاش رعایت نمیکنه پس صحبت دیگه ای نمیمونه......در ضمن نمیدونم چرا جناب فراستی و افخمی انقدر روی فروشنده زووم کردند؟ تنها دلیلش میتونه به حسادت ایرانی از موفقیت برادر خودش!برگرده
5 لایک
0 نظر
1395/07/13
پوریا روان خواه
متاسفانه جناب فراستی حتی قواعد نقد نویسی رو هم بلد نیست
3 لایک
1 نظر
1395/07/12
یار دبستانی
نه تو بلدی؟؟!!
1 لایک
1395/08/04
سیدمجتبی
نقد قابل تاملی است. فراستی سینما رو خوب میفهمه! اون به خوبی میتونه از پس اصغر فرهادی بربیاد
1 لایک
2 نظر
1395/07/10
یـــہ بــنده خــدآ
سالمی الان؟
1 لایک
1395/07/19
یـــہ بــنده خــدآ
توهم نزدی؟(خطاب به اون قسمت که گفتی خیلی خوبه)
2 لایک
1395/07/19
محمدرضا عابدی
بهترین نقد ممکن برای فروشنده
1 لایک
2 نظر
1395/07/09
بابک
قطعا بهترین نقد نیست چون یه نقد تعصبی هست
بعضی جاهای نقد کاملا درست و به جا هست
اما خیلی جاها، مشکلی هست که خود فراستی داره، و این که کلا سینمای مدرن بدش میاد
"دوربین روی کول با لرزش‌های شدید، عماد را در راه پله‌ها دنبال می‌کند. این دوربین- که گویی در گهوارهای در حال حرکت است- اجازه نمی‌دهد تمرکزی داشته باشیم و صحنه را درست نظاره کنیم. حس تنش و اضطراب را نیز زایل می‌کند"
خودتون قضاوت کنید جمله بالا رو، فراستی رو یه سری چیزها حکم قطعی صادر میکنه، دوربین روی دست تو شاهکارهای سینمایی هم میگه بی سوادی کارگردان، در حالی که تو سینمای امروز قطعا دینامیک بالای دوربین روی دست تاثیر بسیاری برای افزایش تنش و درگیر کردن ذهن مخاطب داره
قسمت دیگه حرف های فراستی
"غافلگیری از بین می‌رفت، اما در عوض ما از عماد جلو می‌افتادیم و "چه" حل می‌شد و "چگونه" مطرح. آن وقت تعلیق می‌توانست به جای غافلگیری شکل بگیرد. البته تعلیق که جوهر سینما– و درام– است بلدی می‌خواهد و کار هر کسی نیست"
مشکل این جاست که تنها متر فراستی هیچکاکه، رو همین حساب به فیلم شاهکار "12 مرد خشمگین"
نمره صفر میده، و به فیلم کوچه بی نام نمره بالاتری میده!!!! چرا؟ چون که به طبق فرمولی که فراستی چیده، 12 مرد خشمگین تعلیق نداره، غافلگیری داره، پس فیلم بدیه... رو همین منطق خشکش هم به به فیلم های شاهکار نولان و تارانتینو، که همه منتقدهای با سواد دنیا قبولش دارن، میگه آشغال...
بعد فکر میکنه فرهادی کارگردان بی سوادیه که فقط چون نیش و کنایه میزنه به شرایط اجتماعی ایران و به زعم خودش سیاه نمایی ایران رو کرده، پس بهش جایزه میدن، با خودش هم فکر نمیکنه، نولان و تارانتینو هم سیاه نمایی ایران رو کردن مگه که فیلم هاشون تو دنیا بازخورد مثبت داره، ولیفر خودش اونا رو بی سواد خطاب میکنه؟ مگه فیلم ساز سیاه نما کم تو ایران داریم؟ چرا به اونا جایزه نمیدن؟
2 لایک
1395/07/09
یـــہ بــنده خــدآ
ن خیر هیچم اینطور نیست
0 لایک
1395/07/19