به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
فیلم سینمایی مغزهای کوچک زنگ زده بهکارگردانی هومن سیدی در 3 سال پیش یعنی سال 1396 در گونه درام تولید شده است. مغزهای کوچک زنگ زده توانست در مرجع ارزشگذاری سینما و تلویزیون یعنی منظوم نمره 7.9 از 10 را از سوی مردم بدست بیاورد که نشان میدهد عموم مردم مغزهای کوچک زنگ زده را اثری باکیفیت و باارزش ارزیابی میکنند. سعید سعدی تهیهکننده مغزهای کوچک زنگ زده این فیلم را، بهعنوان محصول کشور ایران تهیه کرده است. مغزهای کوچک زنگ زده در تاریخ 1397/07/04 پخش خود را توسط پخشکننده نیکان فیلم در سینما آغاز کرد. در آن روزها مغزهای کوچک زنگ زده توانست آمار فروش 12،766،188،000 تومان را به ثبت برساند.
بازیگران فیلم مغزهای کوچک زنگ زده چه کسانی هستند؟ در مغزهای کوچک زنگ زده بازیگرانی چون نوید محمدزاده، فرهاد اصلانی، نازنین بیاتی، سیدفرید سجادیحسینی، مرجان اتفاقیان، نوید پورفرج و لادن ژاوه وند به ایفای نقش و بازیگری پرداختهاند. در فیلم مغزهای کوچک زنگ زده حدود 24 بازیگر جلوی دوربین رفتهاند که از نظر تعداد بازیگران میتوان مغزهای کوچک زنگ زده را یک اثر پربازیگر عنوان کرد. از اینلحاظ کارگردانی فیلم مغزهای کوچک زنگ زده باتوجه به بازی گرفتن از این تعداد بازیگر و مدیریت آنها کار بسیار دشواری بوده است؛ باید بررسی کرد آیا هومن سیدی بهعنوان کارگردان و بهعنوان بازیگردان و همچنین تیم بازیگری مغزهای کوچک زنگ زده توانستهاند در این زمینه موفق باشند و بازیهای درخشانی را نمایش دهند؟
از دیگر بازیگران فیلم مغزهای کوچک زنگ زده میتوان به مهیار راحتطلب، مهرداد بهاالدینی، معین شاه چراغی، منصوره ایلخانی، علی اعلایی، هامون سیدی، اشکان حسن پور و پیمان پازوکی اشاره کرد.
از محتوا و داستان فیلم مغزهای کوچک زنگ زده چقدر اطلاع دارید؟ فیلمنامه مغزهای کوچک زنگ زده توسط هومن سیدی نوشته شده است.
در خلاصه داستانی که یا از سوی تیم رسانهای اثر و یا توسط دیگر رسانهها درباره داستان مغزهای کوچک زنگ زده منتشر شده است، میخوانیم: «میگن اگه چوپان نباشه گوسفندها تلف میشن٬ یا گرگ بهشون میزنه یا از گرسنگی میمیرن٬ جون مغز ندارن. هرکی که مغز نداره به چوپان احتیاج داره٬ یه چوپان دلسوز... چوپان حکم پدر گوسفندها رو داره٬ آدم بدون پدر هیچی نیست. اون چوپانه ما همه گوسفنداشیم٬ اون به ما میگه کی بریم٬ کجا بریم٬ چیکار کنیم٬ کی بشینیم٬ کی پاشیم٬ کی بمیریم.»
فیلم مغزهای کوچک زنگ زده از نظر ساختار (فرم)، محتوا و محیط تولید، به آثار مختلفی شباهت دارد. با توجه به شاخصهای متعدد و گوناگونی میتوان گفت آثار مرتبط فیلم مغزهای کوچک زنگ زده عبارت است از: فیلم خشم و هیاهو، فیلم سیزده، فیلم متری شیشونیم، فیلم یک روز بخصوص و فیلم بدون تاریخ بدون امضاء.
فیلم مغزهای کوچک زنگ زده در میان لیست 100 فیلم برتر تاریخ ایران در سامانه منظوم مرجع ارزشگذاری سینما و تلویزیون، رتبه 59 را با امتیاز و رأی مردم کسب کرده است.
فیلم مغزهای کوچک زنگ زده در 2 جشنواره شرکت کرده است و توانسته در مجموع برای 9 مورد نامزد کسب جایزه و برای 10 بار برنده جایزه شود. در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، مهران ملکوتی نامزد جایزه بهترین صدابرداری، مهدی سعدی نامزد جایزه بهترین تدوین، پیمان شادمانفر نامزد جایزه بهترین فیلمبرداری، سعید سعدی نامزد جایزه بهترین فیلم، فرهاد اصلانی نامزد جایزه نقش دوم مرد، نوید پورفرج نامزد جایزه نقش دوم مرد، نوید محمدزاده نامزد جایزه نقش اول مرد، مارال جیرانی نامزد جایزه بهترین طراحی لباس، هومن سیدی نامزد جایزه بهترین کارگردانی، هومن سیدی برنده جایزه بهترین فیلمنامه، هومن سیدی برنده جایزه بهترین فیلم بر اساس آرای مردمی، هومن سیدی برنده جایزه بهترین فیلم از نگاه هنر و تجربه و سیدعلیرضا علویان برنده جایزه بهترین صداگذاری و میکس برای فیلم مغزهای کوچک زنگ زده شدهاند. در دوازدهمین دورهٔ جشنوارهٔ منتقدان و نویسندگان سینمایی، مهدی سعدی برنده جایزه بهترین تدوین، فرهاد اصلانی برنده جایزه نقش دوم مرد، نوید محمدزاده برنده جایزه نقش اول مرد، هومن سیدی برنده جایزه بهترین فیلمنامه، هومن سیدی برنده جایزه بهترین کارگردانی و سعید سعدی برنده جایزه بهترین فیلم برای فیلم مغزهای کوچک زنگ زده شدهاند.
از نظر تاریخچه فعالیت کارگردان و بازیگران فیلم مغزهای کوچک زنگ زده نیز آمارها و نکات جذابی را میتوان بیان کرد. براساس آمارها فیلم مغزهای کوچک زنگ زده به طور متوسط فعالیت 8ام بازیگران این اثر است. براساس امتیاز مردم فیلم مغزهای کوچک زنگ زده بهترین اثر سیدفرید سجادیحسینی، منصوره ایلخانی و محمدعلی کشاورز و یکی از 4 اثر شاخص نوید پورفرج در حرفه بازیگری محسوب میشود.
براساس امتیاز مردم فیلم مغزهای کوچک زنگ زده بهترین اثر هومن سیدی در حرفه کارگردانی محسوب میشود.
فیلم مغزهای کوچک زنگ زده براساس امتیاز مردم به آثار بهترین اثر هومن سیدی در حرفه نویسندگی محسوب میشود.
10 تن از بازیگران مغزهای کوچک زنگ زده، اولین فعالیت جدی بازیگری خود را در این اثر تجربه کردهاند، در واقع در مغزهای کوچک زنگ زده 10 فیلم اولی بودهاند: مرجان اتفاقیان، لادن ژاوه وند، مهیار راحتطلب، معین شاه چراغی، اشکان حسن پور، پیمان پازوکی، امید شیری، تیام منیری، تبسم جمالی پور و اشکان فتاحی.
همچنین هومن سیدی کارگردان مغزهای کوچک زنگ زده اولین همکاری خود با بازیگرانی چون فرهاد اصلانی، نازنین بیاتی، سیدفرید سجادیحسینی، منصوره ایلخانی، علی اعلایی، هامون سیدی، آرمین بهجت، کامران دبیری، صفر محمدی و محمدعلی کشاورز را در این اثر تجربه کرده است. در میان بازیگران مغزهای کوچک زنگ زده نیز 272 همکاریِ اول رخ داده، بهعبارت دیگر در این فیلم میان هر یک از 24 بازیگر با یکدیگر یک رابطه همکاری شکل گرفته که 272 همکاری برای اولینمرتبه در مغزهای کوچک زنگ زده رخ داده است. مانند: نوید محمدزاده و نازنین بیاتی، فرهاد اصلانی و سیدفرید سجادیحسینی، مرجان اتفاقیان و نوید پورفرج، لادن ژاوه وند و مهیار راحتطلب، مهرداد بهاالدینی و معین شاه چراغی.
عوامل تولید و بازیگران مغزهای کوچک زنگ زده در اینستاگرام نیز فعال هستند و مجموع میزان فالوئرهای اینستاگرام 17 نفر از این هنرمندان به بیش از 8،489،767 نفر میرسد.
مخاطبان بعد از تماشای فیلم مغزهای کوچک زنگ زده به ارزیابی اثر در منظوم پرداختهاند و نتایج مهمی درباره شاخصهای هنری، فنی و محتوایی اثر بدست آمده است. براساس نظرسنجی و دیدگاه مردم:
فیلم مغزهای کوچک زنگ زده قطعا ارزش تماشا دارد چراکه 89% مخاطبان معقدند فیلم مغزهای کوچک زنگ زده ارزش یک بار دیدن را دارد.
فیلم مغزهای کوچک زنگ زده قطعا خوشساخت هست زیرا 91% مخاطبان عقیده دارند فیلم مغزهای کوچک زنگ زده از لحاظ فنی باکیفیت ساخته شده است.
فیلم مغزهای کوچک زنگ زده قطعا عملکرد بازیگریِ خوبی دارد چراکه 91% مخاطبان عقیده دارند تیم بازیگری فیلم مغزهای کوچک زنگ زده نقشها را خوب بازی کردند.
فیلم مغزهای کوچک زنگ زده تا حد بسیاری خلاقانه هست زیرا 81% مخاطبان عقیده دارند داستان و ساختار فیلم مغزهای کوچک زنگ زده غیرتکراری و جدید است.
فیلم مغزهای کوچک زنگ زده تا حد بسیاری محتوای مناسبی دارد زیرا 79% مخاطبان عقیده دارند حرف و پیام فیلم مغزهای کوچک زنگ زده مفید و ارزشمند هست.
فیلم مغزهای کوچک زنگ زده تا حد بسیاری تفکربرانگیز هست چراکه 83% نظردهندگان بعد پایان فیلم مغزهای کوچک زنگ زده به آن فکر میکردند.
فیلم مغزهای کوچک زنگ زده نسبتا مناسب خانواده هست چراکه 63% مخاطبان عقیده دارند فضای فیلم مغزهای کوچک زنگ زده با فرهنگ خانوادهشان سازگار است.
فیلم مغزهای کوچک زنگ زده اصلا مناسب کودکان نیست چراکه تنها 17% مخاطبان عقیده دارند فضای فیلم مغزهای کوچک زنگ زده مناسب کودکان است.
میدانید علت موفقیت و درخشش تصویربرداری مغزهای کوچک زنگ زده در میان کارشناسان و جشنوارهها چیست؟ بهدلیل آنکه فیلمبرداری فیلم مغزهای کوچک زنگ زده را پیمان شادمانفر برعهده داشته است. مهدی سعدی تدوین فیلم مغزهای کوچک زنگ زده را بسیار درخشان انجام داده، بهطوری که بهزعم کارشناسان، تدوین بخش مهمی از مغزهای کوچک زنگ زده را تشکیل میدهد. فیلم مغزهای کوچک زنگ زده صدای ممتاز و باکیفیت خود را مدیون صدابرداری مهران ملکوتی است. محسن نصراللهی طراحی صحنه فیلم مغزهای کوچک زنگ زده را با موفقیت و کسب افتخارات گوناگون انجام نموده و مارال جیرانی طراحی لباس فیلم مغزهای کوچک زنگ زده را با موفقیت و کسب افتخارات مختلف انجام داده است. ایمان امیدواری چهرهپردازی یا طراحی گریم فیلم مغزهای کوچک زنگ زده را برعهده داشت. موسیقی متن فیلم مغزهای کوچک زنگ زده اثر بامداد افشار است و خواننده فیلم مغزهای کوچک زنگ زده نیز رضا کولغانی هست.
از دیگر عوامل اثر میتوان به حمید بخشینژاد و فارا بخشینژاد مسئول هنروران فیلم مغزهای کوچک زنگ زده، نرگس نافذ منشی صحنه فیلم مغزهای کوچک زنگ زده و اشاره کرد. در مجموع بیش از 46 نفر در تولید فیلم مغزهای کوچک زنگ زده نقش داشتهاند و هر یک از آنها در منظوم یک صفحه اختصاصی دارند.
کاربران نیز در 27 لیست از فیلم مغزهای کوچک زنگ زده یاد کردهاند. همچنین در بخش بررسی فیلم مغزهای کوچک زنگ زده 446 نفر از میان مردم به نقد و تحلیل خود از مغزهای کوچک زنگ زده پرداختهاند. در دادهکاوی و تحلیل ابر کلیدواژهها بررسیهای مردم برای فیلم مغزهای کوچک زنگ زده، بیشترین واژههای تکرار شده عبارت است از: سیدی، بازی، نوید، خوب، عالی، هومن و کارگردانی.
تاکنون در صفحه اختصاصی فیلم مغزهای کوچک زنگ زده در منظوم اطلاعات بسیاری توسط پژوهشگران و مردم ثبت شده است؛ در بخش گالری عکس و پوستر فیلم مغزهای کوچک زنگ زده 94 عدد، در بخش ویدئو و تیزر فیلم مغزهای کوچک زنگ زده 24 عدد، در بخش حواشی فیلم مغزهای کوچک زنگ زده 12 عدد، در بخش دیالوگ برتر فیلم مغزهای کوچک زنگ زده 3 عدد، در بخش نقد فیلم مغزهای کوچک زنگ زده 10 عدد گردآوری و درج شده است. همچنین تاکنون در بخشهای سوتی فیلم مغزهای کوچک زنگ زده هنوز موردی ثبت نشده است. قطعا ما و شما به این حد قانع نیستیم؛ باید بهکمک علاقمندان فیلم، سریال و تئاتر، این دایرةالمعارف آنلاین و بانک اطلاعات هنرمندان و آثار سینما، تلویزیون و تئاتر را کامل و کاملتر کنیم.
بنیامین یوسفی بازیگر
سلامی که پر از عشق برای نظر دان به این فیلم
فیلمی از دردر مردم
دیالوگ های عالی
و بازی عالی جناب نوید اقا محمد زاده بازیگر مورد علاقم
و اقافرهاد اصلانی
عجب فیلمی بود چقدر خوش ساخت چقدر سیدی ظرافت نشون داد از همون قاب اول محو فیلم شدم
فیلمبرداری روی دست برعکس لاتاری اعصاب خرد کن نبود بازی های بی نظیر مخصوصا نوید محمد زاده چند وقت بود همچین بازی ای بهم نچسبیده بود چقدر خوب بود این پسر یه بازی سطح جهانی داشت چطور این بازیو نادیده گرفتن ؟
استعداد یابی شاهکار سیدی پور فرج برای اولین کارش واقعا حیرت زدم کرد اصلا انتظار نداشتم ازش اینقدر راحت بازی کنه
کارگردانی با کیفیت فیلمنامه قوی صحنه پردازی و صدا گذاری عالی انگار همه چی دست به دست هم داده بودن سیدی کارشو به بهترین نحو جلو ببره
همه اینا نیازمند یه پایان بی نقص بود که بشه از این فیلم به عنوان شاهکار نام برد ولی سیدی توی ایستگاه اخر کم اورد اصلا پایانش راضیم نکرد ولی فکر به اینکه اینکار باعث بشه کارای با کیفیت تری از سیدی ببینیم راضیم کرد
به امید اینکه در اینده ی نزدیک پرچمدار فیلمسازی ایران بجای حاتمی کیا و مجیدی سیدی بشه
[[ با کمک یکدیگر کرونا را شکست میدهیم ]]
چوپان و گوسفند ، گوسفند و چوپان
مغز های کوچک زنگ زده پنجمین فیلم هومن سیدی در جایگاه کارگردان و به عقیده ی بسیاری از اهل فن که تا به این لحظه فیلم را دیده اند کامل ترین و بهترین اثر اوست .
در این مورد که فیلم آخر سیدی پخته ترین فیلم اوست (همچنین فیلم مورد علاقه ی بنده در بین آثار او در کنار سیزده) شکی نیست اما به عقیده ی نگارنده ، فیلم اوج نقطه ی فیلمسازی سیدی نیست و همچنان ایراداتی در آن دیده میشود (هرچند کفه ی ترازو صد در صد به سمت ویژگی های مثبت فیلم سنگینی میکند) ، ایراداتی که کمی جلوتر و بعد از بررسی کلی فیلم در این یادداشت به آن ها می پردازیم .
فیلم از هر نظر برای سیدی پیشرفت محسوب میشود ، چه سیدی فیلمنامه نویس و چه سیدی کارگردان .
در اینجا مشخص است که نسبت به چهار اثر قبلی وقت بیشتری برای فیلمنامه گذاشته شده است و سیدی تنها به دنبال ایده ی اولیه ی خوبی که بتواند به وسیله ی آن از فرم و قاب بندی های مورد علاقه ی خود استفاده کند نبوده است و متن و ایجاد چفت و بست های درست در آن را نیمه کاره رها نکرده است ( ایراد گفته شده به بیشترین مقدار در اثر سوم او یعنی اعترافات ذهن خطرناک من محسوس بود ) .
در کارگردانی نیز سیدی به پختگی و چیره دستی خوب و قابل قبولی در استفاده از فرم مورد نظرش رسیده است و این چیره دستی در چند سکانس از جمله درگیری دو گروه اوباش کاملا پیداست و فضاسازی خوب و میزانسن های قابل قبول و در کل کارگردانی خوب سیدی تماشاگر را به خوبی با داستان غریب کاراکتر های فیلم همراه میکند .
یکی دیگر از نکات مثبت فیلم بدون شک بازی های قابل توجه فیلم است . نوید محمد زاده متفاوت و چشمگیر ظاهر شده است (صد البته گریم فوق العاده ی ایمان امیدواری به بازی او کمک شایانی کرده است ) و با اینکه نقاط اشتراکی با نقش هایش در فیلم های دیگر میبینیم به خوبی از تکرار دوری کرده است و نقشی را که تا حدودی شبیه بعضی نقش هایش است را با اضافه کردن چند المان و ویژگی خاص (مثلا در نوع حرکت و راه رفتن) متفاوت ایفا کرده است .
فرهاد اصلانی و فرید سجادی حسینی قابل قبول ظاهر شده اند .
بازیگران کمتر شناخته شده و یا نابازیگرانی که کاملا از عهده ی نقش بر آمده اند و باورپذیر ظاهر شده اند ؛ از جمله بازیگر کاراکتر امیر ( نوید پور فرج ) که قطعا می توان آینده ی خوبی در بازیگری برایش متصور بود و گمان می کنم نام او را بیشتر در سال های آینده خواهیم شنید .
فیلمبرداری بسیار خوب پیمان شادمانفر و موسیقی هماهنگ با اتمسفر فیلم بامداد افشار نیز کمک ویژه ای برای فضاسازی فیلم بوده اند .
پس از اشاره به تمام ویژگی های مثبت اثر اشاره به چند نکته خالی از لطف نخواهد بود :
* این قسمت از نوشته قسمت هایی از داستان فیلم را لو می دهد *
فیلم از جایی به بعد (بعد از سکانس درگیری پلیس و اوباش و با ورود فیلم به یک ساعت دوم) تا حدودی دچار افت ریتم و حتی تا حدودی تغییر لحن می شود که تا حدودی باعث جدایی شدن تماشاگر از داستان میشود و اگر فیلم از اینجا تا پایان نیز ریتم خوب یک ساعت اول را حفظ می کرد نتیجه بسیار بهتر نیز می شد . (مشکلی که مشابه آن در فیلم دوم سازنده اش یعنی سیزده نیز محسوس بود)
اما مشکل اصلی نیمه ی دوم ، اشکالات فیلمنامه است ، اشکالاتی که پس از یک ساعت آغازین خود را نشان می دهند .
دقیقا مشخص نیست از اینجا به بعد چه اتفاقی قرار است بیافتد ؛ تماشاگر شاهد چند اتفاق است که نشان می دهد احتمالا قرار است فیلم با آن اتفاق جلو برود اما تقریبا نیمه کاره رها می شوند ؛ آیا قرار است شاهد دلدادگی شاهین به همکار خواهر ناتنی اش باشیم؟ (با توجه به دیدار و نوع گفت گوی آنها جلوی آرایشگاه زنانه) ، آیا قرار است شاهد جابجایی قدرت از شکور به شاهین باشیم؟ یا به نوعی همان جابجایی گوسفند و چوپان(که در طی چند سکانس مقدمه چینی این داستان را میبینیم ) و یا . . . البته که در پایان متوجه این نکته که در نهایت شاهین و شکور (البته شکوری که به نوعی از اینجا به بعد راهش توسط برادرش شهروز ادامه پیدا میکند) راه و مسیرشان از هم جدا می شود (و سیدی این جدا شدن مسیر آنها را به وسیله ی آن صحنه ی روبرو شدن شاهین و شهروزی که از زندان آزاد شده است بسیار خوب به تصویر می کشد) و به نوعی تحول شاهین را میبینیم اما امکان اینکه مقدمه چینی بهتری برای این تحول در نظر گرفته می شد نیز بود (البته که مقدمه چینی برای رسیدن به این موضوع را داریم اما جای کار بیشتری داشت و کمی در لحظاتی به مخاطب گرای اشتباه داده می شود و تماشاگر را در لحظاتی هر چند اندک به بیراهه می کشد ) .
سیدی در کارگردانی به پختگی بسیار خوبی رسیده است و سبک خود را کاملا پیدا کرده است و امضای او را می توان پای اثرش دید . هر چند سبکی که سیدی در کارگردانی پیدا کرده متاثر از فیلم بین بودن این کارگردان و پیگیری سینمای دنیا است و حتی شاید در جاهایی استفاده از بعضی عناصر فیلم های مورد علاقه اش را در فیلم هایش میبینیم و حتی شاید در قسمت هایی حس کنیم اثر او کلاژی است از فیلم هایی که دوستشان دارد که به هیچ عنوان ایرادی نمی توان به آن گرفت چرا که حاصل کار هویت مستقل خود را دارد و قطعا اینکه بتوانی با استفاده از ترکیب چند اثر هنری ، اثر هنری نو و با هویت مستقل خود را بسازی کار قابل توجه و ویژه ای انجام داده ای . نکته ی دیگر این که سیدی بومی سازی و ایرانیزه کردن فضاها و عناصری که از آنها الهام میگیرد را نیز به خوبی بلد است ، اگر به عنوان مثال در قسمت هایی از فیلم خود از فیلمی تاثیر میگیرد که داستان باند تبهکاری ای است در حومه ی شهری در برزیل ، بلد است چگونه فضایی با شباهت هایی به آن فضا را برای تماشاگر ایرانی درست کند و حتی موسیقی آمریکای جنوبی آن فیلم را نیز به موسیقی بومی اما با حال و هوای شبیه به آن تبدیل می کند . پس در جواب منتقدانی که سیدی را به تاثیر گرفتن از آثاری دیگر متهم میکنند می توان این اطمینان را داد که او اگر هم تاثیری میگیرد راه و رسم این تاثیر گرفتن را به خوبی می داند .
در آخر باید گفت مغز های کوچک زنگ زده بی شک یکی از بهترین فیلم های این دوره از جشنواره است (اگر بهترین آن نباشد) و سیدی را پس از تماشای اثر پنجمش می توان یکی از مهم ترین فیلمسازهای نسل خودش دانست هرچند تعدادی نکته ی منفی کوچک هنوز دیده میشود (به عنوان مثال ارجاعاتی که ناخواسته یا خواسته در این فیلم و در سکانس حیاط خانه به ابد و یک روز و نقش محمد زاده در آنجا میدهد یا هنگامی که در خشم و هیاهو طناز طباطبایی را در چادر زندان میبینیم نقش او در فیلم هیس دخترها فریاد نمی زنند به ذهن متبادر می شود) .
به شخصه مشتاقانه در انتظار فیلم بعدی هومن سیدی هستم و پس از تماشای اثر آخرش نام او را در فهرست فیلمسازهای مورد علاقه ام پررنگ تر میکنم