به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
روحالله حجازی پس از سه سال دوری از ساخت فیلم، با «اتاق تاریک» در سی و ششمین دورهی جشنوارهی فیلم فجر، حضور پیدا کرد. روحالله حجازی جزو نسل جدید فیلمسازان ایرانی به شمار میرود. او تحصیلات سینمایی ندارد. تجربهاش درسینما از ساخت فیلم کوتاه آغاز شده است. با اینحال هنگامی که سال ۸۶، اولین فیلم سینمایی بلندش «درمیان ابرها» را به جشنوارهی فجر فرستاد، توانست سیمرغ بلورین بهترین فیلم را در بخش نگاه اول، ویژهی فیلمهای نخست فیلمسازان جوان، کسب کند.
او به ساخت فیلم ادامه داد و پس از موفقیت فیلم اولش، «در میان ابرها»، فیلمهای «زندگی خصوصی آقا و خانم میم»، «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو»، «مرگ ماهی» و «هیهات» را ساخت. که هیچکدام به اندازهی «درمیان ابرها» موفق نبود. اما در مجموع منتقدان آنها را فیلمهایی قابل قبول ارزیابی کردند.
حجازی در انتخاب و پردازش سوژههای آثارش، سبک درام اجتماعی را برگزیده است. او بر مسائل خانواده ایرانی تمرکز کرده و محوریت آثارش را همواره به روابط درون خانوادگی و تنشها و چالشهای پیشروی خانوادههای ایرانی اختصاص داده است. نکته قابلتامل در آثار او آن است که جنس مشکلات و روابط طرحریزی شده در داستان و فیلمهایش، بسیار ملموس و واقعی است. مشکلات گذار از سنت به مدرنیته، تقابلهای فرهنگ مذهب محور با فرهنگهای متفاوت و آداب و رسوم و جزییات فرهنگ سنتی ایران، در فیلمهای او برجسته میشوند و بر اساس آنها داستان و درام شکل میگیرد و پیش میرود.
حجازی، خود فیلمنامهی سه فیلم از آثارش را نوشته است. گرچه تفاوت سبک و روش درام پردازی خود او، با نویسندگانی که از فیلمنامهی آنها برای ساخت فیلمهایش بهره برده، مشخص و آشکار است. اما وجه مشترک فیلمنامههای خودش و نویسندههای فیلمهای دیگرش را باید در توجه به جزییات معمولی دانست. او و همکارانش در بخش نگارش فیلمنامه، این وجه مشترک را دارند که به جزییاتی به ظاهر بیاهمیت و بدیهی در روابط انسانی توجه میکنند و با دیالوگهایی ساده یا اتفاقاتی کوچک، تقابل فرهنگی مد نظر خود، یا چالش پیشروی شخصیتهای داستان خود را بنا میکنند. در درامهای او، فراز و فرودهای خیلی موثر یا اتفاقات خیلی خارقالعاده یا دیالوگهای ضربالمثلوار، کمتر دیده میشود. آنچه هست، اتفاقات و جزییات و مکالماتی شبیه زندگی روزمرهی خانوادههای ایرانی است که در روند داستانی عادی و واقعگرایانه اتفاق میافتند.
این را باید جزو نقاط قوت کار حجازی دانست که مخاطب را با مطرحکردن درست آنچه برای او آشنا و ملموس است، جذب میکند.
مقولهی دیگری که برای حجازی جذاب بهنظر میرسد، علاوه بر ساختار کلی خانوادههای ایرانی، نظیر آنچه در «مرگ ماهی» ترسیم کرد، روابط بین زن و مرد است. روابط رسمی یا غیر رسمی بین زن و مرد در آثار او چندین بار محور داستان قرار گرفته اند. از جمله در «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» و «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» فیلمنامهی هر دو اثر، نوشتهی علی طالبآبادی است. و مواجهه با جزییات ریز در روابط بین شخصیتهای زن و مرد در این دو فیلم، همانگونه که گفته شد، در آنها مشهود است.
بهنظر میرسد روحالله حجازی در فیلم پنجماش، «اتاق تاریک» هم، نوعی از روابط بین زن و مرد و چالشهای پیش رویشان را زیربنای فیلمنامه و فیلم خود قرار داده باشد. در خلاصه فیلم سینمایی «اتاق تاریک» چنین آمدهاست: «فرهاد و هاله فصل جدید زندگی خود را آغاز کردهاند و این سرآغاز تغییرات دیگری است که آنها را در مواجهه با مسایل جدیدی قرار میدهد…» این خلاصه داستان، تا حدودی یادآور حال و هوای فیلم «زندگی خصوصی خانم و آقای میم» است. که در آن، پیشرفتهای شغلی مرد و عدم تطابق همسرش با اقتضائات این پیشرفت، هستهی اصلی چالشهای داستان قرار گرفته بود. اما باید توجه داشت که اینبار نویسندهی فیلمنامه خود حجازی است و بیتردید با سبک وسیاقی متفاوت با «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» روبرو خواهیم بود.
حجازی در بخش انتخاب بازیگر، سراغ بازیگران قوی و معروف میرود. از همان اولین فیلم که ایفای نقش اصلیاش بر عهدهی الناز شاکردوست بود، تا «اتاق تاریک»، حجازی از هنرپیشگان معروف و موفقی دعوت به هکاری کرده است. نظیر مهتاب کرامتی، حمید فرخنژاد، نیکی کریمی، حامد بهداد، ترانه علیدوستی و ...
در «اتاق تاریک» نیز ایفای دو نقش نخست فیلم خود را به ساره بیات و ساعد سهیلی سپرده است.
ساره بیات، قطعا چهره معروف خود را مدیون درخشش در فیلم «جدایی نادر از سیمین» ساختهی اصغر فرهادی است. اما حقیقت آن است که او پیش از آن با مجموعهی تلویزیونی «یک مشت پر عقاب» وارد عرصهی هنرپیشگی شده بود. چهار سال قبل از ایفای نقش در فیلم «جدایی نادر از سیمین» هم در فیلم «مقلد شیطان» ساختهی افشین صادقی حضور یافته بود. اما بازی بینقص و باور پذیرش در نقش مکمل فیلم «جدایی...» بود که مخاطبان و سینماگران را همزمان، متوجه استعداد و توانایی تحسینبرانگیز او کرد. ساره بیات توانست جوایز متعدد داخلی و خارجی را بابت بازیاش در آن فیلم، نصیب خود کند.
پس از آن بهعنوان چهرهای شناخته شده، در فیلمهای متعدد حضور یافت و بازیهای خوبی از خود ارائه داد. اما هنوز هیچکدام نتوانسته موفقیت فیلم «جدایی نادر از سیمین» را برای او تکرار کند. هر چند برای بعضی از آنها باز هم جوایزی دریافت کرده است. نظیر چند جایزه بینالمللی برای فیلم «فصل فراموشی فریبا».
برخی از آثاری که او در آنها بازی کرده است را میتوان بدین ترتیب برشمرد: «زرد»، «بیست و یک روز بعد»، «لابی»، «آدت نمیکنیم»، «محمد رسولالله»، «ناهید»، «خداحافظی طولانی»، «خوابزدهها»، «ساکن طبقهٔ وسط»، «فصل فراموشی فریبا» و «لامپ ۱۰۰». از این میان، او برای بازی در «ناهید» و «آااادت نمیکنیم» هم کاندیدای دریافت جوایزی بود که هیچکدام منجر به دریافت قطعی جایزهی مد نظر نشد.
او فرزند سینماگر ایرانی، سعید سهیلی است. طبق روال ورود فرزندان سینماگران به عالم سینما و حیطهی حرفهای والدین خود، ساعد سهیلی هم از بازی در آثار پدرش و همچنین فیلمبرداری پشت صحنهی برخی از فیلمهای او وارد این عرصه شده است. هنوز هم در کارنامهی هنری او، در زمینهی بازیگری، بیش از هر کارگردان دیگری، نام سعید سهیلی به چشم میخورد. اما این مانع از آن نشده است که قدرت بازیگری خود او هم دیده شود.
ساعد سهیلی برخلاف ممکن است آنچه تصور شود، اولین جایزهی داخلیاش را بابت بازی در فیلم ویدیویی «میان ماندن و رفتن» ساختهی بهروز شعیبی دریافت کرد. گرچه همزمان و در همان سال، برای بازی در فیلم «گشت ارشاد» ساختهی پدرش هم نامزد دریافت سیمرغ بلورین شده بود، اما این جایزه نصیب وی نشد.
او جایزهی بعدیاش را سال ۹۳ برای بازی خوبش در فیلم خوشساخت و موفق «رخ دیوانه» ساختهی ابوالحسن داوودی نصیب خود کرد. در فهرست بازیهای او نام این فیلمها به چشم میخورد:
«ماهورا»، «گشت ارشاد۲»، «۵۰ کیلو آلبالو»، «مالاریا»، «پل خواب»، «رخ دیوانه»، «کلاشینکف»، «چند متر مکعب عشق»، «متروپل»، «او خوب سنگ میزند»، «همه چیز برای فروش»، «بشارت به یک شهروند هزاره سوم»، «چارچنگولی» و «شب برهنه».
دیگر بازیگران فیلم « اتاق تاریک» امیررضا رنجبران، مروارید کاشیان، محمد امامی، رضا احمدی، ژیلا دایی با معرفی سید علیرضا میرسالاری هستند. به جز سید علیرضا میرسالاری، دیگران کمابیش تجربه حضور در سینما را داشته اند. به عنوان مثال امیررضا رنجبران بازیگر آثاری همچون «ارادتمند نازنین بهاره تینا»، «ناپدید شدن»، «لانتوری» بوده است. مروارید کاشیان هم پیش از این با روحالله حجازی در آثاری همچون «اتاق تاریک»، «مرگ ماهی» به عنوان «بازیگر» و «طراح لباس» همکاری داشته است.
عوامل دیگر فیلم «اتاق تاریک» هم عبارتاند از: مدیر فیلمبرداری: پیمان شادمانفر، آهنگساز : کارن همایونفر، طراحی و ترکیب صداها : امیرحسین قاسمی، تدوین : رضا شهبازی، جلوه های بصری : جواد مطوری، مدیر صدابرداری: حسین بشّاش، طراح چهره پردازی: عباس عباسی، دستیار اول کارگردان و برنامه ریز : امیر علیازی، طراح صحنه: بهادر حسینزاده، طراح لباس: مروارید کاشیان، فیلمبردار: ادیب سبحانی، مدیرتدارکات: امیر اسکندری، منشی صحنه: دنیا راد، عکاس: امیرحسین شجاعی و مشاور رسانه ای: آریان امیرخان.
نویسنده: سمیه سادات حسینی