به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
به گزارش منظوم؛ مرجع سینما و تلویزیون ایران، تیتراژ، ویترین یک برنامه تلویزیونی، سریال یا فیلم سینمایی است. ویترین یک کار می تواند مضمون بی محتوای یک اثر را به اوج برساند یا وقتی اثر خود موفق است آن را در ذهن ها ماندگارتر کند. تیتراژها به شکلی که امروز آن ها را می شناسیم در آستانه ۱۸ سالگی است. حالا بعد از ساخت هر اثر منتظر تیتراژ ابتدایی یا پایانی اش هستیم، تیتراژها برایمان حکم امضای اثر را دارند و گاهی با اسم بردن از تیتراژ نام برنامه یا سریال را به خاطر می آوریم. تیتراژ خواندن برای خواننده ها هم اهمیت پیدا کرده است و هر از چند گاهی خواننده هایی که از وادی تیتراژ خواندن دور افتاده اند دست به افشاگری می زنند و خواننده هایی که با یک بار تیتراژ خواندن دیده شدند منکر مافیای تیتراژخوانی می شوند. در آستانه ۱۸ سالگی تیتراژها می خواهیم وضعیت این فرزند به سن قانونی رسیده را در دنیای پرهیاهوی خواننده ها و تهیه کننده ها بررسی کنیم.
محمد اصفهانی و قاسم افشار مطرح کردند
تیتراژها معامله می شوند
تیتراژ خواندن پولی صدای خیلی از خواننده ها را در آورده است. محمد اصفهانی می گوید:«تهیه کننده به جای این که دغدغه ها و وسواس های من را بپذیرد و دستمزدم را بدهد تا کار را اجرا کنم، از میان پیشنهاد های انبوهی که از سوی خوانندگانی به او رسیده که حاضر هستند برای شناخته شدن حتی پول هم بدهند، یکی را انتخاب می کند» . قاسم افشار، خواننده پاپ هم می گوید تیتراژ خواندن پولی شده است. وی در گفت و گویی که با او داشتیم چنین بیان کرد: هم اکنون تیتراژ یک سری از سریال ها معامله می شود، حتی شاید بتوان گفت عمده ای از آن ها. تهیه کننده این کارها، به خواننده ها پیشنهاد می کنند تا آن ها با پرداخت این مبالغ بتوانند تیتراژ آن سریال را بخرند. نمی توانم اسم آن تهیه کننده را ببرم اما به خود من پیشنهاد ۷۰ میلیون تومانی برای خواندن تیتراژ یک سریال را دادند. همین باعث شده است که تیتراژ بیشتر سریال های تلویزیونی را فقط با صدای چند خواننده می شنویم. تیتراژها بین خواننده هایی که پول می دهند تا تیتراژ بخوانند می چرخد وگرنه چه دلیلی دارد یک سری از خواننده ها همیشه تیتراژ بخوانند و بقیه هم چند سال از آن دور باشند» . وی افزود: برای توقف این باندبازی باید همه خواننده ها با هم متحد شوند که اتفاق بعیدی است. افشار ضمن این که باندبازی را آفت تیتراژ خوانی دانست، گفت: «با وضعیت موجود، سریال ها با یک صدای خاص شنیده می شود. یک سری کارها سفارشی و پولی می شود و بدون محتوا. همین الان هم سطح کیفی تیتراژها افت کرده و به همین دلیل سلیقه موسیقایی مخاطب هم دچار تزلزل شده است البته باید به سلیقه مردم احترام گذاشت اما الان اوضاع به گونه ای شده که نمی توان تشخیص داد مردم چه نوع موسیقی را می خواهند» .
شهرام شکوهی گفت
مافیایی در کار نیست
من به مافیای تیتراژ خوانی در تلویزیون اعتقادی ندارم. یک سری محدودیت ها در صدا و سیما و انتخاب خواننده در این سازمان وجود دارد، عده ای مانند من اجازه فعالیت در صدا و سیما را ندارند و با این حساب بخشی از خواننده ها باقی می مانند که تهیه کننده ها از بین آن ها صدای چند نفر را دوست دارند و ترجیح می دهند بیشتر تیتراژ سریال شان را آن ها بخوانند.باز هم می گویم من به مافیا اعتقادی ندارم چون زمانی تلویزیون و تیتراژهایش جذابیت داشت. الان برای تیتراژی که کمتر شنیده می شود چطور می توان مافیا را باور کرد؟ به هر حال آرزو می کنم که حال و روز صدا و سیما از حال امروزش بهتر شود و همه چیز سر جای خودش قرار بگیرد.
امید نعمتی خواننده گروه پالت
خواننده باید با صاحب اثر هم فکر باشد
واقعیت این است که نمی دانم مافیای تیتراژ وجود دارد یا نه. ما سال ها دوست داشتیم با سروش صحت یک کار مشترک انجام دهیم و این موضوع برای تیتراژ سریال لیسانسه ها اتفاق افتاد. ما به دلیل کیفیت پایین بسیاری از سریال ها حاضر نبودیم برای تیتراژ آن ها بخوانیم اما لیسانسه ها را به دلیل خلاقیت و ایمانی که به سروش صحت داشتیم قبول کردیم. تیتراژ دیگرمان برای فیلم سینمایی ماهی و گربه شهرام مکری را با همین سخت گیری انتخاب کردیم و خواندیم. برای ما این همکاری ها این طور صورت می گیرد که باید با کارگردان هم فکر و هم عقیده باشیم تا بتوانیم برای اثرش، تیتراژ بخوانیم. اگر اسم این را باند بازی می گذارند، باند بازی و رفیق بازی به این شکل در همه جای دنیا وجود دارد.
گفت و گو با رئیس جامعه صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران
ما هر چه شنیدیم پچ پچ و درگوشی بود
تهیه کننده ها هم صنف دارند و ما به سراغ اولین نهاد صنفی مدنی سینمای ایران یعنی جامعه صنفی تهیه کنندگان ایران و سید ضیاء هاشمی رئیس هیئت مدیره این جامعه رفتیم. در یک گفت و گوی تلفنی ادعای تیتراژ خوانی پولی را مطرح کردیم. او ضمن مبهم اعلام کردن این ادعا که هر از چندگاهی بعضی خواننده ها آن را مورد بحث قرار می دهند، گفت:«تا به حال در جامعه صنفی تهیه کننده ها، گزارشی مبنی بر پولی بودن تیتراژ سریال یا فیلم های سینمایی نداشته ایم. صحبت هایی که شنیدیم در حد پچ پچ و درگوشی هایی بوده است که هیچ وقت علنی و رسمی نشدند. هر چند همان ها هم مبهم و غیر قابل پیگیری است. هر خواننده هر چند وقت یک بار این موضوع را مطرح می کند و بدون بردن نام مشخص، گروهی از تهیه کننده ها را مورد اتهام قرار می دهد. شاید مواردی وجود داشته که خواننده جویای نامی به دنبال خواندن تیتراژ سریال های پرطرفدار و پر بیننده تلویزیونی بوده است اما نکته این است که تهیه کننده ها به طور معمول آن را رد می کنند. این طور خواننده ها خام اند و بی تجربه. تهیه کننده ای داشتیم که به دلیل نقش دادن پولی به تازه بازیگرها، اخراج شده است اما در این مورد هنوز نه شکایت رسمی داشتیم و نه سند و مدرکی. اگر ادعای خواننده ها حقیقت دارد می توانند با اعلام نام تهیه کننده و ارائه شواهد، جریان را از جامعه صنفی پیگیری کنند. خواننده ها جزو جامعه هنری ما هستند و به همین دلیل این ادعاها را از جهت اتهام بررسی نمی کنیم. ما برای ساحت هنری آن ها ارزش قائلیم» .
گفت و گو با رضا جودی، تهیه کننده مطرح سینما
خواننده ها به دنبال تیتراژ پولی اند
در جریان ادعای خواننده هایی مثل قاسم افشار، انگشت اتهام به سمت صنف تهیه کننده های تلویزیونی است. شرط انصاف نیست که یک طرفه به قاضی برویم و از تهیه کننده ها درباره درست یا اشتباه بودن این ادعا چیزی نپرسیم. رضا جودی، تهیه کننده سریال های محبوبی مثل صاحبدلان و لیسانسه هاست. او می گوید ممکن است این جریان وجود داشته باشد اما نه آن طور که قاسم افشار مطرح کرده است. گفت و گوی ما را با او می توانید در ادامه بخوانید.
+بیایید از اول شروع کنیم. اصولا انتخاب تیتراژ یک سریال یا فیلم سینمایی به عهده کیست، تهیه کننده یا کارگردان؟
-به طور معمول با توافقی که بین هر دو نفر صورت می گیرد خواننده تیتراژ انتخاب می شود. بعضی وقت ها کارگردان پیشنهاد می دهد و تهیه کننده می پسندد و گاهی وقت ها تهیه کننده پیشنهاد می دهد و کارگردان قبول می کند.
+در سریال لیسانسه ها خواننده تیتراژ را چه کسی انتخاب کرد؟
-سروش صحت پیشنهاد داد و من هم مخالفتی با انتخابش نداشتم.
+هر چند وقت یک بار ادعایی از سمت خواننده هایی مطرح می شود مبنی بر این که تیتراژ سریال ها بین خواننده و تهیه کننده معامله می شود. خواننده مبلغی چند ده میلیونی را به تهیه کننده می پردازد و به این ترتیب خواننده تیتراژ سریال می شود. آخرین موردش هم قاسم افشار. او گفته تهیه کننده ای به من پیشنهاد۷۰ میلیون تومانی داده است. نظر شما چیست؟
-راستش ما تا به حال از این کارها نکردیم. این حرف ها نقل دهان بعضی هاست. مگر بازیگرهای خانم نمی گویند به ما چشم دارند؟ این حرف ها همه جا هست و همه خودشان را مجاز می دانند که این حرف ها را بزنند. تا به حال خواننده ای اسمی از تهیه کننده هم برده است؟ با کلی گویی که چیزی معلوم نمی شود. حتی اگر چنین چیزی باشد که به خواننده های اسم و رسم دار مثل قاسم افشار پیشنهاد نمی کنند. ممکن است به خواننده ای که به دنبال شهرت است و هنوز معروف نشده است از این پیشنهادها بدهند تا یک شبه راه صد ساله را برود اما فکر نمی کنم این پیشنهادها را با خواننده های مطرح در میان بگذارند.
+یعنی خواننده به تهیه کننده پیشنهاد می کند که برای اثرش، تیتراژ بخواند؟
-ممکن است خواننده هایی که هنوز در مارکت موسیقی نام آشنا نیستند به تهیه کننده ای مراجعه کنند و بگویند این مقدار پول را می دهیم و تیتراژ سریال تان را هم می خوانیم. این طور خواننده ها می خواهند به اعتبار خواندن تیتراژ خودشان را مطرح کنند. اما بیشتر تهیه کننده ها به علت کم تجربگی این خواننده ها پیشنهادشان را رد می کنند.
+ خواننده های دیگری هم این ادعا را داشتند.
-خب اگر این طور است تیتراژ نخوانند. اجباری در کار نیست.
+اگر این ادعا واقعیت نداشته باشد، می توان آن را بررسی کرد. چرا تهیه کننده ای این موضوع را پیگیری نمی کند؟
-چه پیگیری وقتی اسمی در کار نیست. مثل این است که بگویید پزشک ها رشوه می گیرند، تمام دکترها بروند شکایت کنند؟ بله. شاید پزشکی که پول اضافه می گیرد هم هست این مسئله در همه صنف ها ممکن است و نمی توان آن را به همه نسبت داد. به نظر من این خواننده ها با این مصاحبه ها می خواهند خودشان را دوباره مطرح کنند، مصاحبه خرجی ندارد و جنجال راه می اندازد. اگر هدف شان غیر از این است، باید از تهیه کننده نام ببرند و ترسی نداشته باشند.
آخرین اخبار، رویدادها و حواشی روز سینما، تلویزیون، بازیگران و هنرمندان ایران را در صفحهی اخبار منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران میتوانید دنبال کنید.