به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
به گزارش منظوم؛ مرجع سینما و تلویزیون ایران، جدیدترین و آخرین اخبار جشنواره را در روز دوم با هم مرور میکنیم:
از همان روزی که رضا رشیدپور به عنوان مجری برنامه «هفت» انتخاب شد، دستهای زیادی به نشان اعتراض بالا رفت. محمود گبرلو با وجود همه انتقاداتی که گاه و بیگاه به او نشانه میروند، گفت:«من و افخمی و جیرانی، سه مجری هفت، با همه تفاوتهایی که داشتیم، کار و زندگیمان سینما بوده ولی رشیدپور اصلا آدم سینمایی نیست.» و حالا بعد از دومین شبی که برنامه «هفت» روی آنتن شبکه سوم سیما رفته، همه با گبرلو موافق هستند و هجمه انتقادها به برنامهای که بنا بود از سینما بگوید و فیلمهای جشنواره، بیشتر هم شده است. چالشهای عوامپسندانه برنامه «هفت» در شب گذشته، امروز داغترین سوژه اصحاب رسانه در شبکههای اجتماعی و محوطه پردیس سینمایی ملت بود؛ اینکه منتقدان برنامه «هفت» از گفتن حتی یک جمله موثر درباره فیلمهایی که دیدهاند عاجز هستند و انگار توجیه شدهاند که آب از آب تکان نخورد. این در حالی است که از ویژه برنامه جشنواره فیلم فجر انتظار میرفت به جای اینکه صحبتهای مهران مدیری حول انتقاد از دولت و ناتوانی در صحبت از دیگر نهادها را در بوق و کرنا کند، فیلمهای این دوره جشنواره را به چالش بکشد. امروز محسنی اژهای در واکنش به سخنان دیشب مهران مدیری که گفته بود مگر میشود از قوه قضاییه انتقاد کرد، گفت:«پس این همه حرف که در مورد قوه قضاییه میزنند چیست؟» جان کلام هم اینکه «هفت» قرار بود «نود» سینمایی باشد و باید فکری به حال این برنامه و مخاطبانش کرد.
حکایت یک دغدغه
قصه از جای دیگری آغاز میشود و در نقطه حساسی به پلاسکو گره میخورد. شاید یکی از جذابترین نکاتی که امروز بعد از تماشای فیلم «چهارراه استانبول» بسیار مورد توجه قرار گرفت، همین بود. اینکه مصطفی کیایی تلاشی برای بازسازی حادثه پلاسکو نداشته و صرفا قصهای ساخته که در جریان داستان، یاد پلاسکو و آتشنشانان هم زنده میشود. این اما همه ماجرا نبود. خیلیها در کنار تحسین شجاعت کیایی برای انتخاب سوژهای که هنوز برای همه مردم ملتهب است، این انتقاد را هم به عملکرد او داشتند که برای ادای دین به آتشنشانان و دردی که بر آنها رفته، پلانهای مربوط به آتشنشانان به طرزی افراطی و صرفا از روی ترحم یا شاید احترام پُررنگ شده است. خیلیها به بازی ضعیف و خارج از حد انتظار مهدی پاکدل در نقش آتشنشان نقد جدی وارد کردند و پیشنهاداتی مانند حامد بهداد یا نوید محمدزاده را روی میز گذاشتند و دیگرانی بودند که از همکاری دوباره زوج موفق بهرام رادان و محسن کیایی تعریفها کردند. بعضی از تماشاگران بعد از یک سال دوباره برای پلاسکو اشک ریختند و عده دیگری گفتند کیایی با ساخت فیلمی درباره پلاسکو قمار کرده است. مصطفی کیایی هم در پاسخ به تمام واکنشهای مثبت و منفی در نشست خبری فیلم «چهارراه استانبول» گفت:« زمانی که حادثه پلاسکو رخ داد جوگیر شده بودم که حتما فیلمی بسازم که پلاسکو در آن نقش داشته باشد. پلاسکو هم سیاسی بود هم تجاری. بحث من اقتصاد بود. پلاسکو اقتصاد ما بود که ریخت و این برای من دغدغه بود.»
جسارت و شجاعت
مستند «بانوی قدس ایران» که از افتتاحیه جشنواره سینما حقیقت کنار گذاشته شد، حواشی درباره نمایشی که مصطفی رزاق کریمی درباره زندگی همسر امام خمینی ساخته بود، بالا گرفت. هر چند «بانو قدس ایران» دوباره به بخش رقابتی جشنواره حقیقت برگشت و به نمایش درآمد، اما مخاطبان کوتاه نیامدند و تا امروز که این فیلم در پردیس گالری ملت روی پرده رفت، حرف و حدیثها همچنان ادامه داشت. در حالی که ابراهیم حاتمیکیا مستند «بانو قدس ایران» را اثری تاثیرگذار عنوان کرد که اشک او را سرازیر کرده، کیهان این اثر را مستندی در تحریف زندگی امام دانست. آنطرف عدهای از منتقدان گلایه کردند که چرا هر سوژه تاریخی را مغایر با حقیقتی که وجود داشته میدانید و دیگرانی بودند که نوشتند:«وقتی قرار است برای اولین بار دری به خانه امام باز شود، باید همهچیز درست و حسابشده پیش برود.» با اینحال نمایش «بانو قدس ایران» هم در پردیس ملت تمام شد و نوبت به «لاتاری» و هادی حجازیفر رسید و عدهای در توییتر به شوخی نوشتند:«برای تماشای فیلم لاتاری با خودتان تخمه بروجردی ببرید تا بازی خوب حجازیفر بهتر به جانتان بنشنید.» با اکران «لاتاری» باز نقدها و تمجیدها یک بار دیگر صف کشیدند؛ مخالفان گفتند:« لاتاری ملغمهای بود از قیصر و فیلم هندی و سبک تگزاسی و حیف که مساله قاچاق زنان اینقدر غیرحرفهای فیلم شده است.» و آنطرف عده دیگری آخرین اثر محمدحسین مهدویان را نمونه سینمای شهری که شاید روزگاری ابراهیم حاتمیکیا میتوانست بسازد یا باید میساخت و نساخت توصیف کردند؛ فیلم جوانپسندانهای که دیر شروع میشود و کلی وقت در تهران صرف میکند تا دو شخصیتش را سوار هواپیما کند و به دبی بفرستد. در این میان عدهای انتخاب سوژه قاچاق دختران را موضوع جسورانهای دانستند و معتقد بودند مهدویان شجاعت به خرج داده سراغ این سوژه رفته و با این انتخاب به نوعی تابوشکنی کرده است. در پایان روز سوم، نشست خبری «لاتاری» هم برگزار شد و عنوان «شلوغترین نشست خبری» را هم از خود کرد؛ حمید فرخنژاد در پاسخ به انتقاد تند خبرنگاری که گفت:«فیلم شما نشان میدهد در دستگاه اطلاعاتی میشود عملیات خودسرانه انجام داد»، با همان چاشنی طنز همیشگی و در کمال خونسری پاسخ داد:« با استدلال شما جان وین باید چندین بار تا به حال اعدام میشد»، هادی حجازیفر عیب سیدمحمود رضوی، تهیهکننده «لاتاری» را اصلاحطلب نبودن او عنوان کرد و آنطرف محمود رضوی در پاسخ به این سوال که اگر قالیباف رئیسجمهور میشد باز هم این فیلم را میساختید، گفت:« قطعا با سرعت بیشتری پروانه ساخت میگرفتم و میساختم.» در نهایت هم خبرنگاری درباره سکانس پایانی فیلم سوالی با این مضمون پرسید:«آیا رگ غیرتی که موسی در پایان فیلم نشان میدهد اخطاریه سیاسی حزب شما به دار و دسته حاکمی است که قدرت را در دست دارد؟» که پاسخ این سوال با قهقههای کشدار محمود رضوی و محمدحسین مهدویان روبهرو شد و تهیهکننده فیلم پاسخ را به کارگردان حواله داد و همهچیز در همهمه و شلوغی تمام شد. بهرحال که دنیای جشنواره فقط در پردیس ملت خلاصه نمیشود و آن بیرون، در خیابانهای شهر و در سینماهای مردمی، دوستداران فیلم و سینما برای تماشای هر کدام از این فیلمها ساعتها در صفهای طولانی میایستند و میان اشکها و خندهها، برای فیلمسازان محبوبشان کف میزنند. به این ترتیب سومین روز جشنواره فیلم فجر هم میان سوژههای ملتهب، تاریخی و حساس تمام شد و در خاطرهها ماند.
- اخبار جشنواره:
جشن سیمرغ و پروانهها فردا برگزار نمیشود
حبیب ایلبیگی با تاکید بر اینکه برنامه جشن بزرگ «سیمرغ و پروانه ها» برای حضور هرچه بیشتر دانشآموزان، کودکان و نوجوانان در سینماها، در سانس صبح روزهای برگزاری سی وششمین جشنواره فیلم فجر در سینماهای میزبان جشنواره در تهران و سراسر کشور برگزار میشود، افزود: این برنامه روز دوشنبه ۱۶ بهمن به دلیل آلودگی هوا و اعلام تعطیلی مدارس از سوی اداره کل آموزش پرورش، در شهر تهران برگزار نمیشود.
وی تصریح کرد: تعطیلی این برنامه از طریق سامانه اردویی مدارس که مسئولیت هماهنگی حضور دانش آموزان در سینماها را بر عهده دارند به کلیه مدارس تهران اطلاع رسانی شده است.
قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی ادامه داد: بر اساس جدول نمایش جشنواره، در این روز قرار بود فیلم پویانمایی «فیلشاه» به کارگردانی هادی محمدیان همزمان با سایر استانها برای دانش آموزان شهر تهران نیز اکران شود.
ایل بیگی اظهار امیدواری کرد با رفع مشکل شرایط جوی و آلودگی هوا شهر تهران برنامه «سیمرغ و پروانه ها» دوباره آغاز شود.
در برنامه جشن بزرگ «سیمرغ و پروانهها» برنامههای متنوعی از قبیل دیدار دستاندرکاران پنج فیلم «قهرمانان کوچک»، «دنیای کیفها»، «فیلشاه»، «دزد و پری ۲» و «شکلاتی» با دانشآموزان حاضر در سالنهای سینماهای جشنواره، دیدار هنرمندان شاخص عرصه سینمای کودک و نوجوانان با دانشآموزان و آیتمهای شاد مرتبط با جشنهای پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و دهه فجر پیشبینی شده که به مدت پنج روز از چهاردهم تا هجدهم بهمن ماه در سالنهای اصلی سینماهای مردمی جشنواره در تهران و مراکز استانها به صورت رایگان برگزار میشود.
سی و ششمین جشنواره فیلم فجر از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه به دبیری ابراهیم داروغه زاده برگزار می شود.
تقاضای مهران احمدی از مردم
مهران احمدی کارگردان و محمد حسین قاسمی تهیه کننده فیلم «مصادره» در اکران دیروز سینما جوان در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، فیلم خود را همراه با مردم دیدند.
مهران احمدی در انتهای اکران فیلم به روی سن رفت که با تشویق فراوان حاضران مواجه شد. او خطاب به مردم گفت: در رویاهایم آرزو دارم که چند نفر از این اختلاسگران را جلوی پای شما بیندازم و از شما میخواهم که با رأی دادن به این فیلم، نگذارید لابیهای قدرت، جلوی دیده شدن این فیلم را بگیرند.
«محمدحسین قاسمی» در پایان اکران «مصادره» در سینماجوان گفت: فیلم «مصادره» را به شکلی ساختیم که به مخاطب احترام بگذاریم و اگر فیلمی کمدی میسازیم، سرو شکل و استانداردهای درستی داشته باشد.
«مهران احمدی» در گفتوگو با ستاد خبری جشنواره با اشاره به اکران فیلم در جشنواره اظهار داشت: این چند روز استقبال عالی بود و هر کارگردانی وقتی این جمعیت را میبیند، خستگیاش درمیرود. مخاطب برای من در درجه اول اهمیت است اما نه به هر بهانهای. به هر حال همانطور که خطاب به مردم گفتم دوست دارم مردم از فیلم راضی باشند و به آن رأی بدهند.
نامزدها 24 ساعت قبل از اختتامیه اعلام میشوند
هیأت داوران سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، کار خود را از 12 بهمن آغاز کردند و نامزدها 24 ساعت قبل از اختتامیه معرفی خواهد شد.
به گزارش ستاد خبری جشنواره فیلم فجر، هیأت داوران متشکل از سرکار خانم طائرپور و آقایان حسن خجسته، بهرام بدخشانی، رسول صدرعاملی، کمال تبریزی، محمدرضا فروتن و خسرو دهقان بازبینی آثار را از تاریخ 12/11/96 همزمان با نمایش آثار در سینماهای مردمی آغاز کردند.
بنا بر این گزارش، داوری آثار جشنواره امسال احتمالاً تا 19 بهمن ادامه خواهد یافت. هیات داوران جشنواره حداقل 24 ساعت قبل از مراسم پایانی نامزدهای دریافت جوایز را معرفی خواهند کرد.
نمایش فیلم در سانسهای فوقالعاده در حال برنامهریزی و اجرا است
محمدرضا فرجی مدیر امور سینماهای جشنواره فیلم فجر در پاسخ به ادعای برخی رسانههای گروهی مبنی بر خالی بودن ظرفیت سالنهای سینما و عدم فروش بلیت سینماها به مخاطبان که در صفهای خرید ایستادهاند به ستاد خبری جشنواره فیلم فجر گفت: بخش عمدهای از ظرفیت بلیت سالنهای سینمایی جشنواره به صورت پیشفروش به متقاضیان بر اساس برنامهریزی اعلام شده از سوی ستاد جشنواره فیلم فجر -که اطلاعرسانی کامل شد- فروخته شده است و صندلیها از نظر جشنواره، متعلق به صاحبان بلیت هستند و نمیتوان صرف دیدن ظرفیت خالی -که البته چنین نیست- بلیت جدید فروخت.
او با اشاره به استقبال مردمی گفت: بخشی از ظرفیت سالنها مخصوص گیشه به صورت تک سانس در محل سالنهای سینمایی به فروش میرسد که بعضی از سالنهای فوقالعاده نیز برای پاسخگویی به نیاز مخاطبان در حال برنامهریزی و انجام است.
محمدرضا فرجی ضمن تشکر از صاحبان سینماها در همراهی با روند برگزاری جشنواره گفت: سینماهای جشنواره فیلم فجر خوشبختانه نهایت همکاری را برای جلب مخاطبان جشنواره فیلم فجر دارند و پاسخگوی مخاطبان سینما هستند.
دارا حیایی: نمیخواهم از اسم پدرم استفاده کنم
دارا حیایی بازیگر فیلم «شعله ور» درخصوص حضور خود در سینما در کنار پدرش امین حیایی گفت: شک نکنید نام امین حیایی نام بزرگی است ولی این را بدانید می خواهم از تجربیات پدرم استفاده کنم و نه از اسمش هیچ وقت نمی خواهم پشت نام پدرم کار کنم.
او درباره آینده کاری خود در عرصه بازیگری افزود: نمی دانم بعد از بازی در فیلم حمید نعمت الله چه اتفاقاتی برای من می افتد اما هر اتفاقی هم باشد با تمام وجود برای آن تلاش خواهم کرد. من برای تمام اتفاقاتی که می افتد آمادگی کامل دارم و می خواهم همه جوره در این راه بجنگم.
این بازیگر جوان درباره چگونگی حضور خود در فیلم شعله ور تاکید کرد: من مستقیماً از سوی حمید نعمت الله برای این نقش انتخاب شدم و در این میان پدر و پسر بودن دو شخصیت اول برای کارگردان مهم بود. من برای این نقش تست دادم و اینطور نبود که پدرم باعث انتخاب من در این فیلم باشد.
حیایی با اشاره به مشورت های همیشگی خود با پدرش خاطرنشان کرد: من از تمام تجربیات پدرم امین حیایی استفاده میکنم و سعی کرده ام به عنوان یک بازیگر تمام رفتار و حرکات خود را اصلاح کنم. برای من تبدیل به اسم و سلبریتی شدن اهمیتی ندارد. نمی خواهم همیشه روی پرده سینما باشم اما از من به بدی یاد شود. می خواهم در آینده حتی اگر یک کار میکنم آن کار قابل دفاع و ارزشمند باشد.
شوخی رضا عطاران با مشهدیها
شب گذشته (شنبه 14 بهمن) فیلم «مصادره» اولین ساخته سینمایی مهران احمدی با بازی رضا عطاران در پردیس سینمایی اطلس مشهد به نمایش درآمد.
نمایش «مصادره» در سالنهای پردیس سینمایی اطلس با تاخیر 45 دقیقهای انجام شد که رضا عطاران در هر چهار سالن نمایش این فیلم حضور پیدا کرد و از تماشاگران عذرخواهی کرد.
عطاران در یکی از سالنها بعد از عذرخواهی گفت: «قبل از هر چیز باید از راه افتادن مجموعه سینمایی اطلس در محله گاراژدارهای مشهد که محل زندگی من در کودکی و نوجوانی بوده است، تشکر کنم.»
این بازیگر ادامه داد: «به من گفتهاند که هارد فیلممان که البته من دقیقا نمیدانم یعنی چه! دیر رسیده است و این جا دارد کپی میشود. برای همین 10 دقیقه حاضرم هرکاری یا ژانگولر بازی که خواستید برایتان انجام دهم.»
عطاران به درخواستهای متفاوت تماشاگران حاضر در سالن با شوخی و خنده پاسخ داد و سرانجام یک صحنه سانسور شده از فیلم کاهانی را اجرا کرد.در ادامه، بازیگر فیلم «مصادره» تاکید کرد همه سینماهای تازه تاسیس در شروع کار با چنین مشکلاتی روبرو میشوند. وقتی در واکنش به این حرف، یکی از مسئولین این پردیس سینمایی قول داد تماشاگران دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نخواهند بود، عطاران به شوخی گفت: «ولی من قول نمیدهم!»
آخرین اخبار، رویدادها و حواشی روز سینما، تلویزیون، بازیگران و هنرمندان ایران را در صفحهی اخبار منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران میتوانید دنبال کنید.