به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
به گزارش منظوم؛ مرجع سینما و تلویزیون ایران، این روزها شرکتهای تکنولوژی عدیدهای در زمینه کنترل تماشای تلویزیون پدیدار شدهاند. این شرکتها رویکرد بدیعی را برای عرضه و تقاضای محصولات رسانهای تعریف کردهاند. تجربیات رسانههای نوین همچون نتفلیکس که گونهای جدید از روند تولید و پخش محتوا را عملیاتی کردهاند به نحوی که دیگر مخاطب به مانند گذشته نباید به انتظار قسمت بعدی در پای تلویزیون بنشیند بلکه این مخاطب است که تمام قسمتهای سریال در اختیار اوست و نحوه تماشا و زمانبندی آن را خود کنترل میکند.
در پژوهشی که به ترجمه و همت دفتر پژوهشهای صنعت رسانه و محتوا صورت گرفته است عواملی که آینده تلویزیون را رقم میزند و به نوعی دگرگون میکند مطرح شده است.
۱- شبکه های اجتماعی، نقش و تاثیر رویدادها و وقایع اجتماعی را پررنگتر خواهند کرد.
تلویزیون اثرات و بازتاب اجتماعی فرهنگی خود را به مانند گذشته دیگر ندارد و به نوعی رو به افول است. مخاطب از اینکه در چاردیواری خانهاش بنشیند و یک طرفه به او پیام داده شود احساس اشباع و انفعال میکند. رسانههای نوین در پی گونهای از خلق مخاطب هستند که مخاطب در جریان تاثیرات و خلق رویدادهای اجتماعی قرار گیرد و در فرآیند خلق اثر دخیل باشد.
۲- متناسب با پلت فرمهای جدید، داستان پردازی هم تکامل خواهد یافت.
یک سوم زمان صرف شده برای رسانههای دیجیتال، متعلق به گوشیهای هوشمند و تبلتهاست. این تغییر در فرم دیداری مخاطب به گونهای جدید از فرآیند خلق محتوا میانجامد با طراحی صفحههای نمایشی نوین قاعدتا لوازم و شرایط خاصی برای مخاطب در نظر گرفته میشود دیگر مخاطب صرفا بزرگی و کو چکی صفحه نمایش برای او اولویت نیست بلکه نوع روایت داستان و همراهی او با روایت و دخالت او در فرآیند خلق داستان اولویت او میشود.
۳- با همه گیر شدن صفحات نمایش، نیاز به محتوای مناسب هم بیشتر میشود.
کم شدن ارزش صفحههای نمایشی و دسترسی رایگان به آنها و حضور در خانه، محل کار و معابر عمومی مخاطب را با پدیده تکثر محتوا درگیر میکند. فرد در خانه، آشپزخانه، اتاق خواب حتی در سرویس بهداشتی در معرض ارائه و دریافت محتوا به انحای مختلف است این روند شان محتوا، انتخاب و اراده مخاطب و ارائه آن را دچار دگرگونی میکند.
۴- نوآوری در تکنولوژیهای کنترل تلویزیون موجب پدید آمدن تکنیکهای جدید پیشنهاددهی به مخاطب میشود.
گمگشتگی مخاطب در پیدا کردن محتوای مورد نظر خود و فرآیند زمان بر آن باعث شکلگیری تکنیکهایی برای فهم، کنترل و هدایت ذائقه مخاطب شده است. این تکنیکها از زمان جست و جو و تغییر کانال برای پیدا کردن محتوای مورد نظر مخاطب، کاسته و سلیقه و علایق او را آنالیز میکند.
۵-تماشای بدون وقفه تلویزیون سبب نوآوری بیشتر در سنجش رفتار مخاطب و شخصیسازی محتوا خواهد شد.
عالمی از انتخاب و تکثر محتوا و فشردگی زمان و مکان در این زمانه سرویسهای ارائه محتوا و رسانههای نوین را در برابر حجم عظیمی از مخاطب و سلیقه قرار داده است. شخصی سازی محتوا و القای این ذهنیت که محتوا برای آن فرد ساخته شده است و درعین سرگرمی او را در یک مشارکت اجتماعی رسانه ای هم دخیل می کند.
طرح این یافتههای آینده پژوهانه از رسانه تلویزیون و رسانههای نوین ما را به بررسی و تحلیل عمیقتر در وضعیت رسانهای جامعه خود پرتاب میکند رسانه ای که هنوز زبان آن دچار لکنت است و به ساز و کار یک رسانه تراز مردمی در شان و قامت انقلاب اسلامی نرسیده است و حالا با موج تغییرات و دگرگونی لحظه ای حاکم بر آن باید نسبت و اراده خود را در این امواج رسانهای سنجیده، گزینش و انتخاب کند و در آینده یک بازنده رسانهای و منفعل که حامل محتوا بیهویت است نباشد.
آخرین اخبار، رویدادها و حواشی روز سینما، تلویزیون، بازیگران و هنرمندان ایران را در صفحهی اخبار منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران میتوانید دنبال کنید.