به گزارش منظوم؛ مرجع سینما و تلویزیون ایران، با شروع اکران قاتل اهلی روزنامه جوان درباره این فیلم نوشت:
سرانجام فیلم جنجالی، حاشیهساز و پردردسر «قاتل اهلی»، کتک خورده و زخمی و نالان خود را به سالنهای سینما رساند تا اگر قرار است بلایی سرش بیاید، در سینما بیاید!
هنوز به درستی معلوم نیست، جناب قاتل کتک خورده، همان قاتل دوست داشتنی استاد بزرگ سینما مسعود کیمیایی است یا قاتل بانوای کسی است که به عنوان تهیهکننده، جیب او را پولباران کرده است؟!
روزگاری، نقش نام مسعود کیمیایی بر سیمای فیلمهایش، از اعتبار والای او و سینمایش در کشور نشان داشت، اما سالها است با آنکه همچنان نام او در کنار اسم سایر نامآوران سینمای ایران میدرخشد، لیکن دیگر از بزرگی فیلمهایش خبری نیست. از همین رو بهرغم تمام جدلها و درگیریهای پیرامون فیلم جدید او، قاتل اهلی اثر بزرگی در سینما محسوب نمیشود.
واقعیت اینکه، قاتل روی پرده، چه همان قاتل رنجور و بینوای
مسعود کیمیایی باشد یا قاتل پول تهیهکننده آن، در اصل ماجرا، یعنی درجهیک، کامل و جذاب نبودن فیلم تأثیر ندارد و در ردیف آثار برجسته کارگردان آن قرار نمیگیرد. قاتل اهلی درحد قابلیتها و اعتبار سینمایی یک کارگردان بزرگ و تاریخساز سینما چون کیمیایی نیست.
گرچه این فیلم بابضاعت موجود هم، نشانههای سینمای مسعود کیمیایی را در موضوع و ساختار دارد و میتوان بغض فرو خورده کارگردان را در لحظههای ریزش و فروپاشی شخصیت قاتل اهلی دید و همچنین از برخی فیلمهای روی پرده سرتر است و سنگاندازیهای گروهک انحرافی هنر و تجربه هم نمیتواند مانع نمایش و تماشای آن شود، ولی از سلیقههای قوچانی تهیهکننده هم بینصیب نمانده است! در هر صورت، قاتل اهلی از لحاظ پردازش مناسب اجتماعی و سیاسی مضمون خود و داستانسازی همدلیبرانگیز از زندگی کاراکتر اصلی، شخصیتپردازی، بازیگری غیریکدست و ایجاذ و جذابیت سینمایی، دچار کاستی است.
در واقع آنچه این روزها تحت عنوان قاتل اهلی روی پرده سینماهای کشور جولان میدهد، صرفنظر از زد و خوردهای سرمایه و هنر و میزان دخالت و نظارت تهیهکننده و کارگردان در شمایل بخشی کنونی فیلم و بانوایی و بینواییاش، در مکانی فراتر از یک فیلم معمولی سینمایی نمیایستد و جای مهمی را در کارنامه سینمایی کیمیایی به خود اختصاص نمیدهد.
مهم نیست که حال و روز و آسیبهای هنری و سینمایی کنونی قاتل اهلی تاچه حد متأثر از نقش سرمایه یا کمکاری کارگردان بوده است، مهم این است که از نگاه مخاطب، فیلم به نمایش درآمده با نام قاتل اهلی با امضای مسعود کیمیایی، اثری شاخص، جذاب، اقناعکننده و ماندگار در سینمای ایران نیست و وصل کردن آن در تبلیغات، توسط تهیهکنندهاش به فیلم مانای تاریخ سینمای ایران؛ قیصر، برای کشاندن تماشاگر به سینما، نهتنها گرهی از مشکلات قاتل اهلی باز نمیکند که چهره تاریخی و سینمایی قیصر را هم خدشهدار میکند!
انتظار تماشاگر از یک فیلمساز بزرگ، تماشای یک فیلم بزرگ از او است و این توقع طبیعی است، مگر آنکه فیلمساز و تماشاگر به این باور برسند که او به استراحت نیاز دارد و زمان انتقال دانش و تجربیاتش به نسل تازه نفس سینما فرا رسیده است!
آخرین اخبار، رویدادها و حواشی روز سینما، تلویزیون، بازیگران و هنرمندان ایران را در صفحهی اخبار منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران میتوانید دنبال کنید.