به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
به گزارش منظوم؛ مرجع سینما و تلویزیون ایران، هومن سیدی، با اسمی عجیب برای فیلمش، به سی و ششمین جشنواره فیلم فجر آمده است. سیدی با پنج فیلم پیشین خود نشان داده است که بیانی مخصوص خود در روایتهای اجتماعی دارد. نگاهی جدی، کمی تلخ، مدرن، اما جذاب. از سوژههایی که برای فیلمهایش برگزیده گرفته تا نحوه و لحن روایتگری، بازیها، فضاسازی و ...همگی در خدمت بهوجود آوردن این زاویه خاص نگاه هستند.
بیایید نگاهی به سوژههای او بیندازیم. خردهفروشان جوان مواد مخدر و گروگانگیری در «آفریقا»، مقولهی قتل و اعدام بین سلبریتیها در «خشم و هیاهو»، طلاق و نوجوانی در حصار مشکلاتش، در «سیزده» و مصرف مواد مخدر شیشه و توهمات ناشی از آن، در «اعترافات ذهن خطرناک من»! گرچه هیچکدام از این موضوعات دلیلی بر آن نیست که فرض کنیم اینبار هم در فیلم جدید هومن سیدی، با مشکلی مخوف و عمیق در جامعه روبروییم. شاید این دفعه موضوع دیگری ذهن جسور و ناآرام سیدی را به خود جلب کرده باشد. با اینحال دربارۀ موضوع این فیلم جز «داستان مغزهایی که زنگ زدهاند.» هیچ نمیدانیم و بهتر است گمانهزنی را متوقف کنیم و منتظر اکران فیلم بمانیم.
هومن سیدی خود را متعلق به بخش رِئالیست و روایتگر سینمای ایران میداند. اما باید گفت که نوع روایتگری او، با سعید روستایی یا اصغر فرهادی تفاوت دارد. او، تلختر است. اما این متاع هم بین مخاطبان سینما، مشتری خاص خودش را دارد که کمشمار هم نیستند و فیلمهای هومن سیدی، جزو آثار کمفروش سینمای ایران نیست. اما او چگونه عوامل جذب مخاطب را در فیلمهای خود فراهم میکند؟
«آفریقا» هم از حواشی توقیف برای افزایش اشتیاق مخاطب بهره برد و هم از بودن نام کسانی مانند شهاب حسینی، جواد عزتی و ... . در «اعترافات ذهن خطرناک من» اما نه از توقیف خبری هست و نه از هنرپیشهی صاحبنام. «خشم و هیاهو» هم هنرپیشگان قَدری دارد، هم سوژهای جنجالی و جذاب. در این میان الگوی خاصی به دست نمیآید. هومن سیدی، در هر فیلم، به نحوی مخاطب را راضی کرده است. او اینبار، هنرپیشههای موفق و معروفی را به بازی در فیلم خود فراخوانده است. البته در کنار آنها با دادن فراخوان و بازبینی بیش از پانزده هزار ویدیوی ارسالی از داوطلبان، چندین هنرپیشهی تازهکار را هم برای نخستین بار به پردهی نقرهای آورده است:
در فیلم «مغزهای کوچک زنگزده» نوید محمدزاده، فرید سجادی حسینی، علی اعلایی و فرهاد اصلانی با معرفی مرجان اتفاقیان، نوید پورفرج، هامون سیدی، لادن ژاوهوند، مهیار راحتطلب، مهرداد بهاالدینی، معیین شاهچراغی، اشکان حسنپور، پیمان پازوکی، امید شیری، آرمین بهجت، تیام منیری، تبسم جمالیپور، منصوره ایلخانی، کامران دبیری، صفر محمدی، محمود کیان و با حضور نازنین بیاتی بازی میکنند.
محمدزاده یا «ببر کورد فروردینی» آنگونه که خود را در اینستاگرامش خطاب کرده است، از پدیدههای نوظهور بازیگری در سینمای این سالهای ایران است. جنس بازی بسیار رئال و فیزیک خشن و جدی او، در کنار بیپرواییاش در نمایاندن نابترین عکسالعملهای بشری در هنگام ترس، خشم، عشق و اندوه، او را در منظر چشم مخاطب، بسیار جذاب کرده است.
او از سال ۸۷ با بازی در «آندو» از بهمن قبادی پا به عرصهی سینما گذاشت. هرچند با عدم موفقیت قبادی در دریافت پروانهی نمایش، دیدهشدن نوید محمدزاده بر پرده، موکول به فیلم بعدیاش: «در میان ابرها» شد. اما درخشش واقعی او اندکی بعد با «عصبانی نیستم» رخ داد. این فیلم علاوه بر جلب تحسین شدید بینندگان، برای او جوایزی پرحاشیه هم به همراه آورد. بعد از آن، سیر موفقیت پیاپی او با فیلمهای بعدی، ادامه یافت: «ناهید»، آیدا پناهنده،۱۳۹۳«لانتوری»،رضا درمیشیان،۱۳۹۴، «ابد و یکروز»، سعید روستایی،۱۳۹۴، «خفهگی»، فریدون جیرانی، ۱۳۹۵، «بدون تاریخ بدون امضا»، وحید جلیلوند، ۱۳۹۵، همچنین «مغزهای کوچک زنگزده» سومین همکاری او با هومن سیدی پس از «خشم و هیاهو» ،۱۳۹۴، «سیزده»، ۱۳۹۲، به حساب میآید.
گویا پیش از او، قرار بود نقش برادر نوید محمدزاده در «مغزهای کوچک زنگزده» را حامد بهداد بازی کند. از ماهیت و ویژگیهای این نقش اطلاعی در دست نیست تا بتوان گفت که کدام یک برای بازی در آن مناسبتر بودهاند. تنها شاید بتوان به ترکیب حامدبهداد و نوید محمدزاده در مقایسه با ترکیب اصلانی و محمدزاده، اشاره کرد. حامد بهداد از جهاتی در جنس بازیگری و فیزیکش چندان تفاوتی با خود محمد زاده ندارد. اما اصلانی، هنرپیشهای بسیار منعطفتر است که در طیفهای بازیگری متنوعتری نسبت به این دو نفر میگنجد. او سابقهی بازی در نقشهای طنز و جدی، مثبت و منفی، محزون و شاد و ...را دارد. ترکیب او با محمدزاده، قطعاً از جدیت ترکیب خواهد کاست و بر بار طنز آن خواهد افزود.
اصلانی فیلم و سریالهای بسیاری بازی کرده و جوایز بسیاری هم برده است. او هنرپیشهای توانا و قابل اعتماد است که نشان داده از پس هر نقشی بر میآید. از جمله آثاری که او در آنها ایفای نقش کرده، می توان به «مختارنامه»، «شاهگوش»، «یه حبه قند»، «یک روز بخصوص»، «من مادر هستم»، «عصر یخبندان» و «مستانه» اشاره کرد.
از درخشش او در فیلم «دربند» مدت زمان زیادی نمیگذرد. این فیلم جوایز زودهنگامی را نصیب این هنرپیشه که «دربند» فیلم اولش بود، کرد. نازنین بیاتی، بعد از موفقیت «دربند»، در فیلمهای متعددی ظاهر شد. ولی هنوز نتوانسته موفقیت فیلم نخستش را تکرار کند. هرچند او بسیار جوان است و بنظر میرسد استعداد پیشرفت و تکرار موفقیتهایش را داشته باشد. بعضی فیلمهایی که بیاتی در آنها ایفای نقش کرد، از این قرار است: «ارسال یکآگهی تسلیت برای روزنامه»، «فرشتهها با هم میآیند»، «مردن به وقت شهریور»، «رخ دیوانه»، «طعم شیرین خیال»، «مادری» و «آینه بغل».
سجادی حسینی گویا مسنترین هنرپیشهی فیلم جدید سیدی، «مغزهای کوچک زنگزده» است. او به تازگی برای بازی در نقشی مکمل در فیلم معروف «فروشنده» از اصغر فرهادی، توانست بیش از پیش در میان مردم شناخته شود. او سالهای حضور خود در عرصۀ هنرهای دراماتیک را به بازیگری در هر سه زمینۀ تئاتر، سینما و تلویزیون گذرانده است. علاوه بر آن او در چندین اثر سمت دستیاری کارگردان را برعهده داشته و همچنین سه مجموعۀ تلویزیونی را نیز کارگردانی نموده است. از جمله آثاری که او در آنها به نحوی دست اندرکار بوده است، می توان از «مسافر ری»، «عشق شیشهای» و «امامعلی» بهعنوان دستیار کارگردان، مجموعههای تلویزیونی «خط آتش»، «مهرآباد» و «بانو» هر سه در مقام کارگردان و «ایتالیا ایتالیا»، «لونه زنبور»، «مدرسه پیرمردها» و «عشق شیشهای» به عنوان بازیگر نام برد.
تهیه کنندهی این فیلم هم سعید سعدی است. تهیهکنندهای که نامش در پس بسیاری از فیلمهای موفق سینمای ایران، حک شده است و از نگرش عمیق و حرفهای در تشخیص بهترین نوع فیلمها برای سرمایهگذاری حکایت میکند. در کارنامه تهیهکنندگی او نامهایی مانند «گیلانه»، «در میان ابرها»، «تردید»، «آلزایمر» و «روزهای زندگی» دیده میشود که همگی برای او در مقام تهیهکننده و با عنوان بهترین فیلم، جوایزی به ارمغان آوردهاند. همین سلیقه، نشان از این دارد که فیلم «مغزهای کوچک زنگزده» ارزش سرمایهگذاری را در نگاه این تهیهکنندهی پرتجربه داشته است. سعدی پیش از این تهیهکنندگی دو فیلم دیگر هومن سیدی، «سیزده» و «خشم و هیاهو» را نیز بر عهده داشته است.
عوامل دیگری هم در ساخت این فیلم همکاری داشته اند:
جانشین تولید: یاسر سلیمانی، سرپرست گروه کارگردانی: فرید سجادی حسینی، برنامهریز: هانیه بساتینی، دستیاران کارگردان: میثم بیدقی - محمدجواد سعدی، مدیر فیلمبرداری: پیمان شادمانفر، مدیر صدابرداری: مهران ملکوتی، طراح صحنه: محسن نصرالهی، طراح گریم: ایمان امیدواری، طراح لباس: مارال جیرانی، صداگذار: علیرضا علویان، آهنگساز: بامداد افشار، جلوههای ویژه میدانی: ایمان کریمیان، جلوههای ویژه بصری: بهنام خاکسار، طراح بدلکاری: امیر بدری، منشی صحنه: شیدا باسمهچی، تدوین: مهدی سعدی - هومن سیدی، مدیر تدارکات: مهدی بحری، عکاس: امیرحسین شجاعی، فیلم پشت صحنه: ریحانه طراوتی و مشاور رسانهای: آریان امیرخان.
تیم سازندگان این فیلم و در راس آنها هومن سیدی، ترجیح دادهاند که پیش از اکران، اطلاعات بسیار کمی از این فیلم را منتشر کنند. برای همین کار گمانهزنی دربارۀ آن چندان راحت پیش نمیرود. اما هومن سیدی کارنامهای جذاب دارد و می توان مدتی انتظار برای یافتن جواب سوالهای پیرامون این فیلم را تاب آورد.
نویسنده: سمیه سادات حسینی