به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
به گزارش منظوم؛ مرجع سینما و تلویزیون ایران، تاکنون سینما و تلویزیون ایران زوجهای هنری بسیاری به خود دیده است. اما تعداد آنهایی که با موفقیت همراه بوده و بعضا تکرار هم شده به انگشتان یک دست میرسد. در این پرونده تمام زوجهای هنری سینما و تلویزیون ایران را به همراه میزان موفقیتشان بررسی کرده ایم. اگر بخواهیم خیلی موشکافانه به مفهوم زوج در سینما بپردازیم، میتوانیم به این تعریف یک خطی بسنده کنیم که زوج، به دو بازیگر روبروی هم گفته میشود که بتوانند هارمونی خاصی میان خلق نقشهای یکدیگر برقرار کنند و در ضمن ایفای فوقالعاده نقششان، نقش قابل توجهی در فروش بسیار خوب فیلم داشته باشند. با بخش اول این پرونده ما همراه باشید.
آغاز همکاری جدی: سال ۷۳ (کلاه قرمزی و پسرخاله)
تعداد همکاری موفق: بیش از ۱۲ همکاری
نوروز ۹۶ بدون کلاه قرمزی، چیزی کم داشت. بعد از چند سال خبری از عروسک های دوست داشتنی روی آنتن نوروزی شبکه دوم سیما نبود اما پس از کش و قوسهای فراوان زمزمه های بازگشت کلاه قرمزی و دوستانش دوباره شنیده می شد و پخش کلاه قرمزی در نوروز ۹۷ بهترین خبر ممکن برای هواداران پرشمار این عروسک بود.
حمید جبلی و ایرج طهماسب، بادوام ترین و کم نوسان ترین پارتنرهای سینما و تلویزیون ایران به شمار می روند. زوجی که سالهاست با خلاقیت های شان مردم را سرگرم می کنند و نسخه هنری شان هنوز هم خریداران زیادی در جامعه دارد. به جز کلاه قرمزی های سینمایی و تلویزیونی، این دو نفر در سه فیلم دختر شیرینی فروش، زیر درخت هلو و رفیق بد نیز همبازی بوده اند. حمید جبلی، تحلیل ساده ای از این همکاری طولانی مدت دارد: «بچه بودیم عقل مان نمی رسید با هم کار کردیم و دیدیم چهل سال شده که همکاریم.»
پرویز پرستویی – فاطمه معتمد آریا
آغاز همکاری: سال ۷۶ (مرد عوضی)
تعداد همکاری موفق: ۴ از ۶ همکاری مشترک
میزان موفقیت: ۶۶ درصد
چندین سال است که این زوج جذاب و کاریزماتیک سینمایی را در یک قاب مشترک تماشا نکرده ایم اما آنچه آنها در همکاری های مشترک شان در همه این سال ها ساخته اند، فراموش نشدنی به نظر می رسد. پرستویی و معتمد آریا اواخر دهه هفتاد ابتدا در «مرد عوضی» و بعد در «شوخی» همبازی شدند اما فیلم تاثیرگذار «عزیزم من کوک نیستم» با درخشش هر دو نفر، بیشتر از آثار قبلی مورد توجه قرار گرفت.
آنها با سیمای زن و مرد مقتدر و لجوج، محبوبیت زیادی در سینما به دست آورده بودند اما پنجمین و آخرین همکاری شان در سینما (صد سال به این سال ها) هرگز اجازه اکران به دست نیاورد. حالا نوبت تلویزیون بود که از ظرفیت این دو نفر استفاده کند. «زیر تیغ» با بازی معتمد آریا و پرستویی یک بمب تلویزیونی بود که هر هفته چند میلیون نفر را پای جعبه جادو میخکوب می کرد. رسانه ملی برای تکرار این الگو، «آشپزباشی» را ساخت. حتی شخص ضرغامی برای جلب رضایت هر دو نفر برای بازی در آشپزباشی اقدام کرد؛ سریالی که هرگز در حد و اندازه های دو بازیگر اصلی اش نشد.
آغاز همکاری: سال ۷۵ (لیلا)
تعداد همکاری موفق: ۴ از ۵ همکاری مشترک
میزان موفقیت: ۸۰ درصد
همه چیز از فیلم داریوش مهرجویی شروع شد. «لیلا» به عنوان اولین تجربه همکاری لیلا حاتمی و علی مصفا روی پرده رفت. فیلم، برای مخاطب به شدت باورپذیر به نظر می رسید و دلیل این اتفاق شاید حس هایی بود که بین دو بازیگر اصلی فیلم شکل گرفت. حاتمی سال ها بعد از این تجربه، توضیح جالبی در مورد فیلم لیلا داد: «آقای مهرجویی اول ما را به هم علاقه مند کرد، بعد فیلمش را ساخت!»
این زوج بعد از ازدواج در فیلم دیگری از مهرجویی (میکس) همبازی شدند و از همین جا بود که سیل پیشنهادها برای حضور همزمان در فیلم های مختلف به آنها رسید. لیلا و علی برای فرار از تبدیل شدن به کلیشه، بسیاری از این پیشنهادها را رد کردند تا با آرامش و طمانینه بیشتری به مسیر مشترک هنری ادامه بدهند. هفت سال بعد از فیلم لیلا، علی مصفا اولین فیلم بلندش را با بازی همسرش ساخت. سیمای زنی در دوردست، تنها تجربه بازی حاتمی در فیلم های مصفا نبود و این اتفاق چند سال قبل با «پله آخر» نیز تکرار شد.
موفق ترین تجربه پارتنری این دو بازیگر در سینما، در سال های اخیر رقم خورده است. اول با «چیزهایی هست که نمی دانی» و بعد با «در دنیای تو ساعت چند است؟» که با تم عاشقانه شان، هم نظر منتقدها و هم نظر مردم را جلب کرده اند. فیلم هایی که بدون حضور این زوج و بدون شیمیِ بین آنها هرگز به این سطح نمی رسیدند.
آغاز همکاری: سال ۷۷ (فریاد)
تعداد همکاری موفق: ۲ از ۶ همکاری مشترک
میزان موفقیت: ۳۳ درصد
زوج محمدرضا فروتن و میترا حجار، محصول سینمای نیمه دوم دهه هفتاد ایران است.
«فریاد»، در سال ۷۷ فیلم کمتر دیده شده کیمیایی، نخستین رویارویی این دو بازیگر جوان و بااستعداد سینمای ایران بود.فیلم، دیده نشد و بالطبع این زوج نیز به چشم نیامد.اما تمام کاستیهای «فریاد»، با فیلم «متولد ماه مهر» در سال ۷۸ جبران شد و با سیمرغی شدن حجار در همان سال و فروتن در سال قبلش، توجه همگی به این زوج جدید سینما جلب شد.دومین همکاری این زوج با کیمیایی، یکی از بهترین فیلمهای تمام طول عمر سینمایی کیمیایی بود؛ کیمیایی «اعتراض» را ساخت و از ایران خارج شد.
دوستداران سینما این فیلم را چندین و چند بار دیدند و نه تنها از آن لذت بردند بلکه به تثبیت جایگاه سینمایی زوج فروتن و حجار ایمان آوردند.«بازنده» در سال ۸۳، دیگر رویارویی این زوج بود که به دلیل ضعفهای داستانی برای زوجی که در فیلمهای کیمیایی و درویش شناخته شده بودند، شکست خورد و در نتیجه، بازی آنها زیاد به چشم نیامد.
آخرین بازی این زوج، رودرروی یکدیگر به فیلم «دلتنگیهای عاشقانه» باز میگردد که در سال ۹۱ تولید شد. البته ناگفته نماند که این زوج سینمایی، در فیلم «ملاقات با طوطی» در سال ۸۱ هم بازی کردند که نقشهایشان رودرروی یکدیگر نبود.
آغاز همکاری: سال ۸۲ (کما)
تعداد همکاری موفق: ۵ از ۶ همکاری مشترک
میزان موفقیت: ۸۳ درصد
دو بازیگر دو فیلم پرفروش دهه هفتاد بالاخره در سال ۸۲ در «کما» با هم همبازی شدند. در آن مقطع تنها ۳ سال از ورود گلزار به سینما می گذشت اما حیایی ۱۲ سال توی اکشن های دهه هفتادی، فیلم های عاشقانه و حتی ترسناک بازی کرده بود و یک بازیگر تثبیت شده در سینمای ایران به شمار می رفت. کما یکی از درخشان ترین همکاری های این دو نفر بود؛ فیلمی با متن پیمان معادی که در سینما با استقبال خوبی روبرو شد. با این وجود روند حضور همزمان آنها روی پرده با سرعت زیادی دنبال نشد. آنها یک سکانس مشترک در «شام عروسی» داشتند و همان سال در «تله» سیروس الوند قرار گرفتند. گلزار و حیایی ۵ سال بعد این بار در فیلم پر حاشیه «شیش و بش» با متن خود گلزار خاطره های همکاری های گذشته را زنده کردند. «ساخت ایران» در شبکه نمایش خانگی، مجموعه دیگری بود که گلزار و حیایی را به هم رساند و ترکیب این دو نفر کمدی بامزه ای را رقم زد. آنها این روزها دوباره در «ساخت ایران ۲» همبازی شدهاند.
مهناز افشار – محمدرضا گلزار
آغاز همکاری: سال ۸۱ (زهر عسل)
تعداد همکاری موفق: ۵ از ۹ همکاری مشترک
میزان موفقیت: ۵۵.۵ درصد
«زهرعسل»، چهارمین فیلم گلزار و ششمین بازی سینمایی مهناز افشار بود. این فیلم که شهاب حسینی و فریماه فرجامی را نیز در اختیار داشت، در گیشه آنقدرها موفق نبود اما ابراهیم شیبانی را تبدیل به اولین کارگردانی کرد که زوج گلزار – افشار را برای سینمای ایران کشف کرده است. این دو کمی بعد در «۱۳ گربه روی شیروانی داغ» علی عبدالعلی زاده و «کما» همبازی شدند و آغاز حضور تجاری شان در گیشه به عنوان یک زوج، با بازی در «تله» و همچنین «آتش بس» جدی شد؛ دو اثری که فروش فوق العاده ای داشتند و گلزار و افشار را برای مدتی تبدیل به سوژه اول رسانه ها کردند. بارها حتی کار به جایی رسید که خبر ازدواج آنها منتشر شد اما این دو چهره محبوب، تنها همکار بودند.
این همکاری بعد از ۵ فیلم، به تجربه ناموفق «کلاغ پر» رسید و در روزهایی که سینما با تغییر ذائقه مواجه شده بود، افشار در یکی از گفتگوهایش دست روی این نکته گذاشت که تصور می کند این همکاری، به پایان عمرش رسیده باشد. در ۷ سال بعدی، دیگر هیچ کس گلزار و افشار را در یک فیلم مشترک ندید. حالا گلزار تا حدودی کم کار شده بود و افشار نیز به سراغ نوع دیگری از فیلم ها رفته بود و با بازی هایش مورد تحسین قرار می گرفت. سرانجام در سال ۱۳۹۴، نام آنها در کنار هم روی پوستر سریال «عشق تعطیل نیست» بیژن بیرنگ قرار گرفت؛ پروژه ای که یک شکست کامل بود و با اختلافات داخلی تعطیل شد. آنها یک سال قبل از این پروژه، در فیلم «دلم می خواد» بهمن فرمان آرا هم همبازی بودند. فیلمی که تیزرهایش به تازگی پخش شده و شاید در فهرست اکران عید فطر باشد. اما درحالیکه شاید خود این دو نفر هم فکر نمیکردند بازگشت باشکوهشان با یک سریال و در شبکه نمایش خانگی رخ دهد، منوچهر هادی با «عاشقانه» افشار و گلزار را دوباره به عنوان یک زوج هنری به اوج برگرداند. درست است که این دو بازیگر در سریال «عاشقانه» پارتنر مستقیم هم نبودند، اما نوع قصه پردازی به گونه ای بود که سکانس های مشترک بسیاری داشتند و می شد از جایی به بعد این دو نفر را پارتنر هم در نظر گرفت.
آغاز همکاری: سال ۸۲ (پاورچین)
تعداد همکاری موفق: ۱۳ از ۱۵ همکاری مشترک
میزان موفقیت: ۸۶.۵ درصد
قطعا هیچ دو نفری در سینما و تلویزیون ایران به اندازه مهران مدیری و سیامک انصاری با هم کار هنری مشترک ندارند. کارهایی که تمام کارگردانی آنها بر عهده مهران مدیری بوده است. انصاری با یک رکورد بی نظیر نزدیک به دو دهه در تمام سریالهای مدیری حضور داشته، بطوریکه سال گذشته با عدم همکاری این دو نفر در سری جدید «دورهمی» شایعاتی مبنی بر اختلاف بین این دو غول دنیای کمدی شنیده شد که بعدا خودشان به شدت تکذیب کردند و فقط شرایط کار را دلیل این جدایی دانستند. انصاری که به گفته خودش چند روز قبل از آغاز فیلمبرداری «پاورچین» قرار بوده برای همیشه از ایران برود، بر اثر یک اتفاق توجه مدیری را جلب می کند. شاید روزی که مدیری از انصاری برای بازی در «پاورچین» دعوت میکرد، هیچکدام فکر نمی کردند که این همکاری تا این اندازی مداوم و طولانی شود. سیامک انصاری در سریالهای «شب های برره»، «باغ مظفر»، «ویلای من» و «قهوه تلخ» زوج هنری مستقیم مهران مدیری بود و در کارهایی چون «پاورچین»، «نقطه چین»، «جایزه بزرگ» و «در حاشیه» در کنار جواد رضویان یا رضا شفیعی جم از ارکان اصلی موفقیت این آثار بود. مدیری در تنها فیلم سینماییاش هم نقش اول را بر عهده سیامک انصاری گذاشت تا او در سینما هم اوج بگیرد. انصاری پس از این فیلم با بازی های متفاوت در آثار سینمایی مختلف، جایگاه خودش را به عنوان یک بازیگر طراز اول در سینما و تلویزیون ایران محکم کرد.
آغاز همکاری: سال ۸۵ (روز سوم)
تعداد همکاری موفق: ۵ از ۸ کار مشترک
میزان موفقیت: ۶۲ درصد
اولین بار این دو بازیگر در «روز سوم» همبازی شدند. پارتنر کامل هم نبودند، اما درخشش حامد بهداد در نقش یک افسر عاشق عراقی و باران کوثری در نقش یک دختر جنوبی، که در ادامه به خاطر محاصره شهر در قبری که برادرش برایش درست کرده بود، میخوابید باعث شد یکی از زوج های درخشان سینمایی ایران شکل بگیرد. کوثری و بهداد بعد از این فیلم در پروژه های دیگری هم همبازی شدند و در برخی از آنها درحد همان «روز سوم» درخشیدند. «هفت ماهگی»، «سد معبر»، «دندون طلا»، «دایره زنگی»، «لطفا مزاحم نشوید»، «آخرین داستان» و «خانه دختر» از دیگر همکاری های این دو هنرمند است.
باران کوثری و حامد بهداد علاوه بر زوج هنری بودن، رفاقت خانوادگی دیرینهای دارند. باران کوثری درباره همکاری درخشانشان در «سد معبر» میگوید: «من و بهداد به دلیل رفاقتی که با هم داریم می توانیم در زمان کار درک بسیار خوبی نسبت به هم داشته باشیم. زوج خوبی برای بازی در نقش های مختلف هستیم و این تجربه در فیلم «روز سوم» و « دندون طلا» به خوبی مشخص بود.»
ادامه این پرونده را در بخش دوم بخوانید...
آخرین اخبار، رویدادها و حواشی روز سینما، تلویزیون، بازیگران و هنرمندان ایران را در صفحهی اخبار منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران میتوانید دنبال کنید.
فیلم تله که بدتر بود و گلزار و افشار بد بازی کرده بودن تو این فیلم
گلزار و افشار هم تو کلاغ پر فوق العاده بودن و هم تو آتش بس
رضا گلزار و مهناز افشار
آقای طهماسب و جبلی هم اولیت بعدی هستند.
هومن برق نورد و بهنام تشکر
ایرج طهماسب و فاطمه معتمداریا
هم میشه به این لیست اضافه کرد