به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
منظوم؛ مرجع سینما و تلویزیون ایران:
معلوم نیست ابراهیم ابراهیمیان و فیلم جدیدش «دو طبقه روی پیلوت» را باید خوششانس فرض کرد یا بدشانس. هیاهویی که پیرامون مصدومیت النازشاکردوست سر صحنه این فیلم درگرفت، باعث شد این فیلم در مدت کوتاهی سر زبانها بیفتد؛ اما در همان حال، بعد از اینکه مصدومیت شاکردوست، باعث شد او از ادامه همکاری با این فیلم باز ماند، «دو طبقه روی پیلوت» یکی از سوپراستارها و از اصلیترین عوامل تضمین موفقیت خود را در گیشه از دست داد. اتفاقی که همچنین سبب شد کیومرث پوراحمد که خود یکی دیگر از علل جلب مخاطبان حرفهایتر به این فیلم بود، از تهیه این فیلم انصراف بدهد و ادامه کار را واگذار کند.
در حقیقت جای خالی الناز شاکردوست این فیلم را پیش از اکران معروف کرد! معروفیت، چیزی است که هر کارگردانی برای فیلمش آرزو میکند. اما این نحو از معروفشدن تنها کار ابراهیم ابراهیمیان را سختتر کرد. او بدون هنرپیشه فوقستارهاش و بدون تهیهکننده معتبر و شناختهشدهی فیلمش باید دست خود را به زانوی داستان قوی، ساختار سینمایی فنی درست و مهارت دیگر هنرپیشگانش بگذارد تا بتواند فیلمی موفق به پرده بیاورد. حالا این فیلم تمام این عوامل را در خود دارد؟
خلاصه داستان فیلم دو طبقه روی پیلوت چیزی نیست جز چند جمله کوتاه و مبهم که در آنها ابراهیمیان اعلام کرده قصد داشته با این فیلم کار متفاوتی انجام دهد. بنا بر مد جدید امسال، تیمهای روابط عمومی فیلمها، بهخصوص کارگردان، داستانی مشخص و دوخطی برای فیلمشان ارائه نمیکنند. دربارهی فیلم دو طبقه روی پیلوت هم همین رویه در پیش گرفته شده و ابراهیم ابراهیمیان، تنها به این بسنده کرد که بگوید هسته اصلی داستان که قرار است فضایی کمدیاجتماعی داشته باشد، حول جنازه و مردهکشی یا شاید هم مردهشویی است و باقی روایت بر دوش کاراکترها و توانایی خود آنها در خلق لحظات اوج است. کارگردان فیلمهای «ارسال یک آگهی تسلیت برای روزنامه» و «آآآدت نمیکنیم.» معتقد است در دو طبقه روی پیلوت، فضایی گروتسک ایجاد کرده و نسبت به آثار قبلیاش که شکل و ساختار مشخص درام اجتماعی داشت، کاملاً متفاوت است.
نویسندگی فیلمنامه دو طبقه روی پیلوت را هم خود ابراهیمیان با همکاری محمدعلی محمدی انجام داده است. محمدعلی محمدی جزو نویسندههای جوان سینماست. ابراهیمیان نیز در فیلمهای قبلیاش سبک درامپردازی خاص خود را نشان داده است. جزییاتی دقیق در دیالوگها و فریمها که بهتدریج پیچیدهتر و مهمتر میشوند تا جایی که ساختار اصلی و گره مهم روایت را شکل میدهند. اما این رویه مربوط به فیلمنامههایی داستانمحور بوده است. مشخص نیست برای روایتی طنز و اجتماعی که قرار است گروتسک باشد و توسط کاراکترها خلق شود، دقیقا چه نوع فیلمنامه و پردازشی مورد نیاز است. در اینباره باید بعد از دیدن فیلم به قضاوت نشست.
فهرستبازیگران فیلمدو طبقه روی پیلوت ابتدا با نام الناز شاکردوست شروع میشد. شهرت او و سپس مصدومیت جنجالیاش که منجر به تغییر مسیر فیلم و جایگزینی او با بازیگری بسیار جوان و نسبتاً گمنام شد، بر سر باقی فهرست هنرپیشگان این فیلم ، سایه انداخته بود. اما در این فیلم قرار است هنرپیشگان بسیار توانمندی بازی کنند که شاید سوپراستار حساب نشوند، اما اتفاقا اکثرشان بیش از الناز شاکردوست، شهرت به بازیهای قوی دارند.
او امسال هم جزو بازیگران نسبتاً پرکار فیلمهای سینمای ایران است. که شاید مهمترین آنها ماجرای نیمروز، رد خون باشد. گرچه بازیهای درخشانی در حیطههای درام و غیرطنز از او بر پردههای سینما اکران شد، اما همچنان نام و چهرهی او برای مخاطب، یادآور فیلمهای طنز است. به دلیل همین شهرت و توانایی دوگانه، و همچنین مبهم بودن فضا و ژانر فیلم دو طبقه روی پیلوت، مشخص نیست که جواد عزتی به واسطهی نقشهای طنزش برای این فیلم دعوت به همکاری شده یا استعداد بازیهای جدیاش.
جواد عزتی در نمایی از دو طبقه روی پیلوت
او نیز سالها پیش با سریالهای طنز و جُنگهای شادی برای مخاطب بدل به چهره و نامی آشنا شد. اما محدود به همین نماند و عرصه کارگردانی و نویسندگی و همچنین بازیهای عالی در فیلمهای جدی را نیز آزمود. تا جایی که در بازیهای جدیاش که پس از آن به سبک بازیهای طنزش نیز آن را گسترش داد، صاحب سبکی مخصوص به خود شد. با توجه به توصیف ابراهیمیان از فضای گروتسک فیلمش، میتوان حدس زد که آقاخانی شاید دوباره به ارائهی سبک بازیاش در فیلمهایی مانند «من دیهگو مارادونا هستم» بپردازد.
سعید آقاخانی و جواد عزتی در نمایی از دو طبقه روی پیلوت
برخلاف دو هنرپیشهی قبلی، نظریه تابهحال در نقشهای طنز ظاهر نشده است. او در ایفای نقشهای جدی، لحظات درخشانی رقم زده است. مانند نقشهایش در فیلمهای «عروس حلبچه»، «لانتوری» و سریال «مدینه». اما این قطعا به آن معنا نیست که از این پس هم قرار نیست از او تجربیاتی در حیطهی طنز ببینیم. پس بعید بهنظر نمیرسد این اتفاق در فیلم دو طبقه روی پیلوت رخ دهد. بههرحال، پریوش نظریه، بر وزن ارزش بازیگری این فیلم حتما خواهد افزود.
پریوش نظریه
او که از عالم تئاتر به دنیای سینما و تلویزیون پا گذاشته، مانند دیگر بازیگرانی که چنین روندی طی کردهاند، در ایفای نقشهای سینماییاش، یک شبه ره صدساله را طی کرد و در تعداد اندک تجربیاتش در مدیوم سینما، خوش درخشید. مانند فیلم «ملکه» و سریال شبکه نمایش خانگی «شاهگوش». همچنین او در دو طبقه روی پیلوت دومین همکاریاش با ابراهیم ابراهیمیان را انجام داده است. همکاری اول این دو نفر در «آآآآدت نمیکنیم» رقم خورد که بازی پر جزییات و دقیق و درست او، قابل تحسین بود.
حمید رضا آذرنگ
رزومه این هنرپیشه جوان، بسیار کوتاه است: فیلم «امیر»، «آسمان آفتابی نیست» و هم اینک نیز «دو طبقه روی پیلوت». پس از جنجال جایگزینی الناز شاکردوست با این هنرپیشه، نام او بسیار بر سر زبانها افتاد و انتظارات از او بالا رفت. اعتماد ابراهیمیان به او برای ایفای نقشی اصلی در فیلمی که تیم بازیگری پرتجربه و قدَری دارد، میتواند برایش تبدیل به سرمایهای برای افزایش اعتبار بازیگریاش در سینما باشد. تجربهای که برای محکزدنش باید منتظر اکران این فیلم مبهم ماند.
بهدخت ولیان
ابراهیمیان خود نیز از نسل جوان و تازهکار کارگردانان سینمای ایران است که با همین تعداد بسیار اندک فیلم، کارنامهای نسبتاً مقبول برای خود شکل داده است. بهنظر میرسد او هنوز در حیطهی تجربه است و برای قضاوت راجع به سبک شخصی او هنوز زود است. دو طبقه روی پیلوت هم با تعاریف و حاشیههایی که از آن در سطح رسانهها پخش شد، بهنظر نوعی تجربهگری تمام و کمال است که دیدنش در جشنواره فجر حتماً خالی از لطف نخواهد بود.
در ساخت این فیلم بازیگران دیگری مانند بانیپال شومون، گیلدا ویشکی و محمدرضا مصباح بهعنوان تهیهکننده و تیمی شامل موسیقی: حامد ثابت، فیلمبرداری: علیرضا برازنده، تدوین:ژینوس پدرام همکاری کردهاند.
نویسنده: سمیه سادات حسینی
آخرین اخبار، رویدادها و حواشی روز سینما، تلویزیون، بازیگران و هنرمندان ایران را در صفحهی اخبار منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران میتوانید دنبال کنید.