به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
به گزارش منظوم، مرجع سینما و تلویزیون ایران، مهدویان امسال در تجربهای یکسر متفاوت، دست از درامهای شبهمستند و تاریخ معاصر برداشته و به سراغ سوژهای اجتماعی رفته است. «لاتاری» جدیدترین و سومین ساختهی مهدویان، بنابر اعلام رسمی،به معضل هولناک قاچاق دختران ایرانی برای بردگی جنسی در کشورهای عربی میپردازد. در «ایستاده در غبار» مهدویان در چهارچوبی سخت و تنگ، از بین جزییات مستند و آشکار، ناچار به روایت بود. روایتی که گَرد یکجانبهنگری بر دامنش ننشیند و حتیالامکان صادقانه، درعینحال خلاقانه باشد. او حتی اصرار داشت که چنان به قواعد استناد پایبند بماند که از صداهایی واقعی و اصلی برای بسیاری از صحنههای بازیشده، استفاده کرد.
این فیلم میتواند بهکل با دو فیلم قبلدر «ماجرای نیمروز» البته گریبان کار قدری از دشواری های مستندسازی رها شده بود، اما باز هم محور داستان، حول واقعهای تاریخی در سالهایی نهچندان دور میگشت. گرچه ساختار داستانی فیلم، قدرت مانور بیشتری به سازنده داده بود.
در «لاتاری» محدودیتهای استناد و معروفیتِ ماجرای فیلم، وجود ندارد. مهدویان بر مبنای گزارشاتی تکاندهنده از وجود این معضل در ایران و البته در جهان، قصهای خلق کرده است تا نگاه خویش به این مسئله را پیش روی مخاطب بگذارد. مهدویان، تا اینجا، فیلمسازی باورمند و دارای ایدئولوژی معرفی شده است. البته قدری متفاوت با حاتمیکیا یا کارگردانهای دیگر این طیف.
این سوژهی اجتماعی، شاید دیگر چندان محملی برای بیان زاویهی نگاهی عقیدتی در خود نداشته باشد. چنین موضوعی، از منظر اجتماعی بقدر کافی دردناک هست که دیگر چندان نیازی به نگرش سیاسی یا طیفی نداشته باشد. جالب است که بر اساس آنچه از داستان فیلم شنیده میشود، هنوز مشخص نیست نام «لاتاری» به چه دلیل برای آن انتخاب شده است. شنیدهها از داستان فیلم، اینطور حکایت دارند که دختری در باندهای فحشا در دوبی گرفتار میشود، برادرش او را نجات میدهد و همزمان از عوامل این باندها انتقام میگیرد.
از دیگر حواشی مربوط به این فیلم، یکی هم این بود که این فیلم بهعنوان اقتباس یا در حالتی بدبینانه، یک کپی از فیلم فرانسوی «ربودهشده/ Taken» ساختهی پیر مورل است که در سال ۲۰۰۸ ساخته و اکران شد. مهدویان تا کنون عکسالعملی به این ادعا نشان نداده است. داستان این دو فیلم، وقتی در دو خط تعریف شوند، شبیه بهنظر میرسند. اما برای اتهام کپی یا نسبت اقتباس، باید میزان شباهت بیشتر از حد قابلقبول باشد و این نکته تا زمان اکران فیلم مشخص نخواهد شد.
همچنین صدور قوانین ضدایرانی ترامپ که مصادف شدهبود با اخذ مجوز ساخت «لاتاری»، منجر به این شد که مهدویان در صفحهی رسمیاش در اینستاگرام پستی نیمهطنز بگذارد و از لغو احتمالی «لاتاری» توسط ترامپ، همزمان با موافقت وزارت ارشاد با ساخت این فیلم، انتقاد کند.
گذشته از موضوع جنجالی و پر حاشیهی فیلم، مهدویان با فیلم جدید، نشان داد که برای پرهیز از تکرار خود، در هر فیلم میتواند حتی سراغ ژانر جدید برود: از نوع مستند تاریخ معاصر در «ایستاده در غبار» به داستانی در فضای تاریخ معاصر در «ماجرای نیمروز» و در سومین اثر به سوی آزمودن نوعی درام اجتماعی.
در آثار مهدویان، چهارچوب درام هم بسیار درست و حسابشده چیده میشود. عناصر داستان اعم از گرهافکنی، گرهگشایی، اوج و فرود، همه بههنگام و با قدرت مناسب رخ میدهند. در «لاتاری» که بهعلت داشتن فضایی وسیع در ژانر درام اجتماعی، دست مهدویان کاملاً در پردازش داستان باز بوده است، باید احتمال قوی داد که با فیلمنامهای تحسینبرانگیز روبرو شویم.
او برای چینش بازیگران فیلمش، ترکیبی از هنرپیشههای شناختهشده و جدید فراهم آورده است. او پیش از این در «ایستاده در غبار» هم با معرفی هادی حجازیفر و بازی درخشان او در آن فیلم، هنرپیشهای جدید و توانمند به سینمای ایران افزوده بود. اینبار هم ایفای نقش اول زن فیلم «لاتاری» را به هنرپیشهی جدیدی به نام زیبا کرمعلی سپرده است. ترکیب قدرت بازیگردانی مهدویان و استعداد و توان شخصی هنرپیشهها در فیلمهای مهدویان، معمولاً جذاب و دیدنی میشوند. باید منتظر اکران فیلم ماند و حاصل کار جدید او را دید. دیگر بازیگران «لاتاری» ساعد سهیلی، جواد عزتی، هادی حجازیفر و حمید فرخنژاد هستند.
هنرپیشهی «عروس آتش» سالهاست جزو تضمینهای بازیگری سینمای ایران بهشمار میآید. این هنرپیشهی پرکار، که تقریباً تمام زمینههای سینما اعم از نویسندگی، کارگردانی، بازی، دستیاری کارگردان و مدیریت تولید را آزموده است، در اغلب نقشهایش بیننده را تحت تأثیر قرار میدهد. او در فیلمهایی همچون «ارتفاع پست»، «به رنگ ارغوان»، «گشت ارشاد یک و دو»، «استرداد»، «زندگی خصوصی آقا و خانم میم»، «تب» و «خوب، بد، جلف» بازی کرده است. فرخنژاد بابت بسیاری از نقشآفرینیهایش، جوایز متعدد داخلی و خارجی نصیب خود کرده است از جمله برای بازی در فیلمهای «عروس آتش»، «ارتفاع پست»، «چهارشنبه سوری» و ...
این اولین تجربهی همکاری او با مهدویان است. تجربهای که بنا بر تواناییهای هر دو نفر، احتمالاً نتیجهای جذاب خواهد داشت.
ساعد سهیلی ابتدا از فیلمهای پدرش به پردهی نقرهای راه یافت. اما بهسرعت توانست توجه فیلمسازان دیگر را نیز برای ایفای نقش، به خود جلب کند. او فیزیک ظریفی دارد که در کمتر هنرپیشهی مرد جوان دیگری در سینمای ایران به چشم میخورد. به همین دلیل او و توان بازیاش در خدمت ایفای نقش تیپی از جوانان ایرانی قرار میگیرند که با فیزیک هنرپیشگان دیگر، سازگار نیست.
این سالها بیش از همه، سهیلی با بازی در دوگانههای «گشت ارشاد» به شهرت و معروفیت رسید. از دیگر فیلمهای او میتوان به «رخ دیوانه»، «پنجاه کیلو آلبالو» و «چند متر مکعب عشق» اشاره کرد. او برای نقشهایش در «رخ دیوانه»، «گشت ارشاد» و «چندمتر مکعب عشق» نامزد یا صاحب جوایزی از جشنوارههای داخلی و خارجی هم شد.
تا اینجا، پای ثابت فیلمهای مهدویان این هنرپیشهی نوظهور سینمای ایران بوده است. هنرپیشهای که بعد از کشف و معرفیاش توسط مهدویان، امسال با سه فیلم از سه کارگردان متفاوت در جشنواره حضور دارد: «لاتاری» از محمد حسین مهدویان، «به وقت شام» ساختهی ابراهیم حاتمیکیا و «دارکوب» به کارگردانی بهروز شعیبی.
او پیش از «ایستاده در غبار» به فعالیت در عرصهی تئاتر مشغول بود. اما بازیاش در این فیلم، ناگهان همگان را متوجه توانایی او در عرصه بازیگری در سینما کرد. او و مهدویان، هماهنگی بسیار خوبی دارند و اینبار هم بیراه نیست اگر در «لاتاری» منتظر تکرار این هماهنگی جذاب باشیم.
عزتی، ابتدا بهعنوان هنرپیشهای تلویزیونی شناخته شد. اما به سرعت توسط کارگردانهای سینمایی، جذب پردهی نقرهای شد و ثابت کرد که قابلیت حضور بر این پرده را دارد. او با مجموعههای تلویزیونی مانند «دردسرهای عظیم»، «قهوه تلخ» و «چاردیواری» بدل به چهرهای آشنا شد. بعد به فیلمهایی همچون «شیار ۱۴۳»، «طلا و مس»، «فرشتهها با هم میآیند» و ...دعوت شد. با درخشش در نقشهای محوله، روند پیشرفتش با «اکسیدان»، «ماجرای نیمروز» و «خرگیوش» ادامه یافت. تا جایی که فیلم «آینه بغل»، با بازی او رکورد فروش را شکست.
مهدویان با تکیه بر توانایی عزتی، همچنین تجربهی همکاری قبلی، انتخاب خوبی برای «لاتاری» داشته است.
کارگردانی جوان و موفق، بیش از دیگران بلد است چگونه به تازهکارها اعتماد کند و به آنها فرصت درخشیدن بدهد. این، اتفاقی خوشایند است. بهخصوص که نتیجهی این اعتماد، خوب از آب در بیاید. مهدویان در اولین فیلم بلندش دربارهی حجازیفر که گرچه مدتها کار تئاتر کرده بود، اما سابقهی سینما نداشت، این کار را کرد و نتیجهای عالی گرفت.کرمعلی، اولین حضورش در عالم هنر را در نقش اول زن فیلم «لاتاری» تجربه کرده است. بهنظر میرسد مهدویان بار دیگر به نتیجهی اعتماد خویش مطمئن است و میتوان با اشتیاق منتظر جشنوارهی فجر و تماشای اولین نقشآفرینی این هنرپیشهی جوان نشست.
تهیه کنندهی این فیلم هم مانند کارهای قبلی مهدویان، سید محمود رضوی است. تهیهکنندهای که ظاهراً ذائقهی سیاسی متفاوتی با مهدویان دارد. اما همکاریهای موفق قبلیشان، با مسئلهای مانند تفاوت زاویه نگاه سیاسی، پایان نمییابد. رضوی تهیهکنندهی یک فیلم دیگر جشنوارهی امسال نیز هست. فیلم «دارکوب» ساختهی بهروز شعیبی که از جهاتی به مهدویان شباهت دارد: جوان، جسور و کار بلد است. رضوی بهعنوان تهیهکننده تا اینجا، کارنامهی قوی و خوبی در گزینش فیلمها برای سرمایهگذاری ارائه کرده است. شاید ساختهی جدید مهدویان، سیمرغی برای او به ارمغان بیاورد.
عوامل دیگری نیز در ساخت «لاتاری» با مهدویان و تیمش همکاری داشتهاند:
مدیر تولید: کامران حجازی، مجری طرح: امیر بنان، نویسندگان: ابراهیم امینی – محمد حسین مهدویان، بازیگردان: ابراهیم امینی، مدیر فیلمبرداری: هادی بهروز، طراح صحنه و لباس: بهزاد جعفری طادی، صدابردار: هادی ساعد محکم، طراح گریم: شهرام خلج، دستیار اول کارگردان: عبدالرحیم صاحب الفصول، مجریان گریم: سیاوش میرواحدی – ریحانه عادل نژاد، دستیاران صدا: کیومرث سبحانی – جلال سعادتیار، مشاور رسانهای: میلاد نجفی. لاتاری محصول موسسهی سینمایی سیمای مهر است.
باید منتظر ماند و دید و که این «لاتاری» برای مهدویان چقدر شانس میآورد؟
نویسنده: سمیه سادات حسینی