به ازای هر نفری که با دعوت شما در منظوم ثبتنام میکنند 20 امتیاز میگیرید.
لینک دعوت:
به گزارش منظوم؛ مرجع سینما و تلویزیون ایران، پیمان معادی، دومین فیلم سینماییاش «بمب» را روانهی جشنواره سیوششم فجر کرده است. این اسم هولناک و سرشار از هیجان، اما، حاکی از داستانی نوستالژیک و تراژیک از دههی شصت و دوران بمباران تهران است. دورانی که این سالها، فیلمسازان زیادی را به سوی خود جلب کردهاست. کارگردانها با نگاههای متفاوت به سراغ آن سالها رفتهاند و در انواع ژانرها به فضای خاص آن دوره پرداختند.
گاهی «نهنگعنبر» با درونمایهی طنز، سالهای دههی شصت را تصویر میکند؛ زمانی نرگس آبیار، با ملودرامی اجتماعی مانند «نفس» آن را دستمایهی ساخت فیلم میکند و زمانی با تِم پلیسی ماجرایی با پسزمینۀ تاریخ معاصر، در «ماجرای نیمروز» و «سیانور» بر پرده مینشیند. اینبار اما پیمان معادی، در درامی اجتماعی و بزرگسالانه به سراغ آن رفته است.
این فیلم، در لوکیشنهایی متعدد و با ویژگی در معرض بمببودن یا در حین بمباران فیلمبرداری شده است. که به گفتهی کلاری، فیلمبردار فیلم، با دقت تمام مراحل فیلمبرداری و ساخت لوکیشن و جلوههای ویژه و فضاسازی برای آن، طی شده است.
دربارهی فیلمهای مربوط به گذشتهای نزدیک، که از یکسو، حساسیتی اجتماعی تاریخی دربارهی آن وجود دارد، و از سویدیگر مخاطبان بسیاری هنوز با جزییات دقیق، آن دوران را در حافظه یا در یادگارها، عکسها و سبک زندگی خویش، حفظ کردهاند، دقت در رعایت جزییات، به نحوی واقعگرایانه، از اولین عوامل موفقیت فیلم، بهشمار میرود. از معادی که خود تجربههای کاری پرارزشی در سینما و تمامی عرصههای حرفهای آن از جمله نویسندگی، بازیگری و کارگردانی طی کردهاست، دور از انتظار نیست که با فضاسازی دقیق و درست، مخاطب را راضی کند.
پیمان معادی، از چهرههای جدی و مستعد سینمای ایران است. دربارهی بازیگری او، در ادامه مطالبی مطرح خواهیم کرد. اما در بخش کارگردانی، باید تجربهی او را از این جهت مورد توجه قرار داد که او بهنوعی سینماگری بینالمللی است.
او که متولد آمریکا و از والدینی ایرانی است، همزمان با روند رشدش در سینمای ایران، سابقهای بینالمللی در ایفای نقش دارد. بهنحوی که بازی او در کنار کریستین استورات در فیلم «کمپ ایکسری» توجهات بینالمللی بسیاری را از سوی منتقدین، به خود جلب کرد. همچنین او در «آخرین شوالیهها» در کنار هنرپیشهای همچون «مورگان فریمن» و تحت کارگردانی «کازوئی کریا» به کسب تجربه پرداخت. بودن او بهعنوان نویسنده یا بازیگر در کنار کارگردانان مطرح و موفق ایرانی، مانند اصغر فرهادی، رخشان بنیاعتماد و سعید روستایی هم مزید بر علت شد تا او اولین فیلماش «برف روی کاجها» را بهعنوان درامی خوشساخت روانهی سالن سینما کند.
او، متعلق به آن طیف فکری سینمای ایران است که بر قصهگویی ساده و عاری از ایدئولوژی یا پرهیز از قضاوت اخلاقی افراد، تاکید دارد. این طیف، واقعگرایان سینمای ایران هستند که معادی با سه تن از آنان همکاری نزدیک داشته اشت. خود او نیز در اولین فیلماش همین رویکرد را در پیش گرفت. اما موضوع نسبتاً خنثی و کمحساسیت فیلم نخست، شاید دست او را برای ساختن فیلمش بازتر گذاشته بود.
فیلم «بمب» دومین ساختهاش اما دست روی موضوعی حساسیتزا گذاشته است: سالهای سیاسی دههی شصت، جنگ تحمیلی و پایتخت ایران زیر حملات بمب، هر سه پیش از اکران حتی، مخاطب را برمیانگیزاند. تا جایی که منجر به برخی حواشی هم میشود. دو طیف فکری موجود در جامعه از دو سو به این حواشی دامن میزنند. گروهی پیشاپیش، آن را متهم به ضدجنگبودن میکنند و گروهی دیگر پیشبینی میکنند که این فیلم به دلیل ضدجنگبودن، به اکران عمومی نخواهد رسید و هر طرفی هم در صدد تکذیب ادعای طرف مقابل برمیآید.
این حواشی البته بر اشتیاق مخاطب برای دیدن فیلم، خواهد افزود.
مانی حقیقی، علاوه بر درگیربودن در پروژهی فیلم خود، «خوک» در سه نقش محوری نویسندگی و کارگردانی و تهیهکنندگی، تهیهکننده فیلم «بمب» نیز هست. نفس حضور مانی حقیقی نیز بر جذابیتِ پیرامونی فیلم اضافه میکند. چراکه خود مانی حقیقی نیز مرد حاشیههاست و هنوز جنجالهای «پنجاهکیلو آلبالو» در اذهان زنده است.
دربارهی داستان این فیلم، جز روایتی در دل بمبارانهای سال ۶۶ اطلاعات دیگری در دست نیست.
کلاری، فیلمبردار با سابقهی سینما، درباره این داستان و ساختار قوی فیلمنامه بسیار خوشبین است: « بهنظرم «بمب» فیلم بسیار قابل توجهی خواهد شد چون به لحاظ فضا و حتی فیلمنامه، اثر خاصی است. فیلمنامۀ آن یکی از بهترین فیلمنامه هایی است که من در سالهای اخیر خواندهام و فکر میکنم فیلم خوبی از آن ساخته میشود.» نظر به سابقهی همکاری کلاری در فیلمهایی قوی از کارگردانان موفق و مولف سینمای ایران، این گفته، شاید نویدبخش این باشد که حقیقتاً با فیلمی به لحاظ فیلمنامه، قوی روبرو خواهیم شد.
فیلمنامه نوشتهی خود پیمان معادی است. او تا کنون چندان توضیحی دربارهی روند داستان و خط روایی آن نداده است. سبک نویسندگی او از بررسی دیگر نوشتههایش مشخص میشود. آثاری مانند «آواز قو»، «عطش»،«کما»، «کافه ستاره»، «شام عروسی»، «برف روی کاجها» که همگی دارمهای اجتماعی هستند. که روند رشد سبک شخصی معادی را میتوان از مقایسهی کیفیت نوشتههای اولیه او با آثار بعدی دریافت. باید دید آیا در این فیلمنامه، رشد او، ادامه دارد؟ متوقف شده یا حتی ممکن است با جهشی شگفتانگیز روبرو شویم؟ برای دریافت پاسخ این سوالات باید منتظر انفجار این بمب در سالن جشنواره ماند.
در انتخاب بازیگر هم مانند دیگر جنبههای فیلم با انتخابهایی دقیق و حسابشده و امتحان پسداده روبرو هستیم. معادی چیزی را به شانس یا ریسک واگذار نکرده است. قرار است در این فیلم، خود پیمان معادی، لیلا حاتمی، حبیب رضایی، سیامک انصاری، سیامک صفری و دختر معادی، باران معادی نیز بازی کنند.
بمب به نوعی کاملترین تجربهی معادی در عرصهی سینمای ایران است: فیلمی که نویسندگی، کارگردانی و بازیگری آن بر عهدهی خود اوست. و تاکنون در هیچکدام از این حرفههای سینمایی بهاندازهی بازیگری موفق و درخشان ظاهر نشده است: بازی بینظیرش در «جدایی نادر از سیمین» که برایش جوایز متعددی به ارمغان آورد. بازی در فیلمهای خارجی «کمپ ایکسری» و «آخرین شوالیهها» که تحسین منتقدان را برانگیخت. و بازی اخیرش در «ابد و یکروز» که رئالیسمی خیرهکننده را به تماشا گذاشت. ترکیب او در زوج حاتمیمعادی، اینبار هم به احتمال قوی، ترکیبی موفق و درخشان است.
لیلا حاتمی در این سالها، بیش از آن درخشیده است که نیازی به معرفی داشته باشد. او با فیزیک با وقار خاص خود و صدایی آرام و زمزمهوار، دقتی خاص در بازی و نشاندادن توانایی خود در ایفای نقشهایی متفاوت، از طنز تا جدی، برای خود محبوبیت و اعتباری فراوان کسب کرده است. کسب جوایز بینالمللی و داخلی و حضور در برخی از بهترین فیلمهای سینمایی سالهای اخیر ایران، او را به ستارهای معتبر و آبرومند نزد مخاطب و منتقد بدل کرده است.
او نیز بهخاطر حضور پررنگش در جشنوارههای جهانی، دچار حواشی فراوانی شده است. اما همواره با گزیدن راه میانه، تلاش کرده اعتبار خود را حفظ کند.
برخی از فیلمهایی که او در ایفای نقش در آنها درخشیده، جزو بهترین فیلمهای سینمای ایران هستند: «لیلا»، «جدایی نادر از سیمین»، «بیپولی»، «رگ خواب»، «پله آخر» و ...
او پیش از این هم نقش مقابل پیمان معادی را در «جدایی...» بر عهده داشته است.
حبیب رضایی به دلیل فیزیک خاصش در نقشهایی خاص هم ظاهر میشود. اما در همانها هم با وجود تفاوتهای فراوان نقشها، کاملاً حرفهای و موفق و دقیق بازی میکند. نقش مظلوم و معصوم «عباس» در «آژانس شیشهای» که بدل به شخصیتی نفرتانگیز در «من مادر هستم» می شود و در «بیپولی» رنگ طنز به خود میگیرد. او برای «آژانس شیشهای» و «اینجا چراغی روشن است.» برندهی جوایزی ملی هم شده است. تجربهی طولانیمدت او در بازیگردانی و انتخاب بازیگر هم بر مهارت او در ایفای نقش افزوده است.
هرچند سیامک انصاری بلافاصله با چهرهاش در سریالهای طنز مهران مدیری پیش چشم ظاهر میشود، اما هرگاه در فیلمی سینمایی نقشی متفاوت بهعهده داشته است هم، تقریباً خوب از عهده برآمده است. هرچند سبک خاص بازی او همچنان چندان تفاوتی با کلیشهی نقشهای تلویزیونی طنزش ندارد. برخی از فیلمهای او بهعنوان بازیگر، عبارتند از: «نسل سوخته»، «کمکم کن»، «بیپولی»، «دعوت»، «جرم»، «پنجاه کیلو آلبالو» و ...
او امسال با دو فیلم «بمب» و «خوک» هر دو به تهیهکنندگی مانی حقیقی در جشنوارهی فجر حضور دارد.
سیامک صفری را باید بیشتر هنرپیشهی تئاتر دانست. بیش از دو دهه فعالیت تراز اول تئاتری و تحصیلات مرتبط در سطح ارشد در این رشته، گواه این امر است.
اما او محدود به تئاتر نیست و در فیلمها و سریالهای تلویزیونی متعددی هم نقشهایی متنوع بر عهده داشته است. از جمله سریالهایی که صفری در آنها بازی کرده است، می توان از «مختارنامه»، «آبپریا» و «گاوصندوق» نام برد. در فیلمهایی همچون «اعترافات ذهن خطرناک من»، «گزارش یک جشن»، «کارگر ساده نیازمندیم»، «نفس»، «نرگس مست» و «آینهبغل» هم بازی کرده است. فیلم «بمب» آخرین فیلمی است که با بازی او روانه پردۀ نقرهای خواهد شد. او برای بازی در «اعترافات ذهن خطرناک من» کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین هم بود.
بد نیست نگاهی هم به دیگر عوامل فیلم «بمب» بیندازیم: مجری طرح: پیمان جعفری، فیلمبردار: محمود کلاری، تدوین: بهرام دهقانی، گریم: سعید ملکان، سایر هنرپیشگان: صبا گرگینپور، معصومه قاسمیپور، رامین پورایمان، بهادر مالکی پور، شهروز آقایی پور، عرشیا عبداللهی و نیوشا جهانی.
باید گفت، نگاهی به کلیهی مطالبی که گفته شد، نشان میدهد با فیلمی دقیق و حسابشده در جشنوارهی امسال فجر روبرو خواهیم شد که ارزش انتظار برای دیدنش را دارد.
نویسنده: سمیه سادات حسینی
آخرین اخبار، رویدادها و حواشی روز سینما، تلویزیون، بازیگران و هنرمندان ایران را در صفحهی اخبار منظوم مرجع سینما و تلویزیون ایران میتوانید دنبال کنید.